benoni schreef op 24 januari 2004 @ 20:40:
EnsconcE, als je wel eventjes snel door de pagina's was heengerold, dan had je kunnen lezen dat het tientallig tellen aangeleerd is; in het middeleeuwse Europa was 12-tallig tellen veel populairder (waar we de 24-uurs klok en woorden als dozijn en
mud gros aan over hebben gehouden).
Hier wil ik toch nog op reageren.
Dido stelt dat het tientallig tellen aangeleerd is omdat er uitzonderingen zijn in de tientalligheid van onze telwoorden, zoals 'elf' en 'twaalf'.
Maar dat doet niets af aan het feit dat onze telwoorden elf en twaalf een taalkundige neiging naar een twaalftallig stelsel laten zien.
Het feit dat hogere telwoorden netjes aan regels voldoen zou eerder een gevolg zijn van geforceerde tientalligheid dan andersom

Nu beaam ik direct dat onze telwoorden vanaf 20 (zeker vanaf 100, met uitzondering van 'honderd' en 'duizend') keurig in het 10-tallig stramien passen en in die zin "geforceerd" zijn (ook als je naar noviteiten als 'miljoen(/miljard)', 'biljoen', 'triljoen', 'quadriljoen' etc. kijkt), maar ik vind ook dat dat voortvloeit uit de opbouw/historie van de eerste telwoorden van een (qua taal) 10-tallige cultuur.
The decimal system of counting is well established in the English names for numbers. Both the suffix –teen (as in fourteen) and the suffix –ty (as in forty) are related to the word ten. But what about the anomalous eleven and twelve? Why do we not say oneteen, twoteen along the same pattern as thirteen, fourteen, fifteen? Eleven in Old English is endleofan, and related forms in the various Germanic languages point back to an original Germanic *ainlif, “eleven.” *Ainlif is composed of *ain–, “one,” the same as our one, and the suffix *–lif from the Germanic root *lib–, “to adhere, remain, remain left over.” Thus, eleven is literally “one-left” (over, that is, past ten), and twelve is “two-left” (over past ten).
The American Heritage® Dictionary of the English Language: Fourth Edition. 2000.
Dus, je hebt je tien vingers volgeteld en er staat nog een schaap voor het hek, ainlif/één blijft over. Zoals eerder opgemerkt, het Frans telt zo door tot 16, het Litouws helemaal tot 19. Waarom zou het bestaan van het woord 'twaalf' dan eerder wijzen op een 12-tallig zijn van onze telwoorden, en waarom is mij dan geen ander woord voor 'vierentwintig' bekend (of 32 voor de Fransen)?
(Ironisch genoeg vermeldt een Nederlands etymologisch <a href="http://www.etymologie.nl/">woordenboek</a> naast bovenstaande uitleg van 'eleven' een klaarblijkelijk bestaan van een 12-tallig stelsel naast een 10-tallig stelsel (in mijn ogen onterecht, ha!)).
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat er een tijd is geweest dat men wel een woord had voor 12 (en 12-tallig was), maar nog niet voor 13, of 21 (het eerste echte "geforceerde" telwoord imo), al is dat moment er zeker geweest.
En ja, natuurlijk waren er ook 12-tallige stelsels (bij meten en wegen oa, ik weet zo geen voorbeelden overigens [dom van mij]), maar ik vind daar geen sporen van terug in onze telwoorden. Het woord 'dozijn' komt overigens weer van 'twaalf' (simpel gezegd), en 'gros' komt neer op 'gezwollen dozijn' (net zoals 'duizend' 'gezwollen honderd' betekent).
Als ik zoek naar het ontstaan van talstelsels, kom ik steeds dezelfde indeling tegen, (bijna) alle gerelateerd aan het menselijk lichaam (van eenvoudig naar complex): 2-tallig (1, 2, veel), 5-tallig (vingers aan een hand), 10-tallig (vingers), 20-tallig (vingers en tenen, in warme klimaten) en 60-tallig (knokkeltellen, 12 knokkels/kootjes aan de ene hand (duim doet niet mee) maal 5 vingers aan de andere hand). Uiteraard zijn er ook andere systemen, zoals het 30-tallige vingertellen van Confusion [hoe dan precies?].
De Babyloniërs deden 60-tallig (@ benoni, hier komt onze uur/minuut/seconde verdeling vandaan), Egyptenaren deden 10-tallig, net zoals de Chinezen en de Indiërs, en de Mayanen (die in Midden-Amerika) deden 20-tallig (opmerkelijk is dat bij de notatie van hun getallen Mayanen eenheden en vijftallen gebruikten en de Babyloniërs eenheden en tientallen) en de Romeinen en Grieken rommelden wat aan (5 en 10-tallig, met niet te versmaden resultaten overigens). Er zullen ongetwijfeld ook voorbeelden zijn van 12-tallige en andere culturen, ik ben 2 (niet nader geduide) bevestigingen daarvan tegen gekomen.
@Dido
Ik ben het helemaal met je eens als je stelt dat er "a priori" geen beste talstelsel is (octaal, iemand?) omdat talstelsels relatief en kunstmatig zijn en omdat "een" beste talstelsel, indien mogelijk, helemaal afhangt van de situatie waar je het wilt toepassen.
Echter, in de context [volgens mij doe ik niet aan het nieuwe Groene Boekje] van dit topic (het beste talstelsel om aan kinderen te leren), wilde ik wijzen op het belang van taal (imo in ons geval 10-tallig) en op mijn mening dat in huis-tuin-en-keuken gebruik het 10-tallig stelsel vooralsnog handig/toereikend is (en voordelen van een ander stelsel vooralsnog niet opwegen tegen de nadelen van een switch).
Ik ben er zeker voor om in het onderwijs in een vroeg stadium andere talstelsels te introduceren (ook in de hoop dat het inzicht verdiept wordt). Verder vind ik het niet onwaarschijnlijk dat we in de toekomst overstappen naar een ander talstelsel, met andere telwoorden.
Maar waarom zouden onze huidige telwoorden taalkundig niet 10-tallig zijn? Het enige wat ik kan doen met jouw argumentatie dat ze 12-tallig zijn, is aannemen dat er een tijd is geweest dat men niet verder telde dan 'twaalf' (een 'dozijn') en men geen grotere aantallen kon behappen dan 144, een 'gros' (of je moet gaan voor:"Zeg Jaerl, volgens mij liggen er meer dan zeven-dozijn-gros-gros-en-3-dozijn-en-negen zandkorrels op tafel"). Op het moment dat het telwoord 'dertien' werd gebruikt werden onze telwoorden 10-tallig.
[Hoelang zou het geduurt hebben, van 'elf'-'twaalf' naar 'dertien'?]