Toon posts:

[MSN] Boycot

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 466 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Recent kwam in het nieuws

"Microsoft wil geld zien van im-diensten Microsoft gaat instant messaging-diensten (im) van derden van zijn netwerk weren. Onder meer de maker van Trillian moet nu een licentie kopen." (Webwereld)

Dat houdt in dat je op 15 oktober (over iets meer dan 2 dagen) geen MSN meer kunt gebruiken op een vrij besturingsysteem zoals bijv. Linux. Een oplossing is om een library voor MSN te nemen, daarvoor gezamelijk betalen via donaties, en de vele diverse clients die er zijn kunnen dan die (opensource) library gebruiken. Anders kun je ook met WINE aan de gang...

Het is ook typies iets economies. Penetratiepolitiek. Eerst maakt men het populair. Omdat de macht gecentraliseerd is op een eigen netwerk kunnen zij daarna, wanneer men afhankelijk is, de gebruikers, in dit geval software auteurs, uitbuiten.

AOL (ICQ/AIM) heeft dit in het verleden ook gedaan. Ik gebruik nu Jabber omdat Jabber net als IRC niet gecentraliseerd is. Het protocol is open, en server software ook, waardoor een alleenrecht bij populariteit niet kan ontstaan. Er zijn ook andere, goede alternatieven.

Oproep: verander even je screenname over dit onderwerp. Die kun je na 15 oktober toch niet meer veranderen! Als er een grote protestactie ontstaat halen we in ieder geval bekendheid. Onder deze druk kan 1) Microsoft het beleid terugdraaien (high on d/hope ;)) en 2) hopelijk ontstaat er een discussie. MSN gebruikers die het niet eens zijn met dit beleid en die wel nog op MSN kunnen komen na 15 oktober, kunnen ervoor kiezen mee te doen en een alternatief voor MSN te gebruiken, of om naast MSN een 2de meer vrije IM client te draaien. Dit zou dan regelrecht tegen de penetratiepolitiek ingaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik denk niet dat microsoft het terug zal draaien, omdat er gewoon een te kleine groep MSN gebruikers Linux draait.

Je protest zal dus waarschijnlijk niet veel helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Is het zo gek dat Microsoft geld wil omdat mensen die geen inkomsten opleveren wel gebruik maken van hun diensten?
Die servers die Microsoft heeft draaien kosten geld hoor, een normale client levert ook weer geld op middels de banners die in de client zitten. Door een opensource client te gebruiken loopt Microsoft dus geld mis, ik vind het terecht dat ze dat proberen te verhalen.
Het is precies hetzelfde als banners blocken op GoT, dan maak je ook gebruik van de diensten van Tweakers.net, zonder te betalen. Mensen die bannerblockers gebruiken worden hier ook gebanned.
OVerigens heeft iig Trillian allang een contract met Microsoft, en ik denk dat er inmiddels vast ook wel clients zijn die onder Linux werken, die ook al een dealtje met MS hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Tsjah, het is idd penetratiepolitiek, zoals jij het zo mooi zegt. Maar dat is ook gewoon een rechtsgeldige marketingtruc. Microsoft wil nu gewoon geld zien.

Maar ik ben het wel een beetje met je eens. Het doom scenario voor mij is, is dat alles wat met pc's te maken heeft via Microsoft gaat. Zoeken, surfen, chatten, OS, Console, enz. Met elke keer dezelfde, uitstekend werkende en legale taktiek: De concurrent de markt uitdrukken, waarbij je gebruikt maakt van eerdere overwinningen (MSN zit standaard al in windows, net als IE, welke standaard weer doorlinkt naar de MS zoek service).

Begrijp me niet verkeerd, ik heb geen hekel aan Microsoft. Het laat alleen 1 van de nadelen van de marktstructuur/kapitalisme zien.

Overigens kun je ook gewoon na 15 okt trillian gebruiken voor MSN. Nog beter als je dan weer ICQ gaat gebruiken, omdat dat toch in trillian zit :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak_NL
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-08 14:17
Er zit een groot verschil tussen reclame zoals op Tweakers.net en een communicatiesysteem zoals MSN Messenger.

Linux gebruikers kiezen niet voor MSN naast de vele andere IM protocollen omdat ze van het MSN netwerk gebruik maken willen, maar omdat hun vrienden en collega's gebruik maken van dat netwerk in de veronderstelling dat iedereen hier van gebruik kan maken.

ICQ, AIM en Jabber zijn immers veel handiger omdat deze netwerken open zijn voor "vreemde" clients. AIM vanwege een gerechtelijke beslissing, Jabber uit principe en ICQ.. uhm, ergens om. :)

Je kan je MSN contacten natuurlijk informeren over de andere mogelijkheden, maar hoe leg je bijvoorbeeld een 14-jarig meisje uit je Scoutinggroep uit dat je geen MSN meer hebt straks? En dat je wel bereikbaar bent met andere programma's? Bij een beetje pienter iemand is dat niet zo'n probleem, maar de gemiddelde computergebruiker verwacht dat het gewoon "werkt" en snapt niet waarom je niet "gewoon MSN installeerd".

Microsoft weet dat heel goed. Om precies die reden is het AIM netwerk van America Online ook open; er zijn gewoon zoveel gebruikers dat het niet eerlijk is om dat netwerk te sluiten.

Wie weet valt het mee, misschien gaan inderdaad veel mensen nu over naar ICQ of misschien zelfs Jabber!

m-m: je bent geen open-source gebruiker zeker? Projecten zoals Gaim en Kopete hebben geen financiele basis waarmee "deals" met Microsoft gesloten kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:45
Microsoft is gewoon bezig om het hele internet gebeuren naar zich toe te trekken en zo op deze manier weer een monopolie positie te krijgen, zie ook het XML gebeuren, XML is een open standaard maar word door MS net ff anders gebruikt, tsja ikzelf zou haast een rechtzaak aanspannen wegens het niet juist gebruiken van die naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yootje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-07 11:03
Freak_NL schreef op 12 October 2003 @ 20:19:
m-m: je bent geen open-source gebruiker zeker? Projecten zoals Gaim en Kopete hebben geen financiele basis waarmee "deals" met Microsoft gesloten kunnen worden.
Ik ben (nog) geen open source gebruiker, muv bijvoorbeeld Firebird, en ik snap wel dat het heel erg vervelend is voor de open source gemeenschap, maar Microsoft betalt voor hun servers en als derde partijen van die servers gratis gebruik maken, is dat niet juist. Sim-pel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak_NL
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-08 14:17
Absoluut juist, en dat is ook niet waar de schoen zich wringt. Het probleem is dat Microsoft zo succesvol is hun marketing voor MSN, dat veel mensen niet eens begrijpen dat er uberhaupt alternatieven zijn.

Vanuit een kapitalistisch oogpunt is dat gewoon een mooi staaltje marketing en commercie, maar is het wel wenselijk dat 1 groot bedrijf zichzelf overal in de IT als de facto standaard plaatst? Mijns inziens sla je de plank mis door dit af te stempelen als "Sim-pele" gezonde commercie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-09 22:58

igmar

ISO20022

m-m schreef op 12 October 2003 @ 20:02:
Is het zo gek dat Microsoft geld wil omdat mensen die geen inkomsten opleveren wel gebruik maken van hun diensten?
Die servers die Microsoft heeft draaien kosten geld hoor, een normale client levert ook weer geld op middels de banners die in de client zitten. Door een opensource client te gebruiken loopt Microsoft dus geld mis, ik vind het terecht dat ze dat proberen te verhalen.
Wat een gelul zeg. Het probleem is niet het betalen, het probleem is dat het eerst vrij wordt verstrekt, populair wordt gemaakt, en daarna als melkkoe wordt gebruikt. Hetzelfde geld voor de KPN voicemail, waar ook veel protest tegen is geweest.
Het is precies hetzelfde als banners blocken op GoT, dan maak je ook gebruik van de diensten van Tweakers.net, zonder te betalen. Mensen die bannerblockers gebruiken worden hier ook gebanned.
Indien de banners bestaan uit Flash heb ik daar het volste begrip voor, evenals het blocken van banners die als een apart venster onder je normale browser wordt gezet.
OVerigens heeft iig Trillian allang een contract met Microsoft, en ik denk dat er inmiddels vast ook wel clients zijn die onder Linux werken, die ook al een dealtje met MS hebben.
Ik gebruikt het zelf niet, dus mij zal het echt worst wezen, maar ik vindt het opmerkelijk dat fabrikanten moeten betalen ipv de gebruikers. Dit riekt naar misbruikt van monopolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar

igmar

ISO20022

yootje schreef op 12 October 2003 @ 20:25:
Ik ben (nog) geen open source gebruiker, muv bijvoorbeeld Firebird, en ik snap wel dat het heel erg vervelend is voor de open source gemeenschap, maar Microsoft betalt voor hun servers en als derde partijen van die servers gratis gebruik maken, is dat niet juist. Sim-pel.
Microsoft 'leent' al jaren zaken van de internet / open source gemeenschap zonder dat die daar een cent van heeft terug gezien. Ze maken nu gewoon misbruik van het feit dat de dienst polulair is (mede doordat het gratis was), en proberen daarna fabrikanten een flinke poot uit te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 October 2003 @ 19:57:
Dat houdt in dat je op 15 oktober (over iets meer dan 2 dagen) geen MSN meer kunt gebruiken op een vrij besturingsysteem zoals bijv. Linux. Een oplossing is om een library voor MSN te nemen, daarvoor gezamelijk betalen via donaties, en de vele diverse clients die er zijn kunnen dan die (opensource) library gebruiken. Anders kun je ook met WINE aan de gang...
Nee hoor, er is 3 dagen geleden al een nieuwe versie van AMSN Messenger uitgekomen (versie 0.83rc http://amsn.sourceforge.net), dus ook in Linux kunnen we gewoon blijven MSNen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

igmar schreef op 12 October 2003 @ 20:37:
[...]

Wat een gelul zeg. Het probleem is niet het betalen, het probleem is dat het eerst vrij wordt verstrekt, populair wordt gemaakt, en daarna als melkkoe wordt gebruikt. Hetzelfde geld voor de KPN voicemail, waar ook veel protest tegen is geweest.
Hoezo het word gebruikt als melkkoe?? msn is nog altijd gratis voor ons, de thuisgebruikers. dat microsoft een deel van de kosten terug wil halen (en nu ga ik een vies woord zeggen) of winst wil maken is imho niet meer dan logisch.

de gebruikers hebben indertijd masaal voor msn gekozen. In de begintijd heb ik altijd met icq gezeten, maar om de een of andere reden liet iedereen dit ineens vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mm, geen probeelm.
Behalve dat je die alternatieve IM op de warez site's komt te staan.

Tja, wordt er dood ziek van dat ze allemaal alleen op geld uit zijn. Ik ga toch ook geen geld vragen voor me antwoorden/diensten, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
Verwijderd schreef op 12 October 2003 @ 20:45:
[...]

Hoezo het word gebruikt als melkkoe?? msn is nog altijd gratis voor ons, de thuisgebruikers. dat microsoft een deel van de kosten terug wil halen (en nu ga ik een vies woord zeggen) of winst wil maken is imho niet meer dan logisch.

de gebruikers hebben indertijd masaal voor msn gekozen. In de begintijd heb ik altijd met icq gezeten, maar om de een of andere reden liet iedereen dit ineens vallen.
Omdat men daarvoor (ICQ) iets moest doen, MSMessenger krijgt men er gewoon bij (Windows), en voor diezelfde mensen die niet verder kunnen kijken is het ook moeilijk uit de taakbalk te bannen :) .

[ Voor 3% gewijzigd door _XipHiaS_ op 12-10-2003 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsja stel je voor je bent software fabrikant (de grootste ter wereld) en wil meer geld slaan uit hun messenger + hotmail systeem, ik vind het niet meer dan logisch opzich.
Dat er gewoon mensen zijn die een beetje zitten te profiteren van hun bandbreedte kunnen op den duur dit soort dingen verw88.
Maar er zijn alternatieven zat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Niet online

m-m

Freak_NL schreef op 12 October 2003 @ 20:19:
Zeker wel. Niet voor mijn instant messaging, dat klopt, dat draait op mn windows bak met de standaard MSN client. Maar ik gebruik wel degelijk open source softwaren.Ze hebben idd geen financiele basis, maar wie zegt dat de projecten het moeten betalen? Zeg gewoon, de MSN plugin voor Gaim is te downloaden voor een vergoeding van 1 euro middels paypal. Niet om te betalen voor de code (dat moet immers gratis en open zijn), maar voor de diensten van Microsoft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik boycot MSN al sinds het bestaat, en tot dusver ben ik niet eens dichtbij het in de verleiding komen tot het gebruik ervan. Dat die 14-jarige meisjes van je scoutinggroep je dan niet kunnen bereiken is onzin. Ze hebben allemaal een nokia 3310, en ze hebben ook allemaal hotmail. Er zijn zat mensen die mij proberen over te halen MSN te installeren, maar ik weiger dat. Er is zelfs een appeltaart uitgeloofd voor de eerste die mij op MSN krijgt ;) Die hoeft niet gebakken te worden. Als iemand _per se_ wil IM'en kan dat via jabber of icq (moet ie de eerste keer alleen wel ff laten weten zodat ik het aan kan zetten enzo, maar da's eenmalig.) Over het algemeen vind ik e-mail even handig, en de telefoon, zij het duurder, een stuk handiger.

edit: dat laatste geldt overigens niet voor computer-gerelateerde zaken. Commando's uitleggen over de telefoon == zuig. Maar daar heb ik irc voor ;)

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeR op 12-10-2003 20:56 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:35
Verwijderd schreef op 12 October 2003 @ 20:43:
[...]

Nee hoor, er is 3 dagen geleden al een nieuwe versie van AMSN Messenger uitgekomen (versie 0.83rc http://amsn.sourceforge.net), dus ook in Linux kunnen we gewoon blijven MSNen...
_/-\o_ *Hulde* _/-\o_

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

snel downen voordat de site dichtgaat (zal wel niet, maar je weet maar nooit) Of is er een soort program authentication bij msn9 protocol (dat dus opeens amsn geblokkeerd wordt; maar trillian niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Door de telefoon gaat goed hoor, ik heb een tijd terug nog iemand door een Blaster verwijdering, netwerkconfiguratie, Sun java verwijderen (moet perse op een site die alleen werkt met MS VM :( ) en Firewall installatie en configuratie gepraat.

Die persoon weet dus niets van computers, ik heb alle menu items uit mijn hoofd opgelepeld. Ik zat in de auto, was gelukkig niet mijn rekening. Hij beloofde zelfs de bon te betalen als ik gepakt werd voor niet hands free bellen :)

En als ik thuis was geweest? Geen netwerk betekent geen MSN, dus had het toch via de telefoon gegaan. Ik heb MSN een tijdje gebruikt. Het bestuur van onze vereniging gebruikte dit om minder vaak echt te hoeven vergaderen. Ben nu bestuurslid af, heb ICQ (trillian) weer geinstalled en wat blijkt van alle vrienden die vroeger ICQ hadden is er geen één meer over !!!!

Ik weiger hier aan mee te doen, ik krijg regelmatig het verziek MSN te installeren, ik weiger dat net zo standvastig als dat zij ICQ weigeren. WAT EEN RUST :9 ik kan eindelijk doorwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op 12 October 2003 @ 21:12:

Ik weiger hier aan mee te doen, ik krijg regelmatig het verziek MSN te installeren, ik weiger dat net zo standvastig als dat zij ICQ weigeren. WAT EEN RUST :9 ik kan eindelijk doorwerken.
Houden zo. Kijken ze bij jou ook altijd zo raar als je weigert het te installeren? Ze proberen met mij nog in discussie te gaan ook :/ Ik ben bezig het ze af te leren >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-09 15:48
Beb benieuwt hoe goed dat nieuwe protocol in elkaar zit. Het is toch vrij raar dat aMSN het er nu al in heeft zitten en nog steeds gratis en open is. (Niet dat ik het slecht vind ofzo, in tegendeel ben het nu aan't downen :P)
En als aMSN werkt na 15 okt. zal iedere open MSN client copy->paste kunnen doen...

Ben benieuwd wat MS hier van vind/gaat doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _fm
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

_fm

iemand voor een actie heel tweakers naar jabber? converteren we daarna fok.nl

[ Voor 7% gewijzigd door _fm op 12-10-2003 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:35

dawuss

gadgeteer

Mac_Cain13 schreef op 12 October 2003 @ 21:15:
Beb benieuwt hoe goed dat nieuwe protocol in elkaar zit. Het is toch vrij raar dat aMSN het er nu al in heeft zitten en nog steeds gratis en open is. (Niet dat ik het slecht vind ofzo, in tegendeel ben het nu aan't downen :P)
En als aMSN werkt na 15 okt. zal iedere open MSN client copy->paste kunnen doen...

Ben benieuwd wat MS hier van vind/gaat doen....
Mah, blokkeren ze gewoon al die clients.
Van microsoft verwacht ik niet veel anders.

Het enige wat me nu nog rest is m'n vriendin overhalen naar een andere client over te stappen.

Verder heb ik toch geen reden om op MSN te zijn.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Ik ben eigenlijk benieuwd hoe ze dat eigenlijk willen gaan controleren of er een andere client dan MSN Messenger wil inloggen...

Voor zover ik het heb begrepen is het bedoeling dat vanaf 15 oktober MSN7 niet meer werkt. Dit houdt dus ook in dat oudere MSN Messenger's die geen MSN8 of MSN9 ondersteunen niet meer werken.

Als een alternatieve client nu gewoon MSN8 (of MSN9) ondersteunt zou je toch niet het verschil kunnen zien tussen MSN Messenger of een andere client. Of ik heb ik het nu mis? Op internet zijn ook uitgebreide specificaties te vinden van het MSN protocol, ondanks dat de specificaties niet door MS zijn vrijgegeven.

Maar als het na 15 oktober echt problemen gaat geven stap ik gewoon over op een ander netwerk. Ik draai principieel toch geen MSN Messenger (fyi: ik gebruik Miranda), dus dat is niet zo'n groot probleem. Heb vast nog wel ergens een ICQ account liggen. :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightYears
  • Laatst online: 14-03-2024

LightYears

wilt geen iPod

Zelf vond ik het altijd vreemd dat er een betaalde versie van Trillian is gekomen. Die mensen daar maakte dus inkomsten door de gratis verleende dienst van Microsoft en America Online, Yahoo en noem de rest maar op. Dat microsoft dat bedrijf heeft verzocht een licentie op hun dienst te nemen is niet meer dan normaal imho, maar andere clients vroegen en vragen geen geld maar worden op deze manier wel buiten spel gezet en dat klopt dan weer niet helemaal als je het mij vraagt. De praktijken van Trillian hebben mij toch al doen overstappen op het toen nog in de kinderschoenen staande Miranda IM (toen nog Miranda ICQ met een V5 plugin voor msn die nauwelijks werkte) maar ik blijf bij mijn beslissing en het is zeker een goede geweest. Miranda biedt mij meer dan Trillian ooit heeft gedaan.

Op linux gebied draait Gaim natuurlijk ook nog steeds als een zonnetje, maar ik hoop wel dat er een update komt voor centericq, die gebruik ik nog wel eens om op het werk via een ssh toch te kunnen kletsen.

EAC > Ogg vorbis -q6 > Cowon S9 > Westone ES3X > Oor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

het grootste probleem is wat mij betreft niet dat MS geld wil zien voor zijn diensten, daartoe hebben zij volledig recht, het probleem is echter dat mensen die de MSN Messenger-client gebruiken vastzitten aan dit protocol.

MS beperkt vanuit monopolie-overwegingen het gebruik van diensten door een client, het gegeven dat zij deze client gratis verstrekken is geheel irrelevant, aangezien ze hiermee juist bewijzen dat het wel een commerciele dienst is.

Als ik nu wil communiceren met een persoon die MSN gebruikt kan dat niet, niet omdat mijn client beperkt is (die ondersteunt AIM, ICQ, Jabber, en Yahoo alswel MSN Messenger non-commercieel), maar omdat de client van de tegenpersoon een opgelegde beperking heeft tot 1 protocol: dat van MSN.

Ik zou graag zien dat Microsoft door middel van gerechterlijke dwang gedwongen zou worden tot het openstellen van hun gemonopoliseerde client voor andere alternatieve protocollen, dan mogen zij wat mij betreft verder zonder enig bezwaar geld vragen voor hun Messenger-diensten (het openstellen van het protocol/servers voor andere clients).

Zodra zij echter hun client gratis aanbieden (cq opdringen via verse windows-installs) alswel geld vragen voor toegang tot de dienst voor andere clients, terwijl hun eigen client geen protocol-keuze biedt, gebruiken zij een verboden monopolie-techniek.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Laatst online: 07-09 11:44

Bergen

Spellingscontroleur

Op http://gaim.sourceforge.net/msn.php schrijft de ontwikkelaar van de MSN-plugin voor Gaim een stukje over wat er gaat veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:30
Bij gaim hebben ze er ook iets over te zeggen
Ik weet nog niet hoe ik het ga aanpakken als ik word gedwongen een MS client te gaan gebruiken. Ik zal proberen de volgende strategie te gebruiken:
If you have a lot of friends on MSN, perhaps it's the time to migrate them. Get them to install Gaim ;)
We sullen wel sien in wat voor vaart het gaat lopen. Ik denk dat MS het moeilijker gaat krijgen dan ze zelf hebben verwacht, mede omdat ze al veel mensen kotsmisselijk hebben gemaakt. En dat zijn juist de technische mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op 12 oktober 2003 @ 20:45:
Hoezo het word gebruikt als melkkoe?? msn is nog altijd gratis voor ons, de thuisgebruikers.
Niet voor fabrikanten die software maken die d'r gebruik van maken.
Dat microsoft een deel van de kosten terug wil halen (en nu ga ik een vies woord zeggen) of winst wil maken is imho niet meer dan logisch.
Dan doen ze zoals gewoonlijk over de ruggen van anderen. Wel nemen van de gemeenschap, niet geven.
De standaard installatie zal daar ongetwijfeld deel van uitmaken, zoals dat ook met IE het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar

igmar

ISO20022

m-m schreef op 12 oktober 2003 @ 20:54:
Niet om te betalen voor de code (dat moet immers gratis en open zijn), maar voor de diensten van Microsoft.
En da's nou precies het probleem. Windows gebruikers krijgen het gratis, MS partners ook. Als ik dat ding wil gebruiken moet ik d'r voor betalen. In het verleden zijn niet-windows gebruikers met enig regelmaat voor dit soort dingen afgestraft.

Vreemd genoeg heb ik MS nog niet een gebaar richting de internet gemeenschap zien doen. Gelukkig heb ik wel de keus om zelf m'n OS te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TUX2K
  • Laatst online: 17-09 12:46
Gebruik al jabber zins 2000

[ Voor 19% gewijzigd door TUX2K op 12-10-2003 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:36
TUX2K schreef op 12 October 2003 @ 22:33:
Maar heb je daar ook alleen maar jabber gebruikers in staan of heb je hetzelfde probleem als de msn gateways (weet niet of het de juiste term is, maar zo werkte het dacht ik) niet meer werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

TUX2K schreef op 12 October 2003 @ 22:33:
Wat draagt dat bij aan dit topic, dat je sinds 2000 al Jabber gebruikt? Als ik naar je sig kijk gebruik je je eigen client en ik neem aan dat die het MSN-protocol niet ondersteunt.

[ Voor 34% gewijzigd door Bergen op 12-10-2003 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Toch merk ik dat niet iedereen zich even goed heeft ingelezen op de materie, de topicstarter en ongenuanceerde ranters incluis.

MSN heeft inderdaad een overeenkomst met Trillian afgesloten om te garanderen dat Trillian blijft werken na 15 oktober. De reden dat de makers van Trillian zich dat kunnen permitteren is dat er een commerciële versie van het product wordt uitgebracht van het stukje software, Trillian Pro.

Om dit even in andere woorden te brengen, vanuit het perspectief van Microsoft: de makers van Trillian Pro verdienen geld aan een stukje software dat (onderandere) van het netwerk van Microsoft gebruikmaakt. Het onderhouden van dat netwerk kost geld, en derhalve vraagt Microsoft een bijdrage.

Terecht wordt opgemerkt dat voor open source clients een dergelijke "bijdrage" (licentie) niet haalbaar is, omdat er geen financiële basis is, maar nergens wordt genoemd of dergelijke (gratis) clients ook zullen worden uitgesloten. Microsoft heeft namelijk nadrukkelijk aangegeven bezwaar te hebben tegen "commerciële uitbuiting" van het netwerk, zoals die feitelijk plaats vindt met commerciële clients, maar met open source clients kan daar feitelijk geen sprake van zijn.

Ik vraag me dan ook oprecht af of er überhaupt wel contact is gezocht met Microsoft vanuit dergelijke communities, en wellicht dat er voor dergelijke clients wel een uitzondering bespreekbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar zijn er nu recente aanwijzingen dat andere clients van die van MS en Trillian niet meer werken? Gaim (vanaf 0.69) werkt al met het nieuwe MSN9 protocol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Roelant schreef op 12 October 2003 @ 22:54:

Terecht wordt opgemerkt dat voor open source clients een dergelijke "bijdrage" (licentie) niet haalbaar is, omdat er geen financiële basis is, maar nergens wordt genoemd of dergelijke (gratis) clients ook zullen worden uitgesloten. Microsoft heeft namelijk nadrukkelijk aangegeven bezwaar te hebben tegen "commerciële uitbuiting" van het netwerk, zoals die feitelijk plaats vindt met commerciële clients, maar met open source clients kan daar feitelijk geen sprake van zijn.

Ik vraag me dan ook oprecht af of er überhaupt wel contact is gezocht met Microsoft vanuit dergelijke communities, en wellicht dat er voor dergelijke clients wel een uitzondering bespreekbaar is.
Gezien Microsoft's houding tegenover Open Source software, denk ik bijna dat die uitzondering niet verleend wordt. En ik denk dat de ontwikkelaars er een zelfde mening op nahouden. Maar mischien is het ook wel tijd voor hun 'gebaar' naar de OSS wereld. (Alhoewel ik msn liever kwijt dan rijk ben natuurlijk.)

offtopic:
en wtf is er met je nick gebeurd? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco5
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-08 22:55
RM-rf schreef op 12 October 2003 @ 22:05:

[...]

Als ik nu wil communiceren met een persoon die MSN gebruikt kan dat niet, niet omdat mijn client beperkt is (die ondersteunt AIM, ICQ, Jabber, en Yahoo alswel MSN Messenger non-commercieel), maar omdat de client van de tegenpersoon een opgelegde beperking heeft tot 1 protocol: dat van MSN.

[...]
Als jij, met je Logitech webcam, een Netmeeting sessie met iemand. En die blijkt helemaal geen webcam te hebben. Dan klaag je Logitech toch ook niet aan omdat ze die persoon geen gratis webcam geven? :?

Als hij met jou wil MSN-en zal hij een versie van Windows moeten aanschaffen. Je kan van Microsoft niet verwachten dat ze MSN ondersteunen bij mensen die geen software van hun afnemen, alleen omdat het bekenden zijn van mensen die wel MS-klant zijn!
igmar schreef op 12 October 2003 @ 22:26:
[...]

En da's nou precies het probleem. Windows gebruikers krijgen het gratis, MS partners ook. Als ik dat ding wil gebruiken moet ik d'r voor betalen. In het verleden zijn niet-windows gebruikers met enig regelmaat voor dit soort dingen afgestraft.

Vreemd genoeg heb ik MS nog niet een gebaar richting de internet gemeenschap zien doen. Gelukkig heb ik wel de keus om zelf m'n OS te bepalen.
Ik snap niet waarom je denkt dat je recht hebt op het gebruik van MSN. Als jij een klant van MS bent (door een Windows versie te kopen) mag je ook gebruik maken van hun msn/hotmail netwerk. Ik vind het niet meer dan logisch dat MS aan niet-klanten geld gaat vragen voor deze dienst die ze jou leveren.

[ Voor 32% gewijzigd door marco5 op 12-10-2003 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

CyBeR schreef op 12 oktober 2003 @ 23:03:
[...]

Gezien Microsoft's houding tegenover Open Source software, denk ik bijna dat die uitzondering niet verleend wordt.
Nou... :)
FP-artikel van 3 dagen geleden: Microsoft wil libraries onder open-sourcelicentie vrijgeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik viel bijna flauw toen ik het las. Maar nadat ik op je linkje clickte werd me duidelijk dat dat niet nodig was. Dit is oude software die ze gaan uitbrengen. Erg fijn, en het gaat de goede richting uit, maar we zijn er nog lang niet ;)

Ik zie dit meer als een manier om zo veel mogelijk mensen nog hun producten te laten gebruiken, terwijl ze het zelf al lang niet meer ondersteunen en er niets meer aan doen.

(En nu gaat er iemand klagen dat het ook nooit goed is ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
* Roelant leest een boel aannames.

Gezien het Microsoft in de regel om geld te doen is, zou het me in dit geval niet verbazen als ze voor de open source gemeenschap nog wel een uitzondering willen maken, omdat ze daar (nog) geen geld aan kunnen verdienen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

marco5 schreef op 12 oktober 2003 @ 23:18:
Als jij, met je Logitech webcam, een Netmeeting sessie met iemand. En die blijkt helemaal geen webcam te hebben. Dan klaag je Logitech toch ook niet aan omdat ze die persoon geen gratis webcam geven? :?

Als hij met jou wil MSN-en zal hij een versie van Windows moeten aanschaffen. Je kan van Microsoft niet verwachten dat ze MSN ondersteunen bij mensen die geen software van hun afnemen, alleen omdat het bekenden zijn van mensen die wel MS-klant zijn!
Toch is dat essentieel binnen anti-trust-wetgeving.
Dit is exact hetzelfde als de Opta bij de KPN doet:

Je hebt niet geheel begrepen waarop ik doel: of Trillian of Gaim, het messenger protocol ondersteunen is geen zaak voor MS, als deze willen connecten met servers van MS mogen ze daar best een tegendienst tegenover stellen, ofwel van de gebruiker van het programma (een separate MSN-licentie, aangezien dit gekoppeld is aan het Passport is dat geheel niet moeilijk).

Het punt is echter dat zij hun MSN Messenger op een monopolie misbruikende wijze in de markt zetten en hiermee andere diensten eruit drukken; laat juridische druk ertoe leiden dat er een duidelijke scheiding tussen client en protocol komt, dat mensen die de MSN messenger gebruiken niet gedwongen worden ook de commerciele dienst van MS te gebruiken: Passport en de MSN-servers, maar ook een keus hebben voor alternatieve services.

Om in jouw voorbeeld van mijn logitech-webcam te blijven, als ik zo'n ding koop maar enkel kan broadcasten via een proprietaire logitech-server, waarvoor ik persoonlijke informatie aan Logitech moeten overdragen, zonder hun dienst zou ik mijn hardware niet dagelijks kunnen gebruiken; in zo'n geval zijn zij wel fout bezig:
Zou Logitech dat doen stappen alle klanten over, echter in een Monopolie-situatie, zoals in het geval van MS heeft een klant die keus nauwelijks.
Roelant schreef op 12 October 2003 @ 23:57:
Gezien het Microsoft in de regel om geld te doen is, zou het me in dit geval niet verbazen als ze voor de open source gemeenschap nog wel een uitzondering willen maken, omdat ze daar (nog) geen geld aan kunnen verdienen :)
Juist de open-source gemeenschap wordt door MS als hun grootste en gevaarlijkste concurent gezien:
Een belangrijke en relevant Quote uit de 'Halloween Documents' (een intern uitgelekt MS-document over de ontwikkeling en bedreigingen van open source software):
Linux can win as long as services / protocols are commodities
http://www.opensource.org/halloween/halloween1.php#quote7

Esseentieel hierin is dat MS een poging doet om in dit geval het hele MSN-protocol aan hen vast te binden, een verknoping van zowel software alswel dienst, dat impliceert een gevaar, alsof KPN zowel de telefoons levert (met een keus tussen grijs en nog eens grijs) alswel de dienst levert (in de telefonie was die situatie 15 jaar terug, in de begindagen van telefonie nodig om een omvattend en gestandaardiseerd netwerk te grondvesten, maar voortbestaan van zulk een monopolie-situatie was ook een gevaar, het vrijgegeven vervolgens had een economisch zeer positief effect, zowel voor uitbaters alswel voor consumenten)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 16:01
RM-rf schreef op 13 October 2003 @ 09:23:
[...]
Toch is dat essentieel binnen anti-trust-wetgeving.
Dit is exact hetzelfde als de Opta bij de KPN doet:

Je hebt niet geheel begrepen waarop ik doel: of Trillian of Gaim, het messenger protocol ondersteunen is geen zaak voor MS, als deze willen connecten met servers van MS mogen ze daar best een tegendienst tegenover stellen, ofwel van de gebruiker van het programma (een separate MSN-licentie, aangezien dit gekoppeld is aan het Passport is dat geheel niet moeilijk).
Mooie vergelijking. En om 'm even verder te trekken: als KPN op een kwade dag besluit dat niet-KPN klanten (dus klanten van Tele2 e.d.) niet meer mogen bellen naar KPN, dan zal de hele politiek daar tegen in opstand komen, terwijl dat commercieel gezien toch ook gewoon mag.
Betalen deze aanbieders nu geld om hun klanten naar KPN klanten te laten bellen? Lijkt me niet (Tele2 is misschien niet het beste voorbeeld, omdat zij ook weer capaciteit van KPN huren, maar dat heeft te maken met de twee zijdigheid van KPN, als capaciteit-verhuurder en aanbieder. Een andere aanbieder die eigen capaciteit heeft kan ik zo snel niet verzinnen. Misschien een telefoon-via-de-kabel aanbieder?).

Dat MS zoiets wel kan doen zonder dat al hun klanten weglopen, benadrukt enkel hun monopolie positie.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroeske
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-06 09:27
marco5 schreef op 12 October 2003 @ 23:18:
[...]

Ik snap niet waarom je denkt dat je recht hebt op het gebruik van MSN. Als jij een klant van MS bent (door een Windows versie te kopen) mag je ook gebruik maken van hun msn/hotmail netwerk. Ik vind het niet meer dan logisch dat MS aan niet-klanten geld gaat vragen voor deze dienst die ze jou leveren.
heb hier vast nog wel ergens een Windows (OEM) Licentie liggen, dus dat recht heb ik wel degelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Ik huldig maar een vrij principiële stelling in deze discussie: als mensen zich willen laten knevelen tot een bepaald programma, dan doen ze dat maar. Oftewel, Microsoft, ga je gang maar, een user die dit accepteert moet het zelf maar weten.

Als MSN het bij mij straks niet meer doet (Trillian), dan kunnen mensen mij niet meer via MSN benaderen. Daar heb ik helemaal geen moeite mee, mijn email adres doet het dan vast nog wel. Ik ben altijd trouw aan ICQ blijven plakken en later met Trillian verder gegaan. Ik heb MSN niet persé nodig, of uberhaupt dat IM gedoe.

Wat Microsoft doet is hetzelfde geintje als met Windows. Daar is weinig mis mee, we leven per slot van rekening in een vrije wereld. Als wij het ons laten gebeuren, moeten we ook niet klagen. Ik neem aan dat er genoeg mensen zijn die alsnog windows hebben draaien, ondanks dat ze bepaalde (historisch ingezette) tactieken van Microsoft rond dit OS niet echt kunnen waarderen.

Als ouders hun kinderen tegenwoordig niet wat zelfstandig denken kunnen aanleren, dan krijgen we wat we verdienen. De mens: o zo slim individueel, o zo dom in groepsverband. Het is nooit anders geweest :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom is het monopoly ?? Dat MS msn intergreerd in hun product, hun hebben windows ontwikkeld en hebben een aantal serviceses, dus dan lijkt het mij logisch dat je MSN er inzet mensen kunnen het namelijk ook deinstalleren en bv ICQ installleren.

maargoed, ik ben blij dat ik straks gedag tegen MSN zeg en lekker over ga op de good old icq...vond ik overgens altijd beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:53

Reptile209

- gers -

Verwijderd schreef op 12 oktober 2003 @ 23:03:
Maar zijn er nu recente aanwijzingen dat andere clients van die van MS en Trillian niet meer werken? Gaim (vanaf 0.69) werkt al met het nieuwe MSN9 protocol.
Quote uit de gebruiksvoorwaarden van MSN:
Je mag alleen Microsoft-clientsoftware of goedgekeurde software van derden gebruiken voor toegang tot en gebruik van de .NET Messenger Service. Je mag geen gebruik maken van software of hardware die het aantal gebruikers vermindert die rechtstreeks toegang hebben tot of gebruik maken van .NET Messenger Service (soms aangeduid als 'multiplexing' of 'pooling' software of hardware).
De enige manier waarop dat nieuwe protocol bekend is geworden, is door middel van packetsniffing en/of reverse engineering. En om dat te doen heb je een originele client nodig en schend je dus de voorwaarden. Dus heeft Microsoft een gat om je op te pakken...
Maar: * Reptile209 zit ook nog steeds als vingeroefening via deze site zijn eigen client te klussen. :)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkvater
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

Verwijderd schreef op 13 October 2003 @ 12:35:
Waarom is het monopoly ?? Dat MS msn intergreerd in hun product, hun hebben windows ontwikkeld en hebben een aantal serviceses, dus dan lijkt het mij logisch dat je MSN er inzet mensen kunnen het namelijk ook deinstalleren en bv ICQ installleren.

maargoed, ik ben blij dat ik straks gedag tegen MSN zeg en lekker over ga op de good old icq...vond ik overgens altijd beter :)
Je weet wel dat je MSN op WinXP niet kan deinstalleren, he? :)

Tenminste, niet met de normale procedure die iedereen kan. Nee, je moet gaan hacken, etc. om het weg te krijgen :(.

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RM-rf schreef op 13 October 2003 @ 09:23:
Juist de open-source gemeenschap wordt door MS als hun grootste en gevaarlijkste concurent gezien:
Een belangrijke en relevant Quote uit de 'Halloween Documents' (een intern uitgelekt MS-document over de ontwikkeling en bedreigingen van open source software):
Het komt overeen, maar de Halloween documents zijn van voor de antitrust-case, voordat Linux groot werd... Eerst zien, dan geloven. Als Gaim wordt uigesloten, sluit ik me bij je aan. Vooralsnog hoop ik op het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Microsoft levert een dienst.
Microsoft vraagt geld.

sim - pel.

Dat wij nou allemaal zo dom zijn om steeds in die mee-lever-truc te stinken. Zij zijn slim en wij zijn dom en volgend mij kunnen sommige mensen hier dat niet hebben :P

/me gebruikt geen msn btw maar voelt zich daardoor niet extra stoer ofzo (iets waar veel mensen last van schijnen te hebben).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2003 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 21:57

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Darkvater schreef op 13 October 2003 @ 12:58:
[...]

Je weet wel dat je MSN op WinXP niet kan deinstalleren, he? :)

Tenminste, niet met de normale procedure die iedereen kan. Nee, je moet gaan hacken, etc. om het weg te krijgen :(.
dat is ook een "stripped" versie, zogeheete Microsoft Messenger.

daarbuiten kan je gewoon je MSN messenger installeren en je hebt geen last van die ingebouwde versie.

Daarbij vind ik dit alles beetje kinderachtig. Het is het netwerk van MS, zij moeten het onderhouden/betalen. Ik geef ze ook groot gelijk. Tuurlijk trillian(voorbeeld) is leuk etc, maar is nu een betaalde messenger geworden (de pro 2.0 dan). MSN daarentegen is nog steeds gratis. Ok, voor de Linux mensen onder ons is het wat sneu, maarja, "rules of the game" :P

En zoals mijn voorganger-poster al zei, als je je hierdoor stoer moet voelen dat je anti-MS bent.. :/ Maarja gaan jullie lekker boycotten, wordt het ook weer "een beetje" rustiger op MSN.

* SinergyX is happy msn user

[ Voor 9% gewijzigd door SinergyX op 13-10-2003 13:20 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-09 21:02
Microsoft levert een dienst met windows
Microsoft vraagt geld.
Het is toch wel duidelijk dat msn (evenals internet explorer) nu al niet meer had bestaan als het niet met windows meegeleverd zou zijn.
Dat is de reden dat ik het not-done vind om misbruik te gaan maken van deze situatie terwijl deze ontstaan is door marktfalen (misschien dat we die amerikanen het boekje: macro-economie voor dummies moeten gaan sturen, als een soort ontwikkelingshulp)
Dat ze commerciele clients geld vragen vind ik nog steeds een probleem (die devvers moesten wel msn support erin gooien omdat ms de concurrentie weer eens op onoirbare wijze kapot heeft gemaakt), voor niet commerciele clients vind ik het vragen van geld helemaal onzinnig, die maken tenslotte geen winst en zijn ook gedwongen om msn te ondersteunen.

Ik ben niet anti-ms, ik ben tegen grote bedrijven die hun macht misbruiken en tegen overheden die niets doen aan marktfalen en het begrip vrije markt alleen kennen uit het woordenboek

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebas
  • Laatst online: 03-09 12:51
* sebas vindt het best dat Microsoft geld wil vragen voor MSN. Immers kost het bakken met geld om het netwerk draaiende te houden.

Ik snap ook niet echt waarom de mensen die anders altijd zo negatief over Microsoft zijn dat nu ook zijn, maar dan omdat ze hun diensten mogelijk binnenkort niet meer kunnen gebruiken. So what?

Forceert Microsoft hiermee weer de monocultuur? Ja.
Mogen ze dat? Ja.

Als jij een feest geeft wil je toch ook zelf mogen bepalen wie er als gasten inmogen?

Ik gebruik op dit moment MSN en ICQ naast elkaar, mogelijk kom ik met MSN overmorgen niet meer online, maar ik kan er niet echt wakker van liggen eigenlijk. Ik chat vaak met mijn vriendin via msn, nou die heeft ff icq geinstalleerd.

Anders zie ik er ook wel de positieve kant van: Minder mensen die je even 'een koort vraage, je weet toch veel over computers ...' willen stellen ...

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-09 15:48
Ik vind het eigenlijk ook niet zo'n probleem dat ze aan andere IM makers zoals Trillian en GAIM geld gaan vragen, maar laat MS dan wel zelf een goede vervanger leveren. MSN Messenger voor Linux bijvoorbeeld. Dan zullen de Linux users er ook iets meer vrede kunnen hebben met de 'maatregel'.

Ene die kosten voor de MSN servers? -> Geef de server software vrij dan komen er vanzelf lui die een MSN server draaien en kunnen de vaste MSN servers weg of in ieder geval kan MS met minder servers toe. MSN zonder server is natuurlijk helemaal goedkoop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
Kijk, als msn nu op de normale weg (via concurrentie) aan zijn huidige marktaandeel was gekomen dan had ik het misschien vervelend gevonden als deze maatregel genomen was maar dan had het niet superveel uitgemaakt omdat msn nooit zo groot zou zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Het aandeel van de grote groep MSN gebruikers blijft grof onderbelicht :Z Als zij er niet zijn, zou MSN ook niet heel groot worden. Je mag best tekeer gaan tegen monopoliegedrag, maar een beetje vorming aan de slaafse gebruikerskant kan ook geen kwaad. Zonder afnemers geen groots MSN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

toch heb ik een vermoeden dat er *iets* wordt gevonden dat thirdparty clients gewoon kunnen msn'en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02 12:37
Verwijderd schreef op 12 October 2003 @ 21:12:
Dan ben jij zeker ook zo'n persoon die vroeger alleen Netscape gebruikte en e-mail alleen plain-text wilde hebben en bekeek via een telnet sessie. Attachments in de e-mail is verboden, dat moet je via FTP doen.

Right?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCA
  • Laatst online: 22-09 21:54

FCA

Het is, mits ik met een open-source client niet kan connecten, puur misbruik van de monopolie positie. De volgende analogie:
AOL heeft 90% van alle internetgebruikers in handen. Nu besluit dat AOL dat mensen zonder AOL account geen e-mails meer naar mensen met een AOL account kunnen versturen. Moeten ze maar een AOL account nemen. Net zo rechtvaardig als dit.....
Zelfde situatie, maar dan met KPN en telefoons.
Het probleem is dat hierdoor (bijna-)monopolisten hun situatie kunnen versterken, zonder extra diensten. Het overstappen op een alternatief, dat gelijkwaardig, of misschien zelfs beter is, wordt hiermee onmogelijk gemaakt. De monopolist kan meer geld vragen, op zijn lauweren gaan rusten, hoeft niet meer te innoveren, allemaal dingen die slecht voor de consument zijn.
Als bijna iedereen MSN gebruikt, en je alleen met officiële MSN clients met MSN kan connecten, waarom zou Microsoft dan nieuwe dingen in MSN zetten, bugs fixen e.d.? Iedereen gebruikt het toch wel, voor overstappen is een kritische massa nodig.

Daarom zijn er regels opgesteld tegen dit soort situaties (althans in veel landen). Ik ben geen advocaat, maar volgens mij overtreed Microsoft de regels hiermee. Het probleem is alleen dat Microsoft een hoop geld en goede advocaten heeft, en dat gerechtelijke procedures hierdoor erg lang duren, en vaak op niets uitdraaien.

Nogmaals, ik weet niet of Open Source cliënts nog werken na 15 oktober (iig Kopete, GAIM en AMSN hebben MSN protocol 9 support), maar feit is dat ze eigenlijk over de rand van de legaliteit zijn geduwd doordat ze een encrypted protocol hebben gereversed engineerd (is dat correct Nederlands? Neen, maar ik weet het even niet beter te zeggen), wat onder de DMCA in de VS volgens mij strafbaar is.

Verandert z'n sig te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op 12 October 2003 @ 20:55:
Ik boycot MSN al sinds het bestaat, en tot dusver ben ik niet eens dichtbij het in de verleiding komen tot het gebruik ervan. Dat die 14-jarige meisjes van je scoutinggroep je dan niet kunnen bereiken is onzin. Ze hebben allemaal een nokia 3310, en ze hebben ook allemaal hotmail. Er zijn zat mensen die mij proberen over te halen MSN te installeren, maar ik weiger dat. Er is zelfs een appeltaart uitgeloofd voor de eerste die mij op MSN krijgt ;)
Leuk, maar nu ben je mooi wel sociaal geisoleerd en heb je een appeltaart misgelopen :)
MSN suckt, maar je ontkomt er niet aan. En ach, sinds in v6 een XML history standaard ingebakken zit maak ik er niet meer zo'n probleem van.

Je kan wel hardnekkig ICQ blijven gebruiken, wat ik ook graag zou willen, maar daar zitten alleen nog mijn 6 echte vrienden op, verder heb ik zelfs bijna niemand meer in mijn lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Wekkel schreef op 13 October 2003 @ 15:56:
Zonder afnemers geen groots MSN.
:? welke 'afnemers'? Wie heeft er ooit MSN gekocht, gedownload of zelfs apart geinstalleerd?

95% van de gebruikers van MSN Messenger trof het programma aan in de default install op hun PC, dan kan je zeggen dat ze dat hadden moeten deinstalleren, maar waarom?
is er reden om vanaf te stappen, het voldoet juist aan de verwachtingen van zijn doelgroep, en juist mensen die dat gebruiken kunnen ook niet zomaar een ander programma installeren.

Ik vind het prima dat MS geld vraagt voor zijn dienst, het is zelfs een gezond idee, maar dan zouden de consequenties genomen dienen te worden op distributie-gebied, zo zouden dan OEM's de mogelijkheid moeten hebben om een windows-PC te leveren zonder een pre-installed MSN Messenger, en hiervoor minder kosten qua licentie moeten betalen (immers de pre-installed MSN-client-versie heeft een bepaalde kostprijs)

OEM's zouden dan ook een open concurerende markt moeten aantreffen, waarbij ze de keus zouden moeten hebben, dat is momenteel niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:45
*cough*
meuktracker: A MSN Messenger 0.83rc
*cough*

probleem opgelost

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Verwijderd schreef op 13 oktober 2003 @ 16:10:
toch heb ik een vermoeden dat er *iets* wordt gevonden dat thirdparty clients gewoon kunnen msn'en.
En dan blijf je zo'n kat en muisspelletje spelen. Het alternatief is een van de andere netwerken waarbij je dat niet hoeft, en dus veel simpeler is. Dan is voor mij de keus snel gemaakt :Y)

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heidistein
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 12:49

Heidistein

Blah

barto018 schreef op 13 October 2003 @ 16:18:
[...]

Dan ben jij zeker ook zo'n persoon die vroeger alleen Netscape gebruikte en e-mail alleen plain-text wilde hebben en bekeek via een telnet sessie. Attachments in de e-mail is verboden, dat moet je via FTP doen.

Right?
Email wel plain text, maar attachmentszijn wel leuk :D
een complete CD mailen ofzo/.. das wel humor, outlook loopt namelijk vat als je mail meer dan ~50 MB word.. (Hebbik gehoort)

Maargoed over Messenger: Ik heb het sids kort weer nodig, kheb een vriendin, en die snap het hele idee nog niet van wat "ICQ nu weer is dan"

Ik heb ook een klasgenoot die me kwam vertellen dan hij omdat hij nog maar 3 users in ICQ had hij ICQ gng de-installeren, en dat ik maar eens een MSN proggel moest instaleren.
Ik zei dat ik het al heb, en al WEL 2 personen er in, dus dat het precies hetzelfde idee is. En dat ik een 102 gebruikers in me licq lijst heb staan, en dat ik liever twee gebruikers migreer dan 102. Hij was best pissig, ik lachte me slap. Vooral omdat ik eigenlijk onzin uitkraamde, en hij niks kon bedeken om ertegenin te brengen.

Maybee we are alone... After all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
Het aandeel van de grote groep MSN gebruikers blijft grof onderbelicht Als zij er niet zijn, zou MSN ook niet heel groot worden. Je mag best tekeer gaan tegen monopoliegedrag, maar een beetje vorming aan de slaafse gebruikerskant kan ook geen kwaad. Zonder afnemers geen groots MSN.
Je bedoeld de domheid van de gemiddelde pc gebruiker?
Het is zeker vervelend dat men alles gebruikt wat men voorgeschoteld krijgt maar ondanks dat doet dat niets af aan het feit dat msn alleen groot is geworden vanwege de integratie in windows, was het icq geweest dat zou nu iedere windows gebruiker alleen maar icq gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Right?
:D

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:30
Niet noodzakelijkerwijs. Naast support voor het nieuwe protocol is er nog een voorwarde waaraan voldaan moet worden: dat MS niet actief niet-MSN clients gaat weren. Een client is ongetwijfeld te identificeren en een simpel filter doet de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Laatst online: 23-09 21:37

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

*cough*
Dat was al genoemd, en o.a. gaim ondersteunt het nieuwe protocol ook.
*cough*

Anyway, ik merk het wel. Ja ik gebruik MSN, via GAIM. Als giam hun MSN ondersteuning schrapt, tja, jammer. Dan hou ik alleen nog de ICQ en IRC (ow en mail, sms). Iedereen die me dan wil spreken die dat normaal gesproken via MSN zou doen doet dat dan maar op een andere manier.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebas
  • Laatst online: 03-09 12:51
Deels. Het technisch aspect wordt inderdaad wat minder belangrijk, aangezien het blijkbaar zo moeilijk nog niet is om het nieuwe protocol te leren praten. Dit zal wel op een kwestie van uithoudingvermogen uitkomen. Wie heeft er meer geduld, de Open Source Hackers die telkens een nieuwe versie van het protocol moeten reverse engineeren, of Microsoft die voor elke keer protocol veranderen >90% (?) van de gebruikers een 'security update' door de strot moet duwen?

Daarentegen maak je op die manier (op zijn minst in Delen van Europa en in de VS) inbreuk op de DMCA en maak je je dus eventueel strafbaar. Microsoft verbiedt uitdrukkelijk de toegang tot haar netwerk voor niet gelicenseerde third party clients, dat is in sommige landen dus crimineel.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09 16:37
MSN, één en al elende. Ik ben van iCQ naar MSN gegaan omdat iedereen dat deed, ik was een van de laatste die dat deed, wat moet je immers, in je eentje op iCQ. Dan maar contact blijven behouden op MSN. Nu zien we maar weer hoe dom dat was om achter iedereen aan te lopen. "Ja MSN is veel beter dan ICQ niet zoveel van die rotzooi" Maar ondertussen kan je wel bar weinig instellen. Ik heb het nooit gemogen. Draaide MSN 3.6 omdat dit stabiel en snel was, zonder reclame zooi, en toen kreeg ik een paar dagen terug de melding dat ik MOEST updaten, en anders geen MSN meer zou kunnen gebruiken. Gelukkig werkte Trillian dan nog wel... Maar nu begrijp ik dus dat dat binnenkort ook niet meer zou werken. Ach boeiend, dan gaan we toch weer lekker naar iCQ. Nu is mijn motto, beter een lege iCQ lijst dan een volle MSN. :+

57696520646974206c65657374206973206e657264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar

igmar

ISO20022

Roelant schreef op 12 October 2003 @ 22:54:
Microsoft heeft namelijk nadrukkelijk aangegeven bezwaar te hebben tegen "commerciële uitbuiting" van het netwerk, zoals die feitelijk plaats vindt met commerciële clients, maar met open source clients kan daar feitelijk geen sprake van zijn.
Dat hang van je definitie van 'commercieel' af. Voor Trillian Pro (en dus betaald) kan ik me die licentie goed voorstellen, maar van wat ik begrepen heb dienen ook niet-commercieele (lees: geen geld voor de client vragende) softwaremakers een licentie te nemen.

Ik hoop dat je gelijk hebt, maar ik heb d'r zelf een hard hoofd in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar

igmar

ISO20022

marco5 schreef op 12 October 2003 @ 23:18:
Ik ben geen klant, ik ben een softwareboer. Gebruikers hoeven niet te betalen, degene die de software maakt moet een licentie nemen.

MAW : Indien je een windows versie hebt zit je goed, heb je dat niet heb je een probleem, tenzij je dan als gebruiker een versie koopt. Zie je nu dit erg subtiele probleem in ? Indien iedere *gebruiker* moest betalen had ik d'r geen probleem mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar

igmar

ISO20022

Laten we het inderdaad hopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• triet
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Vergeet niet dat in de nieuwe versie van het MSN protocol SSL support zit. Dit houdt in dat MS in een nieuwere versie van MSN Messenger het certificaat bv. in kan bakken (hardcoded) of op een andere leuke manier het certificaat "geheim" houden, en daardoor effectief andere messengers buitensluiten.

Daar doe je toch echt vrij weinig tegen...

Ik ben sinds een tijdje ook over op jabber, simpelweg omdat het technisch gezien VEEL mooier is. MSN, ICQ, AOL en allerlei andere transports ("gateways") zijn ook beschikbaar en vrijwel transparant te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Right?
Vroeger???
nog steeds zul je bedoelen. B) Ik telnet nog vaak genoeg met mailservers om ff berichten door te lezen. Of met http servers. Netscape is nu natuurlijk w3m en mozilla geworden. (w3m werkt prettiger dan lynx)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wzzrd
  • Laatst online: 26-06 17:09

wzzrd

The guy with the Red Hat

m-m schreef op 12 October 2003 @ 20:02:
Overigens heeft iig Trillian allang een contract met Microsoft, en ik denk dat er inmiddels vast ook wel clients zijn die onder Linux werken, die ook al een dealtje met MS hebben.
Neen. Gelukkig niet. 'Wij' sluiten geen deals met Microsoft.
Ik heb al maanden in mijn MSN naam (spijt als haren op mijn hoofd dat ik dat ding uberhaupt heb, maar da's een ander verhaal) dat ik ga verhuizen naar ICQ. Zodra ik ook maar een cent moet betalen voor MSN, ben ik weg. Doewie :)

[ Voor 5% gewijzigd door wzzrd op 14-10-2003 15:53 . Reden: Ik verkoop mijn ziel niet aan [s]de duivel[/s] Bill! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heidistein
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 12:49

Heidistein

Blah

Creepy schreef op 13 oktober 2003 @ 16:33:
[...]

Dat was al genoemd, en o.a. gaim ondersteunt het nieuwe protocol ook.
Gaim? Ik heb echt overal gezocht naar info hierover, maar ik kon het nergens vinden. WEL dat SSL support voor msn in giam zit, maar niet dat dat ook betekend dattie ut morgen nog doet...
*scared*

Maybee we are alone... After all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
gaim ondersteund het idd maar dat zegt niets
version 0.69 (09/24/2003):
[...]
* Updated MSN support to the MSN Protocol version 9.
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ blabla ]

refreshen voor reageren is wel handig O-)

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2003 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik boycot al jaren mee (al heb ik wel +- 48 uurtjes onlinetijd op me naam staan, niets vergeleken bij me icq tijd)

Wonder boven wonder, als ik me voet stijf houd komen er vanzelf weer mensen uit me icq lijst terug...

Het raakt me altijd diep hoe sommige mensen msn (ms) proberen te verdedigen. ;(

nahjah genoeg geklaagt :P

Bij deze mijn aandeel in de boycot O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kijk mogguhmiddag wel na school of het werkt. Ik denk het wel, tenminste, ik krijg geen irritante updateventertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

[laat maar]

[ Voor 116% gewijzigd door Bergen op 15-10-2003 02:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het werkt nog steeds ? :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Nu online

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Hier wel met 0.71 :D

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Ik zit hier ook nog online met Miranda IM, ik merk t vanzelf wel, heb mn msn nick (ja ik ook heb dr een :/) veranderd naar <nick> || ICQ: <uin>, mocht ik offline gaan -> pech, zoek me daar maar op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Laatst online: 22-09 08:31

WhiteDog

met zwarte hond

Heb gisteren weer iemand aan Miranda gekregen :P

Heb zelf ook maar een Jabber-account genomen naast mijn 4 MSN-accounts.

Ik snap niet wat mensen nog met ICQ willen, ICQ is van AOL en dat kunnen ze ook elke dag toegooien als ze willen...

Jabber is the way to go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zit hier ook nog online met cicq :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Laatst online: 04-09 12:38

DeMoN

Pastafari

Ik zit maar apt-get update te proberen.. maar die nieuwe amsn zit er nog steeds niet tussen.. wel klote :/ (debian unstable)

Enneh.. ik gebruik normaal Gaim 0.71 maar die msn plugin werkt dan niet meer :( En ik kan em niet vinden, kijk er zeker overheen ofzo :P
Naja nog maar eens GOED zoeken :Y)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DeMoN schreef op 15 October 2003 @ 15:12:
Ik zit maar apt-get update te proberen.. maar die nieuwe amsn zit er nog steeds niet tussen.. wel klote :/ (debian unstable)

Enneh.. ik gebruik normaal Gaim 0.71 maar die msn plugin werkt dan niet meer :( En ik kan em niet vinden, kijk er zeker overheen ofzo :P
Naja nog maar eens GOED zoeken :Y)
Je moet SSL support inbouwen :) zie de Gaim FAQ @ http://gaim.sourceforge.net) als dat een Debian pakketje is, tja :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Laatst online: 04-09 12:38

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op 15 October 2003 @ 16:42:
[...]

Je moet SSL support inbouwen :) zie de Gaim FAQ @ http://gaim.sourceforge.net) als dat een Debian pakketje is, tja :+
Q: I just upgraded Gaim and the MSN plugin will not load. Why?

A: You did not compile with SSL support. As of protocol version 9, the MSN protocol requires the use of SSL, which gaim provides by either GnuTls or the combination of NSS and NSPR from the Mozilla project. Install one or both of these and recompile Gaim.
Ok, compilen maar vanaaf...

Thx :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wzzrd
  • Laatst online: 26-06 17:09

wzzrd

The guy with the Red Hat

WhiteDog schreef op 15 October 2003 @ 10:59:
Heb gisteren weer iemand aan Miranda gekregen :P

Heb zelf ook maar een Jabber-account genomen naast mijn 4 MSN-accounts.

Ik snap niet wat mensen nog met ICQ willen, ICQ is van AOL en dat kunnen ze ook elke dag toegooien als ze willen...

Jabber is the way to go!
Je kunt toch niet zomaar een jabber-account 'nemen'? Je moet toch ergens een servert hebben waar je op kunt? Of snap ik het jabber-idee nu niet helemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
wzzrd schreef op 15 October 2003 @ 16:59:
Je kunt toch niet zomaar een jabber-account 'nemen'? Je moet toch ergens een servert hebben waar je op kunt? Of snap ik het jabber-idee nu niet helemaal?
Er zijn zat open servers :)

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Netman768
  • Laatst online: 04-07 23:57
Het lijkt er op dat alle 3rd party clients het nog gewoon doen (ik heb iig niets gehoord). Zou dit een truukje van MS zijn geweest om mensen terug te krijgen naar de eigen MSN-client, of zou er een probleempje zijn in Redmond? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Netman867 schreef op 15 oktober 2003 @ 17:06:
Het lijkt er op dat alle 3rd party clients het nog gewoon doen (ik heb iig niets gehoord). Zou dit een truukje van MS zijn geweest om mensen terug te krijgen naar de eigen MSN-client, of zou er een probleempje zijn in Redmond? :)
Ik verwacht dat laatste. Een groot bedrijf als microsoft gaat niet met heel veel bombarie een dergelijke beperking aankondigen en dan vervolgens zeggen: "Grapje, sorry". (denk ik ;))

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"veel bombarie" valt nou ook wel mee, een berichtje waarin werd aangeraden om een "beveiligings-update (oftwel overgaan op SSL/msn v9) na het inloggen met een client die geen msn8 of msn9 praat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

It's official: Miranda connect niet meer op MSN.

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bitlbee heeft het zo te zien ook begeven :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Euh het zou vanaf de 16e geblokkeerd zijn, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dawuss schreef op 15 October 2003 @ 21:05:
It's official: Miranda connect niet meer op MSN.
dat wordt msn zo lang mogelijk aan houden dus? ik ben nog geconnect met msn kan dit nog wel een weekje volhouden :P :)
Pagina: 1 2 Laatste