[How-to] Baybus - met schakelaars en leds

Dit topic is afgesplitst vanuit een ander topic of gemerged; de topicstarter is daarom niet gelijk aan de topicstarter zoals vermeld in de topiclijst.

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 2.676 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:08

Stoney3K

Flatsehats!

Anoniem: 95813 schreef op 08 december 2003 @ 12:59:
effe vraagje ik ben nu een baybus aan het bouwen maar kweet niet welke bedrading ik moet gebruiken. Kan ik het gewoon doen met van die kabels die in het stopcontact zitten. Of zorgt dit voor een tegrote weerstand ?
Hoe dikker je draad, hoe minder weerstand. Stopcontactdraden zijn weer iets overkill met 2,5 mm^2. Beste kun je gewoon montagedraad pakken van ongeveer 0,5 mm^2, als je iets meer fans gebruikt kan dikker draad een beetje verschil maken.

/me Edit: Riffic typte sneller :(

[ Voor 4% gewijzigd door Stoney3K op 08-12-2003 13:03 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 95813

dus inprincipe is het geen prob. Ik kan deze dus ook gebruiken voor het verlengen van de kabels van de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86363

Anoniem: 95813 schreef op 08 december 2003 @ 14:12:
dus inprincipe is het geen prob. Ik kan deze dus ook gebruiken voor het verlengen van de kabels van de voeding.
In principe niet nee :) Denk er wel aan dat je het lastiger netjes in de kast krijgt als je veel voedingskabels wilt verlengen door kabels van die dikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 95813

nee is voorin koffermod met dubbele bodem en ik heb nog 6 nieuwe rollen van dat spul hier liggen. thx voor de reactie

nog een vraagje met die howto ben nu aan het bestellen voor de weerstanden en de ledjes maar ik snap nu niet welke ik moet hebben de 5 w of 11w ????????????? Ja ben hier echt nog noob in! ik ben de dpdt switch (back) aan het maken met de bicolour led. Wat moet ik nu bestellen/kopen aan leds en weerstaden? en wat moeten die dingen kosten bij een electroboer? (weet iemand een electroboer in de buurt van Geleen/Sittard/Bunde)

[ Voor 65% gewijzigd door Anoniem: 95813 op 08-12-2003 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 95016

mdj84nl schreef op 07 december 2003 @ 15:49:
ik wil gaan beginnen aan mijn fancontroller, en ik wil dit schema gebruiken:

[afbeelding]

Klopt ie een beetje ?

En wat heb ik allemaal nodig, heb nu dit in me lijstje:

- 5x tricolor LED
- 4x Tuimelschakelaar 2polig aan/uit/aan
- 1x Tuimelschakelaar 2polig aan/aan
- 10x weerstand (weet iemand hoeveel Ohm, bij die LEDs staan de Ampere niet)
- bedrading
- fans ;)
- 5x speakeraansluiting (rood/zwart)

De aan/aan schakelaar is uiteraard voor me CPUfan. Ik wil niet dat ik die per ongeluk uitzet ;)
dit ziet er ongeveer zo uit als de fancontroller die ik zelf wil gaan bouwen. ik vraag me alleen af of je die voorschakelweerstanden niet áchter de LEDs kan gebruiken zodat je 1 weerstand voor 2 LEDs (of in dit geval 2 kleuren) kan gebruiken? weet iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576

ja dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86363

Anoniem: 95813 schreef op 08 december 2003 @ 17:15:
nog een vraagje met die howto ben nu aan het bestellen voor de weerstanden en de ledjes maar ik snap nu niet welke ik moet hebben de 5 w of 11w ?????????????
Maakt niet zo vreselijk veel uit, neem je 11w zit je altijd goed.
Ja ben hier echt nog noob in! ik ben de dpdt switch (back) aan het maken met de bicolour led. Wat moet ik nu bestellen/kopen aan leds en weerstaden?
On de FAQ van Cliff's Fanbus zijn wel wat nuttige dingen: http://www.fanbus.com/faq/fanfaq.htm
en wat moeten die dingen kosten bij een electroboer? (weet iemand een electroboer in de buurt van Geleen/Sittard/Bunde)
www.goudengids.nl :) Voor een nogal ruimte indicatie van de kosten zou je even op www.conrad.nl kunnen kijken. Een paar weerstands kost amper iets en die LED's vallen ook nog wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:12
Anoniem: 95813 schreef op 08 december 2003 @ 17:15:
nee is voorin koffermod met dubbele bodem en ik heb nog 6 nieuwe rollen van dat spul hier liggen. thx voor de reactie

nog een vraagje met die howto ben nu aan het bestellen voor de weerstanden en de ledjes maar ik snap nu niet welke ik moet hebben de 5 w of 11w ????????????? Ja ben hier echt nog noob in! ik ben de dpdt switch (back) aan het maken met de bicolour led. Wat moet ik nu bestellen/kopen aan leds en weerstaden? en wat moeten die dingen kosten bij een electroboer? (weet iemand een electroboer in de buurt van Geleen/Sittard/Bunde)
Sittard : regenboog, die hebben alle standaard onderdelen zeker op voorraad

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 92570

Mijn bedoeling was om een simpel soort van bay busje te maken, die makkelijk te solderen is, maar na het maken van een soort schema, liep ik tegen problemen op

en heb het "schema" toch afgekregen,

het is dit schema

Afbeeldingslocatie: http://213.93.82.32/schema.JPG

Het zit ongeveer zo,
ik heb 3, 3 traps schakelaartjes, waarvan ik de bovenste met de 12 volt draad uit de molex verbind, en de 5 volt uit de moles deel ik met de onderste, de middelste is gewoon uit,

maar mijn vraag is dus, kan ik alles op die ene ground draad van die 12volt lijn zetten ?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 92570 op 19-12-2003 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-06 09:52
Lijkt me geen probleem, ground=ground, welke je ook pakt (van dezelfde voeding iig)

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

clown-hunter:
Het doorverbinden van die ground draad als 1 lange ground (of +12V/5V) draad is geen probleem. Echter: De schakelaars zitten verkeerd aangesloten.

5V / 12V Baybus:

De fan moet je aansluiten op de middenpen van de schakelaars. De +12VDC op de bovenste, de +5VDC op de onderste van de schakelaar - en de ground van de fan kun je dan aansluiten op de ground van de molex.

Effect: +12VDC of +5VDC selecteerbaar en geen 2 polige schakelaar nodig.

Simpel schema:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/5v-12v-baybus.gif

Eenvoudig uitbreidbaar naar meerdere schakelaars/fans door de +5VDC en +12VDC aan de buitenste pennen van de volgende schakelaar te verbinden en de ground aan de minpool van de volgende fan, en vanaf de volgende fan de plusdraad naar de middelpool van de volgende schakelaar.

Complexer schema:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/5-12-baybus-groot.gif

7V / 12V Baybus:

De fan moet je aansluiten op de +12VDC van de molex. De ground van de molex sluit je dan aan op de bovenste pin van de schakelaar, de +5VDC op de onderste van de schakelaar - en de ground van de fan sluit je dan aan op de middenpin van de schakelaar.

Effect: +12V of +7V selecteerbaar en geen 2 polige schakelaar nodig.

Simpel schema:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/7v-12v-baybus.gif

Eenvoudig uitbreidbaar naar meerdere schakelaars/fans door de ground en +5VDC aan de buitenste pennen van de volgende schakelaar te verbinden en de ground van de fan aan de minpool van de volgende schakelaar, en vanaf de volgende fan de plusdraad naar een gemeenschappelijke +12VDC.

Complexer schema:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/7-12-baybus-grootv2.gif

Voor bovenstaande schema's voldoet een miniatuur 1 polige/3pins wisselschakelaar.
Bijvoorbeeld:
Conrad art.nr. 701343 - € 0,81Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/1polige-schakelaar-701343.gif

[ Voor 109% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 23-12-2003 01:38 . Reden: voordat iemand het vraagt: de plaatjes zijn getekend met paint ® ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:45
Anoniem: 92570 schreef op 19 december 2003 @ 08:47:
Mijn bedoeling was om een simpel soort van bay busje te maken, die makkelijk te solderen is, maar na het maken van een soort schema, liep ik tegen problemen op

het is dit schema

[afbeelding]

Het zit ongeveer zo,
ik heb 3, 3 traps schakelaartjes, waarvan ik de bovenste met de 12 volt draad uit de molex verbind, en de 5 volt uit de moles deel ik met de onderste, de middelste is gewoon uit,

maar mijn vraag is dus, kan ik alles op die ene ground draad van die 12volt lijn zetten ?
Waarom heb je 2 polige schakelaars gebruikt? dit schema zou ook wel moeten werken met 1 polige schakelaars, mits je alles goed aan sluit. 2 polige zijn aleen nuttig als je met leds gaat werken

[ Voor 5% gewijzigd door Brammel op 19-12-2003 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-06 14:57

Mojo

The Power Within

We zitten met een dilemma hier:

We hebben hier een schakelaar met 6 polen. Dit is een aan/aan schakelaar. We willen deze gebruiken voor aan/uit. (12v 0v). Nu hebben we hiervoor 3 schema's Welke van deze 3 klopt nu?

1
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/sokje-schema1.jpg

2
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/sokje-schema2.jpg

3
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/sokje-schema3.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 20-12-2003 15:07 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576

sokje schreef op 19 december 2003 @ 20:12:
We zitten met een dilemma hier:

We hebben hier een schakelaar met 6 polen. Dit is een aan/aan schakelaar. We willen deze gebruiken voor aan/uit. (12v 0v). Nu hebben we hiervoor 3 schema's Welke van deze 3 klopt nu?
alle drie.
Schema 1 is wel de meest gangbare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Ok, hij is nu af (met dank aan Meneer Aard met solderen :D ) Morgen even de voeding enzo eraan maken en dan maar ff testen of deze werkt.

Ik heb het zo gemaakt dat als je aan de fan een molex soldeert dat je deze dan direct op de baybus kan aansluiten.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:26

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

vraagje, ben bezig met het uitdenken van een baybus en nu had ik het idee gevat (omdat ik wel een beetje vochtig word van statistieken ;) ) om het signaaldraadje van mijn fan gewoon op het signaalpennetje van mijn mobo te plaatsen. dus de fan krijgt stroom via de baybus van een gewone molex en dan loopt er een draad vanaf mijn fan naar de fan aansluiten op het mobo, al waar die op de een of andere manier op het signaalpennetje word aangesloten. is dit mogelijk?

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Yukkie schreef op 20 december 2003 @ 00:18:
vraagje, ben bezig met het uitdenken van een baybus en nu had ik het idee gevat (omdat ik wel een beetje vochtig word van statistieken ;) ) om het signaaldraadje van mijn fan gewoon op het signaalpennetje van mijn mobo te plaatsen. dus de fan krijgt stroom via de baybus van een gewone molex en dan loopt er een draad vanaf mijn fan naar de fan aansluiten op het mobo, al waar die op de een of andere manier op het signaalpennetje word aangesloten. is dit mogelijk?
Het is eigenlijk heel simpel. De RPM fan heeft 3 aansluitingen, RPM data, ground en 12 volt. Je kan die RPM data zo op het mobo aansluiten zonder dat je ook verder er iets op moet aansluiten, de andere 2 draden van de fan, kan je op de baybus aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Laatst online: 20:12
Yukkie schreef op 20 december 2003 @ 00:18:
Dat kan prima,

idd de gele draad van de fan aan het mobo laten zitten ... Dit gaat echter alleen op als je de min van de fan (zwart) ook aan ground hangt, bij een 7V schakeling gaat dit dus niet werken.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Inmiddels heb ik mijn eigen baybus afgemaakt en staat nu werkend in mijn pc :D . Ik heb helaas geen pics maar die komen nog wel.

edit:
Bedankt voor het resizen euss, khad ff geen proggie

[ Voor 21% gewijzigd door Mojo op 20-12-2003 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Laatst online: 15:28

Meneer aard

Porsche rulez!

Topicstarter

het is dit schema

[afbeelding]

Het zit ongeveer zo,

Even terug komen op je schema: Die is niet goed: Je hebt het verkeerd aangesloten en zal sluiting worden gemaakt!. Zal even de goede tekenen moment...

Schema:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/meneeraard-5-12-baybus.gif

edit:

Schema toegevoegd :+
2: Stomme k*t kruis |:(

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 21-12-2003 21:46 ]

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

het is dit schema

[afbeelding]

Het zit ongeveer zo,

Als je schema 2 gebruikt in mijn post, (heb ik ook gebruikt) dan moet alles goed werken. Ik heb trouwens alle 8 ground en 8 12 v (4 schakelaars + 4 LED's) draden aan elkaar gehangen achteraf en dus niet doorgelust. Ik heb 1 draad een flink eind gestript en daar de overige 7 omheengedraaid en vastgezet met isolatie tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Topicstarter
sokje schreef op 20 december 2003 @ 19:13:
[...]

Als je schema 2 gebruikt in mijn post, (heb ik ook gebruikt) dan moet alles goed werken. Ik heb trouwens alle 8 ground en 8 12 v (4 schakelaars + 4 LED's) draden aan elkaar gehangen achteraf en dus niet doorgelust. Ik heb 1 draad een flink eind gestript en daar de overige 7 omheengedraaid en vastgezet met isolatie tape.
Tis wel handig als je er een laag tin over heen doet voor betere contact. Daarna met een flinke laag isolatie tape erom heen en klaar moet het wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Meneer aard schreef op 21 december 2003 @ 21:34:
[...]

Tis wel handig als je er een laag tin over heen doet voor betere contact. Daarna met een flinke laag isolatie tape erom heen en klaar moet het wezen.
Dat heb ik dus niet gedaan... Plastic begon een beetje te smelten dus ik had zoiets van laat maar zitten. Het houd wel contact als het isolatietape er goed omheen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

ook ik heb een bay-bus (of fan bus hoe je het wil noemen) gemaakt van de week.
(met dank aan mijn pa en de_koele_man )

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/jwlr/misc/kast_1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/jwlr/misc/bay_1.jpg

er worden 2 fans aangestuurd met deze fan bus, en ze zijn parallel geschakeld. Dus onderste knopje is loos (functie is komen te vervallen, misschien in de toekomst handig)

hier mijn (door de_koele_man ontwikkelde en gesoldeerde) schema:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/jwlr/misc/bay_2.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Topicstarter
Yukkie schreef op 01 januari 2004 @ 20:36:
ook ik heb een bay-bus (of fan bus hoe je het wil noemen) gemaakt van de week.
(met dank aan mijn pa en de_koele_man )

[afbeelding]
[afbeelding]

er worden 2 fans aangestuurd met deze fan bus, en ze zijn parallel geschakeld. Dus onderste knopje is loos (functie is komen te vervallen, misschien in de toekomst handig)

hier mijn (door de_koele_man ontwikkelde en gesoldeerde) schema:
[afbeelding]
Mooie mod, mag ik deze ook opnemen in m`n startpost :?

Verder is het een baybus; geen fanbus. Want een fanbus maakt van 1 12volt lijn meerder uitgangen.

Een baybus ook wel, maar die kun je aan/uit 12/uit 12/7 5/7 enz.

Enkele voorbeelden van een fanbus:
Afbeeldingslocatie: http://www.fanbus.com/gallery/fanbus4sc.jpg

edit:

voorbeeld fanbus

[ Voor 7% gewijzigd door Meneer aard op 01-01-2004 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Meneer aard schreef op 01 januari 2004 @ 20:41:
[...]

Mooie mod, mag ik deze ook opnemen in m`n startpost :?

Verder is het een baybus; geen fanbus. Want een fanbus maakt van 1 12volt lijn meerder uitgangen.

Een baybus ook wel, maar die kun je aan/uit 12/uit 12/7 5/7 enz.

Enkele voorbeelden van een fanbus:
[afbeelding]

edit:

voorbeeld fanbus
we're here to share aren't we? ;) tuurlijk mag dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Topicstarter
Yukkie schreef op 01 januari 2004 @ 21:00:
[...]

we're here to share aren't we? ;) tuurlijk mag dat
Bedankt, kijk maar eens :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
Mijn baybus dan ook maar ff:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/Baybus009.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/Baybus010.jpg
(rechts komt nog een potmeter voor mijn coolermaster Aero 7+ koeler.)
Met dit schema:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/dv_712_dual_led-v2.gif

[ Voor 34% gewijzigd door Brammel op 01-01-2004 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Laatst online: 26-06 08:53
Mijn baybus:
http://users.pandora.be/CyrusTheVirus/Fanbus/

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/CyrusTheVirus/Fanbus/Fanbus%20(12).jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/CyrusTheVirus/Fanbus/Fanbus%20(13).jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/CyrusTheVirus/Fanbus/Fanbus%20(19).jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/CyrusTheVirus/Fanbus/Fanbus%20(22).jpg

http://users.pandora.be/C...anbus/Fanbus%20Schema.JPG het schema

Ik kan er 8 fans met leds aan hangen en 4 kanalen regelbaar ( 2fans per kanaal) :9

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-06 06:12
Vind deze perfect gemaakt 5.25"
Afbeeldingslocatie: http://www.messengerskins.web1000.com/pc/baybus1.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.messengerskins.web1000.com/pc/baybus2.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door enermax op 04-01-2004 13:15 . Reden: Oops moest 5.25" zijn ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

das zo te zien geen 3,5" maar 5,25" en een beetje overkill aan knopjes en led'jes imho :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Ik vind het erg mooi, mag wel overkill zijn, maar als je zoveel fans hebt, no problemo IMO. Ziet er erg mooi uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ghehe overkill idd... kan je er ook de koelkast mee instellen en het volume van de tv e.d.? ^^

k ben ook nogsteeds 'bezig' met een baybus, maar t werk is een beetje stil komen te liggen omdat k thuis geen kolomboormachine heb... dus k w8 ff tot ik er op school 1tje kan gebruiken om mn mooie frontje te gaan perforeren. stay tuned =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Heb dat met een accu boormachine gedaan moest het 5 keer opnieuw doen voor dat het lukte :P

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielB
  • Laatst online: 12-02 23:34
offtopic:
Overdrijven is een vak hoor :|

Maar idd... als je 'r de koelkast mee kan regelen, volume van de tv veranderen en me stereotoren ermee kan aanzetten ben ik best geïnteresseerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k1n9_n01z3
  • Niet online

k1n9_n01z3

gewoon KNz dus

Is meer een Rheobus dan he. Maar is wel een hele mooie, ik snap alleen niks van dat schema van je.

Steam Inventaris
Big Pimpin' here @ G.o.T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
K1n9_N01z3 schreef op 03 januari 2004 @ 13:29:
[...]

Is meer een Rheobus dan he. Maar is wel een hele mooie, ik snap alleen niks van dat schema van je.
Bedankt !

Het is ook een Rheobus, maar wat snap je dan niet van het schema ???
Heb het zelf gemaakt met behulp van een ander schema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k1n9_n01z3
  • Niet online

k1n9_n01z3

gewoon KNz dus

Cyrus The Virus schreef op 03 januari 2004 @ 13:55:
[...]

Bedankt !

Het is ook een Rheobus, maar wat snap je dan niet van het schema ???
Heb het zelf gemaakt met behulp van een ander schema.
kan er gewoon geen wijs uit, heb je dat andere schema dan nog mischien ?

Steam Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
K1n9_N01z3 schreef op 03 januari 2004 @ 14:55:
[...]

kan er gewoon geen wijs uit, heb je dat andere schema dan nog mischien ?
Neej heb ik helaas niet meer maar het schema is heel makkelijk gewoon 4x de zelfde schakeling naast elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k1n9_n01z3
  • Niet online

k1n9_n01z3

gewoon KNz dus

ja maar dan moet ik toch 1 schakeling weten

Steam Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Jah okeej je moet wel een beetje verstand hebben van electronica :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

KewlKiddo schreef op 03 januari 2004 @ 13:12:
offtopic:
Overdrijven is een vak hoor :|

Maar idd... als je 'r de koelkast mee kan regelen, volume van de tv veranderen en me stereotoren ermee kan aanzetten ben ik best geïnteresseerd
offtopic:
ik vroeg me alleen af of dat ermee kon... kan geen andere functie voor zoveel leds en knopjes bedenken ^^ ben net zo benieuwd naar de functies als jij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 95666

he meneer aard een beetje electronicus tekent niet zo'n baby schakelingschema maar een mooi strak en met de tekens erin schema!!! ;) verder is ie heel erg oke:P ik heb er ook eentje gebouwt!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64948

Woei mooie duidelijke howto, ik denk dat ik nu eindelijk is aan de gang kan met mijn eigen fan bus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Anoniem: 95666 schreef op 03 januari 2004 @ 21:43:
he meneer aard een beetje electronicus tekent niet zo'n baby schakelingschema maar een mooi strak en met de tekens erin schema!!! ;) verder is ie heel erg oke:P ik heb er ook eentje gebouwt!!!
Ik vind hem wel overzichtelijk zo, bovendien heeft hij hem ook ergens "gejat" er staat copyright chris Cliff onder.

mod-remark: daarvoor staat in de openingspost ook:
   "Ik heb de schema`s van fanbus.com afgehaald (k`heb die meneer gemailt en vond het goed)"
:Y)

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 04-01-2004 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ben ook eindelijk begonnen aan mn baybus, heb de gaatjes in mn frontplaatje geboord (hmm 'laten boren' moet ik zeggen :P ) en de LEDs en schakelaars aangebracht, kan t alleen morgen pas solderen... toch maar ff een sneak preview

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/Foto%209.jpg
excuses voor de brakke kwaliteit van de foto maar tis maar een oude webcam...

==update==
de baybus is al helemaal af, de aansluitingen werken en de fan waarmee ik getest heb werd een stuk stiller. ik heb m nog niet in mn case gezet want ga een mooie oplossing maken voor de fandraden, maar daarvoor heb ik eerst een plexi 'frontje' rond mn fans nodig... plexi is hier, maar het ontwerp nog niet :D

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 95016 op 15-01-2004 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielB
Anoniem: 95016 schreef op 09 januari 2004 @ 17:10:
ben ook eindelijk begonnen aan mn baybus, heb de gaatjes in mn frontplaatje geboord (hmm 'laten boren' moet ik zeggen :P ) en de LEDs en schakelaars aangebracht, kan t alleen morgen pas solderen... toch maar ff een sneak preview

[afbeelding]
excuses voor de brakke kwaliteit van de foto maar tis maar een oude webcam...

==update==
de baybus is al helemaal af, de aansluitingen werken en de fan waarmee ik getest heb werd een stuk stiller. ik heb m nog niet in mn case gezet want ga een mooie oplossing maken voor de fandraden, maar daarvoor heb ik eerst een plexi 'frontje' rond mn fans nodig... plexi is hier, maar het ontwerp nog niet :D
Ziet er mooi uit, en simpel (geen fratsen ofzow).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tnx, als ik het helemaal afheb post ik pics van betere kwaliteit, maar heb atm geen digitale camera bij de hand. kheb idd geprobeerd om het zo simpel mogelijkte houden, de case zelf is ook vrij minimalistisch kwa ontwerp en k wilde wel een baybus die hierbij aansloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielB
Stomme vraag... ik ga via shop.tweakers.net ffies wat fans kopen, maar alle tekeningen gaan uit van een fan met twee draadjes, dus hoe kan ik 't verhelpen als de fan DRIE draadjes (met zo'n mobo-stekker) heeft? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-06 23:00
de gele weglaten, of die gele los op het moederbord prikken (andere 2 loshalen), dan kan je nog wel je fanspeed uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielB
Is niet nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Topicstarter
DiLDoG schreef op 17 januari 2004 @ 19:21:
de gele weglaten, of die gele los op het moederbord prikken (andere 2 loshalen), dan kan je nog wel je fanspeed uitlezen.
Ik meende gehoord/ gelezen te hebben als je nog wel de rpm wilt uitlezen, moet je de gele (= voor rpm geen +!) en de zwarte (ground) nog aangesloten laten zitten @ stekkertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

Ik heb hier wat schakelaartjes, die als het goed is, 5/7/12 volt kunnen schakelen
(ik heb perfect omschreven aan elektroboer, en dees werden besteld, was geen alledaagse versie)

Afbeeldingslocatie: http://212.61.68.34/rebels/switch.jpg

Goed, is dus de Apem 5644th met aan/aan/aan functie

ik begon wat te meten met me multimetertje op de pinnetjes, en komt lekker vaag over op me :/
ik ben ook geen electronica expert, (maar de stand in het midden, is hetzelfde als de stand naar rechts, alleen stand naar links, laat het contact wegvallen)

nou lijkt het me dus geen ordinaire dubbelpolige(wat ik eerst dacht toen ik ze in me handen gedrukt kreeg), wat ik ook uit deze sheet opmaak:

Afbeeldingslocatie: http://212.61.68.34/rebels/schakelaar2.gif

http://www.apem.fr/pdf/uk...e-5000-1-structures-f.pdf

"Function 4" dus,
er staat see end section B, maar ik kan er niks over vinden verder

iemand enig idee, hoe deze schakelaar precies in elkaar zit/werkt?

en het uitdenken van 5/7/12 volt is ook niet echt makkelijk voor me :/
tis geen gebruikelijke combi, 5/7/12
ik vind wel wat topics,maar de geplaatste schema's daar zijn allemaal kruisjes :/

(hoe je 5,7 of 12 volt geeft weet ik dus wel, alleen ze op 1 schakelaar plaatsen niet :P)

edit:
hee euss, nou verplaats je me reply :?
maar dit is offtopic hier, hoop dat ik nou wat hulp krijg :/
ik zoek dus een schema wat hier in de startpost niet staat

[ Voor 8% gewijzigd door Rebels op 18-01-2004 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielB
Ik kon ze gewoon halen bij de Gebra in Noordwijkerhout? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2213

Het verschil tussen 5V en 7V is maar minimaal wat betreft geluid en luchtverplaatsing.

[ Voor 191% gewijzigd door Anoniem: 2213 op 18-01-2004 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Rebels: Volgens mij heb je de verkeerde schakelaars :/
Meet het eens op je gemak na: naar links doet de contacten rechts verbinden. Naar rechts doet de contacten links verbinden. Wat doet de middenstand? (ik vermoed de laatst gekozen stand vasthouden)

edit: schakelaars zijn wel dubbelpolig, maar de middenstand is dus enkelpolig. Dat wordt even puzzelen en opletten of hij niet kruist bij ompoling...

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 20-01-2004 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebels

Rebels

watev?!

Anoniem: 44568 schreef op 18 januari 2004 @ 17:22:
Rebels: Volgens mij heb je de verkeerde schakelaars :/
Meet het eens op je gemak na: naar links doet de contacten rechts verbinden. Naar rechts doet de contacten links verbinden. Wat doet de middenstand? (ik vermoed de laatst gekozen stand vasthouden)
Hmmz

Afbeeldingslocatie: http://212.61.68.34/rebels/schakelaars/1.gif Afbeeldingslocatie: http://212.61.68.34/rebels/schakelaars/2.gif Afbeeldingslocatie: http://212.61.68.34/rebels/schakelaars/3.gif

zijn dus wel gewoon dubbelpollige schakelaars?

wat is de functie aan/aan/aan dan :?

fek :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rebels schreef op 18 januari 2004 @ 17:39:
[...]

Hmmz

[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]

zijn dus wel gewoon dubbelpollige schakelaars?

wat is de functie aan/aan/aan dan :?

fek :/
ik denk dat deze schakeling het mogelijk maakt een 12/7/5V baybus te maken
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/12v7v5vbaybus.gif

succes ermee

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 95016 op 20-01-2004 15:00 . Reden: had mn file ergens bij een gratis upload site gehost maar die werd er weer af geknikkerd... danmaar bij theforumisdown.com ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebels

Rebels

watev?!

Anoniem: 95016 schreef op 18 januari 2004 @ 19:10:
[...]

ik denk dat deze schakeling het mogelijk maakt een 12/7/5V baybus te maken
[afbeelding]

succes ermee
lol :D

ff goed kijken en proberen, is het echt zo makkelijk? :P

iig al hartstikke bedankt! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hmmz k vond het niet echt makkelijk omdat k zoiets nog nooit zelf had uitgedacht... maar kheb wel goed opgelet voor ik zomaar een schakelingetje ging bouwen en met een btje schetsen hoe de stroompjes lopen kwam k hierop uit... heb het 20 keer gecontroleerd maar zou t toch wel fijn vinden als iemand met wat meer ervaring het ff checkte, just in case... ;)

was wel leuk om te doen btw, weer wat geleerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebels

Rebels

watev?!

Anoniem: 95016 schreef op 18 januari 2004 @ 22:04:
hmmz k vond het niet echt makkelijk omdat k zoiets nog nooit zelf had uitgedacht... maar kheb wel goed opgelet voor ik zomaar een schakelingetje ging bouwen en met een btje schetsen hoe de stroompjes lopen kwam k hierop uit... heb het 20 keer gecontroleerd maar zou t toch wel fijn vinden als iemand met wat meer ervaring het ff checkte, just in case... ;)

was wel leuk om te doen btw, weer wat geleerd ;)
lol

doe je het beter dan ik, ik kwam lang niet zover! :9

:)

en ik durf eig te zweren dat ie klopt ook!
ziet er zwaar logisch uit!
tnx mate! _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Rebels op 18-01-2004 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jah ik durf er eigk ook wel op te zweren want heb t zo vaak gecheckt... maar zou niet willen dat iemand anders een foute schakeling in elkaar soldeert omdat ik en fout schema heb gemaakt ;)
graag gedaan, ben blij dat k ook iets kon toevoegen aan dit topic =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebels

Rebels

watev?!

Anoniem: 95016 schreef op 18 januari 2004 @ 22:19:
jah ik durf er eigk ook wel op te zweren want heb t zo vaak gecheckt... maar zou niet willen dat iemand anders een foute schakeling in elkaar soldeert omdat ik en fout schema heb gemaakt ;)
graag gedaan, ben blij dat k ook iets kon toevoegen aan dit topic =)
mwa, dit durf ik wel te solderen hoor :Y)

petje af, ik sta ervan tekijken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Ik denk ook wel dat deze klopt ja.

Probeer het anders eerst ff met een testvoeding, ergste wat kan gebeuren is de aardles eruit...

(had ik helemaaaaal niet bij mijn baybus hoor :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebels

Rebels

watev?!

Hee ohcyt, hij werkt hoor!

perfect man!

you are l33t! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Rebels schreef op 19 januari 2004 @ 20:48:

perfect man!

PICS!!!

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rebels schreef op 19 januari 2004 @ 20:48:

perfect man!

ghehe beter =D blij dat ik kon helpen, graag gedaan

pics ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebels

Rebels

watev?!

ik heb nergens gezegt dat ik met een baybus bezig ben he! :D
wordt het dus ook niet

ik moet de schakeling in de pc van een maat bouwen, maar komt saai aan de achterkant ;)

en pics van een testje,wat aanelkaar gedraaide draadjes en een schakelaar heb je ook niks aan.

maar ik maak wel wat pics op de dag dat we z'n pc gaan "silence-modden"

ook btw best wel iets unieks geloof ik toch, 5/7/12 volt schakelen :P, en o zo simpel! :D

kan het btw niet in een andere volgorde? :P
dus links 5, midden 7 en rechts 12 volt? :P is wat logischer schakelen,
[edit]zo tezien niet :P

[ Voor 27% gewijzigd door Rebels op 19-01-2004 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroTec
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-06 13:57
offtopic:
Weet iemand of ik die 'afscherm-plaatjes' van de 5.25 bussen van een Chieftec los ergens kan krijgen, of b.v een pc-boer die deze op een hoog gooit ?!
Onder het motto: hoezo meten, meten en nog eens meten ?!

alvast bedankt

Dont work hard, just party!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rebels schreef op 19 januari 2004 @ 22:30:
ik heb nergens gezegt dat ik met een baybus bezig ben he! :D
wordt het dus ook niet

ik moet de schakeling in de pc van een maat bouwen, maar komt saai aan de achterkant ;)

en pics van een testje,wat aanelkaar gedraaide draadjes en een schakelaar heb je ook niks aan.

maar ik maak wel wat pics op de dag dat we z'n pc gaan "silence-modden"

ook btw best wel iets unieks geloof ik toch, 5/7/12 volt schakelen :P, en o zo simpel! :D

kan het btw niet in een andere volgorde? :P
dus links 5, midden 7 en rechts 12 volt? :P is wat logischer schakelen,
[edit]zo tezien niet :P
nee dat kan niet geloof ik, je moet altijd de 12V in de middenpositie houden omdat je anders een keer een potentiaalverschil van 5V - 5V = 0V (dus: off ;)) krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebels

Rebels

watev?!

Anoniem: 95016 schreef op 20 januari 2004 @ 15:02:
[...]

nee dat kan niet geloof ik, je moet altijd de 12V in de middenpositie houden omdat je anders een keer een potentiaalverschil van 5V - 5V = 0V (dus: off ;)) krijgt
Ik neem het zo van je aan! ;)

dan ga ik 'm uitvoeren nou :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-06 14:51

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Hmm... volgens mij kun je de schakelaar ook op de volgende manier aansluiten
code:
1
2
3
o GND  o 5V
o V1   o V2
o 12V  o GND

Op V1 en V2 zit natuurlijk de ventilator en het feit dat er twee 5V draden zijn, betekent niet dat je ze allebij moet gebruiken :) Je kunt dus ook gewoon twee keer 0V gebruiken :)

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik denk dat je er toch naast zit, volgens mij stuur je dan voor de 5V stand een stroom van de min naar de plus pool van de fan en dan werkt de fan niet.
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/fanerror.gif
dit is de schakelaar op de bovenste stand, de stroom 'wil' van de 5V lijn (rood) via de FAN minpool (zie rode cirkel) naar de GND (zwart) lopen (zie blauwe lijn met pijlen), dat kan dus niet. fan omdraaien heeft geen zin anders heb je hetzelfde probleem met de 12V lijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/dv_712_bicolor.jpg

enkele probleempjes

1. De draden die omcirkeld zijn, kan ik die zeg maar voor elke gehele schakeling los laten hangen zodat ik uiteindelijk bij 4 switches met 4 Ledjes en 4 fans dus 4 zwarte, 4 rode en 4 gele kabeltjes overhoud, om die vervolgens telkens samen te voegen tot 1 zwarte, 1 rode en 1 gele kabel zodat alles op die 3 kabeltjes staat? Is dit mogelijk? En trekt de boel dat eigenlijk wel of ga ik op problemen stuiten? Dat is voor mij namelijk wel zo simpel :)

2. Hoe doe ik dit (van 4 kabels 1 maken)?

3. Nu heb ik nog een vraag: Zijn er speciale stekkertjes om de hierbovengenoemde kabels (die zijn samengesteld uit de 4 andere kabeltjes) samen te voegen tot 1 molex om em zo in een andere molex te schuiven?

4. en als het goed is is de 12 volt stand in dit schakelschema zeg maar op de schakelaar naar beneden toch?

5. Welke kant geeft kleur A en welke kant geeft kleur B bij het bi-colour ledje? Hoe onderscheid is deze 2 kanten?

6. Hoe zijn de ledjes bevestigd in hun fitting en hoe bevestig je de fitting op zo'n plaatje? en de schalaars? Hoe bevestig je die erop?

7. Laatste vraag: Is de meeste shit te koop bij de plaatselijke electronica boer of moet het speciaal besteld worden?

bij voorbaat dank _/-\o_

[ Voor 184% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 24-01-2004 11:50 ]

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LiquidT_NL schreef op 21 januari 2004 @ 23:58:
[afbeelding]

enkele probleempjes

1. De draden die omcirkeld zijn, kan ik die zeg maar voor elke gehele schakeling los laten hangen zodat ik uiteindelijk bij 4 switches met 4 Ledjes en 4 fans dus 4 zwarte, 4 rode en 4 gele kabeltjes overhoud, om die vervolgens telkens samen te voegen tot 1 zwarte, 1 rode en 1 gele kabel zodat alles op die 3 kabeltjes staat? Is dit mogelijk? En trekt de boel dat eigenlijk wel of ga ik op problemen stuiten? Dat is voor mij namelijk wel zo simpel :)
geen probleem, je kan de draden die aan je molex connector komen gewoon samenvoegen
2. Hoe doe ik dit (van 4 kabels 1 maken)?
eerst de 4 kabeluiteinden pakken, die om elkaar heen draaien, soldeerbout erbij en wat tin er bij houden, vervolgens de 'eindkabel' hier omheen draaien en weer ff verhitten met de soldeerbout en wat tin erbij
3. Nu heb ik nog een vraag: Zijn er speciale stekkertjes om de hierbovengenoemde kabels (die zijn samengesteld uit de 4 andere kabeltjes) samen te voegen tot 1 molex om em zo in een andere molex te schuiven?
ik heb zulke connectors nog nooit gezien en ik ben ook bang dat zoeits niet bestaat.... maar heb geen harde feiten daarover ;)
4. en als het goed is is de 12 volt stand in dit schakelschema zeg maar op de schakelaar naar beneden toch?
nee, de schakelaars werken tegenovergesteld, dus als de schakelaar naar boven staat, vormen de 2 onderste pinnen een stroomkring; 12V is dus naar boven
5. Welke kant geeft kleur A en welke kant geeft kleur B bij het bi-colour ledje? Hoe onderscheid is deze 2 kanten?
sorry geen idee
6. Hoe zijn de ledjes bevestigd in hun fitting en hoe bevestig je de fitting op zo'n plaatje? en de schalaars? Hoe bevestig je die erop?
schakelaars: gaatje boren in je frontje met de diameter van de bovenkant van de schakelaar (ronde 'buisje'), schakelaar erdoorheen duwen met aan de achterkant: moertje, ronde plaatje met 1 uitstekend pinnetje (pinnetje naar boven gericht, dus naar het frontje toe), dan het wat bredere ringetje wat niet erg strak om het buisje sluit. dan komt het frontplaatje, en danomt het laatste ringetje aan de uitenkant. let erop dat het blok aan de achterkant van het frontje recht zit.
ledjes: hang af van de fitting die je gebruikt, als je ze bij de electroboer om de hoek haalt kan die je wel uitleggen hoe het werkt
7. Laatste vraag: Is de meeste shit te koop bij de plaatselijke electronica boer of moet het speciaal besteld worden?
hmmz, de onderdeeltjes heb ik zelf makkelijk allemaal bij de plaatselijke electroboer gehaald, al ws dat wel iets duurder dan de losse componenten bij conrad.... maar het scheelde verzendkosten dus was toch goedkoper uit =)
bij voorbaat dank _/-\o_
np =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:54

Ibex

^^ met stom.

Ik zou binnenkort ook aan een "fanbus" beginnen, waar ik dus (logisch) mijn fan's kan aansturen, de verlichting e.d., maar ook de hdd-led's en de netwerkkaart-led's zouden op de fanbus moeten komen.

De verlichting in de case zal gebeuren dmv RGB leds waarvan ik de verschillende kleuren kan regelen dmv 3 schakelaars. Of bepaalde led's aan of uit zullen moeten staan, regel ik dan door de (-) pool te onderbreken.

Nu zou ik dus ook graag mijn hdd- en netwerkkaard-led's vervangen door deze rgb-leds zodat deze van kleur overeen komen met de rest van de verlichting. De verschillende (+) pinnetjes worden dus geregeld met de 3 schakelaars waar ook de kleur van de rest van de led's wordt geregeld. Echter, deze led's zullen knipperen dus moet ik die 'activiteit' weten af te leren en door te voeren naar de rgb-leds. Daarom dacht ik om de (+) van de mobo-aansluiting met een transistor te verbinden en deze transistor dan de (-) pool van de rgb-led te laten schakelen.

Een prentje ter illustratie:
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/ibex/rgbled_got.png

Nu is de vraag (zijn de vragen):
1) is mijn idee haalbaar, maw, kan ik de led zo laten schakelen?
2) indien nee, iemand een ander voorstel/idee? O+
3) indien ja, welke transistor kan ik daar het beste voor gebruiken. Ik weet namelijk niet echt veel van tranistoren e.d. :'(
4) opmerkingen, ideen? zeg maar gerust :)

owja, let eventjes niet teveel op mijn tekenkunsten, ik weet het, ze zijn niet zo echt schitterend...

[ Voor 13% gewijzigd door Ibex op 22-01-2004 11:10 ]

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

idee is leuk maar weet niet cker of het haalbaar is, in theorie zou je zoiets met een transistor kunnen doen maar ik heb geen idee wat voor transistor je daarvoor nodig zou hebben...

misschien een haalbaar alternatief idee: gebruik bi-color LEDs en on-off-on schakelaartjes. voor de voeding gebruik je heel simpel de HDD activity connectoren van het moederbord. op die manier kan je dus je HDD in een van twee kleuren laten knipperen. het resultaat is niet zo veelzijdig als wanneer je RGD-leds gebruikt maar het is wel een stuk eenvoudiger te realiseren... succes verder ik ben benieuwd hoe dit afloopt... =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
thnx ohcyt :)

maar ik ga je nog 1 vraagje stellen die ik ben vergeten: HOE sluit je de boel aan op de stroom, zeg maar, waar haal je de stroom vandaan? Ik weet dat het van een molex moet, maar moet je die kabeltjes die je over houdt erin proppen of moet je die molex uit elkaar halen zodat je zeg maar 4 losse kabeltjes hebt en dat verbinden met de schakeling?

en weet iemand mijn vraag 5?
Welke kant geeft kleur A en welke kant geeft kleur B bij het bi-colour ledje? Hoe onderscheid is deze 2 kanten?
edit: misschien niet al te mooie kwaliteit, maar werkt deze schakeling?
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/correct.JPG
dit is namelijk makkelijker werken voor mij :)

en nog even over die kabeltjes op het einde, als ik eerst alle 4 de kabels soldeer en vervolgens daaraan 1 kabel soldeer, lukt dat wel? I mean, is soldeer wel geleidend genoeg?

[ Voor 28% gewijzigd door LiquidT_NL op 22-01-2004 19:37 ]

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LiquidT_NL schreef op 22 januari 2004 @ 17:11:
thnx ohcyt :)

maar ik ga je nog 1 vraagje stellen die ik ben vergeten: HOE sluit je de boel aan op de stroom, zeg maar, waar haal je de stroom vandaan? Ik weet dat het van een molex moet, maar moet je die kabeltjes die je over houdt erin proppen of moet je die molex uit elkaar halen zodat je zeg maar 4 losse kabeltjes hebt en dat verbinden met de schakeling?
neeh joh gekkie ;)
wat je het beste kan doen is een male molex connector kopen bij je electroboer, en die dan op de juiste manier aansluiten (pinnetjes aan draadjes solderen, juiste pinnetje met draadje in juiste gaatje van de connector duwen... doublecheck twee keer ;) )
en weet iemand mijn vraag 5?
nee nog steeds niet ;) maar k kan wel iets makkelijks bedenke... pak een 9 volt blokbatterij, soldeer ff tijdelijk een weerstand achter het LEDje en laat door beide + polen ff de stroom van de batterij lopen... dan weet je welke pool welke kleur is

[...]
edit: misschien niet al te mooie kwaliteit, maar werkt deze schakeling?
afbeelding]
dit is namelijk makkelijker werken voor mij :)
jah die werkt zeker... alleen ik snap niet hoe dat plaatje makkelijker werkt, tis precies hetzelfde alleen het overzichtelijke is zoek ;)
en nog even over die kabeltjes op het einde, als ik eerst alle 4 de kabels soldeer en vervolgens daaraan 1 kabel soldeer, lukt dat wel? I mean, is soldeer wel geleidend genoeg?
tuurlijk, kan makkelijk. ik heb bij mijn eigen baybus (die k ff weggelegd heb vanwege het modden van andere onderdelen) op meerdere plekken 3 draadjes tot 1 gemaakt op dezelfde manier... dus 4 naar 1 moet ook kunnen. mijn baybus werkte trouwens ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 95016 op 22-01-2004 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
thnx again, ik ga binnenkort aan de slag :)
wat je het beste kan doen is een male molex connector kopen bij je electroboer, en die dan op de juiste manier aansluiten (pinnetjes aan draadjes solderen, juiste pinnetje met draadje in juiste gaatje van de connector duwen... doublecheck twee keer )
okee, moet ik dan gewoon het pinnetje eruit duwen met een schroevendraaier en vervolgens naar solderen er weer in duwen ofzo?

en mijn schema werkt niet overzichtelijker, maar zo zie ik ongeveer hoe de boel eruit gaat zien (led onder schakelaar en dus niet zeg maar een draadje in 2en splitsen en dan het ene draadje naar A en het andere naar B, maar 1 draadje aan punt A bevestigen en dan tussen A en B weer een draadje maken... snappie :P?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LiquidT_NL schreef op 22 januari 2004 @ 21:09:
thnx again, ik ga binnenkort aan de slag :)

[...]

okee, moet ik dan gewoon het pinnetje eruit duwen met een schroevendraaier en vervolgens naar solderen er weer in duwen ofzo?

en mijn schema werkt niet overzichtelijker, maar zo zie ik ongeveer hoe de boel eruit gaat zien (led onder schakelaar en dus niet zeg maar een draadje in 2en splitsen en dan het ene draadje naar A en het andere naar B, maar 1 draadje aan punt A bevestigen en dan tussen A en B weer een draadje maken... snappie :P?)
als je een losse male molex connector koopt dan krijg je meestal de plastic connector plus een stripje met 4 male molex pinnen in en zakje, let erop dat die pinnen erbij zitten, zo niet ff vragen hoe dat zit ;)
die pinnen gewoon losmaken van het stripje, vast solderen aan de draadjes kan maar je kan ze ook klemmen door met een tangetje de zijkantjes van de molex pin om te buigen (als je hem voor je hebt liggen snap je wat ik bedoel :P )

en ja ik snap ongeveer wat je bedoelt, begrijp alleen niet wrom je dat op je comp hebt gedaan, ik zat met hetzelfde problem en toen heb ik de achterkant van t frontje geschetst (jawel op papier :P) en daar de schakelaars, leds en weerstanden in getekend en daarna de draadjes daarin getekend... =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Anoniem: 95016 schreef op 22 januari 2004 @ 21:31:
[...]

en ja ik snap ongeveer wat je bedoelt, begrijp alleen niet wrom je dat op je comp hebt gedaan, ik zat met hetzelfde problem en toen heb ik de achterkant van t frontje geschetst (jawel op papier :P) en daar de schakelaars, leds en weerstanden in getekend en daarna de draadjes daarin getekend... =)
Laat me nou in mijn wereldje :P

neway, ik denk dat ik vanaf het standaard tekeningetje werk, maar ik ga de boel echt niet uittekenen hoor, ik werk van de tekening af.

neway, _/-\o_ thnx again comrad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

np ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
wacht ff dat met die male molex dan schuif je toch als het ware de male molex zo in die female molex (als een stekker in het stopcontact zeg maar)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

om te bepalen of je male of female nodig hebt, moet je naar de pinnetjes ín de plastic connector kijken: bij female heeft het buisje aan het uiteinde een opening, waar het male buisje (dat dicht is aan het uiteinde) in kan schuiven. als je niet begrijpt wat ik bedoel kun je misschien gewoon ff naar je psu kijken: de 4-pins connectors die daar aan zitten voor HDD en optische drives zijn allemaal female

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 95016 op 24-01-2004 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
I know, gewoon hetzelfde principe als in elk stekkertje (gamepoort, LPT enz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

yep, het enige lastige is dat het bij molexen een beetje lastig is aangezien je de plastic kap van een female molex in de plastic kap van een male molex steekt (omgekeerde wereld). je moet dus echt naar de pinnetjes zelfkijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108853

Naar aanleiding van mijn vorige topic de vraag of meneer aard (of iemand anders) even de pics van de startpost opnieuw wil uppen ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-06 13:33

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Telt dit ook als een baybus?? O-)

Afbeeldingslocatie: http://httpd.chello.nl/tr.vandenberg/Bezel/sticker.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ziet er netjes uit, hoe heb je die lijnen en tekst erop gekregen? Gewoon met stift? "Pannel" schrijf je trouwens met 1 N :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100647

Misschien een beetje off-topic, maar voor het tekenen/simuleren van schakelingen is dit programma gratis beschikbaar : http://www.orcad.com/downloads/demo/default.asp. Gebruikt mijn vader voor zijn werk(ET docent op KIM), ik gebruik ik zelf voor het ontwerpen van schema's. Heeft te veel funcites om op te noemen en is wel een beetje lastig, maar echt perfect voor EL modding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zit er ook een fancontroller op? sorry kan de lettertjes neit helemaal lezen =D

ik zie een USB gedeelte, en een cardreader, en ... fancontroller??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
Anoniem: 100647 schreef op 14 mei 2004 @ 10:48:
Misschien een beetje off-topic, maar voor het tekenen/simuleren van schakelingen is dit programma gratis beschikbaar : http://www.orcad.com/downloads/demo/default.asp. Gebruikt mijn vader voor zijn werk(ET docent op KIM), ik gebruik ik zelf voor het ontwerpen van schema's. Heeft te veel funcites om op te noemen en is wel een beetje lastig, maar echt perfect voor EL modding :)
Neem aan dat je het hier over Pspice hebt?

[ Voor 8% gewijzigd door Brammel op 14-05-2004 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderOnline
  • Laatst online: 22-05-2023
Mijn baybus (let niet op achtergrond/fan, deze is bij mijn opa gemaakt die heeft nl een digicam en daar heb ik t samen gemaakt)
http://home.hetnet.nl/~pe...line/pc/fancontroller.jpg
Gemaakt met de Casejunkies Howto, aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

AlexanderOnline schreef op 14 mei 2004 @ 13:05:
Mijn baybus (let niet op achtergrond/fan, deze is bij mijn opa gemaakt die heeft nl een digicam en daar heb ik t samen gemaakt)
http://home.hetnet.nl/~pe...line/pc/fancontroller.jpg
Gemaakt met de Casejunkies Howto, aanrader!
ziet er netjes uit, heb je em al in je pc gebouwd? en werkt ie verder ook naar wens? =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108944

Kan iemand aub nog een keer die schakeling posten om een aan/aan/aan schakelaar aan te sluiten om zo een 12/7/5 Volts schakeling te krijgen.

Ken het echt nergens vinden...

Greetzz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik weet niet of dit topic nog enigszins actief is, maar ik heb een rocker switch besteld:
http://www.performance-pc..._info.php?products_id=661

En nu vroeg ik me af hoe ik deze aan ga sluiten om mn fan in en uit te schakelen. Er zitten 4 aansluitingen op, 3 kan ik zo wel bedenken: stroom in, stroom uit en GND, maar waar is de vierde voor? Nog een ground voor de LED?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wagenveld schreef op donderdag 21 april 2005 @ 10:59:
Ik weet niet of dit topic nog enigszins actief is, maar ik heb een rocker switch besteld:
http://www.performance-pc..._info.php?products_id=661

En nu vroeg ik me af hoe ik deze aan ga sluiten om mn fan in en uit te schakelen. Er zitten 4 aansluitingen op, 3 kan ik zo wel bedenken: stroom in, stroom uit en GND, maar waar is de vierde voor? Nog een ground voor de LED?
op één van die plaatjes staat "LED 12V", staan er niet nog meer aanwijzingen bij?
Als het een ON-ON schakelaar is dan heb je gewoon 1 ingang en 2 uitgangen toch? En daarnaast dus nog de 12V van de LED, dan ben je er denk ik. Maar ik weet het niet cker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Misschien is die inclusief weerstand ofzo? :? Als er LED 12V staat dan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Hmm, ik heb em even goed bekeken, en die ik heb is anders dan op het plaatje, hij heeft 3 aansluitingen, 1,2 en 3. Bij 3 staat + en - en bij 1 en 2 staat niks :?
Pagina: 1 2 Laatste