Nog meer verwarrende naamgevingen!
Sinds kort zijn er een aantal 9600SE modellen op de markt welke i.p.v. een 128bit geheugenbus nog maar een 64bit gebruiken (o.a. van ASUSen Sapphire). Aangezien de geheugensnelheid bij de 9600 serie al de bottleneck was, hoef ik denk ik niet meer toelichten dat deze niet best zal presteren.
Op mijn favoriete pricewatch
geizhals zijn behalve prijzen en shopreviews ook veel productinformatie en gebruikerservaringen te vinden. Tot mijn verbazing zag ik dat bij een link van de
Club 3D 9600 Pro er een expliciete waarschuwing stond vermeld: "Achtung, einige Händler schreiben nicht dazu, daß Sie die günstigere Version mit nur 200MHz Speichertakt verkaufen. Bitte immer nachfragen!"
Dat vond ik wat vreemd, want een 9600Pro heeft toch altijd een memoryspeed van 300/600MHZ, nietwaar? In mijn naïviteit dacht ik nog dat deze waarschuwing bedoeld was om misverstanden met de 9600 non pro of de 9600SE te voorkomen.
Mis! Want er bestaat ook iets als een
Club 3D 9600Pro EZ met inderdaad, een snelheid van 400MHZ core en 200/400MHZ geheugen
Een blik op
www.club-3d.nl leerd mij vervolgens dat je daar geen enkele info over dit soort producten kunt vinden. Dan eens in de FAQ's snuffelen en wat zie ik daar: "What are the core and memory speed of the ATI Cards?".
Kijk dat is handig, nietwaar? Niet waar! Want daar staan alleen maar de oude producten als de 7200-, 7500- en de 8500-serie vermeld!
Om het feest compleet te maken, je komt tegenwoordig hele mooie reviews tegen van 9600Pro en 9600XT kaarten met extra snel geheugen. Zo zat op de ATI referentiekaart samsung geheugen van 2.8ns geheugen en vol enthousiasme melden de reviewers welk een geweldige overklokken dit kaartje wel was. Dus mensen kopen een 9600Pro en willen deze overklokken. En dat blijkt tegen te vallen. Reden? Er wordt goedkoper en langzamer geheugen geleverd. Zo zit op de Tyan 9600 Pro geheugen van 3.6 ns. 3.6ns ? Maar dat is toch helemaal niet bedoeld voor 300 MHz hoor ik jullie al denken? Inderdaad, het geheugen dat op deze kaart zit is gespecificeerd voor 275MHz. Dus wat doet Tyan: zij verhogen het voltage van 2,5 Volt naar 2,8 Volt en klokken dat geheugen over naar 300MHz. Zie ook de details op
AU-Ja!. Natuurlijk zorgt dit voor extra warmte en een minder lange levensduur, maar ach, de garantietermijn zal hij zeker wel halen, nietwaar?
Maar wie gehoopt had op een leuke overklok, helaas, zelfs met goede koeling en een extra hoog voltage weet deze kaart niet meer dan 306MHz te halen, oftewel een overklok van slechts 2% en meer dan 50MHz minder dan wat ATI's referentiemodel weet te halen. En dat met een extra hoog voltage...
U bent bij deze gewaarschuwd!