[EL] Blinkingleds (LED-matrix) Groepsproject

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 5.812 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 16:26
Anoniem: 47200 schreef op 16 januari 2004 @ 22:49:
Allereerst, de layout van die PCB heb ik niet kunnen vinden (ook niet in de oude wel veel over gepraat maar nix gezien behalve een autoCAD plaatje maar die vond ik nou niet bepaald duidelijk) oftewel heeft iemand een linkje?

2. de leds mogen dus max. 20 milliampere gebruiken om NIET die ULN2803 nodig te hebben, als ik slim ben zorg ik binnen die spanning gewoon voor de hoogste candela waarde TOCH?

3. kan iemand mij de functie van die 4049 (veel over gehoord/gelezen) uitleggen dat mis ik namelijk ff.... (het is volgens mij de aansturing)...

4. wat is een eurocard (sorry voor de n00bheid :)), als ik goed lees in de FAQ moet het een vervanger zijn voor PCB (correct me if I'm wrong)???

5. moet ik ALLE (144) LEDjes zoals hier aansluiten (iemand misschien schema :9?

6. ligt het aan mij of mis ik in dit lijstje nou de aansluiting voor een serrieele poort? Die wil ik namelijk gebruiken, iemand hier misschien ook een naam voor.......

7. wordt op die website uit de faq DEZE eentje voor een serieele poort, volgens mij namelijk voor een paralelle. Als hij dus idd voor een parallelle is kan iemand mij dan uitleggen welke dingen voor een seriele anders zijn dan voor een parallele zodat ik hem voor een seriele kan maken.....

MUCH RESPECT _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ voor degene die een of al mijn vragen kan beantwoorden

EN JA IK POST FOTO's ALS IK KLAAR BEN..... :+

edit: nog 1 laatste vraag, denken jullie dat dat kan in die drivebays?
1: Geen idee, maar ik ben met een blinkenAVR bezig, daar komt straks een PCB van.

2: Niet 20mA, eerder 2mA! Gebruik dus low current LEDs!

3: Het is 4094, da's een schuifregister, daar wordt de data in geladen.

4: Universele PCB met allemaal dezelfde sporen of eilandjes erop

5: Ja, alle LEDs dezelfde massa, de anodes van de LEDs via weerstandjes naar de 4094's.

6: Blinken is alleen parallel, dit komt de refresh rate ten goede (parallel ongeveer 5kHz!!! voor het hele display) en zorgt ervoor dat het schema simpel kan zijn.

7: Er is veel anders als je het serieel wilt doen!!!

Hier staat de beschrijving helemaal!

[ Voor 3% gewijzigd door Benadski op 17-01-2004 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Mooi mooi, er komt weer leven in de brouwerij. :) Ik heb zelf momenteel tijd noch geld om hier zelf iets aan te doen maar dat komt wel over een of twee maandjes. Dan wil ik er zeker zelf een bouwen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47200

Benadski schreef op 17 januari 2004 @ 15:38:
[...]

1: Geen idee, maar ik ben met een blinkenAVR bezig, daar komt straks een PCB van.

2: Niet 20mA, eerder 2mA! Gebruik dus low current LEDs!

3: Het is 4094, da's een schuifregister, daar wordt de data in geladen.

4: Universele PCB met allemaal dezelfde sporen of eilandjes erop

5: Ja, alle LEDs dezelfde massa, de anodes van de LEDs via weerstandjes naar de 4094's.

6: Blinken is alleen parallel, dit komt de refresh rate ten goede (parallel ongeveer 5kHz!!! voor het hele display) en zorgt ervoor dat het schema simpel kan zijn.

Bedankt voor de reply _/-\o_ Benadski _/-\o_ daar schiet ik al een heel eind mee op!!!!

Maar ik ben dus niet goed in duits en ik ben electrotechnisch ook niet goed, dus als 1 van jullie dat voor me zou willen vertalen..... ik kom er namelijk niet helemaal aan uit en ik wil wel zeker weten dat ik de goede componenten heb...

Als ik het goed begrijp werkt een standaard PCB dus ook... (ik heb er 2 nodig... 1 voor alle IC's en 1 voor de LED'jes, anders past hij nooit in die 2 drivebays....)

en stel dat ik het paralel doe, waar haal ik dan mijn stroom vandaan (volgens mij haal je dat niet uit een parallelle poort) en hoe kan ik BINNEN mijn kast hem parallel aansluiten, ik heb een A7N8X. Ik wil geen kabeltje buitenlangs ofzow... is hier een connector voor, ik heb hem namelijk niet kunnen vinden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

klein schopje, maar ik wil echt dolgraag beginnen nu alleen ik heb nog niet genoeg info....

maar die beschrijving is toch nog steeds voor parallel?
heeft er iemand 1 voor serieel?
ALS die dus idd parallel is, kan iemand mij dan een onderdelen lijst geven voor een seriele uitvoering en eventueel een uitleg of website waar dat opstaat. Hoop dat het niet allemaal teveel gevraagd is O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
[...]

Parallel is gewoon het meest geschikt en de Blinken projecten zijn hoogstwaarschijnlijk allemaal uitgewerkt met parallelle aansturing.

Wat is de reden dat je per se een seriële aansturing wilt? Printerpoort in gebruik? Dat valt toch wel door te lussen lijkt mij en een pci-kaartje met extra printerpoort kost ook nix.

Ik zou gewoon een parallelle kabel naar binnen leiden door een slotplaatje open te laten of er een gat in te boren. Dan hoeft er geen kabel buitenlangs naar je blinkenleds-bordje. Seriële aansturing zou ik niet aan beginnen om de redenen die al genoemd zijn. Zo'n extra printerpoortkaartje kan trouwens ook een interne parallele aansluiting hebben, zodat je een lintkabel door je pc kunt laten lopen en je niet eens een kabel naar binnen hoeft te voeren.

[ Voor 59% gewijzigd door Aham brahmasmi op 20-01-2004 06:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DAANK DAANK DAANk

ik denk dat ik wel binnekort begin.... en als het af is komen er natuurlijk foto's van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 21:10

Stoney3K

Flatsehats!

Hier gaat ook iemand een LED-matrix bouwen, met een iets aangepast principe anders dan Blinkingleds. Ik gebruik namelijk de parrallelle poort om een adres mee te sturen, de mulltiplexcontroller (3-to-8, 74LS138) te driven en de schuifregisters *serieel* in te laden. Op zich nog wel te doen met een paar modules van 6 karakters. LED modules worden standaard 5x7'tjes. Mogelijk de TC07-11HWA van Kingbright. Lekker goedkoop bij Farnell :)

Als ik tijd over heb zet ik mijn AT89C2051 aan het werk (alle bei dan, kosten; €0,00 ;) ) en probeer ik een HD44780 controller te emuleren zodat je je gewone LCD-software erop los kan laten.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 13:11

McFizban

Hackito ergo sum.

Misschien ietsje off-topic, maar toch.
Hij is al weer een paar jaartjes oud: de mega blinken-lights (ook wel Tetris for buildings genoemd)
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/~m.de.jel/STUNTET.JPG

ook bewegend (2,56 MB)

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Tis hier dood ?
Inderdaad, kwam ook vanwege:
1) Feestdagen
2) Onze man van de AVR-versie waar we op punt staan om IA met te starten.
3) Ik nog wacht op mijn bestelling die gaat binnenkomen van softwareprogramma waarmee ik de parallelle versie kan uitwerken.
4) Omdat een hele hoop mensen van tussen de 18 en 24 à 26-jaar met tentamens/partiële examens zitten.

Ik heb ook nog in december gezegd dat we tegen februari er terug een zwengel aan zouden geven. Daarom, heb wat geduld :p

@Venxir, laat je mij iets weten, eventueel alleen via e-mail wanneer het af is of tot waar je bent geraakt ? Ik ben namelijk benieuwd en wil je bevinden horen.

@Degeen met URL's, Datasheets etc...goede zaak. Voor de ongeduldige die niet kunnen wachten. Ik denk ook maar dat de meerderheid pas zijn matrix in orde zal hebben tegen de 'grote vakantie' of de 'zomermaanden' (voor de werkende mensen ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Mizitras op 22-01-2004 13:59 ]

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:39
Alles is er bij mijn grote vriend Exter dus komt nu naar mij toe en heb het vrijdag :D WOHOO

If it aint broke, fix it till it is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
Ik heb de AVR source "bijna" af! Eind van de maand moet ik wel kunnen halen denk ik... Het enige probleem is dat ik geen ATmega8515 tot mijn beschikking heb, maar wel een ATmega32, die kan het minstens net zo goed. Ik let er wel op dat de ASM code in beide controllers werkt zonder grote (misschien zelfs geen) modificaties.

Gelukkig heeft AVR studio een mooie debug omgeving, dus ik kan het ook zonder controller testen. :)

Het schema is nu ook helemaal uitgewerkt. Volgens mij is het wel goed. Maar als er nog echte hardware kenners zijn die het willen controleren, graag! Dat scheelt weer werk achteraf mocht er toch nog een foutje in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• white_panther
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-04-2023

white_panther

Campzone here we come....

voor m'n werk (dansschool) zijn we aan het kijken on de bestaande verlichting te vervangen van gloeilampen naar leds. nou moest ik voor de aansturing gelijk aan het blinking leds project hier denken.
maar na het doorlezen van de pagina's hier ben ik er nog niet helemaal uit, ik moet 3200 lichtgroepen aansturen (10 bij 20 meter matrix van 40*80) welke dan ook nog eens RGB leds worden dus 9600 aansluitingen. het probleem is dat ik met de parralele poort geen kans zie om er meer dan 256 kanalen uit te halen. dus moet het serieel worden lijkt me :?

achja wat zal ik zeggen .................. ik zeg wel niks............... voor de handleiding van dpad klik hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
Hmm, mijn blinken LED versie wordt toevallig uitbreidbaar door adressering. Er kunnen maximaal dan 144 * 2^6 = 9216 LEDs aangestuurd worden. De refresh rate is dan wel wat lager dan bij de normale blinken versie. Dit wordt ongeveer 60Hz, maar da's dan nog snel genoeg lijkt me! :)

Maar waarom moet je zoveel LEDs aansturen?!? Je kan toch ook clusters maken of wil je zelf een video screen maken?

EDIT: Serieel is veeeeel trager dan parallel, dat gaat 'm dus zeker niet worden.

[ Voor 11% gewijzigd door Benadski op 22-01-2004 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• white_panther

white_panther

ik dacht een leuke matrix te maken van 25 bij 25 cm pixels.
een matrix van 640 bij 480 is ook wel leuk, maar dan kan je denk ik beter een videokaart om gaan bouwen >:)

maar als dat van jou tot 9216 aansturingen kan, moet ik het maar houden op pixels van 50 bij 50 cm. kun je ook nog wel leuke figuurtjes mee maken met een 20*40 matrix :7

achja wat zal ik zeggen .................. ik zeg wel niks............... voor de handleiding van dpad klik hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
20x40x100x100=8 miljoen 5 mm RGB-LED's. :o Als je de LED's echt tegen elkaar zet dan. Het kan natuurlijk met veel minder als je ruimte tussen de LED's open laat (en als je diffusiefolie oid gebruikt).

Als je geld hebt om een heel plafond met RGB-LED's te bekleden kun je ook wel een stuk aansturingselektronice betalen lijkt mij. Bovendien is het misschien wel goedkoper om voor rood, groen en blauw losse LED's te nemen (wel 3x zoveel LED's). Maar 1 RGB-LED heeft trouwens ook drie aansturingsdraden, wat weer consequenties heeft voor het aantal LED's per pixel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
Als je dit echt wilt gaan maken, reken dan op een totaalprijs van minstens 30.000 euro!

9200 x gemiddeld 10 LEDs (30 LEDs per RGB cluster, niet voor elke kleur even veel LEDs (omdat je oog niet elke kleur even fel ziet)) x 0,20 euro = 18400 euro alleen al aan LEDs. :D

64 printen voor de LPT aansturing (maar 1 LPT poort nodig trouwens) = 64 * 25 = 1600 euro.

Heel veel printen om genoeg power te krijgen voor de clusters! (In matrix mode 64, in normale mode ongeveer 157), stel je doet matrix, dan ben je minstens 3200 euro kwijt, veel powerMOSFETs zijn ervoor nodig.

Vele kilometers draad!

Grote voeding! (matrix mode >= 2kW @ 48V o.i.d, non matrix: >= 8kW, je hebt dan natuurlijk wel meer licht output)

Het lijkt me wel vet als je het alsnog gaat doen! Ik wil dan best schema's maken voor de aansturingsconversie. En dan kom ik ook kijken natuurlijk als het af is.

PC software moet je zelf maken, maar het protocol krijg je natuurlijk wel! De AVR software wordt ook gepubliceerd.

EDIT: Er komen nog meer kosten bij: Airco voor de installatie, een mooie kast, een berg printen voor de LED clusters en het gaat je veel tijd kosten om alles in elkaar te zetten. Minstens een paar maanden fulltime werk schat ik.

20 * 40 zal je ongeveer 25.000 euro kosten (Als je dan voor hetzelfde totaal aantal LEDs blijft gaan) denk ik.

De non matrix versie (ofwel convertor van low power matrix naar 144 kanalen high power) kost ongeveer 5000 euro meer!

[ Voor 35% gewijzigd door Benadski op 23-01-2004 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
Even heel wat anders, de assembler code is af!!! Nog niet getest in AVRStudio of real-life, maar het hele principe staat er in! :)

Voor wie het wil zien/controleren/proberen: Klikkerdeklik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
ik heb heb nu 24 leds vast zitten en de controle print begint ook vorm te krijgen ;)

kleine update: heb nu alle leds vast en alles ic-sockets ook ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Venxir op 24-01-2004 01:15 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Voor de mensen die geïnteresseerd zijn: Ik heb een multiplexed versie van de Blinkingleds gemaakt die een 24x8 matrix heeft en maar drie schuifregisters. Heel leuk om een 3 karakter display van te bouwen of meer. Het zaakje is aangesloten op een paralllelle poort met maar 7 datalijnen :+

Schemaatje even gelinkt om de layout netjes te houden

De LED's worden nu in matrix modus aangestuurd en er is dus maar één rij tegelijk actief. De kathodes (-) van de LED's worden als kolomlijnen aangesloten (lichtgrijze lijnen) de anodes (+) als rijlijn (zwart).
Hoe het werkt is als volgt: De 4794 is een schuifregister identiek aan de 4094 maar dan met open-drain LED drivers. Maximaal 20 mA per poort, met iets meer gepiekt. Voor één lijn wordt de data serieel van de PC ingelezen, via poort-pin D7 of D6. Natuurlijk synchroon met het kloksignaal. Na het inlezen wordt de rij in de registers gezet door een STROBE. Eveneens wordt per lijn een getal aan de rijdecoder 74LS138 aangeboden, welke de rij-driver transistoren BC560C aandrijft. Merk op dat de 120 Ohms weerstand een stroom van iets meer dan 20 mA oplevert (LED afval is 2,25 V voor normale rode LED's) maar elke rij is maar een achtste van de tijd actief. Op zich zou je de LED's en registers dus kunnen oversturen tot over de 100 mA, maar daar waag ik me niet aan. Als alle LED's van een rij aan zijn loopt er al bijna 500 mA. Voordeel van dit principe is het gebrek aan kilometers touw achter de print en stukken minder soldeerwerk. Is overigens NIET compatibel met de 'originele' Blinkingleds, maar de software is niet moeilijk te schrijven, I'm working on it ;)

Dit schema is dus versie 1, printlayouts komen een dezer dagen. Wees ook daarbij niet vies van een stel draadbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok mensen ik heb even een psp image gemaakt over het aansluiten, ik heb de IC's 1 t/m 4 en 15 en 16 gedaan. De rest is gewoon hetzelfde misschien dat het voor jullie nuttig is ik ga volgende week beginnen...

*knip* outdated *knip*

Ik heb hem alleen als PSP image omdat je dan alle layers 1 voor 1 kunt laten zien, das makkelijker en overzichtelijker voor tijdens het solderen.

en jullie houden je mond over mijn PSP kunsten }) die zijn namelijk nie zo ver ontwikkeld ;(

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 47200 op 30-01-2004 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-07 19:36
Is het mogelijk emt dit spul een lichtkrant te maken?
(Of heeft iemand een kant-en-klare betaalbare oplossing?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/lodioo/new1/errorpsp.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit is het hele idee, ik ben nu bezig met een 'lichtkrant' van 18 leds breed en 8 hoog....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hmm dat zei venxir ook al, ik zal hem weleens opnieuw uppen want daarna deed hij het bij venxir wel....

als hij het dan nog niet doet dan stuur ik hem wel per mail, stuur dan even een mailtje naar thekip@hotpop.com...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
Anoniem: 47200 schreef op 26 januari 2004 @ 13:52:
Dit is het hele idee, ik ben nu bezig met een 'lichtkrant' van 18 leds breed en 8 hoog....
Zit je eigenlijk vast aan een max. aantal leds?

[ Voor 11% gewijzigd door Bender op 26-01-2004 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
Het door mij gemaakte BlinkenAVR schema staat hieronder! Eindelijk volledig.

Klik op het schema voor de grote versie
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~benadski/Tweakers/blinkenAVR.gif

De source staat hier. De source is nog niet getest, er staat wel commentaar in, dus kijk ook even of ik fouten heb gemaakt, dank u! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Benadski schreef op 26 januari 2004 @ 20:43:
Het door mij gemaakte BlinkenAVR schema staat hieronder! Eindelijk volledig.

Klik op het schema voor de grote versie
[afbeelding]

De source staat hier. De source is nog niet getest, er staat wel commentaar in, dus kijk ook even of ik fouten heb gemaakt, dank u! :)
Ziet er op het eerste gezicht erg goed uit. Alleen multiplex jij de kolommen (in groepen van 8 ) ipv de rijen. Op zich niet zo'n punt, alleen is de rijmultiplex iets gangbaarder.
Het schema van mij ben ik nu aan het bouwen (dan wel een TTL-versie, pics volgen morgen!) met 20 BC550 rijdrivers en 8 BC560 kolomdrivers. 't beestje draait direct van de parallelle poort, met tussenkomst van LCDProc (Linux!) heb ik een driver gemaakt, nog niet getest overigens. Voor Win32 heb ik nog geen oplossing want ik weet niet psies hoe ik Win32's LPT-port 'netjes' aan moet sturen. Met GiveIO of een soortgelijke library kan altijd nog (Weet iemand hoe ik die moet proggen, m.n. een byte naar de LPT spugen?). De control- en statuslijnen gebruik ik op het ogenblik niet.
En anders kan ik altijd proberen een binair bestand te printen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Triloxigen schreef op 26 januari 2004 @ 17:26:
[...]

Op zich niet, ik ben met een 20x8 bezig. De enige limiet is de snelheid van je LPT-poort, maar daar is met een AVR ook weer over te komen.

offtopic:
Hey Trilox, ken ik jou niet? Je was toch admin van http://rtfm.endoria.net/?
't is dood daar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31421

Binnenkort begin ik aan een modulair LEDmatrix systeem als opdracht voor een bedrijf:

- opgebouwd rond de Maxim 6952 leddriver (check de "search" eens ;) )
- aanstuurbaar via USB
- bijhorend softwarepakket die in staat is om verschillende data afkomstig uit plug-ins weer te geven, gifs weergeven, ...

Alles zal modulair zijn, dwz: naar gelang je budget hang je er meer leds aan die je kunt aansturen. Vanaf 140 Leds tot > 5000 leds.

Dit systeem moet tegen eind juni gereed zijn (eindwerk) en zal verkocht kunnen worden op kleine schaal (orde: 100-tal).

Indien hiervoor interesse is, misschien een aparte thread voor starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
Mijn schema heeft een dipswitch, daarmee kunnen 64 adressen vastgelegd worden, dus totaal 64 * 144 = 9216 LEDs! Adres 0 is te gebruiken als normale blinken, extended adressen kunnen gewoon op dezelfde manier van data worden voorzien, alleen moet de strobe dan pas na alle data komen en niet elk blok.

~70Hz schrijven naar 9216 LEDs is haalbaar op de par. poort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Hier is het resultaat van mijn LED-matrix so far, met een paar instructies als je het me na wil doen:

(BTW: Foto's zijn iets minder kwaliteit om de grootte van de plaatjes te beperken. Er bestaan nog modemgebruikers, mensen ;))
Om te beginnen
Nodig:
• Een bak LEDs

Afbeeldingslocatie: http://www.stack.nl/~robinvs/blink/images/IMG_0977.jpg

• Een eurokaart (160x100, 2,54 mm raster)
• Weerstanden zoveel je kolommen hebt, 120 Ohm voor een LED-stroom van ongeveer 24 mA
• 1 BC550C voor elke kolom of equivalente bipolaire transistor.
• 1 BC560C voor elke rij. (in totaal dus 8)
• Voor elke transistor een 470 Ohm weerstand.
• Voor elke 7 kolommen een 74LS164 (Schuifregister)
• Eén 74LS138 (3-to-8 Decoder/demux)
• DB25 connector of pinheader voor verbinding met de buitenwereld.
• Héél veel soldeertin ;)

Schema is vrijwel identiek aan het schema dat ik boven gezet heb. Alleen is de 120 Ohm weerstand uit de emitterleiding van de BC560C transistoren verwijderd en heb ik van de 74LS164's open-collector registers gemaakt door aan elke uitgang een BC550C te knopen. In de collectorleiding van de BC550 is de 120 Ohm weerstand aangebracht, want door een stomme rekenfout van mij dacht ik dat die BC560's maar één LED aanstuurden |:(

De 74LS164 registers worden samengevoegd door de achtste uitgang van de één aan de ingang van de ander te knopen.

Solderen van de LED-matrix

Afbeeldingslocatie: http://www.stack.nl/~robinvs/blink/images/IMG_0968.jpg
De kolomlijnen worden bovenlangs geleid om de zooi onder de print te beperken. Hier zijn wel een serie draadbruggen voor nodig.

Afbeeldingslocatie: http://www.stack.nl/~robinvs/blink/images/IMG_0958.jpg

Maken van de draadbruggen. TIP: Gebruik de pootjes van LEDs die je afgeknipt hebt.

Afbeeldingslocatie: http://www.stack.nl/~robinvs/blink/images/IMG_0967.jpg

Soldeer je draadbruggen op de Eurokaart. Maak ze aan elkaar vast d.m.v. een soldeerbrug.

Afbeeldingslocatie: http://www.stack.nl/~robinvs/blink/images/IMG_0969.jpg
Steek de LED VAN BOVEN door de print heen, met de pootjes schuin door de gaatjes (Zie foto). Zorg dat je kathode (-) onder zit, de korte poot/afgevlakte kant is je kathode.

Afbeeldingslocatie: http://www.stack.nl/~robinvs/blink/images/IMG_0970.jpg

Soldeer je anode vast aan de rijlijn en je kathode aan de kolomlijn.

Afbeeldingslocatie: http://www.stack.nl/~robinvs/blink/images/IMG_0971.jpg

Knip alles netjes op lengte.

Afbeeldingslocatie: http://www.stack.nl/~robinvs/blink/images/IMG_0972.jpg

Als je rijlijn te kort wordt, vouw je de anode (lange poot) van de LED om en gebruik je 'm als nieuwe rijlijn.

Solderen van de IC's
Afbeeldingslocatie: http://www.stack.nl/~robinvs/blink/images/IMG_0973.jpg

Fixeer je IC's met twee hoekjes. Zo blijven ze netjes zitten als je eraan werkt. TIP: Soldeer pinnen 7 en 14 eerst vast, dan kun je je voedingsleidingen direct eraan solderen.

Afbeeldingslocatie: http://www.stack.nl/~robinvs/blink/images/IMG_0974.jpg

Soldeer de voedingslijnen van de IC's door (PIN 7 aan 7 en NIET aan 14! ;)) en...

Afbeeldingslocatie: http://www.stack.nl/~robinvs/blink/images/IMG_0975.jpg

Herhaal dit voor de overige IC's.

Afbeeldingslocatie: http://www.stack.nl/~robinvs/blink/images/IMG_0978.jpg

Eindresultaat tot nu toe. Standoffs heb ik BTW uit een ouwe laptop gesloopt, daar hoop ik het display straks op te bevestigen.

TO BE CONTINUED...

[edit]
Benadski, op jouw schema zie ik het nou goed of is het kristal niet aangesloten? De X1 en X2 pinnen hangen te zweven. Dan zal je AVR veel te doen hebben... ;)

En hoe zit het met ontkoppelcapaciteiten? Wat voor regel moet ik aanhouden voor die dingen, want mijn schema's hebben geen voedingsontkoppelaartjes. Wat voor capaciteit moeten die dingen hebben en waar moet ik ze eventueel nog plaatsen behalve +Vcc en GND? Een paar vuistregels zouden al handig zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Stoney3K op 27-01-2004 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
Ik heb zoals beloofd ook niet stil gezeten, en zit mijn blinkenleds zowat af te ronden, alleen de ledprint moet nog met de controller print verbonden worden.

Hierbij wat brakke pics om je toch iets mee te geven ;)
De ledprint (achterkant)
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~m.tonissen/Foto%201.jpg
De ledprint (voorkant)
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~m.tonissen/Foto%202.jpg
De controllerprint(achterkant)
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~m.tonissen/Foto%203.jpg
De controllerprint(achterkant+ 5v molex en parralelle poort aansluiting)
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~m.tonissen/Foto%204.jpg
Close-up van bedrading tussen IC's van controllerprint
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~m.tonissen/Foto%205.jpg
Controllerprint(voorkant)
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~m.tonissen/Foto%206.jpg

Ik heb hem al een beetje getest, door een paar willekeurige leds aan te sluiten, en ze reageerden perfect op de geinstalleerde software voor blinkenleds :).

En als je dit zelf ook wilt doen, moet je je er echt mentaal op voorbereiden :P, zit bij mij al zo'n 12 uur werk in nu ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
dooie zooi opeens hier(kick)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
Triloxigen schreef op 26 januari 2004 @ 17:26:
[...]

met het huidige ontwerp wel, je kan max 144 leds omdat de parralelle poort maar 9 datalijnen heeft die al 18 chips moeten aandrijven(doorlussen). Volgens mij kan je ze niet verder doorlussen. Dus je zou andere alternatieven moeten doen, zoals AVr of matrix leds. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Venxir schreef op 28 januari 2004 @ 13:01:
[...]

met het huidige ontwerp wel, je kan max 144 leds omdat de parralelle poort maar 9 datalijnen heeft die al 18 chips moeten aandrijven(doorlussen). Volgens mij kan je ze niet verder doorlussen. Dus je zou andere alternatieven moeten doen, zoals AVr of matrix leds. :)
Je kan de doorlink-uitgangen van de 4094's aan elkaar knopen, d.w.z. van 2 8-bits schuifregisters één 16-bits schuifregister maken, of langer. Met de huidige Blinkenleds implementatie is dat overigens al gedaan.

Een implementatie zoals Blinkenleds, waarbij dus elke LED afzonderlijk aangestuurd wordt, is mooi om te zien door de hoge refresh-rate. Nadeel is dat het wel behoorlijk wat stroom vreet. Rekensommetje: Een LED kost 20 mA aan stroom. Stel alle LED's zijn AAN, dus 18x8 = 144 LED's aan. Voor een volledig brandend bordje heb je dan 144x0,020 = 2,880 Ampère aan stroom nodig... Laat staan wat je nodig hebt voor twee van die beesten... Daar is het matrix-principe eigenlijk voor uitgevonden. Met mijn bord zijn er max. 20 LED's tegelijk aan, da's dus 400 mA totaal aan stroom. Met de bovengenoemde 2,880 A kun je dus maar liefst zes van die bordjes aandrijven met nog wat over ook!

Overigens is de transistor-driver implementatie die ik gebruik (Schuifregisters én demux open-collector maken, dan de LED ertussen) wel een hele mooie want je kan de voeding van je LED's apart regelen (bv. helderheidsregelaar d.m.v. LM317) en de stroom van je LED's kan behoorlijk hoog worden (Max. stroom van een BC560C is 100 mA continu d8 ik. Elke tor is voor een achtste van de tijd actief, dus 800 mA is mogelijk.) Je kan meer stroom trekken, maar dan moet je de transistor vervangen door een medium- of highpower PNP. Leuk als je een restpartij LEDs hebt die je totaal naar de klote wilt helpen door er veel te veel stroom doorheen te jagen... ;) (Je LEDs branden wél feller!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
Stoney3K schreef op 26 januari 2004 @ 22:36:
[...]

Op zich niet, ik ben met een 20x8 bezig. De enige limiet is de snelheid van je LPT-poort, maar daar is met een AVR ook weer over te komen.

offtopic:
Hey Trilox, ken ik jou niet? Je was toch admin van http://rtfm.endoria.net/?
't is dood daar ;)
offtopic:
The one and only, mijn nickname is (nog steeds) uniek :)
Venxir schreef op 28 januari 2004 @ 13:01:
[...]

Dus een echte Lichtkrant maken zit er niet in, jammer :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Triloxigen schreef op 28 januari 2004 @ 17:35:
[...]

offtopic:
The one and only, mijn nickname is (nog steeds) uniek :)

[...]

Dus een echte Lichtkrant maken zit er niet in, jammer :/
Zoek eens achter de Maxim 6952/6953, be amazed mike! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• white_panther

white_panther

en toch als je via serieel gaat werken is er bijna geen limiet. (naja pci is 32 bit, dus als je een pci kaart maakt, die gewoon 32 bit uitstuurd kun je 2^32=4.294.967.296 ledjes aansturen.)
en dan via een schuifregister weer omzetten naar parallel omzetten. voor mij is dat meer dan genoeg, moet er niet aan denken om die ledjes te gaan solderen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
Ik heb nu werkende blinkenleds, maar loop te kloten met die irri software, sommigen werken slecht, kan preferences niet inkomen bij blinkentool. En je kan via $winamptitle§ variabele laten zien wat je afspeelt, maar dat werkt ook niet :/. Wie kan me helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

*schop*

is de software echt zo irri
btw
PICS :)

ennuh ik ben ook druk bezig... alle IC's zijn af, ik moet nu alleen nog het plaatje doen wat in mun 2 drivebays komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114540

het lijkt er op dat deze ook al dood gaat :(

Stoney3K is het je gelukt om je ding af te krijgen... ik ben daar nog wel erg benieuwd naar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen woorden, maar daden :) 1280 leds

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/tim.dehoucke/tweak/ledmatrix.jpg
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/tim.dehoucke/tweak/ledmatrix2.jpg

Geen maxim ic; maar een heuse Intel µC; USB sturing en SMD leds 8)

Personen die genoeg kennis hebben van een AT89C52 (8051 familie) contact me! :)

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 31421 op 26-05-2004 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghannes
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-07 08:31
Anoniem: 31421 schreef op 26 mei 2004 @ 17:19:

[afbeelding]
[afbeelding]

Is solderen een hobby van je :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr GAmba
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05-2021

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

Doet die het ook of niet???

Nyw leuk projectje, maar hoeveel zijn er nu al echt gebouwd?? Of is het zo dat iedereen er met veel zin aan begint maar er dan pas achter komt dat het best veel werk is.

Misschien dat ik er ooit ook is eentje bouw als ik door heb hoe dat printjes etsen werkt. ( Eik alleen nog oude scanner vinden ).

Signature unavailable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ghannes schreef op 26 mei 2004 @ 17:45:
[...]

Is solderen een hobby van je :Y)
Deze printen zullen misschien in productie gaan en verkocht worden :) Alles is SMD, dus de printen zullen machinaal bestukt worden.
En ja, deze werkt :) Maar er is nog veel werk aan de software voor de µC

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 31421 op 26-05-2004 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrandir
  • Laatst online: 23:30
Ik heb gehoord dat er tegenwoordig ook ledjes te koop zijn waar al een weerstand bij in zit gebouwd... Is dat niet een plan? Dat scheelt véél solderen!

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mithrandir schreef op 26 mei 2004 @ 21:02:
Ik heb gehoord dat er tegenwoordig ook ledjes te koop zijn waar al een weerstand bij in zit gebouwd... Is dat niet een plan? Dat scheelt véél solderen!
Wel niet bruikbaar om matrixen te maken.

edit Juicy: NIET bruikbaar :p Last van mijn W-vlaams ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 31421 op 26-05-2004 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05:23
Anoniem: 31421 schreef op 26 mei 2004 @ 21:05:
Wel niet bruikbaar om matrixen te maken.
Is het nu wel of niet bruikbaar ? ;)

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

owja .. ik zal ook nog ff posten wat ik tot nu toe heb:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/homepagewouter/IMG_1208.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/homepagewouter/IMG_1209.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudoo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-07 16:39
damn dat zijn veel kabeltjes....

ik kom dit topic net tegen, echt wel cool :9

maar ik weet niet zoveel van elektronica, en die schema's enzow....
zou mij dit ook kunnen lukken of ga ik dat helemaal fout maken als ik er aan begin :S ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Aan wat ik nu aan het maken ben kan je weinig fout doen, maar het is wel heel veel soldeerwerk, ik zal nog wel even een duidelijk schema maken.

dit is alvast een lijstje van wat ik gekocht heb:

18X CD9094
144X LED rood 5 mm
minimaal 30 meter kabel
2 Euro kaartjes
een 25 pin stekkertje
een adapter (je kan natuurlijk ook stroom van je voeding tappen)
en heeel veel soldeertin (100g)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
Misschien dat er hier nog een aantal mensen wachten op mijn ontwerp wat betreft de blinken matrix. Ik heb hierbij wat vertraging opgelopen, vooral omdat ik een aantal onderdelen niet heb en dus niet kan testen...

Heeft iemand misschien nog wat IRF7104's voor me liggen, dan kan ik er weer mee verder? Ik zou eerst bij Reichelt bestellen, maar de kosten zijn daar ineens gestegen (verzenden). Twee is in principe genoeg om te kunnen testen, eigenlijk heb ik er 8 nodig, maar dat komt later wel. Dus als iemand ze heeft of toch bij Reichelt bestelt, laat me het ff weten! Thanks. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De leds van "blinkenleds" worden niet gemuxt? kheb eens kort op de site gekeken maar vond enkel pcb's terug. Iemand een linkje naar een schema?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107703

Ga denk ik ook maar eens beginnen, heb nog maar 10 rode ledjes liggen :o

Waarvoor dienen die ic's eigenlijk om data te kunnen ontavngen oid?

Ben vrij nieuw... In dit soort zaakjes, helemaal met ic's en chips e.d.

Alvast Bedankt,

Guido

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniK0bo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05-2024
even mijn soldeer kunsten showen B)

Afbeeldingslocatie: http://elektron.ewi.tudelft.nl/~wmchim07/USB2LCD/ledarray_f.JPG
Afbeeldingslocatie: http://elektron.ewi.tudelft.nl/~wmchim07/USB2LCD/ledarray_b.JPG

Het is een 10x10 matrix met 3mm ledjes. Ik wilde eigenlijk een solidstate scope maken, maar ik mis nog een aantal onderdelen.

<offtopic>
voor ander soldeer werk ->
http://elektron.ewi.tudel...im07/USB2LCD/IMG_1521.JPG
http://elektron.ewi.tudel...im07/USB2LCD/IMG_1520.JPG
</offtopic>

[ Voor 22% gewijzigd door miniK0bo op 02-06-2004 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83511

Gaan jullie hier zelf ook software voor schrijven?

Ik heb zelf een soortgelijk iets gebouwd, maar ik stuit op het probleem dat ik via Visual Basic of via Java, mijn parallele poort niet snel genoeg krijg om die schuif registers aan te sturen...

Via een micro controller werkt het zaakje perfect, alleen het geheugen van zo'n ding is beperkt.. en daarom wil ik toe naar een programma voor op mijn pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 75980

je zou een ram IC of flash geheugen aan je uP kunnen koppelen.
Dan heb je zo een zooi geheugen erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamborghini
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-06-2022
Je hebt helemaal geen extra geheugen nodig voor de µC, daar past zat in. Je moet gewoon zorgen dat de daadwerkelijke aansturing van "het display" in de firmware zit. Zodat je geen omkijken hebt naar de hardware. De rest doe je allemaal via de PC software. Eventueel zet je ook nog de tekenset in de controller. Met de juiste code past dat best.

Ik heb 2 jaar geleden ook een ledbord gemaakt van 42 kolommen breed en 7 rijen hoog (=294 led's). Stand alone en aangestuurt door een enkele µC zonder gebruik van maxims. Zat het hele alfabet in en ook alle letters. Zelfs met allemaal animaties zoals, scollen, knipperen, invallen, enz. enz. Zonder extra geheugen.

[ Voor 26% gewijzigd door Lamborghini op 08-07-2004 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Laatst online: 12-06 22:20
ziet ernaar uit dat het project een beetje dood loopt?
en ja lcd ondersteund ook seriele poort voor blinking leds?

[ Voor 40% gewijzigd door zoeperman op 14-07-2004 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 127544

Ik ga hier wel iets mee proberen, ziet er goed uit, maar moet je zelf die dingen die de data verwerken programeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
In het eerste topic (of openingspost van deze, not sure) staat bij dat er software is voor LCD's (met URL en naam) die je ervoor kan gebruiken :-)

Leuk dat er nog steeds volk mee bezig is; ik krijg er zelf ook weer goesting van :-)

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolfje
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-05 14:11
wanneer zal de pdf online komen?
zodat er meer duidelijkheid komt voor
mensen (onder meer mij) die niet zoveel
van electronica kennen en toch de led-matrix
willen solderen.

kwil eraan beginnen, voor hem dan in mijn casemod te steken, ik heb al 2 led-bars.
1 voor de HD-meter en de andere voor de Netwerk-meter.

en in het midden zou ik 144 ledjes willen steken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebels
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

Anoniem: 31421 schreef op woensdag 26 mei 2004 @ 17:19:

[afbeelding]
[afbeelding]

omg!

respect! _/-\o_

is dit pro of nog steeds hobby? :o
gave/praktische opstelling ook!

[val een beetje laat in hier, maar zie dit topic nu net voor het eerst :X ]

[ Voor 7% gewijzigd door Rebels op 09-04-2005 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
ik heb mijn blinkenleds nu ook al zo'n 2 jaar af en in gebruik :)
144 leds 5mm rood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolfje
  • Laatst online: 28-05 14:11
offtopic:
wil je eens het schema naar me mailen? doorstuur at alasal dot be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-06 23:26

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

en ik maar dneken dat het hele project helemaal dood gebloed was.
Maar gelukkig zijn er nog mensen die er wat mee gedaan hebben :)

nu nog pics en filmpjes >:)

enuh hoeveel waren jullie ongeveer kwijt voor printjes ic'tjes enzo ik geloof dat in de tijd van de animo checks enzo alles rond de 30 euro ofzo lag ?

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
enriqueeeee schreef op zondag 10 april 2005 @ 20:42:
en ik maar dneken dat het hele project helemaal dood gebloed was.
Maar gelukkig zijn er nog mensen die er wat mee gedaan hebben :)

nu nog pics en filmpjes >:)

enuh hoeveel waren jullie ongeveer kwijt voor printjes ic'tjes enzo ik geloof dat in de tijd van de animo checks enzo alles rond de 30 euro ofzo lag ?
Ik kwam op €50 uit, maar ik had ook 60 meter flatkabel ofso :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-06 19:18
kan iemand dit meenemen naar ia.net? want ik heb er wel interesse in voor een casemod maar zou er graag een ia van zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neok_
  • Niet online
miniK0bo schreef op woensdag 02 juni 2004 @ 23:40:

[afbeelding]
[afbeelding]

Het is een 10x10 matrix met 3mm ledjes. Ik wilde eigenlijk een solidstate scope maken, maar ik mis nog een aantal onderdelen.
Dat is zeer netje gesoldeerd. Wat voor soldeerbout gebruik je (pic)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 101665

Aangezien dit topic een beetje oud is zijn er veel plaatjes verloren gegaan.
Daarom wil ik graag weten of iemand nog de schakeling met evt. plaatjes nog voor mij heeft.

mstrrtsm [@@] hotmail [..] com

b.v.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• un1ty
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-06 22:16

un1ty

Join the Arena!

Kruisjes festijn in SP.
zet ze even op imageshack! ik kan er ook wel een paar hosten.
maar ik zit ook snel aan limiet

void main(){ printf("Hello tweakers!"); }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24306

ik kan niet achterblijven natuurlijk :+

Afbeeldingslocatie: http://img117.echo.cx/img117/6646/img1971f7jv.th.jpg

Hier ben ik momenteel mee bezig 20X20 matrix schermpje (rode high-eff leds leuk vor op de hoedenplank ;) ) word gebufferd met een picje en word bestuurd met een stukje visualbasic rs232

Afbeeldingslocatie: http://img117.echo.cx/img117/6466/img1727m0qb.th.jpg

Deze heb ik ook nog; 1024 led's tri-color (8> . nooit echt veel mee gedaan, 1 keertje aan een pic gehangen en er een scoop op laten draaien voor muziek, beetje nutteloos idd.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 24306 op 23-06-2005 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:14
Als de led-bar IA is afgerond maar een blinkingled IA maken? :D

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Pagina: 1 2 Laatste