Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Johann Sebastian Bach
We wilden relaxed rijden, en de tijd voor de reis nemen, zonder al te veel snelwegen en doorjakkeren over de autobahn. We zijn bij Maastricht van de snelweg afgegaan en zoveel mogelijk mooie binnendoor routes gereden door de Ardennen, Luxemburg, de Eifell, Zuid-Duitsland (Romantische Strasse), Oostenrijk en Italie.
Onderweg mooie stops gemaakt in de Trier (oudste stad van Duitsland), Rotheburg-ob-der-Tauber (middeleeuws stadje) en Fussen (Schloss Neuschwanstein bezocht).
De kever heeft de afgelopen 3 dagen de volgende passen 'bedwongen':
- Fernpas (Oostenrijk): 1212m hoog, 8% stijging
- Timmelsjochpas (grens Oostenrijk-Italie): 2474m hoog, 15% stijging
- Jaufenpas (Italie): 2094m hoog, 13% stijging
- Stallerpas (grens Italie-Oostenrijk): 2052m hoog, eenrichtingsverkeer, 13% stijging
- Hochtorpas (Grossglockner Hochalpenstrasse, Oostenrijk): 2504m hoog, 12% stijging
- Kaiser-Franz-Josefs-Höhe ((Grossglockner Hochalpenstrasse, Oostenrijk): 2369m hoog, 12% stijging
- Felbertauernpas (Oostenrijk): 2481m hoog, 12% stijging
De auto heeft er geen enkel probleem mee, je moet echter niet verwachten dat je met een noodgang omhoog kan raggen, zoals in een moderne auto. Op de meeste stukken moet ik in zijn 2 rijden, en dan nog wel plankgas of bijna plankgas. Je hebt het dan over een snelheid van 30-40km/h en een jankende motor achterin
Overigens: dalen is een stuk moeilijker dan stijgen. Ik weet nu dat ik gewoon in zijn 2 naar beneden moet rollen, en niet bij moet remmen, zoals ik op de Timmelsjoch deed, en het toch wel heel erg naar oververhitte remschoenen begon te ruiken (en ik minder goed kon remmen)
Maar enniewee...ik weet dat iedereen hier van foto's houdt, en die heb ik dan ook genoeg gemaakt met de spiegelreflex! Wel in RAW, en mijn AMD C60 netbookje is te traag om fatsoenlijk foto's te kunnen editen in Lightroom... dus die houden jullie nog tegoed

(Ja, ik hoop nog een weekje met die oranje vlag aan de antenne te kunnen rijden
Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD
Als je dan nog in de buurt ben, kan ik je aanraden om deze meeting even mee te pakken. Zeker de toerrit is fantastisch. Het is eigenlijk alleen voor bussen, maar bij de laatste treffen was er ook een verdwaalde kever bij.
Naast de vele pensionnetjes kun je daar vlakbij overnachten op een Nationalpark Camping. Alsof je wakker wordt in een Bob Ross schilderij. Zo mooi daar!

Mijn platte Kever is uit 1980, dus net geen echte old-timer, maar wel in het lage belastingtarief. En ook geen blauwe platen, wat ik nog het meest jammer vind.
Ben op dit moment bezig in een boek over de oorsprong van de Kever, waarschijnlijk al wel bekend bij jullie en ik zou eigenlijk verbaasd zijn als het nog niet in jullie boekenkast staat: Het kleine wonder van Andrea Hiotts. Niet zo zeer over de techniek, maar meer over de politieke moeilijkheden waaronder deze auto tot stand is gekomen.
Dus helaas het bullitreffen ga ik net missen. Ik zag pas nadat we ons huisje geboekt hadden dat dat treffen hier in de buurt is....helaas! Ik kan mijn vakantie niet verlengen, aangezien ik 16 juli mijn eerste werkdag bij een nieuwe werkgever heb :)Wij zitten momenteel in Sankt-Jakob-im-Defereggen, dat ligt ook in het Nationalpark Hohe Tauern... en inderdaad, de vergelijking met een Bob Ross schilderijtje is hier snel gemaakt... ik hoef maar uit het raam van ons chaletje te kijken
Ik heb het boek 'Het kleine wonder' van Andre Hiotts ook in de kast staan (naast de talrijke andere kevergerelateerde boeken
Als je geinteresseerd bent in de ontstaansgeschiedenis van de kever, dan kan ik het boek 'Het ware verhaal van de Kever', van Paul Schilperoord aanraden. Volgens mij heeft hij recent zelfs een herziene editie van het boek uitgebracht. Pittig leesvoer, aangezien de schrijver alle details erbij haalt. Maar daarom wel verhelderend. Na het lezen van het boek ben ik me nog meer bewust geworden van de inktzwarte geboorte van wat uiteindelijk de meest geliefde auto ter wereld geworden is.
Frappant dat juist een auto die voor velen voor 'peace, love & happiness' staat zijn oorsprong heeft in de donkerste peiode uit menselijke geschiedenis!
[ Voor 8% gewijzigd door DynaMikeY op 08-07-2014 12:44 ]
Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD
Het eerste stuk gaat voornamelijk over de droom van Porsche om een kleine auto voor iedereen te maken. En hoe dit telkens mislukt. Pas als Hitler aan de macht komt, vindt hij een bondgenoot voor zijn plan... en zelfs dan gaat het mis vanwege de uitgebroken oorlog.Ik heb het boek 'Het kleine wonder' van Andre Hiotts ook in de kast staan (naast de talrijke andere kevergerelateerde boeken), maar nog niet uitgelezen! Dit boek gaat volgens mij met name over het marketingverhaal achter de kever in de USA.
Ik ben nu net op het midden van het boek en nu begint het inderdaad over de export van de Kever, naar Amerika, maar uiteraard ook naar andere landen.
Dat boek wat jij aangaf heb ik in ieder geval op mijn wensenlijstje gezet. Leuk als iemand weer eens vraagt wat ik voor mijn verjaardag wil hebben of zo. Maar tot die tijd heb ik nog genoeg boeken over Ferry Porsche zelf en de 911 in het bijzonder.
Ik heb een soort stilzwijgende afspraak met mijn vriendin dat we in de even jaren niet in juni/juli op vakantie gaan, dit in verband met de EK's/WK's die er dan altijd zijn. (ik kijk *alle* wedstrijden). Maar goed, ik zag het toch niet heel erg zitten met Oranje, en had gedacht dat ze na de voorrondes naar huis konden. Dus leek het me wel safe om toch in juli op vakantie te gaan. Omdat het nederlands elftal zo goed ging ben ik gewoon Duitsland in gereden met een oranje vlag aan mijn antenne!
Dus we vertrokken 's ochtends vroeg met de kever volgeladen richting Maastricht, om van daaruit niet meer op de snelweg te komen tot onze bestemming (Sankt Jakob im Defereggen in Oost Tirol). Aan de Luxemburgse kant van de Luxemburgs-Duitse grens loopt een 60km slingerweg langs de rivier de Our... deze hebben we helemaal tot aan de grensweg richting Trier afgereden. Af en toe stoppen voor een bak capuccino op een terrasje...heerlijk!
's Avonds een gezellig hotel in een buitenwijk van Trier gepakt met een meesterlijke pizzeria en ijssalon ernaast, en de volgende dag Trier in geweest.. gezellig winkelcentrum en een mooie oude stad (oudste van Duitsland). Na een dag verbindingsroute gereden te hebben, zijn we aangekomen in Wurzburg, het beginpunt van de romantische strasse. Hier enkele mooie stops gemaakt in o.a. het middelburgse stadje Rothenburg-ob-der-Tauber:

Onderweg hebben we nog een paar plaatsjes aangedaan, en dwars door het centrum...waarom ook niet?

Na de Romantische Strasse zijn we bij Fussen de grens over gegaan en via de Fernpass naar het Oetztal gereden. Deze weg gaat aan het einde omhoog richting de de Italiaanse grens. Onderweg nog even gepicknickt langs de weg:

En vervolgens ging het dus omhoog... op naar de allereerste pas, de Tsimmeljoch pas:

And...what goes up, must come down:

Na een overnachting in een wederom gezellig Italiaans bergdorpje, met alweer een goede pizzeria, zijn we de volgende dag de andere kant op richting Oost-Tirol gereden, via de Paso di Giovo (Jaufenpass). Dit was een supermooie pas, door een bebost gebied.

En bovenop de pas uiteraard even tijd een koffie met gebak genomen, net zoals de vele motorrijders:

En daar was de volgende pas alweer: de Stallerpas naar Oostenrijk. Omdat dit een heel smal weggetje is, kan het verkeer maar in 1 richting rijden. Om dit op te lossen is de pas maar een kwartier per uur open. Op de hele uren gaat het stoplicht een kwartier lang op groen aan de ene kant, vervolgens een kwartier wachttijd om het verkeer eruit te krijgen, en daarna gaat dezelfde procedure aan de andere kant.

Vlak over de grens hadden we een chalet in de bergen, gelukkig stond de auto in zicht:

In de week dat we daar waren hebben bijna dagelijks uitstapjes gemaakt met de kever, naar:
de Grossglockner Hochalpenstrasse:

En de Nockalmstrasse door Nationalpark Nockalm:

Helaas zat het er na een week al weer op, maar gelukkig was het eerste deel van de terugweg (tot de duitse Autobahn) erg mooi:

Dat was het vakantieverhaal, sorry dat het niet kort gebleven is... maar goed...this thread is worthless without pics toch?
Intussen is de kever aan zijn noodgedwongen winterslaap begonnen in de garage. Ik heb ervoor gekozen om het kwarttarief belasting te betalen, omdat hij nog geen 40 jaar oud is. Dat wordt dus een paar maanden afzien
- kriksteun eraf slijpen en nieuwe erin lassen.
- spatborden en binnenspatborden kaal halen en antiroest behandeling geven (hier is ook wat laswerk bij nodig)
Ik ga 28 februari de accu weer aansluiten, om op zondagnacht 1 maart om 0:01 een stukje te gaan toeren! Nu al zin!
Heb je misschien de route nog ergens bewaard?
Na de vakantie in 2014 naar Oostenrijk, hebben we in 2016 een roadtrip naar & door Frankrijk gemaakt. In 5 dagen zijn we over N- en D-wegen afgezakt naar een B&B in de Dordogne. Via de Ardennen, Vogezen en de Jura in Geneve aangekomen. Daar even een dagje rondgekeken en vervolgens dwars door de Auvergne naar onze bestemming gereden. Frankrijk is zo mooi als je de tolwegen vermijdt!
Kevertje heeft zich probleemloos gehouden! Uiteraard is een zwarte auto zonder airco best warm met 30 graden, maar daar kun je je op kleden
Afgelopen september, oktober, november en december heb ik de kever naar een maat gebracht, waar we de carosserie aangepakt hebben. 1 nieuwe spatbord (linksachter) geplaatst. Roestplekken kaal gemaakt of uitgeslepen en reparatiedelen in gelast. De kraalrand van de kofferklep uitgeslepen en strak gemaakt en er een mexico-style rubber in geplaatst (in de klep ipv. op de carosserie, om roest te voorkomen).
Daarna naar de spuiter gebracht, en zelf weer in elkaar gezet. Het heeft me behoorlijk wat knaken gekost, maar het resultaat mag er zijn:

Ik zie dat je in Zeist woont. Als je aanstaande vrijdagavond naar de McDonalds in The Wall komt (Utrecht Leidsche Rijn) kun je je ogen uitkijken. We komen daar eens per maand (tweede vrijdag vd maand) samen, maar omdat het aanstaande vrijdag de 100e keer is dat we dat doen, gaan we het feestelijk doen en verwacht ik een grote opkomst. Met een beetje geluk kun je een stuk of 60-70 kevers en andere klassieke VW's & Porsches bij elkaar zienPat911 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 07:50:
Wat een ontzettende mooie wagen. Toch eens kijken als er een Kevermeeting bij mij in de buurt is om eens te genieten van deze leuke auto's.
Tot vrijdag?
Nu heb ik al 5 jaar lang het kever virus en het word elk jaar erger en erger. Je maakt zelf duidelijk dat als je echt een kever wilt en je handen durft te gebruiken het gewoon MOET doen. Nu ben ik student en heb ik absoluut geen duizenden euro's te spenderen aan een auto. Ben zelf hier en daar wel handig met gereedschap maar nog nooit aan een auto gesleuteld, hoogstens een paar simpele reparatie klussen aan mijn scooter. Ik ben nu ook niet op zoek om een auto te kopen maar om ervaringen te lezen zoals die van jou!
Nu ben ik benieuwd wat voor jou ongeveer jaarlijkse kosten zijn als je naar het totaal plaatje kijkt. Natuurlijk is het voor iedereen anders, maar jij rijdt er best nog vaak in, dan heb je ook periodiek onderhoud nodig, en genoeg benzine.
Als bijna afgestudeerde student wou ik kijken wat nu een kever kost op maand/jaar basis als je het (bijna) dagelijks zou gebruiken. Je hebt de kever voor een tijdje dagelijks gebruikt dus ik was echt benieuwd want ik ben zelf ook erover aan het nadenken om het als dagelijks vervoer te gebruiken.
Het is maar net wat mij de toekomst brengt qua baan, inkomsten en uitgaven of ik wel of geen geld heb om een kever in bezit te hebben. Ik wil namelijk niet een droomauto kopen en dan helaas weg moet zien rotten in een garage box (mijn neef heeft dat helaas met een mooie lancia, weet zo niet welk model)
En zoals je zelf in het begin van dit topic ook al aangaf, een goeie planning is van belang, en daarom begin ik er ook vroeg mee
Ik ben benieuwd naar je reactie en wat je de afgelopen jaren hebt gedaan sinds je laatste update 2 jaar geleden, en nu vooral in het afgelopen half jaar met corona
Even terug naar 2018. In augustus dat jaar was er 'VW Vintage' in het Zwitserse dorpje Murten. Een meeting aan de Murtensee voor alleen maar oude Volkswagens (oud = voor 1957). In de kever/vriendenclub had ik (reeds in 2016) het idee geopperd om daarheen te gaan met een groep.
Een man of 30 leek het tof om zoiets een keer te doen. Ik ben weken bezig geweest met het uitzetten van een route op Google Maps, potentiele stopplekken bekijken, campings regelen etc. Ik snap nu dat een reisbureau niet voor niks werkt
Dus met 31 man en 18 klassieke VW's (met name kevers) vertrokken we op 15 augustus 2018 richting Zwitserland. Het doel was om in 3 dagen erheen te rijden en zo min mogelijk snelwegen te pakken. Overnacht op campings in Luxemburg, de Vogezen en vervolgens 3 nachten in Zwitserland gebleven. De terugweg hebben we wel via de snelweg gedaan en 1x in Duitsland overnacht. Naast mooie herinneringen bij alle deelnemers heeft het ook mooie platen opgeleverd:
:strip_exif()/f/image/kAqUKjyryyxAmO61U84dE8ZJ.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/ytVU2SLCKQyuQ3ULowLCDPJz.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/Z3ippGXO03P4c1T98JTnujGX.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/ZjRM9KnrseWudaNQvelGh54l.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/IOsGR0rzyHFssVCkSiNJxmwJ.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/AuWqmUWplNpmgnrYNKG1qF9a.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/ccC190ZWusjAmzIjwamT9ddX.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/Ho3AcFs8BPefZCaRjDO0Q40N.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ik wist het al veel langer, maar tijdens deze trip bleek dat mijn kever behoorlijk dorstig geworden was, zowel met benzine als met olie. Het benzineverbruik van 1 op 7 is verklaarbaar vanwege de vouwcaravan (een Paradiso uit 1969) 400kg extra die ik mee de bergen op moest zeulen

Ik had twee opties: mijn motor laten reviseren of een revisieblok kopen. Deelrevisie (cilinderkoppen & zuigers vervangen) was een optie, maar ik wist niet hoe goed het draaiende gedeelte was. En toen ik eind 2018 op marktplaats een gereviseerde 1300ab motor tegenkwam voor 1000 euro (normale prijs 1500-2000 euro) heb ik deze gekocht en samen met een een vriend (VW monteur met zeer veel keverervaring) omgebouwd. Gelijk de dynamo laten reviseren en de uitlaat vervangen, en ik was alsnog bijna 2000 euro armer

Maar goed, het is een voortreffelijk blokje gebleken. Hij verbruikt geen olie meer en heeft een normaal verbruik van 1 op 13. Ik ben zeer content
Intussen is mijn dochter van 4 ook keverfan geworden, dus we ontkwamen er niet aan om ook in de derde auto een kinderstoeltje te plaatsen:
:strip_exif()/f/image/12T94OcFpy03TlhRDMjXrzme.jpg?f=fotoalbum_medium)
De Paradiso caravan had ik helemaal ingericht en verbouwd zoals ik hem wilde, maar ik ben afgelopen jaar erachter gekomen dat de lelijke vlekken in het doek kwamen van een daklekkage. Deze was helaas niet meer te herstellen, dus ik heb afscheid van de caravan moeten nemen. Heb intussen wel weer een nieuwe gekocht, een mooie gave Paradiso uit 1981:
:strip_exif()/f/image/Hv1QE0ggccI0QckPXVy7azSw.jpg?f=fotoalbum_medium)
Omdat dit jaar heel veel evenementen vanwege corona afgeblazen zijn, is er bijna geen keverseizoen geweest. Helaas dus ook niet de caravan kunnen gebruiken
Ik rijd voor mijn werk een Peugeot 308SW als leaseauto. Ik ga echter in januari bij een nieuwe werkgever starten, waarbij ik geen leaseauto krijg. Dus ik moest weer op zoek naar een auto. De New Beetle die ik in 2014 had was me dusdanig goed bevallen dat het toch weer kriebelde. Deze keer wilde ik geen diesel, want met zo'n geschatte 15.000km per jaar kan dat tegenwoordig niet meer uit.
Ik heb afgelopen weekend een tweede droomauto gekocht: een zwarte New Beetle cabrio! Dat past mooi bij mijn kevertje
:strip_exif()/f/image/XVXBKuWZDG3fG28nS1V9SK9I.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/jHQFX6PSRvF2dS0x6rtl6d5u.jpg?f=fotoalbum_medium)
Het is wel een auto met 'ervaring'; hij heeft er al ruim 250.000km op zitten. Ik heb me laten adviseren dat dat met deze blokken geen probleem is, zelfs niet op LPG. Zolang hij zijn onderhoud maar gehad heeft. Ik heb alle facturen erbij, dus dat zit wel goed, denk ik! Woensdag wordt hij thuis afgeleverd.
Zoals jullie merken is de passie voor kevers sinds ik dit topic begon in 2003 niet gaan liggen, integendeel!
Kevers zijn flink in prijs gestegen de laatste paar jaren. Kon je 10 jaar geleden voor 2000 euro nog wel een aardig exemplaar kopen, tegenwoordig beginnen de leuke kevers zo'n beetje bij het 3-4 voudige. Ik kan gelukkig veel onderhoud redelijk goedkoop bij de bevriende VW monteur doen. Hij kan alles op autogebied, dus ik hoef nergens anders naar toe. Ik gok dat de kever mij gemiddeld per jaar 500 kost aan onderhoud en preventieve werkzaamheden. Moet wel zeggen dat ik de afgelopen jaren veel geld uitgegeven heb: 2000 euro voor body opknappen en roestpreventie en 2000 euro voor een nieuwe motor. De nieuwe motor was niet per se nodig, maar 'because I can'.
Mocht je een zwak voor kevers hebben maar niet de diepe zakken, dan kan ik je een New Beetle van harte aanbevelen. Die zijn nu echt spotgoedkoop te vinden, en zijn fijne auto's. (tip: vermijdt de 1.4 (underpowered), maar neem de 1.6, 1.8 turbo of 2.0). Vooral van de 2.0 motor zijn er heeel veel te vinden. Echte roestproblemen hebben ze niet, maar een lastig kwaaltje is de hemelbekleding, die heeft de neiging te gaan hangen omdat de lijm opgedroogd is na 15-20 jaar. Volgens dit filmpje is dat goed zelf te vervangen.
Altijd al liefde voor Kevers gehad! Thuis heeft mijn vader van 1978 tot circa 2000 een kever gereden, als daily driver! Iedereen wist wanneer hij onderweg was door het herkenbare motorgeluid. Ivm ander werk is ie toen overgestapt op een Nissan, en hebben we de Kever in de garage geparkeerd. Helaas zijn we in 2003 verhuisd en hebben we de Kever toen net ervoor weggedaan ivm ruimtegebrek, vind het nog steeds spijtig. Heb er als kleine jongen achterom in leren rijden toen ik 11-12 was (en ok, wellicht ook op achterafweggetjes).
Kenteken was 79-88-MK . Via de RDW zie ik dat ie nog steeds een APK heeft. Via ons is ie naar 2 meisjes gegaan, die hebben ermee gereden en via hun naar VW Classics in Someren... vanaf daar ben ik het spoor kwijt.
Toen hij ouder werd was de behoefte aan een en stuurbekrachtiging zo groot dat hij een andere wilde, ik de eigen auto verkocht en kever gaan rijden. Ik ken de historie van elke deuk, kras en heb ook de originele aankoopdata nog. Inmiddels ben ik toe aan de tweede restauratie, staat nu bij Van Kranen in krimpen a/d IJssel. Kan niet wachten tot hij klaar is ...
Mijn vader is inmiddels al 18 jaar heen, zoon van 15 kan niet wachten om erin te rijden. Wat dat betreft is de video zo herkenbaar.
Niet handig, niet praktisch, herrie, milieuvervuilend, zuipschuit maar ik zou m voor geen goud naar de sloop brengen.
Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's
De buurvrouw haar schoonzoon heeft een hele mooie gerestaureerde Kever in gebroken wit. En erbij ook een VW busje in dezelfde kleur. Altijd leuk om em te zien rijden!

Denk ook dat je bij een ongeluk zelf meer in de prak ligt dan de auto ivm gebrek aan veel veiligheidsvoorzieningen. In 2000 was dat nog wel te doen maar tegenwoordig is het op de weg allemaal van die SUV tanks. Dat samen met het verbruik zou ik eigenlijk niet doen. Er zijn mooiere, betere oldtimers wat mij betreft
[ Voor 32% gewijzigd door GekkePrutser op 08-12-2020 18:36 ]
Dan moet het echt een hele oude kever zijn geweest, want in auto's van na pakweg 1960 kun je gewoon schakelen zoals een moderne auto. Ze hebben weliswaar maar 4 versnellingen en het gaat natuurlijk minder soepel dan een moderne auto. Maar om nou te zeggen dat het heel moeilijk of zwaar is...nee.GekkePrutser schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 18:31:
Ik heb een keer zo'n ding gereden met een werk-uitje (kever toertocht) en ik vond het rijden als een natte dweil. En je moest ook dubbel clutchen (het was echt een oude) wat niet helemaal goed ging bij mij. Vond het nou niet echt geweldig. Ik heb destijds een eerste-generatie 205 gereden (zo rond 2000, dus bijna 20 jaar oud - nog met handmatige choke enzo) en dat reed een stuk prettiger. Enige nadeel was gebrek aan rembekrachtiging waardoor ik in mijn vaders auto altijd even moest wennen (met andere woorden: een paar keer tegen de voorruit aanzitten
)
Choken gaat bij een kever automatisch (gaspedaal een keer intrappen voordat je start) dus daar hoef je verder niet over na te denken
Tja, de Kever is ontworpen in de jaren 30, en in de 50 jaar daarna lichtjes bijgeschaafd, met maar 1 grote update in 1968. Maar de veiligheidseisen van die jaren waren toch echt anders dan die van 1980 (toen de 205 op de markt kwam). Dus je weet gewoon als je in een Kever stapt dat je knieen de kreukelzone zijn.Denk ook dat je bij een ongeluk zelf meer in de prak ligt dan de auto ivm gebrek aan veel veiligheidsvoorzieningen. In 2000 was dat nog wel te doen maar tegenwoordig is het op de weg allemaal van die SUV tanks. Dat samen met het verbruik zou ik eigenlijk niet doen.
Het verbruik van een kever valt best mee. Als ik lange tijd met 90km/h kan cruisen, dan kan hij 1 op 14 halen. 1 op 12 is een beetje gemiddeld verbruik.
Er is natuurlijk wel minder comfort, maar ik heb in mijn lange reizen met de Kever geen rug- of nekklachten gehad (en ik heb een zwakke rug). Uiteraard ben je na 400km snelweg blij dat je uit kan stappen, want dan heb je het wel gehad qua motorlawaai.
Maar omdat je rijdt in een auto waarop je verliefd op bent, tellen dat soort zaken wat minder mee, en neem je eventueel ongemak voor lief. Mijn vriendin rijdt een Renault Megane uit 2013 naar d'r werk...maar als die een keer naar de garage is, dan neemt ze het liefst de Kever mee naar d'r werk.
Ik geloof dat dat twee subjectieve begrippen zijn, dus als dat je mening is, dan moet je zeker geen Kever kopenEr zijn mooiere, betere oldtimers wat mij betreft
Veel van die 'mooiere, betere' oldtimer zijn waarschijnlijk ook iets minder betaalbaar dan kever. Zowel in aanschaf als onderhoud is een Kever prima te hebben als autootje.
Het was er zo een met een dubbel raampje als ik het me goed herinner (het is alweer 10 jaar geleden), was idd een hele oude. Maar het kan ook gewoon slecht onderhoud geweest zijn denk ik waardoor zijn synchromesh aan vervanging toe wasDynaMikeY schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:56:
[...]
Dan moet het echt een hele oude kever zijn geweest, want in auto's van na pakweg 1960 kun je gewoon schakelen zoals een moderne auto. Ze hebben weliswaar maar 4 versnellingen en het gaat natuurlijk minder soepel dan een moderne auto. Maar om nou te zeggen dat het heel moeilijk of zwaar is...nee.
Nou het probleem was dat ik in de 205 zo hard moest remmen waardoor ik door gewenning in mijn vader zijn moderne auto altijd tegen de voorruit zatDynaMikeY schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:56:
[...]
Choken gaat bij een kever automatisch (gaspedaal een keer intrappen voordat je start) dus daar hoef je verder niet over na te denkenEn als de auto zo goed remt dat je tegen de voorruit zit dan weet je in ieder geval zeker dat je remmerij in orde is, toch?
Ja dat is zeker waar!DynaMikeY schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:56:
[...]
Ik geloof dat dat twee subjectieve begrippen zijn, dus als dat je mening is, dan moet je zeker geen Kever kopen
Veel van die 'mooiere, betere' oldtimer zijn waarschijnlijk ook iets minder betaalbaar dan kever. Zowel in aanschaf als onderhoud is een Kever prima te hebben als autootje.
[ Voor 8% gewijzigd door GekkePrutser op 09-12-2020 15:40 ]
Het verkeer is niet meer uit de jaren 50. Ik heb diverse kevers gehad en heb nu een jaren 80 jap, maar zelfs met die youngtimer voel ik me ongemakkelijk in modern spitsverkeer. Het heeft namelijk nog maar weinig met anticiperen en voorzichtig rijden te maken; je weet gewoon dat die auto voor je enorm veel beter remt dan je eigen auto. Ik voelde me op m'n motor ook altijd veiliger dan in zo'n oude auto omdat je het gevoel hebt een eerlijkere kans te hebben. Die had abs, remde sowieso beter dan een kever, geen gedoe met beslagen ruiten en dergelijke en daarnaast kon je nog tussen de rijen doorduiken als het mis dreigt te gaan.DynaMikeY schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:56:
[...]
Tja, de Kever is ontworpen in de jaren 30, en in de 50 jaar daarna lichtjes bijgeschaafd, met maar 1 grote update in 1968. Maar de veiligheidseisen van die jaren waren toch echt anders dan die van 1980 (toen de 205 op de markt kwam). Dus je weet gewoon als je in een Kever stapt dat je knieen de kreukelzone zijn.
Als je weinig in de spits rijdt is het eventueel een ander verhaal. Daarbuiten overwint de charme namelijk
Mooi filmpje! Ik denk dat jullie deze ook wel kunnen waarderen!Anoniem: 221425 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 07:20:
Ik zag gisteren dit verhaal. Te mooi om hier niet te delen.
[YouTube: Volkswagen 1200 Kever (1983) | Uw Garage | Autovisie]
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubeBanaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD
Het is mij ook niet te doen om de privacy van de kentekenhouder te schenden, enkel om aan te geven dat het mogelijk nog dezelfde eigena(a)r(es) kan zijn, waar je naar refereerde.TWCRay schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 17:40:
@Comp User , helaas niet (en maar goed ook, zou niet goed zijn als we er zo achter kwamen wie een bepaalde auto heeft ;-))
Vaste locatie, vast netwerk.
Old timer verzekeraars hanteren vaak een regel qua kilometers en dat het je daily driver niet mag zijn.DynaMikeY schreef op vrijdag 24 oktober 2003 @ 12:47:toon volledige bericht
Ik ben al een jaar of 15 een Kever freak, maar altijd van de zijlijn. Ik ben wel naar meetings geweest van Keverclub Nederland, een jaar of 10 geleden, maar recentelijk niet meer.
Nu is er elke avond (20:30) op Discovery een programma van Mark Evans: Dream Machine. Dit programma gaat over het bouwen van een kitcar, in de vorm van een klassieke auto.
Een week of 2 geleden ging het over een Kever, en sindsdien spookt het weer door mijn hoofd: ik moet een Kever hebben. Ik ben nu 29, en ik kan wel wachten tot ik 50-60 ben, maar daar heb ik nu geen ruk aan.
Ik ben me nu dus een beetje aan het rondkijken wat zo'n ding kost, en of het rendabel is om een Kever voor dagelijks gebruik te hebben.
Ik wil het liefst een Kever hebben uit de jaren '70, aangezien die belastingvrij zijn, en dus ook in aanmerking komen voor een oldtimerverzekering.
Zijn er hier mensen die Kever rijden, en mij een beetje inzicht kunnen verschaffen in de onderhoudskosten van een Kever? (reparaties, onderhoud, verkrijgbaarheid onderdelen, verbruik benzine & olie)
Vaak zit dat rond 7500km op jaar
Weet dus niet hoeveel je rijdt op een jaar
Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.
Ik zie het nu pas....... heb een kut dag gehadTWCRay schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 22:23:
@SpoekGTi , dat heeft @DynaMikeY al uitgezochtHij rijdt al een tijdje Kever (en je quote een post uit 2003
)
Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.
Die vraag is dus makkelijk te beantwoorden, omdat ik al 11 jaar keverrijder ben inmiddelsSpoekGTi schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:43:
[...]
Old timer verzekeraars hanteren vaak een regel qua kilometers en dat het je daily driver niet mag zijn.
Vaak zit dat rond 7500km op jaar
Weet dus niet hoeveel je rijdt op een jaar

De eerste jaren heb ik +/- 10.000km per jaar gereden. Dat is na een jaar of 4 wat minder geworden tot gemiddeld zo'n 5.000km per jaar nu. 2020 was even een uitzondering, omdat alle evenementen afgelast waren heb ik de 2000km niet gehaald.
Ik heb mijn Kever verzekerd bij De Europeesche, welke een dekking heeft die net iets verder gaat dan andere oldtimerverzekeraars: 10.000km per jaar.
Ik ben ook zo iemand die van kleins af aan al fan is van de Kever. Toch nog nooit eentje in bezit gehad... ik rij in de mooie maanden in mijn bmw e30 318i van 1984 waar ik altijd echt van geniet. Toch zou ik een Kever echt heel tof vinden; ik zou er wel gewoon dagelijks mee rijden van maart-sept ongeveer. Vroeger reden ze er tenslotte ook gewoon elke dag mee.
De e30 rij ik ook dagelijks mee behalve in de wintermaanden; ik ben me ervan bewust dat er ongetwijfeld verschil in comfort is tussen een e30 en een Kever... toch zal ik er ooit eentje willen hebben gewoon omdat ze zo tof zijn. Ben ook gewoon fan van classics heb ook nog mijn Kreidler RMC van toen ik 16 was... en inmiddels ben ik alweer 40.
Heb dit topic gelezen vanaf het begin dus dacht zal er weer even leven in blazen in 2023
Aan de topicstarter; veel plezier nog met uw Kever en sowieso krijgt elke Kever die ik zie op de weg een duimpje van mij