Kernel 2.6.x draadje

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste
Acties:
  • 2.035 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
GROM nu wordt ik toch wel gek van die nieuwe kernel. Hij compileert _weer_ niet!, weer met die acpi_processor_set_thermal_limit probleem! Ik selecteer een mmx pentium cpu, meer niet, geen powermanagement, geen acpi, niks noppes nada, wat moet dat ding toch met die thermal beveiliging?

Ik zie net wel dat ik een PMMX heb geselecteerd ipv een Ppro wat het is (een 266), maar zou dat uitmaken? Ik doe het dus nu weer opnieuw, met de pro instelling ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 23:11
Bestaat er een site waar _alle_ foutmeldingen die je bij het compileren van een kernel tegen kan komen op staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
Èn dat hielp dus niet :S

F##king 2.6.0

edit:
kan het uitmaken dat het een HP computer is, een oude, custom voeding etc? TOch gek dat de standaard kernel wel werkt.

[ Voor 62% gewijzigd door pierre-oord op 24-12-2003 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

bredend schreef op 24 december 2003 @ 23:16:
Bestaat er een site waar _alle_ foutmeldingen die je bij het compileren van een kernel tegen kan komen op staat?
Google helpt vaak wel :) Verder zou je eens in de sourcecode kunnen neuzen...

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:30
Ik heb dit beestje inmiddels ook op 2 machines gebakken, en waar ik me aan stoor:
- powervr kernelmodule wil niet meer compilen tegen 2.6, heb dat hele ding gefixt zodat ie wou compilen, maar uiteindelijk kwam er een .o file uit die niet wou laden in een 2.6 kernel, nog het oude 2.4 moduleformaat dus :(. Zit op school dus met de vesa driver die geen 1152x864@100hz kan (mis dat wel op dat oude trinitron scherm, was het enige goede eraan)
- module autoloader doet het niet

mount -t vfat /dev/sda1 /mnt/usb
error: vfat not supported by kernel

modprobe vfat -> problem solved, maar dit ging bij 2.4 dus automatisch eh? ;)
zelfde voor isofs en de floppy module.

Heb gewoon een 2.4 PKGBUILD file gepakt van archlinux, ff wat versienummers veranderd, een eigen config file neergezet en dat ding ff laten rammelen, was zomaar klaar en het werkt behalve bovenstaande perfect :)

• pierre-oord
/me pierre-oord slaat zichtzelf en stomp hoofd tegen muur

want hij heeft nog geen nieuwe modutils geinstalled, morgen weer een dag :X

Verwijderd

terabyte schreef op 24 december 2003 @ 20:53:
Videokaart:
- in het begin had ik problemen met m'n nvidia kernel module
- en ik had problemen met nvidia-glx en framebuffer
Maar deze zijn nu opgelost... alhoewel X onder 2.4 nu niet meer werkt.. ach.
Hoe heb je het opgelost?

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
_JGC_ schreef op 25 december 2003 @ 00:31:
- module autoloader doet het niet
Sommige distributies veranderen /proc/sys/kernel/modprobe en /proc/sys/kernel/hotplug naar /bin/true. Heb je wel /sbin/modprobe staan in /proc/sys/kernel/modprobe?

De vfat module wordt bij mij wel geladen bij het mounten.

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 09:06
lama

* HarmoniousVibe draait sindskort 2.6.0-mm1

Zijn er nog andere patchsets te vinden voor linux 2.6.0 voor de desktop?

[ Voor 60% gewijzigd door HarmoniousVibe op 25-12-2003 10:47 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• pierre-oord
Ik begrijp dat er 2 versies zijn van die kernel, ook mm, van een andere maker ofzo :?

Dat vind ik ook zoiets van linux, iedereen doet het op zijn manier, nooit kun je iets standaard leren. Da's ook een + punt, maar toch... Al die vervelende distro's verder die allemaal hun eigen dir structuur hebben waardoor guides daarop vaak moeten worden aangepast, ook zoiets.

Maar m'n echte vraag was waarom je een andere kernel als die op kernel.org zou gaan draaien.

edit:
En KDE enzo werkt niet meer op 2.6 zonder editen source-code? Ik ben nog niet zover met linux, en heb dus geen programmeertools op m'n pc staan ofzo, laat staan dat ik met nano / mc ff de sourcecode onder handen neem :P

[ Voor 22% gewijzigd door pierre-oord op 25-12-2003 12:08 ]

Verwijderd

-mm heeft bepaalde VM enhancements. Draait lekkerder als desktop (fast response, meer interactivity-gericht, light caching). De vanilla kernel is meer op servers gericht (heavy caching).

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-09 08:46

smokalot

titel onder

pierre-oord schreef op 25 december 2003 @ 12:07:
Ik begrijp dat er 2 versies zijn van die kernel, ook mm, van een andere maker ofzo :?

Dat vind ik ook zoiets van linux, iedereen doet het op zijn manier, nooit kun je iets standaard leren. Da's ook een + punt, maar toch... Al die vervelende distro's verder die allemaal hun eigen dir structuur hebben waardoor guides daarop vaak moeten worden aangepast, ook zoiets.

Maar m'n echte vraag was waarom je een andere kernel als die op kernel.org zou gaan draaien.

edit:
En KDE enzo werkt niet meer op 2.6 zonder editen source-code? Ik ben nog niet zover met linux, en heb dus geen programmeertools op m'n pc staan ofzo, laat staan dat ik met nano / mc ff de sourcecode onder handen neem :P
Er zijn verschillende mensen tegelijk bezig met de kernel, Andrew Morton (mm), Alan Cox (ac) en Linux Torvalds zijn de belangrijksten. Het werk wat zij doen doen ze in eerste instantie in hun eigen tree, omdat het nog bekeken moet worden of de veranderingen wel stabiel zijn, en compatibel met de rest van de tree.

De mm- of ac- tree kun je gebruiken omdat ze net wat sneller zijn, of omdat zij net een driver voor jouw hardware hebben, die niet in de gewone (vanilla) kernel zit.

De dir structuur is voor 97% hetzelfde bij alle distros, en bijna alle distros hebben de locate tool geinstalleerd, waarmee je een configuratiebestandje zo hebt gevonden. locate XF86Config bijvoorbeeld. Linux comformeert zich juist zoveel mogelijk aan standaarden, en is vaak opgebouwd uit lagen, die inwisselbaar zijn.

Natuurlijk blijven er ook dingen waarin de verschillende distros zich profileren, package managment bijvoorbeeld, maar dat is juist goed, dan kun je kiezen wat het best bij je doel past, wil je simpliciteit, flexibiliteit, heb je de snelheid om zelf te compileren, enz.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Stan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08-2024
Welke distributies zijn er die nu al standaard met 2.6.0 worden geleverd en ook draaien (de final)? En wanneer verwachten we de rest van de bekenden (zoals Gentoo, Fedora, SuSE, Mandrake etc.)? Ik weet tot op dit moment alleen van Blue Linux.

• terabyte
  • Laatst online: 06-07 23:08

terabyte

kan denken als een computer

Verwijderd schreef op 25 december 2003 @ 01:52:
[...]

Hoe heb je het opgelost?
Dit werkt alleen onder Debian (sid):

Het eerste probleem (nvidia-kernel):
Ik heb gewoon nvidia-kernel-source gedownload, uitgepakt en de instructies gevolgd op: http://home.comcast.net/~andrex/nvidia-2.6-Debian/
Het ging een paar keer mis, omdat make-kpkg gebruik maakt van /usr/src/modules terwijl ik in /usr/local/src werkte.
Verder staat bij de instructies op die site staat dat je een Debian specifieke patch moet downloaden en uitvoeren. Een paar dagen geleden werkte die patch niet, dus je moest handmatig patchen. Nu zijn er inmiddels twee patches (testing en unstable). ik heb ze niet getest, maar ik ga er vanuit dat het nu wel werkt.

Het tweede probleem (nvidia-glx):

bij het installeren van nvidia-glx onder kernel 2.4 krijg je een vraag als:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
   ? libc6 >= 2.3.2.ds1-8 includes support for Thread Local Storage (TLS)   ?
   ? which is used on 2.6 kernels.                                          ?
   ?                                                                        ?
   ? We have determined that this system will use TLS support and we will   ?
   ? install the TLS libraries Is this correct?                             ?
   ? Install TLS libraries? (y/n)                                           ?
   ?                   <Yes>                      <No>

(Dit is de melding die je onder 2.6 krijgt. Bij 2.4 moet je met No antwoorden.. Aangezien ik eerst 2.4 had draaien, had ik dus No geantwoord, bij 2.6 moet je "dpkg-reconfigure nvidia-glx" uitvoeren en dan Yes antwoorden.
Het wisselen tussen 2.4 en 2.6 gaat dus niet zo makkelijk.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:30
Heb mn autoloader ook al opgelost, was nog iets vergeten:

modules.conf heet tegenwoordig modprobe.conf, en dat ding kan je op de volgende manier bouwen:

generate-modprobe.conf > /etc/modprobe.conf

Verwijderd

Stan schreef op 25 december 2003 @ 13:16:
Welke distributies zijn er die nu al standaard met 2.6.0 worden geleverd en ook draaien (de final)? En wanneer verwachten we de rest van de bekenden (zoals Gentoo, Fedora, SuSE, Mandrake etc.)? Ik weet tot op dit moment alleen van Blue Linux.
Ik draai Gentoo met 2.6.0 vanaf het moment dat 2.6.0 uitkwam. Een paar uur later (of de volgende ochtend) stond de ebuild ertusesn :)

• pierre-oord
nou, ik heb eindelijk 2.6.0 aan de praat; het lag aan die tools. Wel een hoop foutmeldingen enzo. M'n dhcp client ging plots niet meer werken. Ook werd de geselecteerde netwerkkaart module niet toegevoegd aan m'n module lijst, wat natuurlijk simpel op te lossen was. TOch nog eens al die foutmeldingen zien kwijt te raken... misschien iets voor 2e kerstdag :P vandaag lekker gamen 8)

• Stan
Verwijderd schreef op 25 december 2003 @ 17:27:
[...]
Ik draai Gentoo met 2.6.0 vanaf het moment dat 2.6.0 uitkwam. Een paar uur later (of de volgende ochtend) stond de ebuild ertusesn :)
Ja maar als ik nu de 1.4 CD's van Gentoo download vanaf de FTP's is dat toch niet met default meegeleverde 2.6.0 final waar ie meteen al op draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Stan schreef op 25 december 2003 @ 23:05:
[...]

Ja maar als ik nu de 1.4 CD's van Gentoo download vanaf de FTP's is dat toch niet met default meegeleverde 2.6.0 final waar ie meteen al op draait?
maar het is ook niet de gentoo-gedachte dat je na het installeren van de cd het voor gezien houdt, het is de bedoeling dat je daarna de recentste versie van alle software die je wilt hebben emergt (compileert en installeert).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stan
smokalot schreef op 26 december 2003 @ 01:13:
[...]
maar het is ook niet de gentoo-gedachte dat je na het installeren van de cd het voor gezien houdt, het is de bedoeling dat je daarna de recentste versie van alle software die je wilt hebben emergt (compileert en installeert).
Weet ik, en lijkt ook een klein beetje op BSD's port-idee, RedHat's RPM-idee en Debian's apt-get-idee, en ik kan ook heus die kernel wel downloaden en in elke linux draaien, dat snap ik. Mijn vraag was alleen anders dan hoe jij hem begrijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Stan schreef op 26 december 2003 @ 02:16:
[...]

Weet ik, en lijkt ook een klein beetje op BSD's port-idee, RedHat's RPM-idee en Debian's apt-get-idee, en ik kan ook heus die kernel wel downloaden en in elke linux draaien, dat snap ik. Mijn vraag was alleen anders dan hoe jij hem begrijpt.
Sorry dan :P

het komt er op neer dat je bij gentoo bij de installatie toch moet kiezen voor een kernel, en dat je dan dus ook 2.6.0 kunt kiezen. Het versienummer zegt bij gentoo niets, omdat het versienummer alleen voor de installer geldt, daarna heb je toch een volledig up to date systeem.

offtopic:
BSD's port-systeem is het op gebaseerd, maar portage is dus duidelijk wel iets anders dan rpms en .debs he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven
  • Laatst online: 24-09 14:02
Heb net 2.6.0 ook gecompiled en naast wat geluids problemen is het meeste vervelende probleem dat mijn scrollwheel het niet meer doet onder KDE. Het gaat om een Cordless MouseMan USB.

Vreemde is dat als ik cat /dev/psaux of cat /dev/input/mice doe hij dezelfde reactie geeft als in kernel 2.4.21. Kan op internet helemaal niets vinden.

Extra info:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
CONFIG_INPUT_MOUSEDEV=y
CONFIG_INPUT_MOUSEDEV_PSAUX=y
CONFIG_INPUT_MOUSEDEV_SCREEN_X=1280
CONFIG_INPUT_MOUSEDEV_SCREEN_Y=1024
CONFIG_INPUT_MOUSE=y
CONFIG_MOUSE_PS2=y
# CONFIG_MOUSE_PS2_SYNAPTICS is not set
CONFIG_MOUSE_SERIAL=y
# CONFIG_MOUSE_INPORT is not set
CONFIG_MOUSE_LOGIBM=y
# CONFIG_MOUSE_PC110PAD is not set
# CONFIG_BUSMOUSE is not set

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05 22:30

FendtVario

The leader drives Vario!

Ik ben ook aan het experimenteren met de 2.6 kernel. Hij draait in princiepe, heb alleen nog wat 'problemen' met de modules. Ik heb de oude en nieuwe modutils geinstalleerd. De nieuwe hebben de suffix 2.6 gekregen om te voorkomen dat de oude overschreven worden. Maar als ik nu boot met de 2.6 kernel worden de oude modutils nog gebruikt. Is er een mogelijkheid om aan te tegen wat de modulils zijn zodat bij een boot van 2.4 de oude worden gebruikt en bij 2.6 de nieuwe.

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
FendtVario schreef op 26 december 2003 @ 17:28:
Ik ben ook aan het experimenteren met de 2.6 kernel. Hij draait in princiepe, heb alleen nog wat 'problemen' met de modules. Ik heb de oude en nieuwe modutils geinstalleerd. De nieuwe hebben de suffix 2.6 gekregen om te voorkomen dat de oude overschreven worden. Maar als ik nu boot met de 2.6 kernel worden de oude modutils nog gebruikt. Is er een mogelijkheid om aan te tegen wat de modulils zijn zodat bij een boot van 2.4 de oude worden gebruikt en bij 2.6 de nieuwe.
Moet je even een "wrapper" scriptje schrijven, dat je modutils noemt, hernoem
eerst je modutils binary naar bijv modutils.bin ;

code:
1
2
3
4
5
6
ver=`uname -r`
if [ $ver = 2.6.0 ]
then modutils-2.6 $*
else 
modutils.bin $*
fi

Dit is ff uit me hoofd, misschien zitten er wat foutjes in :P ,
maar ik neem aan dat je de bedoeling snapt... succes

[ Voor 2% gewijzigd door u_nix_we_all op 26-12-2003 19:26 . Reden: foutje ( $* ) ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FendtVario

FendtVario

The leader drives Vario!

u_nix_we_all schreef op 26 december 2003 @ 19:22:
Dit is ff uit me hoofd, misschien zitten er wat foutjes in :P ,
maar ik neem aan dat je de bedoeling snapt... succes
Daar was ik al bang voor :).

Heeft iemand trouwens al het nieuwe udev uitgeprobeerd? Ik maak al _jaren_ gebruik van devfs. Persoonlijk vind ik dat een geweldig systeem. Alles wordt in kernel-space afgehandeld en bij udev wordt het creeren van devices naar user-space verplaatst. Hiervoor zijn weer extra (user space) programma's nodig wat ik zelf niet zo sterk over vind komen als een kerneldaemon.

DevFS schijnt flink gestript te zijn, maar heb er tot nu geen problemen mee gehad. er is een flinke discussie te lezen op kerneltrap.org over devfs vs. udev. Het zwakte punt van devfs is dat het niet meer ontwikkelt wordt (althans, dat wordt beweert). Wat zijn jullie meningen hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FendtVario schreef op 26 december 2003 @ 19:51:
[...]

Daar was ik al bang voor :).

Heeft iemand trouwens al het nieuwe udev uitgeprobeerd? Ik maak al _jaren_ gebruik van devfs. Persoonlijk vind ik dat een geweldig systeem. Alles wordt in kernel-space afgehandeld en bij udev wordt het creeren van devices naar user-space verplaatst. Hiervoor zijn weer extra (user space) programma's nodig wat ik zelf niet zo sterk over vind komen als een kerneldaemon.

DevFS schijnt flink gestript te zijn, maar heb er tot nu geen problemen mee gehad. er is een flinke discussie te lezen op kerneltrap.org over devfs vs. udev. Het zwakte punt van devfs is dat het niet meer ontwikkelt wordt (althans, dat wordt beweert). Wat zijn jullie meningen hierover?
Ik heb dat artikel op kerneltrap ook gelezen. Het schijnt dat devFS geen nette oplossing is en een hel om te onderhouden. Het enige wat ik me van devFS herinner is dat ik na een reboot een kernelpanic kreeg omdat het systeem /dev/hda niet meer kon vinden.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik daarna niet meer verder heb gezocht en weer ben terug gegaan het oude static /dev.

Als udev wat verder is zal ik er zeker weer eens naar gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FendtVario

FendtVario

The leader drives Vario!

DevFS veranderd de namen van de devices. Hda1 wordt dan iets van /dev/ide/.../lun0/disc0/part1 of met een symlink (ook van devfs) /dev/discs/disc0/part1. Als je toch de oude bestandsnamen wilt gebruiken moet je de devfsd daemon draaien. die zorgt dat voor elk apparaat een link met de oude naam wordt aangemaakt. Devfsd (de deamen dus) heb ik nog nooit gebruikt en nooit problemen gehad met software die geen devices kon vinden ofzo.

Als udev wat verder is zal ik daar ook naar kijken, voorlopig ben ik nog niet zo enthousiast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-04 22:04

RG

Lambda

udev kan al heel wat. Het is de kernel zelf die verbeterd moet worden. Een heleboel drivers/subsystems werken namelijk nog niet met sysfs, waardoor udev hiervoor geen device files kan aanmaken. Maar er zijn al een heleboel patches in de maak. In 2.6.0-mm1 zijn er al een aantal opgenomen. Maar er zijn nog genoeg dingen die niet werken, zoals input en audio.

Vooralsnog kun je het beste /dev door devfsd laten beheren, of gewoon via de oude vertrouwde statische methode. Het leuke van udev is trouwens wel dat je het gewoon kunt gebruiken, zonder je bestaande /dev in de weg te zitten. Je kunt udev gewoon nodes laten maken in bijvoorbeeld /udev, dan kun je toch alvast testen.

[deze advertentieruimte is te koop]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:36
en de volgende is alweer uit.
2.6.1-rc1
Changelog
patch vanaf 2.6.0

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09 11:34

Niek

f.k.a. The_Surfer

Wow, dat is een huge patch (710KB). Zo te zien veel dingen die uit de -mm tree zijn gemerged.
Kerneltrap nieuwsberichtje: http://kerneltrap.org/node/view/1941

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a casema user
Ik heb de patch toegepast en ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben.
Nu werkt mijn ATI driver namelijk wel goed met de 2.6.x kernel, ik kan weer normaal tux spelen, met 2.6.0 was dat niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
patch vanaf 2.6.0
Linkje van a Casema user deed een beetje vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a casema user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryceck
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-09 14:20

Ryceck

Constants and Variables

Ik heb nu dus een klein probleempje hier maar ik weet niet of het aan de kernel of aan de hardware ligt.
Het probleem doet zich pas sinds gister voor, nadat ik de 2.6.0 kernel erop had gezet.
Na uitvoeren van een reboot of shutdown command doet hij alles goed tot aan de laatste regel:
code:
1
2
remounting remaining filesystems readonly
restarting system (of uiteraard shutting down system)

En daar blijftie hangen en doet hij helemaal niets meer....

Kan dit liggen aan het feit dat ik ACPI en APM niet in me kernel heb gecompiled? En moet ik dan ACPI of APM hebben?
Heb een ADM Duron 500 op een MSI moederboard met een ADM 756 chipset.
Zal vanavond nog wel ff wat proberen maar was ff benieuwd of iemand dit ook had meegemaakt?
Linux Distro is Gentoo 1.4 btw, en het is de Gentoo-Dev-Sources-2.6.0-r1

If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-09 08:21
Ryceck schreef op 06 januari 2004 @ 13:09:
Kan dit liggen aan het feit dat ik ACPI en APM niet in me kernel heb gecompiled?
ja
En moet ik dan ACPI of APM hebben?
Volgens mij maakt dat tegenwoordig niet meer uit, vroeger moest ik altijd APM hebben en werkte ACPI niet (daarvoor) maar volgens mij werkt ACPI nu wel daarvoor.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryceck

Ryceck

Constants and Variables

Wirf schreef op 06 januari 2004 @ 13:11:
[...]

ja

[...]

Volgens mij maakt dat tegenwoordig niet meer uit, vroeger moest ik altijd APM hebben en werkte ACPI niet (daarvoor) maar volgens mij werkt ACPI nu wel daarvoor.
crap... was ik al bang voor :) wist wel dat het dom was om die uit te zetten :) |:(

Nahjah... ligt het iig niet aan me hardware :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
2.6.1-rc2 (en rc1 ook; daarvoor niet): wanneer ik een rmmod uhci_hcd geef wanneer de module scanner geladen is, dan doet ie oops, waarna hotplug segfault.
Wanneer de scanner-module niet geladen is, gaat alles goed. Niet liev :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-08 08:24

PowerSp00n

There is no spoon

Ik heb net kernel 2.6.1-rc2 op een debian unstable bak gegooit (als zelfgemaakte .deb zoals hier een aantal pagina's terug beschreven). Maar krijg mijn root filesystem niet meer gemount en geeft dan ook tijdens het booten de volgende error:

code:
1
2
3
VFS: Cannot open root device "301" or unknown-block(3,1)
Please append a correct "root=" boot option
Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on unknown-block(3,1)

Ook de standaard debian kernel (2.4.22 volgensmij) boot niet meer en geeft ook bovenstaande foutmelding. Ik heb dus wat lopen spelen met de root= optie, maar het is me tot nu toe nog niet gelukt. Ook met aanduidelingen zoals "/dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part0 (en 1)" die ik op google en hier gevonden heb bezig geweest zonder effect. De partitie is en ext3 filesystem, de kernel heeft hier een module van net zoals de oude kernel.

Met een Slackware CD kan ik nog wel de partitie mounten (en dingen aanpassen). Iemand hier een goed idee voor mij? :P

[ Voor 3% gewijzigd door PowerSp00n op 07-01-2004 00:40 . Reden: typo in error ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Laatst online: 06:55
PowerSp00n schreef op 07 januari 2004 @ 00:31:
Ik heb net kernel 2.6.1-rc2 op een debian unstable bak gegooit (als zelfgemaakte .deb zoals hier een aantal pagina's terug beschreven). Maar krijg mijn root filesystem niet meer gemount en geeft dan ook tijdens het booten de volgende error:

code:
1
2
3

Ook de standaard debian kernel (2.4.22 volgensmij) boot niet meer en geeft ook bovenstaande foutmelding. Ik heb dus wat lopen spelen met de root= optie, maar het is me tot nu toe nog niet gelukt. Ook met aanduidelingen zoals "/dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part0 (en 1)" die ik op google en hier gevonden heb bezig geweest zonder effect. De partitie is en ext3 filesystem, de kernel heeft hier een module van net zoals de oude kernel.

Met een Slackware CD kan ik nog wel de partitie mounten (en dingen aanpassen). Iemand hier een goed idee voor mij? :P
Door die foutmelding heb ik 2.6.0 niet aan de gang gekregen, alleen kwam dat niet door devfs, maar doordat ik die *(*%#$$#$&* initrd maar niet aan de gang kreeg. Ik heb uiteindelijk gewoon IDE en EXT3 support in de kernel gebakken et voilá, maar als iemand nog tips zou hebben hoe dit voor elkaar te krijgen is?

Ik zal morgen eens kijken of ik de kernelconfig nog heb.

[ Voor 3% gewijzigd door Jaap-Jan op 07-01-2004 00:58 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 december 2003 @ 20:06:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik daarna niet meer verder heb gezocht en weer ben terug gegaan het oude static /dev.
/me ook...
Als udev wat verder is zal ik er zeker weer eens naar gaan kijken.
Udev is uiteindelijk de enige nette oplossing. Een kernel-based oplossing is gewoon onzin, het zorgt alleen maar voor veiligheidsrisico's en extra processen in kernel-space die niet user-controllable zijn. Want die processen zijn er wel. Je ziet ze alleen niet.

Daarnaast introduceerde devfs z'n eigen niet-backwards-compatible /dev-scheme, wat wat mij betreft hetzelfde als zelfmoord is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerSp00n

PowerSp00n

There is no spoon

Afgelopen nacht en deze ochtend wat door lopen kloten en ben wel iets verder gekomen, maar het wil nog niet helemaal lukken.

Van de oude kernel had ik initrd uit de lilo.conf gemikt 8)7 dus die weer terug gezet met als gevolg dat de oude kernel in ieder geval weer boot. Daarna wat verder gaan zoeken over initrd en kwam daarna dit tegen waar ik wat verder mee ben gegaan:
Manoj Srivastava wrote:
--initrd requires a Debian-only cramfs patch.
Herbert Xu wrote:
No it does not, all you have to do to use a filesystem other than CRAMFS is to set MKIMAGE in /etc/mkinitrd/mkinitrd.conf.
Dus ik genromfs geinstalleerd (apt-get install genromfs) en in /etc/mkinitrd/mkinitrd.conf de MKIMAGE regel aangepast naar
code:
1
genromfs -d %s -f %s > /dev/null
en in /etc/mkinitrd/modules enkele modules voor ext2 ext3 en ide toegevoegd (ide-core, ide-scsi, ide-cd, ide-disk, ide-detect, via82cxxx, jbd, ext2, ext2) en daarna met mkinitrd een image gemaakt.

lilo.conf is ook aangepast met de initrd regel bij de 2.6x kernel en ook een append = "ramdisk=10240" toegevoegd voor een iets grotere ramdisk.

De error's zijn bij het booten nu minder geworden, alleen deze blijft nog over:

code:
1
die andere twee zijn weg.

Ik hoop dat iemand er iets aan heeft (Japie_17?) maar ook dat er nog wat tips zijn :p. Ondertussen ga ik zelf ook weer lekker verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryceck

Ryceck

Constants and Variables

Ryceck schreef op 06 januari 2004 @ 13:09:
Ik heb nu dus een klein probleempje hier maar ik weet niet of het aan de kernel of aan de hardware ligt.
Na uitvoeren van een reboot of shutdown command doet hij alles goed tot aan de laatste regel:
code:
1
2
remounting remaining filesystems readonly
restarting system (of uiteraard shutting down system)

En daar blijftie hangen en doet hij helemaal niets meer....
Linux Distro is Gentoo 1.4 en het is de Gentoo-Dev-Sources-2.6.0-r1
Ik heb dit dus nog steeds, zodra ik alles in een 2.4.22-kernel draai gaat alles perfect en boot me machine gewoon goed.
Alsik een 2.6.0-kernel run en reboot (of shutdown) bij het punt dattie zou moeten gaan shutdownen (:p) of rebooten doettie niets meer. Op me keyboard gaan alle lampjes branden en me pc doet nix meer, reset knop is enige optie.
Zowel ACPI als APM geprobeerd maar geen succes. In mijn 2.4 kernel staat trouwens power support wel aan maar ACPI/APM niet, ook reeds geprobeerd onder 2.6 zonder succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryceck

Ryceck

Constants and Variables

PowerSp00n schreef op 07 januari 2004 @ 14:17:
lang verhaal met root-probleem.
Zo te zien probeer je dus het volgende device als root te mounten: /dev/hdd1. Klopt dit? zo niet dan zit de error daar. Controleer dus ff je "root=" optie in je lilo.conf.

[ Voor 68% gewijzigd door Ryceck op 07-01-2004 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerSp00n

PowerSp00n

There is no spoon

Ryceck schreef op 07 januari 2004 @ 15:49:
Zo te zien probeer je dus het volgende device als root te mounten: /dev/hdd1. Klopt dit?
Nee dit klopt niet, dat hoort /dev/hda1 te zijn.
zo niet dan zit de error daar. Controleer dus ff je "root=" optie in je lilo.conf.
De root optie(s) staan goed in lilo.conf (lilo ook elke geer gerund).

code:
1
2
3
4
5
image = /boot/vmlinuz-2.6.1-rc2
  initrd=/initrd.img-2.6.1-rc2
  root = /dev/hda1
  label = linux
  read-only

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryceck

Ryceck

Constants and Variables

PowerSp00n schreef op 07 januari 2004 @ 16:05:
[...]

Nee dit klopt niet, dat hoort /dev/hda1 te zijn.

[...]

De root optie(s) staan goed in lilo.conf (lilo ook elke geer gerund).

code:
1
2
3
4
5
image = /boot/vmlinuz-2.6.1-rc2
  initrd=/initrd.img-2.6.1-rc2
  root = /dev/hda1
  label = linux
  read-only
[BULLSHIT]
Zit weer lekker uit me hol te blaten hier :)

Wak dus zeggen wou :):
reiserfs: found format "3.6" with standard journal
reiserfs: checking transaction log (device ide0(3,1)) ...
for (ide0(3,1))
ide0(3,1):Using r5 hash to sort names
VFS: Mounted root (reiserfs filesystem) readonly.

ext3wel in je kernel gecompiled? Probeer het eens met ext3 niet als module maar gewoon hard erin gebakken

[ Voor 64% gewijzigd door Ryceck op 07-01-2004 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerSp00n

PowerSp00n

There is no spoon

Ryceck schreef op 07 januari 2004 @ 16:07:
ext3wel in je kernel gecompiled? Probeer het eens met ext3 niet als module maar gewoon hard erin gebakken
Ja ext3 zit er wel in. Een nieuwe kernel was net aan het compilen. Deze heeft IDE en de filesystems in de kernel zelf zitten. Deze werkt goed op enkele module dingetjes na, tijdens het booten krijg ik het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
Wed Jan  7 19:05:10 2004: Detecting hardware: 3c59x agpgart ide-scsi parport_pc usb-uhci
Wed Jan  7 19:05:12 2004: Skipping 3c59x module; assuming it is compiled into the kernel.
Wed Jan  7 19:05:12 2004: Skipping agpgart module; assuming it is compiled into the kernel.
Wed Jan  7 19:05:12 2004: Skipping ide-scsi module; assuming it is compiled into the kernel.
Wed Jan  7 19:05:12 2004: Skipping parport_pc module; assuming it is compiled into the kernel.
Wed Jan  7 19:05:12 2004: Skipping usb-uhci module; assuming it is compiled into the kernel.

En hier is natuurlijk weer niets over op google te vinden:'(. Als ik zelf modprobe 3c59x doe dan werkt het gewoon, de module is ook niet in de kernel compiled. Dus waar het dat nou weer vandaan haalt :?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryceck

Ryceck

Constants and Variables

PowerSp00n schreef op 07 januari 2004 @ 19:25:
[...]

Ja ext3 zit er wel in. Een nieuwe kernel was net aan het compilen. Deze heeft IDE en de filesystems in de kernel zelf zitten. Deze werkt goed op enkele module dingetjes na, tijdens het booten krijg ik het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
Wed Jan  7 19:05:10 2004: Detecting hardware: 3c59x agpgart ide-scsi parport_pc usb-uhci
Wed Jan  7 19:05:12 2004: Skipping 3c59x module; assuming it is compiled into the kernel.
Wed Jan  7 19:05:12 2004: Skipping agpgart module; assuming it is compiled into the kernel.
Wed Jan  7 19:05:12 2004: Skipping ide-scsi module; assuming it is compiled into the kernel.
Wed Jan  7 19:05:12 2004: Skipping parport_pc module; assuming it is compiled into the kernel.
Wed Jan  7 19:05:12 2004: Skipping usb-uhci module; assuming it is compiled into the kernel.

En hier is natuurlijk weer niets over op google te vinden:'(. Als ik zelf modprobe 3c59x doe dan werkt het gewoon, de module is ook niet in de kernel compiled. Dus waar het dat nou weer vandaan haalt :?.
does ffkes
code:
1
2
3
"rm -rf /lib/modules/'uname -r'"
cd /usr/src/linux
make modules modules_install

en dan ff rebooten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terrapin
  • Niet online
Gister van 2.6.0-test10 naar 2.6.1-rc2 gegaan, alles werkt prima, alleen zie ik in dmesg en de bekende logs om de zoveel minuten een regel:

request_module: failed /sbin/modprobe -- net-pf-10. error = 256

Dit is de module voor IPv6, alleen gebruik ik dat niet, en ik net-pf-10 in elke modconf e.d. file die ik kon vinden uitgezet.. Iemand misschien nog een ideetje hoe ik hier vanaf kom?

The higher that the monkey can climb, The more he shows his tail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Laatst online: 28-09 21:04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terrapin
  • Niet online
quote: changelog
Get off the drugs, Linus.
:P

The higher that the monkey can climb, The more he shows his tail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje:

Wie heeft linux 2.6.x al werkend op een Toshiba Tecra 8000 in combinatie met een Xircom Realport (RBE100)?

Onder 2.4.22 (Slackware 9.1) werkt netwerk wel, maar 2.6.x niet.

Heb de kernel met Yenta gecompileerd. Xircom heb ik met modules gemaakt. Het gekke is, dat als ik de netwerkkaart uit de laptop trek, de laptop hangt.

Misschien moet ik een andere pcmcia-controller aangeven.

Help!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-09 18:28
En kernel 2.6.1 ziet het levenslicht!

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eindelijk! ik wacht al weken op die >256cpu fix! :*) Kan ik Tuxracer tenminste fatsoenlijk spelen...

2.6.0-10 ja!
|
|
v

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2004 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zoals al gezegd is 2.6.1 is er al en ik draai het al volgens mij een week, op mijn gentoo bak :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Laatst online: 28-09 21:24

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 10:38:
zoals al gezegd is 2.6.1 is er al en ik draai het al volgens mij een week, op mijn gentoo bak :D
2.6.1 is pas sinds vandaag uit :) Dus dat je die al een week draait lijkt me sterk. Hoogstens de 2.6.1.pre of rc :)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerSp00n

PowerSp00n

There is no spoon

Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 10:38:
Dat is knap dat jij 2.6.1 al een week draait als deze ergens tussen gister en vandaag uit was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slager
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:44
Ik heb hem maar even geinstalleerd op mijn laptop, en draait hier net zo goed als 2.6.0. make oldconfig stelde ook maar een paar vragen, dus zullen de veranderingen voornamelijk bugfixes zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Laatst online: 22:22

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik heb er net ook 2.6.1 op gezet, nadat ik probelemen had met RAID en hoge IO loads.

Het zat zo: ik heb via "vraag en aanbod" twee 18 GB SCSI disks op de kop kunnen tikken (Quantum 10KII en 10KIII, beiden LVD, tot 2007 en 2006 nog garantie >:) ) en een SCSI kabel. Nu heb ik ze netjes aangesloten op mijn tweede U320 kanaal. en een raid 5 array gemaakt met nog wat partieties op mijn twee 10K4's. filesysteem erop, en ff benchen met bonnie++. Wat gebeurt er nu... De hele PC hangt zich op, disk is niet meer accessable, en ook in /proc/scsi is geen info meer te halen. Disks er dus uit en aan de kabel van de andere disk gehangen.. zelfde resultaat... Disks er een voor een weer uit, maar ook zonder de "nieuwe" disks hing de PC zich op. Let op, dit gebeurde dus alleen op extreem hoge disk IO. Normaal blijft het systeem gewoon dagen lang doorlopen zonder probleem. Maar bij de benchmark hangt het dus... Ik heb er nu dus 2.6.1 opgezet en heb nog wat kernel opties voor de aic driver en raid aangepast. Op dit moment ben ik weer opnieuw aan het benchen (RAID 0 op 4 disks) en hoop dat het nu stabiel blijft.... Het zit er in ieder geval goed uit op het moment.. een keer testen is bijna klaar. Please duim voor me.

Edit: Test is nu klaar, en alles is nog stabiel.. een schone 130 Mb/sec lezen en schrijven, best netjes als je bedenkt dat de oude 10KII de traagste component is (en dus ook de snelheid van de rest aangeeft). Ik ga nu nog een keer opnieuw, maar dan met een raid 5 array... wens me succes.

hmm, als ik dus nu een raid 5 array aanmaak krijg ik het volgende in mijn syslog

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
Jan  9 16:19:47 defaint kernel: DevQ(0:5:0): 0 waiting
Jan  9 16:19:47 defaint kernel: DevQ(0:6:0): 0 waiting
Jan  9 16:19:47 defaint kernel: (scsi0:A:6:0): Device is disconnected, re-queuing SCB
Jan  9 16:19:47 defaint kernel: Recovery code sleeping
Jan  9 16:19:47 defaint kernel: (scsi0:A:6:0): Task Management Func 0x1 Complete
Jan  9 16:19:47 defaint kernel: Recovery SCB completes
Jan  9 16:19:47 defaint kernel: Recovery code awake
Jan  9 16:19:47 defaint kernel: scsi0:0:6:0: Attempting to abort cmd ecfaad40: 0x2a 0x0 0x1 0x7e 0x32 0x19 0x0 0x0 0x8 0x0
Jan  9 16:19:47 defaint kernel: scsi0: At time of recovery, card was not paused
Jan  9 16:19:47 defaint kernel: >>>>>>>>>>>>>>>>>> Dump Card State Begins <<<<<<<<<<<<<<<<<
Jan  9 16:19:47 defaint kernel: scsi0: Dumping Card State at program address 0x27 Mode 0x33
Jan  9 16:19:47 defaint kernel: Card was paused
Jan  9 16:19:47 defaint kernel: HS_MAILBOX[0x0] INTCTL[0xc0] SEQINTSTAT[0x10] SAVED_MODE[0x11]
Jan  9 16:19:47 defaint kernel: DFFSTAT[0x31] SCSISIGI[0x0] SCSIPHASE[0x0] SCSIBUS[0x0]
Jan  9 16:19:47 defaint kernel: LASTPHASE[0x1] SCSISEQ0[0x0] SCSISEQ1[0x12] SEQCTL0[0x10]
Jan  9 16:19:47 defaint kernel: SEQINTCTL[0x0] SEQ_FLAGS[0xc0] SEQ_FLAGS2[0x0] SSTAT0[0x0]
Jan  9 16:19:47 defaint kernel: SSTAT1[0x8] SSTAT2[0x0] SSTAT3[0x0] PERRDIAG[0x0]
Jan  9 16:19:47 defaint kernel: SIMODE1[0xa4] LQISTAT0[0x0] LQISTAT1[0x0] LQISTAT2[0x0]
Jan  9 16:19:47 defaint kernel: LQOSTAT0[0x0] LQOSTAT1[0x0] LQOSTAT2[0x1]
Jan  9 16:19:47 defaint kernel:
Jan  9 16:19:47 defaint kernel: SCB Count = 64 CMDS_PENDING = 1 LASTSCB 0x11 CURRSCB 0x11 NEXTSCB 0xffc0
Jan  9 16:19:47 defaint kernel: qinstart = 62876 qinfifonext = 62876
Jan  9 16:19:47 defaint kernel: QINFIFO:
Jan  9 16:19:47 defaint kernel: WAITING_TID_QUEUES:
Jan  9 16:19:47 defaint kernel: Pending list:
Jan  9 16:19:47 defaint kernel:   9 FIFO_USE[0x0] SCB_CONTROL[0x60] SCB_SCSIID[0x67]
Jan  9 16:19:47 defaint kernel: Total 1
Jan  9 16:19:47 defaint kernel: Kernel Free SCB list: 17 42 34 49 37 63 43 40 20 23 45 19 55 25 28 21 3 6 32 60 57 10 47 58 26 24 30 7 50 53 14 12 15 41 22 2 29 52 11 8 59 13 44 62 56 16 39 35 31 1 0 61 18 48 46 4 54 5 38 27 51 36 33
Jan  9 16:19:47 defaint kernel: Sequencer Complete DMA-inprog list:
Jan  9 16:19:47 defaint kernel: Sequencer Complete list:
Jan  9 16:19:47 defaint kernel: Sequencer DMA-Up and Complete list:
Jan  9 16:19:47 defaint kernel:
Jan  9 16:19:47 defaint kernel: scsi0: FIFO0 Free, LONGJMP == 0x8277, SCB 0x2a
Jan  9 16:19:47 defaint kernel: SEQIMODE[0x3f] SEQINTSRC[0x0] DFCNTRL[0x4] DFSTATUS[0x89]
Jan  9 16:19:47 defaint kernel: SG_CACHE_SHADOW[0x2] SG_STATE[0x0] DFFSXFRCTL[0x0]
Jan  9 16:19:47 defaint kernel: SOFFCNT[0x0] MDFFSTAT[0x5] SHADDR = 0x00, SHCNT = 0x0
Jan  9 16:19:47 defaint kernel: HADDR = 0x00, HCNT = 0x0 CCSGCTL[0x10]
Jan  9 16:19:47 defaint kernel: scsi0: FIFO1 Free, LONGJMP == 0x825e, SCB 0x2a
Jan  9 16:19:47 defaint kernel: SEQIMODE[0x3f] SEQINTSRC[0x0] DFCNTRL[0x4] DFSTATUS[0x89]
Jan  9 16:19:47 defaint kernel: SG_CACHE_SHADOW[0x2] SG_STATE[0x0] DFFSXFRCTL[0x0]
Jan  9 16:19:47 defaint kernel: SOFFCNT[0x0] MDFFSTAT[0x5] SHADDR = 0x00, SHCNT = 0x0
Jan  9 16:19:47 defaint kernel: HADDR = 0x00, HCNT = 0x0 CCSGCTL[0x10]
Jan  9 16:19:47 defaint kernel: LQIN: 0x55 0x3c 0x0 0x11 0x0 0x0 0x0 0x0 0x0 0x0 0x0 0x0 0x0 0x0 0x0 0x0 0x0 0x0 0x0 0x0
Jan  9 16:19:47 defaint kernel: scsi0: LQISTATE = 0x0, LQOSTATE = 0x0, OPTIONMODE = 0x42
Jan  9 16:19:47 defaint kernel: scsi0: OS_SPACE_CNT = 0x20 MAXCMDCNT = 0x1
Jan  9 16:19:47 defaint kernel: SIMODE0[0xc]
Jan  9 16:19:47 defaint kernel: CCSCBCTL[0x0]
Jan  9 16:19:47 defaint kernel: scsi0: REG0 == 0xffff, SINDEX = 0x133, DINDEX = 0x10e
Jan  9 16:19:47 defaint kernel: scsi0: SCBPTR == 0x11, SCB_NEXT == 0xffc0, SCB_NEXT2 == 0xffca
Jan  9 16:19:47 defaint kernel: CDB 0 0 0 0 0 0
Jan  9 16:19:47 defaint kernel: STACK: 0x13 0x125 0x125 0x25e 0x25e 0x25e 0x240 0x29
Jan  9 16:19:47 defaint kernel: <<<<<<<<<<<<<<<<< Dump Card State Ends >>>>>>>>>>>>>>>>>>

Iemand een idee? SMART self test op alle disk's gaan goed en er zijn ook geen ernstige errors vermeld. Ik vermoed dat het dus echt wel een software probleem is...

[ Voor 77% gewijzigd door voodooless op 09-01-2004 16:58 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 januari 2004 @ 13:07:
Vraagje:

Wie heeft linux 2.6.x al werkend op een Toshiba Tecra 8000 in combinatie met een Xircom Realport (RBE100)?

Onder 2.4.22 (Slackware 9.1) werkt netwerk wel, maar 2.6.x niet.

Heb de kernel met Yenta gecompileerd. Xircom heb ik met modules gemaakt. Het gekke is, dat als ik de netwerkkaart uit de laptop trek, de laptop hangt.

Misschien moet ik een andere pcmcia-controller aangeven.

Help!!
Hier ook een gast met een Tecra 8000 :)
Dat met die Xircom kan ik je helaas niet mee helpen, maar ik heb wel een 3Com 10Mbit pcmcia kaartje.
Hierbij hetzelfde: trek ik uit de laptop, laptop ramvast, pas nog zelfs heel mn rootfs corrupt vanwege zo'n kaart eruit rossen :X (dual boot Win2k, daar werkt ie wel goed).
Heb al lopen spelen met de pcmcia-cs tools, maar toch hangt ie :?
Nog niet echt veel naar gekeken, maar zal vanavond weer eens een poging wagen met 2.6.1 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Gisteren eindelijk linux 2.6.0 aan de praat gekregen. Ik had gigantisch veel errors in mijn dmesg met de oude (2.4.2x) kernel, dus dacht ik, misschien gaat het deze keer wat beter ;)

Na wat geknutsel in het menuutje had ik alles in een redelijke staat, dus ik hem compileren, module maken en installen op de normale manier want make-kpkg gaf allemaal errors die er niet zo lekker uitzagen.

Toen dat was gebeurd alles kopieren naar de goede mappen, lilo.conf aanpassen en bidden ;) Na het opnieuw opstarten zag alles er goed uit, alleen werd ik uit x gedumpt omdat er geen core pointer te vinden was. Ik ben dus gaan modproben, iets wat faalde omdat ik geen goede utils had, maar na apt-get install module-init-tools kon ik vrolijk aan de gang gaan. Modprobe gaf nog steeds een error, allemaal missende symbolic links en zo, maar na een reboot was dit voor het grootste gedeelte weg.

Nog steeds deed de muis het niet, dus ik modprobe hid, modprobe mousedev(wat niet werkte) en modprobe uhci-hcd gedaan, gdm opnieuw opgestart en wonder boven wonder! hij deed het!

Geluid werkte ook perfect, iets wat een wonder was gezien de problemen die ik daarmee had in 2.4, hoewel het een stuk makkelijker wordt als je alsa static compiled en je weet welke audio driver je nodig hebt ;)

Het enige probleem was (en is nog steeds) bttv, dat wil niet helemaal werken. Xawtv wilde niet starten omdat /dev/video0 niet bestond, maar mknod 81,0 /dev/video0 oid gaf aan dat die al bestond. Ik in de linux/Documentation/video-for-inux/bttv directory kijken, en daar stond een Modules.conf voorbeeld. Deze aangepast voor mijn kaart, in /etc/modprobe.d/ gedumpt (is dit een nieuwe dir? :? ), en na veel modproben en update-modules'en wilde het nog steeds niet werken, dus ik maar weer rebooten ;)

Nu deed hij het wel, alleen heb ik nog steeds een probleem: ik kan geen Nederland 1,2 en 3 meer ontvangen. RTL 4,5 Net 5, Yorin, Veronica e.d. werken wel nog steeds, maar alleen die drie kanalen werken nog niet. Ze zitten wel op een goede frequentie, want in 2.4 werkten ze wel, dus dat is het niet. Mij lijkt het dat het aan de tuner ligt, maar er staat een hele lijst van Temi/PAL tuners en ik heb geen idee welke ik moet hebben. Dat wordt nog even knoeien dus want op internet staat ook weinig over de kaart (Hauppage Win/TVpci of zo), en de oude tuner module werd volgens mij geladen zonder opties, iets wat hij nu niet meer accepteerd..

Nu nog even een manier zien te vinden hoe ik die uhci-hcd geautoload krijg (werkt dat nog steeds met /etc/modules?), en dan werkt mijn systeem weer 100%, op die drie kanalen na :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Laatst online: 22:22

voodooless

Sound is no voodoo!

frim, probeer een tuner type 2. Ik heb ook de hauppauge kaart, en dat werkt prima. Kijk ook eens naar tvtime, werkt stukken beter dan xawtv/motv.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frim
  • Niet online
tuner type=2 heb ik al geprobeerd, maar werkte geloof ik niet (niet beter dan zonder optie iig :P)

TVTime ziet er idd goed uit, ik was al een tijdje op zoek naar wat anders dan xawtv(is niet zo.. ehm.. up-to-date meer ;) ), maar kon niet echt wat vinden, behalve Ktvdinges, maar dat heeft weer kde-libs nodig en die wil ik liever niet op mijn systeem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Laatst online: 26-09 13:09
PowerSp00n schreef op 07 januari 2004 @ 00:31:

code:
1
2
3

Ik heb dus ongeveer (vrijwel?) hetzelfde probleem, maar dan met een ge-apt-get-de 2.6.0 kernel (Debian Unstable), en met 303 inplaats van 301 en 3,3 inplaats van 3,1.
Ook mijn vorige kernel 2.4.22 (ge-apt-get) doet et niet meer, en met een resque flop kan ik gelukkig wel booten en dingen editen enzow.
Als ik het goed begrijp dan is de oplossing nog niet langsgekomen, en het spoor is mij behoorlijk bijster. Als fs gebruik ik gewoon ext2, en ik neem aan dat dat wel standaard niet als module (maar dus wel vast) meegecompiled is (dat is het enige probleem waarvoor oplossingen worden aangedragen)

[ Voor 5% gewijzigd door Jesse op 09-01-2004 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerSp00n

PowerSp00n

There is no spoon

Jesse schreef op 09 januari 2004 @ 17:43:
[...]

Ik heb dus ongeveer (vrijwel?) hetzelfde probleem, maar dan met een ge-apt-get-de 2.6.0 kernel (Debian Unstable), en met 303 inplaats van 301 en 3,3 inplaats van 3,1.
Ook mijn vorige kernel 2.4.22 (ge-apt-get) doet et niet meer, en met een resque flop kan ik gelukkig wel booten en dingen editen enzow.
Dat kun je dan denk ik oplossen door (net zoals ik, ergens een stukje terug) je /etc/lilo.conf te editen en dan de initrd regel weer toe te voegen.
Als ik het goed begrijp dan is de oplossing nog niet langsgekomen, en het spoor is mij behoorlijk bijster. Als fs gebruik ik gewoon ext2, en ik neem aan dat dat wel standaard niet als module (maar dus wel vast) meegecompiled is (dat is het enige probleem waarvoor oplossingen worden aangedragen)
Eh, nee ext2 zit ook niet in de kernel maar als module :X. Ik heb laatst een eerste machientje van Debian voorzien (gebruik anders altijd Slackware) om het eens te proberen. Maar moet nou wel zeggen dat mijn eerste indruk nog niet zo best is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Laatst online: 26-09 13:09
PowerSp00n schreef op 09 januari 2004 @ 18:28:
[...]
Dat kun je dan denk ik oplossen door (net zoals ik, ergens een stukje terug) je /etc/lilo.conf te editen en dan de initrd regel weer toe te voegen.
Is dat: initrd=/initrd.img? Dat staat er al in van de 2.4.22 kernel.
Edit: ow voor me vorige kernel idd, dat is het proberen waard. (Maar die kernel 2.6 moet gewoon draaiend zijn te krijgen ook)
[...]
Eh, nee ext2 zit ook niet in de kernel maar als module :X. Ik heb laatst een eerste machientje van Debian voorzien (gebruik anders altijd Slackware) om het eens te proberen. Maar moet nou wel zeggen dat mijn eerste indruk nog niet zo best is...
Betekent dat dat ik met een kernel waar ext2 vast in zit zegmaar meer succes zal hebben?

[ Voor 12% gewijzigd door Jesse op 09-01-2004 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerSp00n

PowerSp00n

There is no spoon

Jesse schreef op 09 januari 2004 @ 18:51:
[...]

Is dat: initrd=/initrd.img? Dat staat er al in van de 2.4.22 kernel.
Edit: ow voor me vorige kernel idd, dat is het proberen waard. (Maar die kernel 2.6 moet gewoon draaiend zijn te krijgen ook)
[...]

Betekent dat dat ik met een kernel waar ext2 vast in zit zegmaar meer succes zal hebben?
Yup dat klopt, ik heb hier de nodige support voor filesystems en niet te vergeten IDE (of SCSI) in de kernel zelf gecompiled en nu draait het aardig (op enkele errors na).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine
  • Laatst online: 00:43

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Ik probeer op m'n laptop met RH 9 de 2.6.0 kernel te compilen. Het heeft even geduurd, maar de kernel is klaar volgens mij.

Ik heb de volgende handelingen uitgevoerd:
make O=/usr/src/linux2.6.0 menuconfig
make O=/usr/src/linux2.6.0
make clean
make bzImage
make modules
sudo make modules_install
cp /usr/src/linux-2.6.0/arch/i386/boot/bzImage /boot
cp System.map /boot/System.map-2.6.0 (en daarna de System.map-symbolic link omhangen)
cp .config /boot/config

/etc/grub.conf aangepast, regels van de 2.4-redhat boot gekopieerd en aangepast naar de 2.6 kernel, alleen staat er ook een regel in met initrd=/initrd-2.4.20-8.img
Nu kan ik NERGENS de nieuwe initrd*.img vinden! Weet iemand waar die verstopt staat, hoe ik die aan kan maken of hoe die genoemd wordt?
Gelukkig boot ie nog wel gewoon met de 2.4 kernel.

Oh ja, nog een ander vraagje. Als ik deze kernel-compile goed tot een einde heb gebracht, is het dan zinvol om m'n firewall ook van de nieuwe kernel te voorzien? Op dit moment staat daar ook RH 9.0 op met de 2.4.20-8 kernel en iptables als firewall.

Hier kon uw advertentie staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerSp00n

PowerSp00n

There is no spoon

Nitroglycerine schreef op 09 januari 2004 @ 22:48:
/etc/grub.conf aangepast, regels van de 2.4-redhat boot gekopieerd en aangepast naar de 2.6 kernel, alleen staat er ook een regel in met initrd=/initrd-2.4.20-8.img
Nu kan ik NERGENS de nieuwe initrd*.img vinden! Weet iemand waar die verstopt staat, hoe ik die aan kan maken of hoe die genoemd wordt?
Gelukkig boot ie nog wel gewoon met de 2.4 kernel.
een initrd.img maak je met mkinitrd. Zie de man-page voor de optie e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine
  • Laatst online: 00:43

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

PowerSp00n schreef op 09 januari 2004 @ 22:57:
[...]

een initrd.img maak je met mkinitrd. Zie de man-page voor de optie e.d.
Ik snap het niet meer helemaal.
Onder kernel 2.4.20-8 heb ik in /usr/src/linux-2.6.0 het commando
code:
1
mkinitrd -v --fstab=/etc/fstab --omit-raid-modules --omit-scsi-modules /boot/initrd-2.6.0.img 2.6.0

uitgevoerd, de initrd naar /boot gekopieerd en de grub.conf aangepast , maar als ik em nu boot met de 2.6 kernel, krijg ik de volgende foutmeldingen:
Mounting root filesystem
mount:error 19 mounting ext3
pivotroot: pivot_root(susroot,/sysroot/initrd) failed: 2
umount /initrd/prod failed: 2
Kernel panic: no init found. Try passing init= option to kernel

Wat is waar fout gegaan en hoe kan ik het oplossen?

[ Voor 7% gewijzigd door Nitroglycerine op 11-01-2004 13:09 ]

Hier kon uw advertentie staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a casema user
en de volgende is er weer...
2.6.2-rc1
Changelog
Patch vanaf 2.6.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

Ondanks dat 2.6 al een tijdje bestaat is ie nog niet echt makkelijk te integreren. Ik bedoel maak maar eens een systeem zonder uberhaubt iets van 2.4 te hebben gebruikt (en als het je lukt, maak er een howto van :P)

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

PipoDeClown schreef op 21 januari 2004 @ 19:22:
[...]

Ondanks dat 2.6 al een tijdje bestaat is ie nog niet echt makkelijk te integreren. Ik bedoel maak maar eens een systeem zonder uberhaubt iets van 2.4 te hebben gebruikt (en als het je lukt, maak er een howto van :P)
Ik heb al een tijdje een systeem draaien met alleen 2.6. Was niets bijzonders hoor, gewoon de gentoo-installation guide gevolgd, en bij de keuze van een kernel gentoo-dev-sources gekozen (of zit daar stiekem 2.4 spul in??).

Bij mijn laptop heb ik dat ook gedaan, maar dan krijg ik mijn wlan kaartje niet aan de praat, ik geloof niet dat linux-wlan-ng wil compileren tegen 2.4...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

smokalot schreef op 21 januari 2004 @ 22:08:
[...]
Ik heb al een tijdje een systeem draaien met alleen 2.6. Was niets bijzonders hoor, gewoon de gentoo-installation guide gevolgd, en bij de keuze van een kernel gentoo-dev-sources gekozen (of zit daar stiekem 2.4 spul in??).
als je oplet zie je dat glibc tegen 2.4 headers wordt gecompileerd.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed te horen dat de Hauppauge WinTV het in principe doet. Ik heb de WinTV-FM, en die deed het niet; wist niet goed wat ik eraan moest doen, maar ga het nog proberen met de tips in dit draadje.

Het heeft voor mij geen grote prioriteit, aangezien LIRC (nog) niet werkt. En dat is voor mij crucialer dan de tvkaart...

Overigens, ik heb de Mandrake Cooker 2.6 geinstalleerd, simpel te doen, alleen de initrd= in lilo.conf goed zetten (of de link in /boot). Al mijn hardware behalve mijn tvkaart en remote, werkt prima, webcam had nieuwe driver nodig, verder prima.

Toch maar weer terug naar 2.4, met LIRC...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slackware
  • Niet online
Lirc support voor 2.6 is er al wel, de patches staan hier: http://flameeyes.web.ctonet.it/
Zijn geen officiele patches, maar het werkt perfect verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik draai nu ook al een tijdje 2.6, en ik heb nog steeds 1 probleem: ik krijg niet voor elkaar dat die kernel automatisch de modules laadt die hij nodig heeft. Hij snapt bijvoorbeeld niet dat ie 'ide-cd' moet laden als ik mn cdrom wil mounten. Ook snapt ie niet dat je dan ook de iso9660 module nodig hebt. Dat moet je allemaal handmatig laden.

Ben ik een config optie vergeten ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a casema user
en de volgende is er weer..... 2.6.2.-rc2
Changelog
Patch vanaf 2.6.2-rc1
Patch vanaf 2.6.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
Verwijderd schreef op 26 januari 2004 @ 17:58:
Ik draai nu ook al een tijdje 2.6, en ik heb nog steeds 1 probleem: ik krijg niet voor elkaar dat die kernel automatisch de modules laadt die hij nodig heeft. Hij snapt bijvoorbeeld niet dat ie 'ide-cd' moet laden als ik mn cdrom wil mounten. Ook snapt ie niet dat je dan ook de iso9660 module nodig hebt. Dat moet je allemaal handmatig laden.

Ben ik een config optie vergeten ofzo?
"CONFIG_KMOD : Automatic kernel module loading" misschien?

Ik gebruik zelf nooit dat soort dingen (te lui om aan te zetten ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Automatic kernel loading staat aan. De enige modules die automatisch geladen worden zijn autofs en rtc. Netwerkkaart, geluidkaart, cd-rom, alles moet verder met de hand geladen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux
  • Laatst online: 27-09 21:29

Tux

Ik heb sinds kort een AMD Athlon 64 3000+ processor op een MSI K8T Neo moederbord. Ik heb daar SuSE 9.0 x86_64 op geinstalleerd en dat draait.

Alleen ik heb de source van Linux-2.6.1 gedownload en make menuconfig && make gedaan.

Daarna heb ik /usr/src/linux-2.6.1/arch/x86_64/boot/bzImage naar /boot gegooid enzo, en daarna heb ik de grub config aangepast door het volgende toe te voegen:
title Linux
kernel (hd0,7)/boot/bzImage root=/dev/hdb8 vga=0x317 splash=silent desktop hdd=ide-scsi hddlun=0 showopts
initrd (hd0,7)/boot/initrd
Maar als ik dit probeer te booten krijg ik de volgende error:
kernel (hd0,7)/boot/bzImage root=/dev/hdb8 vga=0x317 desktop hdd=ide-scsi hddlun=0 splash=silent

Error 15: File not found

Press any key to continue
De oude Linux kernel wil ook gelijk niet meer booten.
Ik heb geprobeerd de regel met de initrd config te verwijderen bij de grub config en als ik die kernel nu boot krijg ik gelijk een zwart scherm.

De oude kernel krijg ik dus niet meer geboot en ik zit te sleutelen aan de config met een Gentoo cd door de disk te mounten en te chrooten. Maar ik krijg het dus niet aan de praat.

Weet iemand wat er aan de hand is? (Het zal wel weer een enorme stommiteit van mezelf zijn :P)

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a casema user
title blabla
root (hdx,x)
kernel /boot/kernel-x.x blabla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux

Tux

Ik heb inmiddels in grub alle boot opties weggehaald... hij begint nu de kernel te laden maar hij wil op een gegeven moment het Root FS vanaf NFS laden. Dan zou ik dat ergens aangezet moeten hebben, maar ik heb nergens iets wat met NFS te maken heeft ingesteld. Dus waar dat aan ligt weet ik niet.

Iemand enig idee? :P

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 13:33

MrScratch

I am rubber, you are glue

Tux schreef op 26 januari 2004 @ 22:28:
Ik heb inmiddels in grub alle boot opties weggehaald... hij begint nu de kernel te laden maar hij wil op een gegeven moment het Root FS vanaf NFS laden. Dan zou ik dat ergens aangezet moeten hebben, maar ik heb nergens iets wat met NFS te maken heeft ingesteld. Dus waar dat aan ligt weet ik niet.

Iemand enig idee? :P
[shot in the dark-mode]
Misschien als modules aangezet in de kernel en vergeten make modules_install te doen?
[/shot in the dark-mode]

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux

Tux

MrScratch schreef op 26 januari 2004 @ 22:30:
[...]

[shot in the dark-mode]
Misschien als modules aangezet in de kernel en vergeten make modules_install te doen?
[/shot in the dark-mode]
Ik kan nergens iets vinden om NFS boot uit te zetten, Google geeft alleen sites met mensen die het niet lukt om van het netwerk te booten dus daar heb ik ook niet veel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
FF kort vraagje tussendoor: Stel datik een bak installeer met 2.4.23 en later 2.6.0 erop wil hebben. Moet ik dan al de programma's die ik gecompileert heb opnieuw compileren?

Ik heb 1 ervaring gehad met 2.6 en dat waren een hoop foutmeldingen bij het booten :P

Ik wil op mijn PC ook weer eens linux gaan zetten, het probleem is alleen dat ik RAID0 draai op een Silicon image 3112. Weet iemand nog een goeie guide waarin staat (liefst voor 2.6) hoe je een debian bootfloppy /cd maakt die die driver heeft? De driver zit wel in de kernel. Ik hoop alleen dat die goed werkt, op internet stonden ook versies van een andere ontwikkelaar, maar die werkte alleen of juist niet met RAID0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Laatst online: 06:55
meestal hoef je niet opnieuw te compileren. Ik ben, op Debian Unstable, zonder kleerscheuren van de standaard bf2.4 naar 2.6.0 gegaan. Ik gebruikte de vanilla kernel sources van www.kernel.org, maar inmiddels is ook kernel-source-2.6.0 in Debian Unstable gekomen. Het is bij mij gewoon hetzelfde geweest als een kernel compileren voor 2.4, alleen heb ik wel mijn hele kernelconfig opnieuw gemaakt (begonnen met 'make allnoconfig' en daarna 'make menuconfig' en alle dingen toegevoegd die nodig waren). Daarna de gebruikelijke make-kpkg, 'mkdir /sys' en in /etc/fstab toegevoegd:
code:
1
sysfs /sys sysfs defaults 0 0
en zo sysfs aangezet. Daarna rebooten (ik gebruik grub, dus je hoeft niets aan te passen /vmlinuz wordt al automatisch verwezen naar /boot/vmlinuz-2.6.0 door het pakketje te installeren, dus alles is geregeld. Daarna kun je genieten van je nieuwe kernel als het goed is.

Op je tweede vraag kan ik je alleen maar een beetje verder helpen, al zie ik wel wat workarounds. Een andere mogelijkheid zou zijn om een debian-stable iso te downloaden, in drivers.tgz zit een bestand modules.tgz, waar weer de kernel modules in zitten. Óf je bouwt een nieuwe 2.6.1 kernel en je vormt hem op de manier zoals de kernels op de Debian CD's staan, Lekkere Kwal is hier ook al mee bezig, maar zijn CD lijkt vast te lopen op de ramdisk, misschien dat hij je verder kan helpen.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07 15:47

nzyme

terror

probleempje met 2.6.1 op deze bak: Dual P3 1GHz, 1152MB SDRAM
de loadaverage is constant 1 1 1 :S hoe komt dit? met 2.4.24 had ik dat nooit :S
top geeft ook aan dat de beide cpu's idle zijn (cpu0 100% cpu1 96%)
Na de boot staat ie een beetje te nixen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
 16:06:45  up 33 min,  1 user,  load average: 1.04, 1.02, 0.86
57 processes: 56 sleeping, 1 running, 0 zombie, 0 stopped
CPU0 states:   0.0% user   0.0% system    0.0% nice   0.0% iowait 100.0% idle
CPU1 states:   0.1% user   0.4% system    0.0% nice   0.1% iowait  98.4% idle
Mem:  1164708k av,   98288k used, 1066420k free,       0k shrd,    6544k buff
        43576k active,              39424k inactive
Swap: 1036184k av,       0k used, 1036184k free                   51528k cached

[ Voor 4% gewijzigd door nzyme op 29-01-2004 16:06 ]

| Hardcore - Terror |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07 15:47

nzyme

terror

toch errug raar.... na het weizigen van de mps versie in de bios naar 1.1 ipv 1.4 (ivm hevige usb problemen) is de load normaal :/

| Hardcore - Terror |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Systeem: Debian unstable

Ook ik probeer 2.6.0 te compileren, maar make xconfig werkt niet. Eerst misten de qt development packages, toen heb ik die ge-apt-get (libqt-dev), nu krijg ik een hele lijst errors bij het uitvoeren van make xconfig zoals
code:
1
 scripts/kconfig/qconf.o(.gnu.linkonce.r._ZTV10ConfigList+0xcc): undefined reference to `QWidget::close(bool)'

Blijkbaar mis ik nog iets wat die references in orde maakt, mis ik een package die dit oplost of moet ik handmatig de QTDIR ergens vermelden ofzo? Google hielp me niet veel verder...

offtopic:
Ja menuconfig is vast veel beter maar ik xconfig ook wel is proberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yootje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:24
Morgen ga ik gentoo installeren, slim idee om als beginner gelijk al de 2.6 kernel te installeren (en wat is de ebuild naam van de 2.6 kernel eigenlijk...), of toch maar even wachten?

En kan het bijvoorbeeld zijn dat hardware het onder de 2.4 kernel het wel doet en in 2.6 wel, of heeft dat niets met elkaar te maken (wel toch?).

[ Voor 36% gewijzigd door yootje op 30-01-2004 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
mmm, ik ga het zo even op 2.4 proberen, ik denk leuk 2.6 proberen.. not. Voordat ik de kernel compileer wil ik eerst iptables patches toepassen. Iptables 1.2.9 zelf patcht nog wel, met een klein foutmeldinkje hier en daar. Daarna wil ik de patch-o-matic pakket ofzo nog patchen... dan krijg ik steeds de foutmelding "warning - no help text file could be found in either /root/linux/net/ipv4/netfilter/Config.help or /root/linux/Documentation/Configure.help
Failed to patch copy of /root/linux
TEST FAILED: patch NOT applied.

Dit is met iedere patch. Ik kwam 1 iemand tegen op inet die hetzelfde probleem had met 2.6, maar verder niemand :?

De patch is misschien wel fijn, maar iets anders niet? Als ik iptables opnieuw doe "make" dan zegtie dat de extensions al geinstalled zijn. OVerigens is het kernel 2.6.1 de stable net vers van kernel.org af. En die arme P200 had alleen al zo'n moeite met uitpakken ;(

Iemand een idee waarom die config niet wordt gemaakt? Ik volg het install bestandje netjes op. Ik heb export KERNEL_DIR gedaan van tevoren dat scheelde me typwerkt op het laatst, en die var klopt ook.

[ Voor 28% gewijzigd door pierre-oord op 30-01-2004 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
Als je geprobeerd hebt zonder libqt-dev een menuconfig te genereren zou het kunnen dat je je tree even moet schoonmaken: probeer eens een make mrproper, en probeer het dan nog eens.
Ik kan me herinneren dat ik iptables niet gecompileerd kreeg tegen 2.6, maar dat de versie die ik tegen 2.4 gecompileerd had verder prima werkte tegen 2.6 (als je fancy traffic shaping zooi en andere advanced features gebruikt is het misschien anders). Het probleem zat in de kernel headers. De oplossing heb ik toen uit Gentoo bugzilla gehaald.
Bij gentoo heb je de development-sources voor 2.6.
Zorg ervoor dat je module-init-tools ipv. modutils hebt geinstalleerd, en let op de specialigheidjes :X van 2.6 (met name de input-devices die zo vaak in dit draadje en zijn voorgangers ter sprake kwamen). Alsa is ook een beetje anders dan bij 2.4, maar dat op zich vormt geen probleem bij een installatie.
Kortom: geen reden om 2.6 te mijden.

[ Voor 93% gewijzigd door AlterEgo op 30-01-2004 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hm krijg nog steeds dezelfde errors...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:07
en de volgende is er weer..... 2.6.2.-rc3
Changelog
Patch vanaf 2.6.2-rc2
Patch vanaf 2.6.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-09 21:20

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Verwijderd schreef op 30 januari 2004 @ 21:08:
Hm krijg nog steeds dezelfde errors...
Gok: je hebt QT 2.3 geinstalleerd en de kernelconfigurator wil QT 3.x hebben. Dat zou dergelijke problemen veroorzaken. Overigens ben ik hier niet helemaal zeker van, omdat ik verwacht dat de kernel de versie wel even controleert en het meldt als die niet goed is...maar kan ook heel goed dat dat niet gebeurt :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In ieder geval doet make gconfig het nu wel dus kan ik in ieder geval in X rondklikken:)

Edit: en na installeren van libqt3 make xconfig ook ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2004 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
pff... ik heb net op een andere server van mij geprobeert de pom van iptables (stapel patches) geprobeerd te patchen op m'n kernel 2.6.1. (Eerst kernel uitzippen, IPtables patchen (enkel iets dat niet nodig was om te patchen gaf die aan? Zal wel goed zijn). Later dan de patches proberen te installeren, maar bij iedere patch geeft die dit aan:
code:
1
2
3
4
5
6
Do you want to apply this patch [N/y/t/f/a/r/b/w/q/?] t
Testing patch submitted/01_2.4.19.patch...
Warning - no help text file could be found in either
/root/linux-2.6.1/net/ipv4/netfilter/Config.help
or /root/linux-2.6.1/Documentation/Configure.help
Failed to patch copy of /root/linux-2.6.1

Dat bestand vind ik handmatig ook nergens terug. Google geef alleen de source van het runme bestand terug. Wat heb ik fout gedaan? Ik heb iptables toch goed in de kernel gestopt naar mijn weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
Hm ik ga even weer tussen pierre-oord door ;)

Ik heb de C-Media CM8738 soundcard, maar het laden van de module lukt nog niet zo te zien. Met het configureren van de 2.6.0 kernel heb ik onder Sound -> Alsa -> PCI cd CM8738 als module aangevinkt, nu is wel te zien in lsmod dat snd_cmipci geladen is. In de 2.4.x kernel serie kon ik gewoon de CM8738 module laden met modconf, die staat er nu dus niet bij.

Weet iemand hoe ik wel de CM8738 met de 2.6.0 kernel aan de praat kan krijgen?

Edit: Ik zal het ook eens met de OSS drivers proberen...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2004 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pierre-oord schreef op 31 januari 2004 @ 16:09:
pff... ik heb net op een andere server van mij geprobeert de pom van iptables (stapel patches) geprobeerd te patchen op m'n kernel 2.6.1. (Eerst kernel uitzippen, IPtables patchen (enkel iets dat niet nodig was om te patchen gaf die aan? Zal wel goed zijn). Later dan de patches proberen te installeren, maar bij iedere patch geeft die dit aan:
code:
1
2
3
4
5
6
Do you want to apply this patch [N/y/t/f/a/r/b/w/q/?] t
Testing patch submitted/01_2.4.19.patch...
Warning - no help text file could be found in either
/root/linux-2.6.1/net/ipv4/netfilter/Config.help
or /root/linux-2.6.1/Documentation/Configure.help
Failed to patch copy of /root/linux-2.6.1

Dat bestand vind ik handmatig ook nergens terug. Google geef alleen de source van het runme bestand terug. Wat heb ik fout gedaan? Ik heb iptables toch goed in de kernel gestopt naar mijn weten...
Leg eens uit hoe je hebt proberen te patchen
Pagina: 1 2 ... 7 Laatste