[XP] Problemen bij installatie geluidskaart

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DiSiLLUSiON
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-03 23:29
Ik heb net een schone install van Windows XP op mijn computer gezet, op een geformatteerde HD. Nu wil ik mijn geluidskaart installeren, maar elke keer als ik de drivers probeer te installeren reboot windows en wanneer windows opnieuw is opgestart krijg ik de melding dat ie is bijgekomen van een erge fout.

MAW: Ik kan m'n geluidskaart niet installeren.

Nu dacht ik van laat ik eens een oude SB Live! uit een andere PC halen en die in mijn PC proppen. Onboard geluid gedisabled, drivers weer compleet weggehaald, en SBLive! drivers getracht te installeren. Hetzelfde probleem. Meerdere malen achter elkaar. De SB Live! Value wordt herkend en geinstalleerd, de gamepoort wordt herkend en geinstalleerd, maar bij de Geluidsopties in mijn config scherm staat dat er geen geluidskaart aanwezig is. Komt waarschijnlijk doordat hij de SPU herkent als 'Met MPU-401 compatible MIDI apparaat'. Maar wanneer ik bij die zoek voor de juiste drivers (waarbij hij vervolgens Creative drivers vind), en die installeer, reboot windows weer automatisch. Waardoor ik dus niks opschiet.

Ik ben al vanaf 10:00 bezig en begin het echt zat te worden, heeft iemand enig idee hoe ik mijn geluidskaart toch in orde kan krijgen?

Edit: ik kan die 'met MPU-401 compatible MIDI apparaat' ook gewoon zo laten.. maar dan vind ie m'n kaart dus niet.. wel in hardware manager, maar niet bij t configapplet geluid.. dus daar schiet ik weinig mee op.. :(

Edit2: Ik heb al geprobeerd om de kaart in een ander PCI slot te stoppen, maar geen enkel slot werkt. Ook heb ik al geprobeerd Windows XP SP1 overnieuw te installeren, ook geen resultaat. Ik snap het niet, bij de installatie van windows XP (non-sp1) had ik nooit problemen met deze apparatuur? Ik kan de standaard windows drivers gebruiken maar dan krijg ik in m'n configuratiescherm onder audio dat 'ie geen geluidskaart kan vinden. En ik kan proberen om andere drivers te installeren maar dan blijft ie maar rebooten en rebooten en kom ik nog geen stap verder.. Hoe los ik dit op??? Zoeken op GoT heeft ook niks opgeleverd..

[ Voor 30% gewijzigd door DiSiLLUSiON op 14-12-2003 17:48 ]

Verwijderd

Check je logfiles na zo'n reboot of zet dat automatisch rebooten 'ns uit, krijg je dan een BSOD met info?

edit: 'Met MPU-401 compatible MIDI apparaat' is denk ik je gamepoort(=MIDI poort)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2003 03:51 ]

• DiSiLLUSiON
Hij crashde steeds op nvapu.sys (of de tegenhanger van Creative wanneer onboard was uitgeschakeld en ik m'n live erin had gepropt + aan de gang probeerde te krijgen).. Ik heb het nu eindelijk voor elkaar, na 30+ verschillende versies van nforce drivers geprobeerd te hebben heb ik nu eindelijk eentje (uit 2001) die hij wel wilde installeren. Maar nu heb ik het volgend probleem; Windows zegt dat ik geen audioapparaat heb? :?

Ik heb gezocht, en heb een paar topics gevonden met hetzelfde probleem, maar geen oplossing gevonden..

Bij m'n hardware manager vind ie m'n geluidskaart gewoon (en toen de installatie eindelijk lukte kraakten de boxen ook fftjes) maar in m'n configscherm bij geluiden staat er dat er geen afspeelapparaat is? Geen enkel mediaprogramma wil dus ook iets afspelen..

Het ziet er bij mij hetzelfde uit als de screenshot in dit topic:

http://gathering.tweakers...1461///geen,audioapparaat

edit: Het is me nu eindelijk gelukt de nieuwste drivers te installeren door nvapu.sys in de driverpack van 3.13 te vervangen door die alleroudste.. Maar nog steeds zit ik met het probleem dat windows zegt dat er geen audioapparaat is?

Beetje lastig zo, waarschijnlijk kan het bij de nieuwere versies van nvapu.sys wel werken, maar die kan ik nou juist net niet installeren :|

[ Voor 18% gewijzigd door DiSiLLUSiON op 15-12-2003 12:31 ]

• DiSiLLUSiON
Excuses voor deze schaamteloze schop, maar ik ben er nu al 2 hele dagen mee bezig en wordt er eerlijk gezegd flink gefrustreerd van..

Alles wat ik doe werkt niet.. Bij zowel m'n SBLive! en m'n onboard worden de meeste drivers niet geinstalleerd. En de drivers die wel geinstalleerd worden werken blijkbaar niet goed, omdat er bij geluidsopties staat dat er geen kaart beschikbaar is. Hoe kan ik dit oplossen? Ik snap er echt geen hout meer van, temeer dat er NIKS is veranderd aan mijn config, en het op de beruchte FCKGW versie van Windows XP perfect werkte.. Ik heb wat geld opzij gelegd en eindelijk een officiele versie van Windows XP aangeschaft (waar SP1 al in blijkt te zitten) en die werkt niet :S Ik begin het aardig zonde van m'n centen te vinden op deze manier.. Temeer omdat ik vandaag opnieuw geformat had en de FCKGW versie geinstalleerd had, waarbij het allemaal weer probleemloos werkte. En daarna opnieuw geformat had, weer de officiele versie geinstalleerd had, en ik weer al dit gezeik opnieuw kreeg. Heeft iemand misschien tips? Speciale drivers ofzo? Anders een manier om SP1 uit Windows XP te halen? (want misschien komt het daardoor?)

Edit: ik heb trouwens een andere pc van mij geformateerd en die windows er tijdelijk op geinstalleerd, daar werkte alles naar behoren. Windows daar weer afgehaald btw. Ook heb ik m'n SBlive in die andere pc gezet, daar werkte ook alles naar wens. Ik snap het echt niet?

[ Voor 36% gewijzigd door DiSiLLUSiON op 15-12-2003 20:44 ]

Verwijderd

Probeer het eens met een verse installatie.
Dus format c en dan gelijk alle apparatuur erop en eraan hangen.
Als dat allemaal werkt naar de windows update site gaan, en alles updaten wat nodig is.

• DiSiLLUSiON
Dat heb ik al 5x geprobeerd, waarvan 3x met alle hardware erin (de ene keer dus sblive en de andere keer geen sblive maar met onboard enabled) en 2x met zowel geen sblive erin en onboard disabled maar dat ik later de onboard aanzet of de sblive erin prop. Geeft allemaal hetzelfde resultaat..

• DiSiLLUSiON
Ik heb nu maar de drivers van m'n onboard compleet verwijderd, m uitgeschakeld, de live erin gedaan en de drivers geinstalleerd. Maar nog steeds staat er 'geen audioapparaat'.. Is misschien m'n windows cd defect? Hoewel die het bij een andere pc met deze live het wel gewoon doet?

• .oisyn
  • Laatst online: 01:04

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

[rml][ XP] audio drivers geinstalleerd maar starten niet[/rml]

Heb je een c-media geluidskaart op je moederbord zitten?
Naar aanleiding van je probleem, ik vermoed dat de verkeerde install van de c-media driver je geluidsinstellingen verneuken waardoor geen enkele geluidskaart meer werkt. Een windows upgrade is de enige oplossing die ik kon vinden

Zie ook [rml][ Asus A7V-266e] onboard sound wil niet werken (winXP)[/rml], waarin ik aanvankelijk dacht dat het aan de chipset zelf lag. Zorg dat je de nieuwste drivers hebt (staan in die topic), en dat je geluidskaart is geenabled in je bios. En nee, dat is niet die AC97 Sound optie, maar de Onboard PCI Audio Device optie die ergens anders staat.

Maar goed, dat is als je net zo'n soort bord had als ik, maar aangezien je dat er niet bij hebt gezet kan ik daar geen uitsluitsel over doen

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• DiSiLLUSiON
Dankje voor je reactie.. .

Ik heb geen c-media chip maar gewoon ac '97. En enabled heeft niet veel zin? Want ik heb maar 1 audio optie.. die zit redelijk diep verborgen, in een menu waar ik al m'n onboard zooi kan enabled of disabled. als ik daar de audio disabled herkent windows meteen m'n onboard audio weer. dus dan kan ik m'n sblive er niet bij proppen want dat heeft nog nooit goed gewerkt. Heb het net toevallig wel geprobeerd maar dat werkt nu nog steeds niet..

Ik heb elk bestandje van de drivers handmatig verwijderd nadat ik m uit m'n apparaatbeheer heb gehaald, toen uitgezet.. geboot.. afgesloten. en nu maar weer geprobeerd m'n live te installeren. erin gedaan.. geboot.. drivers geinstalleerd... en hij werkt als behoren volgens de device manager. Behalve dan dat de rest van windows nog steeds geen audioapparaat in mijn systeem kan vinden. Zou het door een IRQ conflict kunnen komen ofzo? Ik heb al elk slot geprobeerd met m'n live.. Hij zit momenteel in de middelste.

ff mijn hardware erbij voor de duidelijkheid:

MSI MS-6373 nForce moederbord (lan, geluid, usb, gfx onboard)
2x Corsair 256MB pc2700 DDR-Ram
verder hangt er 1 30gb WD ATA-100 hd aan, een Pioneer 106S slot-in DVD speler.. en that's it. ja voeding/kast enzo.
Deze pc is betrekkelijk leeg verder.
En nu zit er dus een SBlive in..

Wat ik al heb geprobeerd:

Windows XP opnieuw installeren zonder sblive, onboard aan
Windows XP opnieuw installeren zonder sblive, onboard uit, later aanzetten
Windows XP opnieuw installeren zonder sblive, later sblive erin proppen
Windows XP opnieuw installeren met sblive

Ook alle 4 de opties met ervoor een complete format en fdisk.

Werkt allemaal niet.

Windows XP FCKGW versie installeren. Werkt naar behoren. Die er weer afgehaald want ik heb deze nieuwe niet voor niets gekocht.

Deze windows XP op een andere pc installeren. Werkt. Dus geen corrupte windows CD. Sblive draaide daar als een tierelier toen ik m erin had.

Waar ik ook al aan gedacht heb is dat misschien er iets kapot is gegaan op mijn mobo ofzo? waardoor hij kuren vertoont? Maar nog geen uurtje is er verstreken tussen dat ik de format deed (toen m'n geluid het nog perfect deed -> onboard) en ik deze windows xp 1 compleet geinstalleerd had.. en toen kreeg ik dit allemaal? Maar als er iets doorgebrand zou zijn zou FCKGW het ook niet meer doen. Die dus wel perfect draait.

Ik heb vandaag geprobeerd longhorn ernaast te installeren. En wat denk je? Zowel de onboard als de sblive draaien alllebei als een trein. Maar Longhorn is te buggy, die kan ik niet gebruiken.

Dus weer terug bij af.

Ik heb elke driver versie geprobeerd van zowel de nForce packs als de Liveware packs. De Liveware packs installeren allemaal wanneer ik de live erin heb, en wanneer ik die er niet in heb installeert geen nForce pack behalve de de alleroudste die op m'n MSI cd staat. (tussendoor verwijder ik de drivers natuurlijk netjes handmatig bestand voor bestand)

Maar wat ik gewoon zo raar vind is dat m'n device manager dus vrolijk meldt dat de hardware correct werkt, zowel m'n Sblive, als de gamepoort ervan. Maar dat in geluidsopties geen kaart gevonden wordt.

Ik heb gister iemand langsgehad, en vandaag, beiden kennisen die bij hardware zaken werken.. Ik was vroeger vaak compleet up to date maar nu ik fulltime werk lukt dat helaas niet meer. En die zaten allebei ook met de handen in het haar.. Na flink wat herhalen wat ik geprobeerd heb (omdat ik volgens hun al alles had gedaan wat ze hebben kunnen verzinnen) is het enige wat ze allebei uit hebben kunnen brengen: "WTF? Ik snap hier echt helemaal niks van..".

Ligt het misshien aan SP1? Dat het daarom niet werkt? Zoja, is die uit m'n windows te slopen, om het maar fftjes een beetje bot te brengen?

[ Voor 12% gewijzigd door DiSiLLUSiON op 17-12-2003 00:41 ]

• DiSiLLUSiON
Het is eindelijk opgelost! :)

Even de details, mocht iemand in de toekomst met een gelijke config tegen dezelfde problemen aanlopen:

Ik heb nog een laatste keer Windows XP SP1 geinstalleerd. Dit keer gewoon naast de andere. Opzich maakt het niet uit, maar ik heb nu 1 cruciaal ding anders gedaan, namelijk NIET meteen de nForce drivers erbij pakken en die installeren wanneer Windows voor het eerst opstart, maar éérst de creative drivers. Dit werkt toppie. Vervolgens heb ik de MCP Ethernet drivers uit de nForce pack gehaald en apart geinstalleerd. En daarna nog een keer hetzelfde met de SMBus PCI drivers gedaan. En als laatste Detonators voor m'n GPU op de northbridge. Dit werkt als een trein! Er zat denk ik dus iets fout bij de IDE drivers ofzo?

IIG info voor mensen met een nForce, probeer bij problemen de driverdelen apart te installeren, dan kan je zien aan welke het ligt als het aan de nForce drivers ligt!
Pagina: 1