[HowTo] Handleiding ter correctie van zeer donkere monitoren

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 8.886 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nvidiot schreef op 21 October 2003 @ 16:21:
Mijn monitoren zien er het best uit met de gamma op 1.40, als ik het op 1.80 instel worden de plaatjes/fotos te licht. Ik moet wel zeggen dat dit al een *STUK* beter is dan 1.00 :)

Iemand enig iedee hoe ik bij XP die kleuren aan kan passen ? Wanneer ik ze aanpas worden de wijzigingen (van bijvoorbeeld de titelbalk kleur) niet toegepast. (Ik gebruik de "playmobil" blauwe instelling)
Die 1.8 is de standaard voor een monitor die hardwarematig op gamma 1.0 is gecalibreerd. De getoonde contrast- en kleurbalken zijn gemaakt met gamma 1.8 als doel.

Indien jij een monitor (of grafische kaart) die al een correctie van 0.4 uitvoert om de een of andere reden, dan is een instelling van gamma 1.4 dus voldoende. Het is niet de bedoeling dat er klakkeloos 1.8 wordt ingesteld; de gammawaarde van het TOTAAL moet 1.8 zijn. Bij jou is een correctie van 1.4 dus blijkbaar genoeg om dat te bereiken.

Het klopt dat je het kleurenshema niet kan aanpassen als je default Windows XP instelling gebruit. Dit is namelijk een skin, en die kun je qua kleuren niet wijzigen. Je zult Windows in Classic modus moeten zetten als je de kleur van de titelbalken en dergelijke wilt aanpassen. Je zou ook op het internet op zoek kunnen gaan naar een donkerdere skin die je bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:20

Dennahz

Life feels like hell should.

Verwijderd schreef op 20 October 2003 @ 23:00:
(Waarschuwing vooraf: deze tekst is ietsjes aan de lange kant.)

Inleiding

In de meeste gevallen kan men er echter van uit gaan dat de monitor de schuldige is. Heel vaak zijn het Trinitron en DiamondTron monitoren die last hebben van donker beeld.
En hoe zit dat met de Flatrons van LG dan? Heb zelf een LG Flatron 795FT+ en ook mijn beeld is vooral in games wat te donker. De instellingen van me monitor staan nog op standaard en neem ik aan dus op de goeie stand(en).

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:21

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Hmmm, en toch blijf ik 9300 kelvin veel beter & mooier vinden dan 6500...
Op 6500 is alles te candy achtig en is wit mi niet meer wit...

Verder absoluut een top FAQ :)

Wat ik me nog afvroeg, ik heb als 2e monitor een 14 / 15" waarvan de kleuren helaas verneukt zijn [ kon de goeie knopjes niet vinden bij het instellen van de focus 8)7 ]
Nou vroeg ik me af of iemand weet hoe ik die kleuren weer normaal kan afstellen :?
Dus een soort stappen plan, begin met kleur X, etc, etc...

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BrEeZeR schreef op 21 October 2003 @ 17:52:
[...]

En hoe zit dat met de Flatrons van LG dan? Heb zelf een LG Flatron 795FT+ en ook mijn beeld is vooral in games wat te donker. De instellingen van me monitor staan nog op standaard en neem ik aan dus op de goeie stand(en).
Neem nooit aan dat de standaard instellingen goed zijn.

Als ik op mijn VMP454 de optie "Factory Default" gebruik voor de breedte-hoogte instellingen van het beeld, dan gaat het beeld in alle richtingen, behlave de goede. Gebruik ik voor mijn scanner "Auto Color Match", dan heeft de afbeelding wel kleur, maar niet de juiste; vaak te licht of te donker.

Ik weet niet of de Flatron van LG een "echte" platte beeldbuis is.
Is hij echt plat, of is het een bolle beeldbuis met een vlakke glasplaat ervoor? (Of is dat DynaFlat?) Het is slechts een constatering, dat DiamondTron en Trinitron monitoren vaak dze correctie nodig hebben. Ook andere soorten kunnen dat nodig hebben.

Zoals in de FAQ staat: vaak hebben de goedkopere monitoren een gammacorrectie (omdat ze op de lagere kleurtemperaturen en gammawaarden geen goed beeld kunnen geven). De duurdere monitoren hebben deze correctie niet: die zul je zelf moeten instellen aan de hand van de toepassing van je monitor. Laat die dure monitoren nou net vaak DiamondTron of Trinitron zijn....

Probeer gewoon of dit stappenplan jouw monitor een beter beeld laat geven. Als het beeld slechter wordt, of te licht, dan ga je toch gewoon terug naar je huidige instellingen?
Scatman_II schreef op 21 October 2003 @ 18:26:
Hmmm, en toch blijf ik 9300 kelvin veel beter & mooier vinden dan 6500...
Op 6500 is alles te candy achtig en is wit mi niet meer wit...
Waarschijnlijk is dit gewoon gewenning. Het wit van 9.300K is gewoon veel blauwer dan het wit van 6.500K. Dat is wat jij ziet. Je moet gewoon aan de 6.500K kleurtemperatuur wennen. Als je er een tijdje mee gewerkt hebt, kun je een 9.300K monitor niet meer aanzien; veel te blauw! :)

Het is niet slecht om met 9.300K te werken, maar het is nu eenmaal niet de standaard. Als jij foto's aanpast zodat ze goed uitzien (geen extra blauw erin, op jouw monitor), dan moet je de kleurtemperatuur van de foto verlagen. Echter, dan zullen ze op "goede" monitoren te geel zijn. Corrigeer je je foto's niet, dan worden ze wel goed afgedrukt, maar dan zien ze niet echt goed uit op je scherm.

Voor foto's moet je eigenlijk zelfs 5.000K gebruiken, maar dat is weer niks om dagelijks mee te werken. Dat moet je, zoals gezegd, alleen maar doen als de kleur kritiek is, en de foto's professioneel afgedrukt gaan worden. Als je voor foto's 6.500K gebruikt, dan zijn ze op de computer en op internet in orde, maar als je ze laat afdrukken, zijn ze ietsje "te koud" van kleur. De meeste mensen zullen dit echter niet eens zien.
Verder absoluut een top FAQ :)
Dank u :)
Wat ik me nog afvroeg, ik heb als 2e monitor een 14 / 15" waarvan de kleuren helaas verneukt zijn [ kon de goeie knopjes niet vinden bij het instellen van de focus 8)7 ]
Nou vroeg ik me af of iemand weet hoe ik die kleuren weer normaal kan afstellen :?
Tja, gewoon blijven proberen tot de kleuren weer goed zijn? Het probleem is dat je de monitor niet kunt instellen terwijl hij aanstaat. Hebben de knopjes niet een "ribbeltje" of een pijltje, waarnaar je ze kunt zetten om de fabrieksinstelling terug te krijgen?

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2003 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 20:47

LauPro

Prof Mierenneuke®

Mooi, echter op fullscreen hou ik het niet op @ GoT ;( (te fel) maar dat verschilt denk ik per monitor. (Deawoo 17" heb ik nu).

Maar misschien is het handig dat 1 iemand zijn aangepaste Windows-vormgeving even op internet zet (ik ben lui, sorry :/ ).

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II

Scatman_II

Verwijderd schreef op 21 October 2003 @ 19:06:
[...]

Waarschijnlijk is dit gewoon gewenning. Het wit van 9.300K is gewoon veel blauwer dan het wit van 6.500K. Dat is wat jij ziet. Je moet gewoon aan de 6.500K kleurtemperatuur wennen. Als je er een tijdje mee gewerkt hebt, kun je een 9.300K monitor niet meer aanzien; veel te blauw! :)
Hmm, ik zit nu 5 minuten op 6500, en 8)7 8)7 , je hebt gelijk, 9300 is nu al te blauw :+
[...]
Tja, gewoon blijven proberen tot de kleuren weer goed zijn? Het probleem is dat je de monitor niet kunt instellen terwijl hij aanstaat. Hebben de knopjes niet een "ribbeltje" of een pijltje, waarnaar je ze kunt zetten om de fabrieksinstelling terug te krijgen?
Pijltje zit er niet op :)
En een andere mogelijkheid dan met de monitor aan draan te gaan prutsen zie ik echt niet hoor, elke keer verstellen en dan weer aankoppelen is geen doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Scatman_II schreef op 21 October 2003 @ 20:38:
Hmm, ik zit nu 5 minuten op 6500, en 8)7 8)7 , je hebt gelijk, 9300 is nu al te blauw :+
Dat zei ik toch ;)
En een andere mogelijkheid dan met de monitor aan draan te gaan prutsen zie ik echt niet hoor, elke keer verstellen en dan weer aankoppelen is geen doen :+
Heb je voor die schroefjes een schroevendraaier nodig? Gebruik dan een schroevendraaier van 1 meter, en isoleer het handvat met 20 cm rubber. Dan weet je tenminste (bijna) zeker dat er niks fout gaat als je in die monitor prikt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:20

Dennahz

Life feels like hell should.

Verwijderd schreef op 21 October 2003 @ 19:06:
[...]

Ik weet niet of de Flatron van LG een "echte" platte beeldbuis is.
Is hij echt plat, of is het een bolle beeldbuis met een vlakke glasplaat ervoor? (Of is dat DynaFlat?) Het is slechts een constatering, dat DiamondTron en Trinitron monitoren vaak dze correctie nodig hebben. Ook andere soorten kunnen dat nodig hebben.
Hij is wel 100% plat (is wel een crt).
LGE's fully flat CRT technology offers 100% flatness both on the inside and outside of the CRT, making it more comfortable for eyes while offering very realistic images.
http://www.lge.com/about/rnd/world_best/world_best03.shtml

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II

Scatman_II

Verwijderd schreef op 21 October 2003 @ 21:05:
[...]
Dat zei ik toch ;)

[...]
Heb je voor die schroefjes een schroevendraaier nodig? Gebruik dan een schroevendraaier van 1 meter, en isoleer het handvat met 20 cm rubber. Dan weet je tenminste (bijna) zeker dat er niks fout gaat als je in die monitor prikt. :+
Och, zo gevaarlijk is het nou ook weer niet, niet alles staat onder zware hoogspanning hoor 8)7 Gewoon goed oppassen :)

Maar het goed afstellen van 3 knopjes is gewoon haast niet te doen.. :( Maargoed, geen oplossing hier dus :)

[end of offtopic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:32
Scatman_II schreef op 21 October 2003 @ 18:26:
Op http://www.repairfaq.org/REPAIR/F_monfaq.html vind je veel informatie. Mbv die faq heb ik eens de brightness van een oude monitor bijgesteld.

Bijstellen deed ik trouwens toen hij aanstond, want je hebt weinig keuze. Zet de monitor op een vlakke ondergrond, pak een geisoleerde schroevedraaier en draai voorzichtig terwijl iemand anders naar het beeld kijkt.

[ Voor 17% gewijzigd door Rukapul op 21-10-2003 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De FAQ is bijgewerkt. Er is een stuk toegevoegd met uitleg over kleurcalibratie van de printer.
Mr dude schreef op 22 October 2003 @ 14:49:
kan een moderator deze bericht weghalen en kontakt met me opnemen?

mij om het even wie.....
Heb je het over mijn bericht (FAQ), over over het jouwe? Je eigen bericht kun je, zoals je al hebt gedaan, gewoon wegeditten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

neej firepower ik wilde een MODERATOR SPREKEN en het ging totaal niet over jou, sorrie dat ik je topic stoor met deze bericht

prima gedaan je topic, heel uitgebreid enzo. en ja het beeld is scherp genoeg....

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2003 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Instellen van de scanner toegevoegd aan de FAQ.

Nog te doen: Netjes opmaken in een mooie tabel layout :)
(Waarschijnlijk) een titelverandering van het topic aanvragen.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2003 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok! Mijn spellen zijn veel beter te zien. Helderder beter contrast, maar windows krijg ik nu niet weer donkerder (of ik moet idd alle kleuren handmatig veranderen, maar dan heb ik weer het klassieke windows thema en dat wil ik niet. Ik wil gewoon windows xp blijven gebruiken.)
De meeste foto's zijn idd veel beter (zoals mijn supercoole inferno achtergrond. Dank daarvoor). Maar sommigen blijven een beetje flets.
Ik heb heel hard mijn best gedaan om het zwarte balkje in de zwart-wit balk grijs te maken, maar dat lukt echt voor geen meter. Zelfs al is het hele scherm alleen maar licht (0 tot 50 procent wordt wit, de rest zwart) Het laatste vakje blijft zwart.
Ik heb gamma al op 3 gezet (en alles er tussenin) maar het enige redelijke resultaat krijg ik met gamma 1.8 (dank daarvoor) en mijn monitor instellingen (de knopjes op de monitor) op 100% helder en 100% contrast.

Ik ben in het bezit van de nvidia kleurenaanpassingen! Wat doe ik fout?
Jord

p.s. ik heb niets binnenin de monitor veranderd en dat ga ik ook niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Woooow... Gamma 1.8 én de brightness op 100% om goed beeld te krijgen? Ik had vroeger mijn monitor op 80% staan, en speelde voor spellen met de PowerStrip controls. Nu staat de helderheidsinstelling van de monitor op 65%.

Het is ook niet de bedoeling dat het laatste vakje in de contrastbalk grijs wordt. Dat vakje moet helemaal perfect zwart zijn, maar wel zo dat je het 95% vakje nét nog kunt zien als een apart stuk. Misschien lukt dat niet goed, maar het MOET lukken tussen 90% en 100%, anders heb je een probleem.

Dat is een écht donkere monitor. Probeer eens het volgende.

Gamma 1.8
Contrast monitor: 100
Helderheid monitor: 100

Is de monitor nu nog te donker? Zo ja...

Schuif nu in het nVidia controlpanel je helderheidsregalaar zo hoog als hij gaat, en gebruik die als control om de helderheid goed te krijgen, net alsof het de control van de monitor is. Uiteindelijk zou het resultaat goed moeten zijn.

Is de monitor nu licht genoeg maar te flets?

Eigenlijk staat dan de helderheid te hoog, maar als je die niet lager kunt zetten zonder dat de monitor te donker wordt, probeer dan dit:

Ga dan naar het nVidia control panel, en schuif de contrastregelaar tikje bij tikje omhoog, totdat de monitor niet meer flets is. Hierdoor wordt hij wel iets donkerder, maar niet zoveel als wanneer je de helderheid omlaag zet.

Foto's die nu flets zijn, na de correctie, zijn waarschijnlijk gecorrigeerd om goed uit te zien op een niet goed ingesteld systeem. Gebruik een foto-editor om die foto's weer in orde te krijgen. Je moet dan de gammawaarde van de foto verlagen totdat hij weer goed uitziet.

Als je Windows nu te licht vindt, en je wilt niet naar het classic theme terug, dan zul je moeten kijken voor een donkerdere skin die je mooi vindt. Er zijn veel sites op internet die skins voor XP aanbieden.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2003 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok als ik in nvidia control panel de helderheid naar 100% zet wordt het scherm helemaal wit. Zet ik hem naar 52 procent dan is het contrast tussen de eerste 3 witte vakjes weg en dat krijg ik niet weer terug met meer contrast?
Ik heb nu de gamma op 2.00 gezet en dat is de enige manier om het allemaal wat lichter te krijgen.
Ik ga nog even verder prutsen! Veel dank voor deze FAQ!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je weet nu wat de instellingen doen, en je weet wat je uiteindelijk moet bereiken. Je weet wat je met de instellingen moet doen om iets te corrigeren (te licht -> brightness omlaag, te flets -> contrast omhoog). Ik kan jouw monitor niet zien natuurlijk; je zult nu met alle instellingen moeten rommelen todat het goed, of zo goed mogelijk is.

Het kan best, dat indien je het contrast tussen de zwarte blakjes perfect krijgt, dat dan het contrast in het witte deel naar de knoppen is :) Je zult dan een compromis moeten sluiten. Zie bij welke instelling het contrast voor zwart perfect is. Kijk dan naar de instelling die voor wit perfect is. Zet uiteindelijk je contrast op het gemiddelde. Van daaruit kun je dan weer ietsje hoger of lager om te zien of dat verbetering oplevert voor je totale beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Laatst online: 21:02

AvK

Ready Set Go

Draai nu een paar weken met een goed afgestelde monitor.
Alleen lijken mijn DVD-films nu iets te helder te zijn. Niet echt storend maar toch.
Ik gebruik WinDVD-platinum en hierin kan ik niet een brightness-instelling oid vinden. Is daar nog wat aan te doen?

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-06 21:17

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Prachtige handleiding, alleen is het plaatje van de "contrast/helderheidsbalk" stuk :(
Zonder dat plaatje kan ik niet echt verder met het kalibreren, kuh je die misschien even ergens anders hosten [je @Home webspace is stuk?] oid?

edit:

Hmzz, ik zie net dat de TS al een tijdje niet meer actief is op GoT, heeft iemand toevallig nog het plaatje in zijn cache staan?

[ Voor 27% gewijzigd door StarLite op 07-11-2003 17:06 ]

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Fixed :)

Eh, een tijdje niet meer actief op GoT? Volgens mij vergis je je toch :) Binnen 15 minuten gefixed... ooooh ja, 15 minuten effe niet op GoT geweest. Inderdaad een tijdje inactief :+

Betreffende de nog hangende updates zoals het mooi indelen in een tabel; daarvoor heb ik op het moment te weinig tijd in verband met werk en school. Dit komt zo snel mogelijk.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2003 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Verwijderd schreef op 07 november 2003 @ 17:10:
Fixed :)

Eh, een tijdje niet meer actief op GoT? Volgens mij vergis je je toch :) Binnen 15 minuten gefixed... ooooh ja, 15 minuten effe niet op GoT geweest. Inderdaad een tijdje inactief :+

Betreffende de nog hangende updates zoals het mooi indelen in een tabel; daarvoor heb ik op het moment te weinig tijd in verband met werk en school. Dit komt zo snel mogelijk.
Tnx :)
Hmzz, volgens je posthistory had je sinds je laatste reply in dit topic niet meer gereageerd :?
Nou jah, zal wel een hickup van de search zijn geweest dan :P
Zet het contrast én de helderheid van je monitor volledig omhoog, naar 100%. Nu wordt je monitor nog fletser, en nog lichter waarschijnlijk... niet om aan te zien zeker. Het zwart van de wit-zwarte procentenbalk balk zal waarschijnlijk grijs zijn. Ook GoT zal waarschijnlijk een heel stuk lichter worden. Maakt niet uit
Hmzz, dat heb ik dus niet :?
Heb ook een Vision Master Pro 454.
Ingesteld op 6500K IPV 9300K maar mijn brightness / contrast staan al op hun max, en als ik mijn brightness lager zet, word het verschil alleen maar kleiner :?

Alleen games zoals Counter-Strike blijven enorm donker :? :? :?

[ Voor 33% gewijzigd door StarLite op 08-11-2003 13:40 ]

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb je wel met Powerstrip of de drivers van je grafische kaart de gammawaarde naar 1.8 gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraggie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2022
Scatman_II schreef op 21 oktober 2003 @ 20:38:
[...]

[...]

Procedure voor monitor afregeling: pak een scheidingstrafo , en sluit daar de monitor op aan , een geaarde werkbank,een pc met afregel plaatjes (grijsbalken, geometrie plaatjes , etc) alles aansluiten , kap van de monitor af , en aanzetten , nu eerst een half uurtje op laten warmen.

Daarna met de grijsbalk op "kleur zetten" (grijs op grijs , en zwart..... je snap em denk ik.)

met een beetje geluk kan je in de buurt van de potmeters zien of het "gains" of "cut-off" regeld , cutoff is achtergrond ,gain is voorgrond (voorgrond is b.v. een wittebak , vierkant , etc. zet een zwart beeld op , (dos ofzow) en zet contrast +brightness open.. da's de achtergrond .
Afregelen met cutoff's tot de oplichtnde achtergrond "wit" is. dan de voorgrond doen met e.v.t. een witte vierkant , of een grijsschaal.

Af fabriek worden de monitoren afgeregeld met een minolta kleuren meter. (type" ca-100 of ca-50) dit word gedaan met monitor in bedrijf , bedenk wel , dat ALS je een potmeter verdraait , je hem nooit meer 100% op z'n afstelling krijgt zonder te meten.!)

Hoop dat jullie er wijs uit kunnen worden :)

(en sorry voor de lange rant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:51

Wildfire

Joy to the world!

Verwijderd schreef op 21 oktober 2003 @ 19:06:

[...]

Nou, 6500K is dus 3x niks. Er lijkt een perkament-gelige waas over m'n scherm te liggen. Wit is geen wit meer. Geef mij maar 9300K, daar stond mijn Philips 109S standaard al op ingesteld meen ik me te herinneren. Dan ziet wit er iig nog als wit uit ipv gelig wit.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Wildfire schreef op 08 november 2003 @ 15:20:
[...]

Nou, 6500K is dus 3x niks. Er lijkt een perkament-gelige waas over m'n scherm te liggen. Wit is geen wit meer. Geef mij maar 9300K, daar stond mijn Philips 109S standaard al op ingesteld meen ik me te herinneren. Dan ziet wit er iig nog als wit uit ipv gelig wit.
Dat dacht ik de eerste 3 minuten ook, maar was er binnen een kwartier compleet aan gewent :)

Tis nu allen nog wennen aan die hoge gamma waarde, GoT ziet er nu heel flets en grijzig uit :?

\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
AvK schreef op 07 november 2003 @ 12:26:
Draai nu een paar weken met een goed afgestelde monitor.
Alleen lijken mijn DVD-films nu iets te helder te zijn. Niet echt storend maar toch.
Ik gebruik WinDVD-platinum en hierin kan ik niet een brightness-instelling oid vinden. Is daar nog wat aan te doen?
Sorry, deze post heb ik overheen gelezen.

Gebruik PowerDVD, die heeft wel eigen instellingen voor de kleur. Ook kun je in de driver van je videokaart even zoeken naar de "overlay" instelling, en daar alles wat donkerder zetten.
StarLite schreef op 08 november 2003 @ 15:23:
[...]

Dat dacht ik de eerste 3 minuten ook, maar was er binnen een kwartier compleet aan gewent :)

Tis nu allen nog wennen aan die hoge gamma waarde, GoT ziet er nu heel flets en grijzig uit :?
GoT is inderdaad wat fletser. Sommige andere fora gebruiken echter ook zulke 2 kleuren, bijvoorbeeld zwart en donkerblauw, zoals het forum van Atari... dat zie ik echter nu pas. Met mijn vorige instellingen (fabriek) was het hele forum gewoon zwart. :)

Ook moet je er rekening mee houden dat sommige sites op een te donkere monitor zijn gebouwd, en dus is de site lichter gemaakt in plaats van de monitor. Deze sites zullen op jouw verhelderde monitor natuurlijk compleet fout uitzien. Bij 99% van de sites zie ik echter nu meer detail dan vroeger. Ook kalibreer ik bij veel mensen nu de monitor, printer en scanner op bovenstaande manier, en niemand heeft klachten, behalve het feit dat het de eerste twee dagen wat vreemd uitziet.

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2003 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:51

Wildfire

Joy to the world!

StarLite schreef op 08 november 2003 @ 15:23:

[...]

Ik heb het onlangs al eens een half uur de kans gegeven, maar ik begon het steeds lelijker te vinden... dus ik laat m'n 19 inchje maar lekker op 9300K staan.

Ach, ik doe toch geen kleur-kritieke dingen op m'n PC dus wat dat betreft is het toch geen probleem.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
Ik vind het idd ook niet uitzien op 6500K (IIyama Vision Master Pro 410).
Het zwart moet ook zwart zijn, en er mag geen paarse zweem inzitten, terwijl het wit niet creme-achtig moet uitzien.
Het wit ziet er op mijn monitor toch echt creme-actig uit met 6500K, op 9300K is het wel echt wit.

Bovendien heb ik het beeld iets donkerder ingesteld, het is niet echt prettig als je last van je ogen krijgt bij het kijken naar een witte internetpagina bijvoorbeeld.
In de balk hebben 90, 95 en 100 nu ongeveer de zefde kleur(even zwart).

Het was leuk om te lezen, maar ik ben het er dus niet over eens dat het de beste instelling is. Bovendien denk ik dat de meeste mensen 9300K hebben ingesteld en is het voor websites het verstandigste om de site op die kleurinstelling te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als je naar de grafieken in de handleiding kijkt, dan zie je dat er in 9300 K veel te veel blauw zit. Dat is oververtegenwoordigd. Je kunt dat wel in je foto's en websites en dergelijke corrigeren, maar als je dat doet, dan ben je fout bezig. Je moet je monitor de goede kleuren geven, niet je foto's en websites aanpassen op je monitor.

9300 K is eigenlijk een verouderde instelling, omdat 6500 K een veel donkerdere kleurstelling is, die vroeger door vele monitoren niet kon worden weergegeven. Dat hoefde eigenlijk ook niet; de computers werden toen alleen voor tekstverwerking en spreadsheetwerk gebruikt. Op mijn monitor is 6500 K gewoon goed, en 9300 K is extreem blauw. Als ik mijn monitor terugzet naar mijn oude instellingen (Gamma 1.0, 9300 K en standaard brightness/contrast), dan kan ik er niet lang meer tegenaan kijken.

Met creme-achtig wordt trouwens "gelig" bedoeld. Je hebt warm wit (6500 K) en koud wit (9300 K), oftwel donker wit en licht wit.

Bovenstaande is ook geen definitieve onwrikbare handleiding hoor. Het is een manier om je apparaten goed te kalibreren, maar elke apparatuur is weer net wat anders. Het is de standaardmanier om een standaardapparaat in te stellen. Indien jouw setupniet standaard is, hij is bijvoorbeeld al gedeeltelijk gecorrigeerd in de hardware, je drivers van de grafische kaart passen al instellingen aan, de hardware van je grafische kaart is "anders", dan zul je van de handleiding moeten afwijken en hem alleen maar als leidraad gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2003 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAJH
  • Niet online
Bedankt voor deze guide! Ben van 9300 K naar 6500 K gegaan en ik zie nu veel meer in games. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RAJH schreef op 08 november 2003 @ 22:38:
Bedankt voor deze guide! Ben van 9300 K naar 6500 K gegaan en ik zie nu veel meer in games. :D
Dat komt toch niet alleen door die temperatuurwisseling? Ik neem aan dat je je monitor ook op nieuw hebt gecalibreerd?

Voor iedereen, nogmaals: Gammawaarde 1.8 werkt alleen helemaal perfect als je een monitor en een grafische kaart hebt die zowel softwarematig als hardwarematig precies op 1.0 staan. Dan kun je hem instellen op 1.8. (Macintosh/drukwerk standaard.) Je kunt het hele zooitje ook op 2.2 calibreren (Windows standaard, veel te helder als je foto's professioneel wilt laten afdrukken), maar dan moet je even helderheids- en contrastbalken en kleurbalken op het internet opzoeken die daarop mikken.

Het kan best zijn dat voor jouw systeem 1.7 of nog iets anders als instelling het beste is. Indien je monitor en grafische kaart standaard al 1.1 hebben, dan zal een correctie van 1.7 dus een uiteindelijk resultaat hebben van 1.8. (Duh :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iedere monitor reageert anders, gebruiken een andere fosfor laag, gebruiken een andere schaduw masker etc. Tevens is het zo, net als met geluid, dat de kleurwarmte voor een ieder verschild, mede ook omdat een ieder zijn 'kijk", wat de ogen registreren en wat de heresenen vertalen anders is. Persoonlijk werk ik alleen Met powerstrip op mijn VMP 450 zodat ik voor iedere toepassing onder de sneltoetsen mijn waarde's kan aanpassen, met name de kleurtemperaturen trapsgewijs instellen. Ieder spel, foto bewerkings progamma werkt anders, gebruikt andere filters etc. dus ziet het er ook allemaal anders uit. 1 standaard setting haalt grafisch nooit het mooie uit je applicatie ;) Mensen kun je alleen maar adviseren om PowerStrip te gebruiken en dit helemaal te testen om te zien wat het progje simpel allemaal kan bewerkstelligen, alleen dan, denk ik, dat je de max haalt uit je kanon.

Ik vind je artikel wel goed maar iet wat te technisch en te lang omschreven, te langdradig om eerlijk tezijn. Kalibreren op de monitor zelf vind ik niet nodig om eerlijk te zijn omdat je dat het beste kunt doen softwarematig, dus in mijn ogen hoeft de monitor niet open, after all, ze verlaten de fabriek al volledig getest en gekalibreerd. Goeie videokaart/monitor leveranciers leveren zelf al de juiste kalibratie software erbij. Ik kan me nog herrinneren dat Hercules dat deed bij zijn kaarten. Echter is het wel zo, hoe lichter ales gezet word op de monitor, hoe korter je monitor "paperwhite" zal weergeven in de loop der jaren. Afijn, nogmaals, het is allemaal zo persoonlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:41
Nav deze faq heb ik mijn mooie oude 15" HP moni ook maar eens open gemaakt :). Deze moni is wel goed scherp, maar de kleuren zijn bijna altijd te donker. Bij mijn drivers kan ik de gamma wel omhoog gooien, maar op de een of andere manier blijft het ding altijd te donker in games of te helder in windows (zwart is dan compleet weg). Op std instellingen zie ik het verschil van helderheid op de helderheidsbalk tussen ongeveer 55 en hoger niet meer.

Dus heb ik hem maar open gemaakt:
1.Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/joshuasioso/moni1.jpg 2.Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/joshuasioso/moni2.jpg
3.Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/joshuasioso/moni3.jpg 4.Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/joshuasioso/moni4.jpg
5.Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/joshuasioso/moni5.jpg

Volgens mij is het ding op plaatje 2 de eindtrasformator. Alleen hier zitten helemaal geen draaiknoppen op?

Ik heb wel een hele rits "draaischuiven" gevonden op pic 3 en een soort potmeter op pic 4. Verder zitten er nog een hele zooi draaidingen enzo op de printplaat.

Ik heb alleen geen zin om zomaar ergens aan te gaan draaien. Iemand enig idee welke het kunnen zijn of iig niet zijn? Of zou ik gewoon wat uit kunnen proberen en kijken of de helderheid veranderd?

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 22:03

Twarp

just grin...

Zie ik op foto 2 een z vormig stukje metaal met daaronder 2 stelschroeven? en staat daar toevallig focus en screen bij?

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Philips brilliance 2120 monitor en was veel te donker van beeld deze heb ik na het lezen van de handleiding op deze topic software matig met nvidia tnt2 de gamma op 1.8 ingesteld en de kleuren zijn nu inderdaad perfect. Echter bij het afdraaien van een film in een cd/ dvd rom is het filmbeeld weer te donker zo als van ouds kan ik hier nog iets aan doen zodat ook dit beeld een stuk lichter wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dan moet je in de Overlay instellingen kijken. Bij de oudere Detonators werkt die niet goed als je ook nog een ander overlay-apparaat in je PC hebt (zoals een TV-kaart), maar bij de Detonator FX serie (40xx en hoger) werkt het wel goed. De helderheid (en/of contrast) van de overlay moet omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan wel met mijn NVIDIA TNT2 naar de overlay en de helderheid en contrast flink op schroeven waardoor het beeld lichter wordt alleen is daarmee het totale beeld niet echt fraai. De gamma blijft echter op 1.0 staan en die kan ik niet zo als wat ik bij mijn desktopbeeld gedaan heb omhoog regelen naar 1.8. Wat ik ook doe met de schuifregelaar van de gamma het beeld blijft even donker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Normaal zou je de kleuren van overlay-beelden apart van de desktopkleuren moeten kunnen regelen. Zo te zien moet jouw kaart dat kunnen, omdat de overlaybeelden nog steeds donker zijn na de aanpassing van je desktop. Als jouw TNT2 dat echter niet kan, tja... dan verandert natuurlijk de desktopkleur als je de overlaykleur aanpast, en omgekeerd. Daar is dan niks aan te doen.

Heb je de laatste 40xx of 50xx drivers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jawel de overlay kan met deze kaart apart geregeld worden ten opzichte van de desktopkleuren en vastgelegd worden zodat je kunt overschakelen tussen de gewenste inschakeling. Alleen lijkt me dat je ook in de overlay de gamma moet kunnen instellen op 1.8 waarde inplaats van drastisch het contrast of helderheid van het beeld op te schroeven welk geen natuurgetrouwbeeld geeft. Films blijven echter donker weergegeven worden en reageren niet op de ingegeven gamma instelling. Terwijl bij de vastlegging van het desktopbeeld dit wel gaat. De drivers heb ik de laatste versie voor xp gedownload

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:00
Toppie handleiding, het ziet er inderdaad mooi uit zo. Alleen wel erg jammer van de Windows skin die zo licht wordt (zoals eerder al vermeld). Dat verpest het wel een beetje vind ik...

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gerardi: Het klopt dat er voor de overlaykleuren geen gamma instelling is. Je zult moeiten spelen met de brightness- contrast- en saturation sliders op die tab.

Vincent:
Er zijn slechts 2 oplossingen:

Donkerdere skin installeren, of Windows in Classic mode draaien en alle kleuren donkerder maken.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2003 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Verwijderd schreef op 08 december 2003 @ 22:54:
Gerardi: Het klopt dat er voor de overlaykleuren geen gamma instelling is. Je zult moeiten spelen met de brightness- contrast- en saturation sliders op die tab.

Vincent:
Er zijn slechts 2 oplossingen:

Donkerdere skin installeren, of Windows in Classic mode draaien en alle kleuren donkerder maken.
Had ik al gelezen ja :)

Misschien is het een idee om een donkere versie van de standaard XP skin te maken (en ook de silver en olive kleurschema's). Wie voelt zicht geroepen? Ik heb zelf even geen tijd (zit midden in een verhuizing), maar als niemand anders het wil doen dan kijk ik er over een paar weken wel naar. Ik denk dat zo'n nieuwe skin deze 'truc' echt helemaal perfect maakt!

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Heb ik dit mooie topique nu vermoord?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoezo?

Dit is een FAQ, en als hij niet sticky wordt gemaakt (of in de hoofd-FAQ wordt opgenomen), zakt hij weg. Daarom staat hij in mijn sig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Ook ik zou dit verhaal graag in de FAQ zien.
Het is wat lang maar wel zeer informatief.
Op dit moment staan er wel beroerdere stukken in de FAQ......toch?

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
AvK schreef op 10 december 2003 @ 19:55:
Ook ik zou dit verhaal graag in de FAQ zien.
Het is wat lang maar wel zeer informatief.
Op dit moment staan er wel beroerdere stukken in de FAQ......toch?
Eens, prima FAQ materiaal dit :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:38
Prachtig stukje 8)7 tekst.
Ik heb de calibratie niet echt nodig, mijn Philips 109s (19", lightframe2) is standaard al perfect om alles weer te geven, hij heeft dan ook genoeg gekost (450€, kleine 3 jaar geleden).
Kzou geen flatscreen willen, alleen al om de kleurweergave van mijn schermpje.
Mooie plaatjes trouwens van de ruimte.

[ Voor 16% gewijzigd door naftebakje op 10-12-2003 22:41 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vroeg me af of de gamma instelling wel nodig is, omdat als ik de gamma hoger zet en de helderheid lager, ik het verschil tussen 0, 5 en 10% niet meer kan onderscheiden (tussen 95 en 100% kan ik dat onderscheid wel maken).

Verder staat mijn hm903dt op 100% contrast en 89% helderheid, met kleurentemperatuur van 6500k en het beeld ziet er al stukken beter uit (beeld begint al minder gelig te worden :X (hoezo zit je al dan te lang op de verkeerde temperatuur?)).

Misschien ga ik zo nog wat spelen met het contrast (en gameafbeeldingen vergelijken; ik heb bg2 namelijk origineel en kan zo kijken of de kleuren overeenkomen met die op de doos).

Verder baal ik ervan dat de gamma niet fatsoenlijk in te stellen is met deze drivers. "Desktop brightness" zal waarschijnlijk de gamma niet zijn of het is heel brak geimplementeerd in deze drivers, zie ook eerste alinea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Welke drivers?

Volgens mij kun je met de 50xx serie van nVidia de gamma niet zo precies instellen als met 40xx. Hij springt op vreemde waarden, zoals gamma 1.79, of 1.83. Da's nogal vervelend, en de reden waarom ik nog steeds met 42.23 draai. (Versie 42.33 krijg ik helemaal niet in het Engels geïnstalleerd. Hij installeert NIKS! De internationale versie werkt wel, maar ik wil geen Nederlandstalige drivers.)

offtopic:
En BG1 en 2 blijven cool. 8) Jammer dat ik geen tijd heb om het nog eens te spelen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2003 23:42 ]

Verwijderd

Sorry, ik had moeten zeggen dat het de catalyst drivers zijn, en daar valt het niet (fatsoenlijk) in te stellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hé, bedankt voor de nuttige info! Alleen heb ik dus het probleem van een te lichte monitor... Ik heb op de monitor contrast en helderheid op 20 en 95 staan en nog is het te licht. Ik ben nu aan het rommelen met de ATI drivers (ik heb een Radeon 9800 Pro, Cat 3.9 met CoD hotfix)) maar pas als ik het gamma op 0.75 zet begint het er een beetje op te letten...

Maar in ieder geval kan ik jouw plaatjes en info gebruiken om mijn monitor goed te krijgen. Op zich maakt het denk ik niet uit dat ik idiote instellingen moet gebruiken, als het eindresultat maar goed is...

M'n monitor staat trouwens standaard op 9300. Ik heb 'm ook ff op 6500 gehad, maar dat zag er echt niet uit! Maar ik zal het vanavond toch even proberen: misschien verdwijnt de vreemde kleuren als ik contrast en herlderheid op meer normale waardes zet...

Nogmaals: een erg net topic! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2003 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:21
Van die schuiven die op de foto een paar posts terug te zien zijn moet je af blijven daarmee help je je beeld om zeep.

Voor mijn werk heb ik vandaag nog twee monitors afgesteld met behulp van een kleurmeter en beeldgenerator. Hierbij worden de RGB waardes voor een zwart beeld en een volledig wit beeld weer gelijk getrokken en indien mogelijk weer op de fabriekswaardes ingesteld (monitors zijn vaak 8 jaar of ouder, omdat deze erg duur zijn).

Kleine hint Voor de gene die hun kleuren verkeerd afgeregeld hebben met de knoppen binnen in de monitor. De rode en de groen kleur hangen erg sterk aan elkaar als je de rode kleur omhoog of omlaag schroeft, gaat de groene kleur vrijwel even hard omhoog (en andersom). De blauwe kleur heeft hier veel minder last van (blijft bijna gelijk). Het is dus het handigste om met de rode omlaag of omhoog te gaan todat je weer een redelijk beeld hebt en dan de groen nog wat bij te regelen.

Maar perfect krijg je het alleen met zo'n meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op de monitor contrast en helderheid op 20 en 95 staan...
Andersom zeker? Met een contrast/helderheid van 20/95 kan ik me indenken dat het te licht is. Bij een contrast/helderheid van 90/20 zou mijn monitor echter pikzwart zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog wat zitten kijken en m'n monitor wordt redelijk goed als ik Brightness op 0 (nul!) zet en Contrast op 100... Dat lijkt me dus niet in orde... En dan is het wit nietbepaald wit, maar als ik dat weer lichter wil maken wordt al het zwart grijs...

Het vreemde is dat als ik de computer opstart het scherm wel goed zwart is. En dan bedoel ik dus niet als er geen info wordt gestuurd naar het scherm, maar als ik het grote blauwe Dell-logo zie (ja, ik heb een Dell). Dat zie je dus even en alles is mooi. Dan wordt het scherm echt zwart, en daarna zie je het opstartscherm van XP. En dat is dus al veel te licht.

Zit er soms iets in Windows XP ingebakken dat er voor zorgt dat m'n scherm te licht wordt...? Want hoe kan het anders dat dat Dell logo scherm wel perfect is? Of werkt dat heel anders...?

Ik heb ook al een keer de Catalyst 3.9 drivers er compleet afgehaald, maar het scherm dat ik toen kreeg, met de standaard drivers, was net zo licht. Resetten van de monitor instellingen naar factory default maakt ook niets uit.

Als er ECHT geen Windows XP optie is die iets aan m'n scherm doet, zal ik schijnbaar toch een ander scherm moeten hebben...

Edit:
Ik heb trouwens ooknog ff gekeken of er ergens op de monitor nopg een draaiknopje zat of zo wat misschien hardwarematig iets kon afregelen, maar dat is dus niet zo. Maar zoals ik al zei: het blijft vreemd dat dat Dell logo perfect is, alsof het toch met XP te maken heeft... En de kleurinstellingen van m'n Radeon hebben dus ook geen effect (wel in 2D maar niet in 3D).

Edit 2:
Ik heb de monitor dus op 6500 K gezet. Was apart, maar toen ik na een paar seconden terug ging was het opeens ERRUG blauw! Maar ja, het heeft verder niet geholpen. Het wit is nu wel een beetje te gelig, vind ik...

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2003 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zit er soms iets in Windows XP ingebakken dat er voor zorgt dat m'n scherm te licht wordt...? Want hoe kan het anders dat dat Dell logo scherm wel perfect is? Of werkt dat heel anders...?
Ja, XP kijkt naar de gammacorrectie van je monitor. Waarschijnlijk is die 0 (nul), waardoor je monitor zo donker is tijdens het booten. XP ziet die "donkerte", en zet dan zijn kleurenschema voor de desktop veel lichter. Als nu je videokaart daarna ook nog een correctie uitvoert, of je monitor wordt bijvoorbeeld 10 seconden na het booten "automatisch" lichter, dan krijg je dus teveel correctie. Probeer het eens te corrigeren met de mogelijkheden van de drivers van je grafische kaart.
Ik heb de monitor dus op 6500 K gezet. Was apart, maar toen ik na een paar seconden terug ging was het opeens ERRUG blauw! Maar ja, het heeft verder niet geholpen. Het wit is nu wel een beetje te gelig, vind ik...
Na een paar seconden vond je 9300 K te blauw, maar het wit iets te gelig bij 6500 K. Dat is de eerste gewenningsstap. Nadat mensen "overtuigd" zijn dat 9300 K te blauw is, gaan ze opeens het ietwat fletsere en minder felle wit als gelig zien. Dat komt door je hersens. De oplossing is eenvoudig: Hersens weggooien en fatsoenlijke halen. :) Nee, grapje natuurlijk. Het komt wel door je hersens, maar als je gewoon op 6500 K doorwerkt, dan raak je aan die "gele kleur" (die eigenlijk niet eens geel is) gewend. Vanaf dat moment zie je dus werkelijk ECHT wit. Zet dan je monitor nog eens op 9300 K... dan heb je het idee alsof van je Red/Green/Blue aders in de monitorkabel de rode en de groene kapot zijn.... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 december 2003 @ 22:10:
[...]

Ja, XP kijkt naar de gammacorrectie van je monitor. Waarschijnlijk is die 0 (nul), waardoor je monitor zo donker is tijdens het booten. XP ziet die "donkerte", en zet dan zijn kleurenschema voor de desktop veel lichter. Als nu je videokaart daarna ook nog een correctie uitvoert, of je monitor wordt bijvoorbeeld 10 seconden na het booten "automatisch" lichter, dan krijg je dus teveel correctie. Probeer het eens te corrigeren met de mogelijkheden van de drivers van je grafische kaart.
Dat lukt dus niet omdat die instellingen (van de Kleurentab) niet gebruikt worden in m'n games (in ALLE games).

Ik heb ff Powerstrip geinstalleerd en die gaf aan (via die EICD of zo) dat de monitor een gamma heeft van 2,2, dus...

Los van dat alles vind ik het ook gewoon niks dat die monitor of Brightness 0 staat en Contrast 100: als die ouder wordt heb je totaal geen marge meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat kan dus best, gamma 2.2.

Je monitor schijnt op te starten met gamma 1.0 (wat dus door XP gedetecteerd wordt, waardoor de desktop lichter wordt gezet), en dan over te springen op gamma 2.2. Dan is dat natuurlijk een correctie boven op de correctie van XP, en dan heb je eigenlijk wel pech.

Kun je je gamma niet verlagen, onder de kleurtab? Je hebt daar sowieso een probleem, omdat een gammaverandering op de kleurentab gewoon je spellen lichter of donkerder maakt. Bij mijn GF4 TI-4600 wel, in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij alle spellen die ik speel is de beeld altijd te donker in het spel.

ik heb je topic gelezen en ik heb die gamma op 1,83 gezet en dat hielp nix in het spel RTCW, toen maar gamma op maximum 6.0 gezet om te zien hoeveel verschil het maakt, nul komma nul, toen de overlayaangeklikt in een menuutje van tablad kleurcorrecties. nix, toen de videomodus ook al op 6.0 gezet. het maakt echt niets uit. doe ik wat verkeerd of is het een feature die de GF2 GTS niet ondersteund?

voor alle duidelijkheid, ik wil alleen AL mijn spelletjes in 1 x lichter krijgen en de rest is goed zo zoals buroblad en explorer en word en en en......

edit:
* Xp proffesional + alle updates
* Gateway EV500
* GF2 GTS (=Aopen PA256 deluxe)
* nieuwste detonator 53.03 international

ik heb het nog 1 keer doorgelezen want dit had ik al eerder gelezen.... goeie uitleg enz enz maar.... ik weet niet welke stappen je precies moet nemen als de spellen te donker zijn maar de rest is licht genoeg. daar (in dat stukje tekst) twijfel ik of je erop ingaat of zegt das pech dat gaat niet en nu ga ik op de andere in....

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2003 02:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mr. TweaK, jij kunt dan het beste iets aanschaffen als PowerStrip.

Installeer het, en sla je huidige instellingen op in het programma.
Stel daar de juiste waardes in voor Gamma, Brightness en Contrast.

Koppel aan beiden een sneltoets.
Nu kun je heel snel heen en weer schakelen tussen "bureaubladinstellingen" en "spelletjesinstellingen". Zo heb ik het ook een tijdje gedaan, totdat ik vond/ontdekte dat mijn monitor eigenlijk voor bijna alles te donker was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 december 2003 @ 02:03:
Mr. TweaK, jij kunt dan het beste iets aanschaffen als PowerStrip.

Installeer het, en sla je huidige instellingen op in het programma.
Stel daar de juiste waardes in voor Gamma, Brightness en Contrast.

Koppel aan beiden een sneltoets.
Nu kun je heel snel heen en weer schakelen tussen "bureaubladinstellingen" en "spelletjesinstellingen". Zo heb ik het ook een tijdje gedaan, totdat ik vond/ontdekte dat mijn monitor eigenlijk voor bijna alles te donker was.
edit: ik zie net een screenschot van return to castle wolfestein, het komt op mij over alsof het niet overdag is maar al begint te schemeren, of is dat toch wat je probeerde te aantstippen in je startpost? te donkere screenshots en spellen? ja nu ik overnadenk ik vind sommige fotos niet licht genoeg en via messenger krijg ik dan vraagtekens omdat zij het wel licht genoeg vinden....

powerstrip kost geld postte je ergens en dus zoek ik wel een kostenloze manier...

enig idee waarom de gamma van detonator niet werkt?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2003 02:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 december 2003 @ 00:52:
Ja, dat kan dus best, gamma 2.2.

Je monitor schijnt op te starten met gamma 1.0 (wat dus door XP gedetecteerd wordt, waardoor de desktop lichter wordt gezet), en dan over te springen op gamma 2.2. Dan is dat natuurlijk een correctie boven op de correctie van XP, en dan heb je eigenlijk wel pech.

Kun je je gamma niet verlagen, onder de kleurtab? Je hebt daar sowieso een probleem, omdat een gammaverandering op de kleurentab gewoon je spellen lichter of donkerder maakt. Bij mijn GF4 TI-4600 wel, in elk geval.
Ik krijg binnen twee weken (hopelijk) een nieuwe monitor. Ik heb de helpdesk van Dell ervan kunnen overtuigen dat een brightness van 0 niet echt normaal is. Tot die tijd zit ik dus met een brak beeld. Het spijtige van alles vind ik dat dit scherm geometrisch goed is! Beter als m'n voorgaande schermen! Je zal het zien: krijg ik straks een nieuw scherm, zijn de kleuren goed, maar de geometrie niet...

Iemand overigens ooit wel eens gehoord van een monitor die met helderheid op 0 nog niet te donker is....? Volgens mij ligt het aan de kabel, die je jammergenoeg niet kunt verwisselen... Nu maar hopen dat niet al deze schermen (Dell M992) zo licht zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 december 2003 @ 02:12:
[...]

edit: ik zie net een screenschot van return to castle wolfestein, het komt op mij over alsof het niet overdag is maar al begint te schemeren, of is dat toch wat je probeerde te aantstippen in je startpost? te donkere screenshots en spellen? ja nu ik overnadenk ik vind sommige fotos niet licht genoeg en via messenger krijg ik dan vraagtekens omdat zij het wel licht genoeg vinden....

powerstrip kost geld postte je ergens en dus zoek ik wel een kostenloze manier...

enig idee waarom de gamma van detonator niet werkt?
Die screenshot van RTCW is genomen tijdens de fade-in van het filmpje. Om de shot exact op het lichtste punt te nemen is erg lastig, omdat het filmpje dan omspringt naar de binnenkant van het gebouw.

Ik weet niet waarom de gamma van de Detonators niet werkt. Hier, en bij andere mensen waar ik de monitor heb afgesteld, werkt hij gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit was al voorspeld. Je moet nu handmatig de kleuren aanpassen. Windows heeft zichzelf gecalibreerd op jouw monitor, om goed uit te zien op jouw donkere monitor / systeem. Nu is dit bijgesteld, en het kleurenschema is nu overgecalibreerd, en dus te licht. Ga naar de eigenschappen van je beeldscherm, en dan naar het tabblad waar je kleuren kunt instellen. Kies het kleurenschema dat je wenst te gebruiken. Daarna klik je bijvoorbeeld op je bureaublad, klik op het pijltje naast de kleur, en kies "Other...". Er zijn 6 tekstvakken waarmee je de kleur kunt instellen. Het vak "Lum:" oftewel Luminance (Helderheid) is hier het belangrijkste. Dit is de lichtheid van de kleur. Blijf deze waarde verlagen, totdat de kleur naar smaak is (donker genoeg dus). Doe dit voor elke kleur in het schema die te licht is.
Ik kan die optie echt niet vinden in mijn windows omgeving! Ik heb een ati kaart. Ik heb precies dezelfde monitor als TS.

Ik zie opeens in need for speed dingen die ik nog nooit gezien had, lange leve dit topic! :)

edit:

Ok, ik heb nu de kleuren van de balken/startbalk etc. aan kunnen passen. Misschien handiger als je d'r in zet dat je het bij vormgeving kan vinden? Ik vind het beeld nu gewoon nog iets te licht op mijn 19" vm pro 454. Misschien d'r aan wennen, maar sommige fora zijn echt zo ontzettend licht! Doet gewoon pijn. Nu moet ik denk ik gewoon met helderheid spelen, maar ja, dan is die contrast balk hier niet meer perfect.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2003 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
:?

Ik had hier daarstraks een antwoord gezet, inclusief een screenshot.
Waar is dat heen?

Naja, straks maak ik even een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 december 2003 @ 18:37:
:?

Ik had hier daarstraks een antwoord gezet, inclusief een screenshot.
Waar is dat heen?

Naja, straks maak ik even een nieuwe.
De contrast staat nu bij mij op 100, helderheid op 51. Contrast moet toch eigenlijk op 100 blijven staan?

Ik zie op de contrast balk het verschil net tussen 95 en 100, 100 is puur zwart. Ik wil alleen dat de windows desktop niet zo fel is, beter wend het snel :*). Ik heb al wel de kleuren donkerder gemaakt.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2003 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het bijstellen van de kleuren in het kleurschema werkt alleen met de Classic look van Windows XP, niet met skins. Natuurlijk werkt het ook in oudere Windows versies, zoals 2k of 98.

Je moet de lichte kleuren in dit venster bijstellen:

Afbeeldingslocatie: http://criticalhit.eurolords.com/got/kleurvenster.jpg

Je kunt een kleur kiezen, en hem dan via Other... donkerder maken.

De monitor moet je instellen aan de hand van de startpost. Normaal blijft inderdaad het contrast dan op 100% staan. Dat moet je alleen verzetten als het echt nodig is; bijvoorbeeld als lichte kleuren zo scherp worden dat je geen onderscheid meer kunt maken tussen lichtgeel en wit, of lichtgrijs en wit.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2003 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dankjewel voor je antwoord. Ik ga nog wat spelen met helderheid/gamma. Want ik vind dit licht wel erg licht;). Maar dat is ook niet zo gek, na ruim een jaar al op zulke donkere kleuren te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo een update... Ik werk nu op 1.70 gamma waarde en bouw het rustig op. Gewenning voor mijn ogen. Meteen op 1.80 is te fel. Van 1.65 naar 1.70 ging prima. Morgen maar eens 1.75 proberen:).

Ik heb alleen het irritante probleem dat als ik uit een spel kom mijn gamma waarde meteen weer op 1.0 staat, bug radeon driver? Moet ik 'm telkens weer terugzetten door naar: eigenschappen -> beeldscherm -> geavenceerd -> kleuren te gaan en dan komt het weer terug. Irritant is dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor spellen zijn er 2 mogelijkheden:

1) Een spel negeert de gammawaarde van de driver, en gebruikt zijn eigen. (Unreal T. 2003, dacht ik)
2) Een spel neemt de gammawaarde van de driver over, als de gamma in het spel op 1.0 staat. (Neverwinter Nights)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2003 02:10 ]

Verwijderd

ik heb nu inmiddels een 2ehandse 17 inch gateway EV700A monitor gekocht. hier valt me op in doom3 en fotootjes dat het beeld toch extreem te donker is. de oude monitor EV500 15 inch gateway heb ik weggegooid.

screenshots van doom3 sta ik te turen tot ik de gamma omhoog haal en ineens een heus persoon zie. ik ben nou al 1 week aan het kloten met OSD en Catalyst en na het alweer herlezen hiervan ook nog powerstrip. als ik de 1 doe ziet iets er goed uit maar iets anders zwaar verneukt....

ik heb ook nog me monitor opengeschroefd en met euss hierover gehad, deze monitor heeft GEEN brightness op de steltrafo, alleen maar horizontale focus en verticale focus, verder nix. dus hardwarematig kan ik nix meer doen.

maar nu vraag ik me af, ik moet een basis hebben om vanuit te werken. zet ik nu me OSD op default? en dan contrast en helderheid beiden op 100 % en op 9300 kelvin omdat dat stukken beter uitziet dan 6300 kelvin? bij mij is 9300 kelvin wit gwoon wit en 6300 heeft gelige vies wit.

powerstrip is zo extreem dat zelfs in doom3 ik geen zaklamp meer nodig heb... het lijkt verdorie wel ochtend... maarem catalyst heeft geen invloed op doom3. en bij mijn makker hoeft hij helemaal nix te doen ( dell 17 inch ) en zijn zowel windows als spelletjes helder zat. (wij hebben zelfde graka)

neem ik nu doom3 hoofdmenu als basis om die wittelijnen zichtbaar te maken(bij mijn makker heel goed te zien op zijn 17 inch dell) dan is doom3 zelf veel te licht. neem ik je contrastbar als basis om verschil nog net te kunnen zien tussen 95 en 100 dan is windows extreem flets/bleek. nu op dit moment kan ik tussen 80 en 100 geen verschil zien.

kortom wat moet ik nu als basis nemen? vanaf wat moet ik gaan uitwerken? want ik werk op deze manier mezelf alleen maar tegen en gaat dit jaren duren....

(NB. trouwens heb ik hier wel een vrij grote foto liggen dat ook is ingescand... )

dit komt vanuit het grote doom3 topic en ik kan niet zien wat het zou moeten voorstellen... http://hagen.let.rug.nl/~...en/doom3/chaingunner2.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2004 17:16 ]

• AvK

AvK

Ready Set Go

Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 17:09:
maar nu vraag ik me af, ik moet een basis hebben om vanuit te werken. zet ik nu me OSD op default? en dan contrast en helderheid beiden op 100 % en op 9300 kelvin omdat dat stukken beter uitziet dan 6300 kelvin? bij mij is 9300 kelvin wit gwoon wit en 6300 heeft gelige vies wit.
Bij 9300 kelvin is wit niet gewoon wit maar blauw.
Kijk maar eens goed.
Bij mezelf dacht ik eerst ook dat het niet mooi was (gelig) maar bekijk maar eens een paar natuurfoto's (bos en landschap, gras bedoel ik.... :P ).
De kleuren zijn bij 9300k veel te hard.
Je zal zien dat je scherm veel natuurlijker overkomt bij 6300k en dat je niet weer terug wilt.

Gewoon deze handleiding volgen en ook de problemen met windows worden opgelost.

Voor mij is het onbegrijpelijk dat deze topic niet in de FAQ's staat.

Verwijderd

ik kan het niet wit noemen hoor, misschien heeft de vorige eigenaar de kleuren verneukt... maar dit noem ik dus gelig wit. en bij 9300 is het gwoon wit en niet blauwachtig...

idd dit had allang in de FAQ moeten staan...

en tot slot ik heb deze handleiding al 10 keren gelezen... en met 6300 kelvin zie ik nu verschil tussen 80 en 85. met 9300 tussen 75 en 80.

maarem... ik zit een beetje met me handen in me haren, vanaf waar ga ik nu werken? firepower zijn stuk is uitgebreid maar gaat naar mijn idee teveel kanten op, dat van de scanner en dergelijke had ie onderaan apart moeten zetten of zo... dat zou het leesbaarheid bevorderen.

en zoals ik al eerder zei heb ik het al vaker gelezen en nu dus alweer...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2004 17:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga deze guide binnenkort eens een keer doorlezen en fixen waar nodig :) Tips zijn altijd welkom, dus gooi maar raak :)

Maar, het klopt inderdaad dat op sommige monitoren 9300 Kelvin echt _wit_ is, en niet blauwachtig. Echter, je hebt dan echt "ijskoud wit", bijna een TL-buisachtig scherp wit. Als je er je foto's mee bewerkt, worden je foto's erg "koud". Ze zien er fel uit.

Gebruik je 6500 Kelvin, dan is het wit inderdaad vaak cremerig wit, oftewel een "warm wit". Je foto's worden dan warmer van kleur, en de meeste mensen vinden dat prettiger om heen te kijken.

Uiteindelijk gaat het om je eigen voorkeur, maar de meeste fotocentrales en printers werken met 6500 Kelvin. Het is het best om je monitor dus daar ook op te zetten, als je veel met foto's werkt. Doe je voornamelijk spelletjes, dan is het niet zo erg; kies dan gerust 9300 Kelvin als je de fellere koudere kleuren beter vindt uitzien. Ik vind echter dat in veel spellen deze koude kleur de sfeer doet vergaan. Zoals in RTCW bijvoorbeeld, de zwakker verlichte kamers, met flakkerende toortsen erin, "voelen beter aan" op 6500K dan op 9300K. Voor mij... 6500K is "de standaard", maar het is niet _verplicht_. :)

PS: Nu ik toch in deze draad post: heeft iemand een plaatje van het ATI configuratiescherm, waar de gamma-instelling kan worden geregeld? Dat plaatje is brak geworden zie ik. :/ (Er moeten ook nog anderen hersteld worden, dan zal ik dat ook zo snel mogelijk doen.)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2004 23:19 ]

Verwijderd

ik hou de 6500 wel aan en ga vanuit hieruit werken, heb je tips hoe ik het beste kan instellen? ik zie trouwens dat powerstrip een overheersend effect heeft? de ati gamma instelling wordt niet onthouden....

overigens zag ik ergens in je SP ongesteld staan, een klein maar grappig tikfoutje....
Maar, het klopt inderdaad dat op sommige monitoren 9300 Kelvin echt _wit_ is, en niet blauwachtig. Echter, je hebt dan echt "ijskoud wit", bijna een TL-buisachtig scherp wit. Als je er je foto's mee bewerkt, worden je foto's erg "koud". Ze zien er fel uit.

Gebruik je 6500 Kelvin, dan is het wit inderdaad vaak cremerig wit, oftewel een "warm wit". Je foto's worden dan warmer van kleur, en de meeste mensen vinden dat prettiger om heen te kijken.
het klopt precies wat je zegt... ik had na een half uurtje tekstverwerken al last van vermoeide ogen. en zette ik steeds de helderheid wat lager. dit is idd een warmere kleur en ik laat het maar zo.

nog altijd als ik doom3 heb gespeeld en ik keer terug naar windows is het heel erg flets, alsof me windows is gebleekt met chloor....

edit2: hoe doe je dat ie de instelling die ik voor doom3 gebruik onthoudt? zocht al een howto in nederlands, nie gevonden, een powerstrip in nederlands, ook al niet gevonden...

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2004 19:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 17:56:
ik hou de 6500 wel aan en ga vanuit hieruit werken, heb je tips hoe ik het beste kan instellen? ik zie trouwens dat powerstrip een overheersend effect heeft? de ati gamma instelling wordt niet onthouden....
Ja, PowerStrip overheerst bij het opstarten de instelling van het controlpanel van de grafische kaart :) Daar is het voor gemaakt: de mogelijkheid geven om kaarten in te stellen, onafhankelijk van de functies in het controlpanel van die kaart.

Tips? Euh... nee, die heb ik niet :P Alle tips die ik heb staan in die handleiding. Als iets niet lukt, post dat dan even.
overigens zag ik ergens in je SP ongesteld staan, een klein maar grappig tikfoutje....
Ik zal het fixen als ik de rest van de handleiding bijwerk.
het klopt precies wat je zegt... ik had na een half uurtje tekstverwerken al last van vermoeide ogen. en zette ik steeds de helderheid wat lager. dit is idd een warmere kleur en ik laat het maar zo.
Een lagere helderheid geeft geen warmere kleur. Bedoel je dat je je kleurtemperatuur hebt verlaagd van 9300 naar 6500K? Dat maakt je kleur inderdaad warmer, maar ook minder fel. Lagere K's hebben "minder licht". Oudere monitoren waren niet helder en krachtig genoeg om 6500K goed weer te geven, daarom zijn die vaak gekalibreerd op 9300 K.
nog altijd als ik doom3 heb gespeeld en ik keer terug naar windows is het heel erg flets, alsof me windows is gebleekt met chloor....

edit2: hoe doe je dat ie de instelling die ik voor doom3 gebruik onthoudt? zocht al een howto in nederlands, nie gevonden, een powerstrip in nederlands, ook al niet gevonden...
Heb je je gammawaarde aangepast om Doom3 en andere spellen goed te krijgen? Zo ja, dan moet je je kleuren in Windows zelf donkerder maken, of een donkerder desktoptheme kiezen. Als je de gammawaarde in Doom3 zelf hebt aangepast (kan dat? Ik speel Doom3 niet), dan zou het een bug zijn, want het spel moet tijdens het afsluiten de gammawaarde herstellen die stond ingesteld voordat het spel startte.

Als je wil werken met de ene gammawaarde in Windows (bijvoorbeeld correctie 1.2) en de andere in Doom3 (zeg... correctie 2.0 omdat het spel misschien erg donker is), dan kun je in PowerStrip een profiel aanmaken, en het aan een sneltoets koppelen. Maak bijvoorbeeld "Standaard" aan, met je standaard instellingen voor Windows, en hang het aan Alt+Shift+S. Maak er ook een voor Doom3, en ken er Alt+Shift+D ofzo aan toe. Dan kun je snel wisselen :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 23:27:
Bedoel je dat je je kleurtemperatuur hebt verlaagd van 9300 naar 6500K? Dat maakt je kleur inderdaad warmer, maar ook minder fel. Lagere K's hebben "minder licht". Oudere monitoren waren niet helder en krachtig genoeg om 6500K goed weer te geven, daarom zijn die vaak gekalibreerd op 9300 K.
klopt de 6300 is duidelijk niet fel genoeg maar alles ziet gwoon wat warmer uit ondanks de ietwat te lage helderheid. ik denk dat ik het zo laat en dan via powerstrip de gamma opkrik of zo.

edit:
: ik vroeg net aan mijn visite wat ze beter vonden uitzien. de 9300 of de 6500 en zij zeiden net als ik dat de 9300 duidelijk beter uitzag omdat wit gwoon wit was en in 6500 vies gelig wit was...

ik gebruik liever niet extra programmaatjes en zou het liever in de driver willen oplossen, ik denk toch dat ik geen keuze heb en powerstrip zal moeten gebruiken....
Heb je je gammawaarde aangepast om Doom3 en andere spellen goed te krijgen? Zo ja, dan moet je je kleuren in Windows zelf donkerder maken, of een donkerder desktoptheme kiezen. Als je de gammawaarde in Doom3 zelf hebt aangepast (kan dat? Ik speel Doom3 niet), dan zou het een bug zijn, want het spel moet tijdens het afsluiten de gammawaarde herstellen die stond ingesteld voordat het spel startte.
in doom3 staat de gamma al op zijn maximum evenals de OSD de helderheid en contrast maximaal staan. catalyst kon je instellen wat je wilde maar had geen invloed op doom3. naar windows terugggaan herstelde de oude gamma idd ja. ik heb nu powerstrip en daarmee heb ik gamma opgekrikt en nu kan ik veel beter zien wat op me afkomt in doom3. maar zodra ik naar windows terug keer is het heel erg flets.
Als je wil werken met de ene gammawaarde in Windows (bijvoorbeeld correctie 1.2) en de andere in Doom3 (zeg... correctie 2.0 omdat het spel misschien erg donker is), dan kun je in PowerStrip een profiel aanmaken, en het aan een sneltoets koppelen. Maak bijvoorbeeld "Standaard" aan, met je standaard instellingen voor Windows, en hang het aan Alt+Shift+S. Maak er ook een voor Doom3, en ken er Alt+Shift+D ofzo aan toe. Dan kun je snel wisselen :)
dat ga ik nu dus proberen, ik begrijp powerstrip nog niet helemaal....

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2004 23:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 23:47:
edit:
: ik vroeg net aan mijn visite wat ze beter vonden uitzien. de 9300 of de 6500 en zij zeiden net als ik dat de 9300 duidelijk beter uitzag omdat wit gwoon wit was en in 6500 vies gelig wit was...
Werk er eens een dagje mee :)

Dit went héél snel ;)

Als je dat wit van 6500K gewend bent, is 9300K net een TL-buis :/

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 17:48:
PS: Nu ik toch in deze draad post: heeft iemand een plaatje van het ATI configuratiescherm, waar de gamma-instelling kan worden geregeld? Dat plaatje is brak geworden zie ik. :/ (Er moeten ook nog anderen hersteld worden, dan zal ik dat ook zo snel mogelijk doen.)
Alstu:
- http://www.tweakers.net/ext/f/41842/full.gif (desktop gamma / omega drivers)
- http://www.tweakers.net/ext/f/41843/full.gif (game gamma / omega drivers)
http://support.packardbel...Nr=instr_atiradeondrivers
- Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/42536/full.gif (desktop+game gamma / omega 2.5.90 drivers)

Het lijntrafo plaatje is ook brak in de topicstart zie ik, alternatieven:
- http://www.pinrepair.com/pin2000/monitor2.jpg
- http://www.videojuegosamazing.com/maquina/monitor/flyab.jpg
- http://www.fistells.com/c...Flybaxs/NTE%20Flyback.jpg
nb:
- Focus (meestal bovenste) = scherpstelling (Sommige monitoren hebben 2 focus pots, voor Horizontal en Vertical apart)
- Screen (meestal onderste) = helderheid
en niet rommelen in een monitor als je niet weet om te gaan met gevaarlijke hoogspanning!

Misschien wel handig:
- http://www.ltlimagery.com/monitor_calibration.html
- http://www.poynton.com/no...s_and_contrast/index.html
- http://www.normankoren.com/makingfineprints1A.html

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2004 15:51 ]

Verwijderd

@euss de 1e 2 plaatjes kloppen niet... ahhhh het zijn omega drivers en niet catalyst. ik heb overigens gisteren een screenshotje van catalyst hoe je gamma instelt doorgestuurd naar firepower. misschien kan je het erbij zetten?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2004 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik wordt een beetje gestoord van deze monitor... als ik me puur richt op de helderheidsbalkje dan is de rest van windows 1 en al spikkelig en flets. ( ik heb geprobeerd screenshots te maken maar dat gespikkelig beeld zie je niet terug op de plaatje)

richt ik me op een foto dan krijg ik weer heel andere dingen te zien, welk manier ik ook probeer, ik ben gwoon nooit tevreden....

overigens ben ik die 6500 nu gewend ja, 9300 is idd nogal blauw....

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2004 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:46

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
of je moet de kleuren compleet handmatig instellen... dat kan bij de meeste 'duurdere' monitors,
ik heb alleen bij mijn 21" HP P1100 (op PC2 van sig) 6 opties qua kleuren: R+G+B BIAS en R+G+B GAIN, ik heb de als basiskleur de 9300K geselecteerd en dan aangepast:
R BIAS: 81
G BIAS: 43
B BIAS: 71
R GAIN: 100
G GAIN: 100
B GAIN: 100
Helderheid: 20
Contrast 100

en het witte is nu echt puur wit (geen rode/paarse/gele/blauwe gloed)... voorzover er puur wit is :)
het zwarte is echt zwart, en ik zie (als de kamer helemaal donker is) verschil tussen 90%/95%/100%, in gewone verlichte kamer zie ik alleen verschil tussen 90%/100% (op die helderheid/contrast balk) de kleuren van mn tv kaart zijn nu vergelijkbaar met mn TV :D en dat is dus erg lekker volle kleuren etc...
als iemand me kan vertellen hoe het beter moet?...

in windows heb ik nix aangepast das allemaal standaard (geen color profiel geladen, hoor je verschil te zien als je een kleurprofiel toepast? is zie namelijk geen verschil)...
en als ik standaard 9300K of 6500K doe, is het hele beeld zoiezo gedimd... zo als die nu staat is het alsof er een extra brightness functie aanstaat zoals bij iiyama :D dus erg lekker beeld :P...

[ Voor 8% gewijzigd door BiG-GuY op 18-10-2004 11:44 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb mijn monitor voluit staan en met behulp van een 2e monitor gekeken hoe ik de 1e monitor moest kalibreren met powerstrip.

lang leve de dualmonitor mogelijkheid!! nu is ie eindelijk goed en heb ik kunnen zien wat ik NIET moest instellen en wat WEL. (heb overigens ook geen kleurenprofiel geladen in windows)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Die Advanced 3D>Colors controls vind ik nogal waardeloos. Mijn combi is een LG Flatrion 795FT Plus en een Radeon 9800SE en ik heb problemen met de gammawaarden. Bij Doom 3 springt de gamma naar een veel te hoge en oranje kleur en soms staat de desktop gamma op deze waarden als ik een verse boot doe. :? Nu heb ik net de Omega 2.5.97 drivers geïnstalleerd en na een reboot heb ik een volledig witte desktop met alleen de muiscursor in de normale kleur; de gamma staat op een waarde boven de 10 (1e getal kan ik niet helemaal lezen, valt buiten het vakje). Gelukkig weet ik precies waar op mijn desktop een Quake 3 shortcut staat, dus start ik dat op en ga terug naar de desktop en dan kan ik weer wat zien en de gamma goed zetten. :( Edit: Radlinker gedeïnstalleerd, probleem opgelost.

Iets wat mij tebinnen schoot: bij het OSD menu van mijn LG scherm (en veel andere monitoren) heb je de optie tussen video level 0.7 en 1.0 (Volt), waarbij 0.7 het helderst is. Is bekend welke instelling je hierbij voor zou moeten kiezen? Het lijkt mij dat dit wel iets te maken zou kunnen hebben met die ingebouwde correctie in de monitor...

[ Voor 4% gewijzigd door Aham brahmasmi op 09-12-2004 06:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

0.7 en 1.0 Volt heeft te maken met de levels van je VGA signalen (en 0.7V is de standaard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Ja, je herhaalt wat ik zelf al zeg (signaalniveau 0,7/1,0 V) maar wat is nu de functie hiervan/wanneer gebruik je die 1,0 V?

Toch maar even het boekje van m'n LG opengeslagen: het komt erop neer dat de meeste graka's een output van 0,7 V hebben en de monitor input kan dus ook op 1,0 V gezet worden voor graka's die een overeenkomstige output hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, je herhaalt wat ik zei: gewoon op 0,7V laten :+
Die gebruik je alleen als je een videokaart / output hebt die non-VGA output levels hanteert, bijvoorbeeld RS-170, CCIR etc...
http://www.epanorama.net/...o/videosignal_levels.html
http://www.tek.com/Measur...ent_Puzzle/standards.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

Verwijderd schreef op maandag 20 oktober 2003 @ 23:00:
En mijn Windows dan? Veel te licht!

Dit was al voorspeld. Je moet nu handmatig de kleuren aanpassen. Windows heeft zichzelf gecalibreerd op jouw monitor, om goed uit te zien op jouw donkere monitor / systeem. Nu is dit bijgesteld, en het kleurenschema is nu overgecalibreerd, en dus te licht. Ga naar de eigenschappen van je beeldscherm, en dan naar het tabblad waar je kleuren kunt instellen. Kies het kleurenschema dat je wenst te gebruiken. Daarna klik je bijvoorbeeld op je bureaublad, klik op het pijltje naast de kleur, en kies "Other...". Er zijn 6 tekstvakken waarmee je de kleur kunt instellen. Het vak "Lum:" oftewel Luminance (Helderheid) is hier het belangrijkste. Dit is de lichtheid van de kleur. Blijf deze waarde verlagen, totdat de kleur naar smaak is (donker genoeg dus). Doe dit voor elke kleur in het schema die te licht is.

De onderstaande twee plaatjes geven mijn Windowsomgeving weer. Het eerste plaatje is het [b]ongecorrigeerde[b] kleurenschema (Windows Standaard) NA de correctie van de monitor. Het tweede plaatje is een eigen, aangepast schema, ook na de monitorcorrectie. De Windowsomgeving in het eerste plaatje is voor mij te licht om mee te werken, al zal het voor sommigen juist prettiger zijn. (Ja, ik wilde mijn monitor lichter hebben, en met meer kleurdetail, maar een zó lichte Windows was ook niet nodig :) )

[afbeelding] [afbeelding]
Wat moet ik me hierbij voorstellen? Ik kan kleurprofielen selecteren onder het tabblad 'Color Management', maar ik krijg geen pijltjes als ik vervolgens ergens op de desktop ga klikken. Hoe had je dit bedoeld?

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TGEN schreef op donderdag 09 december 2004 @ 07:09:
[...]

Wat moet ik me hierbij voorstellen? Ik kan kleurprofielen selecteren onder het tabblad 'Color Management', maar ik krijg geen pijltjes als ik vervolgens ergens op de desktop ga klikken. Hoe had je dit bedoeld?
hij bedoelt niet buroblad himself maar een button dat buroblad heet die door hem beschreven manier bereikt wordt. (bij mij is het te vinden onder tabje kleur, kep radeon kaartje)
Ga naar de eigenschappen van je beeldscherm, en dan naar het tabblad waar je kleuren kunt instellen. Kies het kleurenschema dat je wenst te gebruiken. Daarna klik je bijvoorbeeld op je bureaublad, klik op het pijltje naast de kleur, en kies "Other...". Er zijn 6 tekstvakken waarmee je de kleur kunt instellen.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2004 10:24 ]

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-01 23:25
Ik wil nog even wat kwijt over de instelling van de kleuren. 6500K is te geel en 9300K is idd te blauw. Op een crt neem je denk ik eerder 9300K (ook de standaard waarde van mijn LG F700P). 9300K geeft op die monitor namelijk een veel betere kleurverdeling dan 6500K.

Maar het probleem is dat zowel 6500K als 9300K niet 100% natuurgetrouwe kleuren opleveren. Je kunt bij vrijwel alle nieuwe monitoren alle kleuren (rood, groen en blauw) gelijk zetten en daarmee heb je dan wel pure kleuren. Op mijn TFT was dat standaard al het geval. Dan zie je echt heel duidelijk dat 6500K en 9300K geen natuurlijke kleuren opleveren.

[ Voor 8% gewijzigd door matel op 16-12-2004 00:40 ]

Verwijderd

mja we zijn nu maanden verder en ik verdom het om terug te gaan naar 9300. tis idd een kwetsie van wennen aan 6500. spelletjes zien er warmer uit. minder ziekenhuisachtige sferen (je weet wel, alles is kraakwit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-08 23:30
Weer een paar maanden later...:P

Ik post het hier maar aangezien het hier het beste past (warning: long post ahead :+):

Ik heb:
Iiyama Vision Master 406 17" (model MF701U.99 - zegt OSD, feb 2001 gefabriceerd, enkele maanden later nieuw gekocht - niet meer te vinden op de iiyama site)
max = 1600x1200 @ 60Hz (Win98 geeft 75Hz als optimum (1024 en 1280))
ingesteld op 9300K
100% contrast
85-100% brightness (nu 30-40%)
aangesloten op de VGA poort (dus geen DVI->VGA, wat overigens geen verschil maakt)) van een nVidia XFX GeForce 6800LE.
Of het VGA signaal op 1,0V of 0,7V staat heb ik geen idee van, dit is nergens terug te vinden.

Deze monitor heb ik lange tijd aangekeken zonder enige gammacorrectie (2,20 volgens PowerStrip (Win reg), mits geen monitordriver installed, anders 2,48 (directly from monitor)), maar was hier zo aangewend dat het voor mij normaal was geworden, tot ik mijn monitor naast die van een vriend van me zette en zag HOE donker het eigenlijk wel niet was. Dit is het begin van het einde dacht ik, brightness en contrast stonden maximaal (hoewel ik het nog wel vreemd vond dat hoge intensiteit kleuren wel normaal weergegeven werden) en rood bleek overdanig aawezig (donkergrijs was meer donkerbruin).
Ik draai nu 1152x864@85Hz, heb een tijd op 1280x960@75Hz gedraaid, maar te klein en slechts 75Hz. Ook heb ik een keer de monitor op 1024x768 @ 100Hz gehad, wat prima draaide, maar na enkele weken verdween het beeld heel even). Voor zover ik mij kan herinneren is de monitor altijd ietwas rozig geweest, maar misschien heb ik iets gemold?

Nu viel mij het volgende op:
Zodra Win98 (ik dualboot 98/XP) NIET weet welke videokaart en monitor zijn aangesloten, geven de standaard drivers (VGA adapter en Standaardmonitor) de goeie gamma correctie, zelfs het overdanige rood valt nog mee.
Na installatie van de Forceware drivers (laatste 66.xx serie en ook 71.84, niet dat het veel uitmaakt, want op m'n Ti4200 en zelfs een GF2MX is het hetzelfde liedje (oudere drivers)) wordt de monitor herkent als: Vision Master Pro 411 /i70A, model A705MT. bijbehorend kleurprofiel wordt (in Win98) erbij gezet, maar niet toegepast (voor de MF701U is er geen kleurenprofiel te vinden in het driverpakket). Als ik dit bij Color correction in de drivers zelf toepas krijg ik idd de gewenste gammacorrectie (hetzij enigzins vaal van kleur). Ik heb zelf een profiel aangemaakt wat bij beter aanstaat:
Rood gamma 2,09 94% bright
Groen gamma 2,25 100% bright
Blauw gamma 2,25 100% bright

Ik zoek een oplossing dit ietsie permanenter te maken, de monitor heeft enkel contrast/bright/temp (4500-10000K) als mogelijke instellingen:
- Is het uberhaupt mogelijk het bovenstaande in de monitor te corrigeren? Enige wat ik hier zie is 1 potmeter draaien voor een gamma/brightness (wie van de 2 is het nou echt :?) boost voor alle kleuren.
- Kan dit met de detectie van Windows te maken hebben i.c.m. Nvidia? (DOS doet het echter ook niet (helemaal) goed, dus een vorm van correctie blijft nodig)
- Het servicemenu van iiyama krijg ik niet met de gevonden combinatie in een ander topic
- Een andere kabel is niet mogelijk, ding zit aan de monitor :(

Anders maar es overstappen op een 19" inchje :9
1 ding is zeker...geen ongecalibreerde monitor voor mij :( - Software...autocorrectie, kan enkel fout gaan :'(

_/-\o_ voor het lezen van dit verhaal

[ Voor 10% gewijzigd door -Sir_Killalot- op 22-03-2005 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben al 4 jaar lang aan het schelden op mijn 17" 107S Philips monitor omdat hij te donker is.
Softwarematig werkte redelijk, maar ik moest na elke herinstallatie van windows weer prutsen om het goed te krijgen. Ook na het spelen van een spel was het scherm vaak veel te donker of te licht omdat hij het kleurenschema niet goed oppikte.
Van sommige ATI drivers deden de sneltoetsen ingame het ook niet, zodat ik in bijv CS geen bal meer zag.

Na lang twijfelen heb ik gisteravond toch mijn monitor opengemaakt en het gamma van mijn monitor opgeschroeft!

Ik weet best veel van electronica, maar ik heb echt een hekel aan hoogspanning.
Het was een beetje zoeken naar het draaiknopje, maar ik heb hem kunnen vinden op een zwart ingepakte transformator aan de rechter zijkant van de monitor.

er zitten 3 draaiknoppen op. 2 voor de focus en een grotere waar "screen" bij stond. Dat was het gamma knopje.
De draairichting was net andersom als uit deze FAQ.
Rechtsom was bij mij feller.

Het resutlaat is echt super!
Bij 6800K kleurinstelling nog wat aan de donkere kant maar plaatjes en foto's zijn veel beter te zien.
Eventueel kan ik met een custom kleurtemp een wat helderder beeld krijgen.

veel dank aan FP|IA voor de FAQ _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2005 15:03 . Reden: typ0 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-08 23:30
k; gamma dus. Thx, ook maar es doen dan (waarom ze er niet gewoon altijd een knoppie op zetten is beyond me :?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:33
Ik heb ook last van een erg donkere monitor. Het is een 17" Scott 795H met LG Beeldbuis.
Met de grijswaardentest in de startpost was alles pikzwart vanaf 80%, met brightness & contrast op allerhoogst.

Ik ben dus maar eens gaan zoeken naar het schroefje in de monitor voor de gamma/brightness.

Het open maken ging vrij lastig, maar met een aantal schroevendraaiers heb ik hem open kunnen wrikken.

Ik heb er wat foto's van gemaakt, ze zijn alleen erg brak, en ik weet niet of de gamma wel goed staat, want dat kan ik niet checken op mijn monitor ;)

De open monitor zag er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.mlems.demon.nl/GoT/Rotzooi/monitor_open1_klein.jpg
klik voor grote versie

Van iets dichterbij:
Afbeeldingslocatie: http://www.mlems.demon.nl/GoT/Rotzooi/monitor_open2_klein.jpg
klik voor grote versie

Daar zie je (met een beetje verbeelding) twee schroeven, zoals beschreven in de startpost, maar deze zijn voor de vertical en horizontal focus. Dus niet voor de brightness, ik heb nog even verder gezocht naar schroefjes, maar helaas niet gevonden.

Helaas ondersteund deze monitor dus niet die functie. Dan maar eens gaan prutsen met software.

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf zit ik al enkel dagen te prutsen om mijn twee beeldschermen goed te krijgen.

Hier (en ook in de calibratie-tool van NVidia) word aangeraden 6500 K te gebruiken, ik was echter gewoon om 9300 K te gebruiken omdat de meeste monitors ook standaard op 9300 K staan.

Toen ik op dit topic terecht kwam besloot ik alles nog een keer opnieuw te doen. Nu blijkt het dat 2.20 veel te fel is en heb ik hem gezet op 1.40 (Eigenlijk 1.31 omdat dit de dichtsbeide waarde is die de slider wilt nemen :? )

Nu is het gelukt om mijn twee beeldschermen exact dezelfde kleuren te laten weergeven (ADI MicroScan 6G en AOC Spectrum 7Glr)

Het temperatuursverschil zal wel even wennen zijn, wie weet merk ik het niet meer over een half jaar. :)

Bewerking:
Zoals de TS zegt: Vertrouwen hebben.

Ik vind zelf dat alle prentjes nu veel mooier zijn maar ik ben nog niet tevreden met de weergave van de witte kleur, ook de achtergrond in de TS vind ik zeer mooi.
Verwijderd schreef op woensdag 17 december 2003 @ 17:35:
[...]

Ik krijg binnen twee weken (hopelijk) een nieuwe monitor. Ik heb de helpdesk van Dell ervan kunnen overtuigen dat een brightness van 0 niet echt normaal is. Tot die tijd zit ik dus met een brak beeld. Het spijtige van alles vind ik dat dit scherm geometrisch goed is! Beter als m'n voorgaande schermen! Je zal het zien: krijg ik straks een nieuw scherm, zijn de kleuren goed, maar de geometrie niet...

Iemand overigens ooit wel eens gehoord van een monitor die met helderheid op 0 nog niet te donker is....? Volgens mij ligt het aan de kabel, die je jammergenoeg niet kunt verwisselen... Nu maar hopen dat niet al deze schermen (Dell M992) zo licht zijn...
Dit had ik even voor met mijn AOC Spectrum 7Glr tijdens mijn langdurige calibratie, zelf vond ik het ook vreemd dus ben ik alles op de standaardwaarden gaan zetten (Monitor & Software & Drivers) en toen was het weer weg.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2005 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mij was m'n Siemens-Nixdorf MCM1705 juist veel te helder voor de afwisseling.
Op helderheid 0 was er nog veel te veel licht aanwezig, zwart was grijsgroenig.
Dankzij dit topic op het idee gebracht _/-\o_
Ik heb dus nu de helderheids potmeter op de hsp trafo gecorrigeerd, wat een verademing :)

Ik laat hem hier ook maar op 9300 Kelvin, bij het bewerken van foto's schakel ik op de monitor zelf even naar 6500 Kelvin, dat is inderdaad dan wel wat warmer en snel te doen.

Weet iemand of er van deze monitor een WinXP driver is? Kan hem nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pesticide
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-02 18:30

Pesticide

Competitief gamen is een sport

Hor mensen sorry voor deze oude topic te bumpen maar ik heb na jaren 9300 t egebruiken op 22 inch monitoren ( wegens uit gewoonte altijd dat zo hoog mogelijk te zette) het licht gezien en mijn god wat heb ik al die jaren vage kleuren gehad :(

Afin back to topic ik heb hier een dell inspiron 8100 met een uxga scherm (1600 1200) en de kleuren zijn daar nu na nader inzien verschrikkelijk mat op. Hoe kan ik daarvan de kleurtemepratuur instellen ? Ik vind er niks over op google. Precies alsof laptop tfts zo niet instelbaar zijn ( terwijl die van de zelfde band komen van gewone tfts)

Manager International Partners @Electronic Sports League Europe @http://www.esl.eu/eu Linkedin Profile http://www.linkedin.com/in/pesticide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-07 10:52
Ja, ik weet dat de laatste post in dit topic erg lang geleden is. Maar ik heb een probleem met de brightness van mijn LCD in mijn laptop. Deze staat standaard enorm hoog. Ik heb hem al tot -100 teruggeschroefd via het Ati Control Center. Is het echter ook mogelijk om via andere software deze nog verder te verlagen???

Bij voorbaat dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudok12
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:30
Bij LCD scherm willen brightness en contrast nog wel eens omgewisseld zijn/ anders werken dan je denkt 8)7. De felheid van de backlight van het LCD scherm bepaalt je contrast, maar ook helderheid. Sommige schermen hebben zelfs maar 1 knop (intensiteit backlight). Probeer daarom eens het contrast terug te schroeven: dit zou je backlight minder fel moeten doen schijnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-07 10:52
Ja dit helpt inderdaad wel hoor. Ik kreeg de notebook RMA met een nieuw scherm terug waarbij me dus opviel dat zwart geen zwart meer was en de kleuren gewoon een witte waas hadden. Moet misschien nog maar eens bellen of er in mijn notebook nergens een knopje zit waarmee ik dat hardwarematig aan kan passen, maar voorlopig red ik me wel met de softwareaanpassingen :)
Pagina: 1 2 Laatste