[Asus A7V-266e] onboard sound wil niet werken (winXP)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.615 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:22

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Ik heb dit bordje al een tijdje, en heb de onboard sound feature nog nooit gebruikt, daar ik zelf gewoon een soundblaster live! heb. Nu heb ik een nieuw moederbord, en is mijn oude naar mijn pa gegaan, die wel de onboard sound wilde gebruiken

Goed, ik heb de opties in het BIOS aangezet, dus onboard PCI audio controller, en AC97 audio

Nou lijken mij dat sowieso al 2 verschillende audio chipsets. Als ik de AC97 setup draai dan krijg ik ook gewoon de foutmelding dat ie niet aan staat in mijn BIOS (wat dus wel het geval is).

De C-Media CMI8783 drivers voor windows XP installeren wel gewoon, zonder problemen. Maar het geluid werkt echter niet. Als ik de C-Media mixer open dan zegt ie dat ie geen mixer apparaten heeft gevonden, en als ik in het configuratiescherm mijn geluidsinstellingen open dan zegt ie ook dat er geen geluidsapparaat is geinstalleerd.

AC97 Sound aan of uit zetten in mijn bios maakt verder geen verschil. Ook de drivers verwijderen en windows zelf het laten detecteren werkt niet. Hij installeert dan wel de goede drivers enzo, maar na rebooten werkt het nog steeds niet. En het apparaat staat ook gewoon in het apparaatbeheer, zonder uitroeptekentje ervoor, en bij de eigenschappen wordt gemeld dat het apparaat correct werkt.

Iemand enig idee wat er mis kan zijn?

.edit: kleine toevoeging: ik heb dus eerst de drivers van de asus cdrom geprobeerd, en daarna nieuwe drivers gedownload van de asus website. Allebei zelfde verhaal: ze installeren perfect, maar geluid produceren doen ze niet

[ Voor 9% gewijzigd door .oisyn op 04-12-2003 17:02 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
jumpertje op het moederboard? :)

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Is er niet :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
Ik zal hier vanwege gebrek aan tijd morgen even op terugkomen, maar op de asus v133 zit het iig wel.
Kijk anders maar eens op de asus site, daar kun je de manuals in pdf formaat downen.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Ik heb de originele manual nog hoor :), daar staat niets in over jumpertjes die met audio te maken hebben.

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
.oisyn schreef op 05 december 2003 @ 17:53:
Ik heb de originele manual nog hoor :), daar staat niets in over jumpertjes die met audio te maken hebben.
Als je dan maar zeker bent, dat je alle 2 de opties in het bios hebt aangezet, en alle audio software van de bijbehorende cdee hebt geinstalled.
Volgens de manual ook 2 soorten.
En er zit op het bord ook nog een keuze jumper voor de in en uitgang van de sound, of surround of gewoon zag ik net in de pdf file.
Ik heb een v133, die heeft wel een jumper, jumper? hele rij, tis 1 blokje om die handel uit of aan te zetten en dan ook nog die 2 opties in de bios.
T is moeilijk ja, sukkes iig.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Probeer eens de drivers en AudioRack van de CMedia website? http://www.cmedia.com.tw/

(Site doet het op het moment niet, maar heeft het wel gedaan, en zal het waarschijnlijk ook wel weer gaan doen...)

Hiermee heb ik ook geluid in winxp gekregen op 2 Chaintech mobo's met dezelfde chip.

Hier stond een dode link.

Verwijderd

Ik heb psies hetzelfde mobo.
Voor alle duidelijkheid, je hebt dus voor XP de file cm275a_wxp... nodig en geen enkele andere!
Geeft versie 5.12.01.0630

Om de een of andere duistere reden staat die er op de diverse ASUS sites niet altijd meer bij.

Maar hier nog te halen:
http://www.asus.com.tw/su...tem.aspx?ModelName=A7V266
http://www.nwnetcom.com/s...s/Asus%20CUSIFX/Xp/Audio/

[edit]
Goede driver is dus te vinden bij A7V266 mobo en NIET bij A7V266-E

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2003 22:10 ]

• DoingK
  • Laatst online: 31-08-2024

DoingK

i just wanna be friends.......

Al de laatste VIA Hyperion 4-in-1 drivers geinstalleerd?

Ook eventueel al de nieuwste BIOS ge-update? Hier kan je die vinden. Weet niet of dat werkt, maar je weet het maar nooit.

[ Voor 5% gewijzigd door DoingK op 05-12-2003 22:12 ]

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
strandbal schreef op 05 december 2003 @ 20:09:
Probeer eens de drivers en AudioRack van de CMedia website? http://www.cmedia.com.tw/

(Site doet het op het moment niet, maar heeft het wel gedaan, en zal het waarschijnlijk ook wel weer gaan doen...)

Hiermee heb ik ook geluid in winxp gekregen op 2 Chaintech mobo's met dezelfde chip.
thanx, ga ik zo even proberen. De site doet het hier iig
.edit: hmz nu niet meer 8)7 Maar google cache heerst >:)
Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 22:03:
Ik heb psies hetzelfde mobo.
Voor alle duidelijkheid, je hebt dus voor XP de file cm275a_wxp... nodig en geen enkele andere!
Geeft versie 5.12.01.0630

Om de een of andere duistere reden staat die er op de diverse ASUS sites niet altijd meer bij.

Maar hier nog te halen:
http://www.asus.com.tw/su...tem.aspx?ModelName=A7V266
http://www.nwnetcom.com/s...s/Asus%20CUSIFX/Xp/Audio/

[edit]
Goede driver is dus te vinden bij A7V266 mobo en NIET bij A7V266-E
Ik vond 'm volgens mij wel bij de 266-E :? Anyway, de driver die ik van de asus website heb gedownload is cm275a_wxp.zip, dus dat lijkt me dan wel de goede
DoingK schreef op 05 december 2003 @ 22:11:
Al de laatste VIA Hyperion 4-in-1 drivers geinstalleerd?

Ook eventueel al de nieuwste BIOS ge-update? Hier kan je die vinden. Weet niet of dat werkt, maar je weet het maar nooit.
De soundchip is geen via ac97 chip maar een c-media chip, dus ik denk niet dat dat gaat werken. Als ik de AC97 driver van de asus cd run dan zegt ie ook dat het niet aan staat in mijn bios (wat wel het geval is, of tenminste, hij staat op auto. De manual zegt ook dat "auto" betekent dat ie zelf detecteert of de chip aanwezig is of niet, dus dat hoeft niet het geval te zijn). Ik ga het wel even proberen, maar ik denk niet dat het werkt

• DoingK

DoingK

proberen kan iig geen kwaad, evenals een BIOS update, misschien dat het dan wel werkt.

[update]
jij zegt dat je in je BIOS de AC97 sound kan aanzetten en de PCI audio controller

de pci audio controller zal de C-Media zijn, en de AC97 is geintegreerd in je chipset.
je hebt nu dus 2 geluidskaarten aan staan.

ik zou de PCI audio controller uitzetten, ac 97 aanzetten, en je 4-in-1 drivers installeren
dan moet het lijkt mij helemaal goed komen, want dan installeert ie automatisch je audio AC97 drivers van via mee, en zou het moeten werken

maar zet dan iig wel de PCI audio controller (of je C-Media controller) UIT

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
.oisyn schreef op 05 december 2003 @ 22:21:

thanx, ga ik zo even proberen. De site doet het hier iig
.edit: hmz nu niet meer 8)7 Maar google cache heerst >:)
weinig succes. De drivers installeren prima, zoals al eerder gezegd. Het apparaat staat als correct werkend in m'n apparaatbeheer, maar als ik de geluidssettings open vanuit het configscherm dan zegt ie ook gewoon doodleuk "geen audioapparaat". De CMedia software installeert ook een mixer, maar als ik die open dan zegt ie dat er geen mixerapparaten beschikbaar zijn. Misschien mis ik wat in de installatie?

De apparaten die in m'n Besturing voor geluid, video en spelletjes staan zijn:
• audiocodecs
• CMI8738/C3DX PCI Audio Device
• Legacy-audiostuurprogramma's
• Legacy-videovastlegapparaten
• Mediabeheerapparaten
• Standaardspelpoort
• Unimodem Half-Duplex-audioapparaat
• Videocodecs

windows detecteert verder ook geen hardware oid
De soundchip is geen via ac97 chip maar een c-media chip, dus ik denk niet dat dat gaat werken. Als ik de AC97 driver van de asus cd run dan zegt ie ook dat het niet aan staat in mijn bios (wat wel het geval is, of tenminste, hij staat op auto. De manual zegt ook dat "auto" betekent dat ie zelf detecteert of de chip aanwezig is of niet, dus dat hoeft niet het geval te zijn). Ik ga het wel even proberen, maar ik denk niet dat het werkt
nope, deze installeert al helemaal niet, zoals verwacht

[ Voor 8% gewijzigd door .oisyn op 05-12-2003 22:52 ]

Verwijderd

ik he hetzelfde board, Windows update kwam gewoon met de goede drivers ervoor.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
DoingK schreef op 05 december 2003 @ 22:50:
proberen kan iig geen kwaad, evenals een BIOS update, misschien dat het dan wel werkt.

[update]
jij zegt dat je in je BIOS de AC97 sound kan aanzetten en de PCI audio controller

de pci audio controller zal de C-Media zijn, en de AC97 is geintegreerd in je chipset.
je hebt nu dus 2 geluidskaarten aan staan.

ik zou de PCI audio controller uitzetten, ac 97 aanzetten, en je 4-in-1 drivers installeren
dan moet het lijkt mij helemaal goed komen, want dan installeert ie automatisch je audio AC97 drivers van via mee, en zou het moeten werken

maar zet dan iig wel de PCI audio controller (of je C-Media controller) UIT
nogmaals, op een A7V-266e zit geen AC97 chipset, maar een c-media chipset! Je kunt op de asus site voor dat bord ook alleen maar de cmedia drivers downloaden. Als ik de onboard PCI audio controller uitzetten installeert er helemaal niets, zowel de cmedia drivers als de ac97 drivers. Het aan of uit zetten van de AC97 sound in de bios heeft geen enkel effect, ongeacht de setting van onboard PCI audio controller. En geloof me, ik heb elke driver geprobeerd bij elke combinatie van settings, en de AC97 installeert gewoon in geen enkel geval, en geeft het bericht dat de AC97 optie uit staat in je bios (ergo, ik heb geen AC97 chipset op m'n mobo zitten)

Je kunt de AC97 sound ook niet aan zetten, je kunt het alleen op auto zetten. Volgens de manual detecteert het bios zelf of de chip aanwezig is of niet als je 'm op auto zet, maar het feit dat je m op auto kunt zetten wil nog niet zeggen dat die chip aanwezig is.

BIOS is overigens al up to date

• DoingK

DoingK

oke dan, rustig maar ;)

vanaf de specificatie pagina van jouw asus a7v266e moederbord, word je netjes doorgelinkt van asus als je op de chipset klikt, je VIA® KT266A Chipset

en als je daar dan netjes leest, dan staat daar dat er "Integrated 6 channel AC-97 Audio" in de KT266 chipset geïntegreerd is, vandaar mijn tip daarover. Dus theoretisch zit er wel AC97 audio onboard. :)

En bij jouw mb staat als Audio (optional) de "C-Media CMI-8738 Hardware Audio Controller
6-Channel Speaker Mode" aangegeven.

ik kan natuurlijk vanaf hier niet zien welke audio controller er nou daadwerkelijk op jouw moederbord aangesloten staat.

[ Voor 39% gewijzigd door DoingK op 05-12-2003 23:09 ]

Verwijderd

staat er geen rommel in apparaatbeheer (4x dezelfde geluidskaart en dat soort onzin)?
ik hoop voor je dat die C-Media werkt, die AC97 is dikke snikkel :P

• strandbal
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Vreemd... Kun je 'm een eigen, ongeshared IRQ geven m.b.v. je BIOS? Probeer een beetje IRQ-shuffelen :)

Verder zou ik het ook niet weten... Misschien issie gewoon al die tijd al gaar geweest?

Hier stond een dode link.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
M'n pa heeft inmiddels gewoon een soundblaster gekocht, dat was toch sowieso al beter dan die onboard shite (en hij doet best veel met geluid/muziek enzo), dus ik ben gestopt met zoeken naar een mogelijke oplossing :)
strandbal schreef op 06 december 2003 @ 12:55:
Verder zou ik het ook niet weten... Misschien issie gewoon al die tijd al gaar geweest?
Mja, zou heel goed kunnen, ik heb 'm nog nooit eerder gebruikt namelijk :)

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Inmiddels heeft dit verhaal een andere wending gekregen, het ligt denk ik niet aan de hardware, maar aan windows die gewoon bepaalde drivers niet wil laden: [rml][ XP] audio drivers geinstalleerd maar starten niet[/rml]

Want die SB Live! van mijn pa heeft dus precies hetzelfde probleem

[ Voor 12% gewijzigd door .oisyn op 12-12-2003 00:32 ]

Verwijderd

Ik vind het maar raar, ik heb hier hetzelfde board, met een SB Live! erbij geprikt, zowel de SB Live! als de onboard sound (CMI 8738/C3DX PCI Audio Device) doet het gewoon.
Die CMI 8738 gebruikt standaard Windows drivers, en die SBLive de drivers van Creative zelf.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Het lijkt me dan ook geen hardwareprobleem, maar een een of ander vaag softwareprobleem. In mijn andere topic leg ik uit dat hij de mixer driver op de een of andere manier gewoon niet wil starten oid

Pagina: 1