[EL] Blinkingleds (LED-matrix) Groepsproject

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 5.811 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Lees eerste de openingspost door voordat je vragen stelt.

Voor de nieuwkomers. Dit draait om een project dat je op je eigen kan bouwen mits hulp en begeleiding van ons hier mocht je strop komen te zitten. Het Blinkingleds project is al reeds gedaan bij onze Oosterburen (Duitsland) en doen wij nog een keertje over, alleen, beter natuurlijk ;-)

Voorkennis zeg je? Nou, als je de AVR-versie gaat bouwen is het best wel fijn als je er nadien ook zelf wat nog mee kan doen dan alleen het vooropgestelde.
Voor de 4094-versie (huidige versie, om te beginnen zeg maar) is alleen vereist dat je niet vies bent van wat soldeerwerk.
PS: Tis mierenneuken overigens want het zijn héél veel draadjes. Zie dat je niet te 'high' oploopt van enthousiasme als je eenmaal aan het solderen bent hé :7

Het origineel topic, hier ook nog ergens tussen het stof van GOT te vinden ontsprong uit een 2 IA-animochecks die vroegtijdig zijn gestorven.
Juist vanwege dat die niet doorgingen, had ik gedacht het nog eens over te doen, mits wat andere die ook willen bouwen geraken we er wel dacht ik zo.

---------------------
Nieuwsupdates:
---------------------

14/09/04
Fijn dat er nog een paar mensen iets aan hebben gehad. Misschien dat er ooit nog weleens iets uit de bus komt om hier eens iets deftig van te maken. Dit is geen excuses; maar ik vind het jammer voor zij die er wel zin in hadden en waarvoor het nu niets is geworden :-|
Lees maar voort; en misschien, als je over 6 maand hier nog is checkt, staat er wél een PDF'je te downloaden voor je zelfbouwproject :)

17/12/03
Hmm....ik meende te horen zeggen dat ik de bestanden voor de 4094-versie toch spoedig (week geleden?) die avond zou krijgen van ontwerper Sayan.
Nog niets ontvangen.

11/12/03
Blijkbaar gaat dan toch nog alles goed met het 4094-PCB dat nu snel binnen zal zijn of eigenhandig gebouwd wordt om te testen. Dankuwel Sayan, hopelijk is de Sint jou niet vergeten ;)

4094 of AVR ?
Blijkbaar gaan de twee Blinkingleds mogelijkheden gelijktijdig op.
Dus ik neem aan in samenwerking met Mr. Wazoo voor de IA oa. dat er een AVR-versie ook terzelfder tijd of net iets later te bestellen valt.
NOTA: Beide versies worden nog steeds gepland, de basic one vervalt niet.
- 4094-versie | Beginners | Schuifregisterprincipe | Prototype moet gebouwd worden.
- AVR-versie | Gevorderden | AVR-functies | Schema's + componentne worden nog bepaald.

02/12/03
Er is een goed Engelstalig pakket dat de Blinkingleds zal ondersteunen.
JaLCD met name ! Ik heb het gezien, ff geprobeerd en moet zeggen, het loopt lekker, past zich gewoon aan zeg maar en komt met een helehoop effectjes die je dan zelf niet meer moet maken !
Het programma werkt alleszins voro de 4094-versie. Ivm de AVR-versie weet ik het niet.

Korting:
We kunnen korting krijgen voor de aankoop van LED'jes via WORLD-LED (Nederland) en dit voor één grote bestelling of desnoods, uitzonderlijk is me wel gezegd, voor afzonderlijke bestellingen van jullie.
De korting kan best oplopen tot 5, 10 à 20%, wat toch aanzienlijk is.
Voorwaarden gesteld:
- De massa's LED's kunnen verdeeld worden (soort van IA als je wil ENKEL voor dit topic!!!) en omdat we dan wel véél LEDS zullen versturen halen we wel de grens voor 20% korting. (Misschien wil Mr. Wazoo dit doen voor ons?)
We kunnen dan wel niet voor Jan ultra-bright RED, voor Piere SMD 3mm en voor Joos RGB-leds bestellen. Dus, we houden het al op 3, 5 en 10mm LED's. (5mm is standaard.) En keuze tussen rood, groen. (Mogelijk nog geel en oranje als de prjs niet te hard verschilt). Duidelijkheid volgt nog.
Mr. Wazoo; als jij me misschien even kan mailen hieromtrend. (Misschien ook ivm verdeling 4094 chips?) Anderen ook mailen, geen geroep door elkaar over dit op GOT. GESTRUCTUREERD is het sleutelwoord; :D
- Op andere producten krijgen we ook al korting.

offtopic:
(Je kan de oude IA en het oude gesloten onderwerpje over Blinkingleds op GOT nog altijd nalezen als je wil. IA animocheck op Laupro's.nl site. )

FAQ:
Q: Wat zijn Blinkenleds?
A: Blinkenleds is eigenlijk gewoon een matrix van 144 leds. Watte!? Je maakt een veld van 144 ledjes in 18 kolommen van 8 rijen. Op dit veld kun je vervolgens verschillende dingen weergeven.
Dit naar het ontwerp van het Duitse project, alleen doen wij het nog een keertje over; maar dan BETER ! :D

Afbeeldingslocatie: http://teema.ippc.com.tw/product/730349/lcd%20lamp.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.interq.or.jp/japan/se-inoue/picture/led.jpg
LED-types

Q: Hoe groot is dit?
A: 15*30cm ongeveer. Je kan kleiner en je kan zeker groter mits een paar kleine aanpassingen die je zelf wel kan ontdekken eens je bezig bent :)
(LEDS tot 10mm passen hier perfect op ! Kleiner kan uiteraard ook. SMD beter NIET! )
The sky is the limit !

Q: Wat met een Inkoopactie?
A: Ja zoals gezegd, was er reeds een 'animo'-check om tekijken of er interesse was. Een tweede animocheck is echter stuik gelopen en daarom gebeurt het nu zo.
Je kan de onderdelen die we hier gaan vernoemen (het basislijstje zeg maar) ook gebruiken om ermee naar je electronicazaak (soms elektrogrootzaak of huishoud&electrogrootzaak) te trekken en het te bestellen.

Q: Ik wil heldere LED's !
A: Zolang ze maar maximaal 20milliAmpére verbruiken is het ok.
(Ter vergelijking, LED's die 3000milliCandela (mcd) uitsturen in licht kan je nog gebruiken; hoger is wel aan te raden (zeker +4500mcd) om extra stroom te laten leveren door ander component. (Zie iets verder)
Gewone rode LED (die van elke in de handel verkrijgbare lichtkrant) is overigens een pak minder dan 3000mcd. Meestal zelfs niet meer dan 800mcd. (Echte cheap-ass LED's die bijna niks verbruiken: 200mcd. Schijnt nog altijd rood op dat je kan zien vanop 100m afstand. Laat je dus niet misleiden hé. Maar +750mcd oogt toch et wat fijner)

Q: Andere kleuren mogelijk?
A: Wie zegt dat die led's persé rood moeten zijn? :)
Q: Blauw voor m'n kewl case/raam/hoerekot ?
A: Wees maar zeker! (LEDS met grote lichtopbrengst vereisen wel een ULN2803 (@1.5€) of een NPN-transistor (BC547) (@0.1€)om extra stroom te kunnen leveren. Is detail, komt nog aan bod)

=> Hogere vermogens via de NPN-transistor. Nog meer (stroom) mogelijk via spanningstabilisator ULN2803 waarmee je uitaarde de ultra bright (super)LED's kan aansturen. Of, waarvoor ik de ULN2803 boven de transistor zou gebruiken, voor eventueel relais. (144...relais....Bouw jij morgen het huis van de toekomst; laat het ons weten ;)
Er is plaats voorzien in het schema voor een transistor of ULN28003 ! Tis maar dat je het weet.
Datasheet ULN2803: http://personal.telefonic...ds/datasheets/uln2003.pdf

Q: Hoe werkt Blinkenleds? Oppervlakkig.
A: Blinkenleds wordt via de parallel OF seriële poort aan je PC gehangen en kan met behulp van verschillende soorten software aangestuurd worden.
(Sommige tweakers zullen zelf aan het programmeren gaan. Wie Elektuur erop naslaagt kan zelfs een heuse USB-UART vinden en kan het daar mee doen! wordt hier echter niet als basis gebruikt.)
Update 02/12/03: Er is dus wel een degelijk Engelstalig pakket voor onze Blinkingleds!

Q: Hoe werkt Blinkenleds technisch?
A: I/O via DLL gebruiken bv. (io32.dll of inpoutput32.dll) -> RS-232 (parallelle poort, LPT) -> SUB-D 25 centronicsbus (ingang van je bordje)
-> CMOS CD4094(BP) (Philips maakt ze bv.) 8-bit serial to parallel static buffered shift register. -> 8-indivuele leds aansturen mogelijk. Meerdere leds door cascading.

Q: AVR (microcontroller) ?
A: Multiplexing en gebruik van AVR (microcontrollers) is aan bod gekomen. NA de bouw van enkele hun 4094-GOT Blinkingledjes bord zal AVR terug aan bod komen en mogelijk ook daarvan een 'uitgave' verschijnen. Ik denk niet dat deze ergens op het net te bespeuren is. Maar enkele lopen hier toch warm voor dus mits zij zich nog even kunnen in toom houden ;)
(Laat het AVR-gedoe dus ook nog even achterwege in dit topic aub, maakt het er iet simpeler op. Desnoods appart topic starten. Bedankt voor het begrip)

Q: Moeilijk? Wat kost het?
A: De kosten kan je dekken tot 30 euro voor het materiaal, extreem nog minder.
(Voor 50 euro heb je werkelijk alles, inclusief nog wat soldeersel en wat transistors en extra leds voor als je wat kapot hebt gedaan. Eventueel dat niet maar een goedkope soldeerbout.)
Het is niet 'moeilijk'; je moet wel bij de pinken blijven. Eventueel loop je wat 'achterop' en kan je vragen stellen aan diegeen die reeds verder staan. Of je mailt, of je roept het uit op het forum gewoon. Hoe meer JIJ bijleerd, hoe happier IK er van wordt.
Om je toch al voor te bereiden is het wel goed dat je een beetje kent van elektriciteit. Dit is goede lektuur:http://www.sea.siemens.co...n.mason?electricity:1:1:1
Moet ik dit kennen? Tuurlijk niet. als je gewoon nabouwt wat hier komt gaat ook alles goed :)

Q: Paralllele poort? Serieel?
A: Op de parallelle poort hangt meestal een dikke kabel met breed kopstuk, je LPT1/LPT2-poort ook wel. Oude printers hangen hier aan. (Die dus niet USB zijn bv). Serieel hangen soms oude muizen aan. Bekend als je COM1, COM2, etc. poorten.
(Effectief is PS/2 en USB en vele andere 'poortjes' allemaal eigenlijk seriëel; maar lets keep it down to earth, okay)
Meer over de werking ervan kan je lezen in onze eigen GOT parallele poort FAQ:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/813229//

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/par_con.jpg
RS-232 kabel. / Printerkabel / Parallelle kabel met centronics bus (SubD25)

Q: Wat heb ik nodig van gerief?
A: Een lijstje met minimum zaken komt eraan. Zullen volgende zaken zeker bevatten:
*Te koop bij electrozaak* (Conrad.nl velleman.be Gouden gids wil ook al eens helpen ;)-
- LEDS - Toch wel wat nodig - 0.2 à 0.08 eurocent per stuk.
- CD4094(BP) - 8-bit static shift register - +-2,-euro (?) P/stk.
- Etsbord:
- Eurocard - Met eilandjes, gewoon kopen - 2 à 6euro, herbruikbaar
- Pre-factured - geëtst met de banen er reeds op - etsen loopt toch op in prijs. Je moet een tekening kunnen tonen. (wordt hier beschikbaar gesteld) en kaart zelf kost een paar euros. (Het etsen zal je geld kosten. 10euro schat ik toch? Maar dan is de layout al gelegt en moet je minder met draadjes knoeien)
- Goed verstand - Gekregen bij geboorte, koste je pa alleen wat moeite. Hopelijk geen geld
- Boormachien/Dremel - Gaatjes boren voor componenten - Meesten hebben dit, of je leent het wel. 20€ voor goedkope dremel eventueel.
- Soldeertin - Aanhechting componenten - 100gr, 2€, kost niet veel
- Soldeerbout - Voro het solderen, 20Watter is goed - 10 à 35€ (Velleman, conrad. Voor VEEL solderen misschien van Weller aanschaffen)
- PCB-design - Enkel als je je kaart laat etsen; krijg je hier. Niet voor Eurocards.
- Draad - Voor draadbruggen - 1 à 1.5mm² enkele geleider. Kost niets. (Lokale huishoud of doe-het-zelver zaak. Brico bv.)
- Software - Besturing - Gratis downloaden van sites, zelf doen of tooltjes van tweakers gebruiken. (http://www.jalcdsforum.de...ownload&attachmentid=1297
- Parallelle/seriële kabel - Communicatie - 2€. 'D-sub 25-male centronics' voor de parallelle kabel als je hem zoekt.
- ULN2803/BC547 - voor meer stroom (optioneel) - 1.5€ / 0.1€
- ..
- .

Q: Wat kan je allemaal met Blinkenleds doen?
A: Er zijn programma's waar je filmpjes mee kan afspelen (.blm files)
- Tetris spelen
- Snake spelen
- Winamp VU meter weergeven
- digitale klok weergeven
- Looplicht op je job, appartement, voordeur.
- Lichtkrant instellen, etc. etc...
- Nog ettelijke eindeloze mogelijkheden.

Wordt oa ondersteund door JaLCD (Een Duits LCD-programma, behandelt je LED-matrix alsof het ene LCD-scherm is en kan bv om de beurt je fan snelheid laten zien, luchtverplaatsing en temperaturen.
Mogelijk ook ondersteuning in LCD Studio.
Daarnaast wil ik iedereen graag aanmoedigen om engels/nederlandstalige software te gaan maken :-) De meeste software is namelijk Duitstalig, geen ramp, alles wijst zichzelf uit, maar kan toch knap moeilijk zijn voor sommige mensen.

Update 02/12/03: Een goed Engelstalig pakket is ook al gevonden. (Voor zowel LPT/COM-aansturing)

Voor de programmeurs onder ons, met slechts enkele kilobytes aan broncode kan je al een lichtkrant maken. Wat zeg ik; bij nader inzien, zelfs minder dan 80-lijnen code. (GEEN pointers of classes of wat dan ook van die soms 'rare' handel voor nodig!!!) Visual Basic, Visual C++, Borland,...wat je maar wil, het werkt en is SIMPEL !
Geboeid? Als je zelfs wat Duits kan en vlot bent met elektronika kijk dan eens naar de (2-pagina's!!!) -tellende website van de originele Blinkingleds. Ik vermeld er even bij: Ziet er op de eerste foto's wel simpel uit; is het ook; naderhand die foto's met veel draadjes maken het er wat 'moeiijker' op. Wees wat 'ordelijk', gebruik draad in kleurtjes, en dat lukt wel. ;)
Site: http://www.easy-mod.de/emcontent/content.php?id=115
Eventueel foto's:
Afbeeldingslocatie: http://www.easy-mod.de/emcontent/inhalt/how-tos/blinkinglights/leds.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.easy-mod.de/emcontent/inhalt/how-tos/blinkinglights/sockel2.jpg

Het is naderhand stilgevallen. (Terwijl er veel vraag naar was en toch wat enthousiasme kon loswekken).
Zie namelijk dit oud 'blinkingleds'-topic op GOT:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/741131/0//

Afbeeldingslocatie: http://www.mrwazoo.nl/blinkenleds/blink1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mrwazoo.nl/blinkenleds/tn_bl11.jpg

[off-topic]Wat nu? Het vorige topic over Blinkingleds is onderhand ook 'dood'.
Lees een keertje de post van "13 november 01:45" van "Mizitras" door waar
wordt gezegd wat er met deze nieuwe start bereikt wil worden.
(Te lezen op: http://gathering.tweakers...message/19237971#19237971[/off-topic]

Voor alle nieuwkomers of elektronikaleken die bij dit project zijn aanbeland. Zelfs al knoei je met je boormachien/Dremel of denk je nu "Waar heeft die vent het over?", steek je LEDS (lichtgevende 'lampjes) in het stopcontact 230Volt of
heb je de genotsspeeltjes van je ma in een standing-up stun-guns verandert. DOE GERUST MEE; ik wil me speciaal ook voor deze mensen engageren en desnoods wat 'off-topic' voor basic electronika via mail of forum helpen. En er zijn zeker nog eens een veelvoud aan lieve Tweakertjes die je op weg helpen.
We zien wel waar de schaats schots en scheef gaat zou ik zo zeggen :)
Have no fear Noobs

Nog wat sites om op te geilen:
Blinkenleds Projects:
http://blinkenleds.spline.de/
http://www.moddingmeister.de/Blinkenleds/bl.htm
http://www.moddingmeister.de/blinkeblue2/page_01.htm

Dit alles is weer afgeleid van deze projecten:
http://www.etv.tudelft.nl/vereeniging/archief/lustrum/90/
http://www.blinkenlights.de/

Edit1: Url naar oud topic toegevoegd
Edit2: Url naar Laupro toegevoegd en de foto's.
Edit3: ULN2803 + FAQ aangevuld + foto RS232 + links in FAQ etc..

[ Voor 208% gewijzigd door Mizitras op 14-09-2004 12:19 ]

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Bij deze. :)
Ik had ook interesse in het project, maar had er weinig vertrouwen meer in na XNDR's inkoop-debacle. Succes; ik hoop dat het nu wel lukt.
Overigens zullen de reacties aangaande de inkoopactie op het LauPro-forum afgehandeld moeten worden; deze thread is er alleen voor technische vragen, opmerkinen en tips voor diegenen die hun tijd opofferen aan dit project.
Reclame voor de IA vanaf nu alleen in signatures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-06 19:18
ik wil GRAAG doorgaan met de IA @ laupro, alleen, Sayang antwoord niet op mail, en hij was de printontwerper

ik ben min of meer de dozenschuiver in t geheel, dus ik heb sayang nodig of iemand die kan printontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizitras
  • Niet online
MR_WAZOO schreef op 14 november 2003 @ 17:28:
ik wil GRAAG doorgaan met de IA @ laupro, alleen, Sayang antwoord niet op mail, en hij was de printontwerper
ik ben min of meer de dozenschuiver in t geheel, dus ik heb sayang nodig of iemand die kan printontwerpen
-> Waar een wil is; is een weg. Ik vraag hieronder even voor hulp van andere ivm het PCB. wordt er volk voor gevonden, zullen we dit via mail bespreken, wordt het iets, dan posten we dat hier toch gewoon.
Ik kan een beetje PCB-ontwerpen en kan wel een beetje hulp krijgen/gebruiken.
Misschien,...waarschijnlijk ;) zijn er andere die dat vele sneller en beter kunnen, die mogen natuurlijk ook evne reageren (of mailen).

Maar laten we nu even focussen op DIT onderwerp dat hier wordt besproken ja? Of er dus nog mensen zijn die zelf hieraan willen starten. En zo ja, via vorderingen ons op de hoogte houden en desdusdanig ook andere weer aanzetten tot het starten hiervan. (En passant kan de ervaring van deze weer helpen bij nieuwelingen of ideëen bieden voor uitbreiding, vereenvoudiging of goede tips opleveren).

Win-win situatie iemand? :)
Van Kaj moderatorOverigens zullen de reacties aangaande de inkoopactie op het LauPro-forum afgehandeld moeten worden; deze thread is er alleen voor technische vragen, opmerkinen en tips voor diegenen die hun tijd opofferen aan dit project.
Reclame voor de IA vanaf nu alleen in signatures.
- Merci voor topictitel te veranderen.
- Volledig mee akkoord dat hier geen geblaat moet komen van mensen die zich er niet meer achter scharen.
- 'Reclame' mag volledig uitblijven. Als het uiteindelijk toch nog mogelijk blijkt dat de IA gewoon doorgaat, laten we dat hier wel weten in DIT topic.

Nogmaals; wacht niet af, voor zij die willen, stel je vragen hier, ook al ben je nieuw tot het idee. Je moet niets opnieuw lezen, gewoon vanaf nul als je wil.

Is er volk bij dat reeds de blinkingleds heeft gebouwd?

Mensen hier die zich over het PCB-desing willen buigen?

Voor zij die bezig zijn reeds, post je vorderingen. Ik ga dit zeker op de voet volgen en alle mogelijke nuttige zaken vermelden in de 'tutorial'; als er genoeg mensen zijn dat is natuurlijk die zich er voor inzetten. (Het project dan weliswaar;)

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:39
Ik krijg 20 November al mijn stuff binnen om de blinkenleds met de hand te maken dus zonder voorgeprintje PCB :). Wordt een klusje maja daarom zijn we ook tweakers :P

If it aint broke, fix it till it is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizitras
  • Niet online
Venxir schreef op 14 november 2003 @ 19:23:
Ik krijg 20 November al mijn stuff binnen om de blinkenleds met de hand te maken dus zonder voorgeprintje PCB :). Wordt een klusje maja daarom zijn we ook tweakers :P
Jij houdt ons hier zeker op de hoogte?
Kan je even vermelden WAT je zoal hebt besteld?
Mag ik je hieromtrend even mailen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannos
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-05-2024

hannos

pardon me

lijkt me erg leuk om zo'n led matrix voorin me computer te hebben.

via welk principe werkt deze matrix? mutliplexing of dmv schuifregisters of misschien nog wat anders? en aan welke poort moet deze aangesloten worden? COM/LPT?

erg interessant project op zowel programmeergebied als electronicagebied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizitras
  • Niet online
H a N N o schreef op 14 november 2003 @ 19:46:
lijkt me erg leuk om zo'n led matrix voorin me computer te hebben.
via welk principe werkt deze matrix? mutliplexing of dmv schuifregisters of misschien nog wat anders? en aan welke poort moet deze aangesloten worden? COM/LPT?

erg interessant project op zowel programmeergebied als electronicagebied
EDIT: Je interessante/behulpzame vraag is nu beantwoord in de FAQ ;)

Kan je aansluiten seriëel en parallel. (Software moet aangepast worden en/of andere socket kopen voor JOU bordje.)
Ik stel voor om dit hier zowel ser als parallel uit te werken. (Beiden zijn dan nog steeds zeer simpel voor programmeurs om aan te sturen. Een eigenhandig programma maken daarentegen, dat vergt vooral redelijk wat tijd. Lichtkrant schat ik toch zo'n 2 à 3u werk als je nog niet veel (niets?) met I/O-sturing hebt gedaan.
(Rekening houdend dat je voorkennis hebt en aan een tijdsschema aan uit kan van de chip).
Anders; is het gewoon kwestie om te wachten op software van andere tweakers, of de bovenvernoemde programma's. OF, zelf een tandje bij te springen en gezamelijk wat code onder programmeurs te verspreiden.

[ Voor 39% gewijzigd door Mizitras op 02-12-2003 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Laatst online: 02-07 07:22

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik val er een beetje in, maar ik las dat jullie nog iemand nodig hadden om de print te ontwerpen. Daar wil ik in principe wel aan meehelpen, maar wat is het idee van de print? Dattie ge-etst moet worden door de gemiddelde Tweakert met een plotter en etsvloeistof, of dat 'ie professioneel ergens inmekaargeepibreerd wordt?
En is het misschien een idee om het spul toch (bijvoorbeeld met een microcontroller ergens) te multiplexen? Kan je ook dit soort ledmodules gebruiken, scheelt weer 64 leds solderen per keer, besides ben je met het solderen van 1 microcontroller, 3 schuifregisters en wat torretjes klaar, bovendien kan je met een beetje intelugente microcontrollerprogrammering ook leuke dingen als grijstinten doen. En als iemand mij de hardware doneert wil ik de microcontroller-software wel schrijven & open-source maken. Nadeel is dat je het iets minder begrijpelijk maakt voor noeps, maar je hebt wel het voordeel dat het een stuk sneller inmekaar te zetten is. ((veel minder) chips solderen, moduletjes solderen, AVR ofzo aan de LPT hangen & programmeren en gaan met die banaan.)

Anywayz, ik hoor wel wat jullie ervan denken.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
ik vind t best leuk om from scratch te beginnen, dan kunnen we een eigen idee ontwerpen

roept u maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Tussendoor vraagje :

Zou je de matrix met 144 ledjes ook door een microcontroller kunnen laten besturen (@8MHz) maar dan wel dat de leds met >50Hz worden ververst? (niet zozeer of je het kan aansturen, maar of de controller genoeg kracht heeft om het met minstens 50hz te doen :))

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Jahoor. Ik heb al eens een matrix van 80x24(=1920)x2kleuren ledjes gedaan, en een AVR op 10MHz kon dat inclusief data ophalen uit een extern SRAMmetje, eventuele effecten eroverheen gooien (realtime berekend) en richting een multiplexed LED-display (waar die blokjes uit mijn vorige post uitkomen) sturen makkelijk aan. 144 leds zal dus een stukje cake moeten wezen, dan kan je zelfs nog leuke effecten als grijstinten en faden enzo uithalen.

Ik ben nu een schakelingetje aan het solderen om 1 zo'n blokje met een AVR aan te sturen, om even te kijken hoe moeilijk het voor de gemiddelde tweaker gaat wezen om zoiets inmekaar te gooien. Resultaten post ik hier wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Ok bedankt! :) dat is duidelijk

ik ben atm ook met avrs aan het experimenteren, mega16(L) in this case :)

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
15 10M RING 1 X 0,14MM 6 € 0,59 € 3,54
27 25-poliger D-SUB-Stecker, Printausführun 1 € 0,47 € 0,47
1 IC voetje 16 polig 18 € 0,18 € 3,24
1 LED 5MM Rood 150 € 0,09 € 13,50
28 Metallisierte Kappe für 25-pol. D-Sub-Ve 1 € 0,29 € 0,29
1 MOS 4094 20 € 0,28 € 5,60
1 Printplaat 200 x 100 2 € 2,05 € 4,10
1 Soldeertin 1 € 1,35 € 1,35
1 Stekker voeding Male 1 € 0,20 € 0,20

dit is wat ik heb besteld en nog een website die mij helpt om alles te bouwen :).
Misschien dat ik nog wel een NEderlandse bouwbeschrijving wil maken voor de mensen die zonder voorgemaakte PCB werken.

http://www.easy-mod.de/emcontent/content.php?id=115

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
Mizitras schreef op 14 november 2003 @ 19:32:
[...]

Jij houdt ons hier zeker op de hoogte?
Kan je even vermelden WAT je zoal hebt besteld?
Mag ik je hieromtrend even mailen?
-JA
-Gedaan
-Tuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big4SMK
  • Laatst online: 30-06 09:32
Mizitras schreef op 14 november 2003 @ 20:36:
[...]
(als je mij wat kan helpen met die CD4094 bv, die steekt al over 8-maand hier op een breadje waar ik nog niet zoveel me heb aangekunnen) :(
[...]
Ik weet niet wat je precies moet weten van zo'n ding. Als het slechts de werking is kan ik het je wel even uitleggen. Ik ben geen electronica expert maar heb zelf wel zitten rommelen met een paar van die dingen aan mn seriele poort.

MSN: sander_kleywegt[at]hotmail[dot]com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizitras
  • Niet online
offtopic:
Bedankt Big4etc. Ik contacteer je zometeen.

@Sprite_tm: Aan de gozer met de microcontrollers; als jij dit ziet zitten om DAT met microntroller hier mee te begeleiden PARALLEL (simultaan, wat je wil ;) met het idee omdat met een 'simpelere' 4094 te doen lijkt me dat kewl.
Edit: Jij neemt de aansturing via een AVR voor je rekening, ik begeleidt verder de mensen die voor het originele Blinkingleds project gaan. Van AVR ken ik tot op hede zéér weinig en lijkt me voor noobs ook helemaal niet het beste om mee te beginnen. Eventueel mailen als hier verder over gesproken moet worden als je vind.

Ik wil zeker voor de noobs dit open laten.
Mail me eventueel; dan hebben we het er over. Ik wil dat dit zeker een duidelijk topic wordt, en hetgeen waar men mee bezig is gevolgt kan worden en 'geregistreert' kan worden. (Voor in de PDF)

Een 'simpelere' versie en één met AVR zou wel héél cool zijn als we die beide kunnen doen. Maarja; dan wordt er meer vereist van de tweakers zelf om te doen.
EDIT: We laten beide wat 'gelijk' progressiveren (AN?) en ik houd die vorderingen ook bij en stel een 'tutorial' op. Mits jij dan ook wat extra info kan aanleveren; wil me niet té diep in AVR's gaan steken; ga me daar later nog mee bezig houden.( over een jaartje)

Persoonlijk ga ik de 4094-versie maken en die zeker hier voort blijven opvolgen; waarom? Die is namelijk het basisidee van Blinkingleds en kan voor Noobs ook geëxperimenteerd mee worden en is geen verloren geld als ze daarna iets andres mee willendoen.
Microcontroller kost ook 'wat' geld; niet iedereen kan daarin zijn gegevens kwijt en nog eens (ASM is het zeker) programmeren. Terwijl er toch wat meer 'VB'-noobs zijn die toch al snel op weg zijn geholpen. (Of C(++) programmeurs; komen ook aan hun trekken.

Maar laat me andres wat weten via mail.
Ook HOE je zoiets stapsgewijs wil/kan verwezenlijken aub.
(En hoe je dit aan nieuwelingen met weinig elektronika kennis als een 'prettige', liefst nog leerrijke ervaring kan aanbrengen.)

Ik zal de 1ste post sebiet nog even 'updaten'.

[ Voor 28% gewijzigd door Mizitras op 15-11-2003 00:43 . Reden: Ja, gewoon wat gewijzigd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Net even aan het experimenteren geslagen met een 'blokje' ledjes wat ik overhad. Dit dingetje is opgebouwd + geprogrammeerd in 1.5 uur: drie kwartier opbouwen, half uurtje programmeren en kwartiertje debuggen & kapot torretje eruitsolderen.
Afbeeldingslocatie: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/tmp/ledblok_vk.jpg
Afbeeldingslocatie: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/tmp/ledblok_ak.jpg

Inhoud:
1X avr
8X BC550 (transistor)
1X 4017
1X kristal
Paar draadjes :)

Een extra blok erbijaan hangen (of ook de groene ledjes van dit blok aansturen) kost slechts 1 IC'tje extra. (latch van een kwartje.) En ND: Om je een indicatie te geven: Deze AVR (AT90S2313) loopt op 9.8MHz en het aansturen van dit display neemt ongeveer 1/1000ste van zijn tijd in beslag, de rest van de tijd is 'tie uit z'n virtuele neus aan het eten. ;)

Het enige wat dit beestje tot nu toe kan is een smiley laten zien, maar als ik er een serieele kabel + max232 aanhang kan ik in principe allerlei willekeurige dingen laten zien, en omdat 'ie zoveel tijd over is kan ik er ook kewle effecten zoals grijstinten inzetten. 8) Misschien doe ik dat nog wel een keer, ik was iig in eerste instantie van plan om er een klokje van te bouwen.

Mizitras: Wat bedoel je met dit parallel met de4094 te doen? Je bedoelt dat ik de 2 projecten allebei doe? Of dat ik de 2 op de een of andere manier aan elkaar knoop? Of dat ik dit aan de parallele poort weet te knopen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Ik hoop zeker dat dit project een echt succesvolle afloop wordt van de vorige initiatieven. Ik heb zelf nog een hoop LED's en het lijkt mij leuk om daar zo'n pc-aanstuurbare matrix van te maken. Erg mooi dat Sprite_tm er zo mee bezig is; keep up the good work zou ik zeggen. :)

Ik kan zelf wel redelijk wat programmeren in C en een (klein) beetje in assembly. Het lijkt mij leuk om dat zelf eens zo'n aansturingsprogramma'tje in elkaar te zetten; dan ben je niet altijd afhankelijk van de (Duitse ;) ) progsels van anderen.

Ik hoop zeker dat hier nog iets moois uitkomt dat ook door tweakers die in meer of mindere mate (nog) elektronica-n00b zijn gebruikt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizitras
  • Niet online
Nog reactie op sprite:
Heb me ene post ge-edit. Hopelijk duidelijk nu? Eventueel mailen; dan wordt er duidelijk (later) in de openingspost geplaatst wat er nu verder gaat. Wil het zo 'georganiseerd' mogelijk ;)

Wat je juist nog vroeg (onbeantwoord den kik nog) het Blinkingleds 'original' liefst via seriëel( origineel) maar kan uiteraard mits een kleine aanpassing via softwrae ook parallel. (Ik = voorstander). Is ook duidelijker te begrijpen.

Btw, welke studies heb jij (duidelijk) achter de rug waarvan wij (nog) niet hebben genoten ?;) Knap gemaakt overigens. Leuke smiley ;)
Aham brahmasmi schreef op 15 november 2003 @ 00:33:
Ik hoop zeker dat dit project een echt succesvolle afloop wordt van de vorige initiatieven. Ik heb zelf nog een hoop LED's en het lijkt mij leuk om daar zo'n pc-aanstuurbare matrix van te maken. Erg mooi dat Sprite_tm er zo mee bezig is; keep up the good work zou ik zeggen. :)

Ik kan zelf wel redelijk wat programmeren in C en een (klein) beetje in assembly. Het lijkt mij leuk om dat zelf eens zo'n aansturingsprogramma'tje in elkaar te zetten; dan ben je niet altijd afhankelijk van de (Duitse ;) ) progsels van anderen.

Ik hoop zeker dat hier nog iets moois uitkomt dat ook door tweakers die in meer of mindere mate (nog) elektronica-n00b zijn gebruikt kan worden.
Tja, ik hoop het terug wat te kunnen aanzwengelen. En altijd goed als er nog volk is dat nu actief mee software kan ontwikkelen.

Zelfs ene kleine tool (al is het maar een testtool voor de aanlsluitingen te checken) is al handig. (Laat wat weten, host ik die hap wel)

Kan je dan iets ontwikkelen voor die AVR desnoods als dat mee wordt opgenomen tegelijkertijd anderen bezig zijn met de 4094 of wil je dan iets programmeren voor de com/lpt-poort liever?

--------

Ik hoorde nog spreken over PIC-controllers. Lijkt dit wel 'haalbaar', qua moeilijkheidsgraad, prijs en nadien nog nuttig?

Een gewone chip is al wat over te vertellen; een pic ook wat; en een noob aan het programmeren zetten op z'n eendje voor zijn AVR die hij nu heeft aangekocht voor dit project zou helemaal te wacko zijn. Maar ik sluit het niet uit; als iemand wat kan vertellen over die PIC-controlles, desnoods iets uitwerken, info verschaffen of hoe hij of zij het zou verwezenzlijken, nemen we het op in de Gids.

[ Voor 5% gewijzigd door Mizitras op 15-11-2003 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mijn idee was meer om de AVR als een soort black box aan te leveren: als eerste met het idee 'zet maar inelkaar, programmeer dit bestandje er maar in en hij doet het' en als de desbetreffende persoon er behoefte aan heeft kan 'ie een blik in de (tegen die tijd natuurlijk erg goed gedocumenteerde) sourcecode werpen, desnoods met een cursusje AVR programmeren speciaal toegespitst op het blinkenleds bordje. De mensen die geinterreseerder zijn in het PC-programma maken kunnen een mooi PDF'je aanklikken met daarin de specs van het signaal wat richting het bordje gaat en kunnen zich daarmee vermaken. De communicatie kan dan ook gewoon via de serieele poort-UART gaan zodat je niet hoeft te knoeien met vage IO-dlltjes. Voor ieder wat wils lijkt me dan.

En ik weet op zich niet of het zo handig is om het project in 2en te splitsen; je krijgt dan toch een opdeling van de groep, en dan kan het zijn dat de ene manier net alle programmeurs/hardwarelui/whatever meekrijgt en de mensen in het andere project dus minder ondersteuning krijgen. Kan allemaal best goed gaan natuurlijk, maar lijkt me toch handig om even in overweging te nemen.

En mijn opleiding? VWO, 2 jaar electrotechniek op universitair nivo en nu verder electrotechniek op HBO-novo. Niet dat ik daar veel aan heb gehad ofzo, AVR-programmeren en schakelingetjes maken enzo zijn allemaal zelf-aangeleerde skillz.

En PIC-controllers zijn wat idee betreft hetzelfde als de AVRs die ik gebruik, ik vind de AVR echter stukken makkelijker te programmeren en in z'n algemeenheid hebben de AVR's meer functies, vind ik iig. Als je ze aan n00bs voorlegt maakt het nog niet zoveel uit: beide controllers lijken lastig als je nog geen assembly kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizitras
  • Niet online
Sprite_tm schreef op 15 november 2003 @ 01:03:
Mijn idee was meer om de AVR als een soort black box aan te leveren: als eerste met het idee 'zet maar inelkaar, programmeer dit bestandje er maar in en hij doet het' en als de desbetreffende persoon er behoefte aan heeft kan 'ie een blik in de (tegen die tijd natuurlijk erg goed gedocumenteerde) sourcecode werpen, desnoods met een cursusje AVR programmeren speciaal toegespitst op het blinkenleds bordje. De mensen die geinterreseerder zijn in het PC-programma maken kunnen een mooi PDF'je aanklikken met daarin de specs van het signaal wat richting het bordje gaat en kunnen zich daarmee vermaken. De communicatie kan dan ook gewoon via de serieele poort-UART gaan zodat je niet hoeft te knoeien met vage IO-dlltjes. Voor ieder wat wils lijkt me dan.
Klinkt goed. Wat kost de AVR dan ongeveer als je zoiets wil toelichten hier ? (8051 ???)
"Vage DLL's"; Steek ik gewoon in een installatiebestand dat bij de software komt. Moet niemand zich dan iets van aantrekken; en zoals gezegd; voor verdere diepgaande info -> pdf raadplegen.
Dat is mijn oplossing voor die 4094-richting die ik daarmee uitga.

Het idee 'blackbox' en de software er gewoon 'insteken' lijkt me goed idee.
Alhoewel, men er toch wat moeite moet insteken om nadien og andere zaken ermee te willen doen of er eigen software voor te schrijven. Dit zie ik een nieuweling niet direct doen. Maar als de vereiste niets meer is dan 'simplistisch' gewoon aansluiten, minder soldweerwerk en alleen waarvoor jij de software maakt dat ie iets kan doen lijkt me dit ideaal.
En ik weet op zich niet of het zo handig is om het project in 2en te splitsen; je krijgt dan toch een opdeling van de groep, en dan kan het zijn dat de ene manier net alle programmeurs/hardwarelui/whatever meekrijgt en de mensen in het andere project dus minder ondersteuning krijgen. Kan allemaal best goed gaan natuurlijk, maar lijkt me toch handig om even in overweging te nemen.
Dan laten we jou idee gewoon vallen :p
:D Grapje natuurlijk. Ja wat je zegt, is niet zo simpel natuurlijk. Willen we dit anders voor 'nadien' houden? Een soort van 'uitbreiding' op de eigenlijk al reeds b-revisie van het blinkingleds project? (a-versie zeg maar is in het Duits, 'slecht' gedocumenteerd, Duitse software die voor LCD's soms ook al dient, en hier is er nog wat een verandert, layout en manier van werken.)

Gooi het maar in het midden; ik wil niet alleen de last dragen als dan toch blijkt dat liever menig tweaker voor AVR had gegaan ;) Maar ik vind dat dit ZEKER ook moet kunnen. "Je kan niet alles willen"-denk ik zo. MJa, we kunnen alleszins proberen. Maar dan gestructureerd hé ;-)

Zeg maar, ik luister :)
En mijn opleiding? VWO, 2 jaar electrotechniek op universitair nivo en nu verder electrotechniek op HBO-novo. Niet dat ik daar veel aan heb gehad ofzo, AVR-programmeren en schakelingetjes maken enzo zijn allemaal zelf-aangeleerde skillz.

En PIC-controllers zijn wat idee betreft hetzelfde als de AVRs die ik gebruik, ik vind de AVR echter stukken makkelijker te programmeren en in z'n algemeenheid hebben de AVR's meer functies, vind ik iig. Als je ze aan n00bs voorlegt maakt het nog niet zoveel uit: beide controllers lijken lastig als je nog geen assembly kent.
Vrijheid met assembler is wel érg groot. Geendiscussie daarover. Daarom dat ik ook AVR een superidee vind. Alleen, we kunnen moeilijk verwachten dat men zichzelf eerst de basic computerlees/schrijf/adresseer/out/input-manier aanleert en dan nog eens assembler op zijn of haar eigen leert.
Als hier meerdere mensen zitten met AVR (en bijgevolg ASM)-kennis, kan er off-topic nog wat plaatsvinden. Eventuel voorbereidingen naar een deeltijds project (uitbreiding of blinkingleds+ idee) voor wanneer dit goed op gang is ofzo.

Ideëen welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizitras
  • Niet online
Oproepje nog: Mensen die PCB-schema's met Autotrax, Accel, EAGLE of andere software kunnen schrijven voor de 4094 worden gevraagd zich aan de kassa te melden :) (Er circuleren nog (werkende?) ontwerpen hier op GOT en op het net; als je daar al iets aan zou hebben. Ik moet het nog uitzoeken)

Meld je alleszins dat we je naam even boven vernoemen. Dat maakt het toch weer wat gemakkelijker.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 15-11-2003 19:47 . Reden: modedit: extra aandacht :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mizitras schreef op 15 november 2003 @ 01:22:
Klinkt goed. Wat kost de AVR dan ongeveer als je zoiets wil toelichten hier ?
Sja, hangt ervanaf. Bij de Conrad zijn ze 7 euro ofzo, maar ik heb ooit een batch voor 2,50 euro op de kop weten te tikken, en als je ze per veeeel inkoopt gaat de prijs naar de 1,30 euro. En als je dat te veel vindt kan je altijd nog proberen een 'free sample' bij Atmel vandaan te trekken :) .
"Vage DLL's"; Steek ik gewoon in een installatiebestand dat bij de software komt. Moet niemand zich dan iets van aantrekken; en zoals gezegd; voor verdere diepgaande info -> pdf raadplegen.
Dat is mijn oplossing voor die 4094-richting die ik daarmee uitga.
Mja, kay, dat kan ik me voorstellen, het is echter meer dat iemand die een PC-programma ervoor makkelijker inelkaar kan zetten. Een byte naar een serieele poort jassen via de standaard Windows-api lijkt me makkelijker dan met DLLetjes bitjes togglen.
Willen we dit anders voor 'nadien' houden? Een soort van 'uitbreiding' op de eigenlijk al reeds b-revisie van het blinkingleds project?
Mja, ik vind alles prima, ik schrijf mijn eigen software en firmware wel als ik het nodig heb :P Ow, en trouwens qua programma's: dat er een AVR inzit heeft nog een voordeel: desnoods zorgen we dat het geheel als een standaard Matrix Orbital of whatever serieel LCD aangestuurd kan worden. Opent meteen een hele range aan programma's (powerlcd, smartie, weetikhet)
Gooi het maar in het midden; ik wil niet alleen de last dragen als dan toch blijkt dat liever menig tweaker voor AVR had gegaan ;) Maar ik vind dat dit ZEKER ook moet kunnen. "Je kan niet alles willen"-denk ik zo. MJa, we kunnen alleszins proberen. Maar dan gestructureerd hé ;-)
Misschien een idee om eens een keer een poll op te zetten? Wat vindt je beter / waar weet je meer vanaf / ...? Zoals ik al zei: mij maakt het niet uit, ik flans m'n eigen zuit wel inmekaar.
Vrijheid met assembler is wel érg groot. Geen discussie daarover. Daarom dat ik ook AVR een superidee vind. Alleen, we kunnen moeilijk verwachten dat men zichzelf eerst de basic computerlees/schrijf/adresseer/out/input-manier aanleert en dan nog eens assembler op zijn of haar eigen leert.
Mja, ligt eraan wat de mensen hier willen: alles tot in de puntjes leren (en als ze dat willen is denk ik assembly ook geen probleem), alles 'ongeveer' snappen (dan is assembly al een stuk lastiger om uit te leggen) of het geheel als een 'black box' accepteren (dan boeit het geheel niet wat ze maken).

Pff, boel tikwerk zo op de late avond... Ach, morgen uitslapen.Ik ga weer even verder bikkelen aan mijn toekomstige klokje :P Kan zijn dat ik daar nog een tutorial van maak, inclusief hints voor de arme Tweakert om bijna gratis aan de onderdelen te komen :P (alles legaal natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizitras
  • Niet online
EDIT 100%:

Tis wat stilletjes. Mailbox staat nog roodgloeiend :D

[ Voor 181% gewijzigd door Mizitras op 17-11-2003 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizitras
  • Niet online
Ok, orde op zaken.

Tis hier ten eerste stil.

Hopelijk terug, en nog meer reacties hier en mensen die desnods op eigen houtje starten als het volgende jullie wat hoop kan geven:

Er zit 9 van de 10 een IA aan te komen, waar je weeral goedkoop onderdelen dan kan kopen. Zowel voor Nederlanders als Belgen, met lokaal op te halen als optie. Of er een animocheck zal komen is klein, liefst rechtstreeks IA dat we weten wat er in de kuip zit.

GRAAG op dit idee HIER reacties.
0-reacties = geen IA whatsoever uiteraard ;)

Alle hulp ivm schema is nog welkom.

[ Voor 5% gewijzigd door Mizitras op 29-11-2003 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
Mja, jammer dat iedereen die waarschijnlijk geïnteresseerd is lijkt te wachten tot het hier tot leven komt... als je geen interesse toont gebeurt er ook niks.

Als sprite_tm zich iig blijft inzetten en zorgt dat het stuk elektronica waar de IA voor moet komen daadwerkelijk bruikbaar is (d.w.z. aanstuurbaar met de pc), en het schema is in orde (opgebouwd en getest), dan doe ik zeker mee. Ik wil niet uitsluiten dat ik zelf nog iets aan software voor het ding zou kunnen schrijven, maar ik heb er nog geen ervaring mee. Dus voor de duidelijkheid: van de progameerskills die ik heb verwacht ik dat ze (na enige studie) voldoende zijn om iets te kunnen schrijven om met die AVR's te werken. Mijn kennis van assembly beperkt zich trouwens tot het schrijven van een simpel programma in notepad, dit te compileren (met TASM) en in Turbo Debugger te laden/uitvoeren. ASM is toch echt wat anders dacht ik...

Maar het is dus te hopen dat een aantal mensen hier nog van zich zullen laten horen, anders heeft het geen zin om iets te ontwikkelen en daar een IA voor te organiseren.

Heb je geen contact met Benadski gehad trouwens, Mizitras? Hij doet ook een animocheck voor allerlei pc-gerelateerde schakelingen; quote: "Ik vind het leuk om dingen te maken die nog niet bestaan of veel goedkoper kunnen. Denk hierbij aan simpele dingen zoals fancontrollers, lichtsturing van LEDs en dat soort dingen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576

Imho schort er iets aan de volgorde van het geheel, je ziet het wel vaker, grote plannen, veel belangstelling, de eisen die aan een schakeling gesteld worden soms zo hoog dat een Elektuurteam 4 weken bezig zou zijn om het te realiseren en dan bloedt zon topic dood.

Als je nou eerst de schakeling ontwerpt en grondig test, daarna een print ontwerpt en fabriceert, vervolgens de opgebouwde print test, zonodig modificaties aanbrengt en met een final ontwerp komt, dan kan je daarna een componentenlijst opstellen en een IA beginnen.

Ik kan er natuurlijk naast zitten, maar zo zou ik het doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterData
  • Laatst online: 06-07 21:56
* MisterData add topic to bookmarks
Als je nog een (C++) programmeur nodig hebt, je kunt me altijd mailen :) Het lijkt me handig als er eerst een .dll of een ander soort library (uiteraard open-source) wordt geschreven om die blinkenleds via de seriele/parrallele poort aan te sturen, en dat andere programmeurs daar dan hun eigen applicatie omheen kunnen maken. Dat scheelt een hoop tijd, en zo zou je eventueel vanuit een 'simpelere' taal zoals PHP een blinkenleds kunnen bedienen (ga maar na hoe stoer dat is: vanaf internet de tekst op dat schermpje wijzigen).

Maarja, voordat zo'n ding gemaakt kan worden moet er wel een specificatie zijn. Ik hoor het wel als die er is en als ik nodig ben :)

Overigens heb ik samen met een vriend een amateur-drive-in-disco (voor de klassefuifjes van brugklassertjes etc) dus zo'n bordje erbij zou zeker erg leuk zijn!

Overigens vind ik een IA een goed plan, maar dan moeten er zoals hierboven door mij en door iemand anders al gezegd wel voldoende specificaties aanwezig zijn!. Het lijkt me ook niet handig om ons op tig verschillende ontwerpen te fixeren. Mijzelf spreekt het idee met zo'n microcontroller wel aan (alleen al omdat dat solderen scheelt :P)

[ Voor 19% gewijzigd door MisterData op 29-11-2003 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
mja de onderdelen voor blinkingleds zijn vertraagd, ik verwachtn u alles zo rond sinterklaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizitras
  • Niet online
Venxir schreef op 29 november 2003 @ 11:39:
mja de onderdelen voor blinkingleds zijn vertraagd, ik verwachtn u alles zo rond sinterklaas.
En wie bent U om info te kunnen verschaffe over een IA die nog achter de schermen wordt afgesproken? Er ligt namelijk nog niets vast; dus van wie heeft U deze gegevens?

Weet u dan meer als ik :p
:D

[ Voor 5% gewijzigd door Mizitras op 30-11-2003 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 16:26
Ik ben zelf ook een blinken project aan het bedenken. Ik gebruik de aansturing van de jalcds site, is dit de meest gebruikte aansturing?

Mijn project heeft een AVR erin zitten die de interface vertaald naar een echt matrix gedoe. Dat heeft enkele voordelen, vooral door de multiplexing. Door te multiplexen wordt de stroom lager en kunnen dus de printbanen veel kleiner worden. Tevens is de print simpeler. En als de LEDs niet op een print worden gezet, maar ergens anders verder uit elkaar, dan zijn er maar 18+8 draden nodig in plaats van 144+1!

Ook kan er gedimd worden zodat je 's-nachts ook je blinken aan kan zetten zonder dat de buren aan de overkant gaan klagen over lichtvervuiling (bij mij aan de overkant klagen er serieus mensen over mijn Luxeon RGB fader trouwens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 56775

Wat ik tot nu toe gelezen heb lijkt me erg koel.... maar ik heb echt bijna geen ervaring met elektronica en helemaal geen met het programmeren via seriele/paralle poort. Dus ik hoop dat iemand aan het einde van de rit een mooie how to in elkaar kan gooien zodat zelfs n00bs als ik zelf er iets aan hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
Mizitras schreef op 30 november 2003 @ 18:21:
[...]

En wie bent U om info te kunnen verschaffe over een IA die nog achter de schermen wordt afgesproken? Er ligt namelijk nog niets vast; dus van wie heeft U deze gegevens?

Weet u dan meer als ik :p
:D
Ik deed aan de reichelt electronica IA mee en die had ook alle benodigde onderdelen, dus zo weet ik dat, meneer _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxRide
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-06 16:52

MaxxRide

Surf's up

Lijkt me ook wel leuk om zo een ding te maken :) Maar moet nog even het hele topic doorlezen.

Het is dus iig te bedoeling dat er een beschrijving komt hoe je dit doet (ik ben nog een volledige n00b op dit gebied)

If you are not wiping out you are nog pushing enough...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83511

Het blinkingleds project wat ik een aantal maanden terug hier tegen kwam is de aan leiding geweets voor mijn eingen project: Het verlichten van een kerstboom door middel van zo'n matrix alleen heb ik het matrix verkleind van 18*8 nar 7*7 welke dan 8 keer is uitgevoerd over heel de boom.

Afbeeldingslocatie: http://martijn.fineststars.com/Fotos/Besturing_1.JPG
Deze modulle heb ik 7 keer uitgevoerd, zodat er 49 groepen gestuurd kunnen worden. Op deze modulle's zitten ook 7 triacs TIC 206 zodat ik er ook 230 VAC mee kan schakelen.

Afbeeldingslocatie: http://martijn.fineststars.com/Fotos/Besturing_6.JPG
Alle modulle's naast elkaar. Hellemaal links zit een BS2 microcontroller van Parallax waarme ik de modulles aanstuur.

Dit ding heb ik dus op een hellemboel kerst verlichting aan gesloten en dit is het resultaat: FILMPJE

Voor meer info http://martijn.fineststars.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizitras
  • Niet online
Ik laat één van dezer dagen nog wat horen als reactie op vorige posts.
Zit alleszins al wat goed bij.

Voor die n00bs: Voor jullie is het misschien handig te wachten totdat de PDF er is op het einde. Die kan je dan gebruiken mits je het materiaal hebt of die via de aankomende IA aanschaft.
Eventueel mogen de noobs ook even mailen als ze denken hun broek hier aan te gaan scheuren ;)

AVR-versie Heb wat geduld jongelui. We gaan eerst dit afronden en daarna pas een uitgebreide AVR-versie loslaten.

Voor de tweaker hier juist boven mij, als U mij eens wil mailen aub op pentathlonxAThotmail.com.
(Btw, noem het een stomme vraag, maar hoe hang je zoiets op in je boom???)

Belangrijk in verband met de IA die er aankomt. Reeds zijn er andere IA's die uit de grond zijn geschoten of exacte duplicaten te vinden va de vorige blinkingled IA. WIJ (de organisatoren (=we zijn met meerdere) distanciëren ons daar volledig van. Dit heb ik ook maar per toeval gezien. Dus duidelijk: DIT GOT-topic heeft GEEN banden met de IA's die je zou tegenkomen. Wij zullen altijd een duidelijke verwijzing maken naar DIT topic en hier als eerste melden wanneer de IA van start is gegaan!

Niemand weerhoud je natuurlijk om niet bij hen te kopen uiteraard.
Maar ik wou bovenstaande wel even duidelijk maken om achteraf geen boze e-mails te krijgen of telefoontjes.

39,7°C geeft dat thermometerke hier aan. Dus verexcuseer me als ik de volgende dagen ook weinig actief ben. :Z :o (=bleek) :Z :O :Z

PS: Om wat richtlijnen te geven, onze IA moet je niet voor het nieuwe jaar verwachten. Laat ons eerste garanderen dat de ontworpen plaat werkt. NIet te vergeten, sommige onder jullie/ons zijn nog studenten, dus partiële in januari of eind december. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Sprite_tm schreef op 15 november 2003 @ 00:11:
Net even aan het experimenteren geslagen met een 'blokje' ledjes wat ik overhad. Dit dingetje is opgebouwd + geprogrammeerd in 1.5 uur: drie kwartier opbouwen, half uurtje programmeren en kwartiertje debuggen & kapot torretje eruitsolderen.
[afbeelding]
[afbeelding]

Inhoud:
1X avr
8X BC550 (transistor)
1X 4017
1X kristal
Paar draadjes :)

Een extra blok erbijaan hangen (of ook de groene ledjes van dit blok aansturen) kost slechts 1 IC'tje extra. (latch van een kwartje.) En ND: Om je een indicatie te geven: Deze AVR (AT90S2313) loopt op 9.8MHz en het aansturen van dit display neemt ongeveer 1/1000ste van zijn tijd in beslag, de rest van de tijd is 'tie uit z'n virtuele neus aan het eten. ;)

[..]
Ik zit nu even te kijken hoe dit ding werkt, maar ik kom er niet helemaal uit. Met die 4017 loop je waarschijnlijk de rijen af en dan gebruik je Port B om de ledjes op te laten lichten? Ik neem dan dus aan dat je gewoon constant de ledjes refreshed zodat ze aanblijven, maar je opmerking dat die AVR 999/1000e van de tijd uit z'n neus zit te eten verward mij dan weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 15:03
IS het nou ook mogelijk om bijv een lichtkrant te maken met dit concept? want dan heb ik er ook wel intresse in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxRide
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-06 16:52

MaxxRide

Surf's up

Whocarez: Volgens mij stond dit zo een beetje in de erste post, ik denk dus dathet wel mogelijk is..

If you are not wiping out you are nog pushing enough...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
whocarez schreef op 02 december 2003 @ 08:58:
IS het nou ook mogelijk om bijv een lichtkrant te maken met dit concept? want dan heb ik er ook wel intresse in.
Ja, volgens mij was dat wel mogelijk :), je kan er zelfs pong op spelen. Ik ga trouwens alles met draden doen omdat ik alleen al met onderdelen €40 kwijt was wat ik toch wel veel vond worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizitras
  • Niet online
whocarez schreef op 02 december 2003 @ 08:58:
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 15:03
Ok dan heb ik er overheen gelezen want in het vorige project was het mogelijk om meerdere te schakelen maar je zat vast aan een bepaalde hoogte.

Nou zit hem hem mij in de hoogte stel ik zou hem aan de zijkant van mijn kast monteren dan is de hoogte beperkt en de lengte is dus de gehele breedte.
snapt u.

Daarom dus de vraag, maar mocht er ooit een ontwerp komen vor de noobs meld ik me als eerste aan om hem te maken

bookmarked topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizitras
  • Niet online
whocarez schreef op 02 december 2003 @ 13:39:
Ok dan heb ik er overheen gelezen want in het vorige project was het mogelijk om meerdere te schakelen maar je zat vast aan een bepaalde hoogte.

Nou zit hem hem mij in de hoogte stel ik zou hem aan de zijkant van mijn kast monteren dan is de hoogte beperkt en de lengte is dus de gehele breedte.
snapt u.

Daarom dus de vraag, maar mocht er ooit een ontwerp komen vor de noobs meld ik me als eerste aan om hem te maken

bookmarked topic
Aah; Ja, ik snap hem ;)

En ja enerzijds moet ikj e daarbij teleurstellen. Alhoewel...
Het vliegtuig kan maar zo ver vliegen als de brandstof toelaat niet waar?
Maar de sky is de limit.

De software (Engelstalige) van *naam ff kwijt* kan maar tot x-'pixel's hoog. Nu dat heb ik pas gemerkt NADAT ikzelf bezig was aan een programma dat dus met een willekeurig matrix van x op x kan werken.

Praktisch gezien kan hetgeen wel wat je vraagt, mits een lichte wijziging in ontwerp. Maar we kunnen niet voor iedereen een eigen PCB'tje brouwen zie je.
Begrijp me niet verkeerd, maar versta me goed als ik zeg dat ik nadien best nog wel met je wil praten om een 'simpel' programma te maken dat dus jou gewenste formaat aankan.

Maar dus eerst dit van de baan. Dan mogelijk, een gedeelde Microcontroller-versie. (In die tijd of tijdens de afhandeling van een IA van de 1ste versie is er wat meer tijd, moet je maar's mailen misschien?)

SPRITE_TM Wil je mij eens mailen AUB ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86895

hey hey.

ik ben hier ook mee bezig met een groepje. tis vor project op school. wij hebben heel veel met duitse sites gedaan want daar stond veel op uitgelecht. we hebben omdat we het op school mochten de plaat zelf geetst. hij is nog niet af maar ik zal eens een foto maken van ons resultaat.

groeten
XiphiusX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Bigs: Inderdaad, zo werkt het, en die AVR is snel genoeg om het updaten zo snel te doen dat 'ie een lijn aanstuurt, een eeuwigheid wacht, weer een lijn aanstuurt, een eeuwigheid wacht etc. Zou je het lijn aansturen in een timer-interrupt gooien zou je in het main-programma met 99% van de snelheid van de AVR wat anders kunnen gaan doen. (SETI@home anyone? :) )

En Mizitras: Ik zal een mailtje jouw kant opgooien, maar als je in mijn profile gekeken had had je kunnen zien dat ik ook een mailadres heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizitras
  • Niet online
Sprite_tm schreef op 04 december 2003 @ 12:18:
En Mizitras: Ik zal een mailtje jouw kant opgooien, maar als je in mijn profile gekeken had had je kunnen zien dat ik ook een mailadres heb ;)
Sorry Jeroen, maar je blablabla @boeitniet. nl of wat was het werkte niet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99036

i'm in!!
nu nog w88 tot de ia
kan nie w88 *)7 :9~ duurt het nog lang?????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78922

Ik heb ook wel intresse in dit project, maar wie gaat eigenlijk een IA organiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twabi2
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-12-2024
pff wanneer beginnen jullie eindelijk?
ik heb geen zin om op een IA te w88, je kan toch al beginnen zonder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
Ik moest me melden?

(Weet je niet waar het over gaat reageer er dan niet op. Iemand heeft me gevraagd me hier te melden en dat doe ik ook. Alleen heeft diegene geen mailadres achtergelaten en heeft die hier een andere nick.)

Wat is er aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
je kan ons van dienst zijn met het blinkenledsiaproject @ inkoopacties.net, gezien het feit je nog weleens dingen ontwerpt en we je er graag bij wilden hebben :)

ik ben de dozenschuiver in dit geval, en wil het nederlandse verhaal afwerken, de persoon die jou zocht, wil het belgische deel doen, alleen zoeken we nog een werkend ontwerp :)

en daar kun jij aan meehelpen, en de rest van de mensen in dit topic ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mizitras: Mmmm, ik vroeg me net af of ik je na mijn vorige bericht wel een mailtje gestuurd had. Ff gekeken, nee, kheb het niet gedaan, en dat was omdat ik je mailadres zo 123 niet kon vinden. (staat iig niet in je profile.) Mijn @troep.boeitniet.nl in mijn profile zou het gewoon moeten doen, zou je daar dan nog eens naar kunnen mailen? Of anders je mailadres hier nog es posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
Ik had dus ook het idee het in een AVR te stoppen zodat de schakeling goedkoper en minder complex wordt met meer functionaliteit! Het schema is erg simpel, één AVR, een 74HC138, wat torretjes en een berg LEDs. Daar is eigenlijk alles mee gezegd. Dan nog wat weerstandjes en een paar condensatoren voor de sier.

De software in de controller is eigenlijk ook erg simpel, een AT90S8515 moet alles makkelijk aan kunnen. Maar misschien is een ATMEGA8515 goedkoper (en deze is sneller), ook omdat er dan geen kristal nodig zal zijn.

Ik wil er nog een helderheidsregeling aan toevoegen en dat is eigenlijk alles.

Het AVR blinken project zal ook minder stroom gebruiken dan de "high power" versie van de normale blinken. Die gebruikt max. 144 * 20 = 2880mA, dat vind ik erg veel. Deze zal hoogstens 800mA gebruiken gok ik.

Ik zie trouwens wat leuks bij Futurlec. Een 8*8 dual color matrix display voor $1,90. Is niet duur voor 128 LEDs in een behuizing. :) Alleen jammer dat het voor het blinken project wat te klein is. Maar misschien ist wat voor de mensen die het in hun case gaan maken?

Maar voordat ik ga ontwerpen, is iemand anders nou al bezig met een AVR versie? Dan kunnen we misschien wel samenwerken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 06-07 21:10

Stoney3K

Flatsehats!

Elektuur van juni 2002 stond ook een modulair DMD met een Atmel uC (89C2051). Heb inmiddels gratis samples van bovenstaande uC, maar geen tijd en geld om 't project af te maken. Die bovenstaande "blinkingLEDs" lijken me wat simpeler in de uitvoering. Ik heb al ideëen om het geval modulair uit te voeren, d.w.z. dat je individuele bordjes kan maken en ze aan elkaar kan knopen.

mod-remark: Elektuur = ©

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 08-12-2003 12:10 . Reden: modedit ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizitras
  • Niet online
1- Ik heb je gecontacteerd Benadski. De reden daarvoor is hierboven verklaard door Mr. Wazoo.
Mail me ff of via MSN, dan kunnen we met de andere AVR-bouwers spreken.
(Mijn e-mail adres moet hier nog ergens in dit topic staan btw)

2- Die IA beste lui die ernaar vroegen, start ergens einde december. En ja, zoals je zelf zei het 'bouwen' ervan kan best al wel als je zelf de onderdelen haalt. Echter wachten wij nog een beetje op het finale ontwerp waarvan het prototype (PCB) zou komen en dat eerst wordt gebouwd. Als dit werkt, onmiddellijk, sito presto, wordt de IA geopend verklaard zodat ook de andere onderdelen kunnen besteld worden. Oja, en ik zal ook bij die IA zijn, als mede-organisator ofzoiets. Maar Mr.Wazoo takes the big deal voor zichzelf.

3- Sprite_tm, ik heb je nogmaals gemaild.

4- Als onze kameraad het leest: wil je wat voortmaken met dat schema aub ;-)

5- Idd, in de Elektuur van halfwege 2003 stonden twee ontwerpen voor een lichtkrant of toch LED-matrix. Zelfs modulair. Maar dat is zo'n voorgebouwde component eigenlijk ook die je kan bestellen bij Conrad.

6- Koorts weg, griep blijft min of meer :(

[ Voor 8% gewijzigd door Mizitras op 08-12-2003 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

in hoevere is het mogelijk om een grotere matrix te maken???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizitras
  • Niet online
Anoniem: 99036 schreef op 09 december 2003 @ 14:54:
in hoevere is het mogelijk om een grotere matrix te maken???
1) Geld
2) Ruimte
3) Als er voedingen voor bestaan. (De huidige trekt reeds 144-keer de stroom van één ledje, reken maar uit. +-1,5Ampere dus al)

Sky is de limit sneloeb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
3) Als er voedingen voor bestaan. (De huidige trekt reeds 144-keer de stroom van één ledje, reken maar uit. +-1,5Ampere dus al)
Daarom laten ze van de LED-lichtkranten ook pulseren ipv continu aan staan.
Effectief gezien staan er maar een paar leds tegelijk aan zodat het niet zoveel stroom trekt. :)
Als je maar snel genoeg een LED refreshed dan lijkt het voor onze trage ogen alsof ze continu branden.
Maar de aansturing/opzet verandert zo natuurlijk wel. :)

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
Daarvoor wil ik nu juist die AVR ertussen, dan veranderd de aansturing niet, maar "knipperen" de LEDs wel! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

is het dan mogelijk dat hiervoor (een grotere matrix) ook schemas gemaakt worden (kan wel veel met electronica maar zoveel ook weer nietn 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
Ik heb ff een basis schema gemaakt voor de AVR blinken versie:
Afbeeldingslocatie: http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=Blinken.gif

Het schema is nog niet compleet wat betreft voeding en dergelijke, maar het geeft een idee hoe het een en ander in elkaar zit.

Door de FET drivers voor rijen en kolommen kan per LED/lamp maximaal 10W geschakeld worden (5V @ 2A)! Hiervoor moeten de 4 column FETjes wel een beetje gekoeld worden (mem-heatsinkje oid.)!

Het lijkt me het beste twee prints te maken, een voor de LEDs en een voor de sturing. Tussen de twee printen komen slechts 26 draden te zitten, dus da's goed te doen! :)

EDIT: Even een richtprijs van de onderdelen (exclusief LEDs en print(en)), dit is ongeveer 12 euro (da's met een ATMEGA8515L, scheelt in geld en kristallen).

[ Voor 31% gewijzigd door Benadski op 10-12-2003 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Op zich zou je met de parallelle poort toch ook kunnen multiplexen? Zet je datalijnen aan transistor (rij-) drivers (BC550C doen het goed voor kleine modules) en gebruik één datalijn om een schuifregister te laden. Klokken van de schuifregisters (74LS164) kan gebeuren via de STROBE-lijn van je parallelle poort. De uitgang (bit 6) van je schuifreg hang je aan de serial ingang (A) van de LS164, de B ingang hang je aan VCC (of was het aarde -- kan iemand ff datasheet van 74LS164 erbij pakken?). Aan het begin heb je nu een ingang over -- die hang je aan bit 8 van je LPT connector. Aan de andere kant heb je een uitgang over -- die voer je door voor een eventuele vollgende module (werkt als een bit 8 van de parallelle poort). De overige 7 bits hang je door middel van een BC550C of eventueel zwaardere tor (maar op zich niet nodig) aan je LED-rijen. Dus je datalijn d.m.v. een 470 Ohm weerstandje aan basis, emitter aan aarde. LED-rijlijnen hang je met een weerstand van 220 Ohm aan je collector van de BC550. (Een 74LS164 is in staat om 7 'gewone' LED's te driven, High-power LEDs worden moeilijk en zou misschien een CMOS equivalent van dit schuifreggie gebruikt kunnen worden.)
De 7 datalijnen van je parport voer je weer door naar buiten (d.m.v. een printconnector of jumperblok) evenals STROBE. Een simpel bandkabeltje is dan genoeg om modules door te koppelen.

Voordeel is dat je maar max. 7 LED's tegelijk hebt branden i.p.v. 144, en je dus in feite met een simpel adaptertje of batterijen af kan. Je LED's branden wel zwakker omdat er maar één LED-kolom tegelijk brandt. Voor grote displays is dit niet meer efficïent omdat je meer data moet verstouwen voor hele grote displays (per module van 6 karakters 5x7 LED's heb je 30 kolommen. Dus per module moet je 30 parallelle poort-aanroepen doen.)
Met een uC is dit handig opgelost, het hoeft geen dure oplossing te zijn, het enige wat het beestje doet is RS232 decoden en kijken of de data voor zijn module bestemd is. Indien dit het geval is wordt de data doorgestuurd naar de rijdrivers, anders wordt de data genegeerd. Hoe meer bits er voor de adrescodering gebruikt wordt, hoe meer modules er gemaakt kunnen worden. Dit principe is trouwens een aangepaste versie van het Elektuur DMD, Juni 2002, waarin de uC ook nog een karaktergenerator bevatte. Voordeel van mijn oplossing is dat je 'm ook *GRAFISCH* aan kan sturen, wat veel Tweakers toch wel erg mooi en makkelijk vinden.

* Stoney3K gaat even een schema brouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Benadski schreef op 10 december 2003 @ 15:31:
[afbeelding]

Het schema is nog niet compleet wat betreft voeding en dergelijke, maar het geeft een idee hoe het een en ander in elkaar zit.

Door de FET drivers voor rijen en kolommen kan per LED/lamp maximaal 10W geschakeld worden (5V @ 2A)! Hiervoor moeten de 4 FETjes wel een beetje gekoeld worden (mem-heatsinkje oid.)!

Het lijkt me het beste twee prints te maken, een voor de LEDs en een voor de sturing. Tussen de twee printen komen slechts 26 draden te zitten, dus da's goed te doen! :)

EDIT: Even een richtprijs van de onderdelen (exclusief LEDs en print(en)), dit is ongeveer 12 euro.
Erg mooie en elegante oplossing, maar ik mis een kritiek stukje en dat heet *SOFTWARE*... hoe moet ik die AVR programmeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
Ik heb net een multiplex schema voor je gemaakt! Blinken software (jalcds) compatible en niet duur! :)

EDIT: De software zal ik gaan schrijven en wordt gepubliceerd. Bij een eventuele IA zullen die chips waarschijnlijk verkocht worden en anders kan je het zelf doen met Ponyprog (Google ff daarvoor). Ponyprog is public domain freeware of hoe dat ook heet. De software voor de controllers is eveneens gratis (muv. enkele C compilers, maar die zijn er ook in freeware versie).

[ Voor 65% gewijzigd door Benadski op 10-12-2003 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Benadski schreef op 10 december 2003 @ 15:53:
Ik heb net een multiplex schema voor je gemaakt! Blinken software (jalcds) compatible en niet duur! :)
Ik kan wel de hele HK-8ige kreet PICS gaan brullen maar daar heb ik niet zo veel aan :)

Dat AVR-schema van jou is errug netjes, maar 't is beter (en goekoper :Y)) om een schema zonder uC te brouwen... vriend van mij heeft een LPT-based blinker gemaakt (samen met mij) en zag er errug 1337 uit, zeker met zijn soldeertalent was het erg netjes. Op de TU/e kunnen we geen prints etsen dus alles was op geperforeerde kaart. Buiten het feit dat je geen AVR programmer nodig hebt om 'm aan het lopen te krijgen, alleen schuifreggies.

[pimp-modus]
Dat display wat we gemaakt hebben was enorm groot, maar liefst.... 1 karakter! :Y)
[/pimp-modus]

Edit: ik zie trouwens dat het schema dat jij gemaakt hebt niet erg uitbreidbaar is, laat staan modulair.

Edit2: Je hebt niet toevallig ook een schema met een Atmel 89C2051 hè? Die kon ik namelijk voor noppes krijge :)

(psst: http://www.atmel.com/ -> Samples!)

[ Voor 16% gewijzigd door Stoney3K op 10-12-2003 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
De uC versie is misschien zelfs goedkoper (zeker als je je bouwuren meerekent!) en makkelijker te bouwen! Hier heb je erg weinig draad nodig namelijk en de print is veel kleiner en netter. Het debuggen is daarom ook veel simpeler, dus beter door n00bs te bouwen als de controller geprogrammeerd geleverd kan worden (en dat wil ik best doen).

De software is ook geen probleem want die wordt gratis verstrekt. En deze is dimbaar, heeft meer power en is toch in verhouding veel zuiniger!

Ikzelf zou nooit zonder uC aan een blinken project beginnen omdat het dan een tijdrovend en kwetsbaar project wordt.

Maar ieder z'n ding, als je het leuk vind om 6 dagen te solderen in plaats van twee uurtjes vind ik het best! :)

EDIT: Uitbreidbaar? Nee, dat KAN NIET volgens het blinken principe volgens mij, maar als je wilt is het best uit te breiden hoor. Dan kun je de 6 niet gebruikte I/O's bijvoorbeeld naar een DIP switch routen en dan heb je dus een 6 bits adressering. Bouw de printen allemaal hetzelfde op en geef ze een eigen adres.

Je kan met een extra 74hc138 + transistor trouwens 8*32 bereiken per print. Dus met het (aangepaste) schema kun je dus 256 LEDs aansturen, en dat maal 2^6 = 16384 LEDs da's 128*128 (of 256*64, da's gelijk aan een 42*8 character LCD)! :D

Alleen moet je dan zelf de software gaan schrijven (wat je toch al moet als je het modulair en / of uitbreidbaar wilt hebben)...

[ Voor 46% gewijzigd door Benadski op 10-12-2003 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Benadski schreef op 10 december 2003 @ 16:07:
De uC versie is misschien zelfs goedkoper (zeker als je je bouwuren meerekent!) en makkelijker te bouwen! Hier heb je erg weinig draad nodig namelijk en de print is veel kleiner en netter. Het debuggen is daarom ook veel simpeler, dus beter door n00bs te bouwen als de controller geprogrammeerd geleverd kan worden (en dat wil ik best doen).

De software is ook geen probleem want die wordt gratis verstrekt. En deze is dimbaar, heeft meer power en is toch in verhouding veel zuiniger!

Ikzelf zou nooit zonder uC aan een blinken project beginnen omdat het dan een tijdrovend en kwetsbaar project wordt.

Maar ieder z'n ding, als je het leuk vind om 6 dagen te solderen in plaats van twee uurtjes vind ik het best! :)

EDIT: Uitbreidbaar? Nee, dat KAN NIET volgens het blinken principe volgens mij, maar als je wilt is het best uit te breiden hoor. Dan kun je de 6 niet gebruikte I/O's bijvoorbeeld naar een DIP switch routen en dan heb je dus een 6 bits adressering. Bouw de printen allemaal hetzelfde op en geef ze een eigen adres.

Je kan met een extra 74hc138 + transistor trouwens 8*32 bereiken per print. Dus met het (aangepaste) schema kun je dus 256 LEDs aansturen, en dat maal 2^6 = 16384 LEDs da's 128*128 (of 256*64, da's gelijk aan een 42*8 character LCD)! :D

Alleen moet je dan zelf de software gaan schrijven (wat je toch al moet als je het modulair en / of uitbreidbaar wilt hebben)...
Het zelf software schrijven is het probleem denk ik niet. Ik heb aardig wat progervaring opgedaan zowel in QB als C++, en ik ga hem in eerste instantie toch aan mijn ouwe DOS-bak knopen waar je dus direct bits je seriële lijn op kan gooien (Gewoon een character schrijven naar port 3F8 :)). Als je modulair gaat werken moet je de uC minstens programmeren als een addresseerbaar schuifregister met een geheugenfunctie. Dan moet je de data in frames opsplitsen en moduul voor moduul data aanbieden. Begin van het frame wordt voorzien van een startketen (evt. 1001 o.i.d.) gevolgd door het module-adres. Als de betreffende module aangesproken wordt dienen de uitgangslijnen van de uC geupdate te worden, alle andere modules behouden hun data. Nadeel is dat als je een langzame seriële lijn hebt (9600 baud) het een tijd duurt voor je een groot display ververst hebt. Real-time weergeven van data wordt dan wel moeilijk. (Niet geschikt voor VU-meter/load meter o.i.d.)

Vraagje aan de CME mods: Mag ik een scan van het Elektuur-artikel (juni 2002) posten voor de liefhebbers? In de HK(en elders op GoT) worden ook regelmatig gecopyrighte plaatjes gepost en daar doet ook niemand echt moeilijk over.

mod-remark: mailed met uitleg waarom we in CME liever geen (C) artikelen zien;
specifiek Elektuur, daar deze artikelen niet zijn vrijgegeven (staan bijv. niet op de www.elektuur.nl website) en zijn voor persoonlijk gebruik na betaling te verkrijgen in het blad, in boekvorm en op CD-ROM.
Zie ook: Elektuur > rechten

* Stoney3K heeft toegang tot vrijwel alle Elektuurs vanaf de jaren 80 -- in de bibliotheek van de faculteit :)

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 11-12-2003 03:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizitras
  • Niet online
@Benadski: Mooi werk _/-\o_
Voor eventueel dit mee in de IA te smijten, kom es op MSN, okido?
Misscihen dat ook ahv de opmerkingen hier gemaak er nog iets aan gewijzigd kan/mag worden.

Vind het alleszins een super AVR oplossing.

offtopic:
Volgende is reeds vervallen; niet meer lezen aub :p
Onze ontwerper, laten we even bij naam gaan, Sayan, die ook de vorige keer bij BlinkingLEDS bij he tontwerpen betrokken was heeft tot nu toe niets meer van zich laten horen. Meer dan dat het allemaal uiteindelijk klaar was, tot aan de files toe die ik ging krijgen, is het niet geraakt.
Communicatie Sayan?

Sorry joh, maar ik wil ook de Tweakers hier graag voorthelpen, en niet door dit weer in het slop te doen belanden.

@Sprte_tm Jeroen@boeitniet.weet ik veel wat het was. En ook een ander e-mail adres van student in twente.nl ofzo. Het komt allemaal terug. pentathlonxAThotmail moet jij missn is proberen dan? ;)
--------------
Reactie op andere post van hierboven ergens ivm PIC:
- Is niet zo flexibel als AVR. (Maar dan weer meer als die 4094 CMOS).
Zijn twee versies (beginner & gevordert) niet genoeg? ;)

PS: De FAQ wordt al eens geupdated. En ook de hoofdpost zijn 'updates' worden al eens aangepast. Ik vraag nog eens om dit in het oog te houden, zeker als nieuwe tot deze topic.

[ Voor 16% gewijzigd door Mizitras op 11-12-2003 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
* NightOwlNL kan via zijn werk alles bestellen en versturen, en eventueel ook wel avr's programmeren, nu nog de vraag, welke avr word gebruikt, mail dit even naar me, dan kan ik wat meer ontdekken

Anoniem: 80823

Sayang heeft zwaar de griep gehad :'( , en alleen maar :Z gedaan.
Ik ga je vanavond de files mailen.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

* Stoney3K gaat ook maar eens Ultiboard installeren en een row-multiplexed LED DMD maken...

Het principe dat ik hierboven uitgelegd heb is een column-multiplexed DMD, dus elke kolom wordt één keer geflitst en dan weer uitgegooid... met een row-multiplexed DMD wordt je elke rij steeds één keer geflitst, net zoals uitgelegd in Elektuur. Voordeel is dat je minder datalijnen nodig hebt voor je rijdecoder (3 i.p.v. 7) en dus meer lijnen van je parport / AVR / PIC / whatever vrij hebt. In de Elektuur staat een DMD met ingebouwde karaktergenerator, ik denk dat ik er een maak die voor een groot deel in SW aangestuurd gaat worden.

• Mizitras
  • Niet online
Anoniem: 80823 schreef op 11 december 2003 @ 08:54:
Sayang heeft zwaar de griep gehad :'( , en alleen maar :Z gedaan.
Ik ga je vanavond de files mailen.
Sorry joh voor de boze woordjes dan ;(
Heb zelf ook een week plat gelegen van de griep en niets kunnen doen, dus tja, had misschien wat meer geduld moeten uitoefenen ook.

--------------------------------------------------------------------

Elke keer als ik ze weer zie bij de openingspost denk ik van:
"God, wat een lelijke foto's van die blinkingleds :r "
Geef toe, eig. zien die foto's er niet uit hé?

[ Voor 33% gewijzigd door Mizitras op 11-12-2003 13:07 ]

• martin.h
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-06 15:16

martin.h

Met een HAMER past ALLES!

Ok ik ben dus eigenlijk op praktisch gebied de grootste leek die je kan vinden als het om EL gaat. Maar toch wil ik leren :P

Ik wil graag voor mijn baas een matrix maken waarmee hij een lichtkrant kan showen. Eigenlijk zoiets als je ook in de bus altijd ziet.

Ik heb bij het bouwen al hulp van de TOA bij mij op school, alleen moet ik eigenlijk nog een how-to hebben.

Heeft iemand dus ervaring met het maken van aan lichtkrant en kan deze mij ook eigenlijk stap voor stap vertellen wat ik moet doen??

Zo jah mail me dan, tealon@supercows.nl

The Souffle will raise or it will not. And there is no damn thing you can do about it!

Anoniem: 26271

martin.h schreef op 11 december 2003 @ 13:09:
Ok ik ben dus eigenlijk op praktisch gebied de grootste leek die je kan vinden als het om EL gaat. Maar toch wil ik leren :P

Ik wil graag voor mijn baas een matrix maken waarmee hij een lichtkrant kan showen. Eigenlijk zoiets als je ook in de bus altijd ziet.

Ik heb bij het bouwen al hulp van de TOA bij mij op school, alleen moet ik eigenlijk nog een how-to hebben.

Heeft iemand dus ervaring met het maken van aan lichtkrant en kan deze mij ook eigenlijk stap voor stap vertellen wat ik moet doen??

hier heb ik ook wle intressse in als leek..

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:00

WouterG

Dit is geen ondertitel

Benadski schreef op 10 december 2003 @ 15:31:
Afbeeldingslocatie: http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=Blinken.gif
Die 74HC138, wat doet die precies?
Kun je daar bv. 8 ledjes op aansluiten en die dan digitaal aansturen met de atmel? Dus bv. een input geven van 11110000 zodat de eerste 4 ledjes gaan branden?

[ Voor 11% gewijzigd door WouterG op 11-12-2003 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
martin.h schreef op 11 december 2003 @ 13:09:

Zo, meneer neemt het gemakkelijk. ;) Als je nu gewoon dit topic blijft volgen dan wordt je vanzelf wijzer; een stap-voor-stap-uitleg is nog niet beschikbaar aangezien er juist aan wordt gewerkt om een goed gedocumenteerde blinkenLED-schakeling te krijgen (waarvan de onderdelen uiteindelijk in een inkoopactie verkocht zullen worden als er voldoende interesse is en blijft)... Lees de startpost zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin.h

martin.h

Ok dat zal ik doen :P

The Souffle will raise or it will not. And there is no damn thing you can do about it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizitras
  • Niet online
Aham brahmasmi schreef op 12 december 2003 @ 06:25:
[...]
Zo, meneer neemt het gemakkelijk. ;) Als je nu gewoon dit topic blijft volgen dan wordt je vanzelf wijzer; een stap-voor-stap-uitleg is nog niet beschikbaar aangezien er juist aan wordt gewerkt om een goed gedocumenteerde blinkenLED-schakeling te krijgen (waarvan de onderdelen uiteindelijk in een inkoopactie verkocht zullen worden als er voldoende interesse is en blijft)... Lees de startpost zou ik zeggen.
*ZUCHT* (van verlossing)

Wat ben ik content (Lees op zijn AN: Tevreden) dat er dan nog mensen zijn die het wél doen. De starterspost lezen dan ;)

Inderdaad leek-lui (vat dat maar op twee manieren op ;) ) er komt een how-to als je daarom schreeuwt. En neen, die ga ik nu eens niet mailen :p Blijf dan maar braafjes hier volgen totdat er na enige (lange) tijd een PDF te downloaden valt.
("Rechtse muisklik - Doel opslaan als" :p

--------------------------------

@Sayan Ik ga morgen ff langs me elektronikaboer, krijg ik de fileetjes van je zodat ik ook prototype, de bouw ervan, kan starten aub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Vraagje: Wil je losse LEDs gebruiken of kant-en-klare 5x7 of 8x8 modules? Die zijn een stuk prijziger maar wel netjes uitgelijnd en geselecteerd op lichtsterkte.

(Voor de mensen die het willen weten: Conrad heeft nog een restpartij van zakken met 500 gele LEDs van Siemens erin, voor iets van €9! Wees er wel snel bij!)

En nee, bovenstaaande wordt geen [IA] :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

(Voor de mensen die het willen weten: Conrad heeft nog een restpartij van zakken met 500 gele LEDs van Siemens erin, voor iets van €9! Wees er wel snel bij!)
Voor de duidelijkheid, [url="Conrad"]Conrad.nl[/url], onder Speciale aanbiedingen > Restpartijen > Componenten & Bouwpakketten > Componenten restpartijen > 5 :

Siemens Led 500stuk - geel
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/462917.jpg
productomschrijving:
3 mm Æ diffuus met lange aansluitdraden. Uitstraalhoek 100°. Lichtsterkte bij 10 mA = 2,5 tot 20 mcd. Kleur geel. Set = 500 stuks in zak.
Artikelnr.: 462917
Prijs: € 9,05

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 13-12-2003 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Anoniem: 44568 schreef op 13 december 2003 @ 08:25:
[...]
Voor de duidelijkheid, [url="Conrad"]Conrad.nl[/url], onder Speciale aanbiedingen > Restpartijen > Componenten & Bouwpakketten > Componenten restpartijen > 5 :

Siemens Led 500stuk - geel
[afbeelding]
productomschrijving:
3 mm Æ diffuus met lange aansluitdraden. Uitstraalhoek 100°. Lichtsterkte bij 10 mA = 2,5 tot 20 mcd. Kleur geel. Set = 500 stuks in zak.
Artikelnr.: 462917
Prijs: € 9,05
Thankx. Kon zelf niet hotlinken naar Conrad en was te lui moe om een complete uitleg te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

leeft er hier nog iemand of is iedereen dood van het weekend :?

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 99036 op 15-12-2003 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnakeMind
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-06 22:46

SnakeMind

Silence...

Hahaha... denk dat iedereen griep heeft gekregen van afgelopen weekend...
Anywayz, ook ondergetekende heeft reuze intresse, ben erg benieuwd naar de inkoop en de uitvoer hiervan.
Lijkt me strax errug lachen als er op bijvoorbeeld de volgende campzone een lading mensen zitten te pongen op de zijkant van hun case :P :9
Keep up the good work zou ik zeggen...

Still Cripple as Hell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
Ik leef nog wel hoor, geen griep enzo. Ik moest alleen even een IA afronden, nu heb ik weer even tijd om wat te bedenken... In de loop van de week ga ik wel wat software proberen te schrijven voor de AVR blinken versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:41
@Benadski: Je hebt jouw eerder gepost schema al werkend? :9

[ Voor 11% gewijzigd door BigEagle op 15-12-2003 15:39 ]

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
Het schema zal wel werken (met een aantal niet getekende verbindingen en componenten zoals voeding en ontkoppel C's), maar dan doet ie nog niks he? Er moet namelijk een chip geprogrammeerd worden en de software daarvoor moet dus nog geschreven worden! Dat moet ik dus nog doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizitras
  • Niet online
Benadski schreef op 15 december 2003 @ 15:47:
Het schema zal wel werken (met een aantal niet getekende verbindingen en componenten zoals voeding en ontkoppel C's), maar dan doet ie nog niks he? Er moet namelijk een chip geprogrammeerd worden en de software daarvoor moet dus nog geschreven worden! Dat moet ik dus nog doen.
Kan je en passant even de file ervan mailen (kwestie van het in een IA later te gebruiken) ?
Kan je ook even daarin de specs vernoemen en wat details geven over het gebruik. (Opbouw ervan en meer newbie vragen komen nadien :p

------------------------------

Sayan Zoals hierboven reeds een Tweaker zei "Iedereen dood dit weekend." Nou, ik niet buiten dat ik op een begrafenis was, maar anders had ik met de bestanden/schema/board-layout aan het werk kunnen gaan met m'n IA partner.
Dus hoever staan wij met de levering van dit schema aan mijn e-mail adres ?

Ik denk er zo toch aan om het zelf te moeten gaan ontwerpen, wat weer wat tijd gaat kosten, als ik niets hoor :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
sayang > toch nog even een opmerking van mij, je mailt mij al een maand of tich niet meer, waarom dat dan?? zo lang duurt griep toch niet??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin.h

martin.h

Ik ben omdat dit topic wel erg dood over komt, gaan zoeken naar een datasheet waarmee ik met behulp van mijn TOA als nog een lichtkrant kan maken.

Ik ben vervolgens op de volgende datasheet gestuit en na overleg ga ik deze ook namaken in februari denk ik.

Als iemand er nog belang bij heeft dit is de datasheet:
http://www.microsyl.com/ledsign/ledsign2.pdf

Deze komt van de site http://www.microsyl.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
Ik ben nog bezig met de software, met GCC lukte het me niet (ik heb daar ook niet veel ervaring mee), maar met ASM zal het me wel lukken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102905

Onze oosterburen zijn bezig met een microprocessor gestuurde blinkenled van 20x26 pixels (in totaal dus 520). Hij kan standalone worden gebruikt, maar ook via USB. Zie http://arcademini.schuermans.info voor meer details. Ik heb er zelf niet zoveel verstand van, maar misschien kunnen jullie er iets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
Eindelijk krgij ik bijna mijn onderdelen binnen, ik hoop volgende week en dan kan ik aan mijn blinkenleds beginnen van 144 leds ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47200

martin.h schreef op 03 januari 2004 @ 12:45:
Ik ben omdat dit topic wel erg dood over komt, gaan zoeken naar een datasheet waarmee ik met behulp van mijn TOA als nog een lichtkrant kan maken.

Ik ben vervolgens op de volgende datasheet gestuit en na overleg ga ik deze ook namaken in februari denk ik.

Als iemand er nog belang bij heeft dit is de datasheet:
http://www.microsyl.com/ledsign/ledsign2.pdf

Deze komt van de site http://www.microsyl.com
is deze ook met die programma's te programmeren? zo ja dan ga ik er ook wel 1 maken. Maar zijn er nu al _/-\o_ voorbeelden _/-\o_ van een geetst PCB, ik kan namelijk de rest best zelf alleen ik weet niet wat voor bord ik moet hebben. Als iemand mij dat kan vertellen... Een eventuele inkoopactie zou ook wel kunnen mits op korte termijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
Ik ben het blinken protocol aan het onderzoeken voor de AVR versie van blinken. Op mijn pc is door het blinkenleds programma van jalcds in 200us alle data van een heel beeld verstuurd. Dat is op 9 lijnen 16 bitjes.

Ik ga ervan uit dat het altijd langer dan 160us duurt om alle data te versturen, mag ik hier van uit gaan? Hier staat de VB source van blinkenleds (jalcds). Per 9 bits worden er 4 commando's naar de poort verstuurd. Dus in totaal 64 (+3 om display te refreshen) commando's.

VRAAG: Hoe lang duurt het schrijven van commando's naar een parallelle poort minimaal?

Ik ben op dit moment namelijk hard bezig met de ASM source. De data staat op PB0-7 en PD0, de data (MSB first) moet in het RAM worden opgeslagen, kan ik de data realtime omzetten naar 18 bytes?

VRAAG: Ik heb ongeveer 10us (80 clock cycles) om 9 bits op 9 adressen in het RAM te krijgen, gaat dit lukken? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47845

ik heb deze in de grote vakantie vorig jaar al gemaakt. werkt heel leuk , maar nu wil ik graag een voorbeeld van hoe ik hem nou kan programmeren in VB of het liefst Qbasic ( een tijdklokje bv )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
Heb je blinken gemaakt? Dan kan je op de JaLCDs blinkenavr site de source vinden van de blinkenmovie player! Daar staat het hele protocol in. Even aanpassen en klaar! We gaan het natuurlijk niet helemaal voor je programmeren he! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://www.easy-mod.de/em...content.php?id=115&page=2

hier een wat meer overzichtelijk verhaal van die duitse site, maar heeft iemand hier ook een engelse vertaling van, als je dit namelijk hebt dan kun je VOLGENS MIJ (correct me if I'm wrong) aan de slag....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47845

Benadski schreef op 16 januari 2004 @ 17:07:
Heb je blinken gemaakt? Dan kan je op de JaLCDs blinkenavr site de source vinden van de blinkenmovie player! Daar staat het hele protocol in. Even aanpassen en klaar! We gaan het natuurlijk niet helemaal voor je programmeren he! :)
jah ik heb de blinkenleds. ik snap dat jullie het niet helemaal programmeren , maar ik snap echt geen k*t van die hele vb enzo. Dan hou ik het wel op zelf filmpjes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

quote uit FAQ
Q: Wat heb ik nodig van gerief?
A: Een lijstje met minimum zaken komt eraan. Zullen volgende zaken zeker bevatten:
*Te koop bij electrozaak* (Conrad.nl velleman.be Gouden gids wil ook al eens helpen ;)-
- LEDS - Toch wel wat nodig - 0.2 à 0.08 eurocent per stuk.
- CD4094(BP) - 8-bit static shift register - +-2,-euro (?) P/stk.
- Etsbord:
- Eurocard - Met eilandjes, gewoon kopen - 2 à 6euro, herbruikbaar
- Pre-factured - geëtst met de banen er reeds op - etsen loopt toch op in prijs. Je moet een tekening kunnen tonen. (wordt hier beschikbaar gesteld) en kaart zelf kost een paar euros. (Het etsen zal je geld kosten. 10euro schat ik toch? Maar dan is de layout al gelegt en moet je minder met draadjes knoeien)
- Goed verstand - Gekregen bij geboorte, koste je pa alleen wat moeite. Hopelijk geen geld
- Boormachien/Dremel - Gaatjes boren voor componenten - Meesten hebben dit, of je leent het wel. 20€ voor goedkope dremel eventueel.
- Soldeertin - Aanhechting componenten - 100gr, 2€, kost niet veel
- Soldeerbout - Voro het solderen, 20Watter is goed - 10 à 35€ (Velleman, conrad. Voor VEEL solderen misschien van Weller aanschaffen)
- PCB-design - Enkel als je je kaart laat etsen; krijg je hier. Niet voor Eurocards.
- Draad - Voor draadbruggen - 1 à 1.5mm² enkele geleider. Kost niets. (Lokale huishoud of doe-het-zelver zaak. Brico bv.)
- Software - Besturing - Gratis downloaden van sites, zelf doen of tooltjes van tweakers gebruiken. (http://www.jalcdsforum.de...oad&attachmentid=1297
- Parallelle/seriële kabel - Communicatie - 2€. 'D-sub 25-male centronics' voor de parallelle kabel als je hem zoekt.
- ULN2803/BC547 - voor meer stroom (optioneel) - 1.5€ / 0.1€
- ..
- .
Nou het lijkt me duidelijk dat mun handen overmatige jeuk vertonen, ik wil echt zo snel mogelijk beginnen. Bovendien wil ik mun matrix dus lekker klein houden, maar wel 18*8, ik hoop dat hij in mijn kast past heb daar 150*85mm ruimte over (2 5.25" brackets :)) Maar ik ben niet zo goed met electronica, dus graag even jullie hulp.

Allereerst, de layout van die PCB heb ik niet kunnen vinden (ook niet in de oude wel veel over gepraat maar nix gezien behalve een autoCAD plaatje maar die vond ik nou niet bepaald duidelijk) oftewel heeft iemand een linkje?

2. de leds mogen dus max. 20 milliampere gebruiken om NIET die ULN2803 nodig te hebben, als ik slim ben zorg ik binnen die spanning gewoon voor de hoogste candela waarde TOCH?

3. kan iemand mij de functie van die 4049 (veel over gehoord/gelezen) uitleggen dat mis ik namelijk ff.... (het is volgens mij de aansturing)...

4. wat is een eurocard (sorry voor de n00bheid :)), als ik goed lees in de FAQ moet het een vervanger zijn voor PCB (correct me if I'm wrong)???

5. moet ik ALLE (144) LEDjes zoals hier aansluiten (iemand misschien schema :9?

6. ligt het aan mij of mis ik in dit lijstje nou de aansluiting voor een serrieele poort? Die wil ik namelijk gebruiken, iemand hier misschien ook een naam voor.......

7. wordt op die website uit de faq DEZE eentje voor een serieele poort, volgens mij namelijk voor een paralelle. Als hij dus idd voor een parallelle is kan iemand mij dan uitleggen welke dingen voor een seriele anders zijn dan voor een parallele zodat ik hem voor een seriele kan maken.....

MUCH RESPECT _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ voor degene die een of al mijn vragen kan beantwoorden

EN JA IK POST FOTO's ALS IK KLAAR BEN..... :+

edit: nog 1 laatste vraag, denken jullie dat dat kan in die drivebays?

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 47200 op 16-01-2004 23:14 ]

Pagina: 1 2 Laatste