Mosfet cooling, maar dan anders

Pagina: 1
Acties:
  • 178 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

Topicstarter
Naar aanleiding van dit artikel open ik dit topic, want koeling van mosfets begint een beetje erg nodig te worden de laatste tijd. :X

In het artikel komt naar voren dat we al die tijd de verkeerde kant hebben zitten koelen.
offtopic:
Misschien is dit trouwens ook wel de reden dat Youpy al aan zijn vierde bord bezig is.

Dat klinkt achteraf ook wel logisch, want het metalen vlak (heet dat massa bij die dingen? :? ) zit tegen het mobo aan.
Nou vind ik de manier waarop die gast op overclockers.com het probleem oploste nogal omslachtig, en ik heb daarnaast ook de faciliteiten niet voor het hardsolderen van blokken niet.

Dus ik zat te denken, als ik die mosfets nou van het mobo kan afsolderen, op z'n minst met die massa-vlakken, dan kan ik ze recht overeind zetten, en er een koperen plaat tussen plakken, of nog beter, ze omgekeerd weer op het mobo vastzetten, en direct de vlakken koelen met een koperen blok. :)

Nou heb ik geen idee van de haalbaarheid van dit idee, en daarvoor open ik dit topic.

BTW, weet iemand waar je dit type mosfets kan kopen? Op de package staat CT316.

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Mja, zoals ik al met een plank heb kunnen ervaring zitten die dingen erg goed vast. Om een verschoven mosfet weer terug te zetten bleek heel wat meer nodig dan een 75W soldeerbout kan leveren. Om 'm eraf te krijgen geld dus hetzelfde, dus ik ben bang dat dit een andere aanpak vereist, zoals ze er met geweld aftrekken, met het risico dat je een plank beschadigd.

Btw, maar 1 van m'n planken is dood gegaan aan de mosfets (1-tje moet ik nog meten, maar ik verwacht van niet, maar dat laat is nog wel horen), die nota bene nog gekoeld waren ook (met alleen heatsinks).

Verder worden de mosfets op sommige borden wel erg heet, maar valt dit nog steeds binnen de specificaties van die dingen. Ik geloof dat ze ergens rond de 100 graden (of meer) mogen worden, en dan nog steeds horen te werken.

Het lijkt mij dat heatsinkjes met een fan erboven voldoende moet zijn. Evenuteel zou je nog wat heatsinks aan de achterkant gaan zetten, maar ik vermoed dat dit niet heel erg veel helpt, omdat de warmte maar moeilijk door de plank heen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy83
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-06-2024
het ziet er heel interresant uit.

ik wacht eerst af tot dat ik mijn spullen binnen heb >:)

heb je de temp van je eingen mobo al opgemeten?

youpy misschien kan je proberen om die mosfets van je oude mobo's af te halen zonder de boel te slopen.
of wat de TS zegt de mosfets omhoof zetten zodat je beide kanten kan coolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreeTz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-12-2024

GreeTz

took the red pill

Ja als je dit serieus wilt doen moet je een knappe desoldeerbout al het tin weg laten zuigen. Maar kijk goed uit met aarding, het koelelement is de gnd van de packing en wanneer deze in de originele situatie met gnd op je bord is verbonden moet je zorgen dat je dit nu ook realiseerd. En wanneer er meerdere gescheiden gnd circuits op je bord aanwezig zijn moet jij deze niet mbv je heat pipe gaan verbinden...

Alleen:           DE GROETJES

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

lastig is het om ze van hun gesoldeerde bevestiging te krijgen, als je dat voor elkaar hebt kun je makkelijk koelblokjes erop maken, zolang je maar voor een massa zorgt! (snoertje van oude soldeerplaats solderen aan de FET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
willy83 schreef op 12 november 2003 @ 20:12:
het ziet er heel interresant uit.

ik wacht eerst af tot dat ik mijn spullen binnen heb >:)

heb je de temp van je eingen mobo al opgemeten?

youpy misschien kan je proberen om die mosfets van je oude mobo's af te halen zonder de boel te slopen.
of wat de TS zegt de mosfets omhoof zetten zodat je beide kanten kan coolen.
Zou je mij dan even kunnen vertellen hoe je dat zou willen doen. Het probleem bij die mosfets is dat heel de onderkant vast zit gesoldeerd, maar met een boutje kun je alleen het achterkantje van de mosfet verhitten.

Ik heb destijds geprobeerd om dit los te krijgen, maar had toen geen succes. Ik heb het ook met een beetje tin erbij laten vloeien geprobeerd, zodat de temps nog wat stegen, maar ook dit was niet genoeg.

Vermoedelijk zijn ze wel los te krijgen als je een soldeerstation hebt, waarmee je de heel de plank kan verhitten. het risico is dan wel dat je behalve de mosfet misschien nog veel meer dingen losmaakt.

• willy83
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-06-2024
ik ben helemaal geen soldeerheld sorry.

maar misschien kan het(ik heb geen flauw idee) dat je een dun ijzer draadje onder je mosfets druk en deze dan weer verhitten met je soldeerstokkie

• Fuzzems
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08-2024
Ik denk dat het heatsink plaats gebeuren toch nog het meest practisch is.

De mosfets op me ga-7vax verbrande ik ook eerst me klauwen aan. FF me ouwe zalman NB cooler in stukje gezaagd. met zalman adhesive er op geplakt fannetje er over laten blazen een met een graadje of 25 kouder :Y)

Anoniem: 23544

Je kunt ook de conventionele versie kopen (moeilijk woord joh, kopen), de poten van de smd versie (die op het bord zitten) wegknippen en de pootjes van de conventionele versie een beetje ombuigen, zodat je die op de plaats van die van de SMD versie kunt plakken. De aarding regel je door de GND-poot ertussenuit te buigen en deze te verbinden met het aardvlakje van de smd (even een plekje tin heetstoken). Je kunt dan in de regel een koelprofiel op de mosfet schroeven, als je de mosfet voorover monteert. Ik pas deze methode vaak toe bij het vervangen van defect gegane smd componenten die moeilijk desoldeerbaar zijn.

[ Voor 2% gewijzigd door Anoniem: 23544 op 13-11-2003 13:24 . Reden: stijlvouten ]

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
Anoniem: 23544 schreef op 13 november 2003 @ 13:23:
Je kunt ook de conventionele versie kopen (moeilijk woord joh, kopen), de poten van de smd versie (die op het bord zitten) wegknippen en de pootjes van de conventionele versie een beetje ombuigen, zodat je die op de plaats van die van de SMD versie kunt plakken. De aarding regel je door de GND-poot ertussenuit te buigen en deze te verbinden met het aardvlakje van de smd (even een plekje tin heetstoken). Je kunt dan in de regel een koelprofiel op de mosfet schroeven, als je de mosfet voorover monteert. Ik pas deze methode vaak toe bij het vervangen van defect gegane smd componenten die moeilijk desoldeerbaar zijn.
Ik heb echt geen idee wat je net gezegd hebt, maar het is minstens drie keer woordwaarde. :? :P

Ontopic:
Ik zat te denken, je kan met een stukje klei oid een afdruk maken van de achterkant, en dan op de plek waar soldeerpunten zitten op het mobo gaten boren in de bodemplaat van een heatsink, en dat tegen de achterkant aan lijmen.
Of zonder heatsink, en gewoon een gat met een 60mm fan ofzo. Volgens mij helpt dat ook aardig. :)

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-05 12:04

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Slim bedacht, dat met die klei! Alleen moet je wel opletten dat je in spiegelbeeld moet boren dan :P

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-05 22:42

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Ik kan mij herinneren dat Koolance van die harde schijf koelers maakten met daarbij een soort pasta die de warmte goed geleidde, maar geen elektriciteit geleid.

Zou je die pasta ook los kunnen kopen ? Dan zou je mischien die pasta op je mobo en je kast kunnen smeren zodat de kast als koeler voor het mobo gaat werken...

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
all_by_myself schreef op 13 november 2003 @ 16:57:
Ik kan mij herinneren dat Koolance van die harde schijf koelers maakten met daarbij een soort pasta die de warmte goed geleidde, maar geen elektriciteit geleid.

Zou je die pasta ook los kunnen kopen ? Dan zou je mischien die pasta op je mobo en je kast kunnen smeren zodat de kast als koeler voor het mobo gaat werken...
ik denk dat daar je tray te dun voor is, en daarnaast ook je proc gaat opwarmen.

Anoniem: 86049

Hier heb je iemand die dat ook heeft en z'n eigen koelblokjes heeft gemaakt : http://www.madshrimps.be/...read.php?s=&threadid=2741

• Demo

Demo

Anoniem: 86049 schreef op 13 november 2003 @ 18:47:
Hier heb je iemand die dat ook heeft en z'n eigen koelblokjes heeft gemaakt : http://www.madshrimps.be/...read.php?s=&threadid=2741
Je kiest er wel weer eentje uit.. BladeRunner is volgens mij de beste DIY-waterkoeler die er is! Ik heb nog nooit zulk mooi handwerk gezien als dat van hem :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Anoniem: 86049

Demoniac schreef op 13 november 2003 @ 19:04:
[...]
Je kiest er wel weer eentje uit.. BladeRunner is volgens mij de beste DIY-waterkoeler die er is! Ik heb nog nooit zulk mooi handwerk gezien als dat van hem :)
dat vind ik nou ook _/-\o_

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
Demoniac schreef op 13 november 2003 @ 19:04:
[...]
offtopic:
Hij hardsoldeerd alles toch?

ontopic: ik denk dat ik ook maar een mosfet waterblok ga bouwen op de manier zoals hij het deed. Gewoon 3 gaten boren in een koperen plaat en een koperen balkje erover heen.

• Demo

Demo

casemodderpoel schreef op 13 november 2003 @ 19:20:
[...]

offtopic:
Hij hardsoldeerd alles toch?

ontopic: ik denk dat ik ook maar een mosfet waterblok ga bouwen op de manier zoals hij het deed. Gewoon 3 gaten boren in een koperen plaat en een koperen balkje erover heen.
Ja, hij freest een bodemplaat en een blok voor er op en dat soldeert ie aan elkaar. Tot voor kort moest ie het zelfs zonder freesmachine doen en alles boren en vijlen 8)7

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
Demoniac schreef op 13 november 2003 @ 19:29:
[...]
Ja, hij freest een bodemplaat en een blok voor er op en dat soldeert ie aan elkaar. Tot voor kort moest ie het zelfs zonder freesmachine doen en alles boren en vijlen 8)7
dat snap ik niet, hoe doet ie dat dan? een huis tuin en keuken frees is lang niet sterk genoeg, en een echte goede frees kost klauwen met geld. :?

• Demo

Demo

Gewoon met een boor heel veel gaatjes naast elkaar boren.. kijk eens op Zero Fan Zone, daar staan een paar progress-verslagen geloof ik. En dat freesje wat ie nu heeft werkt blijkbaar goed genoeg om deze super stoere blokjes mee te maken. Maar volgens mij freest ie het allemaal vrij slordig om vervolgens een week lang te vijlen, schuren en polijsten..

Pagina: 1