Nikon D750| Nikkor AF 300/4, 80-200/2.8D, 85/1.8D, 60/2.8D, 50/1.4D, 35/2D 24/2.8 20/2.8D | Tokina 400/5.6 | MF Vivitar Series 1 70-210/3.5
Wat je kan doen is je foto's iets eerder op de avond maken, wanneer het nog niet helemaal donker is, maar behoorlijk schemerig...krijg je mooie effecten van in de lucht en fijne kleurtjes. Probeer maar eensW1ckeD-GT schreef op zondag 11 februari 2007 @ 16:24:
Ik hou zelf van nacht fotografie,ik doe er altijd m'n best voor maar ze zijn niet zo super als anderen , maar ik wou ze toch ff delen.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Anoniem: 196052
[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 196052 op 20-02-2007 16:50 ]
Idd grotere werkt niet, 'fotoalbum.nl werkt niet mee'.Anoniem: 196052 schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 16:49:
@renbull, ik kan de grote versie niet zien:S? Mooi foto, ik vind de belichtind zkkr wat hebben, alleen lijkt het alsof de foto iets scheef staat? of licht dat aan mij ---> de bomen staan recht, maar de oever loopt daar helemaal in het midden schuin
scheef zou kunnen, de cam stond op de rand van een brugetje over het water en had geen waterpas, maar het watertje stopte ook aan het eind, dus het kan ook de oever zijn, die niet parallel loopt met het brugje.
Nikon D750| Nikkor AF 300/4, 80-200/2.8D, 85/1.8D, 60/2.8D, 50/1.4D, 35/2D 24/2.8 20/2.8D | Tokina 400/5.6 | MF Vivitar Series 1 70-210/3.5
ik ben sinds kort in het bezit van een alpha100 dslr van sony (met 18-70 kit lens) probeer voor het eerst wat met fotografie te doen. de volgende plaat is in delft geschoten vanaf de 13e verdieping met uitzicht over de stad. de plaat is helaas wat onscherp en ik zit er dan ook zeer overna te denken een statief aan te schaffen. ik heb em op de S stand genomen met een sluitertijd van 1 sec. Ik dacht dat de camera iso400 had gekozen en heb verder aan de rechterkant een stukje pijp weg gecropt
[ Voor 14% gewijzigd door Groentenman op 21-02-2007 14:44 ]
Een statief is voor nachtfoto's dus wel een aanradar.
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
@^^: Ik was eerst
[ Voor 4% gewijzigd door MBV op 21-02-2007 14:52 ]
Laatst een folder van kpnklick ("dekker" brab. turfmarkt) in de bus, 50% korting op o.a. statieven.
Ik denk trouwens dat de helft van de belichtingstijd al ruim voldoende geweest was: minder beweging, minder overstraling, zwartere lucht.
enakje, heb je deze foto misschien in het groot beschikbaar?
enakje in "[verzamel] Nachtfoto's"
(foto van copacobana, rio de janeiro, als je geen zin hebt om te klikken
1

2

3

Deze foto's zijn genomen op de Rotterdamse weg te Vlaardingen.
Systeem: Ryzen 7 7800X3D,RTX 4070Ti ,64GB,ASUS TUF GAMING X670E , Windows 11 Pro 64bits
Leuke foto van Alanya ook, waar heb je die genomen. Vanaf de burcht?Neoflip schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 22:57:
Hier nog wat (bijna) nachtfoto's van mij.
Onderaan zie ik de rode toren en het haventje. met de Robin Hood
Die foto van de maan is ook erg mooi.
Mag ik vragen hoe je die hebt gemaakt? (camera, lens)
Ik heb wel een hoge Iso moeten gebruiken ondanks dat ik op een lantarenpaal stond en de cam tegen de paal aanhield.

Vind hem zelf wel goed gelukt alleen het licht links stoort me een beetje.
Life is complicated
#2 vind ik ook een aardige foto. Waar is dat eigenlijk, het komt me echt bekend voor op een of andere manier.intermusic schreef op zondag 30 juli 2006 @ 23:29:
Nou ik heb er ook weer twee die ik jullie niet wil onthouden.
Het was echt goed donker bij het maken van deze foto's.
# 1: Sluitertijd 15 sec
[afbeelding]
# 2: Sluitertijd 1 sec
[afbeelding]
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Anoniem: 26474
Mooie foto, alleen een beetje jammer van die lensflareAnoniem: 211505 schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 00:16:
Erasmusbrug tijdens museumnacht
[afbeelding]
dus bijv photoshop idd, maar er zijn er vast genoeg.
Late reactie van mij hier, dacht dat het topic dood wasMvdKelen schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 23:24:
[...]
Leuke foto van Alanya ook, waar heb je die genomen. Vanaf de burcht?
Onderaan zie ik de rode toren en het haventje. met de Robin Hood![]()
Die foto van de maan is ook erg mooi.
Mag ik vragen hoe je die hebt gemaakt? (camera, lens)

Life is complicated
Ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Life is complicated
Maastricht zonder mensen is als bier zonder kraag.W1ckeD-GT schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 22:31:
Vandaag een paar avond foto's gemaakt in Maastricht.
Anoniem: 181654

Vanaf een tafelstatief bij Amsterdam CS, Fuji S9600, 10s, f/11, iso80.
Eigenlijk leek hij eerst nogal saai, maar het stilstaande en beschadigde paaltje met de beweging van de auto's erachter had toch wel wat voor mij.

Vanuit een bus die daar toevallig net stopte, plein niet ver uit het centrum van Amsterdam, Sony DSC-P93A, 2.5s, f/5.6, iso400.

Met statief het einde van het perron bij station Weesp, Sony DSC-P93A, 15s, f/2.8, iso100.
Die laatste is wel fraai qua compositieAnoniem: 181654 schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 10:56:
Een paar foto's (archief):
[afbeelding]
Vanaf een tafelstatief bij Amsterdam CS, Fuji S9600, 10s, f/11, iso80.
Eigenlijk leek hij eerst nogal saai, maar het stilstaande en beschadigde paaltje met de beweging van de auto's erachter had toch wel wat voor mij.
[afbeelding]
Vanuit een bus die daar toevallig net stopte, plein niet ver uit het centrum van Amsterdam, Sony DSC-P93A, 2.5s, f/5.6, iso400.
[afbeelding]
Met statief het einde van het perron bij station Weesp, Sony DSC-P93A, 15s, f/2.8, iso100.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

[ Voor 3% gewijzigd door DrOetker op 28-08-2007 20:51 ]
"Computer games don't affect kids, I mean if Pac man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music"
ik wilde net zeggen "dat is maastricht!" Die derde met de nieuwe boekenwinkel erop is het mooist, alleen jammer van het felle licht van de winkel rechtsW1ckeD-GT schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 22:31:
Vandaag een paar avond foto's gemaakt in Maastricht.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door addictive op 19-03-2007 15:44 ]
Anoniem: 128699

Misschien vinden sommige de foto tedonker, maar als ik de helderheid opvoer in de foto vind ik hem persoonlijk minder mooi.
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 128699 op 19-03-2007 16:03 ]
Anoniem: 177789
Ga helemaal mee met dit commentaar.. Weet niet of je 'm gecropt hebt, vind het een prima plaat maar van mij zou ie aan de bovenkant ook nog iets ruimer mogen.Anoniem: 177789 schreef op maandag 19 maart 2007 @ 19:30:
Mooie foto, ik vind hem zeker niet te donker, deze sfeer vind ik wel bij nachtfoto`s horen. Ik vind het alleen wel jammer dat de brug er aan de linkerkant niet helemaal op staat, maar misschien lag dit ook aan de situatie.
Anoniem: 128699
@Kitemaster
Nee de foto is niet gecropt iets ruimer van boven ben ik het mee eens had de foto meer afgemaakt.
Anoniem: 19058
excuses voor de dubbele tag

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 19058 op 29-03-2007 13:07 ]
Anoniem: 175347
Anoniem: 37864
Bij de 3e foto is het echt jammer van die lamp. Je standpunt een heel klein stukje verlagen had een veel betere foto opgeleverd...

[ Voor 16% gewijzigd door Arrigi op 02-05-2007 16:27 ]
ik ben benieuwd:)
AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl
lammmetak schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 11:26:
Het was hier stil en ik had nog een leuke foto om te delen. Ik ben benieuwd wat jullie van deze fotos vinden:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
ik ben benieuwd:)
Error
Forbidden
Your client does not have permission to get URL / from this server.
This footer is intentionally left blank
(shoppen gaat wel wat werk zijn
[ Voor 10% gewijzigd door Nomad op 24-04-2007 18:13 ]

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Je gebruikt Adobe RGB ipv sRGB. Mss dat ie daardoor wat donker en rood overkomt. Helaas kan ik nooit de brandpuntafstand lezen in Nikon Exif's. Welke heb je gebruikt? Door het knippen wordt er @ ISO 800 wel wat ruis zichtbaar. Als je een statief hebt, kan je wellicht beter iets langer belichten ten gunste van je gevoeligheid. Ik denk dat iedere fototweaker wel een paar moonshots heeft liggen (ik kon gister nog ternauwernood voorkomen dat een jochie frontaal voor mijn toestel ging "moonen"
ISO stond aanvankelijk op 800 idd (foutje van mijn kant, normaliter schiet ik bijna alleen op feesten en concerten, en dus vergeten wat lager te zetten). Alleen mn foto's op ISO 200 waren allemaal onscherp, deels door beweging (het waaide nogal buiten), en deels doordat ik 'm volgens mij niet helemaal goed gefocust had bij mn 2e pogingen.
Door de bomen of een ander onderwerp schieten zou idd een interessanter plaatje opleveren, maar heeft weinig nut met deze lens, die zijn alleen zichtbaar als een wazige donkere vlek dan (ik heb ook foto's waarbij ie half verduisterd is, waarbij ik dacht dat het een wolkje was, maar het bleek de schoorsteen van het huis aan de overkant te zijn
Vannacht nog maar eens een poging wagen
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Vergeet niet dat de maan nogal hard beweegt t.o.v. de sterren. Meer dan 2 sec was niet bruikbaar bij de maansverduistering (die waren op het LCD al teveel bewogen, ik heb ze nog steeds niet op mijn PC uitgezocht...Chiron schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 16:54:
Foto is gemaakt met de nikkor 1000mm F11 reflex, een lens die je zonder statief niet eens kan gebruiken
ISO stond aanvankelijk op 800 idd (foutje van mijn kant, normaliter schiet ik bijna alleen op feesten en concerten, en dus vergeten wat lager te zetten). Alleen mn foto's op ISO 200 waren allemaal onscherp, deels door beweging (het waaide nogal buiten), en deels doordat ik 'm volgens mij niet helemaal goed gefocust had bij mn 2e pogingen.

Maar inderdaad, toen ik door de zoeker keek zag ik de maan gewoon letterlijk bewegen met een halve millimeter per seconde ofzo.. dat is echt een hele bizarre gewaarwording.. dacht namelijk eerst dat mn statief aan het wegzakken was omdat ik 'm niet goed had aangedraaid
@Chiron: dan nog kan het best kloppen: jij zit op 1000mm, ik op 210mm. Ik kijk net even het mapje door, en voorbij 1/50 zie ik ze echt duidelijk onscherper worden. (1/50) /(1000/200) = 1/250, dus daar moet je echt boven blijven.
* MBV ziet nu ook dat de focusring een beetje verdraaid is
[ Voor 7% gewijzigd door MBV op 02-05-2007 22:45 ]
Dus je hebt hem moeten verkleinen voor dit formaat! Heeft die lens nog andere toepassingsmogelijkheden? Ben benieuwd naar een full size @ iso 200, in de goede kleurenruimte...

De Leidsestraat in Amsterdam afgelopen nacht.
[ Voor 15% gewijzigd door Postman81 op 09-05-2007 15:31 ]
gaarne resizen
[ Voor 35% gewijzigd door een moderator op 30-08-2007 15:12 ]
[ Voor 10% gewijzigd door simon op 09-05-2007 15:50 ]
|>
[ Voor 41% gewijzigd door rapture op 09-05-2007 16:17 ]
1

2

3

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

De mosten, recreatiepark

E19, vlakbij de Belgisch-Nederlandse grens.
[ Voor 30% gewijzigd door Arrigi op 03-06-2007 11:14 ]

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana
Heb je die eerste foto ook nog met een veel langere sluitertijd, waarbij het water veel gladder is?Arrigi schreef op zondag 03 juni 2007 @ 10:57:
[afbeelding]
De mosten, recreatiepark
[afbeelding]
E19, vlakbij de Belgisch-Nederlandse grens.
De tweede foto is als automobilist erg herkenbaar en is netjes gedaan. Het rechttrekken van de horizon zou het afmaken.
I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock
Erg leuk en ook erg leuk die schittering. Ik vraag me wel steeds af wat er gebeurd is met de grootste wiek, en vindt het wat jammer dat die nouwelijks te zien is. Maar dat zal de situatie zo wel zijn.
Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana
Nope.. Misschien eens maken dan. Deze was uit de hand, dus erg lang kon het nietOxi schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 11:13:
[...]
Heb je die eerste foto ook nog met een veel langere sluitertijd, waarbij het water veel gladder is?
De tweede foto is als automobilist erg herkenbaar en is netjes gedaan. Het rechttrekken van de horizon zou het afmaken.
Zolang je onderwerp stilstaat, kan je er alsnog een behoorlijke plaat van schieten. Deze foto is op zich niet bijzonder, maar hij is wel in het pikkedonker genomen met de natuurlijke bronnen en de behulpzame buren anti-inbraak lichten erbij
Bijgaand een foto om e.e.a. te illustreren.
gaarne even resizen
Wat ik moeilijk vind is de manuele focus in nachtstand. Automatische focus werkt niet lekker in de nacht, en bij het fotograferen van de sterren is het lang niet altijd duidelijk of je scherp staat of niet. Zeer tot ongenoegen bij het navorsen van het geschoten beeldmateriaal.
Als iemand nog een tip heeft ivm manueel scherpstellen bij nachtfoto's, zeer gaarne.
[ Voor 4% gewijzigd door een moderator op 30-08-2007 15:12 ]
Als je wilt scherpstellen op iets dat dichterbij is dan wordt het ook wat lastiger, aangezien je inderdaad door de zoeker vaak niet meer zo goed ziet of het wel of niet helemaal scherp is.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Anoniem: 223029
en hoeveel seconden belichtingstijd heb je voor deze genomen?
Diafragma: f/2.8
Sluitertijd: 30 sec.
ISO: 400
Belichtingsmode: gewogen gemiddelde
Een mobiele stadssterrenwacht met moeder en kind
plaatjes dienen 600px breed te zijn
Het is vrij lastig om nachtfoto's te maken, gemaakt mijn 350D+kitlens. Hoe krijgen jullie foto's toch zo mooi scherp en die kleuren zo vol?
[ Voor 18% gewijzigd door een moderator op 30-08-2007 15:11 ]
Anoniem: 21921
Omdat ze hele lange sluitertijden en een statief gebruiken?O.D.Smolik schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 18:06:
Hier mijn bedrage, geschoten afgelopen vakantie Xi'an. China.
Een mobiele stadssterrenwacht met moeder en kind![]()
[afbeelding]
Het is vrij lastig om nachtfoto's te maken, gemaakt mijn 350D+kitlens. Hoe krijgen jullie foto's toch zo mooi scherp en die kleuren zo vol?
Anoniem: 164668
Gemaakt in Xiamen (China) vanaf het dak van ons hotel.
Had geen statief bij me, dus maar op een paaltje gezet

Xiamen Skyline.
Anoniem: 218237
Graag krijg ik wat tips.
Deze is in Emmen genomen bij de grote kerk.

Ik vind em te donker, ik mis namelijk nog wat van het overige straatbeeld wat vwel iets opgelicht was. Of kan dit komen doordat ik met de kitlens schiet ?
Wat zou de lens daarmee te maken hebben? Je moet gewoon langer belichten, minder diafragmeren of een hogere ISO instellen als je meer licht in je foto wilt. Het menselijk oog kan nu eenmaal veel meer contrastverschil waarnemen dan dat een sensor kan vastleggen.Anoniem: 218237 schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 12:17:
[afbeelding]
Ik vind em te donker, ik mis namelijk nog wat van het overige straatbeeld wat vwel iets opgelicht was. Of kan dit komen doordat ik met de kitlens schiet ?
Anoniem: 218237
Klopt dat?
Ja, dat klopt: Je kitlens heeft minimaal F/4 ofzo, met een 50mm F/1.8 zal je 2 stops meer licht binnenkrijgen. Met mijn F/1.4 (nikon 50mm) lens kan ik bij straatverlichting een prima foto maken, uit de hand.
Nee, dat klopt niet: je kitlens kan de foto prima licht genoeg krijgen. Je hebt nu je foto op F/16 genomen. Waarom zoveel? oh ja, die straatlantarens worden nu mooier
Probleem is dan dat je toren overbelicht is, het contrast waar Toff het over heeft. Het verschil tussen licht en donker is gewoon te groot. Je kan dan 2 foto's over elkaar heen plakken (HDR) en/of de foto op RAW schieten en het contrast terugbrengen met Photoshop o.i.d. (ik gebruik nog altijd RawShooter).
Voor allebei de mogelijkheden moet je de ISO-waarde zo laag mogelijk houden.
[Verzamel]Nachtfotografie
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Dit topic is gesloten.