Weer een paar maanden later...:P
Ik post het hier maar aangezien het hier het beste past (warning: long post ahead

):
Ik heb:
Iiyama Vision Master 406 17" (model MF701U.99 - zegt OSD, feb 2001 gefabriceerd, enkele maanden later nieuw gekocht - niet meer te vinden op de iiyama site)
max = 1600x1200 @ 60Hz (Win98 geeft 75Hz als optimum (1024 en 1280))
ingesteld op 9300K
100% contrast
85-100% brightness (nu 30-40%)
aangesloten op de VGA poort (dus geen DVI->VGA, wat overigens geen verschil maakt)) van een nVidia XFX GeForce 6800LE.
Of het VGA signaal op 1,0V of 0,7V staat heb ik geen idee van, dit is nergens terug te vinden.
Deze monitor heb ik lange tijd aangekeken zonder enige gammacorrectie (2,20 volgens PowerStrip (Win reg), mits geen monitordriver installed, anders 2,48 (directly from monitor)), maar was hier zo aangewend dat het voor mij normaal was geworden, tot ik mijn monitor naast die van een vriend van me zette en zag HOE donker het eigenlijk wel niet was. Dit is het begin van het einde dacht ik, brightness en contrast stonden maximaal (hoewel ik het nog wel vreemd vond dat hoge intensiteit kleuren wel normaal weergegeven werden) en rood bleek overdanig aawezig (donkergrijs was meer donkerbruin).
Ik draai nu 1152x864@85Hz, heb een tijd op 1280x960@75Hz gedraaid, maar te klein en slechts 75Hz. Ook heb ik een keer de monitor op 1024x768 @ 100Hz gehad, wat prima draaide, maar na enkele weken verdween het beeld heel even). Voor zover ik mij kan herinneren is de monitor altijd ietwas rozig geweest, maar misschien heb ik iets gemold?
Nu viel mij het volgende op:
Zodra Win98 (ik dualboot 98/XP) NIET weet welke videokaart en monitor zijn aangesloten, geven de standaard drivers (VGA adapter en Standaardmonitor) de goeie gamma correctie, zelfs het overdanige rood valt nog mee.
Na installatie van de Forceware drivers (laatste 66.xx serie en ook 71.84, niet dat het veel uitmaakt, want op m'n Ti4200 en zelfs een GF2MX is het hetzelfde liedje (oudere drivers)) wordt de monitor herkent als: Vision Master Pro 411 /i70A, model A705MT. bijbehorend kleurprofiel wordt (in Win98) erbij gezet, maar niet toegepast (voor de MF701U is er geen kleurenprofiel te vinden in het driverpakket). Als ik dit bij Color correction in de drivers zelf toepas krijg ik idd de gewenste gammacorrectie (hetzij enigzins vaal van kleur). Ik heb zelf een profiel aangemaakt wat bij beter aanstaat:
Rood gamma 2,09 94% bright
Groen gamma 2,25 100% bright
Blauw gamma 2,25 100% bright
Ik zoek een oplossing dit ietsie permanenter te maken, de monitor heeft enkel contrast/bright/temp (4500-10000K) als mogelijke instellingen:
- Is het uberhaupt mogelijk het bovenstaande in de monitor te corrigeren? Enige wat ik hier zie is 1 potmeter draaien voor een gamma/brightness (wie van de 2 is het nou echt

) boost voor alle kleuren.
- Kan dit met de detectie van Windows te maken hebben i.c.m. Nvidia? (DOS doet het echter ook niet (helemaal) goed, dus een vorm van correctie blijft nodig)
- Het servicemenu van iiyama krijg ik niet met de gevonden combinatie in een ander topic
- Een andere kabel is niet mogelijk, ding zit aan de monitor
Anders maar es overstappen op een 19" inchje
1 ding is zeker...geen ongecalibreerde monitor voor mij

- Software...autocorrectie, kan enkel fout gaan

voor het lezen van dit verhaal
[
Voor 10% gewijzigd door
-Sir_Killalot- op 22-03-2005 19:50
]