[CRT monitor] 19", platte beeldbuis

Pagina: 1
Acties:

• Johny58
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-04 16:06
Ik ben bezig met het samenstellen van een systeem voor een vriend van me. Dit moet een systeem worden dat voornamelijk gebruikt gaat worden voor grafische toepassingen. Nou heb ik van de computer zelf wel al een redelijk idee van wat het gaat worden. Maar nu de monitor nog...

We zaten eerst te twijfelen tussen 17" TFT of 19" CRT. Uiteindelijk uit financiele overwegingen besloten voor de CRT te gaan.

Ik ben nu dus op zoek naar een 19" CRT monitor waar ik een aantal eisen aan heb:
-Hij moet en platte beeldbuis hebben:
aan de hand van dit topic begrijp ik dat ik in principe kan kiezen uit:
-Flatron van LG
-Trinitron van Sony
-Diamondtron van Iiyama
Dit topic is echter alweer zo goed als 2 jaar oud dus misschien zijn er meer merken/typen inmiddels?

Omdat de computer dus veel voor grafische toepassingen gebruikt gaat worden lijkt het mij vervelend om te werken met een monitor waar die 2 lijnen doorheen lopen. Ik weet dat het alleen zichtbaar is bij lichte/witte achtergronden (heb zelf een trinitron). Maar is het niet heel vervelend werken met grafische toepassingen?

Zijn er dus ook CRT's met platte beeldbuis die niet 2 van die lijntjes hebben lopen, of zijn deze lijntjes naar jullie mening te verwaarlozen?

-De refreshrate
Een tweede eis is dat de monitor tenminste 100hz moet aankunnen bij 1024*768 en het liefst bij een nog hogere resolutie.

Het zoeken naar een monitor die aan deze eisen voldoet is aardig moeilijk. Heb al het een en ander gegoogled.
Dus als er nog mensen zijn die een van de bovenstaande vragen kunnen beantwoorden, tips voor het zoeken hebben
of misschien zelf een monitor hebben/kennen die hieraan voldoet. Graag reageren. Vast bedankt.

[ Voor 4% gewijzigd door Johny58 op 29-10-2003 12:54 ]

"Hippopotomonstrosesquippedaliophobia" is the term used to describe the fear of long words.

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Het lijkt mij persoonlijk een goed idee om die vriend van je eens mee te nemen naar een zaak waar ze een aantal verschillende 19" schermen opgesteld hebben staan en aan de hand daarvan te bepalen welk scherm het beste aan de eisen voldoet? Hij kan dan direct het scherm uitzoeken wat hij het fijnst vind "kijken".

Persoonlijk vind ik de lijnen van een trinitron beeldbuis idd storend.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
100% met bovenstaande eens :)

Zelf kijken naar monitoren is veruit het beste, en in een topic als dit komt het er vaak op neer dat mensen hun eigen monitor als beste aanbevelen. Vandaar ook dit stukje in de VB-Faq.

Maar aangezien dit topic vrij specifiek is en het idd een aardige tijd geleden is dat dit besproken is laat ik hem open en ben ik benieuwd wat eruit gaat komen :)

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-08 12:30

wij

Ik heb ook een platte Iiyama, en ik heb ook twee van die lijntjes. Ik heb er nooit aandacht aan besteed en vind het ook niet erg. Na het lezen van dit topic dacht ik van owja is waar ook dat heb ik ook.

• Johny58
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-04 16:06
Xander2000 schreef op 19 oktober 2003 @ 18:22:
Het lijkt mij persoonlijk een goed idee om die vriend van je eens mee te nemen naar een zaak waar ze een aantal verschillende 19" schermen opgesteld hebben staan en aan de hand daarvan te bepalen welk scherm het beste aan de eisen voldoet? Hij kan dan direct het scherm uitzoeken wat hij het fijnst vind "kijken".

Persoonlijk vind ik de lijnen van een trinitron beeldbuis idd storend.
Dat was inderdaad mijn eerste idee. Zo heb ik mijn eigen monitor destijds ook uitgezocht.
Ben hier in Hilversum elke fatsoenlijke computerwinkel binnen gelopen samen met hem, maar het viel op dat er eigenlijk nauwelijks monitoren staan in winkels en als er al een winkel waar er wat monitoren staan dat is 80% TFT, 15% CRT met bolle buis dus blijven er eigenlijk nauwelijks monitoren over die en 19" zijn en een platte beeldbuis hebben etc. Misschien weet iemand een winkel waar een ruim assortiment aan CRT's opgesteld staan?

"Hippopotomonstrosesquippedaliophobia" is the term used to describe the fear of long words.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
MediaMarkt heeft er flink wat, en ook een MyCom winkel heeft er wel wat staan :)

Of die ook een winkel bij jou in de buurt hebben zou ik niet weten.

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:41
Er zijn meerdere fabrikanten die bovengenoemde beeldbuizen gebruiken. Ik heb zelf een CTX 19" EX950F en een CTX 19" EX951F (is nieuwere versie van 1e) (Dualhead roelt ;))
Beide zijn plat en hebben niet de kenmerkende trinitron strepen.
Ikzelf ben geen graficus, meer gamer. Hiervoor zijn de monitoren perfect. Ik weet niet precies hoe de eisen van je vriend zijn, maar grafisch zijn het relatief gezien geen uitblinkers. (Zo heeft CTX nog een professional productlijn met betere specs en een value productlijn met elcheapo modellen.)

Ook philips maakt best mooie flatscreen schermen

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:20
ik weet dat alleen de sony's en de iiyama's ze hebben. de LG heeft geen lijntjes en philips is me ook nooit opgevallen... misschien zou je ook eens naar NEC kunnen kijken... die hebben ook mooie schermen.
Ga anders gewoon naar een pcwinkel en aanschouw het zelf

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-08 17:37

makje

Professioneel prutser

De Philips heeft ook lijntjes :)

Ikzelf ben een jaar geleden van een 17" LG Flatron (zonder lijntjes) overgestapt naar de Philips 109P40 en die lijntjes zag ik al na 3 minuten niet meer.

Ik kan inderdaad wel aanraden om rustig eens een paar winkels af te gaan om zelf te kijken naar de monitoren. In het begin had ik alleen Iiyama, Sony en LG op mijn lijstje van kandidaten staan, maar na een paar winkels verder was dat lijstje toen al uigebreid met de Philips, Samsung en een onbekend merk dat de Vobis winkel toen had staan.

De Philips beviel mij toen het beste qua helderheid van het beeld. Daarnaast vind ik het esthetisch gezien veruit de beste monitor.

9800x3d

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Wat de verschillende types betreft: lees deze review op Tom's Hardware eens door.

Ik heb zelf een Philips 109B, hartstikke plat en geen lijntjes. Volgens Philips is dit een zg. shadow-mask buis. De 109P heeft volgens mij een aperture grille (zoals die in Trinitron/Flatron/Diamondtron/Huppelekeetron-buizen zit), en dus heeft die wel twee horizontale lijntjes.

Mijn mening: die lijntjes zijn bloedirritant.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Voor grafische toepassingen zou ik voor een aperture grille mask gaan die geven namelijk de mooiste kleuren.
Met LG heb ik geen ervaring. Ga niet voor iiyama en philips op dit moment, als je grafische toepassingen gaat gebruiken ga je zeker weten je ergeren aan de fouten die deze schermen hebben (lees de welbekende topics er maar op na). Koop een sony en je zit zeker weten goed.. trinitron beeldbuizen zijn goed en betrouwbaar. FD-trinitron beeldbuizen zijn 100% plat, die moet je hebben.
Eizo kan je ook nog overwegen. Mitsubishi is ook erg goed en niet erg duur. Viewsonic zou ook nog een optie zijn. Alleen is er een 19 inch model die de kleine lettertjes 'blurry' weergeeft. Verder zou je nog kunnen kijken naar lacie, ik weet niet hoe deze presteerd maar dit merk word erg gewadeerd en levert dus kwaliteit.

Realiseer wel dat 1600*1200, wat erg handig is bij grafische applications, beter wordt weergegeven wordt op een 21 inch. Want 1600*1200 past net niet op een 19 inch met een dotpitch van 0.24mm. Je komt voor zowel verticaal als horizontaal zo'n 50 pixels te kort.

• ViolatoR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-06 14:10
Persoonlijk vind ik die lijntjes absoluut niet storend, heb m'n Hansol 920D ( shadow mask )afgelopen week vervangen door de Philips 109P40 ( aperture grille mask ) ondanks al de problemen die mensen met deze monitor hebben gehad, zelf heb ik een exemplaar ontvangen die ( tot zover ik kan zien ) geen fouten heeft.

- Kijk zelf of je de lijntjes irritant vind
- Neem iig iets met een 0.24 dotpitch ( wil je echt! geloof me! :P )
- Kleuren zijn op aperture grille mask veel helderder.

fotoblog

Pagina: 1