Baybus/ Fanbus How-to![]() | |
![]() Wat kan ik met deze how-to/ mod Met deze mod/ how-to kun je schakelaars en (of) controle leds voor je fans inbouwen zodat je je fan`s aan en uit kunt zetten en zodoende het "stofzuigend" geluid wat uit je computerkast komt verminderen. Je kunt ook hiermee je ccfl of je pomp van je WC aan/uit maken. Hoeveel fan`s kan ik hier op aansluiten/ poorten maken voor x aantal fan`s Het maken van x kanaals baybus kun je eigenlijk in theorie onbeperkt doen. Maar dit is theorie, in de praktijk ligt dit anders: Je bent gebonden aan de maximale stroom (Ampére) van je voeding die hij op 12 of 7 volt levert. Dus Tweakers LET hier op. De stroom die je fan trekt staat meestal op het stickertje van de fan zelf, mocht je een merk ( Coolermaster | Spire | Zalman ) Dit zijn enkele websites van fan fabrikanten. Het is aangeraden om even op je stickertje van je voeding te kijken hoeveel stroom hij kan leveren op de verschillende spanningslijnen. Wat voor een soort baybus kan ik maken (welke zijn er) Er zijn verschillende soorten baybus : Simpele baybus varianten - 12v baybus aan/uit 1 fan per schakelaar - 12v baybus aan/uit meerdere fans per schakelaar (Ook weer LET hier op hoeveel amperè er door je schakelaar kan gaan!!) Dual voltage baybus - 12v en 7v 1 fan per schakelaar Baybus met controle led - 12v 1 fan per schakelaar + 1 led - 12v en 7v 1 fan per schakelaar + 1 led - 12v en 7v 1 fan per schakelaar + bi-kleur led - 12v en 7v 1 fan per schakelaar + dual led Okee, ik heb m`n keuze gemaakt wat voor een spullen heb ik dan nodig - Schakelaars (www.conrad.com of je lokale eletronicaboer) - draad - ty wraps (of hoe je het mag schrijven) - krimpkous - soldeerbout (max. 30W) + tin en soldeer skillz - fan`s natuurlijk - eventueel led`s - een leeg 3.5 inch of 5.25 inch afdek plaatje (bezel) van je kast - weerstand - eventuele kabelmesh Welke schema heb ik dan nodig Ik heb de schema`s van fanbus.com afgehaald (k`heb die meneer gemailt en vond het goed) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ik heb alles klaar kan ik nu gaan boren/ solderen Tuurlijk, je moet wel eerst je plaats bepalen waar je je knopjes wil plaatsen. Ik ben een nooB met solderen hoe moet het Enkele voorbeelden hoe het moet: ![]() Het warm stoken van het te solderen oppervlak ![]() Je voegt nog geen tin toe, want het is nog koud ![]() Nu druk je de tin tegen het te solderen oppervlak, je laat de bout nog wel op de zelfde plaats zodat ook het tin warm kan worden ![]() Het tin is nu warm en vloeibaar het gaat nu vloeien naar de warme onderdelen. Als je het tin heb aangebracht haal dan je tin (rolletje tin) weg en laat je de bout nog even vloeien zodat je een nette verbinding hebt ![]() De soldeer-verbinding is geklaart. Waar kan ik heen als ik het nog steeds niet snap over het solderen Als je het nog steeds niet snapt , dan verwijs ik je graag naar de Soldering guide van fanbus.com en: - http://212.120.121.184/public/web/solderen.htm (NL-talig) - Zo soldeer je elektronica (NL-talig) - Soldeertips (NL-talig) - The Online Soldering School (Engelstalig) - FanBus Soldering Guide (Engelstalig) Enkele info sites m.b.t het maken van een baybus - www.fanbus.com - www.casejunkies.com - www.bit-tech.net Enkele voorbeelden van een baybus ![]() Dit is m`n eigen baybus (let niet op het kleurverschil van cd-rom ensow, wordt nog gespoten) Lukasie heeft er ook een gemaakt: ![]() ![]() ![]() Deze baybus is nog niet helemaal af, maar hij stuurt mij nieuwe pics als ie af is. XLerator heeft er ook een gemaakt: Yukkie heeft er ook een gemaakt: ![]() ![]() Uddel heeft er ook een gemaakt: |
[ Voor 50% gewijzigd door Meneer aard op 25-01-2004 17:28 . Reden: wat plaatjes toegevoegd ]
Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+