peltier element opstelling vraag

Pagina: 1
Acties:

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-02 18:27
het volgende heb ik op een papiertje geklad en eens uitgewerkt , maar ik zou niet weten of het zou werken .

dit alles nadat een collega een koelbox had gesloopt om de pelt die daar in zat te gebruiken voor het verwarmen van een elektrische schakelkast en dus op de koude en warme kant een groot koellichaam had gezet , het koude gedeelte buiten de kast en het warme gedeelte in de kast om zo condensvorming in de kast tegen te gaan .

eerst PICS !!

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=385880

nu mijn vragen :

- kan dit ? dus met de koude kant van een pelt een blokje koelen waar koelvloeistof doorheen loopt , de nadere kant op een groot alu koelelement ( zo nodig met een fan erop ) en daarna pas de gekoelde vloeistof door een blokje laten lopen die op je CPU zit .

- de radiateur tussen de pomp en het reservoir , is die nodig ?
want de vloeistof wordt toch weer in blokje # 1 gekoeld door de pelt ?

- wat zou grofweg de temperatuur van de vloeistof kunnen zijn als het uit blokje #1 komt , oftewel heeft dit potentieel ?

als het koellichaam maar groot genoeg is heb je daar geen fan nodig en als de radiateur niet of nouwlijks werk doet ( en dus weggelaten kan worden ) heb je geen Fans meer nodig .

[ Voor 17% gewijzigd door talin op 07-10-2003 12:30 ]

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

- het kan, floriske had dit geloof ik ook in zijn WC
-rad zal wel nodig zijn, anders haal je niet veel meer performance dan een normale luchtkoeler+pelt. (zo kun je onder kamertemp. komen
-enkele graden lager dan kamertemp

• talin
_ferry_ schreef op 07 October 2003 @ 12:30:
- het kan, floriske had dit geloof ik ook in zijn WC
;( dus het is al niet eens meer origineel ??
-rad zal wel nodig zijn, anders haal je niet veel meer performance dan een normale luchtkoeler+pelt. (zo kun je onder kamertemp. komen
-enkele graden lager dan kamertemp
dus wel een rad ... das erg jammer , dan is eigenlijk mijn voordeel weg .

dus een graad of 18 / 19 moet mogelijk zijn ?

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Verwijderd

Swiftech heeft een chiller die met zo'n soort princiepe werkt alleen gebruiken zij water om de pelt te koelen, misschien heb je er wat aan.
link

Afbeeldingslocatie: http://www.swiftnets.com/assets/images/products/MCW-CHILL-452/MCW-CHILL-452-TOP-400x266.jpg

• talin
Verwijderd schreef op 07 October 2003 @ 12:35:
Swiftech heeft een chiller die met zo'n soort princiepe werkt alleen gebruiken zij water om de pelt te koelen, misschien heb je er wat aan.
link

[afbeelding]
ik heb echt even nodig gehad voordat ik doorhad hoe het werkt .

het zijn dus 2 pelt elementen die beide watergekoeld worden en daartussen zit een doorgang voor de vloeistof waarmee je je CPU blok kunt gaan koelen .

- 3 graden met een gemixte vloeistof .

zeer interesant !

( wat zouden de resultaten zijn als je de waterkoeling van biede kanten af zou halen en daar dus een groot alu koelelement met of zonder fan op zou zetten ? )

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Als je zoiets zou willen proberen, dan zou ik voor een dubbele opstelling gaan..

een lus met daarin een pomp, een waterblokje voor je cpu, en een koelprofiel waar het water over loopt. Die verbind je via een of meerdere zware peltiers met de tweede trap waarin je het tweede koelprofiel weer met water koelt en dit via een pomp en een rad laat lopen.

• Epsilon
  • Laatst online: 00:20

Epsilon

talin schreef op 07 October 2003 @ 12:46:
[...]

ik heb echt even nodig gehad voordat ik doorhad hoe het werkt .

het zijn dus 2 pelt elementen die beide watergekoeld worden en daartussen zit een doorgang voor de vloeistof waarmee je je CPU blok kunt gaan koelen .

- 3 graden met een gemixte vloeistof .

zeer interesant !

( wat zouden de resultaten zijn als je de waterkoeling van biede kanten af zou halen en daar dus een groot alu koelelement met of zonder fan op zou zetten ? )
Er zijn wel heatsinks voor 85 euro (ik bedoel dan geen commerciele maar industrieële) die 0.07 graden/w zijn.

Die worden gekoelt met een 120mm fan.
Als je dus een load hebt van 400w, heb je een temperatuurs verschil tussen buitenlucht en peltier van 28graden.

Op zich zou je die (als je er 2 hebt) kunnen gebruiken voor het koelen van een waterchiller.

Een 2e waterkoeling systeem is echter waarschijnlijk een betere oplossing.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik denk dat dit op zich wel zou kunnen werken als de petlier maar de tijd krijgt om het water af te koelen. Bij een gemiddeld waterkoelingssysteem gaat het water te snel om gelijk af te koelen. Daardoor moet het water meerdere keren langs de peltier voordat het echt koud is... Dan duurt het een tijdje dus voordat het water afgekoeld is... Lijkt me niet echt ideaal.

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• tmotd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-02 07:24
Ik denk dat dit op zich wel zou kunnen werken als de petlier maar de tijd krijgt om het water af te koelen. Bij een gemiddeld waterkoelingssysteem gaat het water te snel om gelijk af te koelen. Daardoor moet het water meerdere keren langs de peltier voordat het echt koud is... Dan duurt het een tijdje dus voordat het water afgekoeld is... Lijkt me niet echt ideaal.
Dit komt puur door het feit dat het peltier te weinig vermogen heeft, neem iets wat 4000W kan verplaatsen en je hebt dat probleem niet. Ik doel er dus op dat het water niet te snel gaat, maar dat het water teveel energie op kan nemen en dat kan die peltier niet verplaatsen.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-02 19:28

Exigence

dnkroz

SmokeyTheBandit had dit geloof ik ook gemaakt, met een Spire Whisperrock met sterke fan op de warme kant geloof ik, maar dat werkte niet echt.
Dat komt omdat een gewone fan de warme kant dus nooit kan koelen. Je zult dus twee waterkoelcicuits moeten maken.

Swiftech en Delta dus :z

[ Voor 6% gewijzigd door Exigence op 07-10-2003 20:58 ]

• SmokeyTheBandit
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-02 16:12

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

erik9287nl schreef op 07 October 2003 @ 16:07:
SmokeyTheBandit had dit geloof ik ook gemaakt, met een Spire Whisperrock met sterke fan op de warme kant geloof ik, maar dat werkte niet echt.
Dat komt omdat een gewone fan de warme kant dus nooit kan koelen. Je zult dus twee waterkoelcicuits moeten maken.
Zo ik wou net reageren zal ff een fototje zoeken. :)

Turn it off and on again.

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

zoals beloofd hier de picz net gemaakt dus zo actueel mogelijk :) >:)

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/pjm.honselaar/PeltierMod/peltswift1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/pjm.honselaar/PeltierMod/peltswift2.jpg

Toevoeging

Specs :

Swiftech heatsinks
120 mm Delta @ variabel voltage ;)
Oud slot A blokje
Maze 2 coldplate
226 Watt peltier ( @ 5V)
Temps Max 25-30C

Helaas kan ik me voltage niet optimaal afstellen :(
Hierdoor mis ik dus veel preformance :( ;(

12v is namelijk te veel en 5v te weinig ben nog op zoek naar een oplossing voor dit
probleem.

Maar dat komt wel goed ;) :)

[ Voor 52% gewijzigd door SmokeyTheBandit op 07-10-2003 18:07 ]

• talin
we wachten de foto's nog ff .
ik heb ook nog niet stilgezeten na jullie reply's en heb zitten denken .

het water heeft dus te weinig tijd om koude op te nemen dus waarom dan niet 2 pelt elementen ?

daarop een blokje koper en dan een koellichaam , ( al dan niet met fan , zonder heeft wel mijn voorkeur )

de binnekant van het waterblokje interieur moet dus een echt doolhof worden om zo veel mogelijk wter af te kunnen koelen .

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=386455

• talin
SmokeyTheBandit schreef op 07 October 2003 @ 17:35:

[afbeelding]
[afbeelding]
kun je nog wat specs en temps bij geven , zou mij een stuk helpen

[ Voor 9% gewijzigd door talin op 07-10-2003 17:59 ]

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

talin schreef op 07 oktober 2003 @ 17:37:
[...]

kun je nog wat specs en temps bij geven , zou mij een stuk helpen
Zie edit :)

Verwijderd

SmokeyTheBandit schreef op 07 oktober 2003 @ 17:35:

[afbeelding]
[afbeelding]

Toevoeging

Specs :

Swiftech heatsinks
Oud slot A blokje
Maze 2 coldplate
226 Watt peltier ( @ 5V)
Temps Max 25-30C

12v is namelijk te veel en 5v te weinig ben nog op zoek naar een oplossing voor dit
probleem.

hey, misschien kun je wel gewoon zo'n zalman fan mate gebruiken :?

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

SmokeyTheBandit schreef op 07 October 2003 @ 17:35:

[afbeelding]
[afbeelding]

Toevoeging

Specs :

Swiftech heatsinks
Oud slot A blokje
Maze 2 coldplate
226 Watt peltier ( @ 5V)
Temps Max 25-30C

probleem.

7v? dat geeft je toch weer dubbel zoveel performance (7²/5²=2)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Exigence

Exigence

dnkroz

Verwijderd schreef op 07 October 2003 @ 18:43:
[...]

hey, misschien kun je wel gewoon zo'n zalman fan mate gebruiken :?
Ehrm, met een 226 watt peltier >:)

* Poef *

En weg is je fanmate :)

Verwijderd

Je kan met zo´n opstelling dus zonder radiator werken omdat die HSF eigenlijk je radiator is? Hoeveel watt peltier gebruiken jullie hier dan voor?

• Exigence

Exigence

dnkroz

Verwijderd schreef op 07 October 2003 @ 20:14:
Je kan met zo´n opstelling dus zonder radiator werken omdat die HSF eigenlijk je radiator is? Hoeveel watt peltier gebruiken jullie hier dan voor?
Zie post van Smokey: 226W peltier
Zonder radiator lukt nooit helemaal, dan heb je echt een enorm lomp koelblok nodig. Het zou in principe wel kunnen met een processor met een laag wattage, maar dan kun je net zo goed weer luchtkoeling gebruiken. :)

edit:
555e post :)

[ Voor 4% gewijzigd door Exigence op 07-10-2003 20:59 ]

• _Droopy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-08-2019

_Droopy

Tweaken of school?,....Hmmm..

wat zou er hierin dan het voordeel zijn tov. je cpu coolen met een pelt?
het water ook kunnen gebruiken voor chipset+gpu ofzo?
of snap ik het niet alleen niet, maar begrijp ik het ook nog eens niet?

Life is but a joke,.... But i see nobody laughing. Specs 3DMark2k1se 21671 3D Mark03 7195

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

m.m schreef op 07 October 2003 @ 19:58:
[...]

7v? dat geeft je toch weer dubbel zoveel performance (7²/5²=2)
idd iedere voeding klapt eruit op dat voltage :P

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

SmokeyTheBandit schreef op 07 October 2003 @ 21:51:
[...]

idd iedere voeding klapt eruit op dat voltage :P
bij 7 volt al?
ik ben ook van plan een waterchiller te bouwen met 2 WC-circuits, maar ik ben bang dat zelf een 226W peltier het niet gaat trekken. :X
ik bedoel:
CPU: 80-90W
V-kaart: 50W
NB: 20W
da's iets van 150W, gaat dat lukken?

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-02 11:46
zal liggen aan hoe koel je wilt gaan! Dit krijg je met een 226watt pelt waarschijnlijk wel onder kamer temp, maar niet onder nul ofzo

• Tazzy
  • Laatst online: 14-02 15:27
Denk dat je beter een dedicated voeding kan bouwen.

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

pcmadman schreef op 08 October 2003 @ 00:03:
[...]

zal liggen aan hoe koel je wilt gaan! Dit krijg je met een 226watt pelt waarschijnlijk wel onder kamer temp, maar niet onder nul ofzo
ik was ook niet van plan onder nul te gaan, maar zo rond kamertemp. Ik ben namelijk nog een n00b op het gebied van Peltiers, en dit leek me veiliger dan dat kreng direct op m'n proc schroeven (met coldplate natuurlijk).
Tazzy schreef op 08 October 2003 @ 06:58:
Denk dat je beter een dedicated voeding kan bouwen.
Je kan niet zonder! De eisen voor een peltier liggen een stuk hoger dan die voor een huis-tuin en keuken voeding :X

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Mja... het direct op je proc schroeven is natuurlijk iets meer riskant als zo los in je systeem maar is natuurlijk wel een stuk effectiever...

Ik denk dat ik wel twee keer na zou denken om het op deze dure manier net onder kamertemp te komen...

Zeker omdat je niet alleen maar een peltier nodig hebt maar ook een dure voeding...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P

Verwijderd

Och, met een (of 2x) 226W peltier kom je een aardig eindje. En stiekum heb ik de voorkeur voor 2 gigantische koelblokken t.o.v. een 2e waterkoelsysteem. Waterkoeling voegt alleen maar weer meer temperatuurverschillen toe.

En waarom ook geen groot koelblok? Het hele idee achter waterkoeling is dat je de warmte verplaatst naar een plek waar je een groter warmteafgevend oppervlak kunt realiseren in de vorm van een radiator. Dat kun je ook door de pelt direct met een koelblok te koelen, en water langs de koude kant te laten stromen.

Natuurlijk, de verliezen zijn wat groter dan wanneer de peltier direct op de proc zou zitten. Het is namelijk een gegeven dat je een temperatuursverschil nodig hebt om vermogen te verplaatsen.

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Ja alleen op 5V en 12V kan een beetje voeding zon ding trekken maar aangezien 7V alleen te halen is door een combinatie is er dus absoluut geen power om uberhaupt een beetje peltier aan de gang te zetten.
Dit is puur omdat hij teveel verbruikt om het op 7V te laten draaien een fan oid is geen prob maar een 7-8A apperaatje kan je vergeten ;) :P

• Tazzy
Hoe effectief is een Peltier met koelrib ten opzichte van een radiatior?
Bij de peltier zal de grote van het rib zeker van belang zijn maar dat is bij een radiator ook het geval.

Beide hebben fans nodig dus qua geluid is het denk wel hetzelfde.

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik denk dat het ongeveer gelijk ligt Tazzy... Ik heb nognooit een test gezien waar dat uitgeprobeerd is.. .eigenlijk wel een leuk vraagstukje.. Heeft iemand de middelen/tijd om dit te testen??

• Tazzy
Denk dat de prijs vooral oorzaak is van de keuze voor een radiator oplossing.

Ik bedoel stel dat je voor een oplossing met 2 80watt peltiers gaat. Dan heb je zowiezo een extra voeding nodig, een vrij lompe koelrib, 2x een water blok en een behoorlijke fan.

Dergelijke constructie met een rad. 2e hands radiator van de sloop en een grote fan?

Zou zomaar een factor 10 in prijs verschil kunnen zitten tussen deze 2 oplossingen

Verwijderd

Het probleem met het koelen d.m.v. een koelblok is de spreiding van de warmte. Een waterkoelsysteem is in staat om efficient de hitte te spreiden omdat het water in no-time al het metaal opwarmt. Bij een koelblok moet dit gebeuren door middel van geleiding door het metaal, wat wat minder goed gaat.

Maar daar hebben de heren koelprofielproducenten allang iets op gevonden: namelijk een koelprofiel met ingebouwde heatpipe. Deze worden redelijk veel gebruikt in de high end audiowereld. Een 100W klasse-A eindtrapje produceert in rust minimaal 400W aan warmte.

Zijn die duur? Vast wel, maar een radiator+pomp+waterblok+slangen+slangklemmen+reservoir is ook niet goedkoop.

Waar kun je ze krijgen? Geen idee. Check de hifi-fora eens op zelfbouwers van klasse-A eindtrappen.

Voor de rest is het contactoppervlak en luchtsnelheid. Dit werkt voor radiatoren en koelprofielen precies hetzelfde.

• Tazzy
Ben ik geheel met je eens. Blijft de volgende vraag over, hoeveel warmte kan je theoreties met een rad af voeren en zou dat meer zijn bij één of meer peltiers op een koelrib

Verwijderd

theoretisch oneindig veel bij een oneindig temperatuurverschil tussen vloeistof en omgeving.

Theoretisch kun je met een koelprofiel ipv een rad het tempverschil tussen pelt hete kant en lucht kleiner houden, simpelweg omdat je minder verliezen hebt (hete kant pelt -> koelprofiel -> lucht ipv hete kant pelt -> waterblok -> water -> lucht). Dit dus bij gelijkblijvende luchtstroom en gelijk metaaloppervlak.

• Tazzy
op http://www.hardforum.com/...ad.php?s=&threadid=675390 hebben ze het er over dat het dissiperend vermogen van een heatsink waarschijnlijk lager is dan dat van een goede rad... Dus... Geen goed idee ;)
Pagina: 1