Nou, maar weer eens een update na 2.5 jaar.
Even terug naar 2018. In augustus dat jaar was er 'VW Vintage' in het Zwitserse dorpje Murten. Een meeting aan de Murtensee voor alleen maar oude Volkswagens (oud = voor 1957). In de kever/vriendenclub had ik (reeds in 2016) het idee geopperd om daarheen te gaan met een groep.
Een man of 30 leek het tof om zoiets een keer te doen. Ik ben weken bezig geweest met het uitzetten van een route op Google Maps, potentiele stopplekken bekijken, campings regelen etc. Ik snap nu dat een reisbureau niet voor niks werkt
Dus met 31 man en 18 klassieke VW's (met name kevers) vertrokken we op 15 augustus 2018 richting Zwitserland. Het doel was om in 3 dagen erheen te rijden en zo min mogelijk snelwegen te pakken. Overnacht op campings in Luxemburg, de Vogezen en vervolgens 3 nachten in Zwitserland gebleven. De terugweg hebben we wel via de snelweg gedaan en 1x in Duitsland overnacht. Naast mooie herinneringen bij alle deelnemers heeft het ook mooie platen opgeleverd:
Ik wist het al veel langer, maar tijdens deze trip bleek dat mijn kever behoorlijk dorstig geworden was, zowel met benzine als met olie. Het benzineverbruik van 1 op 7 is verklaarbaar vanwege de vouwcaravan (een Paradiso uit 1969) 400kg extra die ik mee de bergen op moest zeulen

Het olieverbruik was echter vrij heftig geworden. Elke 500km ging er wel een liter motorolie in en bij het starten stond de straat helemaal blauw.
Ik had twee opties: mijn motor laten reviseren of een revisieblok kopen. Deelrevisie (cilinderkoppen & zuigers vervangen) was een optie, maar ik wist niet hoe goed het draaiende gedeelte was. En toen ik eind 2018 op marktplaats een gereviseerde 1300ab motor tegenkwam voor 1000 euro (normale prijs 1500-2000 euro) heb ik deze gekocht en samen met een een vriend (VW monteur met zeer veel keverervaring) omgebouwd. Gelijk de dynamo laten reviseren en de uitlaat vervangen, en ik was alsnog bijna 2000 euro armer
Maar goed, het is een voortreffelijk blokje gebleken. Hij verbruikt geen olie meer en heeft een normaal verbruik van 1 op 13. Ik ben zeer content
Intussen is mijn dochter van 4 ook keverfan geworden, dus we ontkwamen er niet aan om ook in de derde auto een kinderstoeltje te plaatsen:
De Paradiso caravan had ik helemaal ingericht en verbouwd zoals ik hem wilde, maar ik ben afgelopen jaar erachter gekomen dat de lelijke vlekken in het doek kwamen van een daklekkage. Deze was helaas niet meer te herstellen, dus ik heb afscheid van de caravan moeten nemen. Heb intussen wel weer een nieuwe gekocht, een mooie gave Paradiso uit 1981:
Omdat dit jaar heel veel evenementen vanwege corona afgeblazen zijn, is er bijna geen keverseizoen geweest. Helaas dus ook niet de caravan kunnen gebruiken

Ik heb wat kleine meetings bezocht, maar ik gok dat ik nog geen 2000km gereden heb dit jaar. Wel heb ik de remmerij aangepakt, sommige remcilinders zaten vast en die zijn nu vervangen (totale kosten: +/- 100 euro). In mei met vlag en wimpel door de APK gekomen en omdat ik 2 maanden te vroeg was had ik een onwaarschijnlijk lange APK termijn van 26 maanden, tot juli 2022!
Ik rijd voor mijn werk een Peugeot 308SW als leaseauto. Ik ga echter in januari bij een nieuwe werkgever starten, waarbij ik geen leaseauto krijg. Dus ik moest weer op zoek naar een auto. De New Beetle die ik in 2014 had was me dusdanig goed bevallen dat het toch weer kriebelde. Deze keer wilde ik geen diesel, want met zo'n geschatte 15.000km per jaar kan dat tegenwoordig niet meer uit.
Ik heb afgelopen weekend een tweede droomauto gekocht: een zwarte New Beetle cabrio! Dat past mooi bij mijn kevertje

Een 1600cc op LPG, dus lekker zuinig rijden en goedkoop tanken. (zuinig is relatief: ik verwacht 1 op 13 ermee te halen, LPG is altijd iets minder zuinig). Maar goed...foto's:
Het is wel een auto met 'ervaring'; hij heeft er al ruim 250.000km op zitten. Ik heb me laten adviseren dat dat met deze blokken geen probleem is, zelfs niet op LPG. Zolang hij zijn onderhoud maar gehad heeft. Ik heb alle facturen erbij, dus dat zit wel goed, denk ik! Woensdag wordt hij thuis afgeleverd.
Zoals jullie merken is de passie voor kevers sinds ik dit topic begon in 2003 niet gaan liggen, integendeel!
Kevers zijn flink in prijs gestegen de laatste paar jaren. Kon je 10 jaar geleden voor 2000 euro nog wel een aardig exemplaar kopen, tegenwoordig beginnen de leuke kevers zo'n beetje bij het 3-4 voudige. Ik kan gelukkig veel onderhoud redelijk goedkoop bij de bevriende VW monteur doen. Hij kan alles op autogebied, dus ik hoef nergens anders naar toe. Ik gok dat de kever mij gemiddeld per jaar 500 kost aan onderhoud en preventieve werkzaamheden. Moet wel zeggen dat ik de afgelopen jaren veel geld uitgegeven heb: 2000 euro voor body opknappen en roestpreventie en 2000 euro voor een nieuwe motor. De nieuwe motor was niet per se nodig, maar 'because I can'.
Mocht je een zwak voor kevers hebben maar niet de diepe zakken, dan kan ik je een New Beetle van harte aanbevelen. Die zijn nu echt spotgoedkoop te vinden, en zijn fijne auto's. (tip: vermijdt de 1.4 (underpowered), maar neem de 1.6, 1.8 turbo of 2.0). Vooral van de 2.0 motor zijn er heeel veel te vinden. Echte roestproblemen hebben ze niet, maar een lastig kwaaltje is de hemelbekleding, die heeft de neiging te gaan hangen omdat de lijm opgedroogd is na 15-20 jaar. Volgens
dit filmpje is dat goed zelf te vervangen.
Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD