eGo2K schreef op 16 maart 2004 @ 02:31:
Hoi!
Ik ben binnenkort van plan om een iPod te kopen. Ik zit echt toch nog te twijfelen, en wel om het volgende. Mensen om me heen raden mij af om NU een iPod te kopen, omdat de speelduur veelste kort zou zijn.
Nou vroeg ik me af hoe
jullie dat ervaren. Is het inderdaad te kort? Hoe zit het met de geheugensetting van de batterijen (= het degraderen van de batterijen) ? En als ze naar mijn gevoel te kort zijn, heeft Apple daarvoor een policy? Zijn de batterijen eenvoudig vervangbaar?
Een hoop vragen, ik hoop dat ik tevens een hoop antwoorden krijg.
Groeten!
Michel
Ten eerste wil ik reageren op het feit dat men je NU afraadt om een iPod te kopen.
Waarom zou het niet nu kunnen? Alsof ze over een maand een accu met een langere afspeeltijd instoppen? Het afraden van de iPod omdat een iPod mini een betere keus zou zijn, kan best. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen +10gb aan muziek heeft.
De accu die in je iPod zit is vrijwel niet zelf te vervangen. Na het openmaken van je iPod moet je heel veel kabeltjes enz. goed losmaken enz. Dit kan een normaal mens niet. Dus als de accu kapot is, dan kan je em voor veel geld ( weet ook niet precies hoeveel : 100 euro?! ) laten repareren bij apple.
Apple zelf heeft geen speciale policy voor de batterij. Wel kan je zogenaamde AppleCare Protection Plan kopen om je garantie te verlengen voor een jaar. Dus je hebt 2 garantie voor €79,00 extra. Lijkt mij geen goeie deal, tenzij je iemand bent die niet zuinig met dingen omgaat.
Mijn ervaring:
als ik het vergelijk met 2x 2000mah penlites die ik bezit, dan is het enorm kort. Mijn MD die werkt op 1 AA batterij ging in totaal zeker 2 weken mee.
Nu moet ik om de 3 dagen de iPod opladen omdat ik em best veel gebruik.
-elke ochtend in de badkamer 30-45 min
-heenreis VU 30-45 min
-terugreis VU 30-45 min
-thuis luisteren 30-45 min
In 3 dagen is dit zo'n 6-7 uur luisterplezier. Dat haalt de iPod bij mij zeker. Maar ik laat em volgens de adviezen van apple zelf nooit helemaal leeglopen. Als hij bijna leeg is ( klein streepje ), dan laad ik em 3-4 uur op en is ie weer vol.
De laatste tijd probeer ik wel minder liedjes te skippen door 'on-the-go playlists' elke ochtend te maken. DIt bespaart veel energie.
Ook heb ik de backlite uit staan, omdat dit echt enorm zuipt.
In de iPod zitten li-polymer batterijen. Deze hebben geen memory-effect en het is zelfs schadelijk om zulke batterijen helemaal leeg te laten lopen.