[Debian] BootCd kan ramdisk niet mounten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:00

The Third Man

The Third Jellyfish

Topicstarter
Eigenlijk tegen mijn eigen behoefte in om dit probleem zelf op te lossen stel ik het toch maar hier.

Ik zit met de volgende entry-server:
Intel® Entry Server Board S875WP1-E met daarop:
On-board Promise* Technology SATA150TX4 4-Port Serial ATA RAID controller (PDC20319) waaraan 4 WD Raptor 74 GB schijven in een Raid 1+0 array (dus stripe van 2 waarvan beide schijven een mirrorschijf hebben).
4x 512 MB Dane-Elec DDR400-SDRAM ECC
Ati Rage XL graphics (onboard)
Intel EE100+ en 1000, waarvan de laatste nog niet gebruikt wordt, beide onboard.
Pentium 4C 3,0 GHz

Hierop wil ik Debian Sarge installeren.

Nu ziet een oplettende lezer gelijk een moeilijk punt: de gloednieuwe promise controller. Ik heb om de support eenvoudig te regelen een 2.6.1 kernel gecompileerd en die werkt ook als hij wordt geboot vanaf een 10 GB schijfje, waar nog een ander Debian systeem op staat.

Nu kwam ik op het idee om de kernel in de bootcd voor een netinstall van Debian Sarge te doen, daar zit al een vmlinuz dus heb ik die vervangen en de cd start ook prima op (laadt kernel), tótdat hij de ramdisk als root gaat mounten, waarhij de melding 'unknown block' geeft. Hij kan dus /dev/rd0 niet mounten, omdat hij blijkbaar het fs niet herkent.

Ik heb echter wel zowel voor initrd als de algemene ramdisk de support (geen module) aangevinkt (.config).

Wie o wie kan mij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Ik kan me vergissen (het is zelfs erg waarschijnlijk) maar in je .config mis ik elke vorm van RAID-support - met name CONFIG_BLK_DEV_ATARAID, CONFIG_MD_RAID0 en CONFIG_MD_RAID1. D'r staat wel "CONFIG_MD is not set" en dat lijkt me niet de bedoeling.

Kan je met je nieuwe bootcd wel een systeem zonder raid opzetten?

En dat is nog even los van de vraag of zo'n bootcd niet nog meer kernel-afhankelijke zaken (denk aan System.map en eventuele modules-directories) aan boord heeft...

Stoer bakkie trouwens :) Wat voor kastje gaat daar omheen?

[ Voor 13% gewijzigd door Rataplan op 23-01-2004 00:35 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

4x512 RAM ?

Heb er geen ervaring mee, maar heb je high memory support (of hoe dat ook weeral noemt) aanstaan ??

[add]
nee dus, maar zal daar waarsch wel niet aan liggen 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2004 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Topicstarter
Rataplan schreef op 23 januari 2004 @ 00:34:
Ik kan me vergissen (het is zelfs erg waarschijnlijk) maar in je .config mis ik elke vorm van RAID-support - met name CONFIG_BLK_DEV_ATARAID, CONFIG_MD_RAID0 en CONFIG_MD_RAID1. D'r staat wel "CONFIG_MD is not set" en dat lijkt me niet de bedoeling.
Dat kostte me ook wat hoofdbrekens bij de menuconfig, maar ik was ff vergeten dat SATA op SCSI gebaseerd is en dus de SATA zooi onder SCSI stond, o.a. CONFIG_SCSI_SATA=y en CONFIG_SCSI_SATA_PROMISE=y. CONFIG_MD is van software RAID en dus niet van toepassing.
Kan je met je nieuwe bootcd wel een systeem zonder raid opzetten?
Nee want hij komt dus niet in de installer omdat de kernel al paniekt bij het mounten van de ramdisk (waar de installer op staat). De kernel boot normaal wel op de 10 GB schijf dus het ligt specifiek aan de cd.
En dat is nog even los van de vraag of zo'n bootcd niet nog meer kernel-afhankelijke zaken (denk aan System.map en eventuele modules-directories) aan boord heeft...
Ja daar dacht ik ook aan maar ik bedacht me dat hij op zich gewoon de kernel opstart met vmlinuz met wat opties erachter, o.a. root=/dev/rd/0. Dat werkt dus wel bij de originele kernel (2.4.22 geloof ik) maar niet met deze, ik ga nog ff kijken of die kernel misschien ook al support voor de 20319 heeft.
Stoer bakkie trouwens :) Wat voor kastje gaat daar omheen?
De Procase IPC-C1D:
Afbeeldingslocatie: http://www.procase.nl/Images/IPC-C1D-XP2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Topicstarter
*UPDATE*

High Memory support en support voor devfs hielpen niet, het blijft dezelfde fout.
Vervolgens 2.4.24 gecompileerd, boot door maar geeft als fout dat de cdrom corrupt is (wat zou dat nou boeien?) maar nog erger; hij ondersteunt geen SATA laat staan SATA RAID.

Tenzij iemand misschien kan bedenken wat er zo anders is aan 2.6 dat hij de niet overweg kan met de bootopties van de cd ("vga=normal initrd=/install/cdrom.gz ramdisk_size=8192 root=/dev/rd/0 init=/linuxrc devfs=mount,dall") ga ik het maar gewoon op de foute manier doen van installeren op de PATA schijf en dan alles kopiëren....