[XP] audio drivers geinstalleerd maar starten niet

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:22

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
:? wat is het probleem, oisynnetje

Ik zal even bij het begin beginnen :) Ik heb op de HCC een nieuwe pc gekocht, mijn moederbord+cpu enzo zijn overgenomen door mijn pa. Gewoon, de zooi verwisseld en windows opgestart. Alles installeren en het werkte. Hij gebruikte eerst nog de onboard sound van z'n Asus K7V, en nu wilde ie de onboard sound van mijn oude Asus A7V 266e gebruiken. Goed, opties aangezet in het BIOS, drivers geinstalleerd, maar geen geluid. De drivers werkte volgens de device manager correct, maar als je de instellingen van het geluid in de control panel opent, dan zegt ie "Geen audio apparaat gevonden".

Dat is allemaal te lezen in [rml][ Asus A7V-266e] onboard sound wil niet werken (winXP)[/rml]

Goed, wij dachten eerst dat het aan de hardware lag, ik had die onboard sound chip namelijk nog nooit gebruikt. Nou hebben we het toch al niet zo op die onboard dingen, dus mijn pa had een SB Live! (player) gekocht. Die erin gezet, PC opgestart, en windows zag dat er nieuwe hardware in zat. Hij herkende 'm echter niet, hij zei dat hij er geen drivers voor had, en dat ik het nog maar eens moest proberen als er een internetverbinding was (die er overigens wel was, maar dat terzijde). Aangezien ik zelf ook een sb live heb (een value geloof ik), heb ik de drivers die ik pas had gedownload gekopieerd van mijn PC naar die van hem, en gestart. Toen werd er vrolijk meedegedeeld dat er geen SB hardware was gevonden.

Vond ik een beetje raar, maar de driver-cd die erbij zat wilde wel gewoon installeren. Ok, computer opnieuw gestart en onboard sound optie gelijk even uitgezet (was ik even vergeten ;)), maar nog steeds geen geluid. Als je de creative mixer opent dan zegt ie dat ie geen mixer-apparatuur kan vinden. En als je naar de instellingen van geluid gaat dan zegt ie nog altijd "geen audo apparaat geinstalleerd"

:? :? :?

En dat terwijl de drivers toch prima werken. Ben even wat rond gaan kijken, en met ele wezen discussieren op IRC (en ik moest van hem zeggen: die vuile kut ele weet het ook niet :P), en toen erachter gekomen dat als je de eigenschappen doet van het mixerapparaat (Creative EMU 10K1 Audio Processor) dat ie dan zegt dat het stuurprogramma wel is geladen, maar niet is gestart.

Heeft iemand ook maar enig idee waar dit door kan komen, en hoe ik het op kan lossen? Misschien dat ik ergens de driver kan starten oid? Alvast bedankt

Hier nog wat screenshots :)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~oisyn/fotos/geluid1.png

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~oisyn/fotos/geluid2.png

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~oisyn/fotos/geluid3.png

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Verwijderd

Dit lijkt me zo'n 'ouderwets lekker' Windows probleem ;)
Na lang en uitgebreid ge-gegoogled te hebben heb ik 1 tipje gevonden wat nog een beetje zinvol leek
http://www.digigram.com/f...prod_key=9000&faq_key=656

Go to the registry editor (type regedit in the start\run dialog box), and go to HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Drivers32\, and delete almost all the wdmaud.drv key in the wave and mixer key. Only let one of these key. Close the registry editor

Je was je al aan het voorbereiden op je verse install, toch? ;)

P.S. kWeet niet echt wat ze met 'Only let one of these key' bedoelen...

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Doe eens 'sc query AudioSrv' in een command prompt en post de output hier.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Hekker: Ja hier las ik gisteren ook al iets over. Schijnt dat winNT maar 10 entries heeft voor bepaalde hardware oid. Ik had het al geprobeerd, maar zonder succes helaas

blackd: AudioSrv loopt gewoon. Ik kan de output nu even niet posten, ik moet zo weg en ik zit onder win98 ;)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
*bump*
iemand nog andere ideeën?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mijn idee:
- onboard audio uit laten staan
- alle soundhardware uit je lijst van apparaatbeheer wegmikken
- pc uitzetten, sb live er uit
- opnieuw opstarten.
PC zou nu goed moeten werken, zij het zonder sound
Als dan PC weer goed draait:
- PC uit, sb live inbouwen
n hopen dat ie nu wel goed gedetecteerd word. De drivers zal ie iig al zo kunnen vinden; als je kunt zou ik bij de install van de nieuwe hardware zelf tch naar de drivers op de cd verwijzen omdat je weet dat die standaard goed zijn.

Suc6

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Geprobeerd. Het probleem was echter dat tijdens windows opstarten met de geluidskaart er weer in windows de hardware zonder iets te zeggen installeert. Hij staat dan gewoon weer in de apparaatbeheer (met geïnstalleerde maar niet gestartte mixerdrivers)

Verwijderd

En wat staat er dan in de eventlog?
En is er geen verborgen apparaat (ik zie nl. dat je die niet aan hebt staan in apparaatbeheer) die je kunt starten, evt gevolgd door een melding in de eventlog

Verwijderd

Het is toch echt wel aan te raden om bij een switch van een moederbord Windows opnieuw te installeren, bovengenoemde dingen komen vaak voor bij een switch van mobo zonder nieuwe Windows installatie.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 december 2003 @ 00:01:
En wat staat er dan in de eventlog?
helemaal niets aan errors oid
en is is er geen verborgen apparaat (ik zie nl. dat je die niet aan hebt staan in apparaatbeheer) die je kunt starten, evt gevolgd door een melding in de eventlog
nee

Verwijderd

.oisyn schreef op 15 december 2003 @ 23:37:
Geprobeerd. Het probleem was echter dat tijdens windows opstarten met de geluidskaart er weer in windows de hardware zonder iets te zeggen installeert. Hij staat dan gewoon weer in de apparaatbeheer (met geïnstalleerde maar niet gestartte mixerdrivers)
Dan maar eens de C:\Windows\inf \?.inf bekijken, waarschijnlijk wdma_emu.inf
inf&pnf bestand verplaatsen naar backup-dir , idem in inf genoemde bestanden verplaatsen naar backup-dir, prefetch en dllcache legen en opnieuw proberen

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
_o_

Na wat grondig zoekwerk @ google ben ik op een aantal forums wat andere mensen tegen gekomen met hetzelfde probleem. Een windows upgrade draaien vanaf de winXP cd en het probleem is verholpen :)

Goed, ik moet nu wel weer even alle updates installeren (zoals SP1), maar het werkt iig weer :Y)

Iig iedereen bedankt die trachtte te helpen :)
Verwijderd schreef op 16 december 2003 @ 00:45:
Dan maar eens de C:\Windows\inf \?.inf bekijken, waarschijnlijk wdma_emu.inf
inf&pnf bestand verplaatsen naar backup-dir , idem in inf genoemde bestanden verplaatsen naar backup-dir, prefetch en dllcache legen en opnieuw proberen
te laat ;)

[ Voor 40% gewijzigd door .oisyn op 16-12-2003 00:50 ]

Pagina: 1