Kernel 2.6.x draadje

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste
Acties:
  • 2.035 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
2.6.0

announcement:
"The beaver is out of detox"

- Anon

This should not be a big surprise to anybody on the list any more, since we've been building up to it for a long time now, and for the last few weeks I haven't accepted any patches except for what amounts to fairly obvious one-liners.

Anyway, 2.6.0 is out there now, and the patch from -test11 is a swelte 11kB in size. It's not the totally empty patch I was hoping for, but judging by the bugs I worked on personally, things are looking pretty good.

To give you an example, one of the nastier bugs that we chased for the last five weeks was a bug that could only be reproduced reliably on a 16- or 32-way system, and only when the system had flaky disks. Putting in known-good disks made the problem disappear. Similarly, compiling the kernel with another compiler made the problem disappear.

It turned out to be a really subtle bug wrt SMP ordering and stack allocation, and lots of thanks to Ram Pai for gathering all the information that eventually led to it being fixed. The fix was a one-liner and a big comment - but my point is that the quality of bugs has been pretty high lately, and we feel that we're in pretty good shape.

Andrew has written up some caveats and pointers to information about 2.4.x vs 2.6.x changes, and I'll let him post that. Some known issues were not considered to be release-critical and a number of them have pending fixes in the -mm queue. Generally they just didn't have the kind of verification yet where I was willing to take them in order to make sure a fair 2.6.0 release.

NOTE! I'll continue to keep track of the 2.6 BK tree until we're closer to the time when we literally split it for 2.7.x, because both Andrew and I are pretty comfortable with our respective toolchains. But Andrew is the stable tree maintainer, so everything should be approved by him at this point. Think of the -mm tree as the staging area, and mine as a release tree. We'll work together, but Andrew is boss.

(BK merging will have to go through some approval format, we'll see how that works out exactly).

Linus
Patch
Changelog
Source tarball

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09 11:34

Niek

f.k.a. The_Surfer

En de post van Andrew:
(...)
There are also the "must-fix" and "should-fix" lists of items which we have
identified as still on the 2.6 todo list. These are at

ftp://ftp.kernel.org/pub/...m/must-fix/must-fix-7.txt and
ftp://ftp.kernel.org/pub/...must-fix/should-fix-7.txt

- The 2.6.0 kernel has undergone several weeks of stabilization and we expect it to run well on server-class machines.

Desktops and laptops may have more trouble at this time because of the much wider range of hardware and because of as-yet unimplemented fixes for the hardware and BIOS bugs from which these machines tend to suffer.

During the 2.6.0 stabilization period a significant number of less serious fixes have accumulated in various auxiliary kernel trees and these shall be merged into the 2.6 stream after the 2.6.0 release. Many of these fixes appear in Andrew Morton's "-mm" tree, at
ftp://ftp.kernel.org/pub/.../people/akpm/patches/2.6/
(...)
Ik blijf voorlopig test11-mm1 draaien. Als in 2.6.1 de meeste dingen zijn gemerged stap ik msschien weer over naar de "normale" tree.

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:55
Een nieuwe kernel verdient denk ik wel een nieuw draadje, dus bij deze :)

Als je dit topic leest omdat je problemen hebt met de eerste versies van 2.6.x, loont het de moeite om eerst het voorgaande topic te bekijken:
Kernel 2.5.x en pre 2.6.0 draadje....

Verwijderd

Zijn er al mensen die 2.6.0 meteen op een productie server gaan installen?
Persoonlijk denk ik eerst de kat uit de boom te kijken tot 2.6.10 of 2.6.12 ofzo. Tenzij ik opeens iets nodig heb wat alleen in 2.6.0 zit (of bter is in 2.6.0), SATA ofzo.

Zijn er nog meer mensen die er zo over denken?

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Gaat iedereen nu als een gek zijn kernel recompilen, nu de 2.6 officieel uit is? Of hebben meer mensen nog steeds iets van "eerst zien, dan doen"? 2.6 heeft wel een aantal coole features, maar wat mis ik nu eigenlijk vergeleken met 2.4? Niet zo heel veel ;) Ik laat hem misschien vanmiddag voor de lol even compilen en kijken of daar een werkende kernel uit komt, anders heeftie pech en wacht ik wel tot 2.6.1 oid ;)

• ErrieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 12:19
frim schreef op 18 december 2003 @ 10:28:
Gaat iedereen nu als een gek zijn kernel recompilen, nu de 2.6 officieel uit is? Of hebben meer mensen nog steeds iets van "eerst zien, dan doen"? 2.6 heeft wel een aantal coole features, maar wat mis ik nu eigenlijk vergeleken met 2.4? Niet zo heel veel ;) Ik laat hem misschien vanmiddag voor de lol even compilen en kijken of daar een werkende kernel uit komt, anders heeftie pech en wacht ik wel tot 2.6.1 oid ;)
Voor meer info over 2.4 t.o.v. 2.6, zie:
http://www.kniggit.net/wwol26.html

Daarin staat precies jouw antwoord.

Verwijderd

Ik wacht nog even om server te upgraden.
Ik draai wel Fedora en kernel 2.6.0-test11 op mijn workstation en heb daar nog geen problemen ondervonden.
Behalve dat sommige kernel-modules (USB, sound) andere namen hebben dan.

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:29

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ik draai ook al 2.6.0-test11 sinds hij uit is en dat bevalt prima. Ik zal dus vanavond meteen de nieuwe 2.6.0 installeren. Maar dat is gewoon op mijn workstation, dus geen mission-critical server ofzo.

Look behind you! A three headed monkey!

• AntiChris
  • Laatst online: 28-09 20:36

AntiChris

Fulltime IJsland-fan

Een make oldconfig over 2.6.0-test11 leverde geen verrassingen op en de patch is ook maar 34kB. Er zal dus maar heel erg weinig verschil zijn daarmee... Maarja, nou istie toch al gebuild ;)

En það besta sem guð hefur skapað, er nýr dagur - Sigur Rós

Verwijderd

Ik hoorde laatst dat er in 2.6 testx nog een nare bug zat in tun/tap. Is dat nog steeds zo trouwens?

Ik kan er verder vrij weinig over vinden namelijk.

Verwijderd

Zijn er nog *nix freaks die mij kunnen vertellen wat de gevolgen zijn voor de Linux-support in FreeBSD (-->5.2) ?

Zo gebruikte de Sun JDK voor Linux wat ouderwetse calls naar de Linux kernel, dus ik neem aan die software nu aangepast dient te worden alsook de port voor FreeBSD....

Het lijkt nu allemaal wel wat minder buggy en wat dynamischer, lijkt mij positief voor de Open Source Gemeenschap, en in het bijzonder voor een succesvolle Linux emulatie in FreeBSD :).

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:36
Is er ook een patch vanaf test11 ?

Het is trouwens lekker druk op kernel.org
The server load is too high. Please try again later.

[ Voor 3% gewijzigd door a casema user op 18-12-2003 11:38 ]

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

Verwijderd

a casema user schreef op 18 december 2003 @ 11:30:

[...]
Ik was vanmorgen nog wel op tijd :)

Verwijderd

Kan je de kernel ook uit CVS halen? Op kernel.org zie ik hier weinig (geen) informatie over namenlijk....

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 december 2003 @ 11:33:
Kan je de kernel ook uit CVS halen? Op kernel.org zie ik hier weinig (geen) informatie over namenlijk....
Bitkeeper: http://linux.bkbits.net/

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-09 08:21
a casema user schreef op 18 december 2003 @ 11:30:

[...]
ftp://ftp.student.utwente...rnel/v2.6/patch-2.6.0.bz2

cd /usr/src/linux
bzcat ../patch-2.6.0.bz2 | patch -p1

Maar alleen als je al een 2.6.0-test11 kernel had!

[ Voor 9% gewijzigd door Wirf op 18-12-2003 11:41 ]

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Erhnam
  • Laatst online: 16:25

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Ik moet vandaag een nieuwe server bouwen maar ga nog niet beginnen aan 2.6.0. Ik blijf voorlopig nog even de 2.4.x serie gebruiken totdat er goede verhalen de ronde doen.

http://www.xbmcfreak.nl/

Verwijderd

Nou, er gebeuren maar rare dingen op m'n laptop met 2.6. De OSS emulatie in ALSA werkt niet. Krijg alleen maar gekraak en ruis. De de scherm opbouw onder X is brak. Delen van windows blijven achter als ik van desktop switch en windows worden maar half opgebouwd.

• Stacium
  • Niet online

Stacium

Perfect Molecular Chaos

code:
1
2
3
4
5
kernel.org
Load Average: 69.26 70.06 63.28 (1545 processes)
Ram: 5950784KB
Free: 4404KB
Current bandwidth utilization 246.90 Mbit/s

gaat lekker 247Mbit/s van de 250 :9

ikzelf gebruik op m'n workstation al tijden 2.6.0-test** voor video4linux2 en ben vooral zeer te spreken over de snelheid tov 2.4. Zometeen maar ff patchen naar 2.6.0

[ Voor 14% gewijzigd door Stacium op 18-12-2003 13:18 . Reden: kernel.org load is veel erger nu :P ]

It seemed like a good idea at the time

• frim
  • Niet online
heb hem net toch maar gecompiled en gereboot (bah ;) ) en hij werkt behoorlijk vlekkeloos ;) ik had eigenlijk alleen mij netwerkkaart als hardware-module die er in moest (naast ide etc) dus ik heb hem maar static gecompiled.. ook geen problemen met modules die door elkaar gaan of wat dan ook. Opnieuw opstarten en... snel!!! vergeleken met standaard debian 2.4 kernel scheelde het wel 10 seconden denk ik. Wel een hele hoop "could not find module, assuming it's build into the kernel" rotzooi maar daar kan ik wel mee leven, ook al zou het netter zijn als dat er niet stond (hoe vaak reboot je nou? :))

ik ben er best blij mee :) Ook GNOME schijnt wat beter te draaien, dit is maar en PII-300 en ik heb het gevoel dat alles wat soepeler loopt... prachtig! ;)

nu nog kijken of hij nu misschien in 16 of 24 mode wil werken, maar dat zal wel niet :(

• Eastern
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:19
Komt er ook een fatsoenlijke RPM voor Fedora Core 1? Dan ga ik ook mee, anders wacht ik op Core 2.

Mijn server (Slackware 9) zal ik waarschijnlijk begin januari upgraden. Is gewoon vet natuurlijk!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Another security-related change is that binary modules (for example, drivers shipped by a hardware manufacturer) can no longer "overload" system calls with their own and can no longer see and modify the system call table.
Weet iemand wat dit precies betekent?
Geldt dit niet gewoon voor alle modules?
De kernel weet immers toch niet of jij de module als binary gedownload hebt of dat je de source hebt gedownload en lokaal gecompiled hebt?

• a casema user
  • Laatst online: 08:36
Eastern schreef op 18 december 2003 @ 13:21:
Komt er ook een fatsoenlijke RPM voor Fedora Core 1? Dan ga ik ook mee, anders wacht ik op Core 2.

Mijn server (Slackware 9) zal ik waarschijnlijk begin januari upgraden. Is gewoon vet natuurlijk!
Red Hat's consumentendistributie, Fedora Core had zelfs al aangekondigd dat de komende release, Fedora Core 2, speciaal afgestemd zou worden op de Linux 2.6-kernel. De planning is dat deze in april volgend jaar uit zal komen. Een test-versie wordt echter al eind januari verwacht
je zal dus moeten wachten op Core 2

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

• frim
  • Niet online
Net even het booten getest, vanaf selectie in lilo tot opstarten van gdm:

met oude kernel duurde dat 1:08
met 2.6.0 maar 0:44

nogal een verschil :o

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:44

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

woei ... positieve verhalen alom! Ik ga toch maar een dezer dagen ff upgraden dan maar

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05 22:30

FendtVario

The leader drives Vario!

Verwijderd schreef op 18 december 2003 @ 10:25:
Persoonlijk denk ik eerst de kat uit de boom te kijken tot 2.6.10 of 2.6.12 ofzo. Tenzij ik opeens iets nodig heb wat alleen in 2.6.0 zit (of bter is in 2.6.0), SATA ofzo.

Ik ga 'm wel installeren. 2.6 heeft super ondersteuning voor meerdere processoren, dat moet mijn dual P3 server dan meer eens bewijzen :P . Processen schijnen ook sneller gestart te kunnen worden en de scheduler heeft een massive update gekregen. Ongeacht het aantal processen, het duurt altijd evenlang om te bepalen welk proces uitgevoerd gaat worden.

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

• frim
  • Niet online
voor degenen die het nog niet hebben gezien: Forntpage verhaal

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-09 21:24

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

frim schreef op 18 december 2003 @ 14:23:
voor degenen die het nog niet hebben gezien: Forntpage verhaal
Beetje jammer dat ze daar roepen dat het voornamelijk aanpassingen voor servers zijn geweest, aangezien er ook redelijk wat ACPI, laptop en schedular aanpassingen zijn geweest ;)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• bolke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-10-2024

bolke

Klikt nu met een 50D.

Dat wordt weer een avondje stoeien. Voor mijn PC dan. Ik ga wel koffie drinken.

Mijn download snelheid was hoog genoeg. Ik net gedownload (met een snelheid van 3.3 MB.) het zal wel op de proxy hebben gestaan.

van een b een B gemaakt.

[ Voor 7% gewijzigd door bolke op 19-12-2003 07:44 ]

http://www.hroling.nl

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 08:38

zwik

randomized

Zijn de VMware modules en de mplayer Matrox module ook tegen de 2.6 kernel te compilen ?

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-09 11:55

Brons

Fail!

bolke schreef op 18 december 2003 @ 14:56:
gedownload (met een snelheid van 3.3 Mb.) .
offtopic:
ik neem aan dat je het over 3.3 MB hebt? Mischien een tip Mx. Alba in "Bits en Bytes" :)

Ik ga zoals velen de kat uit de boom kijken, aangezien mijn 2.4 kernel het nog aardig doet.
Als er niet te veel negatieve klanken zijn ga ik wel upgraden :)

• voodooless
  • Laatst online: 14:27

voodooless

Sound is no voodoo!

Brons schreef op 18 december 2003 @ 15:08:
[...]
Ik ga zoals velen de kat uit de boom kijken, aangezien mijn 2.4 kernel het nog aardig doet.
Als er niet te veel negatieve klanken zijn ga ik wel upgraden :)
Dan lees maar eens hier en daar wat ervaringen van de pre en test versies, dan zul je zien dat jou kat al heel erg lang in de boom zit en zo langzamerhand een beetje moe aan het worden is. Ga de brandweer halen en probeer het eens een keer uit :+

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• JeffG
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-01 23:15
Ik heb 2.6.0 nu draaien :) Bijna alles werkt, alleen geluid werkt op de 1 of andere manier niet 100%. Alleen de rear speakers blijken te werken, de front speakers niet :/ Ik heb in alsamixer al aan alle schuifjes etc gezeten, maar dat bracht helaas geen veranderingen met zich mee. Ik heb een sblive5.1. Weet iemand toevallig de oplossing?

• geforce5_guy
  • Niet online
Is in deze release nou ook een betere support voor de Sillicon Image 3112 SATA support?

Ik krijg de heletijd problemen met de dma van mijn hd's :(

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-09 21:54

FCA

Ik draai al een hele tijd 2.6.0-testx op m'n workstation (daarvoor 2.5.x). Ik denk dat ik binnenkort m'n servertje ook maar ga upgraden, maar dan moeten ze grsecurity patches wel eerst updaten, of ik moet met SELinux aan de slag.

Verandert z'n sig te weinig.

• JeffG
Ik heb 2.6.0 nu draaien :) Alles werkt werkt, tvkaart ook, deze werkte namelijk niet in alle test kernels :D

edit: oops bovenste post kan weg inmiddels opgelost

[ Voor 41% gewijzigd door JeffG op 18-12-2003 15:48 ]

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
JeffG schreef op 18 december 2003 @ 15:43:
...alleen geluid werkt op de 1 of andere manier niet 100%....?
Het kan de moeite waard zijn om versies van de alsa-libs, -tools en -utils eens te checken tegen /proc/asound/version (0.9.7 in 2.6.0) en eventueel nieuwe te installeren of compileren als je een versieconflict denkt te hebben.

Ik heb nu de 2.6.0 kernel alsa versie 0.9.7 draaien met alsa-libs, -tools en -utils versie 1.0-rc2 en dat gaat prima.

[edit] Nouja, dan maar voor evt. andere geinteresseerden.... ;)

[ Voor 7% gewijzigd door AlterEgo op 18-12-2003 16:11 ]

• Crazy-
  • Laatst online: 28-09 16:11

Crazy-

Best life ever

hoe zijn de adviezen tbv het installeren op een productie server ?

zelf heb ik altijd mijn twijfels over nieuwe kernels/updates die net uit zijn (officieel) maar daarnaast hoor ik vele goede verhalen.

het gaat om een dual pIII / scsi (software! raid) web/dns/sql-server

2.4.23 heb ik gecompiled op de nationale compile dag van enkele weken terug ;)

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:39

Gotiniens

Fairly odd Tim

hij doet het hier geweldig. merk niet veel verschil tijdens het draaien, maar ik heb het dan ook niet gemeten enz.

En ik heb als gewone gebruiker geen text in mijn grafische console, wel als root. dit is echt een 2.6 probleem want ik had het met test ook en in 2.4 heb ik wel weer text :?

Verwijderd

a casema user schreef op 18 december 2003 @ 13:25:
[...]

[...]

je zal dus moeten wachten op Core 2
zie : http://people.redhat.com/arjanv/2.5
Hier verschijnen rpm met 2.6.0-test kernels, misschien (hopelijk) komt 2.6.0 hier ook te staan.
Deze rpm werken uitstekend in Fedora.

• frim
  • Niet online
ik merk ook dat mijn muis soms raar doet.. Ik weet neit of dat 2.6.0 related, maar het trad voor het eerst op na de installatie van de kernel.. dan gaatie helemaal flippen en heen en weer schieten en ik heb hem daar al een keer voor moeten rebooten

Verwijderd

Er zijn weinig verschillen t.o.v. 2.6.0-test11, maar toch heb ik wel weer moeten prutsen omdat ik wel make mrproper gedaan heb en make oldconfig, maar enkel de gewijzigde modules werden gecompileerd (de ouden zijn dus gewist en niet teruggekomen) Zal wel aan gepruts van mij liggen, na 30 mins had ik het allemaal wel weer ok.

• Mior
  • Laatst online: 13:22
Iemand hier die weet hoe het zit met XFS?
Ik kan me herinneren dat het onder 2.4 niet zo bijzonder stabiel was.

Over een maand ga ik een nieuwe server kopen, misschien installeer ik dan wel meteen 2.6 met XFS, maar alleen uiteraard als het stabiel is.

[ Voor 4% gewijzigd door Mior op 18-12-2003 16:26 ]

• geforce5_guy
  • Niet online
Ik heb nu kernel 2.6 draaien alleen ik kan de nvnet niet instaleren.
Waar kan ik een werkende vinden ?

Gentoo
Kernel 2.6.0 final
Abit NF7-S

• ismael86
  • Laatst online: 11:07
jammer dat de grsecurity patches er nog niet zijn voor 2.6. Al die nieuwe features ik wil hem eigenlijk nu gebruiken :9~ (vooral standaard acl support). Maar voordat de grsecurity patches er zijn ga ik nog niet over op 2.6.

• JeffG
geforce5_guy schreef op 18 december 2003 @ 17:04:
Ik heb nu kernel 2.6 draaien alleen ik kan de nvnet niet instaleren.
Waar kan ik een werkende vinden ?

Gentoo
Kernel 2.6.0 final
Abit NF7-S
Dit is misschien een tijdelijke vervanger voor nvnet? Ik heb hem zelf nog niet getest.

• Ryceck
  • Laatst online: 15:43

Ryceck

Constants and Variables

Ik heb hem gedownload en erop gegooid maar ik mot me bak nog rebooten :)

Vinnik beetje link om dat met een compleet nieuwe kernel te doen alsik remote zit :)

De config ziet er wel beter uit dan met 2.4 btw: veel overzichtelijker :)
Nu hopen dat het draait :p

If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.

• ajvdvegt
  • Laatst online: 27-09 18:28
Phantom schreef op 18 december 2003 @ 16:25:
Iemand hier die weet hoe het zit met XFS?
Ik kan me herinneren dat het onder 2.4 niet zo bijzonder stabiel was.
XFS is al jaren stabiel, ook in de standaard 2.4.23 kernel neem ik aan (ik gebruikte het al vanaf 2.4.18 ofzo). Het zit al veel langer in de 2.5 serie, en ik heb het al die tijd zonder enig probleem gebruikt. Zelfs na een harde crash (batterij leeg :() kon alles probleemloos worden hersteld. Dat was de eerste keer dat het automatische herstellen na bv. een kernel-crash niet werkte.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• Paradise
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik draai nu 2.4.23 maar wil 'm wel eens proberen. Echter, 2.4.x compileerde ik altijd met:

code:
1
make dep && make bzImage && make bzlilo && make modules && make modules_install

Echter, ik zie nu staan na de make menuconfig:

code:
1
2
*** End of Linux kernel configuration.
*** Execute 'make' to build the kernel or try 'make help'.

Is 'make dep' vervangen door 'make', of is het hele compileer process anders? Ik bak 'm voor Debian btw.

Verwijderd

Koen Roumen schreef op 18 december 2003 @ 18:28:
Ik draai nu 2.4.23 maar wil 'm wel eens proberen. Echter, 2.4.x compileerde ik altijd met:

code:
1

code:
1
2

Is 'make dep' vervangen door 'make', of is het hele compileer process anders? Ik bak 'm voor Debian btw.
yep, precies wat er staat: make

en je kunt een paar minuten later je bzImage van je disk af schrapen :)

• frim
  • Niet online
Hmm NTFS support is niet zo fijn als dat ik had verwacht, Ik dacht dat je nu wel volledige schrijf suport had, maar je kan blijkbaar alleen bestanden schrijven die precies dezelfde grootte hebben als het originele bestand. Nieuwe bestanden of mappen maken zit er schijnbaar ook niet in. Jammer :( Moet ik toch maar even weer een FAT32 partitie aanmaken :/

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

hmm ik heb vanavond weer wat te doen; eens kijken of er enige verbetering ten opzichte van test11 is :) Hoe kan ik trouwens de 'standaard' .config eruithalen (is deze er uberhaupt?) Momenteel wordt de .config gebaseerd op mijn huidige .config; wat ik niet zo fijn vindt...

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• JeffG
Spider.007 schreef op 18 december 2003 @ 19:02:
hmm ik heb vanavond weer wat te doen; eens kijken of er enige verbetering ten opzichte van test11 is :) Hoe kan ik trouwens de 'standaard' .config eruithalen (is deze er uberhaupt?) Momenteel wordt de .config gebaseerd op mijn huidige .config; wat ik niet zo fijn vindt...
code:
1
make mrproper
werkt volgens mij nog steeds :)

[ Voor 4% gewijzigd door JeffG op 18-12-2003 19:12 ]

Verwijderd

mmm ik heb hem al gecompiled en werkend.
maar ik heb mijn nvidia kaart nog niet werkend.

met nog een behoorlijk stomme reden ook.
-> Kernel source path: '/lib/modules/2.6.0/build'
-> Cleaning kernel module build directory.
executing: 'cd ./usr/src/nv; make clean'...
rm -f nv.o os-agp.o os-interface.o os-registry.o nv-linux.o nv_compiler.h *
.d NVdriver nvidia.o
-> Building kernel module:
executing: 'cd ./usr/src/nv; make KERNDIR=/lib/modules/2.6.0/build module'..
.
make: *** No rule to make target `module'. Stop.
-> Error.
ERROR: Unable to build the NVIDIA kernel module.
en als ik het handmatig doe dat krijg ik enorm veel build fouten.
(zal ze later mits nodig nog wel posten, zit nu in 2.4 waar hij geen fouten geeft)

iemand hier al ervaring mee.?
werk zelf met versie 4496-pkg2

• Niek
  • Laatst online: 26-09 11:34

Niek

f.k.a. The_Surfer

Verwijderd schreef op 18 december 2003 @ 20:48:
mmm ik heb hem al gecompiled en werkend.
maar ik heb mijn nvidia kaart nog niet werkend.

(...)
Heb je wel de 2.6 patches voor de nVidia drivers eroverheen gehaald? Zie http://minion.de/ :)

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

Verwijderd

uiteraard anders krijg je de melding dat hij de header info niet kan vinden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 december 2003 @ 10:25:

M'n workstations worden as-we-speak ge-upgrade, en als dat allemaal vlekkeloos verloopt upgrade ik morgen die ene linux productie server waar ik root op ben naar 2.6.0. Hierbij moet ik zeggen dat deze machine al sinds de initiele installatie vlekkeloos 2.6.0-test kernels draait. Ik verwacht dan ook weinig problemen.
Spider.007 schreef op 18 december 2003 @ 19:02:
cd /usr/src/linux
rm -f .config

Enige nuttige make directives zijn:
allmodconfig (selecteer alle drivers; waar mogelijk als module)
allyesconfig (selecteer alle drivers; waar mogelijk statisch in de kernel)
allnoconfig (minimale configuratie)
oldconfig (gebruik de huidige config; als er een driver voorkomt als source, maar niet in de .config, vraag dan wat er gedaan moet worden)

Overigens is het voor upgrade doeleinden aan te raden om IKConfig aan te zetten (In Kernel Configuration). Samen met de gzip support hiervoor krijg je dan een /proc/config.gz met de .config van de huidig draaiende kernel. Upgraden is dan zo simpel als:

code:
1
2
3
4
cd /usr/src/linux
{bz|z}cat /path/to/kernel/patch-x.y.z{bz2|gz}
zcat /proc/config.gz > .config
make oldconfig

gevolgt door de standaard make bzimage etc. Ik gebruik deze methode al sinds dat ikconfig in de kernel zit (sinds -test5 uit m'n hoofd) en kan me nu al geen leven zonder meer voorstellen ;)

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2003 22:18 ]

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:47
zwik schreef op 18 december 2003 @ 15:08:
Zijn de VMware modules en de mplayer Matrox module ook tegen de 2.6 kernel te compilen ?
Er zijn patches voor vmware zie: http://ftp.cvut.cz/vmware/
JeffG schreef op 18 december 2003 @ 17:40:
[...]

Dit is misschien een tijdelijke vervanger voor nvnet? Ik heb hem zelf nog niet getest.
Ik heb hem wel getest en het werkt goed :)

• Ryceck

Ryceck

Constants and Variables

Ik ben ondertussen al ff aan het zoeken gegaan maar door mijne lieftallige 2.6-kernel hebbik toch wat probleempjes gekregen met mijn Ati-Radeon9700:
Hij wil me fglrx-module maar niet laden, wat op zich logisch is want die staat in /var/lib/modules-2.4.23 en niet in /var/lib/modules-2.6.0.

Nu start mijn Xfree86/Gnome wel gewoon goed en werkt dat ook allemaal maar ik krijg wel lekkere vage errors constant... :/

code:
1
2
3
4
5
FATAL: module agpgart already in kernel.
[drm] failed to load kernel module "agpgart"
FATAL: module fglrx not found
[drm] failed to load kernel module "fglrx"
(EE) fglrx(0): DRIScreenInit failed!

Maar ik zit dit vanuit me Gnome te tikken dus ut zal wel goed zijn :Y)
Maar ik haat errors dus iemand hier die weet wat hier precies fout gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

apgart is een kernel module.
ik gok dus dat je die niet mee gecompiled hebt, of dat hij staties in je kernel zit.

fglrx ken ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn probleem is iig opgelost.

/me was nogal stom.

wel nvidia + minnion installer downloden.
maar niet patchen he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

frim schreef op 18 december 2003 @ 18:53:
Hmm NTFS support is niet zo fijn als dat ik had verwacht, Ik dacht dat je nu wel volledige schrijf suport had, maar je kan blijkbaar alleen bestanden schrijven die precies dezelfde grootte hebben als het originele bestand. Nieuwe bestanden of mappen maken zit er schijnbaar ook niet in. Jammer :( Moet ik toch maar even weer een FAT32 partitie aanmaken :/
Mjah ik neem aan dat je weet bij wie je aan kunt kloppen om het volledig werkend te krijgen :? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolke

bolke

Klikt nu met een 50D.

frim schreef op 18 december 2003 @ 18:53:
Vind ik ook jammer. Maar er zijn niet zoveel NTFS drivers die dit wel kunnen.
Verwijderd schreef op 19 december 2003 @ 02:00:
[...]

Mjah ik neem aan dat je weet bij wie je aan kunt kloppen om het volledig werkend te krijgen :? :/
LOL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryceck

Ryceck

Constants and Variables

Verwijderd schreef op 19 december 2003 @ 00:02:
apgart is een kernel module.
ik gok dus dat je die niet mee gecompiled hebt, of dat hij staties in je kernel zit.

fglrx ken ik niet.
Hehehe, agpgart is gecompileerd in me kernel als Module, en fglrx is de drivermodule van me Ati welke hij niet kan vinden omdat de driverinstallatie kernel 2.6 niet herkent. Hierdoor komt de drivermodule niet terecht in /var/lib/modules-2.6.0 :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Verwijderd schreef op 18 december 2003 @ 22:11:
[...]

cd /usr/src/linux
rm -f .config

Enige nuttige make directives zijn:
allmodconfig (selecteer alle drivers; waar mogelijk als module)
allyesconfig (selecteer alle drivers; waar mogelijk statisch in de kernel)
allnoconfig (minimale configuratie)
oldconfig (gebruik de huidige config; als er een driver voorkomt als source, maar niet in de .config, vraag dan wat er gedaan moet worden)

Overigens is het voor upgrade doeleinden aan te raden om IKConfig aan te zetten (In Kernel Configuration). Samen met de gzip support hiervoor krijg je dan een /proc/config.gz met de .config van de huidig draaiende kernel. Upgraden is dan zo simpel als:

code:
1
2
3
4
cd /usr/src/linux
{bz|z}cat /path/to/kernel/patch-x.y.z{bz2|gz}
zcat /proc/config.gz > .config
make oldconfig

gevolgt door de standaard make bzimage etc. Ik gebruik deze methode al sinds dat ikconfig in de kernel zit (sinds -test5 uit m'n hoofd) en kan me nu al geen leven zonder meer voorstellen ;)
Thanks! Ik had inderdaad al zitten kijken of ik de lijst met opties ergens kon vinden; maar dit is zeker een nuttige post _O_ Op deze manier wordt het wel heel eenvoudig om eerst alles uit de kernel aan te zetten; dan te kijken wat er wordt gebruikt en de rest er vervolgens weer uit te slopen :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffG
Ryceck schreef op 19 december 2003 @ 07:58:
[...]
Hehehe, agpgart is gecompileerd in me kernel als Module, en fglrx is de drivermodule van me Ati welke hij niet kan vinden omdat de driverinstallatie kernel 2.6 niet herkent. Hierdoor komt de drivermodule niet terecht in /var/lib/modules-2.6.0 :(
Ik heb agpgart vast in mijn kernel gecompiled ipv in een module, alles behalve DRI werkt ook in X:
code:
1
2
(**) fglrx(0): using built in AGPGART module: yes
[drm] failed to load kernel module "fglrx"

De kernel module heb ik echter wel succesvol gecompiled en werd automatisch in de module dir gegooid. Alleen is hij op de 1 of andere manier niet te laden:
code:
1
2
3
fglrx: module license 'Proprietary. (C) 2002 - ATI Technologies, 
Starnberg, GERMANY' taints kernel.
fglrx: Unknown symbol VMALLOC_VMADDR

Al iets verder gevorderd dan jou dus, alleen hier werkt DRI dus nog niet :(

edit: Ik kan de module nu wel laden met behulp van een kleine patch:
http://www.gelens.org/fglrx-3.2.8-kernel2.6.0-patch
Ik krijg nu echter in de log van X:
(EE) fglrx(0): [agp] unable to acquire AGP, error "xf86_ENOMEM"
(EE) fglrx(0): cannot init AGP

Laten we hopen dat ati binnenkort een nieuwe driver voor 2.6.0 uitbrengt :]

[ Voor 24% gewijzigd door JeffG op 19-12-2003 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdgrit
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-01 16:44
Alles gaat goed tot aan 'make modules_install'.
Ik krijg deze output:
.... (knip)
INSTALL fs/nls/nls_iso8859-1.ko
INSTALL fs/nls/nls_iso8859-15.ko
if [ -r System.map ]; then /sbin/depmod -ae -F System.map 2.6.0; fi
Verder geen errors ofzo. Wat betekent dit? Is alles wel goed gegaan?

Originele startpagina - Stadindex.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:17

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Daar is niets fouts aan te zien...het betekent gewoon dat er als aan een bepaalde voorwaarde is voldaan een commando wordt gedraaid en dat zal het systeem best voor je geregeld hebben. Een error is het in ieder geval niet, dus dus wees niet bang :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easydisk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-07 12:55
Voorlopig blijf ik nog effe bij 2.4.23, heb geen zin om alles weer opnieuw te configureren, maar dat ALSA er standaard inzit is tuurlijk wel een voordeel, altijd veel gedoe weer met 2.4.X
Alleen hadden ze niet beter even op Alsa 1.0 kunnen wachten, heb je een nette 2.6.0 kernel met toch een final van Alsa.

En krijg make xconfig niet eens gecompileerd op m'n Debian testing systeem, veel libQT fouten :( Ligt aan Debian maar toch..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Laatst online: 10-02 23:00
Zit iproute2 hier nu eigenlijk ook standaard bij gestopt? Want dat hoorde geloof ik ook deels bij kernel :? :? ik moet nu altijd los compileren...

't zal wel niet...

offtopic:
bwen-neb-ki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frim
  • Niet online
easydisk schreef op 19 december 2003 @ 14:45:
Voorlopig blijf ik nog effe bij 2.4.23, heb geen zin om alles weer opnieuw te configureren, maar dat ALSA er standaard inzit is tuurlijk wel een voordeel, altijd veel gedoe weer met 2.4.X
Alleen hadden ze niet beter even op Alsa 1.0 kunnen wachten, heb je een nette 2.6.0 kernel met toch een final van Alsa.

En krijg make xconfig niet eens gecompileerd op m'n Debian testing systeem, veel libQT fouten :( Ligt aan Debian maar toch..
gewoon met dselect even op qt zoeken en de devel packages van qt3 installeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik denk dat ik iets gemist heb want bij mij wil de nieuwe kernel geen modules laden ?
Heb ik een nieuwe modprobe / lsmod / insmod nodig ofzo ?

En nee (shame on me) ik heb nog niet alle 35 pagina's van het 2.5.x/2.6-pre draadje
gelezen.

prompt# lsmod
lsmod: QM_MODULES: function not implemented

:?

[ Voor 3% gewijzigd door u_nix_we_all op 19-12-2003 19:08 . Reden: typo ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerSp00n
  • Laatst online: 19-08 08:24

PowerSp00n

There is no spoon

u_nix_we_all schreef op 19 december 2003 @ 19:07:
Ik denk dat ik iets gemist heb want bij mij wil de nieuwe kernel geen modules laden ?
Heb ik een nieuwe modprobe / lsmod / insmod nodig ofzo ?

En nee (shame on me) ik heb nog niet alle 35 pagina's van het 2.5.x/2.6-pre draadje
gelezen.

prompt# lsmod
lsmod: QM_MODULES: function not implemented

:?
Ja, module-init-tools, ff zoeken. Staat ook in Documentation/Changes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarWolf
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-04 12:17

PolarWolf

Debian, of course.

zwik schreef op 18 december 2003 @ 15:08:
Hmm, ja. Voor vmware zijn er patches in omloop die een en ander rechtzetten. Ik neem even aan dat die voor -test11 ook wel werkt met de release.

Voor MPlayer's mga_vid module kun je mijn eigen frutsel proberen waar ik prima resultaat mee haal al sinds -test7, en zonder wijzigingen t/m nu heeft overleefd (2.6.0-test7 t/m 2.6.0 dus). Die patch tegen de CVS van MPlayer (nou, eigenlijk alleen de mga driver) vindt je ofwel in de mailinglijst van mplayer mplayer-eng-dev waar ik hem heb gesubmit, ofwel op:

http://www.linuxops.net/~pw/mga_vid/mga_vid-2.6.patch

De enige garantie die ik hierop geef is dat 'ie voor mij werkt :-)

Overigens is mga_vid een hele erge hack.

edit:

Ook een README toegevoegd: http://www.linuxops.net/~pw/mga_vid/README

edit:

En ook vmware werkt voor mij prima. Geen wijzigingen t.o.v. -test9, 10 en 11.
Je hebt natuurlijk nog wel steeds de patches nodig waar in een eerdere post al naar is gerefereerd.

[ Voor 17% gewijzigd door PolarWolf op 19-12-2003 21:53 ]

Undernet #linux, Undernet #ipsec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:06
Koen Roumen schreef op 18 december 2003 @ 18:28:

code:
1

code:
1
2

Waarom doe je niet gewoon na make menuconfig 'make-kpkg kernel_image'? Komt er mooi een .debje uitgerold. Je moet wel kernel-package hebben geïnstalleerd.

edit: ontopic. Ik draai 2.6 sinds test4 en heb nergens nog problemen mee ondervonden. Geen crash en ietsje sneller (mijn 2.4 was al goed gepatched, wellicht dat dit in vergelijking met stock 2.4 kernels meer zal schelen). Verder veel betere acpi support en alsa.

[ Voor 22% gewijzigd door HarmoniousVibe op 19-12-2003 23:27 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Draai nu ook even 2.6.0 op mijn lfs bakje maar ben er nog niet helemaal tevreden over:
Het is me nu al een aantal keren gebeurt dat de pc hangt na:

Uncompressing Linux... Ok, booting the kernel.

Als die wel gewoon start dan gaat ie langzamer dan mijn vorige kernel (2.4.20). Ook is de bzImage wat groter (1,6 ipv 1,2 MB) maar dit zal er wel aan liggen dat ik wat extra dingetjes meegecompiled heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolke

bolke

Klikt nu met een 50D.

De eeste kernel doet het niet helemaal goed.
Hij geeft helemaal geen beeld. Remote draaide het wel. :)

Maar een beetje beeld is soms wel handig.

Op naar poging twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarWolf

PolarWolf

Debian, of course.

bolke schreef op 21 december 2003 @ 16:33:
De eeste kernel doet het niet helemaal goed.
Hij geeft helemaal geen beeld. Remote draaide het wel. :)

Maar een beetje beeld is soms wel handig.

Op naar poging twee.
http://www.linux.org.uk/~davej/docs/post-halloween-2.6.txt vergeten te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ismael86 schreef op 18 december 2003 @ 17:39:
jammer dat de grsecurity patches er nog niet zijn voor 2.6. Al die nieuwe features ik wil hem eigenlijk nu gebruiken :9~ (vooral standaard acl support). Maar voordat de grsecurity patches er zijn ga ik nog niet over op 2.6.
voor dat LSM gedoe hoef je niet blij te doen iig, http://www.grsecurity.net/lsm.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stacium
  • Niet online

Stacium

Perfect Molecular Chaos

zijn er hier mensen die 2.6.0 draaien met de natsemi-module? (netwerkdriver)

ik draai debian stable op die pc (met gebackpoorte module-init-tools) maar tijdens het booten krijgt netwerkkaart 1 geen ip van een DHCP-server en netwerkkaart 2 komt wel gewoon op (vast ip) maar kan hierna niet pingen (geeft wel normale output met ifconfig)

met upgraden van andere pc's naar 2.6.0 heb ik nergens problemen. Heb atm ook geen netwerkkaarten over om even te testen

It seemed like a good idea at the time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Laatst online: 14:47
Ik heb een natsemi netwerkkaart en die deed het in alle test-versies, en draait nu ook prima in de 2.6.0 final, ook met DHCP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

easydisk schreef op 19 december 2003 @ 14:45:
Het enige vervelende is dat, omdat ALSA in de kernel zit, de poging de alsa drivers te laden via init.d (die natuurlijk moet blijven staan zolang 2.4.20 de terugval kernel is) faalt en hij daardoor (bij mij in ieder geval) de mixer settings niet hersteld, waardoor ik na elke boot (en dat is voor mijn desktop elke ochtend ;)) de mixer settings handmatig moet herstellen.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolke

bolke

Klikt nu met een 50D.

Dat ga ik dan toch maar even aandachting doorlezen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Laatst online: 28-09 21:04
Ik heb een 3c905 netwerkkaart en bij een warme reboot werkt deze niet meer... melding: "command 0x3002 did not complete!".
Moet echt een koude start maken om hem weer te kunnen gebruiken... vaag :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerSp00n
  • Laatst online: 19-08 08:24

PowerSp00n

There is no spoon

MetHod schreef op 22 december 2003 @ 15:01:
Ik heb een 3c905 netwerkkaart en bij een warme reboot werkt deze niet meer... melding: "command 0x3002 did not complete!".
Moet echt een koude start maken om hem weer te kunnen gebruiken... vaag :?
Hier in een machine met een 3c905c-tx-m en 3c905b(-nogwat?) heb ik er helemaal geen problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hem net gecompiled op mijn Debian Woody bak.

Is m'n router en Apache webserver en mailserver.

Draait tot nu toe goed. :)

Alles voelt wel wat sneller aan. ook opstarten gaat lekker soepel.

De komende week zal wel blijken of er nog wat bugs o.i.d. in zit.

Kan in elk geval elk moment terug vallen op 2.4.23.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
mm, ik zoek als ik tijd heb eens op hoe je zo'n kernel nu precies compileert, maar ik deed met 2.4.x altijd zo:

make clean (als ik eerder gecompileerd had)
make menuconfig
make-kpkg kernel-image

dan kon ik zo een .deb bestand in de subdir eronder installeren (ja, ik draai debian).
Dit testte ik alleen op een P266 bak, en onder het compileren kreeg ik deze melding:
drivers/built-in.o: In function ide_hwif_setup_dma":
drivers/built-in.o(.text+0x5e2a5): undefined reference to "ide_setup_dma"
make[1]: *** [.tmp_vmlinux1] Error 1
make[1]: Leaving directory "/usr/src/linux-2.6.0"
make: *** [stamp-build] Error 2
Weet iemand wat ik fout heb gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Laatst online: 28-09 21:04
pierre-oord schreef op 22 december 2003 @ 23:52:
mm, ik zoek als ik tijd heb eens op hoe je zo'n kernel nu precies compileert, maar ik deed met 2.4.x altijd zo:

make menuconfig
make-kpkg kernel-image

dan kon ik zo een .deb bestand in de subdir eronder installeren (ja, ik draai debian).
Dit testte ik alleen op een P266 bak, en onder het compileren kreeg ik deze melding:

[...]

"make-kpkg clean" moet het volgens mij zijn.

Hier het stappenplan wat ik gebruik.
Installeer als root de benodigde pakketjes met apt-get install
kernel-source-XXX kernel-package libc6-dev bin86 libncurses5-dev gcc
fakeroot dpkg-dev bzip2; zet daar nog tk8.2-dev achter als je de X
configuratie wilt gebruiken. Voor de 'X' moet je dus de juiste kernel-versie
opgeven, bijvoorbeeld 2.17'. Als je een 'kernel-source' pakketje van een
andere locatie wilt gebruiken, bijvoorbeeld de nieuwste versie uit het
'woody' of 'sid' archief, kan dat (meestal) ook; laat hem dan weg in de
apt-get regel, download 'm apart en installeer 'm met dpkg -i kernel-
source-...deb (de volledige filenaam dus). Let wel: deze procedure werkt
alleen met Debian kernel-source pakketjes, en niet met de officiële
on-aangepaste .tar.gz/bz2 archieven.

Procedure, als niet-root uitvoeren ("<versie>" is bijvoorbeeld "2.2.17";
commentaar hieronder):
1) cd /tmp
2) tar xIvf /usr/src/kernel-source-<versie>.tar.bz2
3) cd kernel-source-<versie>
4) make-kpkg clean (negeer eventuele foutmeldingen)
5) make menuconfig (of make xconfig als je de X pakketjes hebt
geïnstalleerd; geen make dep erachter!)
6) fakeroot make-kpkg --revision=9:mijnkernel.1.0 kernel_image (en wacht 10
minuten tot een paar uur)

Na stap 6 staat er een nieuw ernel-image' pakketje in /tmp.
7) maak een kopie van /tmp/kernel-image-<versie>_mijnkernel.1.0_i386.deb op
een veilige plaats

Installeer het nieuwe ernel-image' pakketje, nu wel als root:
8) als er een directory /lib/modules/<versie> bestaat: mv
/lib/modules/<versie> /lib/modules/<versie>.old
9) dpkg -i /tmp/kernel-image-<versie>_mijnkernel.1.0_i386.deb (vraagt om
eventuele LILO- configuratie te updaten)
10) bij gebruik van een bootfloppy of LOADLIN: zet de nieuwe kernel
(/vmlinuz) op de juiste plaats
11) reboot computer
12) als je stap 8 had gedaan: rm -rf /lib/modules/<versie>.old

In stap 1 t/m 6 (die je als niet-root uitvoert) wordt de kernel-source
uitgepakt en gecompileerd in /tmp. Dat mag ook in een willekeurige andere
directory (zo kun je meerdere kernels tegelijk compileren), maar let erop,
dat er vooraf tenminste 100 MB vrije ruimte op de betreffende schijf moet
zijn. NB: /tmp wordt geleegd bij elke reboot!
Voor stappen 8 t/m 12 moet je wel root zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarWolf

PolarWolf

Debian, of course.

pierre-oord schreef op 22 december 2003 @ 23:52:

make menuconfig
make-kpkg kernel-image

[...]

Er is hier iets wat niet goed gaat, en het ligt niet aan je gevolgde procedure.
Wanneer ik zoiets tegenkom doe ik meestal het volgende:
code:
1
2
3
4
5
cd /usr/src/linux
cp .config ..
make distclean
cp ../.config .
make oldconfig

Wanneer alles goed lijkt, dan:

code:
1
make-kpkg kernel-image

make-kpkg kernel-image doet overigens ook een make oldconfig, maar ik hou er graag een beetje overzicht op.

Wanneer ik een nieuwe kernel versie installeer onder debian, dan doe ik in het algemeen het volgende:

code:
1
2
3
4
5
cd /usr/src/linux (dit is een symlink naar de echte lokatie van de kernel, meestal /usr/src/linux-2.6.0)
make-kpkg debian (om de kernel the 'debianizen')
dch -i (dit start $EDITOR op met ./debian/changelog als bestand. Ik type heir meestal wat nuttigs in, inclusief een custom versie nummer, en sluit weer af)
make menuconfig (om het beest te configureren)
make-kpkg kernel-image (om de .deb te maken)

Wanneer het een kernel patch betreft, dan is de procedure ietsie anders, maar niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Laatst online: 26-09 23:11
Ik heb nog nooit een kernel gecompileerd en ook echt gebruikt daarna, vooral omdat het niets uitmaakte met de bf2.4 kernel in Debian.

Nu ga ik het weer eens doen, maar vraag me wel af waar ik op moet letten in gconfig.
De kernel is voor mijn desktop systeem, dus ALSA, V4L2, en nog meer moet er in, alleen zijn er zoveel dingen die je kan aanvinken!

Ik krijg een melding dat de kernel niet meer vanaf floppy mag worden geboot en via een bootloader moet :?
Zijn er soms bijzondere dingen die je in LILO moet instellen ofzo?

[ Voor 22% gewijzigd door bredend op 23-12-2003 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bredend schreef op 23 december 2003 @ 14:34:
Ik heb nog nooit een kernel gecompileerd en ook echt gebruikt daarna, vooral omdat het niets uitmaakte met de bf2.4 kernel in Debian.

Nu ga ik het weer eens doen, maar vraag me wel af waar ik op moet letten in gconfig.
De kernel is voor mijn desktop systeem, dus ALSA, V4L2, en nog meer moet er in, alleen zijn er zoveel dingen die je kan aanvinken!

Ik krijg een melding dat de kernel niet meer vanaf floppy mag worden geboot en via een bootloader moet :?
Zijn er soms bijzondere dingen die je in LILO moet instellen ofzo?
Heel goed de help functies bij iedere optie door lezen. Als die niet duidelijk genoeg zijn ook de links die in de help opties staan door lezen.

Toen ik voor de eerste keer een kernel compileerde was ik er wel drie en half uur zoet mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is iemand al gelukt om de NVIDIA drivers aan de gang te krijgen met de patches van http://www.minion.de/ of de prepatched builds van http://www.sh.nu/download/nvidia/ ?

Ik blijf de volgende error maar krijgen: Unable to load the kernel module 'nvidia.ko' na/tijdens het builden van de module.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2003 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
PolarWolf schreef op 23 december 2003 @ 11:25:
[...]

Er is hier iets wat niet goed gaat, en het ligt niet aan je gevolgde procedure.
Wanneer ik zoiets tegenkom doe ik meestal het volgende:
code:
1
2
3
4
5
cd /usr/src/linux
cp .config ..
make distclean
cp ../.config .
make oldconfig

Wanneer alles goed lijkt, dan:

code:
1
make-kpkg kernel-image

make-kpkg kernel-image doet overigens ook een make oldconfig, maar ik hou er graag een beetje overzicht op.

Wanneer ik een nieuwe kernel versie installeer onder debian, dan doe ik in het algemeen het volgende:

code:
1
2
3
4
5
cd /usr/src/linux (dit is een symlink naar de echte lokatie van de kernel, meestal /usr/src/linux-2.6.0)
make-kpkg debian (om de kernel the 'debianizen')
dch -i (dit start $EDITOR op met ./debian/changelog als bestand. Ik type heir meestal wat nuttigs in, inclusief een custom versie nummer, en sluit weer af)
make menuconfig (om het beest te configureren)
make-kpkg kernel-image (om de .deb te maken)

Wanneer het een kernel patch betreft, dan is de procedure ietsie anders, maar niet veel.
Ik zie zo snel niet wat debianizen inhoud? Met --help |more staat die opdracht er niet bij, is dat een kernel opdracht? Zo ja, waarvoor is het goed dat te gebruiken?

edit:
Dat fakeroot, zorgt dat ervoor dat de kernel-builder zegmaar denk dat je rooot bent, maar dat toch niet bent? Het heeft dus geen root nodig? Ik gebruik het commando dan ook niet. Ik ga nu kernel even compileren, is wel op oude P266 dus kan ff half uurtje duren.

[ Voor 10% gewijzigd door pierre-oord op 24-12-2003 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarWolf

PolarWolf

Debian, of course.

pierre-oord schreef op 24 december 2003 @ 17:00:
[...]

Ik zie zo snel niet wat debianizen inhoud? Met --help |more staat die opdracht er niet bij, is dat een kernel opdracht? Zo ja, waarvoor is het goed dat te gebruiken?
Uit de make-kpkg manual:
debian - This target creates the ./debian directory, and optionally
patches the source. This is called by the configure target. You
may use this target to have the sources patched, and then manu-
ally run the configuration step.
'debianizen' betekend dat ./debian wordt gevuld met de noodzakelijke bestanden voor een package. Voor een normaal source package gebruik je daarvoor "dh_make", voor een kernel dus "make-kpkg debian".
edit:
Dat fakeroot, zorgt dat ervoor dat de kernel-builder zegmaar denk dat je rooot bent, maar dat toch niet bent? Het heeft dus geen root nodig? Ik gebruik het commando dan ook niet. Ik ga nu kernel even compileren, is wel op oude P266 dus kan ff half uurtje duren.
Ja, dat is de strekking van het verhaal we zo'n beetje. Da's nou weer het leuke van make-kpkg, je compileert de kernel op een snelle machine, en kopieert dan de genereerde package naar de doelmachine om te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
PolarWolf schreef op 24 december 2003 @ 17:21:
[...]

Uit de make-kpkg manual:

[...]

'debianizen' betekend dat ./debian wordt gevuld met de noodzakelijke bestanden voor een package. Voor een normaal source package gebruik je daarvoor "dh_make", voor een kernel dus "make-kpkg debian".

[...]

Ja, dat is de strekking van het verhaal we zo'n beetje. Da's nou weer het leuke van make-kpkg, je compileert de kernel op een snelle machine, en kopieert dan de genereerde package naar de doelmachine om te installeren.
mm, dat debianizen heb ik gedaan. Overigens doe ik dat nooit bij compileren vanaf source, ook geen problemen gehad verder... wat het nu precies doet, mja.

IDD, van dat compileren op snelle pc is wel handig ja. Op m'n eigen PC heb ik linux in je soep laten draaien :P door af en toe een bootje ervan te onderbreken als ik niet snel genoeg bij het bootmenu was :P en als je geen muis aansluit, kun je het gnome selectiescherm van je manager KDE/gnome niet afsluiten, ook niet met ctrl+alt+del of een nieuwe console, heel vaag. Moet ik weer eens opnieuw installeren, dan ook met nieuwe kernel. En linux als 2e in het bootmenu als ik het niet veel gebruik, dat gaat nu alleen ook niet meer omdat ik niet in linux kom, en ik heb geen zin om te starten vanaf xp cd en m'n bootrecord terug te zetten :P

Nou, ik ben dus nog aan het compileren nu, kijken of het dit keer wel goed gaat. Overigens is het compileren wel een stuk netter; als er een echte foutmelding zou optreden denk ik dat je die nu wel ziet, met al die tekst die vliegensvlug over het scherm scrollt let je daar echt niet meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
GROM rot kernel.

[quote]
if [ -r System.map ]; then /sbin/depmod -ae -F System.map -b /usr/src/linux/debian/tmp-image -r 2.6.0; fi
depmod: *** Unresolved symbols in /usr/src/linux/debian/tmp-image/lib/modules/2.6.0/kernel/drivers/acpi/thermal.ko
depmod: acpi-processor_set_thermal_limit
make[2] *** [_modinst_post] Error 1
make[2] Leaving directory '/usr/src/linux-2.6.0'
make[1] *** [real_stamp_image] Error 2
make[1] Leaving directory '/usr/src/linux-2.6.0'

pff, overgetyped, nog geen screen geinstalleerd op die server :S en geen zin om dat te doen :P

Nou, lijkt erop dat debian nog niet met 2.6.0 overweg kan. Heb alles geupgrade, en alle apt-get dingen geinstallerd die ik zag staan in de paar posts na de post met mijn vraag ...

Doe ik nou zo stom ofzo? Ik zip tar.bz2 uit, dan dpkg -debian ofzo (in de juiste dir natuurlijk) selecteer dingen met menuconfig, en daarna make-kpkg kernel_image ...

edit:
En tot overmaat van ramp post ik nog dubbel ook :(

[ Voor 5% gewijzigd door pierre-oord op 24-12-2003 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frim
  • Niet online
doe je toch iets fout :P misschien even kernel dir verwijderen, alles opnieuw uitpakken, en dan wat anders proberen? :P

Ik heb gewoon make clean / make mrproper gedaan, toen make gconfig, en daarna make-kpkg kernel_image, en dat werkte als een terelier. Ik heb niks gedebianized.. misschien dat die patches alleen voor oudere kernels werken en datie hem daarom niet wil compilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
Ik ga nu voor de 3e keer die dir weggooien... een make clean alleen was ook niet voldoende. En met make menuconfig is toch niks mis?

Dat debian gedoe sla ik wel over dit keer ja... vorige keer kreeg ik een andere foutmelding.

[ Voor 28% gewijzigd door pierre-oord op 24-12-2003 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte
  • Laatst online: 06-07 23:08

terabyte

kan denken als een computer

2.6.0 draait hier nu een paar dagen redelijk... maar nog niet optimaal. Ik heb ook geen prereleases getest, dus dit is voor het eerst dat ik echt met 2.6.0 werk.

Videokaart:
- in het begin had ik problemen met m'n nvidia kernel module
- en ik had problemen met nvidia-glx en framebuffer
Maar deze zijn nu opgelost... alhoewel X onder 2.4 nu niet meer werkt.. ach.

CD branden:
- cd's branden gaat niet echt soepel. Ik gebruik geen ide-scsi. cdrecord werkt wel, maar ik krijg veel enge fouten zoals 'device error', 'hardware error' en 'medium error' waarna ik er weer een onderlegger bij heb.
- ik heb maar een 10 speed brander, maar hij brandt soms t/m 16 speed! (maar vervolgens krijgen ik een onderlegger...)
- cdrdao is blijkbaar ook niet helemaal up to date (wordt het nog wel onderhouden?)

[ Voor 10% gewijzigd door terabyte op 24-12-2003 20:55 ]

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste