Clay schreef op 27 oktober 2003 @ 12:17:
Dat is het juist, ik
verwacht van niemand dat hij orgaandonor is, men kiest hier zelf voor, en bij die keuze stond geen vinkje "ja: maar alleen voor mensen die ook donor zijn".
Als jij in een ziekenhuis ligt, dan
hoop jij wel degelijk dat er een orgaan beschikbaar komt. Als je
hoopt op een orgaan, dan
wil en
verwacht je dat anderen een orgaan te beschikking stellen: anders zou je er niet op hopen, want dan was het kansloos. Het feit dat jij er op dat moment op hoopt en verwacht een orgaan gedoneerd te zullen krijgen, impliceert dat je van jezelf moet hopen en verwachten dat jou orgaan aan iemand gedoneerd kan worden.
Anders zou je helemaal niet moeten klagen over het eventueel niet krijgen van een orgaan: als je niet hoopt en niets verwacht, dan heb je niets te klagen.
Het is misschien een botte vergelijking, maar als jij een metro of spits meepakt, of een mueslireep van een promoteam aanneemt staat daar ook geen wederactie tegenover.
Het is geen terechte vergelijking, want de metro en de spits halen geld binnen doordat mensen de geplaatste advertenties lezen en de mueslirepen fabrikant verwacht, meestal terecht, meer repen te verkopen.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind ook dat een samenleving gebaat is bij orgaandonoren. Ik vind ook dat het hypocriet is om eisen te gaan stellen aan organen, gratis metro's of mueslirepen.
Metro's en mueslirepen zijn niet gratis: die worden betaald door advertenties en de extra verkopen door reclamemaken. Organen zijn wel gratis en daarmee substantieel anders. Mensen geven vaak geld aan een zwerver met de expliciete gedachte dat hij het
niet aan drugs mag besteden. Dat is precies hetzelfde.
[qote]Maar ik vind het ook dubbel om als donor in een systeem gebaseerd op
pure vrijwilligheid eisen en voorwaarden te gaan stellen aan je donorschap, en mensen van jouw organen uit te sluiten, dan wil je blijkbaar toch niet zo graag donor zijn...[/quote]
Dus jij mag
iedereen uitsluiten van je organen en je mag allerlei keuzes maken betreffende
welke organen je ter beschikking wilt stellen, maar ik mag niet een deel van de potientele ontvangers uitsluiten? Als ik geld in de collectebus van de Hartstichting stop, moet ik het meteen in alle bussen stoppen, anders maak ik onterecht onderscheid? Nee, ik mag voor mijn organen beslissen wat ik wil.
Heb je nu wel een donorverzekering dan?

Zal je je hier ooit voor kunnen verzekeren? Ik geloof dat niet.
Dat is het punt niet. Het punt is dat je een dienst geboden wordt en dat iemand iets in ruil voor die dienst mag vragen. Jij beweert nu dat ik niets in ruil voor mijn dienst mag vragen, omdat de meeste mensen de dienst gratis bieden. Dat is absurd: ik mag voor mijn organen vragen wat ik wil, zoals ik voor iedere andere dienst mag vragen wat ik wil. Hoe schaarser, hoe hoger de prijs. Als ik vast laat leggen dat iemand 10000 EUR voor mijn orgaan aan mijn nabestaanden moet betalen, dan sta ik volkomen in mijn recht.
Maar je kan geen wetgeving uitvaardigen over iets waar je geen zeggenschap over hebt. Iemand zijn lichaam is van hem of haarzelf, niet van een overheid.
Gevangenen. Je kan je recht op zelfbeschikking verspelen. Maar dat is hier niet eens aan de orde: mensen houden zelfbeschikkingsrecht, alleen moeten ze daar iets voor doen. Net zoals je iets moet doen om
Verplicht donorschap kan dus niet bestaan
Dat kan heel goed, kijk maar naar Belgie.
En ik blijf erop hameren; het huidige systeem is gebaseerd op vrijwilligheid. Zodra je voorwaarden en/of eisen gaat stellen wordt het een dienst, en bij diensten (zoals tandartsen) hoort een wederdienst.
Dat zie je verkeerd: iedereen kan waslijsten met voorwaarden stellen voor zijn organen. Alleen de meesten doen dat niet, maar dat maakt het niet principieel vrijwillig. Overigens: er hoort een wederdienst bij? Je krijgt een orgaan! Wat wil je nog meer, een strik eromheen?