[HowTo] Handleiding ter correctie van zeer donkere monitoren

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 8.879 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
(Waarschuwing vooraf: deze tekst is ietsjes aan de lange kant.)

Inleiding

Er zijn veel mensen die het probleem van een donkere monitor hebben. Hierdoor zijn foto's te donker, screenshots missen detail, en spellen kunnen niet worden gespeeld zonder zeer hoge kleurcorrecties. Dit kan liggen aan de grafische kaart, aan de monitor, of aan de combinatie van beide. In de meeste gevallen kan men er echter van uit gaan dat de monitor de schuldige is. Heel vaak zijn het Trinitron en DiamondTron monitoren die last hebben van donker beeld. Dit komt omdat deze monitoren een hoog-contrast beeldbuis hebben, van erg donker glas, in combinatie met het feit dat ze zijn ingesteld op gamma waarde 1.0. Wat dit precies betekent, lees je ook in deze tekst.

Zelf heb ik een Iiyama Vision Master Pro 454, een monitor met een hoog-contrast DiamondTron M2 beeldbuis, gecalibreerd op gamma 1.0, en ik heb derhalve last van het bovenstaande probleem. Daaran begon ik mij danig te ergeren.

Daarom heb ik mij in het weekeinde hiermee beziggehouden, om mijn "donkere monitor" probleem permanent op te lossen. Hieronder schrijf ik een samenvatting van hetgeen ik heb geleerd, en de stappen die ik heb uitgevoerd, in de hoop dat mensen er nog iets aan hebben. Voor mij is nu het hele probleem opgelost. Deze post reduceert ook wellicht ook de terugkerende topics "Zeer donkere monitor in spellen", waarvan ik er zelf ook al 1 of 2 heb gepost in het verleden...

Deze handleiding kan echter alleen goed gebruikt worden als de monitor heel donker is in SPELLEN, EN TEGELIJK BIJ FOTO'S, EN BIJ HET BEKIJKEN VAN SCREENSHOTS. Indien de monitor alleen donker is in spellen, maar foto's en screenshots van deze spellen GOED zijn, dan heb je waarschijnlijk een probleem met je grafische kaart (of de instellingen ervan) betreffende spellen, en niet met de kleurcalibratie in het algemeen.

:? Mijn monitor is erg donker in spellen en bij het bekijken van screenshots, maar Windows zelf ziet er goed uit

Dit heeft niet alleen te maken met de instellingen voor het contrast en de helderheid, maar vooral ook met de zogenaamde gamma-waarde van de monitor. Er zijn twee mogelijkheden betreffende deze gamma-instelling, en één zorgt ervoor dat spellen donker zijn, terwijl Windows er goed uitziet, en de andere zorgt ervoor dat beiden in orde zijn.

1: De monitor is hardwarematig gecalibreerd op een hoge, lichte gamma-waarde. Dit is vooral het geval bij goedkopere monitoren, die "algemeen goed" moeten zijn. Zij moeten een acceptabel beeld geven voor alle toepassingen, maar het beeld hoeft niet perfect te zijn. Deze hardwarematige calibratie zorgt ervoor dat spellen licht zijn, vanwege de hoge waarde. Omdat de monitor Plug&Play is, ziet Windows dat hij gecalibreerd is voor een hoge gamma-waarde, en zal dan automatisch de weergave van de GUI verdonkeren, om voor deze hoge waarde te compenseren. Dit gebeurt na de detectie van de monitor tijdens het opstarten.

Het gevolg is, dat spellen er goed licht uitzien, en Windows ziet er goed uit om mee te werken. Dit zijn de beste monitoren voor mensen die zonder gezeur willen kunnen werken, maar die niet veeleisend zijn. Deze monitoren zijn namelijk erg moeilijk te her-calibreren, omdat zij hardwarematig niet uitgaan van gamma-waarde 1.0.

2: De andere mogelijkheid is natuurlijk die aan de andere kant, die vaak wordt gebruikt door duurdere monitoren. Die zijn niet hardwarematig gecalibreerd, en hebben daarom een standaard gamma-waarde van 1.0. Dit is voor spellen en foto's funest: deze zullen héél er donker, zo niet zwart zijn op dergelijke monitoren. Windows heeft er echter geen last van. Na de detectie van de monitor en het vaststellen van de lage gamma-waarde, zal Windows de weergave zo licht maken, dat deze goed uitziet. Of men nu een Windows-kleurenschema selecteert op een hardwarematig gecalibreerde monitor (als in 1), of op een monitor met gamma 1.0, maakt niet uit. De schema's zullen er hetzelfde uitzien vanwege de aanpassingen die door Windows worden gedaan.

Het gevolg is dat Windows er goed uit ziet, maar spellen véél te donker zijn om te spelen, en foto's te donker zijn om te bekijken. Deze monitoren zijn niet geschikt voor mensen die niet bereid zijn om zelf met instellingen te rommelen, maar ze zijn wel geschikt voor veeleisende mensen, omdat zij de monitor zelf voor hun behoeften kunnen calibreren. Deze monitoren zijn óf met controls/OSD in te stellen, of ze kunnen softwarematig worden gecalibreerd, maar het is bij deze modellen niet zo moeilijk.

:? OK, maar wat is een gamma-waarde nu precies?

Precies kan ik het niet uitleggen. Een gamma-waarde is een manier om de helderheid en kleurverdeling in een plaatje (of een monitor) uit te drukken. gamma-waarde 1.0 is lineair, en alles daarboven of eronder is non-lineair. Een verdubbeling van de helderheid van een plaatje lmet gamma 1.0 levert inderdaad een 2x zo licht plaatje op, terwijl een plaatje met waarde 1.1 méér dan 2x zo licht wordt bij een verdubbeling van de helderheid. Zie deze link voor meer informatie.

:? De gamma-waarde is toch niet het enige?

Nee, inderdaad. Met alleen de juiste gamma-waarde zul je de monitor niet goed kunnen instellen, maar het is wel een héél stuk in de richting. Er spelen ook nog andere factoren mee, zoals helderheid, contrast en kleurtemperatuur. Deze 3 termen zullen hieronder besproken worden.

:? Helderheid en contrast

Helderheid en contrast bepalen hoe de monitor wit en zwart zal weergeven. Als het contrast te laag is, dan zullen wit en zwart beiden meer grijs worden. Is het contrast te hoog, zonder een goed ingestelde helderheid, dan zullen heel licht- en donkergrijze tinten uitzien als respectievelijk wit en zwart. Helderheid en contrast hangen nauw met elkaar samen: verhoog het contrast, en de monitor zal donkerder worden. Verhoog de helderheid, en het contrast gaat omlaag. Het is de kunst om deze beiden zo in te stellen, dat het verschil tuusen puur wit (0% zwart) en de volgende stap (5% zwart) nog zichtbaar is; aan de andere kant geldt hetzelfde. 100% zwart en 95% zwart moeten ook nog nét van elkaar te onderscheiden zijn.

:? Kleurtemperatuur

Kleurtemperatuur is heel belangrijk, zeker als veel met foto's of met video wordt gewerkt op de computer. Er zijn verschillende standaarden, en allen hebben hun nut, al zijn ze niet goed uitwisselbaar. Bij het bewerken van af te drukken foto's wordt een andere kleurtemperatuur gebruikt dan bij het opstellen van foto's voor op het scherm. (Internet, of een Foto-DVD voor op televisie, bijvoorbeeld.)

Kleurtemperatuur wordt gemeten in graden Kelvin, en er wordt gesproken over warme en koude kleuren. Het klinkt misschien een beetje vreemd, maar hoe HOGER de temperatuur van de kleur, hoe KOUDER de kleur wordt, en omgekeerd. Kijk maar eens naar een TL-buis. Daarvan wordt altijd gezegd dat hij een "koud licht" verspreidt. De kleurtemperatuur van een TL-buis is ongeveer 10.000 graden Kelvin. Dat is de reden van het witte licht. Een gloeilamp heeft warm, geel licht. Deze hebben een kleurtemperatuur van 3.200 tot 4.500 graden Kelvin.

Waarom is licht en kleur "koud" of "warm"? Dat komt door de hoeveelheid rood, of blauw die in het licht aanwezig is. Hoe hoger de kleurtemperatuur, hoe meer blauw er in het licht zit, en hoe minder groen en rood, waardoor de kleur kouder wordt. Als de kleurtemperatuur lager wordt gemaakt, dan zit er meer rood en groen in het licht, en minder blauw. Dan wordt de kleur warmer.

Er zijn 3 gangbare kleurstandaarden.

- 5.000 Kelvin (af te drukken/te ontwikkelen foto's)
- 6.500 Kelvin (foto's op het scherm)
- 9.300 Kelvin (computerwerk)

Hieronder zie je 3 grafiekjes, die de hoeveelheden rood, groen en blauw in elke kleurtemperatuur weergeven. Het zijn de grafieken van respectievelijk 5.000, 6.500, en 9.300 Kelvin.

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/vb/donkeremonitoren/5000K.jpg Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/vb/donkeremonitoren/6500K.jpg Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/vb/donkeremonitoren/9300K.jpg

Waarom wordt voor foto's 5.000 Kelvin gebruikt? De reden is vrij simpel, maar ook een beetje lachwekkend. Deze standaard is opgezet door Kodak. Het licht, om 12:00 uur 's middags bij een onbewolkte lucht, heeft een temperatuur van 5.000 Kelvin, *bij het hoofdkantoor van Kodak*. Zij hebben dus gewoon de kleurtemperatuur gemeten bij hun voordeur, en dat als standaard verheven. Deze kleurtemperatuur geldt nu voor foto's die worden ontwikkeld. Zoals ik daarstraks al zei, er zit bij een lage temperatuur meer rood en groen in de kleur. Dit is de reden waarom oudere foto's na verloop van tijd geel-rood worden; rood en groen gemengd wordt uiteindelijk geel, als het blauw uit de foto wegtrekt. Blauw is een nogal vergankelijke kleur, met rood op de tweede plaats, en groen "vergaat" het slechtste. (En dit is weer de reden waarom groen zo moeilijk weg te krijgen is als men een tatoeage laat weglaseren.)

6.500 Kelvin is de kleurtemperatuur waarin rood, groen en blauw allen gelijk vertegenwoordigd zin. Daarom is op het plaatje ook een witte lijn te zien. Deze kleurtemperatuur wordt gebruikt voor het bewerken van foto's die alleen op het scherm (of, overwegend op het scherm) worden getoond, en waarbij printen slechts een bijzaak is. Deze temperatuur wordt ook gebruikt voor het bewerken van video's, omdat een TV meestal een kleurtemperatuur van 6.500 Kelvin heeft. Er zijn echter tegenwoordig ook TV's die kunnen worden ingesteld op andere kleurtemperaturen.

9.300 Kelvin wordt bijna alleen maar gebruikt om tekst te verwerken, en ander standaard werk op een computer. Deze temperatuur bevat veel te veel blauw om serieus nuttig te kunnen zijn voor het bewerken van foto's of films. De reden waarom deze kleurtemperatuur is ingevoerd, is de helderheid ervan. Hoe lager de kleurtemperatuur, hoe moeilijker het voor een monitor wordt om kleuren goed weer te geven; een lagere temperatuur is veel minder fel dan een hogere. "Vroeger" konden alleen de allerduurste monitoren 5.000 en 6.500 Kelvin goed weergeven, op de gewone monitoren was de kleur te donker. Daarom is 9.300 Kelvin ingevoerd; deze temperatuur heeft een enorme helderheid. Tegenwoordig kunnen echter veel monitoren 5.000 Kelvin goed weergeven, en kunnen alle monitoren 6.500 Kelvin zonder problemen laten zien. Er is dus eigenlijk geen echte reden meer voor de termperatuur van 9.300 Kelvin.

:? Waarmee moet ik de monitor calibreren?

De kleurweergave is niet alleen afhankelijk van de monitor, maar ook van de grafische kaart en het omgevingslicht. Het instellen van de kleurweergave kan op verschillende manieren.

1) Met de controls van de monitor zelf. Indien de monitor controls heeft voor een te wijzigen instelling, gebruik deze dan.

2) Via de drivers van de grafische kaart. Dit is de next-best option, omdat hier de weergavecorrectie pas in werking treedt als het hele OS en de drivers geladen zijn. Het is goed mogelijk dat pas na het inloggen (of zelfs tijdens het inloggen) opeens de weergave op de monitor verandert, omdat de driver de instellingen heeft toegepast.

3) De laatste mogelijkheid. Niet de beste, maar nog steeds beter dan geen correctie. Het is "niet goed", omdat de instellingen pas heel erg laat worden toegepast, namelijk nadat het programma is opgestart. Gebruik een programma als PowerStrip. PowerStrip zelf heeft veel mogelijkheden, van het corrigeren van de individuele kleuren rood groen en blauw, tot het opslaan van verschillende profielen die je met een sneltoets kunt oproepen. Zo kun je bijvoorbeeld instellingen maken die je prettig vind voor spellen (de instellingen in deze guide, bijvoorbeeld), terwijl je dat voor Windows minder goed vindt. Dan definieer je voor Windows andere instellingen, en kent beiden toe aan een hotkey. PowerStrip is niet gratis. Een demo is te downloaden op http://www.entechtaiwan.com/

Het is mogelijk om alle 3 de mogelijkheden door elkaar te gebruiken; het enige waar meestal problemen bij onstaan is het instellen van de kleurtemperatuur. PowerStrip gaat uit van een 6.500 Kelvin monitor. Als dan in Powerstrip een kleurtemperatuur wordt ingesteld, dan is het ook echt die temperatuur. Als er 6.500K wordt ingesteld, dan corrigeert Powerstrip dus eigenlijk niet. Stel je 6.600K in, dan corrigeert PowerStrip de kleurtemperatuur 100K positief. Heb je echter een monitor die ingesteld staat op 9.300 Kelvin, dan zal deze dus na de correctie van Powerstrip een kleurtemperatuur weergeven van 9.400 Kelvin (waardoor hij nog blauwer wordt).

:? En hoe weet ik dat JOUW monitor goed staat?

Dat is natuurlijk een kwestie van vertrouwen. Ik heb mijn monitor ingesteld aan de hand van een aantal goed gemaakte digitale foto's. Deze zijn gemaakt met een Canon Digital Ixus 400, en door een professionele fotograaf ontwikkeld. De digitale foto's heb ik op mijn computer gezet, en ik ben mijn monitor gaan instellen totdat de foto's op het scherm hetzelfde uitzagen als de foto die ik in mijn handen had. Tevens heb ik van een aantal spellen screenshots genomen (hieronder gepost) waarvan ik wéét hoe ze moeten uitzien. Ook hiermee heb ik rekening gehouden. De gamma-waarden en contrast/helderheidsinstellingen stonden allemaal op default bij deze spellen; het spel is dus niet gecorrigeerd.

Het enige dat ik kan zeggen om je te overtuigen is het volgende:Ik kan nu al mijn spellen die ik eerst ALLEMAAL moest corrigeren, goed spelen zonder correctie. Sommige spellen wilde ik iets helderder hebben, of juist iets doffer, en die heb ik achter een tikje bijgesteld. Het is echter niet meer nodig om in bijvoorbeeld Return to Castle Wolfenstein, en in NeverWinter Nights, de gamma-instelling 170% of nog meer te corrigeren. Ook alle websites en screenshots van andere spellen zien er goed uit. Ga voor vergelijking wel naar een beetje professionele site zoals GameSpot, Gamesdomain, of IGN. Als je naar een amateursite gaat, dan hebben zij misschien hun foto's en screenshots gecorrigeerd, terwijl EIGENLIJK het systeem waarop de website is gemaakt gecorrigeerd had moeten worden. Professionele sites zien er op mijn computer nu perfect uit, en veelal beter dan voorheen. Vroeger corrigeerde ik mijn monitor via PowerStrip als een site veel screenshots had die ik niet goed bekijken kon. Nu is dat niet meer nodig.

:? Nou, en hoe calibreer ik mijn monitor dan?

Nu we deze achtergrondinformatie hebben, kunnen we overgaan tot het calibreren van de monitor. Dat wordt stap voor stap uitgelegd, met plaatjes ter referentie. Scroll even naar beneden, en bekijk de plaatjes in deze post. Indien de plaatjes er nu direct al perfect uitzien, hoef je jouw monitor niet opnieuw in te stellen. Zien de plaatjes er verkeerd uit, dan is enige calibratie nodig. Met verkeerd bedoel ik het volgende:

- Donker, zo donker dat alle donkere kleuren zwart zijn
- Veel te licht, met verlopen kleuren
- Teveel blauw of rood in de plaatjes

Voorbereiding

Voordat je begint met het aanpassen van de monitor, moet je het zo donker mogelijk maken in de kamer, om alle invloeden van lichtbronnen weg te nemen. Doe als het kan de rolluiken naar beneden, en haal alle lichtbronnen weg die direct licht op de monitor gooien. Direct licht op je beeldbuis is funest voor je kleuren. Je zult nooit goed kunnen calibreren, hoe hard je ook probeert. Zorg ook dat er geen licht van achter de monitor komt. Je monitor zal donkerdere kleuren laten zien volgens je perceptie, vanwege de helderheid van de lichtbron. Het beste is een plafondlamp zoals een gloeilamp, of een niet te sterke TL-buis.

Helemaal donker is niet goed, omdat je normaal ook niet in een compleet donkere kamer werkt. Als je klaar bent, kun je je standaard lichtbronnen weer herstellen. Zijn je kleuren dan opeens verkeerd, dan moet je die lichtbronnen aanpassen. Verplaats een lamp, verdraai de lamp aan het plafond, maak een bepaalde lamp uit of een andere aan. Hetgeen ik zei over licht op de beeldbuis, of licht van achter de monitor, geldt natuurlijk ook nog steeds NA de calibratie.

Instelling van de kleurtemperatuur

Als eerste moet de kleurtemperatuur worden ongesteld.

5.000 Kelvin moet je alleen gebruiken als je overwegend werk doet met foto's die moeten worden ontwikkeld of moeten worden porfessioneel afgedrukt op een hoge kwaliteit. Voor dagelijks gebruik, zoals tekstverwerking en spellen, is deze kleur te rood/groen. Dit levert een licht gelig beeld op.

9.300 Kelvin is totaal ongeschikt voor elk werk, behalve standaard tekstverwerking en spreadsheetwerk. De kleur is véél te blauw om ook maar enigszins te kunnen worden gebruikt voor andere dingen zoals foto's en video. Spellen zijn natuurlijk wel speelbaar, al zullen ze ook niet helemaal goed uitzien. Een voordeel van deze kleurtemperatuur is dat hij heel erg helder is. Als je echter een oude monitor gebruikt die niet goed meer te lezen is, dan zou je deze kleurtemperatuur kunnen overwegen.

6.500 Kelvin is de temperatuur waar de meeste spellen en toepassingen van uitgaan. Deze temperatuur heeft een gelijke vertegenwoordiging van rood, groen en blauw. Het is voor computerwerk de beste temperatuur, omdat wit ook echt wit is, en neutraal grijs is ook echt neutraal grijs.

Bekijk het onderstaande plaatje

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/vb/donkeremonitoren/squares.jpg

Let nu nog niet op de helderheid en het contrast, maar kijk uitsluitend naar de kleur. Het grijs moet echt neutraal grijs zijn, zonder blauwige tint. Is het grijs blauwachtig, daan staat de kleurtemperatuur te hoog. Waarschijnlijk staat je monitor ingesteld op 9.300 Kelvin. Tevens moet het grijs geen rood/gele tint hebben. Als dit het geval is, dan staat je monitor waarschijnlijk op 5.000 Kelvin. Dit is ALLEEN goed als je héél veel met foto's werkt. Dan kun je het zo laten staan, anders moet je dit veranderen. Het zwart moet ook zwart zijn, en er mag geen paarse zweem inzitten, terwijl het wit niet creme-achtig moet uitzien.

Kijk of je monitor deze instelling heeft. Zo ja, zet hem dan op 6.500 Kelvin. Stond hij eerst op 9.300, dan zal de monitor donkerder worden, stond hij op 5.000K, dan zal hij lichter worden. Heeft de monitor deze instelling niet, stel dan de kleurtemperatuur bij met de drivers van je grafische kaart, als die dit kan, of met een programma als PowerStrip.

Gamma correctie via software

De volgende stap is de gamma correctie. Na veel testen ben ik erachter gekomen dat gamma 1.8 voor een heleboel monitoren de juiste waarde is. Na naspeuringen op het internet blijkt dat voor PC's de standaard gammawaarde inderdaad 1.8 is.

Hier zit echter een kleine kink in de kabel. De standaard voor PC/Windows is eigenlijk gamma 2.2. Waarom gebruiken veel PC's dan 1.8? Dat is zo om de volgende reden. Apple gebruikt al heel erg lang 1.8 als waarde, en omdat de Macintosh vroeger (ook nu vaak nog) dé primaire DTP computer was (en is) bij veel bedrijven die zich professioneel bezighouden met foto's en drukwerk, is deze waarde standaard geworden voor zulk drukwerk. Ondanks dat Microsoft haar eigen "standaard" van 2.2 heeft geïntroduceerd, worden monitoren ook voor Windows meestal op 1.8 gecalibreerd. 2.2 is mogelijk, maar dan moet je de helderheid van de monitor verder terugdraaien.

We houden ons maar aan de oudste, en nu nog gangbare drukwerk standaard:

Zet om te beginnen de gammawaarde op 1.8.

De nVidia drivers hebben de mogelijkheid om de gammawaarde in te stellen voor alle kleuren tegelijk, maar ook per kleur apart. Dat kan in het volgende venster:

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/vb/donkeremonitoren/gammacorrection.gif

Ik heb van ATI 2 plaatjes gekregen, blijkbaar uit twee verschillende drivers. Deze zijn geleverd door respectievelijk AvK en Hennessy. Bedankt! Je zult zelf even moeten kijken welk plaatje op jouw situatie van toepassing is.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mj.vanthoor/monitor/monitor/atiavk.jpg Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mj.vanthoor/monitor/monitor/atihen.jpg

Waarschijnlijk moet je dit doen in de drivers van je grafische kaart. Je zult in de (geavanceerde) opties van je drivers moeten kijken waar de gammawaarde staat. Er zijn maar weinig monitoren die deze optie hebben. Heeft je grafische kaart deze instelling niet, gebruik dan PowerStrip om de waarde te corrigeren.

Het is mogelijk dat deze waarde niet perfect is voor jouw systeem; je kunt dan later eventueel 1.7 of 1.9 proberen, en met PowerStrip heb je zelfs de mogelijkheid om 1.75 en 1.85 uit te proberen.

Soms kan het zijn dat je een computermonitor hebt die probeert een de Windows-standaard aan te houden, en dan is dus zelfs gamma 1.8 nog te donker; stel dan om te beginnen 2.2 in. Later kun je testen met 2.1 en 2.3 indien dit nodig mocht zijn. Deze situatie zal echter niet snel voorkomen.

Er is ook nog een andere mogelijkheid. Deze waarde van 1.8 is de standaard voor een monitor die hardwarematig op gamma 1.0 is gecalibreerd. De getoonde contrast- en kleurbalken zijn gemaakt met een uiteindelijke gammawaarde van 1.8 als doel.

Indien jij een monitor (of grafische kaart) hebt die al een gamma correctie uitvoert om de een of andere reden (een andere correctie dan 1.8), dan is een instelling van gamma 1.8 wellicht niet goed. Het is niet de bedoeling dat er klakkeloos 1.8 wordt ingesteld; de gammawaarde van het TOTAAL moet 1.8 zijn. Indien bij jouw systeem de balken en plaatjes al goed uitzien bij ingestelde waarde van gamma 1.4, laat dat dan lekker zo. Je monitor, of grafische kaart corrigeert waarschijnlijk zelf al 0.4. Als jij dan een gammawaarde van 1.4 instelt (óók een correctie van 0.4), dan kom je in totaal op een correctie van 0.8, oftewel gammawaarde 1.8.

Nu is je beeld waarschijnlijk ontiegelijk helder, en heel erg flets. Het kleurenschema van Windows ziet er ook niet meer uit; waarschijnlijk veel te licht. Maak je hierover geen zorgen, en werk gewoon door. Dit zal later worden gecorrigeerd.

Helderheid / Gamma ophogen via stelschroef op de eindtrafo

CME Moderator euss wordt bedankt voor het leveren van dit stuk tekst :)

Op deze manier kan de helderheid en de gammawaarde van de monitor hardwarematig worden aangepast. Dit moet gebeuren als de monitor aanstaat, omdat iemand naar het beeld moet kunnen kijken als je zelf aan de schroefjes draait. Als je je zelf niet vertrouwt in situaties als deze, vraag dan hulp aan iemand die hier ervaring mee heeft. Een monitor staat op sommige plaatsen onder hoge spanning, en het werken met een monitor die aanstaat is gevaarlijk!

Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/alert.gif Voordat je hiermee aan de slag gaat Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/alert.gif :
  • Stel je monitor en Windows in op de hoogste kleurtemperatuur. Meestal zal dit 9300 Kelvin zijn.
  • Zet je helderheid en contrast op de monitor op de hoogste stand.
  • Stel je Windows buroblad in op een egaal zwarte achtergrond (geen buroblad-achtergrond).
  • Werk alleen met geisoleerde schroevendraaiers en blijf met je handen van alle metalen delen van de monitor.
  • Pas op bij de componenten binnen in de monitor. Deze bevatten hoogspanning en sommige componenten zijn nog geladen zelfs al is de monitor uitgeschakeld. De 220V stekker eruit en de monitor inschakelen is meestal voldoende om deze spanningen te ontladen van de meeste, maar niet alle componenten.
  • Zet je monitor horizontaal neer zoals hij normaal ook staat als je gaat afstellen. Niet op de zijkant, schuin, op de kop etc, want dan klopt er niks meer van het beeld. Intern in de monitor is nl. rekening gehouden met het aard-magnetisch veld om het beeld correct weer te geven.

Voor het verdraaien van je stelschroef op de eindtrafo zul je de achterkap van de monitor moeten verwijderen om er bij te kunnen. De eindtrafo is makkelijk te herkennen als een gesealde transformator welke met een hoop pinnen aan de print gesoldeerd zit, vlak bij de eindtransistors (welke aan koelribben zitten ivm vermogen/warmte). Een dikke draad loopt van de eindtrafo naar de beeldbuis.

Voorbeeld van een eindtrafo (flybacktransformer):

Afbeeldingslocatie: http://www.murata.com/nproduct/img/vide03p.gif

Even een voorbeeldje waar je de eindtrafo vindt:

Afbeeldingslocatie: http://www.fizziker.com/HighVolts/CLOSEUP.JPG

Meestal zitten er 2 stelschroefjes op de eindtrafo: Brightness + Focus - welke met een druppeltje zegellak of iets dergelijks gefixeerd is. Kijk goed welke de helderheid is, anders zit je met een monitor die eruit ziet als door een matglazen bril als je aan de verkeerde (focus) hebt lopen draaien. Snij een klein beetje de zegellak los, maar laat het zitten, zo weet je wat de oude/originele stand was (anders eerst even een streepje zetten). Verdraai een miniem klein stukje de helderheid door deze linksom te draaien. Pas wel goed op, want oversturing is niet fris voor de componenten op de lange duur (hoogspanning!), als je te ver draait ziet je beeld er grijzig uit en zie je de scan/routourlijnen.

Bij een te hoge helderheid zie je de beeldopbouw lijnen:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/tv-raster.gif

De blauwe is het normale beeld, de rode en groene horen normaal niet zichtbaar te zijn (alleen gekleurd in dit voorbeeld om het verschil aan te duiden, in het 'echt' zullen ze wit/grijs zijn als de achtergrond zwart is)

Het is niet de bedoeling om gelijk de helderheid goed te krijgen, we willen alleen het maximum iets hoger leggen! Daarvoor zijn de nl. de volgende stappen: Controleer of met de andere instellingen van de monitor het beeld op de meest gebruikersvriendelijke / mooie beeld in te stellen is. Is hij niet helder genoeg te krijgen of juist altijd te helder: eindtrafo-brightness iets bijstellen. De reden dat je in het begin van het maximum uitging is om te zorgen dat je beter de oversturing kan zien (scan/retourlijnen). Je wilt namelijk niet dat je later bij het verdraaien van de helderheid op je monitorfront ineens met dergelijke oversturing geconfronteerd worden!

Tips:
  • voor de mensen die bang zijn om aan een open monitor in werking te sleutelen of wat vaker bij de eindtrafo afstelling willen kunnen zonder de monitor weer open te maken: je kunt ook een gaatje boren in de achterwand van je monitor zodat je er een schroevendraaier door kan steken om bij de stelschroef te komen. Daarvoor zal wel minimaal 1 keer de monitor open moeten om de juiste positie van het gat te bepalen.
  • voor mensen met korte armen of een grote monitor: zet op een taktische plaats een spiegel neer. Op die manier kun je makkelijker naar het beeld kijken. Let er wel op dat je een heldere normale spiegel neemt en geen vergrotende of spiegel van rookglas. Een ander optie is natuurlijk iemand anders vragen om het beeld in de gaten te houden.
Naslag:
Repair FAQ of Computer and Video Monitors

Instelling van het contrast en de helderheid

Bekijk de onderstaande afbeelding. Deze balk is een contrast/helderheidsbalk, waar stappen van puur wit (0%) tot diepzwart (100%) instaan. Deze wordt gebruikt voor de instelling van het contrast en de helderheid.

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/vb/donkeremonitoren/contrastbar.jpg

Zet het contrast én de helderheid van je monitor volledig omhoog, naar 100%. Nu wordt je monitor nog fletser, en nog lichter waarschijnlijk... niet om aan te zien zeker. Het zwart van de wit-zwarte procentenbalk balk zal waarschijnlijk grijs zijn. Ook GoT zal waarschijnlijk een heel stuk lichter worden. Maakt niet uit :)

Nu moet je de helderheid verlagen. Blijf de helderheid verlagen totdat het vakje waarin 100% ook echt zwart is, en niet grijs. Je moet echter wel het vakje van 95% nog nét kunnen zien. Er is een minimaal kleurverschil tussen die twee, wat heel moeilijk te zien is. Als je dit 95% vak pas kunt zien als ook het 100% vak grijs wordt, dan moet je een compromis sluiten. Stel de helderheid in elk geval zo in dat je verschil ziet tussen 90% en 100%. Als je het zo kunt krijgen dat je 95% procent ook nog ziet als aparte kleur: perfect. Lukt het niet, stel dan een "aanvaardbaar gemiddelde" in, waarbij 100% zo zwart mogelijk is. Je zou nu ook verschil moeten zien tussen de 0% en 5% vakjes. Dit is veel gemakkelijker te zien dan de donkere vakken.

Zie nu de volgende plaatjes.

RGB, Red, Green en Blue:

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/vb/donkeremonitoren/red.jpg

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/vb/donkeremonitoren/green.jpg

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/vb/donkeremonitoren/blue.jpg

CMYK, Cyan, Magenta, Yellow en Black:

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/vb/donkeremonitoren/cyan.jpg

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/vb/donkeremonitoren/magenta.jpg

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/vb/donkeremonitoren/yellow.jpg

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/vb/donkeremonitoren/black.jpg

Met een klein beetje geluk zullen deze plaatjes nu ook goed zijn. De kleuren moeten van puur wit overlopen naar een pure kleur. Je kunt daarin heel veel verschillende stappen ondersheiden. Deze plaatjes zijn niet opgezet in stappen van 5%, maar het overlopen van wit naar kleur moet goed gelijkmatig gaan. Als alle balken goed zijn, behalve een bepaalde kleur, dan kan dit misschien worden bijgesteld. Als de monitor deze functie heeft, en ROOD is niet goed, dan kun je de intensiteit van deze kleur enigszins aanpassen. Dan zal ook de Magenta balk enigszins veranderen. Als de monitor dit niet kan, dan kan wellicht de grafische kaart het zelf, of PowerStrip. Pas, indien nodig, de individuele kleur aan. Voor de CMYK kleuren moet je er 2 aanpassen; om geel bij te stellen, moet je groen en rood aanpasen. Wellicht krijg je niet alles perfect, maar probeer het zo goed mogelijk.

:? En mijn Windows dan? Veel te licht!

Dit was al voorspeld. Je moet nu handmatig de kleuren aanpassen. Windows heeft zichzelf gecalibreerd op jouw monitor, om goed uit te zien op jouw donkere monitor / systeem. Nu is dit bijgesteld, en het kleurenschema is nu overgecalibreerd, en dus te licht. Ga naar de eigenschappen van je beeldscherm, en dan naar het tabblad waar je kleuren kunt instellen. Kies het kleurenschema dat je wenst te gebruiken. Daarna klik je bijvoorbeeld op je bureaublad, klik op het pijltje naast de kleur, en kies "Other...". Er zijn 6 tekstvakken waarmee je de kleur kunt instellen. Het vak "Lum:" oftewel Luminance (Helderheid) is hier het belangrijkste. Dit is de lichtheid van de kleur. Blijf deze waarde verlagen, totdat de kleur naar smaak is (donker genoeg dus). Doe dit voor elke kleur in het schema die te licht is.

De onderstaande twee plaatjes geven mijn Windowsomgeving weer. Het eerste plaatje is het [b]ongecorrigeerde[b] kleurenschema (Windows Standaard) NA de correctie van de monitor. Het tweede plaatje is een eigen, aangepast schema, ook na de monitorcorrectie. De Windowsomgeving in het eerste plaatje is voor mij te licht om mee te werken, al zal het voor sommigen juist prettiger zijn. (Ja, ik wilde mijn monitor lichter hebben, en met meer kleurdetail, maar een zó lichte Windows was ook niet nodig :) )

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mj.vanthoor/monitor/monitor/Toldwindows.jpg Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mj.vanthoor/monitor/monitor/Tnewwindows.jpg

:? Sommige websites zien vreemd uit!

Ja, hiervan had ik ook last. Dit komt omdat je heel erg gewend bent geraakt aan de te donkere instelling van je monitor. Je ogen en hersens zien deze donkerte nu als normaal. GoT is bijvoorbeeld een heel stuk lichter geworden, net als vele andere sites. In het begin doet dit een beetje vreemd aan, maar blijf gewoon eens een tijdje met deze instellingen werken. Je zult zien dat je er in niet al te lange tijd aan went. Als je dan later je instellingen voor de gein eens terugzet naar hun oude waarden en een standaard Windows kleurschema kiest, dan zul je opeens vinden dat de sites die nu te licht lijken dan véél te donker zijn.

:? En mijn printer; kan ik die ook beter instellen?

Ja, ook de printer kan worden gecalibreerd. Hierboven heb je de kleur- en contrastbalken kunnen zien van het RGB en CMYK systeem. Een monitor gebruikt RGB, en de printer gebruikt CMYK. Het zal je niet verbazen dat de printer daarom qua kleur "incompatible" is met de monitor.

Een printer moet namelijk de kleuren rood, groen en blauw zelf mengen. Groen heeft hij helemaal niet; dat moet hij verkrijgen door het mengen van geel en cyan. Cyan en Magenta zijn in de volksmond "blauw" en "rood", maar niet voor de printer. De printer kan namelijk niet met alléén Magenta de pure rode kleur krijgen (#FF0000) die de monitor tot zijn beschikking heeft.

Het is bijna niet mogelijk voor ons om de printer perfect te calibreren tegenover de monitor vanwege deze twee verschillende kleursystemen. Het kan wel, maar dan moet je gebruik maken van zéér hoogwaardige inkt, een zeer goede printer, en een stukje hardware dat een Colorimeter heet. Daarmee kun je de output van de printer meten. Je drukt dan een puur rood, een groen, en een blauw vlak af, en je meet met de Colorimeter of die vlakken ook echt puur zijn. Op een perfect afgestelde monitor zou de Colorimeter dan voor RGB de waarden #FF0000, #00FF00 en #0000FF teruggeven; als hij dit ook bij de printer doet, dan is deze perfect afgesteld op de monitor. Wij moeten het met visuele calibratie doen.

Visuele calibratie aan de hand van een plaatje

Dan gaan we nu met de calibratie van de printer beginnen. Zorg ervoor dat je goed papier gebruikt om te testen; gebruik dus fatsoenlijk printerpapier van een goed merk, en geen copypaper van 3 euro voor 1000 vel. Dat goedkope, dunne papier zal de inkt helemaal laten uitlopen, en de afdrukken zullen flets worden. Op die manier kun je je printer niet calibreren. Als je goed, glanzend fotopapier tot je beschikking hebt, is het aan te raden om 1 of 2 vel hiervan op te offeren om je printer nét dat laatste beetje beter af te stellen.

We gebruiken het volgende plaatje als doel:

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/vb/donkeremonitoren/Tprintertest.jpg

Dit plaatje is slechts een kleine afbeelding van een grotere versie. Als je op het plaatje klikt, kun je een ongecomprimeerde versie if .TIF formaat downloaden (2.4 MB). Dit is een RAR bestand, dat met WinRAR moet worden uitgepakt. Als je dat programma niet hebt, dan kun je op via deze link een Nederlandstalige demo downloaden. Daarna kun je met een bezoekje aan deze site zorgen dat die demo voor altijd blijft werken. >:)

Je hoeft natuurlijk niet dit plaatje te gebruiken. Als je een magnifieke digitale foto hebt gemaakt, kun je die natuurlijk ook gebruiken. Zorg echter wel dat deze foto helder is, en zoveel mogelijk kleuren bevat. Het bovenstaande plaatje heeft het voordeel dat er donkere kleuren inzitten, lichte kleuren, en een afdeling met alleen pure kleuren. Ook zijn er plaatsen met weinig contrast en met hoog contrast; er zit eigenlijk alles in verwerkt. Als je een ander plaatje gebruikt, probeer er dan een te nemen met zoveel mogelijk verschillende aspecten, ze allemaal te kunnen testen. Het bovenstaande plaatje is 240 DPI. Indien jouw plaatje van lagere kwaliteit is (vaak 72 DPI, maar dan is het wel héél groot), dan kun je het beste in Paint Shop Pro of Photoshop de "Dots Per Inch" verhogen. Hierdoor wordt het plaatje kleiner, maar wel beter van kwaliteit.

Als je het plaatje gedownload en uitgepakt hebt (of je van een eigen plaatje hebt voorzien), laad het dan in je favoriete foto-editor. Hiervoor kun je bijvoorbeeld Paint Shop Pro, of PhotoShop gebruiken. Het is de bedoeling dat je dit plaatje gaat afdrukken, waarbij je probeert om de afdruk zo veel mogelijk te laten lijken op de afbeelding op het scherm. Het spreekt natuurlijk vanzelf dat ik ervan uitga dat je scherm nu perfect is ingesteld, en dat het plaatje op je monitor dus nu kan dienen als referentie.

Om dit doel te bereiken, dien je de printer voor het afdrukken in te stellen op de hoogste kwaliteit, en je moet goed papier gebruiken. Om nu direct voor de testafdrukken duur fotopapier te gebruiken is niet nodig; fatsoenlijk inktjetpapier volstaat ook. Alleen de laatste 2 of 3 testen kun je het beste op goed fotopapier doen, om zo de printer nog beter af te kunnen stellen.

Zorg ervoor dat alle opties die de kleuren aanpassen UIT staan. Zorg er ook voor dat de kleurbepaling op Custom staat, en niet op Automatic. Opties zoals Vivid Photo (Canon), of Bright Picture (HP) zijn uit den boze. Deze maken de foto's feller, en verhogen het contrast. Dat is niet goed als je je kleuren wilt calibreren. Hieronder zie je een screenshot van opties die je moet vermijden. (Image Optimizer van Canon is een Anti-alaising functie, die geen kleuren aanpast. Die kan blijven aanstaan.)

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/vb/donkeremonitoren/printereffects.jpg

Laad dit plaatje nu in je favoriete foto-editor. Hiervoor kun je bijvoorbeeld Paint Shop Pro, of Photoshop gebruiken. (Nee, niet Windows Paint :+ ) Je kunt het plaatje direct afdrukken. (Zorg dat de printer goed ingesteld is, zoals hierboven beschreven.) Bekijk de afdruk nu, en zie wat er verkeerd is. Je moet natuurlijk precies tegenovergesteld corrigeren; afdruk te licht -> printer donkerder zetten. Afdruk te blauw, of te rood, of te geel -> verminder dan respectievelijk de hoeveelheid cyan, magenta of geel. Je kunt ook, als er teveel geel in de afdruk zit, alle kleuren behalve geel een tikje verhogen. Dan gebruikt je printer echter meer inkt, en wordt de afdruk donkerder. Ik kan mijn printer instellen in het volgende venster:

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/vb/donkeremonitoren/printercolor.jpg

(Tip: roteer het plaatje 90 graden. Je kunt er dan 2 op één pagina krijgen, eentje boven en eentje beneden.)

Dit gaat je natuurlijk wel wat inkt kosten. Als het plaatje niet goed is, dan moet je de instellingen aanpassen, en opnieuw afdrukken. Houdt er rekening mee dat op normaal inktjetpapier het plaatje altijd iets lichter zal worden dan bedoeld, omdat dit papier inkt opneemt. Als je denkt "Dit zou op fotopapier een perfecte match geven met de afbeelding op het scherm", druk dan het plaatje eens af op fotopapier. Je kunt nu de laatste fijnafstellingen maken. Door het roteren van het plaatje kun je met 2 vellen fotopapier 4 testen doen.

Houdt er tevens rekening mee dat je waarschijnlijk nooit een perfecte match zult kunnen bewerkstellligen. Je hebt waarschijnlijk geen zwaar professionele printer, en geen apparatuur om kleuren te meten. Misschien wordt puur rood (255-00-00) wel geprint als #245-10-5, of iets dergelijks. Dit is niet perfect rood, maar het is goed genoeg. Je kunt het verschil waarschijnlijk niet met het blote oog zien.

:? Mijn scanner maakt geen mooie plaatjes!

Zucht... dan moeten we die ook maar even onder handen nemen, niet? ;) Het kalibreren van de scanner is eigenlijk vrijwel gelijk aan de printer, maar het is wel gemakkelijker om de plaatjes goed te krijgen. De scanner gebruikt namelijk net als de monitor het RGB kleurensysteem. Het komt er uiteindelijk op neer dat je met de instellingen van de scanner moet rommelen, waarbij je foto's inscant totdat je erbij neervalt :+

Je kunt een mooie, zelfgemaakte foto gebruiken. Het beste is een digitale foto van goede kwaliteit, waar je de originele file nog van hebt. Je kunt dan de gescande foto vergelijken met het origineel. Heb je geen goede foto, dan kun je ook het plaatje gebruiken dat hierboven werd gebruikt om de printer in te stellen, indien de afdruk goed is gelukt. Maak je niet druk als de afdruk niet helemaal perfect is. Het gaat hier om de vergelijking van papier-versie tegenover scannerversie. Het zou natuurlijk i-de-aal zijn als de calibratie zo goed lukt dat de schermversie, printerversie én scannerversie perfect gelijk zijn.

Ik neem mijn scanner als voorbeeld. Dat is een Canon Lide 30. Deze heeft (onder andere) de volgende twee dialoogvensters om de kleuren te corrigeren. (Jammer genoeg heeft hij geen standaard-knop, waardoor elke keer de gecorrigeerde waarden handmatig moeten worden geladen. Let daarop; dat kan bij jou ook zo zijn.)

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/vb/donkeremonitoren/scannergamma.jpg Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/vb/donkeremonitoren/scannerbrightness.jpg

Begin met het instellen van de gammawaarde op 1.8. Als je een andere waarde hebt gevonden na calibratie van de monitor, dan gebruik je deze. Dat is een goed uitgangspunt. Scan nu het plaatje. Hierna geldt hetzelfde als bij de printer; indien het te licht is, dan zet je de scanner donkerder. Is het te rood, dan verminder je de rode kleur, of vermeerder je groen en blauw. Scan opnieuw, en pas eventueel opnieuw aan, net zolang totdat het plaatje op het scherm er het zelfde uitziet als hetgeen je in je handen hebt. Test eventueel ook nog met andere plaatjes. Indien deze een andere standaardinstelling vereisen (matte foto's hebben misschien andere instellingen nodig dan reflecterende), dan kun je uiteindelijk óf een gemiddelde nemen, of beide instellingen opslaan in een bestand. Je kunt dan het bestand met de juiste instellingen laden. (Mits de scanner dit ondersteunt natuurlijk.)

Hieronder zie je twee plaatjes. Het linker plaatje is de originele versie van de .TIF die hierboven ook al werd gepost. Hiermee heb ik mijn printer ingesteld, en het uiteindelijke resultaat heb ik weer ingescand. Dit is het rechter plaatje. Ze zijn niet exact gelijk qua kleur. Dit ligt vooral aan de geprinte versie; de scannerversie past bijna perfect bij de geprinte versie, terwijl de geprinte versie verschilt met het origineel op het scherm. Voor normaal dagelijks gebruik is het huidige resultaat echter acceptabel; als je een vergelijkbaar resultaat kunt bereiken moet je tevreden zijn. Beter resultaat kost echt onevenredig veel tijd, en is met een standaard consumentenprinter van zo'n 200 euro misschien niet eens mogelijk. Hier dan de twee plaatjes, het origineel links, en de uitgeprinte en daarna gescande versie rechts (de .jpeg compressie van beide plaatjes vermindert de kwaliteit ook nog enigszins. In werkelijkheid liggen ze nog iets dichter bij elkaar.):

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mj.vanthoor/monitor/printscan/Tprintertest.jpg Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/vb/donkeremonitoren/Tscannedimage.jpg

Klaar met instellen

Als het goed is, heb je nu je monitor gecalibreerd voor het bekijken van foto's, het bekijken van screenshots en het spelen van spellen. Voor spellen zou je nauwelijks meer correctie nodig moeten hebben. Return to Caste Wolfenstein kan bijvoorbeeld worden gespeeld met de helderheisinstelling in het midden (dit spel is standaard iets te donker, met de slider op 30% in plaats van 50%), Baldur's Gate en Neverwinter Nights hoeven helemaal niet meer te worden bijgesteld, en Morrowind ook niet. Simcity 4 ziet er ook perfect uit.

Een uitzondering hierop is Unreal Tournament 2003. Dit spel heeft een compleet eigen gamma systeem. Stel je daar 1.0 in, dan is het spel waarschijnlijk te donker. Je moet dit spel instellen op dezelfde instellingen als waarop je net je monitor hebt ingesteld. Dit is hier dus waarschijnlijk gamma 1.8, met een helderheid naar eigen smaak.

Ook je printer is nu goed ingesteld. Als je nu een plaatje dat je op internet vind afdrukt, dan zal deze afdruk zo dicht als mogelijk bij de afbeelding op het scherm lliggen. Perfect zul je het nooit krijgen met een standaard consumentenprinter, maar wel zó goed, dat er slechts heel weinig verschil is te zien tussen de originele foto en de afdruk.

Als laatste: de scanner zou nu ook uiteindelijk een plaatje moeten produceren dat op het scherm precies gelijk is aan het origineel. Als dan de printer goed is gecalibreerd, dan drukt hij een plaatje af dat gelijk is aan dat op het scherm, wat dan dus ook gelijk is aan de originele prent. Het zou nu mogelijk moeten zijn om bijna perfecte kopieën te maken.

Denk aan het volgende:
  • Gebruik goed papier
  • Gebruik goede inkt; de originele inkt is meestal de beste.
  • Zet de opties zoals Vivid Photo en Bright Picture uit. Gebruik deze alleen als je een foto wilt die iets helderder moet zijn, en meer contrast moet hebben dan het origineel. Ikzelf zou echter aanraden om de foto aan te passen in een foto-editor, omdat je daar veel meer controle hebt over de kleuren, in vergelijking tot een Aan/Uit checkbox in de printerdriver.
  • Zet je printer op de hoogste kwaliteit. Lage kwaliteit is alleen geschikt voor concepten, en zien vaak fletser uit.
  • Zorg dat je monitor goed is gecalibreerd, anders heb je geen goede referentie.
Als laatste hoop ik met deze FAQ mensen te helpen die een te donkere monitor hebben, of altijd in de knoop liggen met de kleuren tussen verschillende apparaten. Als iemand een aanvulling heeft, kan die worden opgestuurd naar mj.vanthoor @ home . nl. De aanvulling zal uiteraard, indien hij in de FAQ wordt opgenomen, ook de credits van de schrijver meekrijgen.

Screenshots van spellen

Hieronder bevinden zich verschillende screenshots, die nu op jouw monitor perfect moeten uitzien. Ze zijn genomen zonder de spellen ingrijpend aan te passen; de waarden voor gamma, helderheid en contrast zijn standaard gelaten. (Bij Icewind Dale en Baldur's Gate heb ik een contrastcorrectie van 10% gebruikt, om het de spellen ietsje feller te krijgen dan het eigenlijk zou moeten zijn. Dat is gewoon een kwestie van smaak.)

De plaatjes moesten gecomprimeerd worden om niet teveel bandbreedte weg te trekken. De spellen zelf zullen "in werkelijkheid" nog beter uitzien. Kijk echter niet naar de scherpte, maar voornamelijk naar de kleur.

Alle plaatjes zijn klikbaar. De klikbare versies van de plaatjes van Baldur's Gate II en Icewind Dale zijn in 640x480. De klikbare plaatjes van Neverwinter Nights zijn in 1024x768, en de Return to Castle Wolfenstein screenshots zijn in 1152x864.

(En ja, ik speel overwegend RPG's.)

Baldur's Gate II: Shadows of Amn

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mj.vanthoor/monitor/games/TBaldur1.jpg Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mj.vanthoor/monitor/games/TBaldur2.jpg

Icewind Dale

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mj.vanthoor/monitor/games/Ticewind1.jpg Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mj.vanthoor/monitor/games/Ticewind2.jpg

Neverwinter Nights

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mj.vanthoor/monitor/games/Tnwn1.jpg Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mj.vanthoor/monitor/games/Tnwn2.jpg

The Temple of Elemental Evil

{Van dit spel komen er 2 nieuwe screenshots}

Dit spel is extreem donker. Het heeft geen gamma corrector; deze zou naar verluidt met de eerste patch worden toegevoegd. Het spel moet dus van buitenaf gecorrigeerd worden, met PowerStrip, of door de drivers van de videokaart. Met mijn huidige instellingen is het aardig goed te spelen, maar een gamma van 2.0 zou gewenst zijn. Met de standaard instellingen van mijn (en veel andere) systemen is dit spel gewoon compleet ZWART. Verbaas je dus niet als je op onderstaande screenshots niks ziet, als je monitor niet perfect is afgesteld. Dit spel vereist een gamma van MINSTENS 1.8, en een goed contrast.

SimCity 4

{Ook dit spel krijgt nieuwe screenshots}

Het dialoogvenster wordt veroorzaakt door de druk op F10, de sneltoets waarmee de screenshot door FRAPS wordt genomen. F10 is ook de sneltoets in SimCity voor dit venster. Ook SimCity heeft geen gamma corrector, en ook dit spel zal dus door een extern programma moeten worden gecorrigeerd, als het systeem niet goed is afgesteld.

Return to Castle Wolfenstein

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mj.vanthoor/monitor/games/TWolfenstein1.jpg Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mj.vanthoor/monitor/games/TWolfenstein2.jpg

Een hele vette desktop

Deze werd ter beschikking gesteld door Termy.
De originele producent is (waarschijnlijk) de website www.cognitivedistortion.com.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mj.vanthoor/monitor/games/Tinferno.jpg

Mooie plaatjes van de ruimte

www.astropix.com

Ga eens naar de deze site, en bekijk de plaatjes van het heelal die daar zijn gepost. Als je de calibratie goed hebt uitgevoerd, zouden ze allemaal goed moeten uitzien. Deze plaatjes zijn donker, maar ze hebben een hoog contrast. Zij zijn niet gecorrigeerd voor een bepaald systeem, dus ze zouden heel goed moeten uitzien. Indien je nu deze plaatjes perfect en met mooie kleuren kunt bekijken, dan had je vóór de correctie van je systeem waarschijnlijk bijna niks gezien; de plaatjes zouden véél te donker zijn.

Indien de screenshots en de plaatjes van AstroPix nu véél te licht zijn, dan heb je je monitor gecorrigeerd terwijl dat helemaal niet nodig was. Je kunt de correctie ongedaan maken.

Er is toestemming gevraagd om een aantal plaatjes in de FAQ op te mogen nemen, maar de eigenaar heeft dit spijtig genoeg geweigerd. Je zult naar zijn site moeten surfen om ze te zien.

Changelog

Maandag 20 Oktober
  • Eerste release van de FAQ, ter instelling van donkere monitoren
Dindsdag 21 Oktober
  • Mixup hersteld: 1.8 is de standaard gammawaarde van de Macintosh, en 2.2 is de standaardwaarde voor Windows, en niet andersom.
  • Uitleg toegevoegd, waarom sommige systemen met een correctie van minder dan de standaard 1.8 toekunnen.
  • Hardware-aanpassing van de helderheid/gamma maxima toegevoegd
  • Er is besloten om deze monitor-FAQ uit te breiden tot een algemene kleurencalibratiehandleing. (Eeh, ja. Een algemene FAQ over kleurafstelling dus.)
  • Kleine layoutwijziging. Screenshots staan nu onderaan.
  • Screenshots staan naast elkaar
  • De post is nu 1 mm te breed, en daar ga ik lekker niks aan doen :+
  • Desktopplaatje toegevoegd, geleverd door Termy
  • Toestemming gevraagd aan AstroPix om een aantal plaatjes te mogen gebruiken in de faq. Deze toestemming werd niet verleend. :(
  • Toegevoegd: De (waarschijnlijke) maker van de desktopplaat is www.cognitivedistortion.com.
  • Credits toegevoegd
  • Windows screenshots toegevoegd
Woensdag 22 oktober
  • Printercalibratie toegevoegd
  • ATI plaatjes toegevoegd
  • Screenshots van de Canon Printerdriver hersteld. (Kapotte link)
  • Twee plaatjes toegevoegd van de ATI Radeon drivers.
  • Scannercalibratie toegevoegd
Vrijdag 7 november
  • Kapot plaatje gefixed
  • Spelfouten en een RML tag gefixed
Woensdag 10 december
  • Meer tikfoutjes en nog een RML tag gefixed
Credits
  • euss (voor het tonen van de hardware aanpassing)
  • Termy (voor de levering van de desktop)
  • nVidiot (voor het attent maken op eventuele andere, niet-standaard gamma-instellingen, die toch goed kunnen werken.)
  • AvK (Levering van het 1ste ATI plaatje)
  • Hennessy (Levering van het 2de ATI plaatje)
  • StarLite (Melder van gebroken plaatje(s))

[ Voor 179% gewijzigd door Mentalist op 27-04-2006 01:46 . Reden: aantal plaatjes op faqspace gezet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-09 15:39

Pubbert

random gestoord

Mooi gedaan, misschien wel mooi stukje voor in de faq :)

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt.

Graag had ik echter even gehad dat iemand die in dit topic reageert, ook even meldt of de screenshots en de contrastbalken goed uitzien op hun monitor, en of zij hiervoor hun monitor wél of níet hebben gecalibreerd. Ook had ik graag geweten of er mensen zijn waarbij alles goed uitziet op hun eigen systeem (zoals spellen en foto's), terwijl de plaatjes in mij post helemaal verkeerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassGunner
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-12-2024
Goeie handleiding, erg handig ook.

Zelf houd ik er echter een andere methode op na. Ik heb namelijk de Iiyama VMP455, ook met de Diamondtron M2 beeldbuis, en net zoals jouw 454 uitgerust met de "High brightness", of "OPQ" functie. Deze heb ik standaard aan staan, zowel in spellen, bij films als in Windows. Ik moet dus wel elke keer nadat ik de monitor aan heb gezet deze functie activeren maar het resultaat ben ik zeer tevreden mee, nl. een veel lichter beeld (240 cd/m2 om precies te zijn) met behoud van het hoge contrast. Het wit wordt nu alleen wel erg fel wit, b.v. bij een leeg Word-document, of de Google-site, moet er de eerste keer wel even met de ogen geknipperd worden.

In Windows volstaat het met "Helderheid" op nul "Contrast" maximaal, in de meeste spellen moet ik de gamma wel een stuk boven de nul instellen, en soms zet ik zelfs ook de monitor nog wat lichter, omdat met een te hoge gamma-waarde de kleuren wat lijken te veranderen.

Een nadeel is misschien wel dat er nu meer "ghosting" optreedt dan normaal, b.v. als ik een spel speel met veel donkere ruimtes en er plots iets lichts verschijnt en weer verdwijnt, blijft er gedurende korte tijd een lichte vlek zichtbaar. Bij veel films is dit effect nog iets irritanter. Zwart blijft nl. ook echt zwart met OPQ en wit wordt echt fel wit. Wel een mooi effect, maar soms (zoals hierboven uitgelegd) iets te veel van het goede.

Ben benieuwd naar ervaringen met "OPQ" van andere mensen. :)

*EDIT* ik had "contrast op nul" geschreven, moest "maximaal" zijn, subtiel verschilletje ;)

[ Voor 10% gewijzigd door bassGunner op 21-10-2003 01:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 16:04

dreeke

outdated icon

Mooie FAQ.

Ik heb mijn monitor iets lichter gezet waardoor ik bij de contrast balk nog net verschil kon zien tussen 95 en 100%. Voorheen stond hij net even wat donkerder.

Het is een Iiyama Vision Master Pro 410, volgens mij de kleinere variant (17 inch) van jouw 454. Maar hij is door de vorige eigenaar al zo goed als optimaal ingesteld.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bassGunner schreef op 21 October 2003 @ 00:14:
Goeie handleiding, erg handig ook.

Zelf houd ik er echter een andere methode op na. Ik heb namelijk de Iiyama VMP455, ook met de Diamondtron M2 beeldbuis, en net zoals jouw 454 uitgerust met de "High brightness", of "OPQ" functie. Deze heb ik standaard aan staan, zowel in spellen, bij films als in Windows. Ik moet dus wel elke keer nadat ik de monitor aan heb gezet deze functie activeren maar het resultaat ben ik zeer tevreden mee, nl. een veel lichter beeld (240 cd/m2 om precies te zijn) met behoud van het hoge contrast. Het wit wordt nu alleen wel erg fel wit, b.v. bij een leeg Word-document, of de Google-site, moet er de eerste keer wel even met de ogen geknipperd worden.

In Windows volstaat het met "Helderheid" en "Contrast" beide op nul, in de meeste spellen moet ik de gamma wel een stuk boven de nul instellen, en soms zet ik zelfs ook de monitor nog wat lichter, omdat met een te hoge gamma-waarde de kleuren wat lijken te veranderen.

Een nadeel is misschien wel dat er nu meer "ghosting" optreedt dan normaal, b.v. als ik een spel speel met veel donkere ruimtes en er plots iets lichts verschijnt en weer verdwijnt, blijft er gedurende korte tijd een lichte vlek zichtbaar. Bij veel films is dit effect nog iets irritanter. Zwart blijft nl. ook echt zwart met OPQ en wit wordt echt fel wit. Wel een mooi effect, maar soms (zoals hierboven uitgelegd) iets te veel van het goede.

Ben benieuwd naar ervaringen met "OPQ" van andere mensen. :)
Hier heb ik ook mee zitten experimenteren. Ik heb gemerkt dat het beeld van mijn monitor minder licht afgeeft dan het beeld van bijvoorbeeld de (oudere) Philips 107E. Daarom ben ik ook al aan de slag gegaan met de OPQ functie van mijn monitor. Als ik die standaard aanzet in Windows, dan is het beeld extreem fel; er valt dan niet mee te werken. In spellen wordt alleen het contrast beter, en natuurlijk het beeld feller. Toch heb ik dezelfde gammacorrectie nodig als bij normaal gebruik.

En ja, tijdens de gamma correctie veranderen de kleuren. Deze worden een heel stuk fletser. Dat is ook de reden waarom het contrast omhoog moet, en de helderheid omlaag.

Hetgeen ik nu aan het uittesten ben is OPQ aan, met de helderheid op ongeveer 40 procent. Dan heb ik meer "licht" van de monitor dan normaal, en toch is hij dan niet zo fel als een TL-Buis. Ik zie eens een of mij dat bevalt.

Edit:

Tot nu toe moet ik zeggen dat de helderheid van het beeld wel mooi uitziet, maar het is echt extreem fel, vergeleken met de standaard instelling. Het vergt enige gewenning. Het beeld kan wel donkerder worden gezet door het contrast of de helderheid lager te zetten, maar dat is niet goed. Mijn monitor heeft moeite met de 95% - 100% vlakken, die het moeilijkst weer te geven zijn, omdat er nauwelijks verschil is. (Het kan ook zijn dat mijn slechte gezichtsvermogen het minimale kleurverschil niet waarneemt.) Ik moet mijn monitor op een contrast van 100% en een helderheid van 40% houden, om verschil te zien tussen de 95% en 100% contrastvlakken.

In spellen is dit wel acceptabel, zelfs met de helderheid op 65%. (Vroeger had ik mijn helderheid op 90%, maar na de calibratie is 65% genoeg.) Onder Windows vind ik het echter te fel, zeker wanneer er veel wit op het scherm is. Als ik van bijvoorbeeld GoT overschakel naar een venster met Google erin (de frontpage van Google dan), dan is het net also ik een lamp aanzet, óók met de helderheid op slechts 40%

Ik denk niet dat ik dit blijf gebruiken; de felheid van het scherm is echt enorm. Het ziet er wel chic uit, dat wel. Zeker voor het bekijken van foto's in een full-screen slideshow, of het bekijken van een film. (Het instellen van de monitor voor films is weer een andere zaak; daarvoor moet je de "Overlay" instellen, in de drivers van je grafische kaart.) Ik denk echter dat het niet goed is om hier lange tijd standaard mee te werken. Lager zetten van de helderheid of het contrast, onder de 100/40 is geen optie, omdat dan het contrast van de donkere kleuren verloren gaat. Dan zien alle contrastvlakken van 75% - 100% hetzelfde uit. Dat was met mijn oude instelling, vóór de calibratie, ook het geval. Ik zou er dus uiteindelijk niets mee winnen.

Trouwens, bij mij blijft OPQ gewoon aanstaan als ik mijn monitor uitzet en dan weer aanzet.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2003 02:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 22:03

Twarp

just grin...

Mooie goed FAQ, alleen mis ik het gedeelte waar je harwarematig je Screen waarde van je monitor op kan schroeven waardoor je beeld helderheid hoger wordt. Ik snap dat daar juist risico's aan zijn verbonden maar voor de echte tweaker een must om het laatste uit zijn/haar monitor te kunnen halen.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*Hardware tweak middels eindtrafo verplaatst naar topicstart *

Prachtige handleiding d:)b FirePower _o_
Ik mis alleen nog een uitleg van wat ICM/ICC files doen onder Windows qua kleurinstellingen en dat je voor films veel kan instellen middels de codec, afspeelsoftware en overlaysettings van je videokaart ipv alleen op je hoofdtabblad (of lees ik er overheen?)

Overigens wordt de gammafactor van een monitor door de monitor aan de VGA kaart doorgegeven middels het DDC protocol. Vervolgens geeft de videokaart dat weer door daan Windows via de videokaart driver. Kijk altijd even in je driver wat je instellingen mbt DDC zijn, om handmatige settings te forceren, ipv de fabrieksinstelling gebasseerd op de firmware van je monitor. Een andere mogelijkheid is om de DDC pinnen te onderbreken: http://www.hardwarebook.net/connector/av/vgavesaddc.html (Pin 12 + 15)

[ Voor 165% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2004 02:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal deze dingen aan de FAQ toevoegen.

- Hardwarematige instelling via de einddtrafo (alleen een indicatie, want daar weet ik ook niks van)
- ICC profiles
- Driver instellingen voor films

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Netjes!
Heb zojuist mn monitor op de zaak optimaal ingsteld dankzij je faq ;)
Vanavond eens mn Iiyama 431S-S onder handen nemen, die heb ik aangestuurd via analoge input en is best pittig om goed te krijgen.. ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:36

Termy

valt er nog wat te fragge?

OMG! :D
Firepower helemaal de man :D
sorry dat ik even in BrEeZaH style verval maar ik heb ook een iiyama vmp454 en ergerde me ook paars aan bijvoorbeeld een achterlijk donker UT (1). nu ben ik iemand die meer van donker dan van licht houd dus over het algemeen kon ik er mee leven. anderen zeiden echter altijd meteen: "damn, hij staat wel donker zeg".

de UT donkerheid had ik opgelost door de brightness in m'n driver wat te verhogen naar 110% (monitor staat 100/100 contrast/helderheid :X) maar dat maakt windows weer zo lijp.

nu de gamma naar 1.78 gezet (kan niet precies afstellen hier :/, fx 5900 52.16 driver) en kan nu makkelijk verschil zien tussen 95 en 100 bij 80%helderheid (kan ik hoger ook nog wel maar dan is zwart niet zwart genoeg imho) , is Windows releks licht zat, UT niet donker meer (naja, behalve waar het donker _hoort_ te zijn ;)) en films ook nog steeds goed.

met OPQ heb ik ook wel eens gespeeld maar ik vind het er niet uit zien op alles behalve "text". picture mag dan wel wat lichter zijn maar kleuren worden vies. zowel voor als na deze "behandeling". Movie is sowieso drama als je geen film kijkt dus daar denk ik niet eens aan :)

al je screenshots zien er goed en mooi uit en die ene is helemaal niet zwart maar gewoon goed zoals ik het zou willen.

echt mooi dit gewoon :D

met een driver update ff gamma omhoog schoppe en klaaaaaaar is * Termy :D

FirePower woei!

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp

Twarp

just grin...

Prachtig Euss, mijn ervaring is overigens dat je de screeninstelling terug moet draaien (linksom) om meer helderheid te krijgen en dat het handig is om deze te fixeren met een kloddertje lijm uit een lijmpistool. Een kleine aanpassing is overigens al voldoende, het werkt bijzonder gevoelig.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Kleine toevoeging wellicht. M'n huidige (sinds jaren al, maja) wallpaper is een plaatje van een vuurzee (inferno.jpg) en deze is nu echt mooi geworden. ik vond hem altijd al bruut maar er viel altijd zoveel weg vanwege m'n donkere monitor. nu is hij veeeel duidelijker en mooier. aangezien het zo'n groot verschil is voor en na behandeling is het misschien handig hem op te nemen in de FAQ. als jullie vinden van niet, mij best :)
* Termy tikkie opgewonden atm :)

hier is ie dan, klikbaar :)

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~alphe147/inferno.jpg

hij's trouwens 1600x1200 zover ik weet :)

[ Voor 7% gewijzigd door Termy op 21-10-2003 14:47 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de enthousiaste reacties, iedereen.

Ik zit nu echter met een klein probleempje...

Mijn printer en scanner zijn (waren) niet goed gecalibreerd tegenover de monitor :X En er is ook al (per mail) gevraagd of ik dat wilde toevoegen.

Nou ja... dan regelen we dat ook nog.

Ik ga de faq dus maar uitbreiden:

Toevoeging:
  • Calibratie van de printer tegenover de monitor
  • Calibratie van de scanner tegenover de monitor
Voor de bovenstaande 2 calibraties ga ik ervan uit dat je monitor GOED is ingesteld. Dan kun je deze gebruiken als ijkpunt voor de printer en de scanner. Als dat lukt, dan zal een scan goed uitzien op de monitor, en later goed uitgeprint worden.

Verdere toevoeging, later
  • Hardwarematige instelling via de einddtrafo (edit: al toegevoegd, dank aan Moderator euss)
  • ICC profiles
  • Driver instellingen voor films
Edit: dat is een ultravette pic, Termy. Met een oningestelde monitor (net geprobeerd), is hij ook nog mooi (omdat hij zo helder is van zichzelf), maar het contrast wordt beter bij een goed ingestelde monitor. Ik zal hem in de FAQ erbij zetten.

Tevens heb ik toestemming gevraagd aan de eigenaar van de plaatjes op AstroPix.com of ik er 4 mag gebruiken in de FAQ, op basis van zijn eigen EULA:
"If you e-mail me and ask for permission, I will usually grant this for educational purposes and personal use." Nou, ik ga dus e-mailen... en ik krijg binnen een uur antwoord. "I must respectfully say NO. I would rather not have my pictures spread through the internet that way." Jammer dus. Dan moet je maar naar de site surfen, zodat hij 70.000 bezoekers krijgt >:)

Edit: Termy, heb jij na de correctie je Windows kleurenschema niet handmatig donkerder gemaakt? Het is heel erg licht na de correctie, omdat Windows gecalibreerd is op een (hardwarematig) donkere monitor. Windows "weet" niet dat je je monitor softwarematig opnieuw hebt ingesteld.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2003 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Dank :) ik heb hem al erg lang en hij's ook gesoept. pa heeft de site-vermelding eruit gehaald die er rechtsonder op stond. ik zal eens zien of ik de herkomst kan achterhalen.

Hij is idd erg helder van zichzelf, 1 van de redenen waarom ik niet eerder zo maalde om m'n monitor's helderheid, maar heb hem pas "bekeken" toen ik klaar was met calibreren via je plaatjes. ik gebruikte nl volscherm dus zag hem niet.
toen ik klaar was viel me op dat hij nu echt mooi alles liet zien van die pic zonder dat het midden er zwaar overbelicht uit gaat zien. ik heb windows' kleurschema niet aangepast aangezien het er nu naar mijn mening goed uit ziet maar ik kan er nog even naar kijken.

grote verandering met m'n oude situatie zijn de de randen. zowat de helft van het plaatje viel hier dus weg en dat wat je wel zag was maar vaag. nu zie je duidelijk hoe de vlammen "lopen" zeg maar. toch heeft het plaatje wel wat zoals hij was (donker dus) maar ja.. dit begint erg subjectief te worden dus laat maar. 'hij's vooral bedoeld als referentie/hulp, niet om je hele monitor omheen in te stellen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Termy op 23-10-2003 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Mijn monitoren zien er het best uit met de gamma op 1.40, als ik het op 1.80 instel worden de plaatjes/fotos te licht. Ik moet wel zeggen dat dit al een *STUK* beter is dan 1.00 :)

Iemand enig iedee hoe ik bij XP die kleuren aan kan passen ? Wanneer ik ze aanpas worden de wijzigingen (van bijvoorbeeld de titelbalk kleur) niet toegepast. (Ik gebruik de "playmobil" blauwe instelling)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Ik heb eens wat gezocht en hier gevonden waar hij (blijkbaar hehe) vandaan kwam. op dat plaatje staat het adres nog welke www.cognitivedistortion.com is. grappige is dat het plaatje zelf op die site niet te vinden is maar als je goed kijkt zie je dat dit plaatje gebruikt wordt als thumbnail voor de "what's new" sectie. het mooiste van alles is dat precies die sectie "free wallpapers" zijn... :)

conclusie, je hoeft je niet druk te maken over rechten maar kan ze wel de credits geven :)

[ Voor 7% gewijzigd door Termy op 21-10-2003 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nvidiot schreef op 21 October 2003 @ 16:21:
Mijn monitoren zien er het best uit met de gamma op 1.40, als ik het op 1.80 instel worden de plaatjes/fotos te licht. Ik moet wel zeggen dat dit al een *STUK* beter is dan 1.00 :)

Iemand enig iedee hoe ik bij XP die kleuren aan kan passen ? Wanneer ik ze aanpas worden de wijzigingen (van bijvoorbeeld de titelbalk kleur) niet toegepast. (Ik gebruik de "playmobil" blauwe instelling)
Die 1.8 is de standaard voor een monitor die hardwarematig op gamma 1.0 is gecalibreerd. De getoonde contrast- en kleurbalken zijn gemaakt met gamma 1.8 als doel.

Indien jij een monitor (of grafische kaart) die al een correctie van 0.4 uitvoert om de een of andere reden, dan is een instelling van gamma 1.4 dus voldoende. Het is niet de bedoeling dat er klakkeloos 1.8 wordt ingesteld; de gammawaarde van het TOTAAL moet 1.8 zijn. Bij jou is een correctie van 1.4 dus blijkbaar genoeg om dat te bereiken.

Het klopt dat je het kleurenshema niet kan aanpassen als je default Windows XP instelling gebruit. Dit is namelijk een skin, en die kun je qua kleuren niet wijzigen. Je zult Windows in Classic modus moeten zetten als je de kleur van de titelbalken en dergelijke wilt aanpassen. Je zou ook op het internet op zoek kunnen gaan naar een donkerdere skin die je bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:34

Dennahz

Life feels like hell should.

Verwijderd schreef op 20 October 2003 @ 23:00:
(Waarschuwing vooraf: deze tekst is ietsjes aan de lange kant.)

Inleiding

In de meeste gevallen kan men er echter van uit gaan dat de monitor de schuldige is. Heel vaak zijn het Trinitron en DiamondTron monitoren die last hebben van donker beeld.
En hoe zit dat met de Flatrons van LG dan? Heb zelf een LG Flatron 795FT+ en ook mijn beeld is vooral in games wat te donker. De instellingen van me monitor staan nog op standaard en neem ik aan dus op de goeie stand(en).

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:12

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Hmmm, en toch blijf ik 9300 kelvin veel beter & mooier vinden dan 6500...
Op 6500 is alles te candy achtig en is wit mi niet meer wit...

Verder absoluut een top FAQ :)

Wat ik me nog afvroeg, ik heb als 2e monitor een 14 / 15" waarvan de kleuren helaas verneukt zijn [ kon de goeie knopjes niet vinden bij het instellen van de focus 8)7 ]
Nou vroeg ik me af of iemand weet hoe ik die kleuren weer normaal kan afstellen :?
Dus een soort stappen plan, begin met kleur X, etc, etc...

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BrEeZeR schreef op 21 October 2003 @ 17:52:
[...]

En hoe zit dat met de Flatrons van LG dan? Heb zelf een LG Flatron 795FT+ en ook mijn beeld is vooral in games wat te donker. De instellingen van me monitor staan nog op standaard en neem ik aan dus op de goeie stand(en).
Neem nooit aan dat de standaard instellingen goed zijn.

Als ik op mijn VMP454 de optie "Factory Default" gebruik voor de breedte-hoogte instellingen van het beeld, dan gaat het beeld in alle richtingen, behlave de goede. Gebruik ik voor mijn scanner "Auto Color Match", dan heeft de afbeelding wel kleur, maar niet de juiste; vaak te licht of te donker.

Ik weet niet of de Flatron van LG een "echte" platte beeldbuis is.
Is hij echt plat, of is het een bolle beeldbuis met een vlakke glasplaat ervoor? (Of is dat DynaFlat?) Het is slechts een constatering, dat DiamondTron en Trinitron monitoren vaak dze correctie nodig hebben. Ook andere soorten kunnen dat nodig hebben.

Zoals in de FAQ staat: vaak hebben de goedkopere monitoren een gammacorrectie (omdat ze op de lagere kleurtemperaturen en gammawaarden geen goed beeld kunnen geven). De duurdere monitoren hebben deze correctie niet: die zul je zelf moeten instellen aan de hand van de toepassing van je monitor. Laat die dure monitoren nou net vaak DiamondTron of Trinitron zijn....

Probeer gewoon of dit stappenplan jouw monitor een beter beeld laat geven. Als het beeld slechter wordt, of te licht, dan ga je toch gewoon terug naar je huidige instellingen?
Scatman_II schreef op 21 October 2003 @ 18:26:
Hmmm, en toch blijf ik 9300 kelvin veel beter & mooier vinden dan 6500...
Op 6500 is alles te candy achtig en is wit mi niet meer wit...
Waarschijnlijk is dit gewoon gewenning. Het wit van 9.300K is gewoon veel blauwer dan het wit van 6.500K. Dat is wat jij ziet. Je moet gewoon aan de 6.500K kleurtemperatuur wennen. Als je er een tijdje mee gewerkt hebt, kun je een 9.300K monitor niet meer aanzien; veel te blauw! :)

Het is niet slecht om met 9.300K te werken, maar het is nu eenmaal niet de standaard. Als jij foto's aanpast zodat ze goed uitzien (geen extra blauw erin, op jouw monitor), dan moet je de kleurtemperatuur van de foto verlagen. Echter, dan zullen ze op "goede" monitoren te geel zijn. Corrigeer je je foto's niet, dan worden ze wel goed afgedrukt, maar dan zien ze niet echt goed uit op je scherm.

Voor foto's moet je eigenlijk zelfs 5.000K gebruiken, maar dat is weer niks om dagelijks mee te werken. Dat moet je, zoals gezegd, alleen maar doen als de kleur kritiek is, en de foto's professioneel afgedrukt gaan worden. Als je voor foto's 6.500K gebruikt, dan zijn ze op de computer en op internet in orde, maar als je ze laat afdrukken, zijn ze ietsje "te koud" van kleur. De meeste mensen zullen dit echter niet eens zien.
Verder absoluut een top FAQ :)
Dank u :)
Wat ik me nog afvroeg, ik heb als 2e monitor een 14 / 15" waarvan de kleuren helaas verneukt zijn [ kon de goeie knopjes niet vinden bij het instellen van de focus 8)7 ]
Nou vroeg ik me af of iemand weet hoe ik die kleuren weer normaal kan afstellen :?
Tja, gewoon blijven proberen tot de kleuren weer goed zijn? Het probleem is dat je de monitor niet kunt instellen terwijl hij aanstaat. Hebben de knopjes niet een "ribbeltje" of een pijltje, waarnaar je ze kunt zetten om de fabrieksinstelling terug te krijgen?

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2003 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 15:58

LauPro

Prof Mierenneuke®

Mooi, echter op fullscreen hou ik het niet op @ GoT ;( (te fel) maar dat verschilt denk ik per monitor. (Deawoo 17" heb ik nu).

Maar misschien is het handig dat 1 iemand zijn aangepaste Windows-vormgeving even op internet zet (ik ben lui, sorry :/ ).

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II

Scatman_II

Verwijderd schreef op 21 October 2003 @ 19:06:
[...]

Waarschijnlijk is dit gewoon gewenning. Het wit van 9.300K is gewoon veel blauwer dan het wit van 6.500K. Dat is wat jij ziet. Je moet gewoon aan de 6.500K kleurtemperatuur wennen. Als je er een tijdje mee gewerkt hebt, kun je een 9.300K monitor niet meer aanzien; veel te blauw! :)
Hmm, ik zit nu 5 minuten op 6500, en 8)7 8)7 , je hebt gelijk, 9300 is nu al te blauw :+
[...]
Tja, gewoon blijven proberen tot de kleuren weer goed zijn? Het probleem is dat je de monitor niet kunt instellen terwijl hij aanstaat. Hebben de knopjes niet een "ribbeltje" of een pijltje, waarnaar je ze kunt zetten om de fabrieksinstelling terug te krijgen?
Pijltje zit er niet op :)
En een andere mogelijkheid dan met de monitor aan draan te gaan prutsen zie ik echt niet hoor, elke keer verstellen en dan weer aankoppelen is geen doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Scatman_II schreef op 21 October 2003 @ 20:38:
Hmm, ik zit nu 5 minuten op 6500, en 8)7 8)7 , je hebt gelijk, 9300 is nu al te blauw :+
Dat zei ik toch ;)
En een andere mogelijkheid dan met de monitor aan draan te gaan prutsen zie ik echt niet hoor, elke keer verstellen en dan weer aankoppelen is geen doen :+
Heb je voor die schroefjes een schroevendraaier nodig? Gebruik dan een schroevendraaier van 1 meter, en isoleer het handvat met 20 cm rubber. Dan weet je tenminste (bijna) zeker dat er niks fout gaat als je in die monitor prikt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:34

Dennahz

Life feels like hell should.

Verwijderd schreef op 21 October 2003 @ 19:06:
[...]

Ik weet niet of de Flatron van LG een "echte" platte beeldbuis is.
Is hij echt plat, of is het een bolle beeldbuis met een vlakke glasplaat ervoor? (Of is dat DynaFlat?) Het is slechts een constatering, dat DiamondTron en Trinitron monitoren vaak dze correctie nodig hebben. Ook andere soorten kunnen dat nodig hebben.
Hij is wel 100% plat (is wel een crt).
LGE's fully flat CRT technology offers 100% flatness both on the inside and outside of the CRT, making it more comfortable for eyes while offering very realistic images.
http://www.lge.com/about/rnd/world_best/world_best03.shtml

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II

Scatman_II

Verwijderd schreef op 21 October 2003 @ 21:05:
[...]
Dat zei ik toch ;)

[...]
Heb je voor die schroefjes een schroevendraaier nodig? Gebruik dan een schroevendraaier van 1 meter, en isoleer het handvat met 20 cm rubber. Dan weet je tenminste (bijna) zeker dat er niks fout gaat als je in die monitor prikt. :+
Och, zo gevaarlijk is het nou ook weer niet, niet alles staat onder zware hoogspanning hoor 8)7 Gewoon goed oppassen :)

Maar het goed afstellen van 3 knopjes is gewoon haast niet te doen.. :( Maargoed, geen oplossing hier dus :)

[end of offtopic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:16
Scatman_II schreef op 21 October 2003 @ 18:26:
Op http://www.repairfaq.org/REPAIR/F_monfaq.html vind je veel informatie. Mbv die faq heb ik eens de brightness van een oude monitor bijgesteld.

Bijstellen deed ik trouwens toen hij aanstond, want je hebt weinig keuze. Zet de monitor op een vlakke ondergrond, pak een geisoleerde schroevedraaier en draai voorzichtig terwijl iemand anders naar het beeld kijkt.

[ Voor 17% gewijzigd door Rukapul op 21-10-2003 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De FAQ is bijgewerkt. Er is een stuk toegevoegd met uitleg over kleurcalibratie van de printer.
Mr dude schreef op 22 October 2003 @ 14:49:
kan een moderator deze bericht weghalen en kontakt met me opnemen?

mij om het even wie.....
Heb je het over mijn bericht (FAQ), over over het jouwe? Je eigen bericht kun je, zoals je al hebt gedaan, gewoon wegeditten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

neej firepower ik wilde een MODERATOR SPREKEN en het ging totaal niet over jou, sorrie dat ik je topic stoor met deze bericht

prima gedaan je topic, heel uitgebreid enzo. en ja het beeld is scherp genoeg....

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2003 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Instellen van de scanner toegevoegd aan de FAQ.

Nog te doen: Netjes opmaken in een mooie tabel layout :)
(Waarschijnlijk) een titelverandering van het topic aanvragen.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2003 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok! Mijn spellen zijn veel beter te zien. Helderder beter contrast, maar windows krijg ik nu niet weer donkerder (of ik moet idd alle kleuren handmatig veranderen, maar dan heb ik weer het klassieke windows thema en dat wil ik niet. Ik wil gewoon windows xp blijven gebruiken.)
De meeste foto's zijn idd veel beter (zoals mijn supercoole inferno achtergrond. Dank daarvoor). Maar sommigen blijven een beetje flets.
Ik heb heel hard mijn best gedaan om het zwarte balkje in de zwart-wit balk grijs te maken, maar dat lukt echt voor geen meter. Zelfs al is het hele scherm alleen maar licht (0 tot 50 procent wordt wit, de rest zwart) Het laatste vakje blijft zwart.
Ik heb gamma al op 3 gezet (en alles er tussenin) maar het enige redelijke resultaat krijg ik met gamma 1.8 (dank daarvoor) en mijn monitor instellingen (de knopjes op de monitor) op 100% helder en 100% contrast.

Ik ben in het bezit van de nvidia kleurenaanpassingen! Wat doe ik fout?
Jord

p.s. ik heb niets binnenin de monitor veranderd en dat ga ik ook niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Woooow... Gamma 1.8 én de brightness op 100% om goed beeld te krijgen? Ik had vroeger mijn monitor op 80% staan, en speelde voor spellen met de PowerStrip controls. Nu staat de helderheidsinstelling van de monitor op 65%.

Het is ook niet de bedoeling dat het laatste vakje in de contrastbalk grijs wordt. Dat vakje moet helemaal perfect zwart zijn, maar wel zo dat je het 95% vakje nét nog kunt zien als een apart stuk. Misschien lukt dat niet goed, maar het MOET lukken tussen 90% en 100%, anders heb je een probleem.

Dat is een écht donkere monitor. Probeer eens het volgende.

Gamma 1.8
Contrast monitor: 100
Helderheid monitor: 100

Is de monitor nu nog te donker? Zo ja...

Schuif nu in het nVidia controlpanel je helderheidsregalaar zo hoog als hij gaat, en gebruik die als control om de helderheid goed te krijgen, net alsof het de control van de monitor is. Uiteindelijk zou het resultaat goed moeten zijn.

Is de monitor nu licht genoeg maar te flets?

Eigenlijk staat dan de helderheid te hoog, maar als je die niet lager kunt zetten zonder dat de monitor te donker wordt, probeer dan dit:

Ga dan naar het nVidia control panel, en schuif de contrastregelaar tikje bij tikje omhoog, totdat de monitor niet meer flets is. Hierdoor wordt hij wel iets donkerder, maar niet zoveel als wanneer je de helderheid omlaag zet.

Foto's die nu flets zijn, na de correctie, zijn waarschijnlijk gecorrigeerd om goed uit te zien op een niet goed ingesteld systeem. Gebruik een foto-editor om die foto's weer in orde te krijgen. Je moet dan de gammawaarde van de foto verlagen totdat hij weer goed uitziet.

Als je Windows nu te licht vindt, en je wilt niet naar het classic theme terug, dan zul je moeten kijken voor een donkerdere skin die je mooi vindt. Er zijn veel sites op internet die skins voor XP aanbieden.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2003 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok als ik in nvidia control panel de helderheid naar 100% zet wordt het scherm helemaal wit. Zet ik hem naar 52 procent dan is het contrast tussen de eerste 3 witte vakjes weg en dat krijg ik niet weer terug met meer contrast?
Ik heb nu de gamma op 2.00 gezet en dat is de enige manier om het allemaal wat lichter te krijgen.
Ik ga nog even verder prutsen! Veel dank voor deze FAQ!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je weet nu wat de instellingen doen, en je weet wat je uiteindelijk moet bereiken. Je weet wat je met de instellingen moet doen om iets te corrigeren (te licht -> brightness omlaag, te flets -> contrast omhoog). Ik kan jouw monitor niet zien natuurlijk; je zult nu met alle instellingen moeten rommelen todat het goed, of zo goed mogelijk is.

Het kan best, dat indien je het contrast tussen de zwarte blakjes perfect krijgt, dat dan het contrast in het witte deel naar de knoppen is :) Je zult dan een compromis moeten sluiten. Zie bij welke instelling het contrast voor zwart perfect is. Kijk dan naar de instelling die voor wit perfect is. Zet uiteindelijk je contrast op het gemiddelde. Van daaruit kun je dan weer ietsje hoger of lager om te zien of dat verbetering oplevert voor je totale beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Laatst online: 21:36

AvK

Ready Set Go

Draai nu een paar weken met een goed afgestelde monitor.
Alleen lijken mijn DVD-films nu iets te helder te zijn. Niet echt storend maar toch.
Ik gebruik WinDVD-platinum en hierin kan ik niet een brightness-instelling oid vinden. Is daar nog wat aan te doen?

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-06 21:17

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Prachtige handleiding, alleen is het plaatje van de "contrast/helderheidsbalk" stuk :(
Zonder dat plaatje kan ik niet echt verder met het kalibreren, kuh je die misschien even ergens anders hosten [je @Home webspace is stuk?] oid?

edit:

Hmzz, ik zie net dat de TS al een tijdje niet meer actief is op GoT, heeft iemand toevallig nog het plaatje in zijn cache staan?

[ Voor 27% gewijzigd door StarLite op 07-11-2003 17:06 ]

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Fixed :)

Eh, een tijdje niet meer actief op GoT? Volgens mij vergis je je toch :) Binnen 15 minuten gefixed... ooooh ja, 15 minuten effe niet op GoT geweest. Inderdaad een tijdje inactief :+

Betreffende de nog hangende updates zoals het mooi indelen in een tabel; daarvoor heb ik op het moment te weinig tijd in verband met werk en school. Dit komt zo snel mogelijk.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2003 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Verwijderd schreef op 07 november 2003 @ 17:10:
Fixed :)

Eh, een tijdje niet meer actief op GoT? Volgens mij vergis je je toch :) Binnen 15 minuten gefixed... ooooh ja, 15 minuten effe niet op GoT geweest. Inderdaad een tijdje inactief :+

Betreffende de nog hangende updates zoals het mooi indelen in een tabel; daarvoor heb ik op het moment te weinig tijd in verband met werk en school. Dit komt zo snel mogelijk.
Tnx :)
Hmzz, volgens je posthistory had je sinds je laatste reply in dit topic niet meer gereageerd :?
Nou jah, zal wel een hickup van de search zijn geweest dan :P
Zet het contrast én de helderheid van je monitor volledig omhoog, naar 100%. Nu wordt je monitor nog fletser, en nog lichter waarschijnlijk... niet om aan te zien zeker. Het zwart van de wit-zwarte procentenbalk balk zal waarschijnlijk grijs zijn. Ook GoT zal waarschijnlijk een heel stuk lichter worden. Maakt niet uit
Hmzz, dat heb ik dus niet :?
Heb ook een Vision Master Pro 454.
Ingesteld op 6500K IPV 9300K maar mijn brightness / contrast staan al op hun max, en als ik mijn brightness lager zet, word het verschil alleen maar kleiner :?

Alleen games zoals Counter-Strike blijven enorm donker :? :? :?

[ Voor 33% gewijzigd door StarLite op 08-11-2003 13:40 ]

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb je wel met Powerstrip of de drivers van je grafische kaart de gammawaarde naar 1.8 gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraggie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2022
Scatman_II schreef op 21 oktober 2003 @ 20:38:
[...]

[...]

Procedure voor monitor afregeling: pak een scheidingstrafo , en sluit daar de monitor op aan , een geaarde werkbank,een pc met afregel plaatjes (grijsbalken, geometrie plaatjes , etc) alles aansluiten , kap van de monitor af , en aanzetten , nu eerst een half uurtje op laten warmen.

Daarna met de grijsbalk op "kleur zetten" (grijs op grijs , en zwart..... je snap em denk ik.)

met een beetje geluk kan je in de buurt van de potmeters zien of het "gains" of "cut-off" regeld , cutoff is achtergrond ,gain is voorgrond (voorgrond is b.v. een wittebak , vierkant , etc. zet een zwart beeld op , (dos ofzow) en zet contrast +brightness open.. da's de achtergrond .
Afregelen met cutoff's tot de oplichtnde achtergrond "wit" is. dan de voorgrond doen met e.v.t. een witte vierkant , of een grijsschaal.

Af fabriek worden de monitoren afgeregeld met een minolta kleuren meter. (type" ca-100 of ca-50) dit word gedaan met monitor in bedrijf , bedenk wel , dat ALS je een potmeter verdraait , je hem nooit meer 100% op z'n afstelling krijgt zonder te meten.!)

Hoop dat jullie er wijs uit kunnen worden :)

(en sorry voor de lange rant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:25

Wildfire

Joy to the world!

Verwijderd schreef op 21 oktober 2003 @ 19:06:

[...]

Nou, 6500K is dus 3x niks. Er lijkt een perkament-gelige waas over m'n scherm te liggen. Wit is geen wit meer. Geef mij maar 9300K, daar stond mijn Philips 109S standaard al op ingesteld meen ik me te herinneren. Dan ziet wit er iig nog als wit uit ipv gelig wit.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Wildfire schreef op 08 november 2003 @ 15:20:
[...]

Nou, 6500K is dus 3x niks. Er lijkt een perkament-gelige waas over m'n scherm te liggen. Wit is geen wit meer. Geef mij maar 9300K, daar stond mijn Philips 109S standaard al op ingesteld meen ik me te herinneren. Dan ziet wit er iig nog als wit uit ipv gelig wit.
Dat dacht ik de eerste 3 minuten ook, maar was er binnen een kwartier compleet aan gewent :)

Tis nu allen nog wennen aan die hoge gamma waarde, GoT ziet er nu heel flets en grijzig uit :?

\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
AvK schreef op 07 november 2003 @ 12:26:
Draai nu een paar weken met een goed afgestelde monitor.
Alleen lijken mijn DVD-films nu iets te helder te zijn. Niet echt storend maar toch.
Ik gebruik WinDVD-platinum en hierin kan ik niet een brightness-instelling oid vinden. Is daar nog wat aan te doen?
Sorry, deze post heb ik overheen gelezen.

Gebruik PowerDVD, die heeft wel eigen instellingen voor de kleur. Ook kun je in de driver van je videokaart even zoeken naar de "overlay" instelling, en daar alles wat donkerder zetten.
StarLite schreef op 08 november 2003 @ 15:23:
[...]

Dat dacht ik de eerste 3 minuten ook, maar was er binnen een kwartier compleet aan gewent :)

Tis nu allen nog wennen aan die hoge gamma waarde, GoT ziet er nu heel flets en grijzig uit :?
GoT is inderdaad wat fletser. Sommige andere fora gebruiken echter ook zulke 2 kleuren, bijvoorbeeld zwart en donkerblauw, zoals het forum van Atari... dat zie ik echter nu pas. Met mijn vorige instellingen (fabriek) was het hele forum gewoon zwart. :)

Ook moet je er rekening mee houden dat sommige sites op een te donkere monitor zijn gebouwd, en dus is de site lichter gemaakt in plaats van de monitor. Deze sites zullen op jouw verhelderde monitor natuurlijk compleet fout uitzien. Bij 99% van de sites zie ik echter nu meer detail dan vroeger. Ook kalibreer ik bij veel mensen nu de monitor, printer en scanner op bovenstaande manier, en niemand heeft klachten, behalve het feit dat het de eerste twee dagen wat vreemd uitziet.

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2003 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:25

Wildfire

Joy to the world!

StarLite schreef op 08 november 2003 @ 15:23:

[...]

Ik heb het onlangs al eens een half uur de kans gegeven, maar ik begon het steeds lelijker te vinden... dus ik laat m'n 19 inchje maar lekker op 9300K staan.

Ach, ik doe toch geen kleur-kritieke dingen op m'n PC dus wat dat betreft is het toch geen probleem.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
Ik vind het idd ook niet uitzien op 6500K (IIyama Vision Master Pro 410).
Het zwart moet ook zwart zijn, en er mag geen paarse zweem inzitten, terwijl het wit niet creme-achtig moet uitzien.
Het wit ziet er op mijn monitor toch echt creme-actig uit met 6500K, op 9300K is het wel echt wit.

Bovendien heb ik het beeld iets donkerder ingesteld, het is niet echt prettig als je last van je ogen krijgt bij het kijken naar een witte internetpagina bijvoorbeeld.
In de balk hebben 90, 95 en 100 nu ongeveer de zefde kleur(even zwart).

Het was leuk om te lezen, maar ik ben het er dus niet over eens dat het de beste instelling is. Bovendien denk ik dat de meeste mensen 9300K hebben ingesteld en is het voor websites het verstandigste om de site op die kleurinstelling te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als je naar de grafieken in de handleiding kijkt, dan zie je dat er in 9300 K veel te veel blauw zit. Dat is oververtegenwoordigd. Je kunt dat wel in je foto's en websites en dergelijke corrigeren, maar als je dat doet, dan ben je fout bezig. Je moet je monitor de goede kleuren geven, niet je foto's en websites aanpassen op je monitor.

9300 K is eigenlijk een verouderde instelling, omdat 6500 K een veel donkerdere kleurstelling is, die vroeger door vele monitoren niet kon worden weergegeven. Dat hoefde eigenlijk ook niet; de computers werden toen alleen voor tekstverwerking en spreadsheetwerk gebruikt. Op mijn monitor is 6500 K gewoon goed, en 9300 K is extreem blauw. Als ik mijn monitor terugzet naar mijn oude instellingen (Gamma 1.0, 9300 K en standaard brightness/contrast), dan kan ik er niet lang meer tegenaan kijken.

Met creme-achtig wordt trouwens "gelig" bedoeld. Je hebt warm wit (6500 K) en koud wit (9300 K), oftwel donker wit en licht wit.

Bovenstaande is ook geen definitieve onwrikbare handleiding hoor. Het is een manier om je apparaten goed te kalibreren, maar elke apparatuur is weer net wat anders. Het is de standaardmanier om een standaardapparaat in te stellen. Indien jouw setupniet standaard is, hij is bijvoorbeeld al gedeeltelijk gecorrigeerd in de hardware, je drivers van de grafische kaart passen al instellingen aan, de hardware van je grafische kaart is "anders", dan zul je van de handleiding moeten afwijken en hem alleen maar als leidraad gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2003 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAJH
  • Niet online
Bedankt voor deze guide! Ben van 9300 K naar 6500 K gegaan en ik zie nu veel meer in games. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RAJH schreef op 08 november 2003 @ 22:38:
Bedankt voor deze guide! Ben van 9300 K naar 6500 K gegaan en ik zie nu veel meer in games. :D
Dat komt toch niet alleen door die temperatuurwisseling? Ik neem aan dat je je monitor ook op nieuw hebt gecalibreerd?

Voor iedereen, nogmaals: Gammawaarde 1.8 werkt alleen helemaal perfect als je een monitor en een grafische kaart hebt die zowel softwarematig als hardwarematig precies op 1.0 staan. Dan kun je hem instellen op 1.8. (Macintosh/drukwerk standaard.) Je kunt het hele zooitje ook op 2.2 calibreren (Windows standaard, veel te helder als je foto's professioneel wilt laten afdrukken), maar dan moet je even helderheids- en contrastbalken en kleurbalken op het internet opzoeken die daarop mikken.

Het kan best zijn dat voor jouw systeem 1.7 of nog iets anders als instelling het beste is. Indien je monitor en grafische kaart standaard al 1.1 hebben, dan zal een correctie van 1.7 dus een uiteindelijk resultaat hebben van 1.8. (Duh :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iedere monitor reageert anders, gebruiken een andere fosfor laag, gebruiken een andere schaduw masker etc. Tevens is het zo, net als met geluid, dat de kleurwarmte voor een ieder verschild, mede ook omdat een ieder zijn 'kijk", wat de ogen registreren en wat de heresenen vertalen anders is. Persoonlijk werk ik alleen Met powerstrip op mijn VMP 450 zodat ik voor iedere toepassing onder de sneltoetsen mijn waarde's kan aanpassen, met name de kleurtemperaturen trapsgewijs instellen. Ieder spel, foto bewerkings progamma werkt anders, gebruikt andere filters etc. dus ziet het er ook allemaal anders uit. 1 standaard setting haalt grafisch nooit het mooie uit je applicatie ;) Mensen kun je alleen maar adviseren om PowerStrip te gebruiken en dit helemaal te testen om te zien wat het progje simpel allemaal kan bewerkstelligen, alleen dan, denk ik, dat je de max haalt uit je kanon.

Ik vind je artikel wel goed maar iet wat te technisch en te lang omschreven, te langdradig om eerlijk tezijn. Kalibreren op de monitor zelf vind ik niet nodig om eerlijk te zijn omdat je dat het beste kunt doen softwarematig, dus in mijn ogen hoeft de monitor niet open, after all, ze verlaten de fabriek al volledig getest en gekalibreerd. Goeie videokaart/monitor leveranciers leveren zelf al de juiste kalibratie software erbij. Ik kan me nog herrinneren dat Hercules dat deed bij zijn kaarten. Echter is het wel zo, hoe lichter ales gezet word op de monitor, hoe korter je monitor "paperwhite" zal weergeven in de loop der jaren. Afijn, nogmaals, het is allemaal zo persoonlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:12
Nav deze faq heb ik mijn mooie oude 15" HP moni ook maar eens open gemaakt :). Deze moni is wel goed scherp, maar de kleuren zijn bijna altijd te donker. Bij mijn drivers kan ik de gamma wel omhoog gooien, maar op de een of andere manier blijft het ding altijd te donker in games of te helder in windows (zwart is dan compleet weg). Op std instellingen zie ik het verschil van helderheid op de helderheidsbalk tussen ongeveer 55 en hoger niet meer.

Dus heb ik hem maar open gemaakt:
1.Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/joshuasioso/moni1.jpg 2.Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/joshuasioso/moni2.jpg
3.Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/joshuasioso/moni3.jpg 4.Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/joshuasioso/moni4.jpg
5.Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/joshuasioso/moni5.jpg

Volgens mij is het ding op plaatje 2 de eindtrasformator. Alleen hier zitten helemaal geen draaiknoppen op?

Ik heb wel een hele rits "draaischuiven" gevonden op pic 3 en een soort potmeter op pic 4. Verder zitten er nog een hele zooi draaidingen enzo op de printplaat.

Ik heb alleen geen zin om zomaar ergens aan te gaan draaien. Iemand enig idee welke het kunnen zijn of iig niet zijn? Of zou ik gewoon wat uit kunnen proberen en kijken of de helderheid veranderd?

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp

Twarp

just grin...

Zie ik op foto 2 een z vormig stukje metaal met daaronder 2 stelschroeven? en staat daar toevallig focus en screen bij?

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Philips brilliance 2120 monitor en was veel te donker van beeld deze heb ik na het lezen van de handleiding op deze topic software matig met nvidia tnt2 de gamma op 1.8 ingesteld en de kleuren zijn nu inderdaad perfect. Echter bij het afdraaien van een film in een cd/ dvd rom is het filmbeeld weer te donker zo als van ouds kan ik hier nog iets aan doen zodat ook dit beeld een stuk lichter wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dan moet je in de Overlay instellingen kijken. Bij de oudere Detonators werkt die niet goed als je ook nog een ander overlay-apparaat in je PC hebt (zoals een TV-kaart), maar bij de Detonator FX serie (40xx en hoger) werkt het wel goed. De helderheid (en/of contrast) van de overlay moet omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan wel met mijn NVIDIA TNT2 naar de overlay en de helderheid en contrast flink op schroeven waardoor het beeld lichter wordt alleen is daarmee het totale beeld niet echt fraai. De gamma blijft echter op 1.0 staan en die kan ik niet zo als wat ik bij mijn desktopbeeld gedaan heb omhoog regelen naar 1.8. Wat ik ook doe met de schuifregelaar van de gamma het beeld blijft even donker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Normaal zou je de kleuren van overlay-beelden apart van de desktopkleuren moeten kunnen regelen. Zo te zien moet jouw kaart dat kunnen, omdat de overlaybeelden nog steeds donker zijn na de aanpassing van je desktop. Als jouw TNT2 dat echter niet kan, tja... dan verandert natuurlijk de desktopkleur als je de overlaykleur aanpast, en omgekeerd. Daar is dan niks aan te doen.

Heb je de laatste 40xx of 50xx drivers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jawel de overlay kan met deze kaart apart geregeld worden ten opzichte van de desktopkleuren en vastgelegd worden zodat je kunt overschakelen tussen de gewenste inschakeling. Alleen lijkt me dat je ook in de overlay de gamma moet kunnen instellen op 1.8 waarde inplaats van drastisch het contrast of helderheid van het beeld op te schroeven welk geen natuurgetrouwbeeld geeft. Films blijven echter donker weergegeven worden en reageren niet op de ingegeven gamma instelling. Terwijl bij de vastlegging van het desktopbeeld dit wel gaat. De drivers heb ik de laatste versie voor xp gedownload

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:55
Toppie handleiding, het ziet er inderdaad mooi uit zo. Alleen wel erg jammer van de Windows skin die zo licht wordt (zoals eerder al vermeld). Dat verpest het wel een beetje vind ik...

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gerardi: Het klopt dat er voor de overlaykleuren geen gamma instelling is. Je zult moeiten spelen met de brightness- contrast- en saturation sliders op die tab.

Vincent:
Er zijn slechts 2 oplossingen:

Donkerdere skin installeren, of Windows in Classic mode draaien en alle kleuren donkerder maken.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2003 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Verwijderd schreef op 08 december 2003 @ 22:54:
Gerardi: Het klopt dat er voor de overlaykleuren geen gamma instelling is. Je zult moeiten spelen met de brightness- contrast- en saturation sliders op die tab.

Vincent:
Er zijn slechts 2 oplossingen:

Donkerdere skin installeren, of Windows in Classic mode draaien en alle kleuren donkerder maken.
Had ik al gelezen ja :)

Misschien is het een idee om een donkere versie van de standaard XP skin te maken (en ook de silver en olive kleurschema's). Wie voelt zicht geroepen? Ik heb zelf even geen tijd (zit midden in een verhuizing), maar als niemand anders het wil doen dan kijk ik er over een paar weken wel naar. Ik denk dat zo'n nieuwe skin deze 'truc' echt helemaal perfect maakt!

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Heb ik dit mooie topique nu vermoord?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoezo?

Dit is een FAQ, en als hij niet sticky wordt gemaakt (of in de hoofd-FAQ wordt opgenomen), zakt hij weg. Daarom staat hij in mijn sig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Ook ik zou dit verhaal graag in de FAQ zien.
Het is wat lang maar wel zeer informatief.
Op dit moment staan er wel beroerdere stukken in de FAQ......toch?

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
AvK schreef op 10 december 2003 @ 19:55:
Ook ik zou dit verhaal graag in de FAQ zien.
Het is wat lang maar wel zeer informatief.
Op dit moment staan er wel beroerdere stukken in de FAQ......toch?
Eens, prima FAQ materiaal dit :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 15:07
Prachtig stukje 8)7 tekst.
Ik heb de calibratie niet echt nodig, mijn Philips 109s (19", lightframe2) is standaard al perfect om alles weer te geven, hij heeft dan ook genoeg gekost (450€, kleine 3 jaar geleden).
Kzou geen flatscreen willen, alleen al om de kleurweergave van mijn schermpje.
Mooie plaatjes trouwens van de ruimte.

[ Voor 16% gewijzigd door naftebakje op 10-12-2003 22:41 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vroeg me af of de gamma instelling wel nodig is, omdat als ik de gamma hoger zet en de helderheid lager, ik het verschil tussen 0, 5 en 10% niet meer kan onderscheiden (tussen 95 en 100% kan ik dat onderscheid wel maken).

Verder staat mijn hm903dt op 100% contrast en 89% helderheid, met kleurentemperatuur van 6500k en het beeld ziet er al stukken beter uit (beeld begint al minder gelig te worden :X (hoezo zit je al dan te lang op de verkeerde temperatuur?)).

Misschien ga ik zo nog wat spelen met het contrast (en gameafbeeldingen vergelijken; ik heb bg2 namelijk origineel en kan zo kijken of de kleuren overeenkomen met die op de doos).

Verder baal ik ervan dat de gamma niet fatsoenlijk in te stellen is met deze drivers. "Desktop brightness" zal waarschijnlijk de gamma niet zijn of het is heel brak geimplementeerd in deze drivers, zie ook eerste alinea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Welke drivers?

Volgens mij kun je met de 50xx serie van nVidia de gamma niet zo precies instellen als met 40xx. Hij springt op vreemde waarden, zoals gamma 1.79, of 1.83. Da's nogal vervelend, en de reden waarom ik nog steeds met 42.23 draai. (Versie 42.33 krijg ik helemaal niet in het Engels geïnstalleerd. Hij installeert NIKS! De internationale versie werkt wel, maar ik wil geen Nederlandstalige drivers.)

offtopic:
En BG1 en 2 blijven cool. 8) Jammer dat ik geen tijd heb om het nog eens te spelen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2003 23:42 ]

Verwijderd

Sorry, ik had moeten zeggen dat het de catalyst drivers zijn, en daar valt het niet (fatsoenlijk) in te stellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hé, bedankt voor de nuttige info! Alleen heb ik dus het probleem van een te lichte monitor... Ik heb op de monitor contrast en helderheid op 20 en 95 staan en nog is het te licht. Ik ben nu aan het rommelen met de ATI drivers (ik heb een Radeon 9800 Pro, Cat 3.9 met CoD hotfix)) maar pas als ik het gamma op 0.75 zet begint het er een beetje op te letten...

Maar in ieder geval kan ik jouw plaatjes en info gebruiken om mijn monitor goed te krijgen. Op zich maakt het denk ik niet uit dat ik idiote instellingen moet gebruiken, als het eindresultat maar goed is...

M'n monitor staat trouwens standaard op 9300. Ik heb 'm ook ff op 6500 gehad, maar dat zag er echt niet uit! Maar ik zal het vanavond toch even proberen: misschien verdwijnt de vreemde kleuren als ik contrast en herlderheid op meer normale waardes zet...

Nogmaals: een erg net topic! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2003 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:24
Van die schuiven die op de foto een paar posts terug te zien zijn moet je af blijven daarmee help je je beeld om zeep.

Voor mijn werk heb ik vandaag nog twee monitors afgesteld met behulp van een kleurmeter en beeldgenerator. Hierbij worden de RGB waardes voor een zwart beeld en een volledig wit beeld weer gelijk getrokken en indien mogelijk weer op de fabriekswaardes ingesteld (monitors zijn vaak 8 jaar of ouder, omdat deze erg duur zijn).

Kleine hint Voor de gene die hun kleuren verkeerd afgeregeld hebben met de knoppen binnen in de monitor. De rode en de groen kleur hangen erg sterk aan elkaar als je de rode kleur omhoog of omlaag schroeft, gaat de groene kleur vrijwel even hard omhoog (en andersom). De blauwe kleur heeft hier veel minder last van (blijft bijna gelijk). Het is dus het handigste om met de rode omlaag of omhoog te gaan todat je weer een redelijk beeld hebt en dan de groen nog wat bij te regelen.

Maar perfect krijg je het alleen met zo'n meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op de monitor contrast en helderheid op 20 en 95 staan...
Andersom zeker? Met een contrast/helderheid van 20/95 kan ik me indenken dat het te licht is. Bij een contrast/helderheid van 90/20 zou mijn monitor echter pikzwart zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog wat zitten kijken en m'n monitor wordt redelijk goed als ik Brightness op 0 (nul!) zet en Contrast op 100... Dat lijkt me dus niet in orde... En dan is het wit nietbepaald wit, maar als ik dat weer lichter wil maken wordt al het zwart grijs...

Het vreemde is dat als ik de computer opstart het scherm wel goed zwart is. En dan bedoel ik dus niet als er geen info wordt gestuurd naar het scherm, maar als ik het grote blauwe Dell-logo zie (ja, ik heb een Dell). Dat zie je dus even en alles is mooi. Dan wordt het scherm echt zwart, en daarna zie je het opstartscherm van XP. En dat is dus al veel te licht.

Zit er soms iets in Windows XP ingebakken dat er voor zorgt dat m'n scherm te licht wordt...? Want hoe kan het anders dat dat Dell logo scherm wel perfect is? Of werkt dat heel anders...?

Ik heb ook al een keer de Catalyst 3.9 drivers er compleet afgehaald, maar het scherm dat ik toen kreeg, met de standaard drivers, was net zo licht. Resetten van de monitor instellingen naar factory default maakt ook niets uit.

Als er ECHT geen Windows XP optie is die iets aan m'n scherm doet, zal ik schijnbaar toch een ander scherm moeten hebben...

Edit:
Ik heb trouwens ooknog ff gekeken of er ergens op de monitor nopg een draaiknopje zat of zo wat misschien hardwarematig iets kon afregelen, maar dat is dus niet zo. Maar zoals ik al zei: het blijft vreemd dat dat Dell logo perfect is, alsof het toch met XP te maken heeft... En de kleurinstellingen van m'n Radeon hebben dus ook geen effect (wel in 2D maar niet in 3D).

Edit 2:
Ik heb de monitor dus op 6500 K gezet. Was apart, maar toen ik na een paar seconden terug ging was het opeens ERRUG blauw! Maar ja, het heeft verder niet geholpen. Het wit is nu wel een beetje te gelig, vind ik...

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2003 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zit er soms iets in Windows XP ingebakken dat er voor zorgt dat m'n scherm te licht wordt...? Want hoe kan het anders dat dat Dell logo scherm wel perfect is? Of werkt dat heel anders...?
Ja, XP kijkt naar de gammacorrectie van je monitor. Waarschijnlijk is die 0 (nul), waardoor je monitor zo donker is tijdens het booten. XP ziet die "donkerte", en zet dan zijn kleurenschema voor de desktop veel lichter. Als nu je videokaart daarna ook nog een correctie uitvoert, of je monitor wordt bijvoorbeeld 10 seconden na het booten "automatisch" lichter, dan krijg je dus teveel correctie. Probeer het eens te corrigeren met de mogelijkheden van de drivers van je grafische kaart.
Ik heb de monitor dus op 6500 K gezet. Was apart, maar toen ik na een paar seconden terug ging was het opeens ERRUG blauw! Maar ja, het heeft verder niet geholpen. Het wit is nu wel een beetje te gelig, vind ik...
Na een paar seconden vond je 9300 K te blauw, maar het wit iets te gelig bij 6500 K. Dat is de eerste gewenningsstap. Nadat mensen "overtuigd" zijn dat 9300 K te blauw is, gaan ze opeens het ietwat fletsere en minder felle wit als gelig zien. Dat komt door je hersens. De oplossing is eenvoudig: Hersens weggooien en fatsoenlijke halen. :) Nee, grapje natuurlijk. Het komt wel door je hersens, maar als je gewoon op 6500 K doorwerkt, dan raak je aan die "gele kleur" (die eigenlijk niet eens geel is) gewend. Vanaf dat moment zie je dus werkelijk ECHT wit. Zet dan je monitor nog eens op 9300 K... dan heb je het idee alsof van je Red/Green/Blue aders in de monitorkabel de rode en de groene kapot zijn.... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 december 2003 @ 22:10:
[...]

Ja, XP kijkt naar de gammacorrectie van je monitor. Waarschijnlijk is die 0 (nul), waardoor je monitor zo donker is tijdens het booten. XP ziet die "donkerte", en zet dan zijn kleurenschema voor de desktop veel lichter. Als nu je videokaart daarna ook nog een correctie uitvoert, of je monitor wordt bijvoorbeeld 10 seconden na het booten "automatisch" lichter, dan krijg je dus teveel correctie. Probeer het eens te corrigeren met de mogelijkheden van de drivers van je grafische kaart.
Dat lukt dus niet omdat die instellingen (van de Kleurentab) niet gebruikt worden in m'n games (in ALLE games).

Ik heb ff Powerstrip geinstalleerd en die gaf aan (via die EICD of zo) dat de monitor een gamma heeft van 2,2, dus...

Los van dat alles vind ik het ook gewoon niks dat die monitor of Brightness 0 staat en Contrast 100: als die ouder wordt heb je totaal geen marge meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat kan dus best, gamma 2.2.

Je monitor schijnt op te starten met gamma 1.0 (wat dus door XP gedetecteerd wordt, waardoor de desktop lichter wordt gezet), en dan over te springen op gamma 2.2. Dan is dat natuurlijk een correctie boven op de correctie van XP, en dan heb je eigenlijk wel pech.

Kun je je gamma niet verlagen, onder de kleurtab? Je hebt daar sowieso een probleem, omdat een gammaverandering op de kleurentab gewoon je spellen lichter of donkerder maakt. Bij mijn GF4 TI-4600 wel, in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij alle spellen die ik speel is de beeld altijd te donker in het spel.

ik heb je topic gelezen en ik heb die gamma op 1,83 gezet en dat hielp nix in het spel RTCW, toen maar gamma op maximum 6.0 gezet om te zien hoeveel verschil het maakt, nul komma nul, toen de overlayaangeklikt in een menuutje van tablad kleurcorrecties. nix, toen de videomodus ook al op 6.0 gezet. het maakt echt niets uit. doe ik wat verkeerd of is het een feature die de GF2 GTS niet ondersteund?

voor alle duidelijkheid, ik wil alleen AL mijn spelletjes in 1 x lichter krijgen en de rest is goed zo zoals buroblad en explorer en word en en en......

edit:
* Xp proffesional + alle updates
* Gateway EV500
* GF2 GTS (=Aopen PA256 deluxe)
* nieuwste detonator 53.03 international

ik heb het nog 1 keer doorgelezen want dit had ik al eerder gelezen.... goeie uitleg enz enz maar.... ik weet niet welke stappen je precies moet nemen als de spellen te donker zijn maar de rest is licht genoeg. daar (in dat stukje tekst) twijfel ik of je erop ingaat of zegt das pech dat gaat niet en nu ga ik op de andere in....

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2003 02:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mr. TweaK, jij kunt dan het beste iets aanschaffen als PowerStrip.

Installeer het, en sla je huidige instellingen op in het programma.
Stel daar de juiste waardes in voor Gamma, Brightness en Contrast.

Koppel aan beiden een sneltoets.
Nu kun je heel snel heen en weer schakelen tussen "bureaubladinstellingen" en "spelletjesinstellingen". Zo heb ik het ook een tijdje gedaan, totdat ik vond/ontdekte dat mijn monitor eigenlijk voor bijna alles te donker was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 december 2003 @ 02:03:
Mr. TweaK, jij kunt dan het beste iets aanschaffen als PowerStrip.

Installeer het, en sla je huidige instellingen op in het programma.
Stel daar de juiste waardes in voor Gamma, Brightness en Contrast.

Koppel aan beiden een sneltoets.
Nu kun je heel snel heen en weer schakelen tussen "bureaubladinstellingen" en "spelletjesinstellingen". Zo heb ik het ook een tijdje gedaan, totdat ik vond/ontdekte dat mijn monitor eigenlijk voor bijna alles te donker was.
edit: ik zie net een screenschot van return to castle wolfestein, het komt op mij over alsof het niet overdag is maar al begint te schemeren, of is dat toch wat je probeerde te aantstippen in je startpost? te donkere screenshots en spellen? ja nu ik overnadenk ik vind sommige fotos niet licht genoeg en via messenger krijg ik dan vraagtekens omdat zij het wel licht genoeg vinden....

powerstrip kost geld postte je ergens en dus zoek ik wel een kostenloze manier...

enig idee waarom de gamma van detonator niet werkt?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2003 02:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 december 2003 @ 00:52:
Ja, dat kan dus best, gamma 2.2.

Je monitor schijnt op te starten met gamma 1.0 (wat dus door XP gedetecteerd wordt, waardoor de desktop lichter wordt gezet), en dan over te springen op gamma 2.2. Dan is dat natuurlijk een correctie boven op de correctie van XP, en dan heb je eigenlijk wel pech.

Kun je je gamma niet verlagen, onder de kleurtab? Je hebt daar sowieso een probleem, omdat een gammaverandering op de kleurentab gewoon je spellen lichter of donkerder maakt. Bij mijn GF4 TI-4600 wel, in elk geval.
Ik krijg binnen twee weken (hopelijk) een nieuwe monitor. Ik heb de helpdesk van Dell ervan kunnen overtuigen dat een brightness van 0 niet echt normaal is. Tot die tijd zit ik dus met een brak beeld. Het spijtige van alles vind ik dat dit scherm geometrisch goed is! Beter als m'n voorgaande schermen! Je zal het zien: krijg ik straks een nieuw scherm, zijn de kleuren goed, maar de geometrie niet...

Iemand overigens ooit wel eens gehoord van een monitor die met helderheid op 0 nog niet te donker is....? Volgens mij ligt het aan de kabel, die je jammergenoeg niet kunt verwisselen... Nu maar hopen dat niet al deze schermen (Dell M992) zo licht zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 december 2003 @ 02:12:
[...]

edit: ik zie net een screenschot van return to castle wolfestein, het komt op mij over alsof het niet overdag is maar al begint te schemeren, of is dat toch wat je probeerde te aantstippen in je startpost? te donkere screenshots en spellen? ja nu ik overnadenk ik vind sommige fotos niet licht genoeg en via messenger krijg ik dan vraagtekens omdat zij het wel licht genoeg vinden....

powerstrip kost geld postte je ergens en dus zoek ik wel een kostenloze manier...

enig idee waarom de gamma van detonator niet werkt?
Die screenshot van RTCW is genomen tijdens de fade-in van het filmpje. Om de shot exact op het lichtste punt te nemen is erg lastig, omdat het filmpje dan omspringt naar de binnenkant van het gebouw.

Ik weet niet waarom de gamma van de Detonators niet werkt. Hier, en bij andere mensen waar ik de monitor heb afgesteld, werkt hij gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit was al voorspeld. Je moet nu handmatig de kleuren aanpassen. Windows heeft zichzelf gecalibreerd op jouw monitor, om goed uit te zien op jouw donkere monitor / systeem. Nu is dit bijgesteld, en het kleurenschema is nu overgecalibreerd, en dus te licht. Ga naar de eigenschappen van je beeldscherm, en dan naar het tabblad waar je kleuren kunt instellen. Kies het kleurenschema dat je wenst te gebruiken. Daarna klik je bijvoorbeeld op je bureaublad, klik op het pijltje naast de kleur, en kies "Other...". Er zijn 6 tekstvakken waarmee je de kleur kunt instellen. Het vak "Lum:" oftewel Luminance (Helderheid) is hier het belangrijkste. Dit is de lichtheid van de kleur. Blijf deze waarde verlagen, totdat de kleur naar smaak is (donker genoeg dus). Doe dit voor elke kleur in het schema die te licht is.
Ik kan die optie echt niet vinden in mijn windows omgeving! Ik heb een ati kaart. Ik heb precies dezelfde monitor als TS.

Ik zie opeens in need for speed dingen die ik nog nooit gezien had, lange leve dit topic! :)

edit:

Ok, ik heb nu de kleuren van de balken/startbalk etc. aan kunnen passen. Misschien handiger als je d'r in zet dat je het bij vormgeving kan vinden? Ik vind het beeld nu gewoon nog iets te licht op mijn 19" vm pro 454. Misschien d'r aan wennen, maar sommige fora zijn echt zo ontzettend licht! Doet gewoon pijn. Nu moet ik denk ik gewoon met helderheid spelen, maar ja, dan is die contrast balk hier niet meer perfect.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2003 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
:?

Ik had hier daarstraks een antwoord gezet, inclusief een screenshot.
Waar is dat heen?

Naja, straks maak ik even een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 december 2003 @ 18:37:
:?

Ik had hier daarstraks een antwoord gezet, inclusief een screenshot.
Waar is dat heen?

Naja, straks maak ik even een nieuwe.
De contrast staat nu bij mij op 100, helderheid op 51. Contrast moet toch eigenlijk op 100 blijven staan?

Ik zie op de contrast balk het verschil net tussen 95 en 100, 100 is puur zwart. Ik wil alleen dat de windows desktop niet zo fel is, beter wend het snel :*). Ik heb al wel de kleuren donkerder gemaakt.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2003 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het bijstellen van de kleuren in het kleurschema werkt alleen met de Classic look van Windows XP, niet met skins. Natuurlijk werkt het ook in oudere Windows versies, zoals 2k of 98.

Je moet de lichte kleuren in dit venster bijstellen:

Afbeeldingslocatie: http://criticalhit.eurolords.com/got/kleurvenster.jpg

Je kunt een kleur kiezen, en hem dan via Other... donkerder maken.

De monitor moet je instellen aan de hand van de startpost. Normaal blijft inderdaad het contrast dan op 100% staan. Dat moet je alleen verzetten als het echt nodig is; bijvoorbeeld als lichte kleuren zo scherp worden dat je geen onderscheid meer kunt maken tussen lichtgeel en wit, of lichtgrijs en wit.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2003 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dankjewel voor je antwoord. Ik ga nog wat spelen met helderheid/gamma. Want ik vind dit licht wel erg licht;). Maar dat is ook niet zo gek, na ruim een jaar al op zulke donkere kleuren te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo een update... Ik werk nu op 1.70 gamma waarde en bouw het rustig op. Gewenning voor mijn ogen. Meteen op 1.80 is te fel. Van 1.65 naar 1.70 ging prima. Morgen maar eens 1.75 proberen:).

Ik heb alleen het irritante probleem dat als ik uit een spel kom mijn gamma waarde meteen weer op 1.0 staat, bug radeon driver? Moet ik 'm telkens weer terugzetten door naar: eigenschappen -> beeldscherm -> geavenceerd -> kleuren te gaan en dan komt het weer terug. Irritant is dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor spellen zijn er 2 mogelijkheden:

1) Een spel negeert de gammawaarde van de driver, en gebruikt zijn eigen. (Unreal T. 2003, dacht ik)
2) Een spel neemt de gammawaarde van de driver over, als de gamma in het spel op 1.0 staat. (Neverwinter Nights)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2003 02:10 ]

Verwijderd

ik heb nu inmiddels een 2ehandse 17 inch gateway EV700A monitor gekocht. hier valt me op in doom3 en fotootjes dat het beeld toch extreem te donker is. de oude monitor EV500 15 inch gateway heb ik weggegooid.

screenshots van doom3 sta ik te turen tot ik de gamma omhoog haal en ineens een heus persoon zie. ik ben nou al 1 week aan het kloten met OSD en Catalyst en na het alweer herlezen hiervan ook nog powerstrip. als ik de 1 doe ziet iets er goed uit maar iets anders zwaar verneukt....

ik heb ook nog me monitor opengeschroefd en met euss hierover gehad, deze monitor heeft GEEN brightness op de steltrafo, alleen maar horizontale focus en verticale focus, verder nix. dus hardwarematig kan ik nix meer doen.

maar nu vraag ik me af, ik moet een basis hebben om vanuit te werken. zet ik nu me OSD op default? en dan contrast en helderheid beiden op 100 % en op 9300 kelvin omdat dat stukken beter uitziet dan 6300 kelvin? bij mij is 9300 kelvin wit gwoon wit en 6300 heeft gelige vies wit.

powerstrip is zo extreem dat zelfs in doom3 ik geen zaklamp meer nodig heb... het lijkt verdorie wel ochtend... maarem catalyst heeft geen invloed op doom3. en bij mijn makker hoeft hij helemaal nix te doen ( dell 17 inch ) en zijn zowel windows als spelletjes helder zat. (wij hebben zelfde graka)

neem ik nu doom3 hoofdmenu als basis om die wittelijnen zichtbaar te maken(bij mijn makker heel goed te zien op zijn 17 inch dell) dan is doom3 zelf veel te licht. neem ik je contrastbar als basis om verschil nog net te kunnen zien tussen 95 en 100 dan is windows extreem flets/bleek. nu op dit moment kan ik tussen 80 en 100 geen verschil zien.

kortom wat moet ik nu als basis nemen? vanaf wat moet ik gaan uitwerken? want ik werk op deze manier mezelf alleen maar tegen en gaat dit jaren duren....

(NB. trouwens heb ik hier wel een vrij grote foto liggen dat ook is ingescand... )

dit komt vanuit het grote doom3 topic en ik kan niet zien wat het zou moeten voorstellen... http://hagen.let.rug.nl/~...en/doom3/chaingunner2.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2004 17:16 ]

• AvK

AvK

Ready Set Go

Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 17:09:
maar nu vraag ik me af, ik moet een basis hebben om vanuit te werken. zet ik nu me OSD op default? en dan contrast en helderheid beiden op 100 % en op 9300 kelvin omdat dat stukken beter uitziet dan 6300 kelvin? bij mij is 9300 kelvin wit gwoon wit en 6300 heeft gelige vies wit.
Bij 9300 kelvin is wit niet gewoon wit maar blauw.
Kijk maar eens goed.
Bij mezelf dacht ik eerst ook dat het niet mooi was (gelig) maar bekijk maar eens een paar natuurfoto's (bos en landschap, gras bedoel ik.... :P ).
De kleuren zijn bij 9300k veel te hard.
Je zal zien dat je scherm veel natuurlijker overkomt bij 6300k en dat je niet weer terug wilt.

Gewoon deze handleiding volgen en ook de problemen met windows worden opgelost.

Voor mij is het onbegrijpelijk dat deze topic niet in de FAQ's staat.

Verwijderd

ik kan het niet wit noemen hoor, misschien heeft de vorige eigenaar de kleuren verneukt... maar dit noem ik dus gelig wit. en bij 9300 is het gwoon wit en niet blauwachtig...

idd dit had allang in de FAQ moeten staan...

en tot slot ik heb deze handleiding al 10 keren gelezen... en met 6300 kelvin zie ik nu verschil tussen 80 en 85. met 9300 tussen 75 en 80.

maarem... ik zit een beetje met me handen in me haren, vanaf waar ga ik nu werken? firepower zijn stuk is uitgebreid maar gaat naar mijn idee teveel kanten op, dat van de scanner en dergelijke had ie onderaan apart moeten zetten of zo... dat zou het leesbaarheid bevorderen.

en zoals ik al eerder zei heb ik het al vaker gelezen en nu dus alweer...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2004 17:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga deze guide binnenkort eens een keer doorlezen en fixen waar nodig :) Tips zijn altijd welkom, dus gooi maar raak :)

Maar, het klopt inderdaad dat op sommige monitoren 9300 Kelvin echt _wit_ is, en niet blauwachtig. Echter, je hebt dan echt "ijskoud wit", bijna een TL-buisachtig scherp wit. Als je er je foto's mee bewerkt, worden je foto's erg "koud". Ze zien er fel uit.

Gebruik je 6500 Kelvin, dan is het wit inderdaad vaak cremerig wit, oftewel een "warm wit". Je foto's worden dan warmer van kleur, en de meeste mensen vinden dat prettiger om heen te kijken.

Uiteindelijk gaat het om je eigen voorkeur, maar de meeste fotocentrales en printers werken met 6500 Kelvin. Het is het best om je monitor dus daar ook op te zetten, als je veel met foto's werkt. Doe je voornamelijk spelletjes, dan is het niet zo erg; kies dan gerust 9300 Kelvin als je de fellere koudere kleuren beter vindt uitzien. Ik vind echter dat in veel spellen deze koude kleur de sfeer doet vergaan. Zoals in RTCW bijvoorbeeld, de zwakker verlichte kamers, met flakkerende toortsen erin, "voelen beter aan" op 6500K dan op 9300K. Voor mij... 6500K is "de standaard", maar het is niet _verplicht_. :)

PS: Nu ik toch in deze draad post: heeft iemand een plaatje van het ATI configuratiescherm, waar de gamma-instelling kan worden geregeld? Dat plaatje is brak geworden zie ik. :/ (Er moeten ook nog anderen hersteld worden, dan zal ik dat ook zo snel mogelijk doen.)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2004 23:19 ]

Verwijderd

ik hou de 6500 wel aan en ga vanuit hieruit werken, heb je tips hoe ik het beste kan instellen? ik zie trouwens dat powerstrip een overheersend effect heeft? de ati gamma instelling wordt niet onthouden....

overigens zag ik ergens in je SP ongesteld staan, een klein maar grappig tikfoutje....
Maar, het klopt inderdaad dat op sommige monitoren 9300 Kelvin echt _wit_ is, en niet blauwachtig. Echter, je hebt dan echt "ijskoud wit", bijna een TL-buisachtig scherp wit. Als je er je foto's mee bewerkt, worden je foto's erg "koud". Ze zien er fel uit.

Gebruik je 6500 Kelvin, dan is het wit inderdaad vaak cremerig wit, oftewel een "warm wit". Je foto's worden dan warmer van kleur, en de meeste mensen vinden dat prettiger om heen te kijken.
het klopt precies wat je zegt... ik had na een half uurtje tekstverwerken al last van vermoeide ogen. en zette ik steeds de helderheid wat lager. dit is idd een warmere kleur en ik laat het maar zo.

nog altijd als ik doom3 heb gespeeld en ik keer terug naar windows is het heel erg flets, alsof me windows is gebleekt met chloor....

edit2: hoe doe je dat ie de instelling die ik voor doom3 gebruik onthoudt? zocht al een howto in nederlands, nie gevonden, een powerstrip in nederlands, ook al niet gevonden...

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2004 19:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 17:56:
ik hou de 6500 wel aan en ga vanuit hieruit werken, heb je tips hoe ik het beste kan instellen? ik zie trouwens dat powerstrip een overheersend effect heeft? de ati gamma instelling wordt niet onthouden....
Ja, PowerStrip overheerst bij het opstarten de instelling van het controlpanel van de grafische kaart :) Daar is het voor gemaakt: de mogelijkheid geven om kaarten in te stellen, onafhankelijk van de functies in het controlpanel van die kaart.

Tips? Euh... nee, die heb ik niet :P Alle tips die ik heb staan in die handleiding. Als iets niet lukt, post dat dan even.
overigens zag ik ergens in je SP ongesteld staan, een klein maar grappig tikfoutje....
Ik zal het fixen als ik de rest van de handleiding bijwerk.
het klopt precies wat je zegt... ik had na een half uurtje tekstverwerken al last van vermoeide ogen. en zette ik steeds de helderheid wat lager. dit is idd een warmere kleur en ik laat het maar zo.
Een lagere helderheid geeft geen warmere kleur. Bedoel je dat je je kleurtemperatuur hebt verlaagd van 9300 naar 6500K? Dat maakt je kleur inderdaad warmer, maar ook minder fel. Lagere K's hebben "minder licht". Oudere monitoren waren niet helder en krachtig genoeg om 6500K goed weer te geven, daarom zijn die vaak gekalibreerd op 9300 K.
nog altijd als ik doom3 heb gespeeld en ik keer terug naar windows is het heel erg flets, alsof me windows is gebleekt met chloor....

edit2: hoe doe je dat ie de instelling die ik voor doom3 gebruik onthoudt? zocht al een howto in nederlands, nie gevonden, een powerstrip in nederlands, ook al niet gevonden...
Heb je je gammawaarde aangepast om Doom3 en andere spellen goed te krijgen? Zo ja, dan moet je je kleuren in Windows zelf donkerder maken, of een donkerder desktoptheme kiezen. Als je de gammawaarde in Doom3 zelf hebt aangepast (kan dat? Ik speel Doom3 niet), dan zou het een bug zijn, want het spel moet tijdens het afsluiten de gammawaarde herstellen die stond ingesteld voordat het spel startte.

Als je wil werken met de ene gammawaarde in Windows (bijvoorbeeld correctie 1.2) en de andere in Doom3 (zeg... correctie 2.0 omdat het spel misschien erg donker is), dan kun je in PowerStrip een profiel aanmaken, en het aan een sneltoets koppelen. Maak bijvoorbeeld "Standaard" aan, met je standaard instellingen voor Windows, en hang het aan Alt+Shift+S. Maak er ook een voor Doom3, en ken er Alt+Shift+D ofzo aan toe. Dan kun je snel wisselen :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 23:27:
Bedoel je dat je je kleurtemperatuur hebt verlaagd van 9300 naar 6500K? Dat maakt je kleur inderdaad warmer, maar ook minder fel. Lagere K's hebben "minder licht". Oudere monitoren waren niet helder en krachtig genoeg om 6500K goed weer te geven, daarom zijn die vaak gekalibreerd op 9300 K.
klopt de 6300 is duidelijk niet fel genoeg maar alles ziet gwoon wat warmer uit ondanks de ietwat te lage helderheid. ik denk dat ik het zo laat en dan via powerstrip de gamma opkrik of zo.

edit:
: ik vroeg net aan mijn visite wat ze beter vonden uitzien. de 9300 of de 6500 en zij zeiden net als ik dat de 9300 duidelijk beter uitzag omdat wit gwoon wit was en in 6500 vies gelig wit was...

ik gebruik liever niet extra programmaatjes en zou het liever in de driver willen oplossen, ik denk toch dat ik geen keuze heb en powerstrip zal moeten gebruiken....
Heb je je gammawaarde aangepast om Doom3 en andere spellen goed te krijgen? Zo ja, dan moet je je kleuren in Windows zelf donkerder maken, of een donkerder desktoptheme kiezen. Als je de gammawaarde in Doom3 zelf hebt aangepast (kan dat? Ik speel Doom3 niet), dan zou het een bug zijn, want het spel moet tijdens het afsluiten de gammawaarde herstellen die stond ingesteld voordat het spel startte.
in doom3 staat de gamma al op zijn maximum evenals de OSD de helderheid en contrast maximaal staan. catalyst kon je instellen wat je wilde maar had geen invloed op doom3. naar windows terugggaan herstelde de oude gamma idd ja. ik heb nu powerstrip en daarmee heb ik gamma opgekrikt en nu kan ik veel beter zien wat op me afkomt in doom3. maar zodra ik naar windows terug keer is het heel erg flets.
Als je wil werken met de ene gammawaarde in Windows (bijvoorbeeld correctie 1.2) en de andere in Doom3 (zeg... correctie 2.0 omdat het spel misschien erg donker is), dan kun je in PowerStrip een profiel aanmaken, en het aan een sneltoets koppelen. Maak bijvoorbeeld "Standaard" aan, met je standaard instellingen voor Windows, en hang het aan Alt+Shift+S. Maak er ook een voor Doom3, en ken er Alt+Shift+D ofzo aan toe. Dan kun je snel wisselen :)
dat ga ik nu dus proberen, ik begrijp powerstrip nog niet helemaal....

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2004 23:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 23:47:
edit:
: ik vroeg net aan mijn visite wat ze beter vonden uitzien. de 9300 of de 6500 en zij zeiden net als ik dat de 9300 duidelijk beter uitzag omdat wit gwoon wit was en in 6500 vies gelig wit was...
Werk er eens een dagje mee :)

Dit went héél snel ;)

Als je dat wit van 6500K gewend bent, is 9300K net een TL-buis :/

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 17:48:
PS: Nu ik toch in deze draad post: heeft iemand een plaatje van het ATI configuratiescherm, waar de gamma-instelling kan worden geregeld? Dat plaatje is brak geworden zie ik. :/ (Er moeten ook nog anderen hersteld worden, dan zal ik dat ook zo snel mogelijk doen.)
Alstu:
- http://www.tweakers.net/ext/f/41842/full.gif (desktop gamma / omega drivers)
- http://www.tweakers.net/ext/f/41843/full.gif (game gamma / omega drivers)
http://support.packardbel...Nr=instr_atiradeondrivers
- Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/42536/full.gif (desktop+game gamma / omega 2.5.90 drivers)

Het lijntrafo plaatje is ook brak in de topicstart zie ik, alternatieven:
- http://www.pinrepair.com/pin2000/monitor2.jpg
- http://www.videojuegosamazing.com/maquina/monitor/flyab.jpg
- http://www.fistells.com/c...Flybaxs/NTE%20Flyback.jpg
nb:
- Focus (meestal bovenste) = scherpstelling (Sommige monitoren hebben 2 focus pots, voor Horizontal en Vertical apart)
- Screen (meestal onderste) = helderheid
en niet rommelen in een monitor als je niet weet om te gaan met gevaarlijke hoogspanning!

Misschien wel handig:
- http://www.ltlimagery.com/monitor_calibration.html
- http://www.poynton.com/no...s_and_contrast/index.html
- http://www.normankoren.com/makingfineprints1A.html

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2004 15:51 ]

Verwijderd

@euss de 1e 2 plaatjes kloppen niet... ahhhh het zijn omega drivers en niet catalyst. ik heb overigens gisteren een screenshotje van catalyst hoe je gamma instelt doorgestuurd naar firepower. misschien kan je het erbij zetten?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2004 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik wordt een beetje gestoord van deze monitor... als ik me puur richt op de helderheidsbalkje dan is de rest van windows 1 en al spikkelig en flets. ( ik heb geprobeerd screenshots te maken maar dat gespikkelig beeld zie je niet terug op de plaatje)

richt ik me op een foto dan krijg ik weer heel andere dingen te zien, welk manier ik ook probeer, ik ben gwoon nooit tevreden....

overigens ben ik die 6500 nu gewend ja, 9300 is idd nogal blauw....

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2004 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:56

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
of je moet de kleuren compleet handmatig instellen... dat kan bij de meeste 'duurdere' monitors,
ik heb alleen bij mijn 21" HP P1100 (op PC2 van sig) 6 opties qua kleuren: R+G+B BIAS en R+G+B GAIN, ik heb de als basiskleur de 9300K geselecteerd en dan aangepast:
R BIAS: 81
G BIAS: 43
B BIAS: 71
R GAIN: 100
G GAIN: 100
B GAIN: 100
Helderheid: 20
Contrast 100

en het witte is nu echt puur wit (geen rode/paarse/gele/blauwe gloed)... voorzover er puur wit is :)
het zwarte is echt zwart, en ik zie (als de kamer helemaal donker is) verschil tussen 90%/95%/100%, in gewone verlichte kamer zie ik alleen verschil tussen 90%/100% (op die helderheid/contrast balk) de kleuren van mn tv kaart zijn nu vergelijkbaar met mn TV :D en dat is dus erg lekker volle kleuren etc...
als iemand me kan vertellen hoe het beter moet?...

in windows heb ik nix aangepast das allemaal standaard (geen color profiel geladen, hoor je verschil te zien als je een kleurprofiel toepast? is zie namelijk geen verschil)...
en als ik standaard 9300K of 6500K doe, is het hele beeld zoiezo gedimd... zo als die nu staat is het alsof er een extra brightness functie aanstaat zoals bij iiyama :D dus erg lekker beeld :P...

[ Voor 8% gewijzigd door BiG-GuY op 18-10-2004 11:44 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb mijn monitor voluit staan en met behulp van een 2e monitor gekeken hoe ik de 1e monitor moest kalibreren met powerstrip.

lang leve de dualmonitor mogelijkheid!! nu is ie eindelijk goed en heb ik kunnen zien wat ik NIET moest instellen en wat WEL. (heb overigens ook geen kleurenprofiel geladen in windows)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Die Advanced 3D>Colors controls vind ik nogal waardeloos. Mijn combi is een LG Flatrion 795FT Plus en een Radeon 9800SE en ik heb problemen met de gammawaarden. Bij Doom 3 springt de gamma naar een veel te hoge en oranje kleur en soms staat de desktop gamma op deze waarden als ik een verse boot doe. :? Nu heb ik net de Omega 2.5.97 drivers geïnstalleerd en na een reboot heb ik een volledig witte desktop met alleen de muiscursor in de normale kleur; de gamma staat op een waarde boven de 10 (1e getal kan ik niet helemaal lezen, valt buiten het vakje). Gelukkig weet ik precies waar op mijn desktop een Quake 3 shortcut staat, dus start ik dat op en ga terug naar de desktop en dan kan ik weer wat zien en de gamma goed zetten. :( Edit: Radlinker gedeïnstalleerd, probleem opgelost.

Iets wat mij tebinnen schoot: bij het OSD menu van mijn LG scherm (en veel andere monitoren) heb je de optie tussen video level 0.7 en 1.0 (Volt), waarbij 0.7 het helderst is. Is bekend welke instelling je hierbij voor zou moeten kiezen? Het lijkt mij dat dit wel iets te maken zou kunnen hebben met die ingebouwde correctie in de monitor...

[ Voor 4% gewijzigd door Aham brahmasmi op 09-12-2004 06:19 ]

Pagina: 1 2 Laatste