[HowTo] Handleiding ter correctie van zeer donkere monitoren

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 8.882 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

0.7 en 1.0 Volt heeft te maken met de levels van je VGA signalen (en 0.7V is de standaard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Ja, je herhaalt wat ik zelf al zeg (signaalniveau 0,7/1,0 V) maar wat is nu de functie hiervan/wanneer gebruik je die 1,0 V?

Toch maar even het boekje van m'n LG opengeslagen: het komt erop neer dat de meeste graka's een output van 0,7 V hebben en de monitor input kan dus ook op 1,0 V gezet worden voor graka's die een overeenkomstige output hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, je herhaalt wat ik zei: gewoon op 0,7V laten :+
Die gebruik je alleen als je een videokaart / output hebt die non-VGA output levels hanteert, bijvoorbeeld RS-170, CCIR etc...
http://www.epanorama.net/...o/videosignal_levels.html
http://www.tek.com/Measur...ent_Puzzle/standards.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

Verwijderd schreef op maandag 20 oktober 2003 @ 23:00:
En mijn Windows dan? Veel te licht!

Dit was al voorspeld. Je moet nu handmatig de kleuren aanpassen. Windows heeft zichzelf gecalibreerd op jouw monitor, om goed uit te zien op jouw donkere monitor / systeem. Nu is dit bijgesteld, en het kleurenschema is nu overgecalibreerd, en dus te licht. Ga naar de eigenschappen van je beeldscherm, en dan naar het tabblad waar je kleuren kunt instellen. Kies het kleurenschema dat je wenst te gebruiken. Daarna klik je bijvoorbeeld op je bureaublad, klik op het pijltje naast de kleur, en kies "Other...". Er zijn 6 tekstvakken waarmee je de kleur kunt instellen. Het vak "Lum:" oftewel Luminance (Helderheid) is hier het belangrijkste. Dit is de lichtheid van de kleur. Blijf deze waarde verlagen, totdat de kleur naar smaak is (donker genoeg dus). Doe dit voor elke kleur in het schema die te licht is.

De onderstaande twee plaatjes geven mijn Windowsomgeving weer. Het eerste plaatje is het [b]ongecorrigeerde[b] kleurenschema (Windows Standaard) NA de correctie van de monitor. Het tweede plaatje is een eigen, aangepast schema, ook na de monitorcorrectie. De Windowsomgeving in het eerste plaatje is voor mij te licht om mee te werken, al zal het voor sommigen juist prettiger zijn. (Ja, ik wilde mijn monitor lichter hebben, en met meer kleurdetail, maar een zó lichte Windows was ook niet nodig :) )

[afbeelding] [afbeelding]
Wat moet ik me hierbij voorstellen? Ik kan kleurprofielen selecteren onder het tabblad 'Color Management', maar ik krijg geen pijltjes als ik vervolgens ergens op de desktop ga klikken. Hoe had je dit bedoeld?

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TGEN schreef op donderdag 09 december 2004 @ 07:09:
[...]

Wat moet ik me hierbij voorstellen? Ik kan kleurprofielen selecteren onder het tabblad 'Color Management', maar ik krijg geen pijltjes als ik vervolgens ergens op de desktop ga klikken. Hoe had je dit bedoeld?
hij bedoelt niet buroblad himself maar een button dat buroblad heet die door hem beschreven manier bereikt wordt. (bij mij is het te vinden onder tabje kleur, kep radeon kaartje)
Ga naar de eigenschappen van je beeldscherm, en dan naar het tabblad waar je kleuren kunt instellen. Kies het kleurenschema dat je wenst te gebruiken. Daarna klik je bijvoorbeeld op je bureaublad, klik op het pijltje naast de kleur, en kies "Other...". Er zijn 6 tekstvakken waarmee je de kleur kunt instellen.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2004 10:24 ]

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-01 23:25
Ik wil nog even wat kwijt over de instelling van de kleuren. 6500K is te geel en 9300K is idd te blauw. Op een crt neem je denk ik eerder 9300K (ook de standaard waarde van mijn LG F700P). 9300K geeft op die monitor namelijk een veel betere kleurverdeling dan 6500K.

Maar het probleem is dat zowel 6500K als 9300K niet 100% natuurgetrouwe kleuren opleveren. Je kunt bij vrijwel alle nieuwe monitoren alle kleuren (rood, groen en blauw) gelijk zetten en daarmee heb je dan wel pure kleuren. Op mijn TFT was dat standaard al het geval. Dan zie je echt heel duidelijk dat 6500K en 9300K geen natuurlijke kleuren opleveren.

[ Voor 8% gewijzigd door matel op 16-12-2004 00:40 ]

Verwijderd

mja we zijn nu maanden verder en ik verdom het om terug te gaan naar 9300. tis idd een kwetsie van wennen aan 6500. spelletjes zien er warmer uit. minder ziekenhuisachtige sferen (je weet wel, alles is kraakwit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-08 23:30
Weer een paar maanden later...:P

Ik post het hier maar aangezien het hier het beste past (warning: long post ahead :+):

Ik heb:
Iiyama Vision Master 406 17" (model MF701U.99 - zegt OSD, feb 2001 gefabriceerd, enkele maanden later nieuw gekocht - niet meer te vinden op de iiyama site)
max = 1600x1200 @ 60Hz (Win98 geeft 75Hz als optimum (1024 en 1280))
ingesteld op 9300K
100% contrast
85-100% brightness (nu 30-40%)
aangesloten op de VGA poort (dus geen DVI->VGA, wat overigens geen verschil maakt)) van een nVidia XFX GeForce 6800LE.
Of het VGA signaal op 1,0V of 0,7V staat heb ik geen idee van, dit is nergens terug te vinden.

Deze monitor heb ik lange tijd aangekeken zonder enige gammacorrectie (2,20 volgens PowerStrip (Win reg), mits geen monitordriver installed, anders 2,48 (directly from monitor)), maar was hier zo aangewend dat het voor mij normaal was geworden, tot ik mijn monitor naast die van een vriend van me zette en zag HOE donker het eigenlijk wel niet was. Dit is het begin van het einde dacht ik, brightness en contrast stonden maximaal (hoewel ik het nog wel vreemd vond dat hoge intensiteit kleuren wel normaal weergegeven werden) en rood bleek overdanig aawezig (donkergrijs was meer donkerbruin).
Ik draai nu 1152x864@85Hz, heb een tijd op 1280x960@75Hz gedraaid, maar te klein en slechts 75Hz. Ook heb ik een keer de monitor op 1024x768 @ 100Hz gehad, wat prima draaide, maar na enkele weken verdween het beeld heel even). Voor zover ik mij kan herinneren is de monitor altijd ietwas rozig geweest, maar misschien heb ik iets gemold?

Nu viel mij het volgende op:
Zodra Win98 (ik dualboot 98/XP) NIET weet welke videokaart en monitor zijn aangesloten, geven de standaard drivers (VGA adapter en Standaardmonitor) de goeie gamma correctie, zelfs het overdanige rood valt nog mee.
Na installatie van de Forceware drivers (laatste 66.xx serie en ook 71.84, niet dat het veel uitmaakt, want op m'n Ti4200 en zelfs een GF2MX is het hetzelfde liedje (oudere drivers)) wordt de monitor herkent als: Vision Master Pro 411 /i70A, model A705MT. bijbehorend kleurprofiel wordt (in Win98) erbij gezet, maar niet toegepast (voor de MF701U is er geen kleurenprofiel te vinden in het driverpakket). Als ik dit bij Color correction in de drivers zelf toepas krijg ik idd de gewenste gammacorrectie (hetzij enigzins vaal van kleur). Ik heb zelf een profiel aangemaakt wat bij beter aanstaat:
Rood gamma 2,09 94% bright
Groen gamma 2,25 100% bright
Blauw gamma 2,25 100% bright

Ik zoek een oplossing dit ietsie permanenter te maken, de monitor heeft enkel contrast/bright/temp (4500-10000K) als mogelijke instellingen:
- Is het uberhaupt mogelijk het bovenstaande in de monitor te corrigeren? Enige wat ik hier zie is 1 potmeter draaien voor een gamma/brightness (wie van de 2 is het nou echt :?) boost voor alle kleuren.
- Kan dit met de detectie van Windows te maken hebben i.c.m. Nvidia? (DOS doet het echter ook niet (helemaal) goed, dus een vorm van correctie blijft nodig)
- Het servicemenu van iiyama krijg ik niet met de gevonden combinatie in een ander topic
- Een andere kabel is niet mogelijk, ding zit aan de monitor :(

Anders maar es overstappen op een 19" inchje :9
1 ding is zeker...geen ongecalibreerde monitor voor mij :( - Software...autocorrectie, kan enkel fout gaan :'(

_/-\o_ voor het lezen van dit verhaal

[ Voor 10% gewijzigd door -Sir_Killalot- op 22-03-2005 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben al 4 jaar lang aan het schelden op mijn 17" 107S Philips monitor omdat hij te donker is.
Softwarematig werkte redelijk, maar ik moest na elke herinstallatie van windows weer prutsen om het goed te krijgen. Ook na het spelen van een spel was het scherm vaak veel te donker of te licht omdat hij het kleurenschema niet goed oppikte.
Van sommige ATI drivers deden de sneltoetsen ingame het ook niet, zodat ik in bijv CS geen bal meer zag.

Na lang twijfelen heb ik gisteravond toch mijn monitor opengemaakt en het gamma van mijn monitor opgeschroeft!

Ik weet best veel van electronica, maar ik heb echt een hekel aan hoogspanning.
Het was een beetje zoeken naar het draaiknopje, maar ik heb hem kunnen vinden op een zwart ingepakte transformator aan de rechter zijkant van de monitor.

er zitten 3 draaiknoppen op. 2 voor de focus en een grotere waar "screen" bij stond. Dat was het gamma knopje.
De draairichting was net andersom als uit deze FAQ.
Rechtsom was bij mij feller.

Het resutlaat is echt super!
Bij 6800K kleurinstelling nog wat aan de donkere kant maar plaatjes en foto's zijn veel beter te zien.
Eventueel kan ik met een custom kleurtemp een wat helderder beeld krijgen.

veel dank aan FP|IA voor de FAQ _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2005 15:03 . Reden: typ0 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-08 23:30
k; gamma dus. Thx, ook maar es doen dan (waarom ze er niet gewoon altijd een knoppie op zetten is beyond me :?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:05
Ik heb ook last van een erg donkere monitor. Het is een 17" Scott 795H met LG Beeldbuis.
Met de grijswaardentest in de startpost was alles pikzwart vanaf 80%, met brightness & contrast op allerhoogst.

Ik ben dus maar eens gaan zoeken naar het schroefje in de monitor voor de gamma/brightness.

Het open maken ging vrij lastig, maar met een aantal schroevendraaiers heb ik hem open kunnen wrikken.

Ik heb er wat foto's van gemaakt, ze zijn alleen erg brak, en ik weet niet of de gamma wel goed staat, want dat kan ik niet checken op mijn monitor ;)

De open monitor zag er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.mlems.demon.nl/GoT/Rotzooi/monitor_open1_klein.jpg
klik voor grote versie

Van iets dichterbij:
Afbeeldingslocatie: http://www.mlems.demon.nl/GoT/Rotzooi/monitor_open2_klein.jpg
klik voor grote versie

Daar zie je (met een beetje verbeelding) twee schroeven, zoals beschreven in de startpost, maar deze zijn voor de vertical en horizontal focus. Dus niet voor de brightness, ik heb nog even verder gezocht naar schroefjes, maar helaas niet gevonden.

Helaas ondersteund deze monitor dus niet die functie. Dan maar eens gaan prutsen met software.

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf zit ik al enkel dagen te prutsen om mijn twee beeldschermen goed te krijgen.

Hier (en ook in de calibratie-tool van NVidia) word aangeraden 6500 K te gebruiken, ik was echter gewoon om 9300 K te gebruiken omdat de meeste monitors ook standaard op 9300 K staan.

Toen ik op dit topic terecht kwam besloot ik alles nog een keer opnieuw te doen. Nu blijkt het dat 2.20 veel te fel is en heb ik hem gezet op 1.40 (Eigenlijk 1.31 omdat dit de dichtsbeide waarde is die de slider wilt nemen :? )

Nu is het gelukt om mijn twee beeldschermen exact dezelfde kleuren te laten weergeven (ADI MicroScan 6G en AOC Spectrum 7Glr)

Het temperatuursverschil zal wel even wennen zijn, wie weet merk ik het niet meer over een half jaar. :)

Bewerking:
Zoals de TS zegt: Vertrouwen hebben.

Ik vind zelf dat alle prentjes nu veel mooier zijn maar ik ben nog niet tevreden met de weergave van de witte kleur, ook de achtergrond in de TS vind ik zeer mooi.
Verwijderd schreef op woensdag 17 december 2003 @ 17:35:
[...]

Ik krijg binnen twee weken (hopelijk) een nieuwe monitor. Ik heb de helpdesk van Dell ervan kunnen overtuigen dat een brightness van 0 niet echt normaal is. Tot die tijd zit ik dus met een brak beeld. Het spijtige van alles vind ik dat dit scherm geometrisch goed is! Beter als m'n voorgaande schermen! Je zal het zien: krijg ik straks een nieuw scherm, zijn de kleuren goed, maar de geometrie niet...

Iemand overigens ooit wel eens gehoord van een monitor die met helderheid op 0 nog niet te donker is....? Volgens mij ligt het aan de kabel, die je jammergenoeg niet kunt verwisselen... Nu maar hopen dat niet al deze schermen (Dell M992) zo licht zijn...
Dit had ik even voor met mijn AOC Spectrum 7Glr tijdens mijn langdurige calibratie, zelf vond ik het ook vreemd dus ben ik alles op de standaardwaarden gaan zetten (Monitor & Software & Drivers) en toen was het weer weg.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2005 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mij was m'n Siemens-Nixdorf MCM1705 juist veel te helder voor de afwisseling.
Op helderheid 0 was er nog veel te veel licht aanwezig, zwart was grijsgroenig.
Dankzij dit topic op het idee gebracht _/-\o_
Ik heb dus nu de helderheids potmeter op de hsp trafo gecorrigeerd, wat een verademing :)

Ik laat hem hier ook maar op 9300 Kelvin, bij het bewerken van foto's schakel ik op de monitor zelf even naar 6500 Kelvin, dat is inderdaad dan wel wat warmer en snel te doen.

Weet iemand of er van deze monitor een WinXP driver is? Kan hem nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pesticide
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-02 18:30

Pesticide

Competitief gamen is een sport

Hor mensen sorry voor deze oude topic te bumpen maar ik heb na jaren 9300 t egebruiken op 22 inch monitoren ( wegens uit gewoonte altijd dat zo hoog mogelijk te zette) het licht gezien en mijn god wat heb ik al die jaren vage kleuren gehad :(

Afin back to topic ik heb hier een dell inspiron 8100 met een uxga scherm (1600 1200) en de kleuren zijn daar nu na nader inzien verschrikkelijk mat op. Hoe kan ik daarvan de kleurtemepratuur instellen ? Ik vind er niks over op google. Precies alsof laptop tfts zo niet instelbaar zijn ( terwijl die van de zelfde band komen van gewone tfts)

Manager International Partners @Electronic Sports League Europe @http://www.esl.eu/eu Linkedin Profile http://www.linkedin.com/in/pesticide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-07 10:52
Ja, ik weet dat de laatste post in dit topic erg lang geleden is. Maar ik heb een probleem met de brightness van mijn LCD in mijn laptop. Deze staat standaard enorm hoog. Ik heb hem al tot -100 teruggeschroefd via het Ati Control Center. Is het echter ook mogelijk om via andere software deze nog verder te verlagen???

Bij voorbaat dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudok12
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 13:27
Bij LCD scherm willen brightness en contrast nog wel eens omgewisseld zijn/ anders werken dan je denkt 8)7. De felheid van de backlight van het LCD scherm bepaalt je contrast, maar ook helderheid. Sommige schermen hebben zelfs maar 1 knop (intensiteit backlight). Probeer daarom eens het contrast terug te schroeven: dit zou je backlight minder fel moeten doen schijnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-07 10:52
Ja dit helpt inderdaad wel hoor. Ik kreeg de notebook RMA met een nieuw scherm terug waarbij me dus opviel dat zwart geen zwart meer was en de kleuren gewoon een witte waas hadden. Moet misschien nog maar eens bellen of er in mijn notebook nergens een knopje zit waarmee ik dat hardwarematig aan kan passen, maar voorlopig red ik me wel met de softwareaanpassingen :)
Pagina: 1 2 Laatste