T-mobile nieuwe voorwaarden, abonnement opzeggen?

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 6.345 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-09 13:32
Hmm dan moet Motorola maar een keer opschieten met de V600, dan kan ik mooi mijn T-mobile opzeggen (en mijn vriendin ook). Ik word helemaal debiel van de extra kosten elke keer (SMS enzo, alles buiten bundel zo'n beetje).

Ook is het ontvangst hier verre van optimaal te noemen. Dat was met Orange wel beter.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-09 09:37

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Wekkel schreef op 18 november 2003 @ 13:35:
Dat zou ik niet doen. Pas als de termijn verloopt moet je verdere actie nemen. Over 14 dagen stuur je pas een ingebrekestelling en dan pas ga je ontbinden. Vergeet daarbij niet dat je dit hele verhaal even naar de echte wijziging zelf moet verplaatsen. Pas als de AV daadwerkelijk zijn gewijzigd in december heb je pas wat te klagen.
Mooi, dank voor je advies.
Mijn drie brieven liggen inmiddels klaar. :Y)

Nu rustig wachten tot 22-12-2003. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

En natuurlijk de oude voorwaarden eerst eens naast de nieuwe leggen om te zien of er daadwerkelijk veel veranderd is. Als je op het spoor van stap 2 gaat zitten, hoeft dat natuurlijk niet echt, maar het is wel aardig om de versies eens te vergelijken.

Je zou je brief al kunnen versturen als officiëel (per brief) bekend wordt dat de AV gaan wijzigen (en wat de inhoud van die wijziging is). Als ze niet willen bevestigen dat je onder de oude AV doorgaat (na vernietiging van het wijzigingsbeding), dan pas ga je dure termen gebruiken. Waarschijnlijk zit je dan qua termijnen al voorbij 22-12-2003 en dus in een foute AV sfeer. Ideaal om je proefballon eens op te laten >:)

Verwacht wel strubbelingen van T-Mobile, dus een beetje dikke huid moet je wel hebben. Als je van incassobureaus schrikt, moet je deze truuk niet uit gaan halen.

[ Voor 56% gewijzigd door Wekkel op 18-11-2003 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Wekkel schreef op 18 november 2003 @ 15:26:
En natuurlijk de oude voorwaarden eerst eens naast de nieuwe leggen om te zien of er daadwerkelijk veel veranderd is. Als je op het spoor van stap 2 gaat zitten, hoeft dat natuurlijk niet echt, maar het is wel aardig om de versies eens te vergelijken.
Ik heb hun "oude" AV van het internet even uitgeprint.
Wachten dus op de "nieuwe".
Je zou je brief al kunnen versturen als officiëel (per brief) bekend wordt dat de AV gaan wijzigen (en wat de inhoud van die wijziging is). Als ze niet willen bevestigen dat je onder de oude AV doorgaat (na vernietiging van het wijzigingsbeding), dan pas ga je dure termen gebruiken. Waarschijnlijk zit je dan qua termijnen al voorbij 22-12-2003 en dus in een foute AV sfeer. Ideaal om je proefballon eens op te laten >:)
In mijn eerste brief maak ik bezwaar tegen de wijzigingen en zeg dat ik punt 2.4 uit de "oude" AV vernietig omdat de wijzigingen buiten proporties zijn.
Verder verzoek ik om een schriftelijke bevestiging, 7 werkdagen na dagtekening, dat mijn contract onder de "oude" AV zal worden voortgezet.

In de 2de brief, als zij mij dus niet bevestigen dat de "oude" AV zal worden gehandhaaft, stel ik ze in gebreke en vermeld nogmaals dat de wijzigingen in de AV voor mij ongustig zijn en ik gebruik ga maken van mijn recht om het contract te ontbinden zonder afkoop aangezien deze niet aan de orde is omdat de reden van ontbinding aan de kant van T-Mobile zit.

In mijn derde brief geef ik aan dat ik het contract ook daadwerkelijk ga ontbinden.
Verwacht wel strubbelingen van T-Mobile, dus een beetje dikke huid moet je wel hebben. Als je van incassobureaus schrikt, moet je deze truuk niet uit gaan halen.
Ik heb zeker een dikke huid, maar ben wel enigzins angstig voor een incasso bureau aangezien zij erg intimiderend kunnen zijn.
Maar ik wil dit wel eens meemaken, dus we zullen wel zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik dacht dat je een stap 2 ging volgen (niet terhand gestelde AV)? Dat is veel sterker (mits je de AV daadwerkelijk niet voor of bij het sluiten van de ovk hebt gekregen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 13:35

JT

VETAK y0

Sunder schreef op 18 november 2003 @ 15:11:
Hmm dan moet Motorola maar een keer opschieten met de V600, dan kan ik mooi mijn T-mobile opzeggen (en mijn vriendin ook). Ik word helemaal debiel van de extra kosten elke keer (SMS enzo, alles buiten bundel zo'n beetje).

Ook is het ontvangst hier verre van optimaal te noemen. Dat was met Orange wel beter.
Alleen Orange kost dan wel een godsvermogen: 20ct naar mobiel die niet van Orange is :X Bij T-Mobile is dat 9 cent...

En Orange is met bellen naar vast/mobiel ook nog is duurder dan T-Mobile. Ik heb het hier over het abbo met 40 euro tegoed. Als je het zo combineert dat je voor de helft mobiel belt en de andere helft Orange mobiel/vast, dan kom je uit op 300 minuten per maand. En dan is 40 euro VEEL. Voor dat geld neem ik dan liever Vodafone.

[ Voor 25% gewijzigd door JT op 18-11-2003 17:05 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Wekkel schreef op 18 november 2003 @ 16:22:
Ik dacht dat je een stap 2 ging volgen (niet terhand gestelde AV)? Dat is veel sterker (mits je de AV daadwerkelijk niet voor of bij het sluiten van de ovk hebt gekregen).
Dat doe ik ook, in mijn eerste brief stel ik dat ik de AV bij het afsluiten van het contract niet gekregen heb en dat ik naderhand pas las op mijn contract dat ik getekend had en dus bekend zou moeten zijn met de algemene voorwaarden.
Omdat ik deze dus niet had heb ik ze later opgezocht op het internet en geprint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaas
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik vind het nog steeds een beetje vreemd...
Wekkel: je geeft aan dat je sterk in je schoenen staat als de algemene voorwaarden niet "ter hand" zijn gesteld, maar op het contract staat weldegelijk dat je kennis moet hebben genomen van de algemene voorwaarden. Is het "ter hand" stellen dan puur en alleen om de consument te beschermen tegen het feit dat ze toch allemaal "akkoord" gaan en de algemene voorwaarden toch nooit lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

De gebruiker, in dit geval T-Mobile, moet de AV in het ideale geval de AV gewoon in hardcopy bijleveren bij het contract zelf. Dat is wat de wet zegt, behoudens uitzonderingen. In de (nog recente) rechtspraak is duidelijk geworden dat aan deze eis streng de hand wordt gehouden.

Een vermelding in het contract zelf dat je kennis hebt genomen van de AV lijkt mij daarvoor niet sterk genoeg. Dat zegt immers weinig over de vraag of je de AV daadwerkelijk voor je neus hebt gekregen. Als een dergelijke bepaling in een contract zou werken, zou heel ondernemend Nederland dit in zijn contracten zetten. Die vlieger gaat natuurlijk niet op. T-Mobile beroept zich op AV en zal dus moeten aantonen dat de AV terhand zijn gesteld. Een lullige zin in een contract maakt dat niet anders.

Stel je voor, met een zin stel je als bedrijf het hele systeem van bescherming bij AV buiten werking 8)7 Zo stom zijn rijksambtenaren, rechters inclusief, niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanuit een ander forum (www.telecomvergelijker.nl) deze e-mail:
Geachte

Wij hebben uw e-mailbericht ontvangen en geven hierop graag de volgende reactie.

U vraagt of de algemene voorwaaarden gaan veranderen. Dit is juist per 22 december 2003 veranderen de algemene voorwaarden.
De opzegtermijn verandert in een opzegtermijn van 3 maanden. Deze termijn vangt aan op de laatste dag van de factuurperiode waarin de opzegging door T-Mobile wordt ontvangen. T-Mobile zal de algemene voorwaarden deze week op de webpagina plaatsen. Ook sturen wij de algemene voorwaarden mee met de factuur.

U schrijft dat de verandering van de algemene voorwaarden voor u een
aanleiding is om uw abonnement op te zeggen. In artikel 2.04 van de (oude en nieuwe) algemene voorwaarden staat echter aangegeven dat de algemene voorwaarden door T-Mobile kunnen worden gewijzigd. Dit betekent dat de nieuwe algemene voorwaarden T-Mobile Abonnee ook op uw contract van toepassing zijn. U kunt daarom uw contract om deze reden niet kosteloos beëindigen.

Wij hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Als u nog vragen heeft, kunt u die stellen via www.t-mobile.nl.

Met vriendelijke groet,

Joop Evers
Directeur T-Mobile Klantenservice
Tja, verwachte reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je was me voor :)

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2003 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaas
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 november 2003 @ 18:43:
Heel verhaal je niet mag opzeggen omdat dat er in de oude algemene voorwaarden staat dat T-Mobile haar algemene voorwaarden mag wijzigen

[...]

Tja, verwachte reactie!
En dan nu wachten op de reactie van Wekkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er staan nog twee brieven trouwens, maar ik vind ze wat te lang om hier te posten. Het gaat er iig dat het wel mogelijk moet zijn, alleen dat het veel werk gaat worden.

Zie hier: http://www.telecomvergeli...v/4/forum/?thread_id=3285

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Een beding op grond waarvan T-Mobile de AV wijzigt is al voorbij gekomen. Als de wijzigingen substantieel zijn, lijkt mij een vernietiging van het wijzigingsbeding voor de hand te liggen via de algemene toetsingsregel van art. 6:233 sub a BW. 'Hard' is deze uitspraak niet, dus je zal een stevig robbertje moeten communiceren met T-Mobile op dit punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Verwijderd schreef op 18 november 2003 @ 18:43:
Vanuit een ander forum (www.telecomvergelijker.nl) deze e-mail:

[...]

Tja, verwachte reactie!
Hmm, leuke discussie is daar gaande.
Ga ik zeker in de gaten houden, kan ik zeker mijn voordeel mee doen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaas
  • Niet online
Voor de mensen (waaronder ik) die denken/dachten dat ze geen algemene voorwaarden hebben gekregen bij hun abonnement: kijk voor de grap eens achterin het boekje dat je bij je simkaart hebt gekregen (T-Mobile Abonnee handleiding) daar staan ze namelijk :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Wanneer heb je dat boekje gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:04
van 'stap 2' kan ik iig geen gebruik maken omdat ik bij de overstap van ben naar t-mobile al nieuwe algemene voorwaarden gehad heb geloof ik, en hiermee ingestemd heb door te zwijgen. hiermee kan ik moeilijk nu nog gaan klagen over terhandstelling nietwaar? Eigenlijk is het dus best wel onmogelijk om er onderuit te komen.

Bovenstaande boekje krijg je bij je simkaart, te laat dus.

[ Voor 11% gewijzigd door P5ycho op 18-11-2003 21:08 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaas
  • Niet online
Wekkel schreef op 18 november 2003 @ 20:43:
Wanneer heb je dat boekje gekregen?
Deze heb ik bij m'n simkaart gekregen.
Je doelt er dus op dat dat te laat is neem ik aan. Als T-Mobile dan eerst mij de algemene voorwaarden toegestuurd had en 1 dag later de simkaart, was het juridisch gezien dan wel goed wat ze deden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Het gaat om het moment van sluiten van de overeenkomst. Dat lijkt mij het abonnement. Als je die in papieren vorm kreeg met de AV erbij, het abonneeformulier vervolgens moest tekenen en terugsturen, dan hebben ze het goed gedaan.

@P5ycho, hoe is de overstap van Ben naar T-Mobile precies in zijn werk gegaan? Bij mijn weten is Ben gewoon T-Mobile geworden en is er verder niet een andere rechtspersoon voor in de plaats gekomen. Was het een wijziging van je bestaande positie door een nieuw abonnement (met terhandstelling van AV) of een 'gedwongen' of stilzwijgende verlenging onder T-Mobile vlag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:24

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

toen Ben t-mobile werd heb ik in elk geval geen nieuwe AV gehad, wel een brief dat de oude av&prijsplannen geldig bleven - op sms na, dat werd al snel duurder (reden om op te zeggen, maar t-mobile was op dat moment nog steeds het goedkoopste/minuut - nu is telfort dat).
Je kan er dus vanuit gaan dat wijzigingen die op de AV van Ben gemaakt worden, een reden voor opzeggen kunnen zijn.

Overigens kost 1mb gprs'en ongeveer €9.80 bij t-mobile, dit kost €1,50 bij telfort...

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Wat ik overigens wel vreemd vind is dat ik een contract met T-mobile heb, het een T-mobile netwerk zou moeten zijn maar dat zowel mij simkaart als het netwerk aangeeft; Ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 10:12

Whuzz

Dodgeball!

pjottum schreef op 18 november 2003 @ 21:59:
Overigens kost 1mb gprs'en ongeveer €9.80 bij t-mobile, dit kost €1,50 bij telfort...
Dat is niet een helemaal eerlijke voorstelling van zaken. Zo lijkt het net of élke MB bij T-Mobile bijna 10 euro kost en dat is niet waar natuurlijk. Als je een GPRS-actief abbo neemt betaal je 5 euro per maand en 2,5 euro per MB. De eerste MB kost je dus 7,5 euro, elke MB daarbovenop kost je 2,5 euro.
Blijft belachelijk duur natuurlijk :(

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 12:31

Stewie!

Keen must die!

i2Paq schreef op 18 november 2003 @ 22:02:
Wat ik overigens wel vreemd vind is dat ik een contract met T-mobile heb, het een T-mobile netwerk zou moeten zijn maar dat zowel mij simkaart als het netwerk aangeeft; Ben.
en hoe oud is je sim? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaas
  • Niet online
Wekkel schreef op 18 november 2003 @ 21:49:
Het gaat om het moment van sluiten van de overeenkomst. Dat lijkt mij het abonnement. Als je die in papieren vorm kreeg met de AV erbij, het abonneeformulier vervolgens moest tekenen en terugsturen, dan hebben ze het goed gedaan.
Ik heb het contract geprint, ingevuld en daarna doorgestuurd naar een webshop. Deze heeft het op zijn beurt doorgestuurt naar T-Mobile voor een eventuele bonus. Daarna heeft de webshop mij m'n telefoon en simkaart opgestuurd.

Volgens mij zie ik nu zelf al waar het mis gaat...

De webshop ontvangt mijn contract, stuurt dat door naar T-Mobile en op dezelfde dag sturen ze mij via de post een Telefoon + abonnement (uit voorraad zou dat dan moeten zijn) op. Dan zou in dit geval de webshop verzuimd hebben om mij de algemene voorwaarden schriftelijk op te sturen alvorens ze mijn telefoon + simkaart stuurden? Maar ook weer niet omdat ik de overeenkomst met T-Mobile aan ga.

Blegh, ik snap er niks meer van.

Ik heb in ieder geval het contract ondertekend opgestuurd zonder dat ik daarvoor de algemene voorwaarden op papier heb gekregen. Toch nog weer een 'maaretje', hoe moet T-Mobile mij in vredesnaam de algemene voorwaarden schriftelijk toesturen als ik via internet bestel? Door het niet mogelijk te maken om het contract te printen en dus tegelijkertijd met het te ondertekenen contract mij de algemene voorwaarden te sturen?

//edit// Dit is niet gepost om alleen mijn situatie te schetsen en er hopelijk meer duidelijkheid over te scheppen. Ik denk namelijk dat er best nog wel meer mensen zijn die telefoons en abonnementen via internet bestellen.

[ Voor 8% gewijzigd door Kaas op 18-11-2003 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Nog geen 3 maanden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Zeg Wekkel, wat kan ik met het BW 6, Artikel 236 of 237 in deze?
Hierin staat wel het eea. maar in een dusdanige taal dat ik sterretjes zijn na het lezen ervan B)
Artikel 233
Een beding in algemene voorwaarden is vernietigbaar

a.
indien het, gelet op de aard en de overige inhoud van de overeenkomst, de wijze waarop de voorwaarden zijn tot stand gekomen, de wederzijds kenbare belangen van partijen en de overige omstandigheden van het geval, onredelijk bezwarend is voor de wederpartij; of
b.
indien de gebruiker aan de wederpartij niet een redelijke mogelijkheid heeft geboden om van de algemene voorwaarden kennis te nemen.

[ Voor 63% gewijzigd door i2Paq op 18-11-2003 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Kaas schreef op 18 november 2003 @ 22:10:
[...]

Ik heb het contract geprint, ingevuld en daarna doorgestuurd naar een webshop. Deze heeft het op zijn beurt doorgestuurt naar T-Mobile voor een eventuele bonus. Daarna heeft de webshop mij m'n telefoon en simkaart opgestuurd.

Volgens mij zie ik nu zelf al waar het mis gaat...

De webshop ontvangt mijn contract, stuurt dat door naar T-Mobile en op dezelfde dag sturen ze mij via de post een Telefoon + abonnement (uit voorraad zou dat dan moeten zijn) op. Dan zou in dit geval de webshop verzuimd hebben om mij de algemene voorwaarden schriftelijk op te sturen alvorens ze mijn telefoon + simkaart stuurden? Maar ook weer niet omdat ik de overeenkomst met T-Mobile aan ga.

Blegh, ik snap er niks meer van.

Ik heb in ieder geval het contract ondertekend opgestuurd zonder dat ik daarvoor de algemene voorwaarden op papier heb gekregen. Toch nog weer een 'maaretje', hoe moet T-Mobile mij in vredesnaam de algemene voorwaarden schriftelijk toesturen als ik via internet bestel? Door het niet mogelijk te maken om het contract te printen en dus tegelijkertijd met het te ondertekenen contract mij de algemene voorwaarden te sturen?

//edit// Dit is niet gepost om alleen mijn situatie te schetsen en er hopelijk meer duidelijkheid over te scheppen. Ik denk namelijk dat er best nog wel meer mensen zijn die telefoons en abonnementen via internet bestellen.
Zodra jij het contract tekent moet je de AV erbij hebben. Dat is de enige redelijke uitleg die je er aan kan geven. Het kan toch niet zo zijn dat je getekende contract naar T-Mobile gaat, zij dan rustig gaan bekijken of ze het contract aannemen en ondertussen nog wel even snel de AV toezenden, dit terwijl jij allang geen macht meer hebt om het contract wel of niet te tekenen 8)7 Zo werkt het natuurlijk niet :)

Bij online kopen zal een gebruiker van AV die AV maar gewoon op het scherm moeten planten voor het afsluiten van de overeenkomst en als het even kan een popup laten komen met het aanbieden van de AV als download. Een linkje geven als verwijzing lijkt mij onvoldoende. Hier is echter geen rechtspraak over, maar de zware uitleg van terhandstellen doet mij vermoeden dat een mager linkje niet voldoende is.
i2Paq schreef op 18 november 2003 @ 22:18:
Zeg Wekkel, wat kan ik met het BW 6, Artikel 236 of 237 in deze?
Hierin staat wel het eea. maar in een dusdanige taal dat ik sterretjes zijn na het lezen ervan B)
De zwarte en grijze lijst. Je kan alleen misschien gebruik maken van het artikel over prijsverhoging binnen 3 maanden. Voor jou is dat geloof ik niet van toepassing, toch?

[ Voor 10% gewijzigd door Wekkel op 18-11-2003 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Wekkel schreef op 18 november 2003 @ 22:35:
De zwarte en grijze lijst. Je kan alleen misschien gebruik maken van het artikel over prijsverhoging binnen 3 maanden. Voor jou is dat geloof ik niet van toepassing, toch?
Nee, niet echt, we praten niet over een prijsverhoging.

Maar ergens in dat stuk over de AV in het BW 6 moet wel iets staan.
Tenslotte zijn hun wijzigingen wel enorm ongunstig, zo niet onredelijk voor de klant.

Waar kan ik trouwens uitspraken (consumentenbond?) vinden over gelijksoortige zaken?

[ Voor 9% gewijzigd door i2Paq op 18-11-2003 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toevallig afgelopen maandag een fax gestuurd waarbij ik mijn abo heb verlengt met 1 jaar (per direct) incl een nokia 6610
Geldt dan ook de 3 maanden })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

i2Paq schreef op 18 november 2003 @ 22:41:
Maar ergens in dat stuk over de AV in het BW 6 moet wel iets staan.
Tenslotte zijn hun wijzigingen wel enorm ongunstig, zo niet onredelijk voor de klant.
Het staat er gek genoeg niet met zoveel woorden in. Echter, je hebt altijd nog de algemene norm van art. 6:233 sub a BW in combinatie met hetgeen er in de Richtlijn staat waarop deze regelgeving is gebaseerd.
Verwijderd schreef op 18 november 2003 @ 23:11:
Toevallig afgelopen maandag een fax gestuurd waarbij ik mijn abo heb verlengt met 1 jaar (per direct) incl een nokia 6610
Geldt dan ook de 3 maanden })
Je zou zeggen van niet. Echter, je zou kunnen betogen dat een prijsverhoging binnen 3 maanden nadat je je contract verlengd hebt (dezelfde positie als je met het contract zou beginnen, want je had er afgekund) ook onredelijk bezwarend voor je is. Je hebt immers tot verlenging besloten op grond van de toen geldende tarieven. Een verhoging van die prijzen binnen 3 maanden lijkt wel heel erg op het beding van de zwarte lijst. Het is maar de vraag of zo'n wijziging de algemene toetsingsnorm van art. 6:233 sub a BW zou overleven.

[ Voor 46% gewijzigd door Wekkel op 18-11-2003 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmmzzzz als ik het dus goed samenvat, komt het erop neer, dat de kans nihil is dat dit gaat lukken. Zeker als je reeds de oude av hebt gezien bij tekenen.
*hmmz dat is jammer* :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Als je niet van brieven schrijven houdt, kan je inderdaad beter ophouden met hierover nadenken, of je nou recht van spreken hebt of niet. Het topic biedt genoeg voer om ook voor jou iets op te zetten, maar blijkbaar is even aandachtig lezen teveel :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Verwijderd schreef op 17 november 2003 @ 19:47:
ik heb de nieuwe AV wel maar kan hem helaas niet scanen
Mail me even op i2paq(at)hotmail(punt)com, dan mail ik je mijn faxnummer zodat je de nieuwe AV even kunt faxen.

Ik heb een aardig briefje gebakken maar wil wel eerst even deze nieuwe AV lezen.

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@i2paq

je hebt mail (trouwens wat dom dat we hier niet eerder opgekomen zijn)

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2003 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Verwijderd schreef op 19 november 2003 @ 10:53:
@i2paq

je hebt mail (trouwens wat dom dat we hier niet eerder opgekomen zijn)
En jij mijn fax-nummer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Ik lees net dit op de site van Telecomvergelijker.

Het is een beetje te groot om hier te quoten maar het klinkt niet echt hoopgevend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

i2Paq schreef op 19 november 2003 @ 12:51:
Ik lees net dit op de site van Telecomvergelijker.

Het is een beetje te groot om hier te quoten maar het klinkt niet echt hoopgevend.
Goed geschreven, helder en duidelijk. En ik denk dat dit wel het einde betekend van de discussie hier. Zolang de veranderingen in de AV niet hóógst onredelijk zijn (en ik denk dat de in dit topic besproken veranderingen niet hoogst onredelijk worden bevonden door een rechter) kom je dus niet onder je contract uit.

Wekkel denkt er heel anders over :D _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Whuzz op 19-11-2003 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Wat een bullshit verhaal op Telecomvergelijker.
Dit kan alleen maar als het netwerk je niet heeft medegedeeld wat de A.V. zijn of dat de A.V. verkrijgbaar zijn bij de Kamer van Koophandel. In vrijwel alle gevallen staat zo'n zinnetje gewoon op je contract, maar als het netwerk het eens een keertje vergeet, dan ligt er een mogelijkheid!
In 2001 heeft de Hoge Raad deze verwijzing in een contract naar de prullenbak verwezen. Dáaáag Telecomvergelijker :w Terhand stellen is terhand stellen, elke jurist waarschuwt er expliciet voor bij gebruik van algemene voorwaarden.
2. Bij koop op afstand: heb je het abonnement van een internetsite gekocht (of telefonisch), dan heb je 7 dagen de tijd om de koop te ontbinden. Dit staat geregeld in boek 7 van het Burgerlijk Wetboek en wel in Artikel 46d:

"Gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder opgave van redenen te ontbinden. Indien niet is voldaan aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen, bedraagt deze termijn drie maanden. De eerste zin is van overeenkomstige toepassing vanaf de voldoening binnen de in de tweede zin bedoelde termijn aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen."

Twee punten zijn van belang:

Je moet het artikel terugsturen naar de webwinkel, niet naar het mobiele netwerk. De webwinkel moet dan je contract bij het mobiele netwerk annuleren. Je hebt immers de deal gesloten met de webwinkel.
Je moet je telefoon inleveren. Je zult ook de cash back niet krijgen.
Hallo Telecomvergelijker, het gaat om het afsluiten van een abonnement via internet, niet om de aankoop van een telefoon |:( Ontbinding koop op afstand bij diensten moet geschieden binnen 7 dagen na het sluiten van de overeenkomst, niet binen 7 dagen na aflevering van de zaak (wat bij een dienst niet het geval is). Als je dan toch de koop op afstand aanhaald, vermeld dan ook meteen de mogelijkheid dat de termijn 3 maanden bedraagt als bepaalde informatie, waaronder de mogelijkheid van deze ontbinding, niet is verstrekt bij het aangaan van de 'koop' op afstand. Even gemist?

Verder is het de regel dat de telefoon wel bij de toko vandaan komt, maar het abonnementscontract lina recta afgesloten wordt met de telecomprovider. Annuleren van het abonnement is dus geen zaak van consument versus toko, maar consument versus telecomprovider. Hou de zaken aub scherp voor ogen.

Over 6:233 sub a wordt niet eens gesproken, meteen wordt de redelijkheid en billijkheid van 6:2 BW erbij gepakt. Een bespreking en fine van de wijzigingen en de invloed van de redelijkheid en billijkheid erbij komt niet langs. Een beetje botte bijl methode met als uitgangspunt: aan de redelijkheid en billijkheid heb je bijna nooit iets.
In het geval van consumenten versus mobiele netwerken laat hem dit vrij weinig ruimte. Je hebt immers getekend, dat je 1 jaar bij het netwerk blijft en dat het netwerk de prijzen mag verhogen. Wat valt er dan nog te beoordelen?
Misschien artikel 6:233 sub a BW, Telecomvergelijker? De literatuur heeft daar genoeg over te vertellen. Ook andere zaken dan alleen een prijsverhoging passeren daar de revue. Misschien kan er ook nog een bespreking van de Richtlijn vanaf in het licht van genoemde algemene toetsingsregel voor AV?
Kom ik nu op een zwarte lijst?
Er is geen officiële zwarte lijst van mensen die hun contract hebben ontbonden. Je bent immers geen wanbetaler en je hebt niets strafbaars gedaan. Dan mogen de netwerken dus officieel ook geen database aanleggen. Het is wel mogelijk, dat het netwerk in de toekomst geen zaken meer met je wenst te doen. Dat mogen ze gewoon beslissen. Eenieder is vrij om zaken te doen met de personen die hij als klant wenst, zo lang hij maar geen pure discriminatie pleegt.
Lekker, Telecomvergelijker. Als 5 providers dus via die vage Stichting een zwarte lijst bijhouden en je dus op dubieuze gronden niet meer toegelaten wordt, is het daarmee klaar? Het zijn aanbieders van welhaast openbare diensten, althans, zo mag je het tegenwoordig haast wel noemen. Als het aan Telecomvergelijker ligt, zal er geen jurisprudentie meer verschijnen, blijkbaar.

Ik geeft Telecomvergelijker op een punt gelijk, en dat is dat onbinding er niet zomaar inzit. Voor de rest kiest Telecomvergelijker gewoon de kant van wat er in het contract staat, domweg omdat er weinig jurisprudentie is over het gebruik van AV en wat precies wel en wat precies niet mag. In plaats van de literatuur er even bij te pakken kiest Telecomvergelijker dus de makkelijke weg :Z

Telecomvergelijker, zeker aandelen of belangen in de 5 providers?

:w

Ergo, AV niet terhand stellen betekent een mogelijkheid voor een consument, evenals substantiële wijzigingen in AV, ook als daarvoor een mogelijkheid is gecreëerd in de (oude) AV zelf.

Prutsverhaal :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wekkel schreef op 19 november 2003 @ 00:18:
Als je niet van brieven schrijven houdt, kan je inderdaad beter ophouden met hierover nadenken, of je nou recht van spreken hebt of niet. Het topic biedt genoeg voer om ook voor jou iets op te zetten, maar blijkbaar is even aandachtig lezen teveel :/
En bedankt, heb het gehele topic gelezen, en weet wel welke mogelijkheden er zijn, echter schat ik de kansen van een positief resultaat somber in. Je hebt wel gelijk met je aanpak en mogelijkheden, maar vaak staat men niet sterk genoeg. Zeker als je ziet hoe sommige hun brief opzetten. Niet iedereen heeft een juridische achtergrond (ala MER of SJD of andere....) Je schept voor veel mensen hier heel erg veel hoop, waarop ze eventueel ook anticiperen. Door bijv. al een nieuw abbo af te sluiten met een nieuw toestel. En dan blijkt plots dat het niet werkt. Dit zou je kunnen voorkomen door de benodigde brieven voor hun klaar te zetten, maar dat lijkt mij ook gekkenwerk.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2003 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd schreef op 19 november 2003 @ 13:54:
Je schept voor veel mensen hier heel erg veel hoop, waarop ze eventueel ook anticiperen. Door bijv. al een nieuw abbo af te sluiten met een nieuw toestel. En dan blijkt plots dat het niet werkt. Dit zou je kunnen voorkomen door de benodigde brieven voor hun klaar te zetten, maar dat lijkt mij ook gekkenwerk.
Ik schep niet meer hoop dan dat er is. In Jip en Janneke taal probeer ik te verwoorden wat de wet ten aanzien van bepaalde zaken regelt. Je zal moeten vechten voor je recht in dit soort zaken en dat zien velen al als verloren. Jammer, maar dat is niet mijn pakkie aan. Een nieuw abo afsluiten als je nog niet van het vorige afbent, dat is ook niet mijn pakkie aan.

Brieven schrijven kan iedereen. Als je een pc in- en uit elkaar kan schroeven, ben je ook mans genoeg om een brief te schrijven. Zo moeilijk is dat ook niet. Ik bespeur echt veel briefschrijfvrees bij velen. Wederom, dat is mijn pakkie aan niet.

Ik kan niets voorkomen, ik geef hier alleen mijn visie. Je weet: zoveel juristen, zoveel meningen. Het is gratis wat ik je vertel, je eigen verantwoordelijkheid staat voorop. Als je een poging wil wagen, dan offer je een postzegel op en een paar uurtjes van je tijd. Als je er geen trek in hebt, dan hou je Word.exe in de mottenballen en ga je gewoon mee in de eindeloze stroom consumenten die wel klagen maar niets doen. Zo zie ik dat.

[ Voor 4% gewijzigd door Wekkel op 19-11-2003 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind dat men het werk van Wekkel gewoon hoog moet waarderen, bij deze mijn dank aan wekkel, en verder moet je zelf weten of het je de moeite waard is iets te ondernemen. Als men het alleen wil doen om nog snel een telefoon te verdienen (gauw nog even een abo afsluiten om het dan per 22.12.03 op te zeggen) is men toch echt verkeerd bezig.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2003 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:57

Nitai

Live the life you love.

Wekkel, ik ben je wel dankbaar hoor, en als het niet lukt, pech :) Maar mijn brief is allang geschreven en aangetekend verstuurd ;) (eergisteren al...) Ik heb een collega op het werk, vrij op leeftijd, maar die man schrijft brieven, brieven en nog eens brieven over alles en nog wat. Als je ziet hoe men daarop reageert, dan blijkt dat het echt wel werkt als je een brief schrijft naar een instantie. :)

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Verwijderd schreef op 19 november 2003 @ 13:54:
...Je schept voor veel mensen hier heel erg veel hoop, waarop ze eventueel ook anticiperen. Door bijv. al een nieuw abbo af te sluiten met een nieuw toestel. En dan blijkt plots dat het niet werkt. Dit zou je kunnen voorkomen door de benodigde brieven voor hun klaar te zetten, maar dat lijkt mij ook gekkenwerk.
Eerst wordt er moord en brand geschreeuwd dat Wekkel zijn visie moet geven. Dan zoekt hij het allemaal netjes uit, en dan krijgt ie het verwijt dat ie hoop schept...

Wekkel heeft in mijn ogen heel goed werk gedaan, en als er al valse hoop is bij sommige mensen, dan komt dat doordat ze dan niet goed lezen wat hij schrijft.

Het is gewoon moeilijke materie, omdat de wetgever helaas het eenzijdig wijzigen van av's niet op de zwarte of grijze lijst heeft gezet, zoals beschreven in 6:236-237 BW. Wekkel heeft dus andere gronden geprobeert te zoeken op basis waarvan het wel kan. Bijvoorbeel de ter hand stelling en 6:233 BW, maar het moet toch duidelijk zijn dat dit slechts gaat om een insteek, en het dus klip en klaar is dat je er echt moeite voor moet doen om er onderuit te komen, als het je al gaat lukken.
T-Mobile gaat duidelijk niet meewerken, dat is ook al gebleken bij de vorige keer toen ze plots de prijs van een sms omhoog gooiden. Sommige mensen is het toen welgelukt om onder hun abo vandaan te komen, ondanks dat ze naar eigen zeggen buiten de 3 maanden zaten, waarvoor wel een regeling is in de wet.

Samengevat:
1) Wekkel je bent een koning dat je het allemaal hebt uitgezocht _/-\o_
2) Wil je opzeggen, dan is alleen zeker dat je er veel moeite voor moet gaan doen, en dat het misschien niet lukt
3) Meer respect voor Wekkel graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:57

Nitai

Live the life you love.

i am with nagbutt ^^

ik hou jullie wel op de hoogte over mijn avontuur met T-mobile >:)

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zeg niet dat ik geen respect heb voor Wekkel, maar goed dat wordt wel zo geinterpeteerd. Eigenlijk beschouw ik hem als goed gestoord. ;) Misschien dat ik mij niet goed genoeg kan uitdrukken in "Jip en Janneke taal", hetgeen een logisch gevolg is als je poging doet iets van rechten te begrijpen. ;) Duidelijk is dit (niet het vermogen tot gebruik van Jip en Janneke taal) meer het werkgebied van Wekkel.
Maar goed, voor een ieder die dit gaat proberen, ik wens jullie heel veel succes. Uiteraard doe ik zelf ook een poging. O-)

@Wekkel:
Waarin ben je afgestudeerd? Ik I.E.L.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2003 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkpostma
  • Laatst online: 11-07-2024
Hier de Chief van TelecomVergelijker: ik heb zelf niet veel kaas gegeten van juridische zaken, maar een aantal zaken in je verhaal waarin je het artikel op TelecomVergelijker wegwuift klinken zeer aannemelijk. Het artikel zal daarom hoogstwaarschijnlijk verwijderd of in elk geval aangepast worden. Ik heb hiervoor contact opgenomen met de schrijver.

Eén suggestieve vraag van je zou ik wel willen wegwuiven:
Telecomvergelijker, zeker aandelen of belangen in de 5 providers?
Dat is pertinent onwaar :)

Wekkel, als je een eventuele bijdrage zou willen leveren aan het aanpassen van het artikel, of het nakijken van een aangepaste versie, dan houd ik mij van harte aanbevolen. Zou je in dat geval contact met mij willen opnemen?

[edit]
Om inhoudelijk op Wekkel in te gaan:
Ontbinding koop op afstand bij diensten moet geschieden binnen 7 dagen na het sluiten van de overeenkomst, niet binen 7 dagen na aflevering van de zaak (wat bij een dienst niet het geval is).
hier staat:
consumenten hebben recht op een afkoelingsperiode van 7 werkdagen na levering van het product.
Een GSM abonnement is denk ik niet zo makkelijk weg te wuiven als een dienst. Er wordt bijvoorbeeld een simkaart opgestuurd. Het eventueel uitproberen (en naar aanleiding daarvan de overeenkomst ongedaan willen maken) kan niet eerder dan dat de simkaart bij jou is afgeleverd. Weet je daarom zeker dat deze uitspraak van je waar is, of zou een rechter hier toch anders over kunnen denken? Een leuke discussie hierover is ook hier te vinden. Er is veel over gesproken, maar voor mij is het nog altijd niet helder. Wekkel... ik nodig je uit om er helderheid in te geven in deze discussie (tenzij het een kwestie is van wachten op jurispredentie).
Verder is het de regel dat de telefoon wel bij de toko vandaan komt, maar het abonnementscontract lina recta afgesloten wordt met de telecomprovider. Annuleren van het abonnement is dus geen zaak van consument versus toko, maar consument versus telecomprovider. Hou de zaken aub scherp voor ogen.
Dat is volgens ook niet zo makkelijk om te stellen. Het is namelijk zo dat de toko jou bepaalde dingen belooft en informatie verstrekt en niet de provider. M.a.w: de toko is je gesprekspartner bij je beslissing over het al dan niet aangaan van een overeenkomst. Als de toko bijvoorbeeld belooft dat je 6 maanden geen abonnementskosten hoeft te betalen, en de provider brengt het toch in rekening, en later blijkt dat dit een foutje was van de toko, moet je het dan zelf uitzoeken met de provider? Of toch met de toko? Dat laatste lijkt me logischer, niet waar?
Als 5 providers dus via die vage Stichting een zwarte lijst bijhouden en je dus op dubieuze gronden niet meer toegelaten wordt, is het daarmee klaar? Het zijn aanbieders van welhaast openbare diensten, althans, zo mag je het tegenwoordig haast wel noemen. Als het aan Telecomvergelijker ligt, zal er geen jurisprudentie meer verschijnen, blijkbaar.
Ik denk inderdaad dat als je niet toegelaten wordt om redenen anders dan wanbetaling o.i.d., dat je dan naar de rechter kunt stappen en dat je de zaak nog zou kunnen winnen ook vanwege het maatschappelijke belang dat mobiele operators hebben. Ik weet het trouwens niet zeker... Ziektekostenverzekeringen mogen ook hogere premie's vragen als je - door toeval - een keer door een ziekte gekweld bent. Ook een kwestie van wachten op jurispredentie?

Conclusie: ik geef toe dat het artikel niet 100% is. Er worden veronderstellingen gedaan terwijl het best kan zijn dat een rechter er toch anders over denkt. Wat dat betreft geef ik Wekkel gelijk. Bepaalde andere uitspraken van Wekkel liggen m.i. echter moeilijker dan hij ze doet lijken, daarom wacht ik gespannen op zijn antwoord.

[ Voor 76% gewijzigd door dirkpostma op 19-11-2003 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

dirkpostma schreef op 19 november 2003 @ 16:58:
Hier de Chief van TelecomVergelijker: ik heb zelf niet veel kaas gegeten van juridische zaken, maar een aantal zaken in je verhaal waarin je het artikel op TelecomVergelijker wegwuift klinken zeer aannemelijk. Het artikel zal daarom hoogstwaarschijnlijk verwijderd of in elk geval aangepast worden. Ik heb hiervoor contact opgenomen met de schrijver.

Eén suggestieve vraag van je zou ik wel willen wegwuiven:

[...]

Dat is pertinent onwaar :)
Hij was wat prikkelend bedoeld, maar niet al te serieus ;) Mijn toonzetting is over de gehele linie nogal provocerend, meer dan ik normaliter zou doen iig.
Wekkel, als je een eventuele bijdrage zou willen leveren aan het aanpassen van het artikel, of het nakijken van een aangepaste versie, dan houd ik mij van harte aanbevolen. Zou je in dat geval contact met mij willen opnemen?
Ik neem je aanbod aan, maar niet vanavond: voetbal op tv :7
Om inhoudelijk op Wekkel in te gaan:
hier staat:

[consumenten hebben recht op een afkoelingsperiode van 7 werkdagen na levering van het product.]

Een GSM abonnement is denk ik niet zo makkelijk weg te wuiven als een dienst. Er wordt bijvoorbeeld een simkaart opgestuurd. Het eventueel uitproberen (en naar aanleiding daarvan de overeenkomst ongedaan willen maken) kan niet eerder dan dat de simkaart bij jou is afgeleverd. Weet je daarom zeker dat deze uitspraak van je waar is, of zou een rechter hier toch anders over kunnen denken? Een leuke discussie hierover is ook hier te vinden. Er is veel over gesproken, maar voor mij is het nog altijd niet helder. Wekkel... ik nodig je uit om er helderheid in te geven in deze discussie (tenzij het een kwestie is van wachten op jurispredentie).
Ik zie in de wet staan:
Artikel 7:46i BW
1.
De artikelen 46b lid 2, 46c, 46d leden 1–3 en 4, onderdeel a, 46e, 46f leden 1 en 2 en 46g-46h zijn van overeenkomstige toepassing op de overeenkomst op afstand tot het verrichten van diensten.

[...]

6. In geval van een overeenkomst op afstand tot het verrichten van diensten lopen de in artikel 46d lid 1, eerste en tweede volzin, bedoelde termijnen vanaf het sluiten van de overeenkomst.
ter herinnnering:
Artikel 46d
1.
Gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder opgave van redenen te ontbinden. Indien niet is voldaan aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen, bedraagt deze termijn drie maanden. De eerste zin is van overeenkomstige toepassing vanaf de voldoening binnen de in de tweede zin bedoelde termijn aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen.
Voor diensten geldt dus dat de termijn gaat lopen vanaf het moment dat de overeenkomst is gesloten. Bij koop van zaken is dat het momet van aflevering.

De vraag is nu of het nemen van een telefoon bij een toko:
-een dienst is; of
-een koop van een zaak.

Ik denk dat het geen van beide is, of beter gezegd, van beide iets. De telefoon (de zaak) zit gekoppeld aan het abonnement (de dienst). Voor de telefoon zou strikt genomen de dag van aflevering gelden, voor het abonnement de datum van sluiten van de overeenkomst. Een verschil tussen de natte en droge handtekening die wordt gemaakt in de door jou naar voren gehaalde discussie kan ik niet plaatsen. Het criterium is overeenkomst op afstand, niet de wijze waarop het contract wordt getekend. Ook als je een contract uit moet printen of per post krijgt kan er m.i. prima sprake zijn van een koop op afstand. De Memorie van Toelichting heb ik hier helaas niet bij de hand, maar daar staat een mooi lijstje van communicatie op afstand in. Die zal ik er nog eens bijpakken. Over het moment waarop de overeenkomst gesloten is, valt nog veel meer geleuter te produceren. Dat laat ik even voor wat het is.
[verhaal over toko-consument/telecomprovider-consument]
Dat is volgens ook niet zo makkelijk om te stellen. Het is namelijk zo dat de toko jou bepaalde dingen belooft en informatie verstrekt en niet de provider. M.a.w: de toko is je gesprekspartner bij je beslissing over het al dan niet aangaan van een overeenkomst. Als de toko bijvoorbeeld belooft dat je 6 maanden geen abonnementskosten hoeft te betalen, en de provider brengt het toch in rekening, en later blijkt dat dit een foutje was van de toko, moet je het dan zelf uitzoeken met de provider? Of toch met de toko? Dat laatste lijkt me logischer, niet waar?
De rol van de toko, laten we het maar winkel noemen, is een complexe rol. Is zij zelfstandig bezig met de verkoop van telefoons met daarbij een abonnement waar zij zelfstandig tussen zit? Is zij slechts tussenpersoon, of een soort gevolmachtigde van de telecomprovider? Het vormt een zeer feitelijk geheel waar ik ook maar een bepaalde casuspositie voor ogen heb. M.i. kan je op telefoonniveau al snel in directe 1-op-1 relaties zitten, alhoewel een combinatie telefoon-abonnement in mijn beleving vaak helemaal vanuit de telecomprovider wordt geïnitieerd. Wat ik wel zeker acht te weten is dat alle abonnementen gewoon direct tussen consument en telecomprovider worden gesloten. De winkel gaat echt geen telecomservices bieden, nietwaar? De telecomprovider zorgt ervoor (en tekent daar ook voor) dat je telefoon het daadwerkelijk doet en brengt uiteindelijk de kosten daarvan namens zichzelf in rekening. Daar zit de winkel allang niet meer tussen. In die zin moet je mijn opmerking plaatsen dat je vaker een directe relatie telecomprovider-consument hebt dan winkel-consument. Het zou mij niets verbazen als je bij een fout lopende deal met de winkel bij de telecomprovider bot vangt. Die zal naar zijn abonnement met voorwaarden wijzen, niets pretenderen te weten van de actie (tenzij het echt hun actie is uiteraard) en naar de winkel verwijzen. De sjaak is natuurlijk de consument, want wat is nou precies de rol van de winkel? Geen enkele consument zit te wachten op een verhaal waarbij de telecomprovider de schijn van volmacht bij de winkel zou hebben gewekt, waardoor de telecomprovider naast de winkel aansprakelijk zou zijn bij niet nagekomen dealafspraken.

Terug naar je stelling: als de winkel een verkeerde voorstelling van zaken geeft, is de winkel in ieder geval de sjaak als deze toezeggingen niet na worden gekomen. Of de telecomprovider moet bloeden voor een dergelijke fout is afhankelijk van de feitelijke omstandigheden. Heeft de winkel namens de telecomprovider gehandeld, heeft de telecomprovider de schijn van volmacht gewekt, initiëert zijzelf de bewuste actie? Vragen, allemaal vragen. Dit blijft een complexe materie, maar wat betreft het abonnement zelf lijkt het me klip en klaar: het contract zal ongetwijfeld melden "Pietje Puk" en "telecomprovider". Ook de origine van de ongetwijfeld komende rekeningen laat niets aan duidelijkheid te wensen over. Daar komt de winkel echt niet meer aan te pas als contractspartij, hoogstens als aansprakelijk te stellen figuur bij misleidende voorlichting.
Ik denk inderdaad dat als je niet toegelaten wordt om redenen anders dan wanbetaling o.i.d., dat je dan naar de rechter kunt stappen en dat je de zaak nog zou kunnen winnen ook vanwege het maatschappelijke belang dat mobiele operators hebben. Ik weet het trouwens niet zeker... Ziektekostenverzekeringen mogen ook hogere premie's vragen als je - door toeval - een keer door een ziekte gekweld bent. Ook een kwestie van wachten op jurispredentie?
Denk ook aan autoverzekeringen :) Het is moeilijke materie, waarvan de grenzen niet duidelijk zijn. We zijn het met zijn allen wel eens dat het onwenselijk is mensen van verplichte of hoognodige zaken uit te sluiten. Verplichte W.A. verzekering en ziektekostenverzekering zijn daar natuurlijk voorbeelden bij uitstek van. Een telefoonabonnement staat daar natuurlijk veel verder vanaf, maar het is alweer een stuk algemener dan het broodje bij de bakker. Als je kijkt naar de heisa omtrent 'redlining' bij hypotheekverstrekkers (geen hypothecaire leningen verstrekken in bepaalde slechte wijken) kan je je voorstellen dat het categorisch uitsluiten van personen tot een vrij algemene dienst bij slechts 5 providers in Nederland de wenkbrauwen best mogen fronsen. Een zin als "contractsvrijheid, dat mogen ze zelf weten" schiet mij dan in het verkeerde keelgat. De discussie is breder dan dat, m.i.
Conclusie: ik geef toe dat het artikel niet 100% is. Er worden veronderstellingen gedaan terwijl het best kan zijn dat een rechter er toch anders over denkt. Wat dat betreft geef ik Wekkel gelijk. Bepaalde andere uitspraken van Wekkel liggen m.i. echter moeilijker dan hij ze doet lijken, daarom wacht ik gespannen op zijn antwoord.
De kern van mijn reactie op het stuk heb ik eigenlijk al gegeven: "Voor de rest kiest Telecomvergelijker gewoon de kant van wat er in het contract staat, domweg omdat er weinig jurisprudentie is over het gebruik van AV en wat precies wel en wat precies niet mag. In plaats van de literatuur er even bij te pakken kiest Telecomvergelijker dus de makkelijke weg.

Het is zeker niet de bedoeling de auteur van het stuk onder de grond te vegen. Ik vind het een heel behoorlijk stuk waarvan de leesbaarheid groot is. Echter, een paar insteken vind ik wat te snel gemaakt. Voor een site als Telecomvergelijker mag de grens best iets scherper getrokken worden. Voor €100 gaat niemand procederen voor duidelijkheid op dit vlak. Echter, als 1.000 mensen eens een brief gaan schrijven met vragen, klachten of weerwoord kan men ook een vuist maken. Dit is de tijd voor opkomend consumentenactivisme (waarom denk je dat we deze hele wetgeving t.a.v. consumenten uberhaupt hebben? Vroeger haalde je je radio in een hele ander soort gelegenheid ;) ). Van een site als Telecomvergelijker had ik daarom een iets 'wervender' praatje verwacht dan de veilige weg. Er valt veel meer over te zeggen dan een verhaal in de teneur "het kan, het mag, jullie zijn gewoon screwed". Vandaar mijn wat bitse reactie :)

[ Voor 3% gewijzigd door Wekkel op 19-11-2003 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:47

xychix

FreeBSD Rules !

* xychix heeft ook zijn nieuwe AV binnen en ik ga ook kijken of er opzeg mogelijkheden zijn... ik wil ECHTER WEL MIJN nummerbehouden.

dus ik moet binnenkort maar eens in OpenOffice (word crashed toch) aan het typen.
van te voren eerst dit hele topic nog eens door... met grote dank aan WEKKEL!!! _/-\o_

Ik ben geen schrijver maar acht mijzelf wel in staat redelijke lettertjes te produceren.. ben alleen erg slecht in het taal-foutloos schrijven... daar mogen jullie mee helpen :) hebben jullie ook gelijk inzage in mijn brief!

ook wil ik het eerst telefonisch proberen (wetende dat dat niet lukt) maar dan hebben ze toch nee gezegd en dat kun je in je brief dan weer gebruiken om meteen redelijk serieus de feitjes te presenteren... (dacht ik :P )

[ Voor 46% gewijzigd door xychix op 19-11-2003 18:21 ]

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wekkel,

Dirk was zo vriendelijk om mij op je post te attenderen. Tiens, moet ik me toch nog registreren voor Tweakers.net ... :)

Op telecomvergelijker.nl was er enkele weken achter elkaar bij alle providerforums de algemene discussie "X heeft zijn Algemene Voorwaarden gewijzigd. Ik ga mijn abonnement opzeggen." en iedereen was het erover eens, dat als de A.V. worden gewijzigd, dan mag je subiet je abonnement opzeggen, ook al was slechts de provider van naam gewijzigd of de provider had de opzegtermijn ingekort (!) of andere totaal nutteloze zaken.

De algemene opinie was:

lettertje in AV gewijzigd = abonnement opzegbaar = heel veel eurootjes voor mij in de pocket.

Wij weten allebei dat dat totaal NIET waar is, maar hoe leg je dat uit aan de lezers van Telecomvergelijker ?

Ik ben dus het BW en de jurisprudentie ingedoken en ik heb daar 2 A4-tjes tekst over opgesteld. Ik heb niet integraal het BW en de jurisprudentie geciteerd, want dan zouden we nog wel even bezig zijn... O-)

Over de door jou gemaakte punten het volgende:

1. Het ter hand stellen van de algemene voorwaarden :

De consument moet kennis hebben *kunnen* nemen van de AV, voordat hij het contract tekent. Dat klopt. Op de papieren contracten van de providers staan de AV, op de websites van de winkels staan de AV, de AV zijn gratis verkrijgbaar bij de providers als je een gratis telefoonnummer belt. Dit staat in vrijwel alle publicaties van de providers: "Op onze contracten zijn onze Algemene Voorwaarden van toepassing ; die kunt u raadplegen op onze website www.xxx.nl . We sturen ze u gratis toe als u de klantenservice belt op het gratis nummer 0800 - xxx"

*Alle* providers doen dit zo, dus je bent gewoon een domme rukker als je niet van tevoren kennis neemt van de AV. Aan "1. De gebruiker (= de provider) heeft aan de wederpartij de in artikel 233 onder b bedoelde mogelijkheid (= het verkrijgen van de AV) geboden" is dus gevolg gegeven door alle Nederlandse providers.
Ze moeten je in redelijkheid de *mogelijkheid* bieden om de AV te verkrijgen, ze hoeven de AV niet door je strot heen te rammen.

2. Over het feit dat een *dienst* 7 dagen na afsluiten kan worden geannuleerd en een *zaak* 7 dagen na ontvangst van voornoemde zaak kan worden teruggestuurd:

Welke termijn is gunstiger voor de consument ? Zeven dagen na afsluiten of 7 dagen na ontvangst ? Ik zou in mijn geval voor de tweede periode gaan . Daar zo'n deal met een internetwinkel feitelijk een combinatie is van 1 dienst + 2 zaken (telefonie, de chip en de telefoon) en je ze alle 3 moet hebben om te kunnen telefoneren, zou ik dus gaan voor de langere termijn van ontbinding. Dit is zeker haalbaar voor de rechter.

Ik zie zeker niet hoe deze redenering in het voordeel van de netwerken is. Hoe kom jij erbij, dat ik alles in het voordeel van de netwerken uitleg ?

3. Over het abonnement. Is dat een zaak tussen consument en netwerk of tussen consument en webwinkel ?

Ik heb hier zeer lang over nagedacht. De harde kern van het Nederlandse consumentenrecht is dat je zaken doet met de winkelier en niet met de producent. Je hoeft niet naar Siemens Duitsland voor je defecte wasmachine, omdat de wasmachineverkoper slechts een "agent" van Siemens is, je hoeft niet naar Japan voor je defecte Daihatsu.
Zo geldt dat ook voor diensten. Je hoeft niet naar je plaatselijke warmte-krachtcentrale als de levering van elektriciteit stokt, maar je kan naar de klantenservice van Nuon, Essent of de rest.
Zo is het ook bijzonder vervelend voor je om de koop van je *telefoon* te ontbinden bij een webwinkel - die dat meestal weigert uit onbekendheid met de Wet Koop op Afstand - en de koop van je *abonnement* te regelen met een of ander vaag hoofdkantoor van een groot netwerk.
Het is in het belang van de consument om te pleiten, dat je in feite zaken hebt gedaan met de webwinkel en die zorgt er maar voor dat alles goed komt.

Zo heb ik dat ook altijd gespeeld.

4. Over "redelijkheid" en "billijkheid".
Ik ben het zeer zeker met je eens, dat redelijkheid en billijkheid zeer moeilijke begrippen zijn. Helaas weet de gemiddelde telefoongebruiker dat niet, dus DAT wilde ik nu juist uitleggen.

"Waarom dacht u dat u uw abonnement mocht opzeggen toen de opzegtermijn van 2 naar 3 maanden ging ?"
"Nou...euh... davinnik gewoon niet eerlijk... dat is niet redelijk !"

Kijk, DIE "redelijk" bedoelde de wetgever nou juist niet. ;)

Ik hoor graag van jou wanneer er een Nederlandse provider zo gek te keer ging, dat een consument met succes Art 6:233 sub a BW kon / kon inzetten om van zijn abonnement af te komen.

5. Over de zwarte lijst:
Het staat de providers vrij om jou als abonnementshouder te wijzigen. Net zoals de autoverzekeraars brokkenpiloten mogen weigeren. Die laatsten gaan maar naar Terminus (of hoe dat ook tegenwoordig heet...), klanten die behoefte hebben aan een GSM maken maar een keuze uit het extreem ruime Nederlandse aanbod van prepaid chips.
Juist omdat er nog zo veel mogelijkheden zijn om aan een mobieltje te komen is er geen enkele reden om deze uitsluiting van klanten te verbieden.

6. Over TV's "aandelen in de 5 netwerken":
het is dat "smaad" ook zo'n ingewikkeld juridisch begrip is... })

Voila, het is nu toch een lange discussie geworden. Dat krijg je er nu van als je toch alle jurisprudentie, literatuur en overwegingen erbij wil slepen. Ik heb aan al jouw overwegingen gedacht, maar ik wilde het Dirk niet aandoen om die hele zooi ook nog eens op zijn webstek te plaatsen.

7. Over Wekkels provocatieve stijl.

Ik hoop, dat je dat later niet in de rechtszaal doet. De Zaak Cools gevolgd met zijn "apenarrest" ? Straks wordt Wekkel gewraakt met het "bullshitarrest". })

Overigens ben ik het met je eens, dat de gemiddelde consument voornamelijk klaagt en niet de mogelijkheid gebruikt om eens "in de pen te klimmen". Met vasthoudendheid, nauwkeurigheid, verstand en kennis van de juiste wetsteksten win je meestal je zaken bij de Geschillencommissie Telecommunicatie of bij welke andere juridische instantie dan ook... vooral omdat de tegenpartij zich meestal niet voorbereidt op consumenten die zich hebben ingelezen.

7110
(Winnaar van 3 verschillende zaken en de 4e zit in de pijplijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Mag ik bij deze Wekkel, dirkpostma en 7110 hartelijk dank zeggen voor deze bevlogen gedachtenwisseling!

Ik ben een stuk wijzer geworden van al dit en hopelijk zal ik eea. goed op papier kunnen krijgen als ik de nieuwe AV gelezen heb.
Wat ik jammer vind is dat iedereen hier roept en blaad dat ze de nieuwe AV al hebben, hun brief al verstuurd hebben maar NIET plaatsten wat nu de werkelijke verschillen zijn tussen oud en nieuw. :(

Maar goed :> ik hoop ze morgen via de fax dankzij Regula68 te kunnen vergelijken en dan het 3 brieven stappenplan die ik op advies van Wekkel ga hanteren te kunnen afronden.
Deze wil ik dan gerust hier plaatsen zodat jullie er je voordeel mee kunnen doen.

Nog een laatste vraag aan Wekkel, stuur ik nu voor ingang nieuwe AV op na ingang nieuwe AV mijn eerste brief >:) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als 7110 nou goed begrijp is de wijziging van 2 naar 3 maanden opzegtermijn geen onredelijke wijziging maar hoe zit het hiermee:

dit is artikel 16 uit de oude AV (geknippt van de t-mobile site)

16. Aansprakelijkheid T-Mobile
16.1 T-Mobile is niet aansprakelijk voor directe, indirecte of gevolgschade die is ontstaan door het niet of niet goed functioneren van het Netwerk of door tekortkomingen bij de uitvoering van de Dienst en aanvullende diensten, behoudens in de onderstaande gevallen.

16.2 Indien de Klant schade lijdt als gevolg van het niet goed functioneren van het Netwerk of door tekortkomingen bij de uitvoering van de Dienst en aanvullende diensten zal T-Mobile slechts aansprakelijk kunnen zijn in geval van directe schade die het gevolg is van:
a) dood of lichamelijk letsel tot een maximum bedrag van € 900.000,- per gebeurtenis;
b) een handelen in strijd met artikel 374, 374 (a) en 375 van het Wetboek van Strafrecht tot een maximum bedrag van € 900.000,- per gebeurtenis;
c) het door T-Mobile niet of onjuist verstrekken, het onzorgvuldig beheren of verwerken van gegevens betreffende Klanten dan wel fouten in administratieve verrichtingen samenhangend met die gegevens tot een maximum van € 225.000,- per benadeelde en tot een maximum bedrag van € 900.000,- per gebeurtenis.

In de nieuwe AV is de tekst niet gewijzig behalve onder 16.2c is het bedrag van €225.000,- verlaagd naar €2.225,-. Is dit een redelijke wijziging? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

i2Paq schreef op 19 november 2003 @ 20:28:
Nog een laatste vraag aan Wekkel, stuur ik nu voor ingang nieuwe AV op na ingang nieuwe AV mijn eerste brief >:) ?
Als je de nieuwe AV daadwerkelijk binnen hebt (en ook de aankondiging dus), begin dan maar gewoon. Dan wil T-Mobile, zoals waarschijnlijk het geval zal zijn, op en vanaf 22-12-2003 je contract niet meer naleven onder de oude AV. Het traject eerder inzetten is daarvoor helemaal niet zo gek.

Commentaar op 7110 volgt nog, maar het voetbal is nog bezig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

=> i2Paq

Dat ligt er natuurlijk aan welke verdedigingsstrategie je kiest.
Wil je stellen dat je de AV nooit hebt gekregen, noch een mogelijkheid hebt gehad om ze te krijgen, dan kan je dat natuurlijk nu al zeggen.
Waar heb je dat abonnement gekocht ? Als het een website is, dan wil ik er graag een blik op werpen om te zien of ze voldoende moeite doen om je de AV "ter hand te stellen".

Had je willen verklaren, dat de nieuwe wijzigingen onredelijk en onbillijk waren, dan mag dat nu ook, als je kunt verklaren:

a. Hoe je nu al de nieuwe teksten weet
b. Waarom jij je kan beroepen op de juridische termen onredelijkheid en onbillijkheid.
c. (als b je niet lukt) Waarom jij vindt dat een Europese richtlijn die nog niet in de Nederlandse wetgeving is geimplementeerd al wel voor jou van toepassing zou moeten zijn.

In dat laatste geval kan je natuurlijk pas af van je abonnement op 22 december (en dan ga ik er ook nog eens vanuit, dat T-Mobile niet zegt "OK, uw opzegtermijn blijft gewoon 2 maanden")

=> Regula68

Dan moet je kunnen uitleggen waarom die bedragen jou, op dit moment, buitengewoon zwaar schaden. Ik ben benieuwd... ;)

De opzegtermijn verlengen van 2 naar 3 maanden is niet onredelijk, tenzij jij net in je 10e (22e) maand zit, op het punt stond om de brief te posten en nu dus voor een maand extra wordt gepaald (Excusez le mot). In het verleden heeft Ben voor deze pechvogels ook uitzonderingen gemaakt.
Ik verwacht trouwens dat het huidige T-Mobile zo stom zou zijn om dat niet te doen. Voor mij (en voor Wekkel waarschijnlijk ook) zou dat een reden zijn om even te gaan rellen.

=> Wekkel

Staat die uitspraak van de HR over AV's online ? Ik woon sinds kort niet meer in Nederland, dus het is wat moeilijk om in de kaartenbakken te gaan zoeken... :)
Ik kende de strekking, maar ik heb de letterlijke tekst nooit gezien.
Als je hem even zou kunnen doorschuiven...

=> Allen

"Redelijkheid" en "billijkheid" zijn begrippen die je zeer sterk moet onderbouwen, wil je er gebruik van maken. Ik heb Dirk per privepost al gezegd hoe ik dat met 1 van mijn eigen casus heb opgelost, maar vanwege het onderwerp bespreek ik dat nu ook even hier.

De casus:
Het Franse SFR beweert in 2002 op zijn website met
Ben afgesproken te hebben dat SMS gratis is, maar Ben berekent al die SMS-jes toch. Daar ik een apparaat heb dat hele brieven in stukjes kan knippen, waarna ik ze per SMS naar mijn hele vriendenboek kan sturen, was dat een duur grapje. Dat geld wilde ik dus wel terug. Hoe pakte ik dat aan ?

<Formulier van de G.C. ; 6 andere bijlagen die mijn andere argumenten ondersteunen>
Bijlage 7: een brief van Ben, waarin staat: "Wij zijn niet
verantwoordelijkheid voor teksten van websites van derden. In geval van
twijfel had u altijd de klantenservice kunnen bellen die u altijd de
juiste informatie zal verstrekken. U had ook de handleiding bij uw
abonnement kunnen raadplegen."
Bijlage 8: De pagina over SMS van die genoemde handleiding waarin staat "SMS ontvangen is altijd gratis" (gemerkt met een merkstift) en mijn aantekening daaronder "volgens de website van Radar kan het ontvangen van SMS zeer veel geld kosten" (afdrukje website over reverse SMS billing)
Bijlage 9: "Lijst van 22 fouten gemaakt door de klantenservice van Ben
Nederland B.V." Dit was een hele verzameling van citaten van e-mails van de
klantenservice en van gesprekken tussen mij en 222 (met naam en toenaam van
de medewerker) waarin iets onzinnigs wordt beweerd, met daarnaast mijn
weerlegging van voornoemde onzinnige tekst. Dit heeft mij heel wat moeite
gekost. De truc is een vraag te stellen waarvan je *weet* dat het fout gaat! WAP, GPRS, speciale telefoonnummers, voicemail, bellen in het
buitenland... succes verzekerd bij de medewerkers van de klantenservice. Dat
doe je dan een paar keer per dag en voila... een mooie lijst.
Daarbij stonden ook de citaten "U spreekt geen Frans" en "Op de website van
SFR staat nu juist dat wij NIET mee doen." en ook "U wordt teruggebeld"
Bijlage 10: de website van SFR met daaronder een vertaling in het Nederlands
Bijlage 11: een brief van de directeur service clientele van SFR die
verklaart dat SFR een akkoord met Ben heeft, dat inhoudt dat alle SMS in die periode gratis was.
Die brief heb ik verkregen door SFR een brief te schrijven.

En pas dan is mijn argument "In tegenstelling tot wat Ben Nederland B.V. beweert, kan de klantenservice van Ben Nederland B.V. in alle redelijkheid niet als betrouwbare bron van informatie worden gezien. SFR is echter altijd consequent in zijn informatie geweest, namelijk in zijn reclame-SMS-je, mijn telefoongesprekken met de klantenservice, de website en de brief in bijlage 11.

Je kan dus altijd een beroep doen op de juridische term "redelijkheid", maar wees bereid om met zwaar geschut aan te komen. Had ik die "stamp Ben de grond in" sessie niet georganiseerd, dan zou het een zeer zwaar argument zijn van Ben, dat SFR zo van alle onzin op zijn website kan zetten, maar dat voor gratis zaken de Ben klantenservice dient te worden geraadpleegd. Ik heb zelfs nog even gebrainstormd met een jurist van de Consumentenbond en die vond mijn zaak om die reden kansloos. Naderhand heb ik hem ingelicht over mijn succesvolle breek- en sloopsessie. :)

Ik kan overigens niet genoeg benadrukken, dat Wekkel volkomen gelijk heeft, dat een olifantenhuid, goede kennis van zaken (alhier op dit forum te verkrijgen ;) ) en een gezonde dosis creativiteit je meestal kunnen helpen om een zaak te winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

7110 schreef:

Dan moet je kunnen uitleggen waarom die bedragen jou, op dit moment, buitengewoon zwaar schaden. Ik ben benieuwd...

dit bedrag hoef mij nou toch niet te schaden maar stel dat ik t-mobile op een later tijdpunt van mijn contractduur aanspraaklijk stel, dan is er toch een beste verschil of ik er € 2.250 of €225.000 vergoed krijg of zie ik dit nou helemaal verkeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Verwijderd schreef op 19 november 2003 @ 21:58:
=> i2Paq

Dat ligt er natuurlijk aan welke verdedigingsstrategie je kiest.
Wil je stellen dat je de AV nooit hebt gekregen, noch een mogelijkheid hebt gehad om ze te krijgen, dan kan je dat natuurlijk nu al zeggen.
Waar heb je dat abonnement gekocht ? Als het een website is, dan wil ik er graag een blik op werpen om te zien of ze voldoende moeite doen om je de AV "ter hand te stellen".

Had je willen verklaren, dat de nieuwe wijzigingen onredelijk en onbillijk waren, dan mag dat nu ook, als je kunt verklaren:

a. Hoe je nu al de nieuwe teksten weet
b. Waarom jij je kan beroepen op de juridische termen onredelijkheid en onbillijkheid.
c. (als b je niet lukt) Waarom jij vindt dat een Europese richtlijn die nog niet in de Nederlandse wetgeving is geimplementeerd al wel voor jou van toepassing zou moeten zijn.

In dat laatste geval kan je natuurlijk pas af van je abonnement op 22 december (en dan ga ik er ook nog eens vanuit, dat T-Mobile niet zegt "OK, uw opzegtermijn blijft gewoon 2 maanden")
Ik ben met een aktie van T-mobile die via Dikson liep (maar zij hadden geen toestellen) bij The Phone House terrecht gekomen.
Zij gingen mee met de aktie van T-mobile bij Dikson.
Even wat lopen babbelen, zij het contract uitgedraaid en terwijl we stonden te babbelen over een verzekering dat ding getekend.
Vijf minuten later, ondertussen de verzekering geregeld, accoord van T-mobile en ik weg met contract en toestel T-mobile plus verzekering.
Thuis kreeg ik in de gaten dat ik geen T-mobile simm plus netwerk had maar Ben :?

Al die tijd geen AV gezien.

A Gebaseerd op wat ik hier lees en hoor en enige creativiteit (zal ik eea. posten?)

B Onredelijk is dat mij niet verteld is dat nu de kosten voor een nieuwe simm doorberekend worden zonder dat dit in de huidige AV staat en nu in de nieuwe wel.
Onredelijk is dat de aansprakkelijkheid van T-mobile met 99% terug gaat.
Of 2 naar 3 maanden opzegtermijn onredelijk is weet ik niet, ik vind persoonlijk van wel aangezien 3 maanden op 2 jaar erg veel is en ze binnen 6 weken kunnen en moeten porteren.
Of het nieuwe artikel 12 onredelijk is kwa inhoud weet ik niet, ook niet of deze toevoeging op den duur onredelijk is (ken de inhoud nl. nog niet).

Maar dit is wat ik las over een gelijksoortig iets "Daarbij introduceert T-Mobile een nieuw beding op de overeenkomst en algemene voorwaarden. Deze wijziging van de AV en zodoende de overeenkomst beperkt de inhoud van de verplichtingen die T-Mobile naar de wederpartij van de overeenkomst heeft, zonder dat wederpartij dat redelijkerwijs op grond van de afgesloten overeenkomst en zonder dit beding in de algemene voorwaarden kon verwachten."

C ik ben nog aan het zoeken naar de exacte inhoud van die Europese wet en in welk land deze eventueel al wel gehandteerd word.
Iemand wees mij dat er een Europese wet was, maar wist niet waar of hoe.

Verder hebben ze het nodige verstek laten gaan.
Zo ging mijn nummerportatie in eerste instantie niet door omdat T-mobile zich niet aan de onderlinge gemaakte afspraken houd welke tussen de providers onder auspicien van de OPTA waren gemaakt.
Na heel veel zeuren en tussenkomst van Debitel (mijn oude provider), afdeling nummerportatie Debitel belde rechtstreeks met die van T-mobile om eea. te regelen omdat T-mobile gewoon niet wilde.
Daarna werkte mijn voicemail in het buitenland niet.
Vervolgens werkte een paar weken later mijn sms in Engeland niet.
Maar of ik hier wat mee kan?

Verder wil ik dit aanvoeren om onder mijn oude AV te blijven "Al met al zijn deze wijzigingen te ruim om de wijzigingsbevoegdheid uit artikel 2.4 van de AV redelijk te achten."
Gaan ze hier niet mee accoord dan wil ik ontbinding.
Uiteraard zonder kosten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

1. Laat ik maar gewoon beginnen bij het begin: de wettekst.
Artikel 6:233 BW
a.
[komen we zo op]; of
b.
indien de gebruiker aan de wederpartij niet een redelijke mogelijkheid heeft geboden om van de algemene voorwaarden kennis te nemen.

Artikel 6:234 BW

1. De gebruiker heeft aan de wederpartij de in artikel 233 onder b bedoelde mogelijkheid geboden, indien hij
a.
hetzij de algemene voorwaarden voor of bij het sluiten van de overeenkomst aan de wederpartij ter hand heeft gesteld,
b.
hetzij, indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, voor de totstandkoming van de overeenkomst aan de wederpartij heeft bekend gemaakt dat de voorwaarden bij hem ter inzage liggen of bij een door hem opgegeven Kamer van Koophandel en Fabrieken of een griffie van een gerecht zijn gedeponeerd, alsmede dat zij op verzoek zullen worden toegezonden.
2.
Indien de voorwaarden niet voor of bij het sluiten van de overeenkomst aan de wederpartij zijn ter hand gesteld, zijn de bedingen tevens vernietigbaar indien de gebruiker de voorwaarden niet op verzoek van de wederpartij onverwijld op zijn kosten aan haar toezendt.
3.
Het in de leden 1 onder b en 2 omtrent de verplichting tot toezending bepaalde is niet van toepassing, voor zover deze toezending redelijkerwijze niet van de gebruiker kan worden gevergd.
Het systeem van ter hand stellen staat letterlijk in de wet. Als hoofdregel staat daar “voor of bij het sluiten van de overeenkomst ter hand stellen”. Pas als dat redelijkerwijze niet mogelijk is, komt je via lid 1 sub b bij ter inzage legging bij KvK of rechtbank. Lid 2 vormt een correctie op lid 1 sub b, naast lid 1 sub a heeft zij immers geen bestaansrecht (let op het woordje "tevens").

Nu we het systeem kort uit de doeken hebben gedaan, kunnen we na gaan denken over de praktische uitwerking. Hoofdregel is dus ter hand stellen, en, indien redelijkerwijze niet mogelijk, dan pas verwijzingen naar ter inzage gelegde AV. De eerste toets is dus feitelijke ter hand stelling. Als uitzondering wordt door de wetgever danwel literatuur genoemd een telefonisch gesloten overeenkomst of AV van nutsbedrijven die vaak AV zo dik als boekwerken hebben. Dat zijn de standaardvoorbeelden van uitzonderingen op de eis van ter hand stelling. Tel daarbij op de uitspraak van HR 6 april 2001, RvdW 2001, 7 (VNP Parkeersystemen/Havrij). In deze zaak volstond de gebruik van AV met een regeltje onderaan zijn offerte/contract dat er AV van toepassing waren op de overeenkomst, en dat deze ter inzage lagen bla bla en kosteloos opgestuurd zouden worden op eerste verzoek. Je raadt het al, de HR veegt de vloer aan met deze aanpak. Ter hand stellen is ter hand stellen. De gebruiker had in dit geval gewoon de AV bij die offerte moeten stoppen. Zelfs een regel in het contract dat de wederpartij kennis heeft genomen van de AV overleeft m.i. de test niet. Ter hand stellen is ter hand stellen en niet met een nietszeggende zin in een contract al dan niet onder het feitelijke ter hand stellen uit komen.

Nu de Telco’s. Hebben die geen mogelijkheid om redelijkerwijze de AV ter hand te stellen? Ik zie het probleem niet echt om dat ter hand stellen feitelijk vorm te geven. In een winkel kan de winkelier als eerste een kopietje overhandigen, via internet kunnen ze over het scherm vliegen en zelfs als popup als ‘Save as’ naar voren worden gehaald. Uitgaande van de HR jurisprudentie kan je niet streng genoeg zijn voor jezelf. Vanuit die optiek redeneer ik ook. Dat is geraden ook als men even het systeem van algemene voorwaarden in de wet in ogenschouw neemt. Zelfs als ze ter hand zijn gesteld heeft de wet een stramien van toetsing en zwarte en grijze lijst om al dat AV geweld te temperen. Als je je als bedrijf er feitelijk makkelijk af zou kunnen maken met een laf verwijzinkje naar AV zou het helemaal bont worden. Nogmaals, ter hand stellen is ter hand stellen. De uitzondering geldt slechts als ter hand stellen redelijkerwijze niet mogelijk is. Zolang contracten nog gewoon op papier richting consumenten gestuurd kunnen worden, net zoals facturen en bergen, bergen reclame wat dat betreft, kan wat mij betreft ter hand stellen van AV in de vorm van een extra A4'tje ook prima. Ik neem aan dat bij de Telco bulk contracten blijkbaar zaken als doelmatigheid en feitelijke afwegingen de boventoon voeren in plaats van het wettelijke systeem.

Overigens, of je als consument een domme rukker bent, heeft er weinig mee te maken. Het ontbindingsrecht uit de koop op afstand kent ook geen enkele morele dimensie, maar toch is de winkelier degene die aan het kortste eind trekt bij een binnen de termijn voltrokken ontbinding, wat de reden ook is. Zo ook voor de regeling van AV, de regeling in de wet voor ter hand stellen is duidelijk. Je daar niet aan houden betekent de consequenties aanvaarden.

2. Ik heb de ontbindingstermijn bij koop op afstand niet als in het voordeel van Telco’s uitgelegd. Ik leg niets uit in het voordeel van de een of de ander, ik geef alleen mij idee van wat rechtens zou moeten zijn. Daarbij ga ik in op je verhaal dat je 7 dagen de tijd hebt en dat de start van deze termijn afhankelijk is van het feit of het om een zaak gaat of een dienst. Er zit nogal wat verschil tussen het rechtsgevolg tussen deze twee (7 dagen na aflevering betekent in de praktijk al snel een paar dagen voordeel qua feitelijke bedenktijd). Het feit dat je daar niet op ingaat vind ik wat onvolledig.

Ten tweede vermeld je de mogelijkheid van verlenging van de termijn naar 3 maanden niet. Ook dat acht ik onvolledig, aangezien naar mijn ervaring veruit de meeste kopen op afstand niet geschieden onder overlegging van de informatie als vermeld in Boek 7 BW. Vaak wordt zelfs de mogelijkheid tot ontbinding binnen 7 dagen niet aangestipt. In de praktijk zal voor menigeen juist het toepasselijk zijn van 3 maanden de redding betekenen, nadat ze na enige tijd en in ieder geval na 7 dagen eens iets over de wet koop op afstand horen. Een wezenlijk dat niet gemist had mogen worden.

3. Je geeft een voorstelling van zaken die rijmt met de koop van een videokaart, harddisk, tv o.i.d. Op dat soort situaties kan je de door jou naar voren gebrachte zienswijze prima leggen. Ik denk altijd in termen van een wettelijke garantieband met de winkelier en een eventuele gratis contractuele garantieband met een fabrikant. De winkel is je contractspartij, de fabrikant geeft wellicht alleen maar een extraatje in verband met garantieaanspraken. Dit model gaat bij Telco’s natuurlijk niet op. Een winkel slijt de telefoons wellicht zelf, maar de abonnementen gaat toch echt via een directe 1-op-1 relatie met de Telco. De Telco factureert je, levert je de dienst, gaat expliciet het abonnement met je aan en last but not least wijzigt af en toe de op jouw overeenkomst toepasselijke AV :) De rol van de Telco als een rol van fabrikant als eerder geschetst is hier misplaatst.

4. De redelijkheid en billijkheid. Ongrijpbaar zijn zij inderdaad. Echter, de ‘eerlijkheid’ die je uitvlakt als basis aan de redelijkheid en billijkheid zie ik juist als goede graadmeter voor de redelijkheid en billijkheid. Het ‘onderbuikgevoel’ zullen we maar zeggen. Daar komen we natuurlijk niet verder mee, maar als theoretische inslag hebben wij dus blijkbaar een verschillende insteek.

De norm waar ik al een paar keer naar heb verwezen is artikel 6:233 sub a:
Artikel 233
a.
indien het, gelet op de aard en de overige inhoud van de overeenkomst, de wijze waarop de voorwaarden zijn tot stand gekomen, de wederzijds kenbare belangen van partijen en de overige omstandigheden van het geval, onredelijk bezwarend is voor de wederpartij; [etc]
Dit is de algemene toetsingsregel voor AV die je altijd en overal tegen in kan zetten. Daar heb je geen zwarte of grijze lijst voor nodig. Vaak wordt in de praktijk nog wel eens de a-contrario redenering losgelaten op de zwarte en grijze lijst. Als het er niet op staat, mag het. Helemaal fout, vinden samen met mij (gelukkig) ook gezaghebbende auteurs. De zwarte en grijze lijst vormen indicatoren, maar zijn zeker niet uitputtend bedoeld. Door de focus op de zwarte en grijze lijst lijkt het net alsof het daarmee ook uitputtend is geregeld. Niets is minder waar, het is juist de algemene toetsingsregel waar wat mij betreft het vuurwerk te verwachten valt. De zwarte en grijze lijst vormen immers zulke flagrante voorbeelden van onredelijke bedingen dat daarvan iedereen zich ook zonder rechtenstudie de onredelijkheid kan inzien.

Het wijzigingsbeding heb ik al eerder in dit topic besproken, maar omdat je er vers inspringt, zal ik dat nogmaals doen. In de AV van T-Mobile staat klaarblijkelijk een bepaling op basis waarvan T-Mobile eenzijdig de AV kan wijzigen. De gronden voor wijziging staan daarbij niet vermeld, het is een droge bepaling dat ze domweg gewijzigd kunnen worden. Dit zal dan vast ergens in een krantenbericht, mailing o.i.d. op de consument afgevuurd worden. Op die manier kan het best zo zijn dat de AV waarvoor een consument destijds hebt getekend nu nog steeds gelden maar gewijzigd kunnen worden. De Nederlandse wet kent geen expliciete regeling voor bedingen op basis waarvan een partij haar algemene voorwaarden eenzijdig kan wijzigen (afgezien van prijswijzigingen binnen 3 maanden of het leveren van wezenlijk andere prestaties dan overeengekomen, die beide echter specifieke bedingen betreft). De indicatieve lijst in de Europese Richtlijn (93/13/EEG) op basis waarvan wij het systeem van de zwarte en grijze lijst kregen vermeldt deze wijzigingsbedingen wel. Kern van het verhaal is dat kleine wijzigingen wel zouden mogen (tenzij kenbaar is (voor de gebruiker van de AV) dat deze wijziging voor de wederpartij een groot belang heeft) en grote ook, mits er de mogelijkheid bestaat de overeenkomst te ontbinden om die reden. Dit is dus geen expliciet Nederlands recht, maar er zijn auteurs die met een schuin oog op de oorspronkelijke richtlijn gewoon betogen dat de regeling uit de richtlijn ook rechtens is. Ik trek daarbij een schuin oog naar de algemene toetsingsregel van artikel 6:233 sub a BW. De Richtlijn kan je best interpreteren als een vage aanwijzing van wat hier rechtens zou zijn. Je zou prima kunnen betogen dat, mede gezien de richtlijn, een eenzijdige, forse wijziging van de algemene voorwaarden in de gegeven omstandigheden onredelijk is en daarmee vernietigbaar danwel dat je dan je overeenkomst kan ontbinden. Verplichte afkoop is dan niet aan de orde omdat de reden van ontbinding aan de kant van T-Mobile zou zitten. Zelf ben ik geneigd om aan het systeem van de wet vast te houden, wat dus inhoudt: vernietiging van het wijzigingsbeding als het je daar om is te doen, uiteraard voorzover onredelijk bezwarend op grond van art. 6:233 sub a BW, en onder de oude AV doorgaan. Als praktisch gezien T-Mobile niet de oude AV gestand wil doen zal je met ingebrekestelling en uiteindelijk ontbinding aan de slag moeten.

De kernvraag bij dit punt is of de wijzigingen zo substantieel zijn dat je als wederpartij de algemene voorwaarde van wijzigingsbevoegdheid kan vernietigen omdat deze onredelijk bezwarend is en je niet mag ontbinden volgens de AV. Er zijn twee wijzigingen (waarvan ik maar aanneem dat dit inderdaad wijzigingen zijn, ik heb het zelf niet gechecked) die toch wel redelijk beperkend zijn:
· opzegtermijn van 2 maanden naar 3 maanden;
· Aansprakelijkheid T-mobile: onder artikel 16.2c is het maximum per benadeelde van EUR 225.000 naar EUR 2.250 veranderd.

De wijziging van de opzegtermijn acht ik nadelig. Is de wijziging ook substantieel? Van 2 naar 3 maanden betekent wel dat de consument minder makkelijk van zijn contract af kan. De mogelijkheid tot opzegging acht ik tot een wezenlijk beding bij duurovereenkomsten als telefoonabonnementen. Het is niet een logische minieme prijsstijging of aanvulling/aanpassing van een kleine dienstvoorwaarde. Een eenzijdige wijziging van deze termijn met maar liefst 50% vind ik wel vrij fors. Praktisch gezien betekent dit dat de mogelijkheden tot opzegging verder beperkt worden. Waarom heeft de Telco die 3 maanden eigenlijk nodig? Enorm bezwaarlijk vind ik de wijziging niet, maar fors toch wel degelijk.

Dan de aansprakelijkheid van T-Mobile. Voorop staat dat exoneratiebedingen an sich niet per definitie onredelijk bezwarend zijn, al gaat de wet daar in eerste instantie wel van uit:
Artikel 237
Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn een in de algemene voorwaarden voorkomend beding

f.
dat de gebruiker of een derde geheel of ten dele bevrijdt van een wettelijke verplichting tot schadevergoeding;
Het vermoeden van onredelijkheid dus. T-Mobile zal bij gebruik van een exoneratie dus duidelijk moeten maken waarom in dit geval de exoneratie redelijk is. Of een exoneratie mag (buiten de evidente gevallen van niet te exonereren aansprakelijkheid, die ik verder laat rusten) moet worden beantwoord aan de hand van de omstandigheden van het geval. Je moet daarbij onder meer denken aan de volgende vragen:
-de verzekerbaarheid van het risico in kwestie, de kosten daarvan en op wiens weg het ligt om te verzekeren;
-de oorzaak van de schade: eigen schuld van de Telco?
-de aard van de schade: gaat het om letselschade of schade in de vermogenssfeer?

Er zijn een aantal redenen te bedenken waarom een Telco zijn aansprakelijkheid zou willen beperken. Bij consumenten lijken alleen de volgende gronden rechtvaardig:
-het risico van aansprakelijkheid is zo groot voor de verkoper dat het zijn draagkracht te boven gaat. Zonder exoneratie zou hij de overeenkomst helemaal niet sluiten (denk aan een harddisk crash die plat gaat waardoor een klein bedrijf een dag stilligt);
-als compensatie voor de exoneratie krijgt de consument een voordeel die duidelijk tot uiting komt door een verlaging van de prijs van de dienst.

Het beding in kwestie is als volgt:
het door T-Mobile niet of onjuist verstrekken, het onzorgvuldig beheren of verwerken van gegevens betreffende Klanten dan wel fouten in administratieve verrichtingen samenhangend met die gegevens tot een maximum van € 225.000,- per benadeelde en tot een maximum bedrag van € 900.000,- per gebeurtenis

Getoetst aan de eerstgenoemde vragen moet je concluderen dat het om vermogensschade gaat, dat het best verzekerd kan worden door Telfort, dat het haar eigen schuld zou zijn als er schade op grond van dit artikel zou ontstaan, dat de waarde van de prestatie flink lager is dan de maximum aansprakelijkheid neergelegd in het huidige artikel en dat de consument er geen zichtbare prijsverlaging voor terugkrijgt. De beperking van aansprakelijkheid an sich op dit punt komt mij uiteindelijk wel als redelijk over.

Echter, er speelt hier natuurlijk meer. Het is niet het exonereren zelf dat aan de orde is, het is de wijziging in de exoneratie. Dat maakt wat mij betreft de zaken wel anders. Je heb immers (in de ideale situatie) een afweging gemaakt van overeenkomstvoorwaarden en de inhoud van de AV alvorens je met de Telco in zee ging. Daarbij hoort de exoneratie zoals hij nu nog geldt. Een wijziging daarvan kan in de kern wellicht redelijk zijn, maar een wijziging van een geldende exoneratie betreft iets anders. Met de wijziging beperkt T-Mobile wel even flink haar mogelijke aansprakelijkheid en niet zomaar flink. Eigenlijk gaat de aansprakelijkheid voor genoemde schade feitelijk naar nihil. Dat is m.i. wel een substantiele wijziging. Dat blijft staan onverlet de vraag of de exoneratie nieuwe stijl op zichzelf wel redelijk zou zijn. Je hebt er initieel in ieder geval niet voor getekend en daarmee komen we weer tot de kern van een wijziginsbeding en de invulling van de redelijkheid en billijkheid daarop. Kleine wijzigingen moeten mogen, grote niet. Dat beantwoordt aan mijn ‘eerlijkheidsgevoel’ of onderbuikgevoel en is (gelukkig) ook in lijn met de Europese Richtlijn die ten grondslag ligt aan ons systeem. Tweemaal substantiele wijzigingen lijkt mij voldoende reden om eens een briefje te schrijven, ook als de AV je wel ter hand zijn gesteld bij het aangaan van het T-Mobile abonnement.

5. Er zijn welgeteld 5 providers in Nederland. Of er honderd verschillende telefoons zijn, dat maakt voor het getal van 5 niet uit. Ik begrijp verder dat providers al gezamenlijk een stichting bezigen waar een zwarte lijst wordt bijgehouden. Vanuit dat gezichtspunt lijkt mij mijn benadering helemaal niet zo gek. Een puntje van zorg vind ik het in ieder geval wel. Zomaar over het gebruik van zwarte lijsten heenstappen vind ik in dat verband te snel geredeneerd. Ik zie daar meer mogelijkheden en uitgangspunten. Maar goed, blijkbaar zie ik het gewoon anders.

6. Ik zie het puntje smaad niet echt. Dat is echter een andere discussie :) jurisprudentie, literatuur en overwegingen” geef je aan. Daarbij hoort dan op zijn minst genoemd HR arrest, artikel 6:233 sub a BW, het leerstuk wijzigingsbedingen en meer inhoud aan je uitspraak dat je bijna nooit aan toepassing van redelijkheid en billijkheid toekomt bij AV toetsing.

[ Voor 4% gewijzigd door Wekkel op 19-11-2003 23:28 ]

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:47

xychix

FreeBSD Rules !

@7710 je geeft een eindje terug een voorbeeld url in je algemene voorwaarden, van mij de tip om deze in het vervolg enigsinds zorgvuldiger te kiezen. :)

Allereerst overtreed je nu de Forum Regelementen door het plaatsen van links naar pornografisch matriaal 8)7 daarnaast staat het erg lullig mocht je dit voorbeeld ooit in een officieel document gebruiken!

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Goed, op het gevaar af uitgelachen te worden :D hier mijn eerste brief aan T-mobile;

UPDATED 21-11 om 08.00 met de toevoegingen die Wekkel verderop in dit topic geeft.
UPDATED 21-11 om 09.42 typo's. Faxen kan naar afdeling administratie; 070-3055443.
T-mobile
T.a.v. Afd. Klacht
Postbus 16272
2500 BG Den Haag

"stad", "datum"-2003

L. S.

Op 28 augustus 2003 is er tussen T-mobile Netherlands B.V. en mij een "overeenkomst voor mobiele telefonie tussen T-mobile Netherlands B.V. en klant." afgesloten. Deze overeenkomst heeft betrekking op een T-mobile 300 abonnement met een duur van twee jaar en is geactiveerd op 28 augustus 2003. Op eerdergenoemde overeenkomst zijn de algemene voorwaarden van T-mobile Netherlands B.V. van toepassing, waarbij in artikel 2.2 (twee punt twee) onder “algemene bepalingen” wordt vermeld dat “Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle Overeenkomsten tot het leveren van de Dienst door T-Mobile over het Netwerk, alsmede op alle (rechts)handelingen, die daaraan redelijkerwijs vooraf gaan.”

De toen geldende AV zijn mij pas ter hand gesteld na het uitreiken van de simkaart van T-mobile.
Deze uitreiking vond plaats NA het sluiten van het contract met T-mobile
Hierbij vernietig ik ook wijzigingsbeding in artikel 2.4 (twee punt vier) op grond van BW 6 art. 233 sub b.

Wat mij verbaasd, zowel de simkaart als het netwerk is niet van T-mobile maar van Ben.

Bij het aangaan van deze overeenkomst is er in de toen geldende AV onder 10.2 (tien punt twee) een opzegtermijn van 2 maanden vastgesteld. Verder staat er bij 16.2c (zestien punt twee c) een aansprakelijkheidsbeperking van T-mobile van € 225.000,- .

In de nieuwe AV die ingaat op 22-12-2003 zijn de volgende wijzigingen opgenomen;

• Opzegtermijn: onder artikel 10.2 (tien punt twee) gaat de opzegtermijn van 2 maanden naar 3 maanden.
• Aansprakelijkheid T-mobile: onder artikel 17.2c (zeventien punt twee c) is het maximum per benadeelde van € 225.000 verlaagd naar € 2.250.
• SIM-kaart en mobile apperatuur: onder artikel 5.1 (vijf punt één) T-mobile is gerechtigd kosten in rekening te brengen voor de vervanging van een gestolen of defecte SIM-kaart .
• Artikel 12 (twaalf), Content en contentdiensten.

Het betreft hier dus namelijk niet alleen de wijziging van de algemene voorwaarden, maar ook een enorme achteruitgang voor mij als klant.

In het bijzonder is de aansprakelijkheid van T-mobile achteruitgegaan. T-mobile haar aansprakelijkheid in deze word hierbij namelijk nihil en ik zou dus willen verwijzen naar BW 6 art 237 sub f. aangezien T-mobile niet aangeeft op welke grond zij deze wijziging wil doorvoeren. Daarbij gaat de opzegtermijn van 2 naar 3 maanden zonder dat duidelijk is waar T-mobile deze 3 maanden voor nodig heeft.
Ook zijn de kosten van het vervangen van een defect of gestolen simkaart ineens voor de rekening van de klant. Een simkaart wordt mij door T-mobile verstrekt, blijft ook eigendom van T-mobile, als onderdeel van het contract, als deze defect gaat zal hij vervangen moeten worden en mijns inziens zonder dat ik daar als klant financieel aansprakelijk voor ben. Onduidelijk is wat het nieuwe artikel, Artikel 12: Content en contentdiensten, nu of in de toekomst gaat betekenen voor de huidige klanten.
Daarbij introduceert T-Mobile een nieuw beding op de overeenkomst en algemene voorwaarden. Deze wijziging van de AV en zodoende de overeenkomst beperkt de inhoud van de verplichtingen die T-Mobile naar de wederpartij van de overeenkomst heeft, zonder dat wederpartij dat redelijkerwijs op grond van de afgesloten overeenkomst en zonder dit beding in de algemene voorwaarden kon verwachten. Al met al zijn deze wijzigingen te ruim om de wijzigingsbevoegdheid uit artikel 2.4 (twee punt vier) van de AV redelijk te achten op grond van BW 6 art. 233 sub a.

Kunt u mij schriftelijk bevestigen, binnen 7 werkdagen na dagtekening van deze brief, hoe u denkt om te gaan met het feit dat ik niet akkoord ga met deze nieuwe AV.
Ik wil u er op wijzen dat ik geen genoegen neem met een standaard brief aangezien dan niet duidelijk is of mijn verweer in deze wel serieus genomen is.

Deze brief ontvangt u per reguliere post, aangetekende post en fax.
U leest de _______________________ versie.

Met vriendelijke groet,
Graag jullie mening cq. advies.

Zit tot 12u in vergadering dus eea. lees ik later

[ Voor 18% gewijzigd door i2Paq op 21-11-2003 09:53 ]

• philipnorth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-08 17:24

philipnorth

Zeg maar Danny

i2Paq schreef op 20 november 2003 @ 08:35:
Goed, op het gevaar af uitgelachen te worden :D hier mijn eerste brief aan T-mobile;

[...]

Graag jullie mening cq. advies.

Zit tot 12u in vergadering dus eea. lees ik later
Mooie, nette, duidelijke brief.

Ik ben benieuwd naar de reactie.

-Xbox Gamertag: Dbongers

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

"De toen geldende AV zijn mij pas onder ogen gekomen ter hand gesteld na het uitrijeiken van de simkaart van T-mobile."

"Verder staat er bij 16.2c (zestien punt twee c) een aansprakelijkheidsbeperking van T-mobile van tot € 225.000,- ."

"Aansprakelijkheid T-mobile: onder artikel 16.2c (zestien punt twee c) is het maximum per benadeelde van EUR € 225.000,- verlaagd naar EUR € 2.250,-"

"Artikel 12 (twaalf), Content en contentdiensten"

"Al met al zijn deze wijzigingen te ruim om de wijzigingsbevoegdheid uit artikel 2.4 (twee punt vier)van de AV redelijk te achten op grond van BW 6 art. 233 sub a."

Je vergeet je sterkste troef: je noemt het achterwege blijven van de ter hand stelling van de AV bij het sluiten van de overeenkomst wel, maar speelt de kaart niet uit. Dat moet je allereerst doen. Vernietiging van het wijzigingsbeding zelf op grond van art. 6:233 sub b BW. De rest is allemaal 2e tranche.

[ Voor 15% gewijzigd door Wekkel op 20-11-2003 09:51 ]

• Attilla
  • Laatst online: 23-06-2021
Wat ik me nu eigenlijk afvraag ...
Ik heb nog niks thuis gezien van een nieuwe AV, geen brief van T-Mobile, niks. Stel nou dat hun mij niet persoonlijk op de hoogte stellen hiervan, dan maken hun dus eenzijdige wijzigingen in het contract zonder mij daarover te informeren.

Er staat wel in de AV dat ze dit mogen (ongeacht of dit juridisch correct is of niet), maar het lijkt me dat ze de andere partij (in dit geval ik) gewoon daarvan op de hoogte moeten stellen. En dat het niet geldig is voor een consument om daar maar via een forum achter te komen ?

Dus, als hun mij niet persoonlijk op de hoogte stellen van de wijzigingen en ik na het ingaan van de nieuwe voorwaarden hierachter komen. Dan kan ik hun toch in gebreke stellen ?
Of heb ik dit nou verkeerd ?

Verwijderd

Ze zijn idd verplicht je een bepaalde periode van te voren op de hoogte te brengen van de wijzigingen. Naar mijn weten hebben ze hier nog genoeg tijd voor.

@Wekkel
Is het niet te direct om in de brief een contract verbreking aan te halen? Zou je dit niet beter in de tweede brief kunnen doen? Op dit moment spreek je ze aan op het in gebreken blijven in het tonen van de AV, en dat je niet akkoord gaat met hun wijzigingen in het AV. Daarna, zodra ze niet genegen zijn de oude AV voor de persoon in kwestie te hanteren, kun je toch pas een contract ontbinding "eisen".

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Dat is toch precies wat iPaq ook doet (afgezien dat hij gewoon voor 6:233 sub b BW moet gaan in plaats van de moeilijkere weg van 6:233 sub a BW)?

• Kaas
  • Niet online
[Airwolf] schreef op 20 november 2003 @ 10:14:
Dus, als hun mij niet persoonlijk op de hoogte stellen van de wijzigingen en ik na het ingaan van de nieuwe voorwaarden hierachter komen. Dan kan ik hun toch in gebreke stellen ?
Of heb ik dit nou verkeerd ?
Dat vind ik dus ook een beetje tricky, op die manier kan je altijd blijven volhouden dat je die post niet hebt gehad...

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Wekkel, Bedankt voor je input.
Helaas heb ik vanmiddag cursus dus zal ik niet eerder dan vanavond weer kunnen reageren.

Verwijderd

@Wekkel

ik heb een paar dingen die mijn rechtsbevindingen toch een beetje weerspreken:

1. Ik heb inderdaad mijn contract getekend en daarna is mij pas het t-mobile paket met daarin de AV overhandig, maar hoe bewijs je dat. Staat toch uitspraak tegen uitspraak (ik tegen de winkel),

2. hoe kan ik wijzigingen beaanstanden van een AV waarvan ik zelf zeg dat zij mij niet terhand gestellt zijn (ik bedoel, de wijzigingen zijn voor mij dus niet zo relevant omdat ik toch niet wist wat er in de oude AV stond toen ik de contract tekende), en

3. had ik dan die "niet terhandstelling" niet eerder moeten beaanstanden en niet pas als ik een nieuwe AV krijgt?

Dus wat ik mij eigentlijk afvraag. Moet ik niet kiezen uit:

1. niet terhandstelling van AV of
2. wijzigingen AV

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2003 12:48 ]

Verwijderd

:X toch niet helemaal aandachtig genoeg gelezen dan. :D

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd schreef op 20 november 2003 @ 12:23:
@Wekkel

ik heb een paar dingen die mijn rechtsbevindingen toch een beetje weerspreken:

1. Ik heb inderdaad mijn contract getekend en daarna is mij pas het t-mobile paket met daarin de AV overhandig, maar hoe bewijs je dat. Staat toch uitspraak tegen uitspraak (ik tegen de winkel),
Het lijkt mij op de weg van T-Mobile liggen om te bewijzen dat je de AV wel hebt gehad. Zij beroepen zich immers op het feit dat er AV van toepassing zijn (die niet vernietigbaar zijn op grond van art. 6:233 sub b BW).
2. hoe kan ik wijzigingen beaanstanden van een AV waarvan ik zelf zeg dat zij mij niet terhand gestellt zijn (ik bedoel, de wijzigingen zijn voor mij dus niet zo relevant omdat ik toch niet wist wat er in de oude AV stond toen ik de contract tekende), en
De AV zijn ondanks het niet ter hand stellen gewoon toepasselijk, zie art. 6:232 BW. Je kan ze echter buitengerechtelijk vernietigen als ze je niet ter hand zijn gesteld. Dat kan gewoon door daar een briefje over te sturen. Als 2e laag in je brief kan je subsidiair (dus als het verhaal in laag 1 niet opgaat of gehonoreerd wordt) stellen dat het wijzigingsbeding in jouw geval onredelijk bezwarend is, wat je dan wel moet onderbouwen. Liever 2 keer schieten met verschillende pistolen, dan één keer ;)
3. had ik dan die "niet terhandstelling" niet eerder moeten beaanstanden en niet pas als ik een nieuwe AV krijgt?
Voor of bij het aangaan van de overeenkomst zegt de wet. Alles wat daarna gebeurt, is niet meer relevant voor deze vraag. Niet ter hand gesteld terwijl dit had gemoeten? Jammer voor de Telco, maar de consument heeft dan de mogelijkheden van art. 6:233 sub b BW.
Dus wat ik mij eigentlijk afvraag. Moet ik niet kiezen uit:

1. niet terhandstelling van AV of
2. wijzigingen AV
Je moet hetzelfde stramien als iPaq kiezen:
  • primair: 6:233 sub b BW, niet ter hand gesteld (waarbij je het wijzigingsbeding in ieder geval buitengerechtelijk vernietigt. Andere leuke bepalingen om te vernietigen zijn de opzegtermijn en stilzwijgende verlenging van je contract >:) );
  • secundair: 6:233 sub a BW, wijzigingsbeding is in de gegeven omstandigheden onredelijk bezwarend (goed onderbouwen) waarbij je dit beding vernietigt (bovenop de vernietiging die je bij laag 1 al hebt neergelegd).

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

@Wekkel

Ik heb gister even contract gezien dat mijn vriendin getekend heeft toen ze abo afsloot en daar staat in dat ze de AV ter hand gesteld heeft gekregen en dat ze akkoord gaat met de inhoud.
Je kunt je dus niet meer gaan beroepen op de ter hand stelling.

Ik heb de vraag dus ook gesteld aan mijn docent voor Algemene rechtswetenschappen, en die zei dat je je waarschijnlijk toch het beste kunt beroepen op 6:237 sub c BW:
dat de gebruiker de bevoegdheid verleent een prestatie te verschaffen die wezenlijk van de toegezegde prestatie afwijkt, tenzij de wederpartij bevoegd is in dat geval de overeenkomst de ontbinden.
Doordat T-Mobile de volgende dingen doet:
In de nieuwe AV die ingaat op 22-12-2003 zijn de volgende wijzigingen opgenomen;

• Opzegtermijn gaat van 2 maanden naar 3 maanden.
• Aansprakelijkheid T-mobile: onder artikel 16.2c is het maximum per benadeelde van EUR 225.000 verlaagd naar EUR 2.250.
• T-mobile is gerechtigd kosten in rekening te brengen voor de vervanging van een gestolen of defecte SIM-kaart.
• Artikel 12, Content en contentdiensten.
Verlenen ze dus na de inwerkingtreding van de nieuwe AV een wezenlijk andere prestate dan die is afgesproken. Ze moeten de gebruiker dus de mogelijkheid geven de overeenkomst te ontbinden.

Ik zou het dus over die boeg gooien, want die ter handstelling is door het tekenen van het contract een doodlopende weg.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Oscar Mopperkont schreef op 20 november 2003 @ 19:46:
@Wekkel

Ik heb gister even contract gezien dat mijn vriendin getekend heeft toen ze abo afsloot en daar staat in dat ze de AV ter hand gesteld heeft gekregen en dat ze akkoord gaat met de inhoud.
Je kunt je dus niet meer gaan beroepen op de ter hand stelling.

Ik heb de vraag dus ook gesteld aan mijn docent voor Algemene rechtswetenschappen, en die zei dat je je waarschijnlijk toch het beste kunt beroepen op 6:237 sub c BW:

[...]

Doordat T-Mobile de volgende dingen doet:

[...]

Verlenen ze dus na de inwerkingtreding van de nieuwe AV een wezenlijk andere prestate dan die is afgesproken. Ze moeten de gebruiker dus de mogelijkheid geven de overeenkomst te ontbinden.

Ik zou het dus over die boeg gooien, want die ter handstelling is door het tekenen van het contract een doodlopende weg.
Dan ben ik het niet eens met je docent. Hoe kan je nou ooit met een simpel regeltje in je contract de hele werking van AV buitenboord gooien? Dan doet toch ieder bedrijf het op die manier :? 8)7 Het gaat m.i. om de feitelijke ter hand stelling, en dat ligt op de weg van de gebruiker van AV. Dat consumenten alles blind tekenen is wel bekend, daarvoor is nou juist die hele regeling voor AV in de wet gekomen. Alleen dat regeltje in een contract vind ik onvoldoende om ter hand stelling als gepasseerd station te achten. De gebruiker moet maar aantonen dat feitelijke ter hand stelling heeft plaatsgevonden.

Art. 6:237 sub c is volgens mij geen bruikbaar artikel. Je kreeg telefoondiensten, je blijft telefoondiensten krijgen. Dat is waar dit artikel op ziet. De ditjes en datjes rond dat telefoneren, inclusief de prijs etc zijn maar bijkomstig. De kernprestatie is telefoondiensten leveren, en dat wijzigen ze niet. Denk bij de toepassing van dit artikel eerder aan levering van een andere zaak dan is overeengekomen, levering van een zaak van duidelijk mindere kwaliteit, wijziging van het reisdoel bij een reisovereenkomst en een beduidende wijziging van de dekking krachtens een verzekeringsovereenkomst (aldus mr. Jongeneel, die behoorlijk wat over AV heeft geschreven).

Maar goed, zoals ik al eerder heb gezegd: zoveel juristen, zoveel meningen.

[ Voor 5% gewijzigd door Wekkel op 20-11-2003 20:46 ]

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Wekkel schreef op 20 november 2003 @ 20:44:
Dan ben ik het niet eens met je docent. Hoe kan je nou ooit met een simpel regeltje in je contract de hele werking van AV buitenboord gooien? Dan doet toch ieder bedrijf het op die manier :? 8)7

Het gaat m.i. om de feitelijke ter hand stelling, en dat ligt op de weg van de gebruiker van AV. Dat consumenten alles blind tekenen is wel bekend, daarvoor is nou juist die hele regeling voor AV in de wet gekomen. Alleen dat regeltje in een contract vind ik onvoldoende om ter hand stelling als gepasseerd station te achten. De gebruiker moet maar aantonen dat feitelijke ter hand stelling heeft plaatsgevonden.
Als het argument is dat consumenten altijd alles zomaar tekenen, dan kun je daar dus nooit meer enige zekerheid aan verbinden. Dan wordt het voor een bedrijf onmogelijk om aan te tonen dat de AV ter hand zijn gesteld. En dan zou de consument dus weer oneindig sterk staan.
Ik denk dat T-Mobile met die handtekening sterker staat dan de consument die zegt dat hij niks gekregen heeft.
Maar ik ben pas net 3 maanden bezig met rechten, dus van mijn wets en rechtskennis moet ik het natuurlijk niet hebben. Ik redeneer nu gewoon met gezond boeren verstand.
Art. 6:237 sub c is volgens mij geen bruikbaar artikel. Je kreeg telefoondiensten, je blijft telefoondiensten krijgen. Dat is waar dit artikel op ziet. De ditjes en datjes rond dat telefoneren, inclusief de prijs etc zijn maar bijkomstig.
Volgens mijn docent ging dat meer om echt kleine aanpassingen, die ditjes en datjes. Dus een paar lettertjes fout als het ware.
De kernprestatie is telefoondiensten leveren, en dat wijzigen ze niet. Denk bij de toepassing van dit artikel eerder aan levering van een andere zaak dan is overeengekomen, levering van een zaak van duidelijk mindere kwaliteit, wijziging van het reisdoel bij een reisovereenkomst en een beduidende wijziging van de dekking krachtens een verzekeringsovereenkomst (aldus mr. Jongeneel, die behoorlijk wat over AV heeft geschreven).
Maar goed, zoals ik al eerder heb gezegd: zoveel juristen, zoveel meningen.
Waar kan ik dat van die mr. Jongeneel terugvinden? Als ik jou zo lees dan denk ik inderdaad dat je gelijk hebt op gebied van 6:237 c BW, of je moet lopen bluffen ;)

Maar dat eerste punt mag je van mij beter toelichten, want zoals ik zei: als je niet meer af kunt gaan op een getekend contract omdat de consument toch alles maar tekent, dan kun je eigenlijk geen zaken meer doen met consumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Oscar Mopperkont schreef op 20 november 2003 @ 23:16:
[...]

Als het argument is dat consumenten altijd alles zomaar tekenen, dan kun je daar dus nooit meer enige zekerheid aan verbinden. Dan wordt het voor een bedrijf onmogelijk om aan te tonen dat de AV ter hand zijn gesteld. En dan zou de consument dus weer oneindig sterk staan.
Ik denk dat T-Mobile met die handtekening sterker staat dan de consument die zegt dat hij niks gekregen heeft.
Maar ik ben pas net 3 maanden bezig met rechten, dus van mijn wets en rechtskennis moet ik het natuurlijk niet hebben. Ik redeneer nu gewoon met gezond boeren verstand.
Laat ik het omdraaien: hoe kan je als consument dan ooit bewijzen dat je ze niet hebt gekregen? Blijkbaar hebben beide partijen een duivelse bewijslast 8)7 Natuurlijk wordt die zin in het contract gefietst. Dat zou ik ook doen als gebruiker van AV. Of het ook houdt, dat is maar de vraag. Vanuit gezond boerenverstand zeg ik dat je als bedrijf niet met zo'n enkele zin eronder uit kan. Jij snapt toch ook wel dat dat een te makkelijke escape zou zijn? Met een enkele zin kan heel ondernemend Nederland onder de dodelijke werking van art. 6:233 sub b BW uit. Wetgever, u heeft het artikel jammer genoeg voor niets geschreven :X

Nee, nee, dat kan niet de bedoeling zijn ;) Bedenk nou eens hoe moeilijk wij doen over contracten. Zit die handtekening er wel op, zijn er geen lettertjes aangepast of bijgeschreven door de ondertekenaar, heeft de wederpartij wel een kopie of het origineel van het contract (zo niet, geen schriftelijk contract blijkbaar). Als een blad aan de boom draait de mening om als het om AV gaat. Dat, terwijl toch zo makkelijk allerlei vervelende en verstrekkende bepalingen in AV voorkomen. Met het oog daarop, op die makkelijke wijze van toepasbaarverklaring van AV is nou juist de wetgeving daarover gekomen. Waarom houden wij onze poot superstijf als het om het verstrekken van een kopietje van de ovk gaat (geen kopie, geen schriftelijk contract, blijkbaar) maar doet men zo los over het wel of niet verstrekken van een kopie van de AV? Dit, terwijl niet ter hand stellen grote gevolgen kan hebben voor de gebruiker? Vreemd, vreemd.

Voor mensen die in de winkel een abo afsluiten en later pas een pakket met daarin de AV krijgen per post is het verhaal natuurlijk harder te maken dan als je alles bij de winkel zelf afsluit. Desondanks lijkt het mij gewoon op de weg van de gebruiker van de AV liggen om aan te tonen dat hij inderdaad de AV heeft overhandigd. Een doen is nog altijd beter te bewijzen dan iets niet gekregen hebben.
Volgens mijn docent ging dat meer om echt kleine aanpassingen, die ditjes en datjes. Dus een paar lettertjes fout als het ware.
De dienst zelf wordt toch niet aangepast? Je hebt alleen gewijzigde randvoorwaarden, zoals opzegtermijnen, exoneraties etc. Als je alles onder 6:237 c BW gaat gooien, kan een wijzigingsbeding (zonder opzegmogelijkheid) dus ook niet?
Waar kan ik dat van die mr. Jongeneel terugvinden? Als ik jou zo lees dan denk ik inderdaad dat je gelijk hebt op gebied van 6:237 c BW, of je moet lopen bluffen ;)

Maar dat eerste punt mag je van mij beter toelichten, want zoals ik zei: als je niet meer af kunt gaan op een getekend contract omdat de consument toch alles maar tekent, dan kun je eigenlijk geen zaken meer doen met consumenten.
Mag ik je er aan herinneren dat beperkingen aan de conformiteitseis van Boek 7 BW blind door een consument worden getekend? Die gelden toch ook niet voor zover in strijd met dwingend recht of op grond van een bepaling in Boek 7 BW als algemene voorwaarde onredelijk bezwarend? Dat is het systeem van consumentenrecht. Je kan als bedrijf alles op papier zetten, of het geldig is, is een tweede.

De publicaties van de heer Jongeneel c.s. zijn wel terug te vinden in de bieb. Ik heb een halve kopie liggen, dus mijn referentie heb ik helaas niet compleet.

[ Voor 21% gewijzigd door Wekkel op 21-11-2003 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kev0867
  • Laatst online: 12-12-2020
even een samenvatting:

Dus kan ik mijn abbo nu wel kosteloos opzeggen? dat is wat iedereen nu graag wil weten.."ja of nee"

[ Voor 23% gewijzigd door Kev0867 op 21-11-2003 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Kev0867 schreef op 21 november 2003 @ 00:27:
even een samenvatting:

Dus kan ik mijn abbo nu wel kosteloos opzeggen? dat is wat iedereen nu graag wil weten.."ja of nee"
En dat weten we dus nog niet. I2Paq is het aan het proberen en dat wachten we nu allemaal vol spanning af :D

[ Voor 3% gewijzigd door Whuzz op 21-11-2003 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

sorry verkeerde topic :)

[ Voor 93% gewijzigd door SYQ op 21-11-2003 01:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Oké,

ik heb de brief, die je hier kan vinden (hij is dus up to date), ge-update met de toevoegingen etc. die Wekkel in dit topic aangaf.
De bedoeling is dat ik deze brief vandaag, 21 november via gewone post, aangetekende post en fax verstuur.
Hij zal bij T-mobile morgen, zaterdag 22 november, worden bezorgd en dus maandag in behandeling worden genomen, dan is er een hele werkweek waarin we rustig kunnen kijken wat hun reactie is.

Ik wil iedereen hier alvast dank _/-\o_ zeggen voor het meedenken en alle andere inspanningen.

In het bijzonder Wekkel!

Het wachten is nu op resultaat.

Indien jullie "mijn" brief willen gebruiken vind ik dat prima, laat het hier wel even weten >:)
Natuurlijk hou ik julie op de hoogte.

[ Voor 29% gewijzigd door i2Paq op 21-11-2003 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Whuzz schreef op 21 november 2003 @ 00:35:
[...]

En dat weten we dus nog niet. i2Paq is het aan het proberen en dat wachten we nu allemaal vol spanning af :D
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm voor hen die er ook gebruik van willen maken, wacht niet het gehele traject van i2paq af, mocht het lang duren eer zijn traject afgerond is, zouden jullie eventueel net achter het net kunnen vissen. En dat lijkt niet mijn intentie.

Goed ik ga nu douchen en wakker worden. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ipaq

bedankt dat wij je brief ook mogen gebruiken. Ik heb opzich geen problemen en brief zelfs optestellen als het maar in mijn moedertaal kon, maar helaas is Nederlands niet mijn moedertaal (ben zwitserse en ik denk niet dat ze een brief in het duits accepteren:) ) daarom is zo een voorbeeld van jou brief voor mij ideal. Ik zal hem wel op mijn situatie aanpassen. Maar bevor ik mijn brief schrijf heb ik nog een vraag aan wekkel om aftewegen of ik de punt "niet terhandstellen" in mijn brief zal opnemen of alleen de wijziging zal beaanstanden.

In de AV schrijft tmobile dat de overeenkomst tot stand komt op het moment dat de klant de verpakking van de SIM-kaart verbreekt. Ik weet dus zeker dat de AV in de verpakking van de SIM-kaart zat. Is het niet zo dat zij al zelfs de bewijs leveren dat mij de AV niet terhand gestellt is omdat de AV in de verpacking zat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notgib
  • Laatst online: 14-08 15:07

notgib

ach, wat zal ik zeggen

Ik ben automatisch overgegaan van een Ben naar een T-mobile abbo.

Ik heb echter het idee dat de rekeningen hoger uitvallen en ik veel minder belminuten overhoudt, terwijl; en dat weet ik toch echt zeker niet veel meer ben gaan bellen.

Ik heb een oud Ben abbo voor 75 belminuten p.m. Waar ik in de Ben situatie nog wel eens op 120 min. in de plus stond, geeft T-mobile op de een of andere manier aan dat ik alles precies, en soms zelfs iets meer, opgebruik. :?

Ik heb uiteraard naar de klantenservice gebeld waar ze aankwamen met een vaag verhaal dat het absoluut klopte allemaal, maar dat gevoel heb ik dus helemaal niet!

Hebben hier meer mensen ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Verwijderd schreef op 21 november 2003 @ 09:15:
@ipaq

bedankt dat wij je brief ook mogen gebruiken. Ik heb opzich geen problemen en brief zelfs optestellen als het maar in mijn moedertaal kon, maar helaas is Nederlands niet mijn moedertaal (ben zwitserse en ik denk niet dat ze een brief in het duits accepteren:) ) daarom is zo een voorbeeld van jou brief voor mij ideal. Ik zal hem wel op mijn situatie aanpassen.
Succes, en je pcx files waren genoeg om eea. te checken!
Maar bevor voordat ik mijn brief schrijf heb ik nog een vraag aan wekkel om af tewegen of ik de punt "niet terhandstellen" in mijn brief zal opnemen of alleen de wijziging zal beaanstanden.

In de AV schrijft tmobile dat de overeenkomst tot stand komt op het moment dat de klant de verpakking van de SIM-kaart verbreekt. Ik weet dus zeker dat de AV in de verpakking van de SIM-kaart zat. Is het niet zo dat zij al zelfs de bewijs leveren dat mij de AV niet terhand gestellt is omdat de AV in de verpacking zat?
Bij mij zat hij dus ook in de envelope bij de sim-kaart.
Deze zag/kreeg ik dus pas NA dat ik had getekend en er een accoord van T-mobile was :Y)

Lijkt me dat dus voordat jij je sim ect. krijgt T-mobile het contract bevestigd.
Jij krijgt de AV dus nadat het contract is ingegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

notgib schreef op 21 november 2003 @ 09:23:

Ik heb echter het idee dat de rekeningen hoger uitvallen en ik veel minder belminuten overhoudt, terwijl; en dat weet ik toch echt zeker niet veel meer ben gaan bellen.

Ik heb een oud Ben abbo voor 75 belminuten p.m. Waar ik in de Ben situatie nog wel eens op 120 min. in de plus stond, geeft T-mobile op de een of andere manier aan dat ik alles precies, en soms zelfs iets meer, opgebruik. :?

Ik heb uiteraard naar de klantenservice gebeld waar ze aankwamen met een vaag verhaal dat het absoluut klopte allemaal, maar dat gevoel heb ik dus helemaal niet!

Je zult moeten kijken naar je oude contract en eventueel oude rekeningen.
Deze vergelijken met je nieuwe contact(?) en nieuwe rekeningen.

Hoe bedoel je "automatisch"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Ipaq
Heb net nog eens de brief waarop de simkaart geplakt was nagelezen en daar staat op:

Door het verwijderen van deze kraslaag aanvaardt de klant de algemene voorwaarden van Tmobile zoals bijgesloten in deze verpakking. Wat telt nu:

1. In de AV: bij het verbreken van de verpakking van de SIM-kaart of

2. na het verwijderen van de kraslaag zoals het in de brief staat die in de verpakking van de SIM-kaart zat.

Zelfs denk ik dat de AV voorgaat maar toch voor de zekerheid?!

trouwens, die kraslaag heb ik niet zelfs verwijdert zonder de verkoper bij belcompany die ook de sim in het toestel gedaan heeft en hem voor het eerst aangezet heb door invoeren van de pincode.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2003 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Verwijderd schreef op 21 november 2003 @ 09:40:
@Ipaq
Heb net nog eens de brief waarop de simkaart geplakt was nagelezen en daar staat op:

Door het verwijderen van deze kraslaag aanvaardt de klant de algemene voorwaarden van Tmobile zoals bijgesloten in deze verpakking. Wat telt nu:

1. In de AV: bij het verbreken van de verpakking van de SIM-kaart of

2. na het verwijderen van de kraslaag zoals het in de brief staat die in de verpakking van de SIM-kaart zat.

Zelfs denk ik dat de AV voorgaat maar toch voor de zekerheid?!
Hmm, bij mij deed de shop waar ik eea. kocht dit en dus heb ik dit alles ook niet gelezen.
Wacht anders even op Wekkel.

Ik heb de brief nog een keertje ge-update, bij de 2de alinea!

[ Voor 5% gewijzigd door i2Paq op 21-11-2003 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb net mijn post geediteerd. Bij mij dus ook gebeurt door de winkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notgib

notgib

ach, wat zal ik zeggen

i2Paq schreef op 21 november 2003 @ 09:39:
[...]
Je zult moeten kijken naar je oude contract en eventueel oude rekeningen.
Deze vergelijken met je nieuwe contact(?) en nieuwe rekeningen.

Hoe bedoel je "automatisch"?
In de zin van; T-mobile nam Ben en al zijn klanten over, kortom; ik werd "automatisch" klant van T-mobile.

Maar ik zal idd eens kijken naar die voorwaarden e.d. Al heb ik er gewoonweg geen zin, heb gewoon het gevoel dat ik genaaid word door die gasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

notgib schreef op 21 november 2003 @ 09:54:
[...]

In de zin van; T-mobile nam Ben en al zijn klanten over, kortom; ik werd "automatisch" klant van T-mobile.
Bij mijn weten zullen zij de Ben klanten dus gewoon alszijnde Ben moet behandelen.
Indien zij dat dus niet doen zit daar misschien je kans.
Ook al kom je "maanden" later hiermee op de proppen dan nog sta je in je recht (lijkt mij) ik controleer ook niet direct alles als er wat wijzigt.
Maar ik zal idd eens kijken naar die voorwaarden e.d. al heb ik er gewoonweg geen zin, heb gewoon het gevoel dat ik genaaid word door die gasten.
Maak dan maar zin! :(
;)

Wie weet leverd het je wat op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Wekkel schreef op 21 november 2003 @ 00:06:
Laat ik het omdraaien: hoe kan je als consument dan ooit bewijzen dat je ze niet hebt gekregen? Blijkbaar hebben beide partijen een duivelse bewijslast 8)7 Natuurlijk wordt die zin in het contract gefietst. Dat zou ik ook doen als gebruiker van AV. Of het ook houdt, dat is maar de vraag. Vanuit gezond boerenverstand zeg ik dat je als bedrijf niet met zo'n enkele zin eronder uit kan. Jij snapt toch ook wel dat dat een te makkelijke escape zou zijn? Met een enkele zin kan heel ondernemend Nederland onder de dodelijke werking van art. 6:233 sub b BW uit. Wetgever, u heeft het artikel jammer genoeg voor niets geschreven :X
Of het er nu in 30 of in 1 zin staat maakt natuurlijk niets uit. Een enkele zin kan heel belangrijk zijn. We hebben het nu over AV bij een contract voor een dienst. Je hebt ook heel vaak AV als je gewoon een product koopt. Heel simpel een compuputer kopen in de winkel. Dan wordt er helemaal niks getekend, en wordt er pas melding van een AV gemaakt op de kassabon. Daar de kassabon pas na het sluiten van de koop wordt overhandigd, heeft de computerwinkel de zeer moeilijke bewijslast om aan te tonen dat de AV is overhandigd.
Je bekijkt de wet nu te veel vanuit het "gsm-oogpunt". Je tekent nu gewoon dat je de AV hebt gehad en dat je er mee akkoord bent. Volgens mij hang je dan dus door 1 enkele zin ja.
Heb je voorbeelde waarbij een rechter een zin uit het contract vernietigt, omdat het maar 1 enkele zin is? Of omdat de consument tegenwoordig toch alles maar tekent?
Nee, nee, dat kan niet de bedoeling zijn ;) Bedenk nou eens hoe moeilijk wij doen over contracten. Zit die handtekening er wel op, zijn er geen lettertjes aangepast of bijgeschreven door de ondertekenaar, heeft de wederpartij wel een kopie of het origineel van het contract (zo niet, geen schriftelijk contract blijkbaar).
Volgens mij wordt er in de belwinkel altijd een kopie vanhet contract gemaakt. En daarbij kan T-Mobile natuurlijk aantonen dat ze dit contract al jaren hanteren, en dat ze er dus niet wat bij hebben geschreven.
Als een blad aan de boom draait de mening om als het om AV gaat. Dat, terwijl toch zo makkelijk allerlei vervelende en verstrekkende bepalingen in AV voorkomen. Met het oog daarop, op die makkelijke wijze van toepasbaarverklaring van AV is nou juist de wetgeving daarover gekomen. Waarom houden wij onze poot superstijf als het om het verstrekken van een kopietje van de ovk gaat (geen kopie, geen schriftelijk contract, blijkbaar) maar doet men zo los over het wel of niet verstrekken van een kopie van de AV? Dit, terwijl niet ter hand stellen grote gevolgen kan hebben voor de gebruiker? Vreemd, vreemd.
Omdat de AV eigenlijk nooit ter hand wordt gesteld. Kijk naar 99% van alle consumentenkoop. Maar ik koop veel vaker dingen waarbij ik niks teken, dan dat ik wel teken. Zoals ik al zei kleren, consumentenelectronica enz...
Voor mensen die in de winkel een abo afsluiten en later pas een pakket met daarin de AV krijgen per post is het verhaal natuurlijk harder te maken dan als je alles bij de winkel zelf afsluit.
Dat is waar, want volgens mij heeft elke winkel de AV's liggen.
Desondanks lijkt het mij gewoon op de weg van de gebruiker van de AV liggen om aan te tonen dat hij inderdaad de AV heeft overhandigd. Een doen is nog altijd beter te bewijzen dan iets niet gekregen hebben.
Ja dat doen ze dus door die ene enkele zin. Hoe zouden ze het anders moeten doen? Als 1 zinnetje niet genoeg is, 30 zinnen er aan besteden? De AV op de wederpartij tatoeeren? Ik weet het niet...
De dienst zelf wordt toch niet aangepast? Je hebt alleen gewijzigde randvoorwaarden, zoals opzegtermijnen, exoneraties etc. Als je alles onder 6:237 c BW gaat gooien, kan een wijzigingsbeding (zonder opzegmogelijkheid) dus ook niet?
Ja, dan wordt de vraag wat er wezenlijk onderdeel van de dienst is. Ik persoonlijk vind die aansprakelijkheid en opzegtermijn best wel belangrijk. Ik vond het altijd zeer rielekst dat Telfort een opzegtermijn van 1 dag hanteerde.
Mag ik je er aan herinneren dat beperkingen aan de conformiteitseis van Boek 7 BW blind door een consument worden getekend? Die gelden toch ook niet voor zover in strijd met dwingend recht of op grond van een bepaling in Boek 7 BW als algemene voorwaarde onredelijk bezwarend? Dat is het systeem van consumentenrecht. Je kan als bedrijf alles op papier zetten, of het geldig is, is een tweede.
Dat is waar, dat geldt ook voor arbeidsrecht en elk ander recht. Dat je geen afspraken strijdig met de wet mag maken. Ze zijn dan niet geldig. Maar dat heeft niets met blind tekenen te maken. Waar vind jij terug dat je iemand niet voor ontvangst mag laten tekenen?
Dat doe je toch ook als de postbode jou een pakketje overhandigd waar je voor moet tekenen? Dan gaat het ook om 1 lullige zin. Moet de PTT dan achteraf gaan aantonen dat ze het daadwerkelijk gegeven hebben?
De publicaties van de heer Jongeneel c.s. zijn wel terug te vinden in de bieb. Ik heb een halve kopie liggen, dus mijn referentie heb ik helaas niet compleet.
Als ik tijd heb ga ik eens zoeken. Ik vind het wel interessant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

notgib schreef op 21 november 2003 @ 09:23:

Ik heb dit ook, heb oude BEN 30 abbo, en bij mij gingen ook de rekeningen van 10 euro naar 20 euro en hoger, terwijl mijn belgedrag niet echt is toegenomen. Ik kom ook vaker rare dingen op mijn specificatie tegen zoals 20x 80 eurocent voor 0,01 seconde bellen, t-mobile scheepte mij gewoon af dat ik dan op duits netwerk een telefoon van iemand in nederland heb laten overgaan zonder dat er opgepakt werd, en tjah, dat zou kunnen want toen kreeg ik iemand niet te pakken toen ik in duitsland was. Maja, voor gewoon overgaan 80 eurocent per keer rekenen vind ik echt bagger, maja, werd afgescheept, ze zeiden dat dat normaal was.
en mijn gewone belminuten gingen ook van regelmatig wel 60 over naar helemaal 0 over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notgib

notgib

ach, wat zal ik zeggen

Verwijderd schreef op 21 november 2003 @ 10:47:
[...]
Ik heb dit ook, heb oude BEN 30 abbo, en bij mij gingen ook de rekeningen van 10 euro naar 20 euro en hoger, terwijl mijn belgedrag niet echt is toegenomen. Ik kom ook vaker rare dingen op mijn specificatie tegen zoals 20x 80 eurocent voor 0,01 seconde bellen, t-mobile scheepte mij gewoon af dat ik dan op duits netwerk een telefoon van iemand in nederland heb laten overgaan zonder dat er opgepakt werd, en tjah, dat zou kunnen want toen kreeg ik iemand niet te pakken toen ik in duitsland was. Maja, voor gewoon overgaan 80 eurocent per keer rekenen vind ik echt bagger, maja, werd afgescheept, ze zeiden dat dat normaal was.
en mijn gewone belminuten gingen ook van regelmatig wel 60 over naar helemaal 0 over
Nou, idd. Precies mijn verhaal. Dit kan gewoonweg geen toeval zijn, toch? Tsja, natuurlijk kunnen we lekker de voorwaarden van Ben en T-bonesteak naast elkaar leggen en waarschijnlijk zien we dan in de kleine letters verschillen.

Of niet, en dat zou betekenen dat die jongens gewoon fouten maken in hun facturen, het UPC syndroom.

I am not amused. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb mijn lang verhaal maar weg gehaald. Hoort toch niet in deze topic

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2003 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Fax, aangetekende en reguliere brief de deur uit :Y)

Woei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Ik ben het met je eens hoor, daar niet van, maar dat jij zo'n email durft te versturen? :X
Je haalt 'u' en 'jullie' constant door elkaar enzo... komt niet echt netjes over iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Regula68
Er zijn ook mogelijkheden om als je de AV wel ter handen hebt gehad bij het afsluiten van het desbetreffende abbo. je contract te ontbinden op basis van de gewijzigde AV.

Misschien dat iemand bereid gevonden kan worden om een dergelijke brief te plaatsen in het forum, opdat er meerdere gebruik van kunnen maken? Ik zou het graag doen, maar het is niet mijn specialiteit. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Whuzz schreef op 21 november 2003 @ 11:58:
[...]

Ik ben het met je eens hoor, daar niet van, maar dat jij zo'n email durft te versturen? :X
Je haalt 'u' en 'jullie' constant door elkaar enzo... komt niet echt netjes over iig.
Niet echt een aardige statement, zeker als je je bedenkt dat het niet de persoons moederstaal is waarin wordt gereageert. Hetgeen de persoon in kwestie duidelijk eerder naar voren heeft laten komen in een eerdere post. Maar in principe heb je gelijk, het staat niet netjes, en het ontkracht je e-mail/brief enorm.
[no flame intended]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Verwijderd schreef op 21 november 2003 @ 12:03:
Misschien dat iemand bereid gevonden kan worden om een dergelijke brief te plaatsen in het forum, opdat er meerdere gebruik van kunnen maken? Ik zou het graag doen, maar het is niet mijn specialiteit. 8)7
Heb jij dit topic en met name deze pagina wel gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Soms moet je gewoon durfen :D, nee inderdaad, ik denk dat ik het email in mijn woede te gehaast geschreven heb.

Bij deze zaak lijkt het mij zeker aangebracht om een correcte brief te sturen, daarom ben ik i2Paq ook dankbaar dat hij hier zijn brief aan tmobile plaats. :)

@Ganymedus
je kan toch gewoon de brief van i2Paq nemen en het gedeelte van de niet terhandstelling weglaten

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2003 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaas
  • Niet online
Ik heb eerder in dit topic gevraagd of het mijn eventuele rechtspositie zou schaden als ik alsnog de algemene voorwaarden aan zou vragen, omdat dat dus niet het geval was heb ik ze opgrvraagd. Deze heb ik net binnen gekregen en dat is toch wel ff wat anders dan de algemene voorwaarden die achter in het boekje van m'n simkaart zaten verstopt. Uiteraard wel dezelfde inhoud, maar dit is gewoon duidelijk dat het de algemene voorwaarden zijn. Een mooie gekleurde "folder" op A4 formaat waar Algemene voorwaarden T-Mobile Abonnee op staat. Het is een beetje moeilijk te omschrijven wat ik bedoel, maar bij zo'n folder als dit zou je niet meer kunnen zeggen dat het niet terhand is gesteld. Daarom snap ik ook niet (nu ik van Wekkel weet dat het terhand stellen zo'n belangrijke zaak is) waarom T-Mobile die "folder" niet vooruit stuurt of anders duidelijk aanwezig laat zijn bij het pakketje met de telefoon en simkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Kaas schreef op 21 november 2003 @ 12:52:
Ik heb eerder in dit topic gevraagd of het mijn eventuele rechtspositie zou schaden als ik alsnog de algemene voorwaarden aan zou vragen, omdat dat dus niet het geval was heb ik ze opgrvraagd. Deze heb ik net binnen gekregen en dat is toch wel ff wat anders dan de algemene voorwaarden die achter in het boekje van m'n simkaart zaten verstopt. Uiteraard wel dezelfde inhoud, maar dit is gewoon duidelijk dat het de algemene voorwaarden zijn. Een mooie gekleurde "folder" op A4 formaat waar Algemene voorwaarden T-Mobile Abonnee op staat. Het is een beetje moeilijk te omschrijven wat ik bedoel, maar bij zo'n folder als dit zou je niet meer kunnen zeggen dat het niet terhand is gesteld. Daarom snap ik ook niet (nu ik van Wekkel weet dat het terhand stellen zo'n belangrijke zaak is) waarom T-Mobile die "folder" niet vooruit stuurt of anders duidelijk aanwezig laat zijn bij het pakketje met de telefoon en simkaart.
Precies, ik heb een boekje gekregen waarin voorin allerlei handige tips staan ect.
Ergens achterin dus ook de AV, niemand die dat dus leest.
Ik zag pas gisteren voor het eerst dat ze daar dus instonden, een paar dagen geleden heb ik zo nog van de site van T-mobile gedownload omdat ik dacht ze niet te hebben.
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste