Plexi-glas 'deksel' op de HDD.. HOE? (mislukt)

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.612 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
HET IS GELUKT!
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/DISK.jpg
Maar ik ben nog niet klaar :D
Ga hem WEER openmaken en LED plaatsen en nieuw foam omdat het iets te doen is en niet goed in vorm ligt...

Later op de avond komt er een volledig verslag...

Hij werkt.... Nu nog...

• Gizmoke
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-08 20:39
Proficiat, ziet er mooi uit.
En de kans is 50/50 dat ie werkt of kapot is.

Ik heb een oude 6GB ook opengedraaid en laten draaien zonder deksel, en hij deed het warempel. Ik ga er nu ook een plexiglazen dakje opzetten.

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Imho is deze hele topic een Hoax :P

Hoelang gaat deze HDD het uithouden? Denk niet lang. Zelfs met naakt openschroeven kunnen er nog huidschilfers op de schijf vallen (of iets anders ...)

==
hoi

Verwijderd

laat toch zitte zo HET WERKT!

Verwijderd

Is afkitten ipv foam niet een goede optie? :)

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2003 19:46 ]

Verwijderd

tis een goed idee afkitten met sileconen kit en je ziet er niks van. en het is mooi afgewerkt;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik moet toegeven, ge hebt guts... of geld teveel...
nu werkt je hdd'tje mss nog, tot hij een sector moet lezen waarop een stofje zch heeft vastgezet... daar gaat je leeskop... ik geef ze niet langer dan een week, die hdd van je...
maar toch, mooi gedaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat zijn we toch weer negatief, misschien houdt deze schijf het wel gewoon vol en is het hem wel gelukt, dat kan toch best. Wat een ander niet lukt, kan iemand anders wel lukken, beetje geluk is toch ook mooi :D

Ik vind het mooi gedaan Lody :D. Wel zou ik er niet te veel meer mij gaan klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 22:01

Chiron

Moderator Discord
hehe polletje openen, hoeveel dagen zal de schijf het volhouden.. ik geef hem ook hoogstens een week

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het afkitten lijkt me wel een heel erg goed plan inderdaad. Heb altijd het idee dat er nog makkelijk lucht door dat foam heenkan en het ziet er niet zo netjes uit natuurlijk. Verder vind ik het wel erg nice dat het je gelukt is :) nu alleen hopen dat die langer dan een week blijft leven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ziet er wel goed uit. maar met een stofzuiger als afzuigkap zou ik niet doen omdat je dan stof van buitenaf naar binnen zuigt.in ziekenhuizen doen ze net het omgekeerde,daar blazen ze lucht naar binnen zodat je een overdruk in die ruimte hebt.het stof(in ziekenhuis bacterien) worden dan naar buiten geblazen.je zou de volgende keer een fles zuurstof(van die goedkope wegwerpflesjes) kunnen gebruiken.als je dit doet in een bak waar je latex handschoenen aan vast maakt met een kijkglas zou je in principe een stofvrije omgeving moeten hebben.maar deze kist mag dan ook weer niet van kunstof zijn omdat dat statische ladingen opwekt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Straks wel even een filmpje maken en online plaatsen he :)
Overigens altijd de badkamer fan uitzetten als je je HDD daar open schroeft. Want de fan zorgt er juist weer voor dat al het stof in het rond vliegt en dat moet je nou net niet hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-09 17:34

ThaHandy

Discovery Channel

ik zelf denk dat ik ook ga doen :)
ik heb al van dat "rubber"plastic wat tussen de HD en deksel komt
nu nog een stukkie plexiglas

tis op een 10GB quantum HD :) (die aan et dood gaan is :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ach, stel dat ie kapot gaat kun je altijd nog ermee gaan spelen:
[HuisKamer]: [rml][ filmpje] HDD bevat mishandel alarm :D[/rml] > http://home.zonnet.nl/fam-meijden/MVI_HDD.avi
ik geef em ook geen lang leven, met de normale middelen lukt t je niet zomaar om t even professioneel te fixxen

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2003 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diontjuh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-11-2014

diontjuh

for president

ik vind het best mooi geworden moet ik zeggen, alleen is mijn vraag nu, draait het armpje ook wel.. want met veel werkgeheugen zou zoals ik heb gehoord het armpje nauwelijks draaien.. ik ga dit zelf nu ook doen met een verrotte 5 gb schijf, van mij mag er best stof op komen, want ik krijg van Lampje een schakeling waardoor het armpje willekeurig gaat draaien, en daar een leuk ledje in :D

ps. ferry je link werkt niet!!

-=-=- [CM] Stainless Art -=-=-[cip] blauwe plexi cube -=-=-=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft mener er wel aan gedacht dat plexi nogal snel statisch is? Grote kans dat er stofdeeltjes aan zaten te kleven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetepV
  • Laatst online: 29-04 22:20

RetepV

ALLES valt te repareren

Verwijderd schreef op 11 december 2003 @ 17:15:
wat een mietjes hier zeg!
gewoon modden die harddisk, beetje stof maakt geen raid uit...
ik heb ook weleens de deksel van een harddisk afgehaald, deze gewoon eraf gelaten, en vervolgens linux op dat ding geinstalleerd... nadat dat ding 3 weken goed had gedraaid (gewoon in mijn stoffige huiskamer), ......
Ik heb hier een 6,4Gb Maxtor harddiskje in een PC zitten. Die zit bovenin de PC in een rekje dat je erin en eruit kan schuiven. Ik schoof een keer de harddisk eruit terwijl alles draaide. Het rekje zit nogal strak en ik drukte dus nogal hard op de HD om het rekje los te krijgen. Ineens skrieeeek! uit de HD! Bleek dat ik het deksel iets te hard had ingedrukt waardoor het ergens binnenin tegen iets draaiends aan liep :+. Waarschijnlijk de centrale as ofzo.

Anyway, ik weet zeker dat er metaaldeeltjes vrijgekomen moeten zijn, dat kan niet anders, maar de HD doet het nu een jaar later nog steeds prima :).

Nou weet ik ook dat de meeste HD's een magneetje aan de binnenkant hebben om metaaldeeltjes af te vangen, en meestal ook een klein stoffiltertje om mogelijk stof op te vangen, dus misschien werkt dat wel heel erg goed?

Macbook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetepV

RetepV

ALLES valt te repareren

Verwijderd schreef op 12 december 2003 @ 07:26:
Het afkitten lijkt me wel een heel erg goed plan inderdaad. Heb altijd het idee dat er nog makkelijk lucht door dat foam heenkan en het ziet er niet zo netjes uit natuurlijk. Verder vind ik het wel erg nice dat het je gelukt is :) nu alleen hopen dat die langer dan een week blijft leven :)
Als je goed naar je HD kijkt, zie je dat er altijd gaatjes in zitten om de druk binnen en buiten gelijk te houden. Met daarbij een stickertje dat je het gaatje pertinent niet moet afdekken. Dwz. de HD mag niet luchtdicht zijn.

Misschien is dat wat al die andere fout hebben gedaan?

Idd. is plexiglas zo statisch als de pest. Maar misschien is dat juist een voordeel :). Dan gaat het stof op het deksel zitten i.p.v. de plaat. Het deksel zit ver genoeg van de plaat af om geen invloed op de data te hebben, hoewel het misschien met grote datadichtheden als 80Gb schijven toch te dichtbij is.

In ieder geval durf ik wel te zeggen dat als de schijf draait het plexiglas door de langswervelende lucht lekker opgeladen gaat worden. Hoe zou je die lading kunnen afvoeren? Een antistatische coating erover ofzo? Van dat spul dat ook op monitoren wordt gebruikt? Kun je dat zo los in een spuitbus kopen?

Macbook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-08 20:56

jotheman

Was like that when I got here!

RetepV schreef op 15 december 2003 @ 12:44:
[...]

Als je goed naar je HD kijkt, zie je dat er altijd gaatjes in zitten om de druk binnen en buiten gelijk te houden. Met daarbij een stickertje dat je het gaatje pertinent niet moet afdekken. Dwz. de HD mag niet luchtdicht zijn.

Blablabla
Ik heb hier ff 3 schijven los liggen en er zit bij geen van alle zo'n gaatje (ja ik heb 't vaker gezien dus ik weet dat 't soms wel zo is). Misschien voor warme lucht uitlaat ofzoiets, anyways, een HD hoeft misschien niet helemaal luchtdicht te zijn maar is vaak wel vacuüm getrokken. Die luchtgaatjes zijn bovendien ook erg goed afgedekt met een filtertje of wat dan ook en komen echt niet direct boven de platter van de HD uit.

I see dead pixels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 07:08

Twhomp

Stayin' Alive

jotheman schreef op 15 december 2003 @ 15:24:
[...]

Ik heb hier ff 3 schijven los liggen en er zit bij geen van alle zo'n gaatje (ja ik heb 't vaker gezien dus ik weet dat 't soms wel zo is). Misschien voor warme lucht uitlaat ofzoiets, anyways, een HD hoeft misschien niet helemaal luchtdicht te zijn maar is vaak wel vacuüm getrokken. Die luchtgaatjes zijn bovendien ook erg goed afgedekt met een filtertje of wat dan ook en komen echt niet direct boven de platter van de HD uit.
Wat zeg jij nou? :?

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:48
Een harde schijf is nooit vacuum gezogen, de kop zweeft over een laagje lucht dat de snel draaiende platter onder de kop perst. Als er geen lucht is zal de kop lekker over je platters wrijven 8)7

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diontjuh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-11-2014

diontjuh

for president

naftebakje schreef op 15 december 2003 @ 15:33:
Een harde schijf is nooit vacuum gezogen, de kop zweeft over een laagje lucht dat de snel draaiende platter onder de kop perst. Als er geen lucht is zal de kop lekker over je platters wrijven 8)7
dat hoeft nog niet eens perse, omdat hij geen enkele kant uit vacuum is getrokke, hij heeft net zoveel druk boven als onder zich (de kop dan he )

-=-=- [CM] Stainless Art -=-=-[cip] blauwe plexi cube -=-=-=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Laatst online: 12:25

Exigence

dnkroz

diontjuh schreef op 15 december 2003 @ 16:18:
[...]

dat hoeft nog niet eens perse, omdat hij geen enkele kant uit vacuum is getrokke, hij heeft net zoveel druk boven als onder zich (de kop dan he )
Ja, maar dan kan hij niet zweven.
Bij een vliegtuig zou dat toch ook niet kunnen :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
diontjuh schreef op 15 december 2003 @ 16:18:
[...]

Vacuum wilt zeggen dat er geen druk is en dus is er ook geen luchtdruk. Helaas zijn er wel gravitatiekrachten aanwezig en vervolgens worden de koppen fijn op de platters gedrukt wat resulteerd in een defecte schijf.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eusebius schreef op 11 december 2003 @ 18:50:
Imho is deze hele topic een Hoax :P

Hoelang gaat deze HDD het uithouden? Denk niet lang. Zelfs met naakt openschroeven kunnen er nog huidschilfers op de schijf vallen (of iets anders ...)
zijn huidschilfers gevaarlijk voor een hdd dan
heb op mijn ouwe hdd namelijk een bijtel kapot geslagen, en de hdd daarna niet meer getest... zitten wel vette deuken in.
zou die het nog doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Yo! Whzup!

Sorry voor de lange onderbreking maar ik lig in ruzie met de computer services omdat die gasten te dom zijn om het netwerk wat ze hier op de campus hebben draaiende te houden...
En wat krijg je dus als je mot hebt met Computer Services ==> precies geen internet...
Dus ik ben ze even aan het aanklagen bij de principal en dat duurt nog een paar dagen...
Als ik donderdag (jah!) lkkr naar hhuis ga zal ik daar wel even een compleet verslag met foto's posten...
Toch nog even kort;
  • Het is dus wel gelukt...
  • Ging wel okay...
  • 1ste keer geen stof in gekomen
  • 2de keer toen ik een blue led er bij wou gooien ook geen stof...
  • Heeft ongeveer 6 a 7 uur gewerkt en daarna is er stof binnengekomen en is ie naar de klote gegaan...
  • Nu even een HDD VU meter er van maken ofsow :D iemand een schematje :D
Greetz, Loco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jotheman

jotheman

Okay! Jongens wie heeft de pool gewonnen?

I see dead pixels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnakeMind
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-09 09:34

SnakeMind

Silence...

ghehehehehehe Sja... wel zonde hoor :P
Maar wat ik me wel afvraag, hoe is dat stof na die 6 a 7 uur binnen gekomen, en wat heb je er nou nog het meeste van geleerd ;)

Still Cripple as Hell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroTec
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-06 13:57
Snap het eigenlijn zowiezo niet dat je hem na de 1ste geslaagde poging (waar je god voor mag danken :P) dat hem dan weer gaat openmaken !! een beetje je geluk "pushen" ......

maar goed, iig erg jammer dat ie dood is, stof zat er ws al in en heeft binnen 6 uur zijn werk gedaan.....

Dont work hard, just party!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-09 14:04
...en je vraagt je zeker ook niet af waarom professionele bedrijven zoveel geld rekenen voor datarecovery en dergelijke?

vast wel omdat iedereen het thuis in zijn douche kan :S

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom heb je hem nog een keer opengemaakt:S. Je wou er een window in en dat is gelukt. Maak je hem weer open ledje erin is ie r0t. En als ie het nog had gedaan. Had uhm dan weer opengemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawaii
  • Niet online
Tja dat het mislukt is, is wel logisch. Er zaten (zijn) ook zoveel risico's aan verbonden. Maar als het je gelukt was dan was dat zeer netjes van je :)

Dus volgende keer toch maar gebruikt maken van een clean-room

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysan
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Gelukt!

Harddisk zoals beschreven in de badkamer opengeschroeft, plexi deksel gemaakt, dicht gekit met siliconen kit, 5 volt op 2 ledjes en gaan met die banaan,

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/mw/prive/rvdplas/diskmod/1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/mw/prive/rvdplas/diskmod/4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/mw/prive/rvdplas/diskmod/7.jpg

Divx van schijf in actie .

Of hij aan de pc gezien word zal ik morgen bekijken:), is de kit ook mooi droog

Im Not A Vacuum Cleaner, Thats DysOn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• console
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:06
Dysan schreef op 16 december 2003 @ 21:47:
Gelukt!

Harddisk zoals beschreven in de badkamer opengeschroeft, plexi deksel gemaakt, dicht gekit met siliconen kit, 5 volt op 2 ledjes en gaan met die banaan,

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Divx van schijf in actie .

Of hij aan de pc gezien word zal ik morgen bekijken:), is de kit ook mooi droog
Nice! Denk ook maar eens wat slachtoffers zoeken voor HDD-Mod >:)

btw, wat voorn HDD is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:24

Thandor

SilverStreak

Volgens mij gaan oude hdd niet zo snel stuk als ze open liggen.
Kheb namelijk gehoord dat nieuwe hdd er sneller dood aan gaan.

Kheb een keer een 100mb schijf opgedraaid, aangezet zonder bescherming erboven. DOS opstarten van floppy. Sys a: c:. rebooten. van C: opstarten en ff 5 minuten een spelletje doen. de hdd draait nu nog. Verder was het gewoon op de slaapkamer. Dit was ongeveer een half jaar terug.

Een oude hdd in een XT, Seagate ST225 ofzo, van 20 MB. Deed het theoretisch niet meer. Sector 1 & 2 stuk, en de schijf werd niet gevonden.
Nou ik dacht opdraaien, ff kijken hoe het eruit ziet. FF kijken, oh leuk. Weer dichtgedaan en in de kast gelegd. Jaar later kwam ik op internet een DEBUG code voor low level format tegen. G=800:5 ofzo. Daarmee kon je de software op de controller aanspreken. Toen deed de schijf het weer. En hij doet het tot nu toe nog steeds.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drake_
  • Laatst online: 02:45
console schreef op 16 december 2003 @ 22:12:
[...]

quantum of een maxtor
ik denk het eerste aan de plaat te zien

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Laatst online: 13-09 17:34

ThaHandy

Discovery Channel

hoezit het dan met dat "do not cover this hole" gebeuren?
die is er voor de luchtdruk niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysan
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
console schreef op 16 december 2003 @ 22:12:
[...]
Quantum 3.2 GB fireball .
ThaHandy schreef op 17 december 2003 @ 01:21:
hoezit het dan met dat "do not cover this hole" gebeuren?
die is er voor de luchtdruk niet?
Zit bij deze schijf er niet op :)
2 plakkertjes over 1) schroef Platters (weer teruggezet), 2) koppen (niet teruggezet)

Ook schijf vandaag even getest, werkt perfect maar voor hoelang is nog de vraag.....
gelukkig wordt de bovenste platter niet gebruikt, volgens mij wat kit op gekomen.

Volgende keer spuit ik op een krant wel een strookje kit, laat dit opdrogen en gebruikt het dan pas als 'pakking'

[ Voor 22% gewijzigd door Dysan op 17-12-2003 08:40 ]

Im Not A Vacuum Cleaner, Thats DysOn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-07 12:09
RocketKoen schreef op 09 december 2003 @ 12:45:
- Is het riskant om te doen?Ja, heel erg riskant
- Heef het gevolgen voor de werking van mijn HDD? Ja, 1 stofje er hij werkt niet meer
- Wie kan mij even op weg helpen (uitleg plz!) zodat ik geen 2 goede HDD's naar de klote help. Zoek een professionele cleanroom die je kunt gebruiken (weinig kans) of pak gewoon een kapotte HDD die je dan alleen voor de show inbouwt
Valt vies tegen hoor, ik heb mijn hdd gewoon op me slaap kamer opengemaakt, afgedekt, plexiplaat op maat gezaagd in de schuur, rubbertje erop gelijmt en het plexi erop geschroeft.

Stof zit er voldoende op, ik heb zelfs mijn powerprittstift op de platter laten vallen en schook gemaakt een een vochtig doekje :P

Hij weigert soms wel op te spinnen maar dat komt omdat de plexi plaat iets te strak is aangedraaid(deksel had uitsparingen, plexxi niet) Maar hij doet ut nog steeds! Ff formatteren & her patitioneren :)

Nadeel is dat ie aleen voor de show is, ook al doet ie ut, ik vind het zonde om een IDE poort op te offeren voor een 1 Gig HDD. D'r staat wel een Divx'je op, maar aangezien er al het e.e.a. mee gebeurt is zou ik niet al mijn data eraan toe vertrouwen...

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jotheman

jotheman

Rey Nemaattori schreef op 17 december 2003 @ 11:08:
[...]
Bla

Stof zit er voldoende op, ik heb zelfs mijn powerprittstift op de platter laten vallen en schook gemaakt een een vochtig doekje :P

Bla
Zeker niet meer geprobeerd of wel... Pritstift... right, en dan met een vochtig dóékje schoongemaakt, juist ja.

I see dead pixels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als het gelukt was wat had het dan voor doel want je hangt um toch weer indat hdd rek neem ik aan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordRAN
  • Laatst online: 19-03 22:16
Ik denk dat ik IPV mijn HDD mijn DVD-rom speler ga modden, zoiets als deze hier onder. Kheb namelijk een plexiglas raam in de bovenkant van mijn case. Is wel kewl denk ik. Weet iemand toevallig of het wel werkt?

Afbeeldingslocatie: http://pics.sjeemz.nl/getpicture.php?id=7876&check=4ba21d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:45

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

zoekt en gij zult vinden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big4SMK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-09 11:37
LordRAN schreef op 17 december 2003 @ 16:02:
Ik denk dat ik IPV mijn HDD mijn DVD-rom speler ga modden, zoiets als deze hier onder. Kheb namelijk een plexiglas raam in de bovenkant van mijn case. Is wel kewl denk ik. Weet iemand toevallig of het wel werkt?

[afbeelding]
ja hoor, is echt geen probleem. Heb mijn DVD speler (dus nog fijner dan gewoon CD) dagen open op mn buro laten liggen, is echt geen probleem. Op het laatst alleen even stof van mn lens geblazen. Hij doet het nog steeds perfect. Moet mn leds nog binnen krijgen, dan bouw ik er fff een paar in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 19:06

Stoney3K

Flatsehats!

Big4SMK schreef op 17 december 2003 @ 16:20:
[...]

ja hoor, is echt geen probleem. Heb mijn DVD speler (dus nog fijner dan gewoon CD) dagen open op mn buro laten liggen, is echt geen probleem. Op het laatst alleen even stof van mn lens geblazen. Hij doet het nog steeds perfect. Moet mn leds nog binnen krijgen, dan bouw ik er fff een paar in.
* Stoney3K heeft een idee om zijn ouwe 5.25" Quantum Bigfoot op te offeren...

En misschien dat m'n CDROM d'r ook nog aan gaat.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawaii
  • Niet online
Dan douw je er na afloop ff een lens-cleaner cd in, werkt ook altijd goed

Heb hier sinds gister ook nog een oude 10 Gb IBM schijf liggen, misschien ga ik die nog wel eens op offeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik kan me vergissen, maar is een HDD ook niet luchtledig getrokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op 21 maart 2004 @ 10:41:
ik kan me vergissen, maar is een HDD ook niet luchtledig getrokken?
Nee, sterker nog, een HD kan niet in vacuum werken omdat de huidige harde schijven erop gemaakt zijn dat de lees/schrijf koppen zweven op een dun laagje lucht tussen platter en kop.

Als er geen lucht (gas) aanwezig zou zijn zou de kop in contact komen met de platter: een 'head crash' en dat is foute boel.

(Maar moet je hier nou een draadje van een maanden mee wakker maken?)

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben berijd veel te modden maar 1 ding wat ik en mijn hele leven niet zou doen is het wel een hd een plexiwindow geven.
Ut staat wel leuk enzow. maar het is me veel te riskant.

DIe dingen zijn geloof ik ook nog eens vacuuum gezogen, dat doen ze niet voor jantje met de pet op.
Je verkleint iig de levensduur, dat staat vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Lees de post boven je eens als je toch zo nodig wilt reageren. :(

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JumpStart schreef op 21 maart 2004 @ 11:10:
[...]

Nee, sterker nog, een HD kan niet in vacuum werken omdat de huidige harde schijven erop gemaakt zijn dat de lees/schrijf koppen zweven op een dun laagje lucht tussen platter en kop.

Als er geen lucht (gas) aanwezig zou zijn zou de kop in contact komen met de platter: een 'head crash' en dat is foute boel.

(Maar moet je hier nou een draadje van een maanden mee wakker maken?)
Volgens mij zijn de dus wel vaccuum, ik heb al zo vaag gehad dan schoef ik een schijf open, trek ik de deksel er af, *ploep* dus jah...
Maarjah kan me vergissen natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:47
Verwijderd schreef op 21 maart 2004 @ 23:44:
[...]

Volgens mij zijn de dus wel vaccuum, ik heb al zo vaag gehad dan schoef ik een schijf open, trek ik de deksel er af, *ploep* dus jah...
Maarjah kan me vergissen natuurlijk :)
Als het echt vacuum was kreeg je die deksel er zo helemaal niet vanaf ...

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

vacuum betekent officieel "luchtledig"... Geen luchtdruk dus... Zoals hierboven al correct werd opgemerkt, zweven de koppen van een HD op een laagje lucht. En dat is dus onmogelijk in een vacuüm getrokken omgeving. Het moet natuurlijk wel zo zijn dat de luchtdruk constant is, omdat anders de koppen elke keer dichter/verder van de platters komen te zweven... Hierom hebben ze de harde schijven luchtdicht gemaakt. En naar mijn idee is dat bij een luchtdruk die lager is dan de normale luchtdruk 'buiten' om het maar zo te zeggen. Dit kun je zien aan het feit dat de stickers om de harde schijf af te sluiten een beetje naar binnen buigen (dit heb ik tenminste eens waargenomen bij een harddisk...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Even afgezien van het stof... zo'n metalen deksel heeft nog een functie: elektromagnetische afscherming van het magnetische opslagmedium!
Als je al je hardware in plastic gaat verpakken (houten kast, plastic kast, plastic harddisken), moet je niet gek opkijken als-ie crasht als je monitor (ook alle metaal er uit slopen natuurlijk) een degauss doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op 21 maart 2004 @ 23:52:
vacuum betekent officieel "luchtledig"... Geen luchtdruk dus... Zoals hierboven al correct werd opgemerkt, zweven de koppen van een HD op een laagje lucht. En dat is dus onmogelijk in een vacuüm getrokken omgeving. Het moet natuurlijk wel zo zijn dat de luchtdruk constant is, omdat anders de koppen elke keer dichter/verder van de platters komen te zweven... Hierom hebben ze de harde schijven luchtdicht gemaakt. En naar mijn idee is dat bij een luchtdruk die lager is dan de normale luchtdruk 'buiten' om het maar zo te zeggen. Dit kun je zien aan het feit dat de stickers om de harde schijf af te sluiten een beetje naar binnen buigen (dit heb ik tenminste eens waargenomen bij een harddisk...)
Ik heb het dus mis :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Beetje normale luchtdruk zit tussen de 1000 en 1100 mbar. Of "hectopascal" om het officieel te noemen. Al is het 950 tot 1150, dan nog, dat scheelt dus misschien 20%. Dat is niet weg te cijferen, maar zelfs al vertaalt het zich 1op1 naar hoogte van de kop, dan nog maakt dat niet uit. 10% lager of 10% hoger ten opzichte van 'default' maakt voor een HD kop niets uit.

Ik heb wel eens een wat oudere HD gesloopt en daar zat dus wel een opening in, met een soort stoffilter erin. Zag eruit alsof iemand een reepje uit zo'n wattenschijfje geknipt had.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:42

Epsilon

Dit is werkelijk absolute onzin, er klopt geen hout van wat je zegt.

Om te beginnen zijn HD's NIET luchtdicht (er zitten breathing holes aan de buitenkant, gaatjes met daarachter een stoffilter).
De druk is het zelfde dus.

Dat de stickers naar binnen buige is puur omdat ze erop geplakt zijn. Ooit wel eens geprobeert een stikker over een gaatje oid te plakken zonder dat hij naar binnen buigt? Juist....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

En hoe verklaar je dan dat bij sommige harddisks die ik uit elkaar heb gehaald er toch echt duidelijk sprake was van luchtaanzuiging op het moment dat ie open ging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

MikeyMan schreef op 22 maart 2004 @ 00:08:
En hoe verklaar je dan dat bij sommige harddisks die ik uit elkaar heb gehaald er toch echt duidelijk sprake was van luchtaanzuiging op het moment dat ie open ging?
Sim-pel, klem zitten van het deksel.

Nogmaals: vacuum zijn harde schijven ZEKER NIET omdat dat luchtkussentje tussen platter en kop nodig is. Het hele systeem is op die manier ontworpen.

Een beetje op onder- of overdruk ? Nou, dat zou kunnen, maar met 10% verschil in luchtdruk op een heel klein intern volume merk je dat niet bij het openmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 12:29
Ok, erg leuk. Snap het nut niet maar is wel grappig.

Daar er alleen met ouwe brakke ide's gemod wordt, ik zal eens kijken of ik een Cheetah of een lap hd kan modden :)

Als het werkt, is het wellicht erg leuk om mijn hele raid array op die manier te modden want ik heb toch geen kast window. Of de lap hd extern gebruiken.

Vond flimpie stukkie terug er wel grappig uitzien.......

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetepV

RetepV

ALLES valt te repareren

Hey, dit topic is op de frontpage omhoog gekicked en ik zag nog iets wat ik kwijt wil :).

Plexiglas is statisch gevoelig, dwz. je kunt plexiglas statisch maken. De as van de platters komt niet helemaal tot aan het deksel, daar zit natuurlijk wat ruimte tussen. Ik weet haast zeker dat daar een luchtwervel tussen ontstaat, waar de lucht bijna net zo snel draait als de platters.

Nou weet ik ook dat je plexiglas een statische lading kunt geven door er lucht overheen te blazen...

Conclusie, het deksel gaat statisch opgeladen worden. De vraag is dus waar en hoe die lading zich gaat ontladen. Kan volgens mij ook nog wel eens wat problemen oplossen.

Ik weet wel zeker dat dit één van de redenen is dat het nog niet toegepast is.

Natuurlijk kun je het plexiglas bespuiten met een transparante geleidende laag. En dat zal dan ook wel het idee zijn waar ze bij HP jarenlang over hebben gedaan om er op te komen. :D

Macbook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

En dan lees je de How We Did It sectie op de website van Raptor X dat ze er speciaal rekening mee gehouden hebben:
For two years in WD's advanced development labs, located in California, this team of engineers painstakingly and scientifically analyzed the hundreds of considerations necessary to make a hard drive with a view, and ensuring the result was worthy of the WD Raptor nameplate magnified the task at hand.
  • Transparent Lens: Finding a material that would withstand heat, pressure from 10,000 RPM turbulence and electrostatic discharge (ESD); provide a crystal-clear, unobstructed view of the disk and head assembly; and maintain high-volume manufacturability was a monumental challenge. WD finally settled on a special grade of crystalline polycarbonate and shaped the lens in a way that would maximize viewing area, structural rigidity and aesthetics. The team used laser Doppler vibrometers to determine optimal lens placement, while maintaining overall drive integrity. A unique ESD-dissipative coating, when used with the conductive frame, redirects an unwanted ESD charge out of harms way, protecting the read/write heads from potentially damaging zaps of static discharge. The lens is attached to the cover with a foam adhesive, chosen for its gap-filling and sealing capabilities.
  • Conductive Frame: The laminated frame that surrounds the lens must have conductive properties to enable an ESD charge to move through it, using it as a bridge between the surfaces it spans. The coated window lens and the cover are tied electrically through strategically placed bare-metal surfaces on the cover, thus creating a conductive unit. Conductivity in the frame is achieved with injection of microscopic carbon nanotubes into the frame adhesive. All this ensures that a wandering ESD charge built from you shuffling your feet across the carpet doesn't destroy the critical data, content and software you rely on WD Raptor X to protect.
Het plexiglas is dus voorzien van een antistatische coating, sim-pel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-08 17:40

ReseTTim

Chocolate addicted

iets met 3 jaar oude koeien :Y) :P

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hmmm, een topic-kick op z'n tijd kan ik best waarderen als er nieuwe ontwikkelingen zijn, maar ik neem aan dat iedereen de frontpage wel es ziet, dus om het hier nog es te schoppen is overkill.

In de TRs is al zat gezegd over ouwe koeien en sloten enzo, ik geloof dat ik dat verhaal maar weglaat :P

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.