Wisselen tussen computernamen

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• muba
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-10-2013

muba

Prince of Persia!

Topicstarter
Hallo,

Ik heb via school een laptop besteld. Deze wil ik zowel op mijn thuisnetwerk als op het schoolnetwerk kunnen gebruiken, maar op beide werkplekken heeft de laptop een andere computernaam en werkgroep nodig.

Dus, dacht ik eerst, ik maak gewoon twee .reg-bestandjes die in het register ofwel de computer klaarmaken voor het thuisnetwerk, ofwel voor het schoolnetwerk. Logischerwijs ging ik eerst in het register zoeken waar deze gegevens stonden opgeslagen, helaas zonder resultaat. Tsja, en dan wordt het moeilijk.

Google dan maar, zoeken naar hoe je makkelijk tussen twee computernamen kan wisselen. Veel interessante artikelen, maar niet wat ik zocht.

Mijn vraag aldus, hoe kan ik makkelijk tussen twee computernamen en werkgroepen switchen?

Reporter: Mister Gandhi, what do you think of western civilisation?
Gandhi: I think it would be a good idea

• Nemrah
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-06 16:13
De omslachtige maar werkende weg: 2 x een OS met elk zijn eigen (netwerk)instellingen. Data op een partitie waar beide OS-en bij kunnen?

Plant eens een boompje

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:27
Welk OS gebruik je .. wel handig om te weten..

Als je XP hebt draaien en je installeert niet teveel software kun je voor elke instelling een Restorepoint aanmaken en daartussen switchen...

Zo heb ik het tenminste gedaan toen ik met mijn laptop op 2 domains aangelogd moest zijn..

Pvouput live

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:48
In XP kan je gewoon alternate configuration opgeven voor je IP.

• W.Wezz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-07-2022
Krypt schreef op 26 September 2003 @ 14:26:
Welk OS gebruik je .. wel handig om te weten..

Als je XP hebt draaien en je installeert niet teveel software kun je voor elke instelling een Restorepoint aanmaken en daartussen switchen...
Heel slim over nagedacht... :>
Ik ben ook op zoek naar hoe ik dit kan doen, maar dit is niet echt een oplossing voor mij omdat ik veeeeel programma`s elke week erbij krijg, dus dat gaat voor mij niet echt op...

Nog andere ideeen?

Canon 40D, Canon EF 70-200mm F/4 L IS USM, 24-105mm F/4.0 L IS USM, SpeedLite 580EX, B+W UV 67 & 77 MRC, Velbon 640 pro + PHD61Q, Lowpro Slingshot 300AW

• Ethefox
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-08 21:11
Ik denk dat j het makkelijkst werkt als je je thuiswerk hernoemt. Naam en instellingen gewoon gelijk aan school, hoef je hooguit (indien geen DHCP) je IP-adres steeds aan te passen. En ook die kun je thuis instellen gelijk aan school......

Anders zit je toch aan een multiboot....

• muba

muba

Prince of Persia!

Topicstarter
Sorry, het gaat inderdaad om XP.

Thuisnetwerk veranderen -> geen optie: ik zit bij @Home en daarom moet de werkgroep
"@HOME" zijn en de computernaam "CC3229-C", op school kan ik natuurlijk niets wijzigen.

Multiboot -> zou kunnen, maar dan moet je ook alle software dubbel installeren en daar heb ik de ruimte niet voor.

Restorepoints -> Dat klinkt erg interessant. Hoe doe ik dat?

Tot zover bedankt voor de reacties.

Verwijderd

Eén van de meestgebruikte tooltjes hiervoor is NetSwitcher :)

Maar zoals Ethefox aangeeft kan het makkelijk zijn je instellingen aan te passen aan de andere situatie, indien mogelijk.

Credits voor de naam van het progje gaan naar Riemer :*

• Ethefox
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-08 21:11
Nee hoor, multiboot gaat prima met bijvoorbeeld 1 installatie office. C: WinXP, D: WinXP2 E: Apps voor beide OS'sen. Gaat prima.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:12

mphilipp

Romanes eunt domus

Wat een vreemde oplossingen voor een toch wel heel simpel probleem worden hier aangedragen. Restorepoints gebruiken om netwerkconfig te switchen is wel heel vaag....wat als je nu nieuwe hardware installeert?

Ik gebruik al jaren Netswitcher. Perfect programma voor de mobiele gebruiker. Gewoon kopen voor die paar rotcenten (nog geen €20). Houdt per lokatie je instellingen vast (ip adres, domain .e.d). Ook default printer, shares en kan zelfs je mailserver (voor outgoing mail) meeswitchen zonder gerommer in Outlook (slimme truuk met host file). Ik heb het gebruikt onder Windows 98, 2000 en nu XP pro en het werkt als een speer. Doet precies wat je wilt. Switchen zonder reboot (9 van de 10 gevallen).

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• stp_4
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-07 17:11
mobile netswitch?

stp - PSN ID: stp_4

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ethefox schreef op 26 September 2003 @ 14:41:
Nee hoor, multiboot gaat prima met bijvoorbeeld 1 installatie office. C: WinXP, D: WinXP2 E: Apps voor beide OS'sen. Gaat prima.
Maar wel een beetje omslachtig als je alleen maar 2 netwerkconfigs hebt waartussen je wilt switchen. Kost je ook nog hd ruimte... Netswitcher is veeeeel handiger. Hoef je niet eens te rebooten. Misschien heb jij een specifieke situatie waarin dit de beste oplossing is, maar voor multi network settings is het een beetje een Mr.Bean oplossing.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• stp_4
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-07 17:11
Sorry, bericht van mijn voorganger over het hoofdgezien

http://www.mobilenetswitc...NetSwitch_version_1.9.msi

stp - PSN ID: stp_4

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Zie de search :) klik hier met zoeksleutels switchen domeinen

deze wat :?
Kiezen tussen domein en werkgroep
[rml][ XP] Aanloggen op 2 domeinen[/rml]

[ Voor 5% gewijzigd door aReaRe op 26-09-2003 14:55 ]

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:23
MUBA schreef op 26 September 2003 @ 14:35:
Thuisnetwerk veranderen -> geen optie: ik zit bij @Home en daarom moet de werkgroep
"@HOME" zijn en de computernaam "CC3229-C", op school kan ik natuurlijk niets wijzigen.
Je zou een intern netwerkje kunnen maken met een proxy server die je verbinding met @home instand houdt. Je kunt echter beter, als je toch geen extra systeem nodig hebt als bijvoorbeeld server, het bovengenoemde programma nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door djluc op 26-09-2003 15:01 ]

• Nemrah
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-06 16:13
Slim dat netswitcher, moet maar net weten dat het bestaat. Maar daar is het GoT voor lijkt me...

Plant eens een boompje

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-08 23:12

DynaMikeY

1976 Kever 1300

www.globesoft.com

Multi Network Manager

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Verwijderd

Werkt zeer goed, gebruik dit ook op het notebook van mijn werk, heb gewoon 3 opties die ik kan gebruiken, op het werk / Onderweg / thuis. ideaal gewoon, niet meer het gehanus met instellingen veranderen.

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:27
mphilipp schreef op 26 September 2003 @ 14:46:
Wat een vreemde oplossingen voor een toch wel heel simpel probleem worden hier aangedragen. Restorepoints gebruiken om netwerkconfig te switchen is wel heel vaag....wat als je nu nieuwe hardware installeert?
Ik zei toch; als je niet te veel programma's installeerd.. en hardware veranderd bij mij in m'n laptop niet echt snel..

Maar kan Netswitcher dan ook switchen tussen meerdere domains? Heb het zelf nog niet kunnen uitproberen; maar had toen ik deze "oplossing" vond nog geen ander alternatief.. het nadeel is namelijk dat ik zelf mijn laptop niet in het domain kan hangen aangezien ik het wachtwoord niet heb..

Pvouput live

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Daar helpt netswitcher ook niet tegen nee.

http://www.netswitcher.com/v3_faq.htm
Can NetSwitcher make my NT4, Windows 2000 or Windows XP Pro be a part of more than one NT DOMAIN?

This is among the most common questions asked, especially from users previously running an insecure version of Windows like Win95, 98, or ME. Strictly speaking, the answer is NO, your Windows workstation can be a member of EXACTLY 0 or 1 NT DOMAIN at any time. If you are a member of a domain and you reconfigure for a workgroup or another domain, your ability to logon the old domain is lost until the workstation is re-joined.

NetSwitcher supports the rejoining of your workstation to the domain BUT, under Windows NT, 2000, and XP Pro there is a SPECIFIC USER ACCOUNT PRIVILEGE (titled Add Workstation to Domain) that MUST be enabled on your DOMAIN USER ACCOUNT in order for you to re-join the domain. If you have this right, you can do it. If you don't have this right you CANNOT. Windows security is specifically designed to PREVENT USERS FROM DOING THINGS THEY ARE NOT AUTHORIZED TO DO.

So, many ask, "why can't NetSwitcher get around this?" Well, even if it could (which it can't) that would only force Microsoft to fix whatever security hole I might have found and exploited to permit this. Others ask, "why is Windows broken in this way?". The answer is that neither Windows nor NetSwitcher is broken. This is a CHOICE determined by YOUR DOMAIN ADMINS. So in fact, it's not a technical issue at all, but rather a political or security decision made by your organization or administrators.

Some people MISTAKENLY believe that only DOMAIN ADMINS can join a workstation to the domain but that is not true. The only thing needed is the specific user right which can be simply granted to any user by the administrator.

There is an extensive write-up of this situation in the NetSwitcher HELP file under the section titled "NT DOMAIN SERVERS". If you have further questions, please refer there. You will also find some information for your administrators that may help them configure this for you.

So the bottom line for this question is a "definite maybe". If you have the rights on the domain, you CAN come and go from the domain as you please. If, however, you don't have the rights, then you CAN go, but you cannot come back without help.

[ Voor 97% gewijzigd door alt-92 op 26-09-2003 17:00 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Krypt schreef op 26 September 2003 @ 16:40:
[...]
Maar kan Netswitcher dan ook switchen tussen meerdere domains? Heb het zelf nog niet kunnen uitproberen;
Inderdaad, dat kan ie niet - zoals in het uitgebreide verhaal van mijn voorganger te lezen is. Ik zei ook al voorzichtigheidshalve erbij dat een specifieke situatie van toepassing kan zijn waardoor je wel moet.
Ik weet niet of dat ook voor de TS geldt, maar ik geloof niet dat ie thuis een domain heeft. In principe (en val me hier niet op aan) heb je dat thuis ook niet echt nodig. Maar goed, als je het (een domain thuis dus) hebt om te spelen/experimenteren ben je het bokje... Het kan dus gewoon niet. Dan resten de creatieve oplossingen. Ik denk zelf dat voor het probleem dat door de TS is geschetst Netswitcher voldoende zal zijn. Hij kan het zelf uitproberen, want de trial is 30 dagen gratis.

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-08 15:35

Ruudjah

2022

Ik kan gewoon browsen in zoveel werkgroepen als ik wil... of mijn eigen werkgroep nouw WORKGROUP, WERKGROEP of SCHOOL heet, dat maakt niets uit. Dit doe ik overigens met XP en 2K. Ik begrijp niet dat je daarvoor een apart programma nodig hebt? Hoe ik het doe:

verkenner/explorer --> mijn netwerlocaties --> volledig netwerk --> Microsoft windows netwerk.
Et voila: een lijst met werkgroepen.

TweakBlog

Verwijderd

dit is niet waar. Bij @home maakt het geen ruk uit welke werkgroepnaam je gebruikt, zolang je maar je CC nummer meegeeft als hostname voor de DHCP.

Gewoon veranderen dus, werkt prima. Ontkennen hiervan heeft geen zin, als dit niet werkt zit er iets anders mis.

//edit
HEt wisselen tussen domeinen (domein != werkgroep) heb je helemaal geen tools voor nodig. Eerst inloggen op het ene domein, dan van domein wisselen. Daarna bestaan op beide domeinen accounts voor die computer, en kun je bij login gewoon voor het domein kiezen. No problemo.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2003 20:45 ]

• valkenier
  • Laatst online: 15:23
mee eens, werkgroep is niet belangrijk bij @home c-nr wel.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op 26 September 2003 @ 20:44:
Eerst inloggen op het ene domein, dan van domein wisselen. Daarna bestaan op beide domeinen accounts voor die computer, en kun je bij login gewoon voor het domein kiezen. No problemo.
...no problemo?

Doe dat eens met een account waar je dit mist:
Group policy > Computer configuration > Windows Settings > Security Settings > Local Policies > User Rights assessment > Add workstations to domain

Of met een normale user account, niet Domain Admin.

Ik quote die FAQ niet voor niks natuurlijk.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-08 21:35

ThaHandy

Discovery Channel

MUBA schreef op 26 september 2003 @ 14:35:
Sorry, het gaat inderdaad om XP.

Multiboot -> zou kunnen, maar dan moet je ook alle software dubbel installeren en daar heb ik de ruimte niet voor.

Restorepoints -> Dat klinkt erg interessant. Hoe doe ik dat?

Tot zover bedankt voor de reacties.
dat cc nummer hoeft niet
als je dhcp instellingen overneemt en dan vast insteld werkt dat ook
doe ik al sins ik @home gebruik :)

@home
Het gebruik van dynamische IP adressen staat @Home toe om op een flexibele manier haar netwerk te onderhouden. Dit is ook de reden dat @Home geen vaste IP adressen toewijst aan abonnees.
dus al @home je ander ip geeft door onderhoud (via dhcp) zal je dat niet merken
kans dat dat gebeurd is klein

[ Voor 3% gewijzigd door ThaHandy op 27-09-2003 00:16 ]

Verwijderd

Doe dat eens met een account waar je dit mist:
Group policy > Computer configuration > Windows Settings > Security Settings > Local Policies > User Rights assessment > Add workstations to domain
Dat is precies wat ik bedoel hoor. Als je de domeinnaam wijzigt geeft windows de mogelijkheid om automatisch een computeraccount aan te maken. Je moet dan voor het maken van dat account je admin user/pass geven. Dit doe je voor beide domeinen, en daarna kun je gewoon bij de windows-login het gewenste domein kiezen.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

leuk voor thuisdomaintje ja, maar "mijn" users met laptop van de zaak in bedrijfsdomain krijgen die admin-pass niet.

punt.

(daar hebben ze ook een contract voor moeten onderteken namelijk. Orders van de directie, laptop is niet voor prive gebruik..)

[edit]

Wat ik daarmee bedoel te zeggen is dit:
Als je met de laptop van je werk dit soort tooltjes wil gebruiken, overleg dit dan met je IT- piepels.
Dan kunnen zij indien het toegestaan is daarvoor de aanpassingen maken zodat je eigen account daar ook de rechten voor krijgt bijvoorbeeld.
Verwijderd schreef op 27 September 2003 @ 00:30:
Je moet dan voor het maken van dat account je admin user/pass geven. Dit doe je voor beide domeinen, en daarna kun je gewoon bij de windows-login het gewenste domein kiezen.
1) het is niet "je admin user/pass".
Het is een account met die bevoegdheden.
Meestal is dat dan wel de administrator account in een kleinere omgeving, maar met delegated rights kan dat ook een compleet ander account zijn wat helemaal geen admin is.
2) tenzij je een trust hebt opgebouwd tussen 2 Windows domains kun je niet in 2 domains kiezen, alleen lokaal machine-account of domain account

[ Voor 172% gewijzigd door alt-92 op 27-09-2003 01:36 ]

• muba

muba

Prince of Persia!

Topicstarter
hmm, tot zover bedankt allemaal. Als ik maandag weer op school ben ga ik eens een beetje stoeien met die programma's.

Pagina: 1