Toon posts:

Kiezen tussen domein en werkgroep

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok here's the deal.

Ik heb thuis een netwerkje in een werkgroep staan met internet gedeeld via router zonder vaste ip's, deze worden dus uitgedeeld door dhcp.

Op me vaders werk hebben ze een domein met vaste ip adressen en ook internet gedeeld.

Nu wil ik dus een makkelijke manier bij het aanmelden ofzo dat ik kan kiezen uit: of het domein van me vader's werk of de werkgroep bij mij thuis.

Nu kan je in Win2k bij het aanmelden alleen kiezen tussen domeinen en staan de werkgroepen daar niet tusse :\

Heeft iemand een oplossing hoe ik dus gemakkelijk kan switchen tussen een domein en een werkgroep zonder al die fucking instellingen steeds te veranderen en zonder 2 netwerkkaarten en zonder thuis ook gewoon een domein te maken (zoals de netwerkbeheerder daar zei :|) :D

TnX :)

(owja os is op laptop Win2k SP1 en comps thuis verder allemaal Win2k SP3)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je kunt ook gewoon in een workgroup inloggen, nadeel is dan dat je geen roaming profile hebt en dat je machine niet deel uitmaakt van het netwerk. Als je dan een share benadert op het bedrijfsnetwerk mag je alsnog username en password opgeven.

Andere optie is om thuis ook een domain op te zetten met bijvoorbeeld NT4 server, Win2K Advanced server of Samba op een oude ranzige gare linux machine.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 februari 2003 @ 19:05:
Heeft iemand een oplossing hoe ik dus gemakkelijk kan switchen tussen een domein en een werkgroep zonder al die fucking instellingen steeds te veranderen en zonder 2 netwerkkaarten en zonder thuis ook gewoon een domein te maken (zoals de netwerkbeheerder daar zei :|) :D
;)

En als ik thuis op me werkgroep zit en dan vervolgens die laptop op me pa's zaak aansluit dan zie ik toch het netwerk daar niet?? Ander ip enzo..

Of denk ik nu heeeel dom ? :P

• FirmPete
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ip-adressen thuis zo zetten dat ze overeenkomen met het werk van je pa. Dus je dhcp range zo zetten dat je pa in de goeie range zit. (ff op letten dat het ip van je pa niet wordt uitgedeeld)

Domeinen en verder onzin vergeten, want dat heeft geen ruk met elkaar te maken. (Ok, een klein rukje, want als de domein naam hetzelfde is "zien" windows-pc's elkaar wat eerder)

VB: vast ip van pa = 10.31.16.168 mask 255.255.255.0 gateway 10.31.16.1 (Ik noem maar wat)
dan: intern ip van je router op 10.31.16.1 mask 255.255.255.0 en range van 10.31.16.1-10.31.16.167

Firmpete on Aerie Peak

Verwijderd

Een machine kan maar lid zijn van één werkgroep OF één domein. Wanneer een machine lid is van een domein kun je dmv. trusts er voor zorgen dat er op een machine uit domein 1 ingelogd kan worden door iemand uit domein 2. In dat geval zal je bij het inlogvenster een lijstje krijgen van de domeinen waar trusts mee zijn.

Een trust tussen een domein en een werkgroep bestaat niet. Thuis een domein maken en een trust opzetten met het domein bij je vader op het werk gaat waarschijnlijk niet lukken (de domeinen moeten mekaar kunnen zien), en bovendien is er op het bedrijf van je vader geen ICTér te vinden die het verantwoord vindt een trus te hebben met een domein "bij iemand thuis".

Gaat niet lukken dus.

Verwijderd

Ok ik kan er naast zitten maar ik denk het volgende:

Het zijn 2 problemen:
Configuratie van ipadressen en de configuratie van de Client voor MS-Netwerken. Deze hebben niets met elkaar te maken.

Wat betreft het domein volgens mij kan de computer van je pa ook bij het inlog scherm ervoor kiezen om lokaal in te loggen (ev bij geavanceerd kijken). Op dat moment is hij niet verbonden met een server en maakt hij dus deel uit van het peer to peer netwerk en zou hij andere computers in de werkgroep moeten kunnen zien.

Wat betreft de ipconfiguratie moet je proberen de dhcp en ip configuratie van de Router te veranderen zodat hij hetzelfde is zoals bij je pa op het netwerk. Zoals FirmPete al eerder poste. Zorgen dat de router het ipadres krijgt van de standaart gateway van het bedrijfsnetwerk. Zorg dat de subnetten het zelfde zijn. En dat je de goede iprange instelt en zorg dat het ipadres van je pa buiten die range valt zodat dat ipadres niet uitgedeelt wordt door de dhcpserver.

Verwijderd

Voor wat betreft de netwerkinstellingen kun je (mits je lokale admin rechten op die laptop hebt) een tweede hardwareprofiel aanmaken waarin de settings overeenkomen met die je thuis nodig hebt.

Bij het opstarten kies je dan uit twee hardware profielen: "standaard" of "thuis". Als je vader verder met zijn domein account ook off-line op zijn laptop kan inloggen is dan volgens mij alles ok.

maak thuis op elke andere machine een lokale account aan voor je vader met dezelfde login en ww, en je kunt ook alle shares benaderen.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is slim bedacht en had ik dus ook geprobeerd maar zodra je in 1 van de profielen iets verandert aan netwerkinstellingen neemt die dat fijn over in het andere profiel :\

Verwijderd

Hieronder nog een verhaaltje hoe je eea. snel kunt regelen met het "netsh" commando (geen HW-profiles meer nodig):

Windows 2000 and the "netsh" command
Windows 2000 users can use the shell to switch between a static IP environment and a DHCP environment using the "netsh" command from the shell.

Step 1
Select "Start" then "Programs" then "Aceessories" then "Command Prompt".

Step 2
To switch from a static to a DHCP assigned IP Address at the command prompt enter:

netsh interface ip set address "Local Area Connection" dhcp

Press the "Enter" key.

Step 3
To switch from a DHCP to a static assigned IP Address at the command prompt enter:

netsh interface ip set address "Local Area Connection" static ipaddress subnetmask gateway metric

The worlds in italics should be replaced with the appropriate values for your network (the metric option may not be required on all networks).

Press the "Enter" key.

Step 4
Your network settings have now been switched without requiring a reboot. If you have multiple network adapters on your laptop entering: Netsh interface ip show config

This will give you a list of adapter names on your network. Replace "Local Area Connection" with the appropriate name from the list. For users with a single network adapter, the default name is "Local Area Connection", and this step is unnecessary..

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2003 21:28 ]

Pagina: 1