Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

CCFL Straling

Pagina: 1
Acties:
  • 206 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Ik wilde zelf een simpele mod gaan doen: een casewindow, twee CCFL's en 6 led-koelers.
Nu hoorde ik van iemand die afgestudeerd is op CCFL (jaja dat kan dus ook tegenwoordig), en die zei dat CCFL-straling schadelijk is voor je werkgeheugen...
Bij hem was dan ook het werkgeheugen na een jaar al dood...

Weet iemand van jullie of het echt waar is? Want misschien moet ik die CCFL's dan wel gewoon weglaten, en het houden op 6 ledkoelertjes (Revoltec)?

Dit is even snel een pic van zoon koelertje:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/skulllord/fan.jpg

Alvast bedankt voor de massale reacties :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2003 23:16 ]

• TheDataDude
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik kan me er niks bij voorstellen. Mijn ccfl's zitten er nu zo'n half jaar in, en alles doet het nog.

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:31

Eraser127

Nijkerk

dat zou betekenen dat er van een CCFL iets van magnetische straling af moet komen die dan de memchips zou irriteren. Als je het mij vraagt is dat onzin.

My Discogs

Verwijderd

Topicstarter
tjah dacht ik ook maja... :/
maar hoe denken jullie dat de lichtsterkte in mijn kast wordt als ik er 6 van die schatjes hierboven in duw?
heeft iemand een paar van die koelers?

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

nou, ik werk al meer dan 1,5 jaar met me geheugen, en op een kleine afstand daarvan zitten me CCFL's . Lijkt mij onzin, anders zou t bij veel systemen problemen geven ;)

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:38
volgens mij geven andere dingen in je pc ook wel straling af (voeding??)

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:57
klopt daarom zit je voeding ook in een metalen kast (kooi van faraday)

De ccdl- buis zelf is niet het grote probleem maar de electromagnetische straling van de aanvoer leidingen en van de inverter is veel erger

Niet direct schadelijk voor onderdelen, maar het zou wel invloed kunnen hebben op de stabiliteit van het systeem.

Houd maar eens een neon lampje in de buurt van de draden naar de buis, die zal licht geven !

Repareren doe je zo.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Er zal wel een veld onstaan ja, en dat kan invloed hebben, ik denk alleen dat het effect op je stabiliteit te verwaarlozen is, maar je zou het kunnen gaan testen. paar runs memtest86 na elkaar zonder ccfl, ff reboot en daarna met. ik betwijfel of je verschil zal merken, maar het kan natuurlijk altijd.

• Benadski
  • Laatst online: 28-11 12:55
Afstuderen op CCFL's, hahaha, wat een onzin! :D

Als het schade zou toebrengen zou je dat niet na zoveel tijd merken lijkt me, de straling hoopt zich niet op ofzo en heeft ook niet genoeg energie om moleculen te veranderen, het zou zich wel met de elektronen kunnen bemoeien, maar dan zou je het dus meteen moeten merken!

Als je je CCFL draden niet om je mem wikkelt (of er in de buurt laat lopen) dan zie ik geen enkel probleem.

Je mem kan trouwens wel kapot gaan als je het in serie met je CCFL zet, misschien is dat wel zijn afstudeeropdracht geweest om uit te zoeken. :+

Verwijderd

ik zou hem de tip meegeven om z'n pc geaard aan te sluiten, want geheugen kapot van een CCFL? Nee, dan ben je wel heel raar bezig geweest.

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-11 20:07

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

om eerlijk te zijn vind ik dit kant-en-klare onzin, er zal vast wel ergens een kern van waarheid aanwezig zijn; het zal zker niet de snelheid/duur/kwaliteit verbeteren, maar die evt. storing lijkt mij toch vrij onmogelijk.

Ik denk dat die gozer toch een verhaal moest hebben, en dus ff lkkr zat op te stoken; moet je denk ik met een korreltje zout nemen.

is een beetje het id achter: in egypte rijd iedereen met licht uit (auto's) omdat ze denk dat dat zuiniger rijdt: theoretisch jah, praktijk: 0.00000001 %. laat je niet alles wijs maken, en kijk naar andere kasten, die hebben soms wel 8 ccfl's erin en geen problemen, en afstuderen in ccfl????? nog nooit van gehoord, mag jij mij vertellen welke website waar die studie te volgen is.
en straling van inverters? is dat wel erg?
alles kan, maar ik denk dat het te verwaarlozen is. Dat zou jij moeten weten na al die tijd op dit forum (ja, ik zie je naam wel es voorbij komen).

[ Voor 14% gewijzigd door Seesar op 03-11-2003 22:40 ]

T60P Widescreen

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

Seesar schreef op 03 november 2003 @ 22:05:
om eerlijk te zijn vind ik dit kant-en-klare onzin, er zal vast wel ergens een kern van waarheid aanwezig zijn; het zal zker niet de snelheid/duur/kwaliteit verbeteren, maar die evt. storing lijkt mij toch vrij onmogelijk.

Ik denk dat die gozer toch een verhaal moest hebben, en dus ff lkkr zat op te stoken; moet je denk ik met een korreltje zout nemen.

is een beetje het id achter: in egypte rijd iedereen met licht uit (auto's) omdat ze denk dat dat zuiniger rijdt: theoretisch jah, praktijk: 0.00000001 %. laat je niet alles wijs maken, en kijk naar andere kasten, die hebben soms wel 8 ccfl's erin en geen problemen, en afstuderen in ccfl????? nog nooit van gehoord, mag jij mij vertellen welke website waar die studie te volgen is.
en straling van inverters? is dat wel erg? :?

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-09 20:06
Afstuderen op CCFL's kan best hoor :). En de mensen die dat onzin vinden vind ik zelf eigenlijk vrij dom overkomen. Wat weten jullie er nou vanaf? (behalve basiskennis over elektrische/magnetische velden)

Eigenlijk wel interessant. Kan je die vriend eens vragen om het principe uit te leggen? Want uit ervaring weet ik dat er weet-ik-hoeveel casemodders zijn die hun kast volhangen met die dingen, en als zelfs maar een paar procent daarvan daarna kapot geheugen heeft dan zou dat toch eens voorbij gekomen moeten zijn hier.

Al met al denk ik dat je veilig CCFLetjes in kan bouwen hoor :z

• Roflmao
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-11 18:40
In een energiecentrale lichten ccfletjes ook op door de straling :? Of verwar ik die dingen met tl-buizen :? Maar iig ze branden wel van de straling. Misschien daar iets mee te maken?

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Krankenstein schreef op 03 november 2003 @ 22:43:
Afstuderen op CCFL's kan best hoor :). En de mensen die dat onzin vinden vind ik zelf eigenlijk vrij dom overkomen. Wat weten jullie er nou vanaf? (behalve basiskennis over elektrische/magnetische velden)
2e jaars elektrotechniek, VWO natuurkunde 2, dus basis, dat niet echt mag ik zo zeggen, en nogmaals, het zal het best beinvloeden, maar in wat voor mate, dat is belangrijker, zou ik dan denken.

Daar komt bij dat mijn opleiding mij tot nu toe geleerd heeft dat magnetisme ram geheugen NIET beinvloed: het is gebaseerd op stroompjes, niet op magnetisme: alleen maar en- en of-poortjes. Laat staan kapot maken.
Elektrische velden zijn te zwak om de signalen binnen ram-geheugen te overrulen.

en ja ik ken ook het verschijnsel van een neonbuisje bij stroomdraad houden: die gaat dan gloeien, maar dat is hier helemaal niet ter sprake.

[ Voor 33% gewijzigd door Seesar op 03-11-2003 23:20 ]

T60P Widescreen

Verwijderd

Topicstarter
ja okay ik leg me dan maar neer bij jullie vakkundigheid :)
maar zijn die CCFL's wel nodig met 6 van die ledkoelers :?
dat moet toch ook aanzienlijk veel licht kunnen geven...

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Verwijderd schreef op 03 november 2003 @ 23:21:
ja okay ik leg me dan maar neer bij jullie vakkundigheid :)
maar zijn die CCFL's wel nodig met 6 van die ledkoelers :?
dat moet toch ook aanzienlijk veel licht kunnen geven...
Niet echt; indd die ledjes in die 6 fans zullen veel licht geven, maar kun jij met je optische muis de kamer verlichten?
Dat komt doordat die ledjes in die fans alleen richting de kern gericht staan, het is geen "gloeilamp" die alle kanten op verlicht, dus het zijn meer spotjes. Maar 1 of 2 ccfl op de juiste plek (bijv 1 boven, 1 onder) is ruim voldoende; ccfl's schijnen alle kanten op.

T60P Widescreen

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-09 20:06
Seesar schreef op 03 november 2003 @ 23:11:
[...]

2e jaars elektrotechniek, VWO natuurkunde 2, dus basis, dat niet echt mag ik zo zeggen, en nogmaals, het zal het best beinvloeden, maar in wat voor mate, dat is belangrijker, zou ik dan denken.

Daar komt bij dat mijn opleiding mij tot nu toe geleerd heeft dat magnetisme ram geheugen NIET beinvloed: het is gebaseerd op stroompjes, niet op magnetisme: alleen maar en- en of-poortjes. Laat staan kapot maken.
Elektrische velden zijn te zwak om de signalen binnen ram-geheugen te overrulen.

en ja ik ken ook het verschijnsel van een neonbuisje bij stroomdraad houden: die gaat dan gloeien, maar dat is hier helemaal niet ter sprake.
Maar het is natuurlijk wel zo dat magnetisme elektrische stroom induceert :). Misschien heeft het daarmee te maken. Weet iemand of die CCFL inverters een (hoog)frequente spanning afgeven? Dat kan natuurlijk ook invloed hebben.

Verwijderd

Ik heb es gevraagd aan die gast die dat zei, en het was zijn neef die afgestudeerd was op digitale electronica. Hij heeft z'n afstudeer project over ccfl's gehouden.

Hier volgt een kort en duidelijk gesprek :)

matty @ IPv6 says:
kun jij es een debiel uitleggen waarom ccfl's storing kunnen veroorzaken ? :x
.. _-* says:
omdat die knipperen
.. _-* says:
knipperende stroom/spanning = straling
.. _-* says:
straling @ frequentie ken met andere frequenties interfereren
matty @ IPv6 zegt:
oftewel : da rammelt elkaar dood

Hier blijf ik bij... :/

• Sine
Seesar schreef op 03 november 2003 @ 23:11:
[...]

Hoho ...

Ik zei KAN van invloed op de stabliliteit ...

Ik zei zeker niet dat je geheugen ervan defect kan raken. (dat was de TS)

en ram geheugen werkt niet met poortjes nog flipflopjes ram geheugen is statisch geheugen (werkt met miniscule condensatoren)

De uitleg voor dummies (de snelste die ik kon vinden) http://computer.howstuffworks.com/ram.htm

En ik kan me voorstellen dat sterke emi daar wel invloed op heeft. Hoe sterk ? geen idee, is een inverter daar sterk genoeg voor ? ook geen idee.

Maar neem zelf de proef op de som, als je zo'n plasma bal in huis hebt en eoa cheap calculatortje .. ram een random getal in op de calculator en breng het ding langzaam bij die plasma bal in de buurt. Je ziet vanzelf wat er gebeurt.

Zo'n bol straalt "iets" meer dan een ccfl (sterker nog, zijn werkings princiepe berust op straling), maar het principe is het zelfde.

[ Voor 3% gewijzigd door Sine op 03-11-2003 23:45 ]

Repareren doe je zo.

Verwijderd

maar ccfl's zijn toch gemaakt voor in pc's? of ben ik nu het spoor nu helemaal beister??

dat zouden ze dan toch wel getset hebben !

Verwijderd

Er zijn zat mensen waarbij een plasmabol op het buro zorgde voor een instabiele PC. Het ding 1 meter verder zetten was dan de oplossing. Logisch ook, want een plasmabol bevat geen filterende laag aan de binnenzijde van het glas.

In hoeverre dat CCFL invloed heeft op PC componenten? Geen idee, wie er een formule voor weet mag het zeggen. Maar als het al een probleem zou zijn zou die allang aan het licht treden bij alle casemods met CCFL's. Wat wel een rol speelt is de filtering, zo kan zelfs een simpele fancontroller voor storingen zorgen, denk maar aan die Enermax fans die storen en zorgen voor instabiele PC's of zelfs PC's die niet aan willen. Kortom: een slechte filtering zorgt dan ervoor dat de betreffende spanningslijn instabiel wordt.

De bekende gegevens van 1 voorbeeld CCFL/inverter:
- Werkspanning- en frequentiebereik: 60 - 110 V/ 400 tot 1500 Hz
- Voedingsspanning 5 V= Ingangsstroom max. 50 mA
De uitstraling van een CCFL bestaat voor het grootste deel uit zichtbaar licht, een groter gedeelte nearUV en een nog kleiner deel UV. De exacte verdeling van het lichtspectrum is afhankelijk van de compositie van de bijstoffen bij het fosforlaagje aan de binnenkant van de buis + gassamenstelling.

Ik kan mij niet voorstellen dat UV straling ook maar dieper dan 1 micron in het package materiaal van RAM chips binnendringt.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2003 00:14 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 november 2003 @ 00:09:
maar ccfl's zijn toch gemaakt voor in pc's? of ben ik nu het spoor nu helemaal beister??

dat zouden ze dan toch wel getset hebben !
ccfl's zijn gewoon hele dunne neonbuizen. neon wordt doorgaands voor winkels, cafees, hoere tenten, autodealers ed. gebruikt.

volgens mij komt er geen andere straling dan warmte en licht van neon onder hoge spanning.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2003 00:13 ]

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
ik vindt de stelling dat CCFL buisjes schadelijk kunnen zijn voor je hardware onzin. ik heb 4 x 30cm buisjes in mijn bak, en ik heb nog nooit problemen gehad, of gehoord dat mensen er problemen mee hadden. het einigste onderdeel van een CCFL dat schade kan aanrichten, is de inverter die waarborg staat voor een hoog EMI gehalte in je pc. maar zelfs met 4 van die krengen erin kan ik geen instabiliteit bespeuren...

Mn 3D printer blogje..

• Sine
De buisjes aan zich werken niet veel anders dan een standaard TL buis en zijn dus ook zeker niet het probleem.

Maar de omvormers die een blokgolf van +-100V aan een paar kHz in de ronte blazen en daarbij de aansluit draden van de ccfl als antenne "misbruiken" kunnen zeker voor storingen zorgen.

In hoeverre je daar last van hebt ? geen idee. Dat ligt ook erg aan de constructie van moederbord en verdere onderdelen, print banen en kabels kunnen iig die signalen oppikken. Ik verbaas me dan ook telkens weer over rounded kables met ingebouwde glow-wire (zelfde principe inverter, alleen lagere spanning)

Repareren doe je zo.

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:48
Mijn eerste mod is inmiddels al 2 jaar oud. Een PII 400 en die draait heel vrolijk met 1 blauwe en 1 uv CCFL. In 2 jaar nog niet 1 probleem gehad. Ja echt, Office pc :)

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Verwijderd

Topicstarter
Eigenlijk is het dus een beetje mierenneukerij...
Het kan enigzins kwaad, maar het duurt gewoon erg lang voordat er serieuze schade komt...
Ik ga er gewoon 2 inbouwen :) , aangezien die ledfans dus niet genoeg licht gaan geven.
Nou bedankt zou ik zeggen :)

• Benadski
Ik zie trouwens iedereen met 100V komen, was dat niet 900V?

D8 zoiets gemeten te hebben (heb trouwens ooit eens wat experimenten met CCFL's gedaan en een 1N4004 diode redt het niet in een graetz brug!).

De freq. is inderdaad veel hoger dan 400Hz. Dit alleen om de trafo klein te kunnen houden! Een CCFL werkt best op 50Hz. Alleen wil je geen trafo van een kilo in je kast... Een nadeel van die hogere freq. is dat je veel meer verliest door de capaciteit van de kabels, als je je draden verlengt of dicht langs elkaar legt zie je dit goed. Je CCFL gaat zwakker branden!!!

Mocht je dus echt problemen hebben met CCFLs in je kast, bouw dan zelf een laagfrekwent (of DC) inverter! Als je die sterk genoeg maakt kan je al je CCFL's er op aan sluiten, zonder straling! :)

Neonsnoer werkt trouwens tussen 60 en 120V en tussen de 0,4 en 4kHz, dit wordt nog wel eens met de CCFL gegevens verward.

• kazz1980
  • Laatst online: 19-08 22:44

kazz1980

Goh... Ik hier?

haha....wat een onzin!
CCFL's zijn NIET schadelijk voor je hardware.
Alleen de inverter is een heel klein beetje schadelijk. Maar zolang je die op enige afstand houdt is alles in orde (Of hang hem dicht bij de rand van je kast of voeding, eventuele 'straling' wordt dan dan via de kast weggevoerd. --> natuurlijk niet onbeschermd tegen de rand van de kast hangen, dan heb je kortsluiting, en das WEL schadelijk! ;) )
De enige schade die je kunt oplopen is wanneer je de inverter op je geheugen (of andere hardware) zou plakken... lijkt me niet dat je dat van plan was, dus ik zou dat advies van die gast die afgestudeerd is in CCFL's (right!) gewoon in de wind slaan!

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

• den 150
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Startstroom is 800V, daarna 100V constant.
Het is waar dat het magnetisch veld van ccfl's (en vooral neon buizen eigenlijk) storing kan veroorzaken. Zo is het bijvoorbeeld afgeraden netwerkkabels naast neon buizen te leggen (volgens cisco ccna1). Dit zou je geheugen kunnen storen, maar dat je geheugen ervan kapot kan gaan is complete bullshit.
Dit is imho hetzelfde als 'mijn scherm is kapot door de nieuwe catalyst drivers'. Dat is gewoon een excuus zoeken omdat het kapot is gegaan (shit happens) en het op een compleet onschuldige steken in de hoop dat die de schade betaalt.

En nu is het plotseling zijn neef die afgestudeerd is in ccfl :) . Het kan best zijn dat hij is afgestudeerd in verlichting of zoiets, maar van ccfl's zelf een studie apart maken is complete bullsh*t als je het mij vraagt...

• Benadski
Een inverter levert meestal zo'n 5mA aan de buis. De CCFL (30cm) is meestal rond de 2,5 a 3W. De brandspanning is dus ook gewoon tussen de 500 en 600V als je het mij vraagt.

Volgens specs van verschillende leveranciers is de spanning van een CCFL tussen 200 en 1000V. Dat wil zeggen, eenmaal ontstoken (bij meer dan 600V oid.) blijft deze branden zolang de spanning op de buis tussen 200V en 1000V ligt.

Een normale TL brandt wel op een lagere spanning als ie eenmaal aan is, dit komt denk ik omdat het plasma in die buis minder afkoeling ondergaat (en dus een lagere weerstand heeft, denk aan P=V2/R ). Het oppervlak glas per cm3 gas wordt namelijk minder naarmate de buis dikker wordt. En minder glas per hoeveelheid gas betekent natuurlijk minder warmteverlies! Ik weet niet of het zo werk, maar zo zie ik het voor me. Ik heb geen CCFLs gestudeerd. :P

[ Voor 3% gewijzigd door Benadski op 04-11-2003 12:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
den 150 schreef op 04 november 2003 @ 11:02:En nu is het plotseling zijn neef die afgestudeerd is in ccfl :) . Het kan best zijn dat hij is afgestudeerd in verlichting of zoiets, maar van ccfl's zelf een studie apart maken is complete bullsh*t als je het mij vraagt...
kijk, ik dacht dat hij het was die erop af was gestudeerd, maar het was zijn neef... so what?
en tjah hij heeft er zijn afstudeerproject over gehouden, dat heet toch afstuderen :?

off topic:
je kan tegenwoordig zelfs op ondergoed afstuderen... 8)7

on topic:
kan ik misschien die inverter niet buiten de kast hangen/leggen, en dan via gaatjes de draden de kast in kan laten lopen. het is echter een dual set die ik op het oog had, dus ik weet niet of dat kan met draadafstand, en trouwens, solderen doe ik helemaal niet ;)
misschien kan ik het beter met een neonwire doen of zo :?

• AMDathlonxp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-06-2024
Ik heb ook van die CCFL's in mijn PC zitten, maar ik heb nooit last gehad van problemen met mijn intern geheugen.
Volgens mij is het helemaal niet zo schadelijk.

• Fox2
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-06 19:47

Fox2

Spanning!

Benadski schreef op 04 november 2003 @ 12:18:
Een normale TL brandt wel op een lagere spanning als ie eenmaal aan is, dit komt denk ik omdat het plasma in die buis minder afkoeling ondergaat (en dus een lagere weerstand heeft, denk aan P=V2/R ). Het oppervlak glas per cm3 gas wordt namelijk minder naarmate de buis dikker wordt. En minder glas per hoeveelheid gas betekent natuurlijk minder warmteverlies! Ik weet niet of het zo werk, maar zo zie ik het voor me. Ik heb geen CCFLs gestudeerd. :P
Het branden van een TL heeft vrij weinig te maken met warmte (waarschijnlijk dat ze het daarom ook wel 'koudlicht' noemen).

Heb je even...?

Brandt een TL-buis nog niet, dan zit er in de buis een gas (ik weet zo even niet meer welke), waarvan de atomen niet geladen zijn. Er zijn dan dus geen vrije ladingsdragers in de buis, dus is de weerstand bijna oneindig hoog.

Dan komt de starter... Die zorgt ervoor dat er door de beide gloeidraden (aan de uiteinden van de buis) een stroom gaat lopen. De draden gaan gloeien, waardoor er elektronen vrijkomen. Gebeurt verder nog niet zo veel mee...

De stroom door de gloeidraden loopt ook door een klein neonlampje in de starter (je ziet ze daarom soms dus oplichten). De starter wordt warm, waardoor op een gegeven moment een bi-metalen contactje wordt verbroken. De stroomkring van de gloeistroom wordt hierdoor verbroken.

De smoorspoel (ook wel voorschakelapparaat of trafo genoemd) reageert op deze plotselinge verandering van stroom door een vrij hoge inductiespanning te produceren. Deze spanning komt op de twee uiteinden van de TL te staan.

De elektronen (die nog steeds rond de gloeidraden zwermen) worden nu ineens behoorlijk versneld door deze hoge spanning. De bedoeling is nu dat ze zo hard tegen de gas-atomen opbotsen, dat die atomen een elektron kwijtraken (die wordt dus gewoon weggestoten). Dit noemt men ionisatie. De extra vrijgekomen elektronen worden natuurlijk ook versneld, waardoor er een kettingreactie ontstaat. Bovendien worden de ionen ook versneld, zij kunnen ook weer botsen. Een groot aantal gasatomen wordt nu geioniseerd.

Een ion is geladen, dus het gas bestaat nu gedeeltelijk uit vrije ladingsdragers. Dit betekent, dat de weerstand van de buis behoorlijk afneemt. Er gaat een stroom door de buis lopen van ionen enerzijds en 'losgestoten' elektronen anderzijds. Deze deeltjes ioniseren onderweg ook steeds weer nieuwe gasdeeltjes, waardoor er een stroom kan blijven lopen. De smoorspoel begrensd nu de stroom door de buis, omdat deze anders veel te hoog zou worden.

Wanneer een elektron en een ion elkaar weer tegenkomen, kunnen ze ook weer recombineren. Hierbij komt energie vrij (eigenlijk hetzelfde principe als kernfusie, maar dan wat minder heftig...). Deze energie komt vrij in de vorm van straling (meestal hard-UV) en het grootste deel wordt door de coating op de wand van de TL omgezet in zichtbaar licht.

Om de buis brandende te houden, moeten er minstens evenveel atomen geioniseerd worden als er weer recombineren (anders zijn op een gegeven moment je ionen op...). De recombinatiesnelheid is o.a. afhankelijk van het soort gas en de concentratie ervan.

De houdspanning is dus afhankelijk van de recombinatiesnelheid en van de efficientie van de ionisatie. B)

• Wizzkiddy
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 03 november 2003 @ 20:10:
tjah dacht ik ook maja... :/
maar hoe denken jullie dat de lichtsterkte in mijn kast wordt als ik er 6 van die schatjes hierboven in duw?
heeft iemand een paar van die koelers?
Http://www.wizzkiddy.demon.nl/lian.htm :P <<< --- Mijn Lian li :)

Verwijderd

Topicstarter
maar dat heeft dus niks te maken met gevaarlijke straling?
ik denk dat ik gewoon een glowstring inbouw, met die 6 fans... volgens die foto is het wel genoeg licht ;)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

glowstring geeft geloof ik evenveel of zelfs meer inferentie hoor :D

Dr waren ook ATA kabels te koop, met daain glowwire, die dingen presteerde stukken minder dan normale kabels......

Maar waarom doe je in hemelsnaam zo moeilijk met geen CCFL , leds , bla bla bla. Er zijn 1000'en mensen die een CCFL in hun pc hebben, als t echt slecht is dan had je dat al lang eerder kunnen lezen hoor!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:20

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Remember....

Het is WEL zo dat je met UV-licht EPROM's kunt wissen... Daarom zitten op sommige chips van die leuke kijkglaasjes :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• ddajantje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-06 08:03
Ja nou
ik ben dit aan het lezen
ik denk zo van nou toch ff proberen >:)
beetje met de invertor en draadjes spelen lang moederbord enz .
en ja hoor freezz
winamp stopt :( alles stil :*)

zit toch wel iets in O-)

Verwijderd

draadjes van invertor naar ccfl zijn wel risicovol kwa storingen.... maar je computer vernielen dat niet.

Bij ccfl van mij zat ook papiertje dat je die kabels niet moeest bundelen met je ide of audio kabels.
Kan me er wel wat bij voorstellen.......

• Ralpy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-11 13:53
kazz1980 schreef op 04 november 2003 @ 10:18:
haha....wat een onzin!
CCFL's zijn NIET schadelijk voor je hardware.
Alleen de inverter is een heel klein beetje schadelijk. Maar zolang je die op enige afstand houdt is alles in orde (Of hang hem dicht bij de rand van je kast of voeding, eventuele 'straling' wordt dan dan via de kast weggevoerd. --> natuurlijk niet onbeschermd tegen de rand van de kast hangen, dan heb je kortsluiting, en das WEL schadelijk! ;) )
De enige schade die je kunt oplopen is wanneer je de inverter op je geheugen (of andere hardware) zou plakken... lijkt me niet dat je dat van plan was, dus ik zou dat advies van die gast die afgestudeerd is in CCFL's (right!) gewoon in de wind slaan!
hier ben ik het dus mee eens.
Ik vind het ook de grootste bullshit over dat geheugen(ic's) er van kapot kunnen gaan.
Maar er komt wel straling van de inverter enzo af. Maar maak je daar maar niet druk over, dat komt overal vanaf, monitor, zon, tl-verlichting....

Niet dat ik afgestudeerd ben ik ccfl's ofzo hoor.. lang niet.
Ik studeer technische natuurkunde en loop nu stage bij philips, werk aan backlight verlichting van lcd tv's en daar werken we ook heel veel met ccfl's en hcfl's.

Maar dan zal een lcd's monitor toch ook fucking snel kapot gaan, daar zitten ook ccfl's zeer dicht bij de hardware van die monitor.

[ Voor 9% gewijzigd door Ralpy op 06-11-2003 09:03 ]

• [FSF]Moses
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-10 08:53
Hmmm heb al ruim een jaar 4 ledblowers (blauw) en een ccfl in me systeempje hangen en heb nog steeds niets geks gezien dan wel vernomen.... Heeft het er misschien mee te maken of je pc dan wel of niet OC'ed is? IK kan me er iets bij voorstellen dan een OC'ed pc meer last heeft van die straling (oid) om de diverse componenten dan als de machiene niet OC'ed is?

Aangezien ik zelf verder geen gekke OC dingen met m'n pc-tje doe is het volgens mij niet aan mij om daar een oordeel over uit te spreken :)

Moses

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Als je zoveel zorgen maakt over inverter, stop 'm dan in de metalen kastje. Dan heb je meteen straling stuk minder. Maar metalen kastje kan best onder stroom zitten door kleine foutje. De makkelijke oplossing is dus inverter eerst in kleine plastic behuizing (precies klein genoeg voor inverter zelf) stoppen. Dan kun je plastic behuizing in iets grotere metalen behuizing doen. Zo is ie goed geisoleerd en geen magnetische straling.

Proberen? :)

Verwijderd

Houd voor de grap de draad van een telefoontoestel in de buurt van een invertor.. en houd de telefoon aan je oor :)
Enorm geruis

• Fox2

Fox2

Spanning!

MrDummy schreef op 06 november 2003 @ 10:15:
Als je zoveel zorgen maakt over inverter, stop 'm dan in de metalen kastje. Dan heb je meteen straling stuk minder. Maar metalen kastje kan best onder stroom zitten door kleine foutje. De makkelijke oplossing is dus inverter eerst in kleine plastic behuizing (precies klein genoeg voor inverter zelf) stoppen. Dan kun je plastic behuizing in iets grotere metalen behuizing doen. Zo is ie goed geisoleerd en geen magnetische straling.
Probleem is dan alleen weer dat 'ie te warm kan worden...

Verwijderd

Krankenstein schreef op 03 november 2003 @ 22:43:

Eigenlijk wel interessant. Kan je die vriend eens vragen om het principe uit te leggen? Want uit ervaring weet ik dat er weet-ik-hoeveel casemodders zijn die hun kast volhangen met die dingen, en als zelfs maar een paar procent daarvan daarna kapot geheugen heeft dan zou dat toch eens voorbij gekomen moeten zijn hier.

Al met al denk ik dat je veilig CCFLetjes in kan bouwen hoor :z
Volges mij werkt die ccfl volgens het principe van een gasontladingsbuis...

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Verwijderd schreef op 06 november 2003 @ 23:42:
[...]

Volges mij werkt die ccfl volgens het principe van een gasontladingsbuis...
Het is een paar posts eerder heel duidelijk uitgelegd hoe het werkt.
En daar bleek ook uit dat de hoeveelheid schadelijke straling HEEL miniem is, en dus zeker niet schadelijk voor je hardware.

Alle verhalen hierboven die uitleggen: "hou je invertor maar eens bij dit of dat".
Ja tuurlijk geeft dat storing, logisch!
Maar zolang je je invertor dus niet op je apparatuur gaat plakken boeit dat helemaal niet.
En de draadjes moet je inderdaad niet gaan bundelen met andere draden, dat is het enige wat een beetje kwaad kan (maar ook dat valt nog reuze mee!!)
(btw...je moet ook niet de beide draadjes van een CCFL gaan bundelen, dan schijnt de CCFL weer minder te presteren ;) --> althans dat zeggen ze bij Conrad...vraag me sterk af of het ook zo is...)

M.a.w.: dat het schadelijk zou zijn voor je computer is totale onzin! Mits je er op een normale manier mee omgaat... En ik geloof niet dat topicstarter (of iemand anders) serieus van plan was om inverters op het moederbord te plakken ofzo...

En degenen die het dan echt absoluut goed willen doen: plak de inverter op de wand van je kast uit de buurt van apparatuur. (natuurlijk wel met stukje plastic of karton tussen de wand en het printje...) De straling zoekt de makkelijkste/kortste weg, en dat is via het metaal van de kast, en niet via lucht naar je apparatuur. Vanuit de kast zoekt het opnieuw de makkelijkste weg, en dat is via de aardedraad naar je stopcontact je huis uit, de aarde in! Probleem opgelost! ;)

[ Voor 3% gewijzigd door kazz1980 op 07-11-2003 09:59 ]

Verwijderd

Nou, dat is wat al te optimistisch, elektromagnetische straling wordt door metaal beter geleid dan door lucht dus aan de andere kant van de kastwand is ie straling dan een stuk minder, maar het verdwijnt echt niet de aarde in.

• Fox2

Fox2

Spanning!

Je zou de straling die van de aansluitdraden afkomt misschien ook kunnen beperken door er een metalen mantel omheen te vlechten en deze aan te sluiten op de aarde (=kast). Als je dat bij beide draden apart doet, beïnvloeden ze elkaar ook niet.

Er worden in deze discussie wat verschillende storingen door elkaar heen gegooid, wat misschien wat verwarring geeft. Even wat onderscheid:

De buis straalt voornamelijk zichtbaar licht en een beetje UV (soms ook iets IR). Deze golflengtes komen zeker weten NIET door bijvoorbeeld de plastic behuizingen van een IC. Deze straling is dus onschadelijk voor de PC (al kun je er zelf wel lekker bruin van worden :+)

De inverter en bedrading stralen ook elektromagnetische straling, maar met een heel andere frequentie dan zichtbaar licht, namelijk met de schakelfrequentie van de inverter, plus een paar veelvouden daarvan (harmonischen). Deze straling heeft heel andere eigenschappen, wat betreft het doordringen van materialen. Zo stond de eerste zender van Radio Kootwijk gewoon binnen in het gebouw, toch kon daarmee (zonder tussenstations) Nederlands Indië bereikt worden (!).

Dit soort straling heeft dus wel degelijk invloed op het functioneren van schakelingen. Zoek maar eens op EMI (ElektroMagnetische Interferentie). Problemen met de functionaliteit van een schakeling komen in de praktijk zeer veel voor.

In theorie is het zelfs mogelijk dat de schakeling er compleet door wordt vernield. De straling zelf is meestal niet sterk genoeg om dit direct te doen, maar kan er wel voor zorgen dat de schakeling buiten zijn werkgebied komt, waardoor indirect de straling de oorzaak is van het defect. In de praktijk komt dit echter niet zo vaak voor, en als het al voorkomt is het erg moeilijk om de storing aan te wijzen als oorzaak.

Voorbeeld: audioversterker. De eindtrap is normaalgesproken helemaal beveiligd (kortsluiting, overbelasting etc). Gaat de versterker nu bijvoorbeeld oscilleren, dan komt hij buiten zijn werkgebied en is meestal de eindtrap het haasje...

Wanneer je een inverter tegen de kastwand aanplakt, dan zal de straling die die kant op zou gaan inderdaad afgevoerd worden. Diezelfde kastwand zou echter zelfs als antenne-grondvlak kunnen gaan werken, waardoor de straling in de richting van het mobo zelfs versterkt zou kunnen worden (richtantenne-werking). Je kunt de inverter dus het beste helemaal inpakken in geaard metaal.

[ Voor 9% gewijzigd door Fox2 op 07-11-2003 10:50 ]

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Verwijderd schreef op 07 november 2003 @ 10:45:
Nou, dat is wat al te optimistisch, elektromagnetische straling wordt door metaal beter geleid dan door lucht dus aan de andere kant van de kastwand is ie straling dan een stuk minder, maar het verdwijnt echt niet de aarde in.
euh...dat is toch het doel van een aardedraad?
De aarde draad is altijd de makkelijkste weg voor stroom en lading...
Je computerkast is verbonden met deze aarde (daarom kun je ook je kast vastpakken als je jezelf wilt ontladen wanneer je met hardware bezig gaat...)

zie ook de post van fox2: als je straling naar je kast weet te geleiden gaat het via de aarde weg.

[ Voor 8% gewijzigd door kazz1980 op 07-11-2003 10:49 ]

• Kakaroto
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-11 20:32
Verwijderd schreef op 05 november 2003 @ 23:06:
draadjes van invertor naar ccfl zijn wel risicovol kwa storingen.... maar je computer vernielen dat niet.

Bij ccfl van mij zat ook papiertje dat je die kabels niet moeest bundelen met je ide of audio kabels.
Kan me er wel wat bij voorstellen.......
Mijn inverter zat recht onder me geluidskaart, wanneer ik de geluidskaart aan doet dan krijg ik constant hoge tonen.
Dus de inverter heeft degelijk elektromagnetische straling.

Maar de CCFL zelf niet.

• Fox2

Fox2

Spanning!

@Kazz1980: We hebben het hier natuurlijk wel over lange-golf (kijk maar op je radio-schaalverdeling bij LW), rond de 200 kHz. Voor zover ik weet dringt dat niet door geaard metaal heen.

[ Voor 4% gewijzigd door Fox2 op 07-11-2003 10:55 ]

Verwijderd

rond de 200 kHz
Dat ligt maar aan de schakelfrequentie van de inverter.
In mijn eerdere post had ik 1 inverter genomen zoals die bij een inkoopsactie zat, welke een uitgangsfrequentie op de inverterdraden heeft van 400 tot 1500 Hz. Deze hele range valt in het audiogebied (20 tot 22.000 Hz) [Extreme & Very Low Frequency (ELF/VLF)].
Lage frequenties hebben een slechte penetratie, ze zullen eerder afgebogen worden dan doordringen in vaste stoffen. Dat is ook dezelfde reden waarom lange golf zenders wereldwijd ontvangen kunnen worden, ze volgen de afbuiging van de aarde - hierbij is wel een hoger vermogen nodig (een andere optie is een smallere band, waardoor vermogen meer geconcentreerd wordt op het kanaal : NAM en SSB technieken zoals USB/LSB).
Lange golf signalen kunnen met metalen afscherming worden tegen gehouden. 1 van de kenmerken van ELF/VLF signalen is dat ze om objecten heen gaat die kleiner zijn dan hun golflengte, dus het plaatsten van een scherm, en de zijkanten openhouden is géén optie.

offtopic:
Fox2:
De SSB (single sideband) modulatietechniek bestaat uit USB (upper sideband) of LSB (lower sideband) tov je carrierfrequentie. Meestal als men het over SSB heeft, bedoelt met U(pper)SSB, omdat dit het meeste gebruikt wordt voor de HF airbands. Op simpele apparaten met een SSB instelling wordt dan ook USB bedoelt tenzij anders vermeld of indien er nog een USB/LSB selector knop is.
Om nog een stapje verder te gaan: je kan ook Upper en Lower sideband gecombineerd uitzenden, dit heet Dual SideBand (DSB).

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2003 11:48 ]

• Fox2

Fox2

Spanning!

Dan zat ik er een factortje honderd naast met die frequentie... detail :+ Maar goed, zelfs 50 Hz geeft EMI, denk maar aan de brom in een versterker (tenminste wanneer die brom afkomstig is van het strooiveld van de trafo).

Zie trouwens http://hawk.iszf.irk.ru/U...bstracts/papers/p1352.pdf (laatste pagina) voor een paar fotootjes van een chip die gemold is door EMI (bij de rode pijltjes). Dit document spreekt trouwens zowel van 'non-destructive effects' als 'destructive effects'. Zo'n vaart zal het met een simpele inverter wel niet lopen, maar om dan meteen te zeggen dat het grote onzin is, nee.
offtopic:
NAM en SSB ken ik, maar wat is LSB?
Ah, ok, dat was eigenlijk wel logisch... Je kunt het zendvermogen trouwens nog beter verdelen over je band door SSBSC of DSBSC te gebruiken. SC staat dan voor Suppressed Carrier, je zendt de draaggolf dus niet mee, zodat al je zendvermogen in de 'echte' signalen zit. Efficiënter gebruik van het beschikbare vermogen, maar moeilijker te detecteren.

[ Voor 65% gewijzigd door Fox2 op 07-11-2003 11:49 ]

Verwijderd

kazz1980 schreef op 07 november 2003 @ 10:47:
[...]

euh...dat is toch het doel van een aardedraad?
De aarde draad is altijd de makkelijkste weg voor stroom en lading...
Je computerkast is verbonden met deze aarde (daarom kun je ook je kast vastpakken als je jezelf wilt ontladen wanneer je met hardware bezig gaat...)

zie ook de post van fox2: als je straling naar je kast weet te geleiden gaat het via de aarde weg.
Electronen vloeien af naar aarde door een potentiaalverschil, daar heb je hier dus niet mee te maken.

Stel, je belt met je mobieltje, de van je toestel afkomstige elektromagnetiche straling komt onderweg een lantaarnpaal tegen en je berichtje schiet zo de grond in. Kan niet hè....

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2003 11:34 ]

• Fox2

Fox2

Spanning!

Verwijderd schreef op 07 november 2003 @ 11:33:
Electronen vloeien af naar aarde door een potentiaalverschil, daar heb je hier dus niet mee te maken.

Stel, je belt met je mobieltje, de van je toestel afkomstige elektromagnetiche straling komt onderweg een lantaarnpaal tegen en je berichtje schiet zo de grond in. Kan niet hè....
Maar als je met je antenne vlak achter de paal zou staan, dan heb je daar wel een slechtere ontvangst. Nou zul je dat bij een lantaarnpaal niet zo gauw merken, omdat er genoeg straling omheen komt (direct, of gekaatst via gebouwen of deeltjes in de lucht). Zou je je mobieltje IN de lantaarnpaal houden, dan heb je daar geen ontvangst. En omdat de kast van de PC helemaal rondom de PC zit, komt er geen straling van buiten naar binnen en omgekeerd. Alleen via de openingen in het metaal (plastic voorkantjes etc) zou straling binnen kunnen komen, maar lang niet het volledige frequentiespectrum (afhankelijk van de verhouding van golflengte en afmetingen van de opening).

Verwijderd

mijn ervaring is: dat ik een ccfl heb die niet al te vaak aan staat en dat er nu 1 reepje kapot is en de ander volgens mij voor de helft. Dus als het waar zou zijn zou ik er niet heel raar van opkijken... goeie reden om mijn ccfl uit te laten...:p

Verwijderd

Fox2 schreef op 07 november 2003 @ 11:41:
[...]

Maar als je met je antenne vlak achter de paal zou staan, dan heb je daar wel een slechtere ontvangst. Nou zul je dat bij een lantaarnpaal niet zo gauw merken, omdat er genoeg straling omheen komt (direct, of gekaatst via gebouwen of deeltjes in de lucht). Zou je je mobieltje IN de lantaarnpaal houden, dan heb je daar geen ontvangst. En omdat de kast van de PC helemaal rondom de PC zit, komt er geen straling van buiten naar binnen en omgekeerd. Alleen via de openingen in het metaal (plastic voorkantjes etc) zou straling binnen kunnen komen, maar lang niet het volledige frequentiespectrum (afhankelijk van de verhouding van golflengte en afmetingen van de opening).
Precies, maar dat heeft niks met aarding te maken, nou hebben we het over de kooi van Faraday...

Verwijderd

Maar als je met je antenne vlak achter de paal zou staan
De radiosignalen uit een telefoon zijn 900MHz en hoger. Die hebben een hele andere eigenschap wat betreft reflectie, penetratie en absorbtie. Om die reden wordt er bij mobiele telefoons gebruik gemaakt van cell technieken. Continue wordt gekeken of er een andere antenne een beter signaal geeft. Door deze kruismetingen is een GSM dan ook altijd uitpeilbaar. en wordt gegarandeerd dat je altijd het beste ontvangst hebt (met de beschikbare antenne's).

De frequentie van PWM schakelingen zijn dus absoluut niet vergelijkbaar met die van een mobiele telefoon. Wat betreft modulatie is PWM een PulsModulatie (PM).
Alleen via de openingen in het metaal (plastic voorkantjes etc) zou straling binnen kunnen komen, maar lang niet het volledige frequentiespectrum (afhankelijk van de verhouding van golflengte en afmetingen van de opening).
Volledig correct. Dit is de werking van een kooi van Faraday.

offtopic:
"Zou je je mobieltje IN de lantaarnpaal houden, dan heb je daar geen ontvangst."

Ik heb wel eens een mobieltje in een gietijzeren braadpan met deksel gelegd en vervolgens die telefoon gebeld. Dat kon zonder problemen, hij had dus nog gewoon ontvangst. Iets wat volgens Faraday onmogelijk zou zijn, maar volgens de permeabiliteitsregels wel kan (om die reden wordt gietijzer ook als kern voor electromagneten gebruikt).

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2003 12:15 ]

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

nu wordt het allemaal wel heel technisch he....:)

Maar even simpeler
Als die straling dan niet (goed) doordringt in een aardedraad (1 van de best geleidende materialen) waarom zou het dan wel via lucht in je apparatuur dringen?
Dat lijkt me dan sterk.... (of zie ik dat nu weer helemaal verkeerd....?)

Verwijderd

Er worden hier twee begrippen doorelkaar gehaald, nl (elektro)magnetisme en elektronenstroom.
Dat zijn 2 heel verschillende verhalen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 november 2003 @ 11:42:
mijn ervaring is: dat ik een ccfl heb die niet al te vaak aan staat en dat er nu 1 reepje kapot is en de ander volgens mij voor de helft. Dus als het waar zou zijn zou ik er niet heel raar van opkijken... goeie reden om mijn ccfl uit te laten...:p
dat maakt niet uit hè die ccfl zelf geeft geen (schadelijke) straling...
waar zit je inverter?
Pagina: 1