[CDR]Ik weet niet wat ik moet kopen

Pagina: 1
Acties:

• Ed.
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09-2022
Ik word er helemaal gek van, de talloze keuzes die er zijn op cdr gebied. Ik heb in de loop van de jaren erg veel cd's gebrand en nog steeds heb ik geen goed merk gevonden of waar ik echt zeker van ben dat ze het ook blijven doen.

Het probleem wat ik erg vaak tegen kom is een CRC error omdat de file die op de cd staat, 700 mb is. Dus mag er nergens in die 700mb file een fout zitten of de cd kan niet meer goed gelezen worden.

Welke cd's kan ik dus het beste gebruiken die, zowel een lange levensduur hebben (dus goede writelaag), een goede bovenzijde (eentje die niet zomaar afbladderd), en dus goed leesbaar zijn en t niet begeven de komende jaren. Ik gebruik de cd's ook voor backup's van belangrijke persoonlijke bestanden die absoluut niet verloren mogen gaan!

Ik heb nu al sinds vanochtend 11.00 niets anders gedaan dan info hierover zoeken. Het meeste wat op internet staat is oude informatie over cdr's die niet meer te koop zijn. Ik heb ook de grotere topics gelezen (die ook in de FAQ staan) en daarmee kom ik niet uit de voeten. Nergens kan ik lezen dat de CDR van [merknaam] [productnaam] [productserie] garant staat voor goede kwaliteit. Het is bekend dat veel merken uit meerdere fabrieken hun cd's halen (zoals platinum). Dat moet ik dus absoluut niet hebben. Ik moet 100% kunnen vertrouwen op de kwaliteit van de cd's en de garantie dat ik keer op keer een goede kwaliteit cd in handen heb waarop ik een groot bestand kan branden die naar jaren weer goed gelezen moet worden zonder vage CRC errors.

Je hoeft dus NIET te vermelden welke cd's bij jou goed werken. Ik wil weten welke cdr's die op dit moment te koop zijn goede kwaliteit bieden en waarop je die mening basseert en of er ook recente onderzoeken zijn over de kwaliteit van cdr's

Ik brand zelf overigens met een liteon 40x12x48 altijd op 16x of 24x met Nero 5.5.9.17

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Taiyo Yuden A-grade van www.nierle.de :) Hele lage C1/C2 errorrate en een stukje goedkoper dan de Taiyo Yuden's hier in NL. Helaas hebben ze geen opdruk, dat is het enige nadeeltje dat ik heb kunnen ontdekken. Ze werken ook prima in alle standalones en auto-spelers :)

Ik heb ze zelf getest met K-Probe, ik zit nu op m'n werk dus kan geen screenie posten, maar zijn echt super schijfjes! Nierle is ook snel met levering dus dat is ook een plus :)

[ Voor 27% gewijzigd door Hermanvh op 28-10-2003 14:08 ]

webOS all the way!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
pfff....
Als je mijn mening echt wilt weten? ----> Dan is een cdr niet te vertrouwen.. Als het hele belangrijke informatie is zul je dat moeten opslaan op een SCSI schijf ofzo en die dan voorzichtig in een donkere kast moeten leggen

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

CRC errors kunnen ook aan een vuile lens, brakke CD lezer, rot geheugen/HDD, etc liggen :)

Maargoed, wat betreft goede CDR's: kijk naar Taiyo Yuden en MAM (Mitsui). Ze staan bovenaan qua kwaliteit en houdbaarheid. Dit is getest door o.a. PCActive en c't :)

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-03 11:16

momania

iPhone 30! Bam!

Ik heb zelf altijd goede ervaringen met Verbatim.

Ik ben eens overgestap op Imation toen ik ook van brander veranderde.
Ik ben er toen na een tijd achter gekomen dat bijna al mijn cd's 1 punt hadden waar ze bleven hangen met lezen (cyclische redundantie fout oid), ondanks dat Nero aangaf dat het branden goed was gegaan.
Sindsdien ben ik weer terug bij Verbatim en nooit meer problemen gehad.

Ook heeft Verbatim cdr's met UV filter.
Ik heb ergens ooit eens een test gelezen, waarbij ze dus ook het dataverlies door licht meette.
Dit hadden ze versneld door de verschillende cd's onder een zonnebank te leggen en daarna te kijken welke het nog deden.
De Verbatim's kwamen toen het best uit die test.
Dat zouden dus ook goede cd's kunnen zijn om belangrijke dingen op op te slaan, als je ze gewoon donker opbergt.

Voor mij iig niets anders meer dan Verbatim.

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verbatims zijn inderdaad ook goed :)

Ziehier een plaatje uit een ouder topic:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/~sm56pci/got/pcacdropt.gif
PCActive test :)

[ Voor 4% gewijzigd door BalusC op 28-10-2003 14:44 ]

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Kijk eens naar datatrack.

Dat zijn na mijn ervaring en tests erg goede betrouwbare cdr's.

http://shop.cdfreaks.com/index/1/2/1/225

Zijn ook te koop daar voor mooie prijzen.

Ook mutsui levert erg goede cdr's.
En als je geld te veel hebt en erg betrouwbaar spul wilt hebben:

http://shop.cdfreaks.com/index/1/2/1/230

Staar je iig niet blind op tests... Dat zijn over het algemeen maar moment opnames.

[ Voor 14% gewijzigd door jhead22 op 28-10-2003 14:48 ]

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

BalusC schreef op 28 October 2003 @ 14:44:

[afbeelding]
Ik zou me niet teveel aantrekken van 'merken' tests, omdat merken regelmatig van fabrikant blijken te wisselen! Ik zou meer afgaan op de fabrikant. Mitsui en Taiyo Yuden maken gewoon erg goede CD-R's, d.w.z. lage errorrate en lange levensduur :)

webOS all the way!

• Ed.
Vroeger (4 jaar terug) heb ik goede ervaringen gehad met cdr's van verbatim. Alleen veranderen de a-merken nogal vaak van fabrikant en weet ik dus niet waar verbatim nu z'n cd's vandaan haalt en of ze 't ook bij 1 fabriek houden of dat er meerdere producten door elkaar heen zitten waardoor je als consument dus niet de garantie hebt dat de cd keer op keer dezelfde kwaliteit heeft.

Iemand hier meer info over? want op de verbatim site staan deze producten:
http://www.verbatim.com/products/products.cfm?sub_id=25
wat er op neerkomt dat ze eigelijk alleen 48x en 52x datalife cdr's verkopen (en een aantal vinyl platen en businesscards).

• Dickster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-11-2025
Hermanvh schreef op 28 oktober 2003 @ 14:06:
Taiyo Yuden A-grade van www.nierle.de :) Hele lage C1/C2 errorrate en een stukje goedkoper dan de Taiyo Yuden's hier in NL. Helaas hebben ze geen opdruk, dat is het enige nadeeltje dat ik heb kunnen ontdekken. Ze werken ook prima in alle standalones en auto-spelers :)

Ik heb ze zelf getest met K-Probe, ik zit nu op m'n werk dus kan geen screenie posten, maar zijn echt super schijfjes! Nierle is ook snel met levering dus dat is ook een plus :)
Ik heb hier ook naar gekeken en het leek heel interessant, maar ik zie ook het volgende op hun site staan:

- Da wir ausschließlich registrierte Händler beliefern, benötigen wir von Ihnen folgende Unterlagen............
- Der Mindestbestellwert im Händlerbereich beträgt 250,- Euro netto..

Is deze winkel ook voor particulieren?????

[ Voor 28% gewijzigd door Dickster op 31-10-2003 18:21 ]

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

De fabrikant en het gebruikte materiaal zijn het belangrijkst. :)

Taiyo Yuden en Mitsui zijn de best geteste fabrikanten, maar ook deze kunnen rotte CD-R's produceren.
Koop dus nooit zomaar blind een spindeltje Taiyo's.

Zelf ga ik af op dikke CD's waar je niet doorheen kunt kijken. Bijvoorbeeld Verbatim printable CD's of Kodak CD's.

Nu heb ik nog een berg Sony liggen. Die zien er helaas wel een stuk kwetsbaarder uit, ik hoop dat ze goed blijven.

Vaak onderbouwen mensen hun mening met "Ze branden hier lekker op 52x speed :9~"
Daar heb je niets aan. Leuk dat je ze kan branden, maar kan je ze over 2 jaar ook nog lezen?
Of vallen ze dan uit elkaar?

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Hermanvh schreef op 28 oktober 2003 @ 16:21:
[...]

Ik zou me niet teveel aantrekken van 'merken' tests, omdat merken regelmatig van fabrikant blijken te wisselen! Ik zou meer afgaan op de fabrikant. Mitsui en Taiyo Yuden maken gewoon erg goede CD-R's, d.w.z. lage errorrate en lange levensduur :)
Parrot (hoogste) = een variant van Taiyo Yuden.

Maar inderdaad, met die twee merken kun je bijna niet fout gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Speed24 op 29-10-2003 22:42 ]

• Ed.
Nu heb ik m'n oog laten vallen op deze aanbieding van verbatim cdr's:
http://www.compuzeeland.n...?menu=productinfo&pid=462

Dat extra protection betekend aldus de mensen die er werken "dat er een extra beschermingslaag op zit". Bovenop de normale bescherming van verbatim dus. :?

Als ik ze koop, koop ik meteen 3 van die dozen omdat ik als ik m'n backups klaar heb 2 dozen er al doorheen zijn en ik niet aan de gang wil blijven met het uitzoeken van cdr's.

Maar wat denken jullie? Doen of niet?

• Dickster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-11-2025
Rolex schreef op 31 oktober 2003 @ 14:33:
Nu heb ik m'n oog laten vallen op deze aanbieding van verbatim cdr's:
http://www.compuzeeland.n...?menu=productinfo&pid=462

Dat extra protection betekend aldus de mensen die er werken "dat er een extra beschermingslaag op zit". Bovenop de normale bescherming van verbatim dus. :?

Maar wat denken jullie? Doen of niet?
Ik denk niet dat er een extra beschermlaag op zit hoor. Aan de afbeelding te zien zijn het Verbatim datalife plus cd's geproduceerd door mitsubishi.

Ik gebruik deze cd's al een tijdje naar volle tevredenheid, maar volgens dit forum zijn er betere te krijgen. Met name cd's geproduceerd door Mitsui of Tayo Yuden zouden erg goed moeten zijn. Ik ga volgende keer een van deze merken proberen

• GeekK
  • Laatst online: 18:33

GeekK

Rag Mama Rag

BalusC schreef op 28 oktober 2003 @ 14:44:

[afbeelding]
Van wanneer is die test, BalusC?

(Weet niet zo snel hoe ik dat oudere topic moet vinden).
hermanvh schreef
Ik zou me niet teveel aantrekken van 'merken' tests, omdat merken regelmatig van fabrikant blijken te wisselen! Ik zou meer afgaan op de fabrikant. Mitsui en Taiyo Yuden maken gewoon erg goede CD-R's, d.w.z. lage errorrate en lange levensduur
Precies. Maar als de test enigzins recent is, kunnen we er op dit moment wellicht wat aan hebben (weet dus niet hoe oud dat topic is).

Vraag: worden de Mitsui en Taiyo ook onder andere merknamen verkocht? En welke zijn dat op dit moment?

[ Voor 46% gewijzigd door GeekK op 31-10-2003 18:31 . Reden: hermanvh quote ]

Opera topic op GoT | Vivaldi topic op GoT | Vivaldi Tips

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Dickster schreef op 29 oktober 2003 @ 22:36:
[...]

Ik heb hier ook naar gekeken en het leek heel interessant, maar ik zie ook het volgende op hun site staan:

- Da wir ausschließlich registrierte Händler beliefern, benötigen wir von Ihnen folgende Unterlagen............
- Der Mindestbestellwert im Händlerbereich beträgt 250,- Euro netto..

Is deze winkel ook voor particulieren?????
Ja hoor, je kunt zelfs nederlands selecteren i.p.v duits. Leest iets makkelijker (voor mij dan he!)

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Ed.
GeekK schreef op 31 oktober 2003 @ 18:26:
[...]
Van wanneer is die test, BalusC?

(Weet niet zo snel hoe ik dat oudere topic moet vinden).

[...]
Precies. Maar als de test enigzins recent is, kunnen we er op dit moment wellicht wat aan hebben (weet dus niet hoe oud dat topic is).

Vraag: worden de Mitsui en Taiyo ook onder andere merknamen verkocht? En welke zijn dat op dit moment?
Hier wordt de test ook al gebruikt:
Verwijderd in "Welke CD-R's zijn lang houdbaar?"

Hij is dus van op z'n jongst van juli 2002, maar waarschijnlijk nog veel ouder aangezien er nog gulden prijzen bij staan. Naar die test kijk ik dus ook maar met een half oog aangezien er tussentijds veel is veranderd op cdr gebied.

[ Voor 3% gewijzigd door Ed. op 01-11-2003 13:24 ]

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-03 20:27
De test is uit oktober 2001.
dreeke schreef op 29 oktober 2003 @ 22:41:
Taiyo Yuden en Mitsui zijn de best geteste fabrikanten, maar ook deze kunnen rotte CD-R's produceren.
Koop dus nooit zomaar blind een spindeltje Taiyo's.
Precies. Alle fabrikanten produceren laten we zeggen A, B en C kwaliteit.
Als je er redelijk zeker van wilt zijn dat je goede cdr's hebt moet je dus dure cdr's kopen, dan zijn Taiyo Yuden maar met name Mitsui dé merken.

Lees ook eens http://cdmediaworld.com , daar staan een aantal artikelen over de kwaliteit van cdr's.

• zebaz124
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-01-2021
Ik heb goeie ervaringen met platinum cd's lkkr goedkoop.
Nooit problemen mee gehad

mazzls sebastiaan :P

• StyXL
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Hermanvh schreef op 28 oktober 2003 @ 14:06:

Bedankt voor de goede tip. Zojuist heb ik weer een aantal Mitsui spindels voor 2/3de van de prijs dan ik ze normaal koop. Hopelijk leveren ze snel uit Duitsland. Ik heb nog maar 6 cd-r's of zo... ;)

Normaal koop ik Mitsui of Taiyo Yuden, maar die zijn de laatste tijd zo duur geworden in Nederland en België. Vorig jaar kocht ik nog voor €42 dezelfde Taiyo's bij www.cdrwinkel.com die ze nu voor €56 verkopen :|

Specs

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:36
PoLo schreef op 03 november 2003 @ 09:14:
[...]

Bedankt voor de goede tip. Zojuist heb ik weer een aantal Mitsui spindels voor 2/3de van de prijs dan ik ze normaal koop. Hopelijk leveren ze snel uit Duitsland. Ik heb nog maar 6 cd-r's of zo... ;)

Normaal koop ik Mitsui of Taiyo Yuden, maar die zijn de laatste tijd zo duur geworden in Nederland en België. Vorig jaar kocht ik nog voor €42 dezelfde Taiyo's bij www.cdrwinkel.com die ze nu voor €56 verkopen :|
Ik hoop dat maxell cd's nog altijd uit de Mitsui fabriek komen, degene die ik vorig jaar had gekocht kwamen daar iig vandaan (maakte niet uit of slimcases of jewelcases waren), en redelijk goedkoop nog zelfs, vaak in de aanbieding bij v&d of ketens zoals BCC.

Me eigen voorraad is nu ook aan het inslinken, dus ga zelf binnenkort weer ff een doosje kopen.

[ Voor 13% gewijzigd door Turismo op 03-11-2003 12:12 ]

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Pagina: 1