Toon posts:

[DOC] Inbranden van de CPU

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.296 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-09 21:22

wowi

Kan het niet zijn dat er door je verwarming de atomen beter gerangschikt worden
en zou je dan tijdens die verwarming eigenlijk je core in een sterk magnetisch veld moeten leggen ?
Alleen is de vraag hier bij in welke richting je het geheel zou moeten magnetiseren?
Dat zou uit kunnen maken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:43

aKra

Intentionally left blank.

Ik heb inderdaad een Thunderbird-B, ook met een speciaal uitgezochte core maar niet uit de befaamde reeks maar er net iets na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YoupY schreef op 28 September 2003 @ 22:53:
[...]

Ik heb een behoorlijk aantal 1700+ procs op 2400 Mhz en sneller zien lopen (kijk maar op de PiFast site). Dat aKra zijn 1700+ niet harder kan laten open dan net boven de 2100 Mhz (wat ook al 50% sneller is en dus een mooie prestatie) zegt denk ik meer over zijn tweak kunsten dan over het inbakken van procs, omdat die proc volgens mij nog harder kan.

Verder zou ik graag zien dat wanneer iemand iets denkt, zoals Mr. Hard of maertz, dit even onderbouwt.
dit poste ik er nog bij ik heb er geen redenering voor maar ik denk 8eraf gezien dat hij alleen maar omlaag gegaan kan zijn door zijn cooling net ff slechter gemonteerd te hebben als voor het in de oven stoppen van zijn cpu..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-09 17:13
YoupY schreef op 25 September 2003 @ 23:02:
[...]

Ik ben benieuwd. Met die tweede proc die Thorry in de oven heeft gestopt kon hij wel een paar mhz-en meer halen. Laat even weten wanneer je 'm erin stopt aub.

* YoupY moet ondertussen echt even gaan googlen, om z'n kennis over elektro en natuurkunde eens even op te halen 8)

offtopic:
M'n dode proc heeft ondertussen ook z'n laatste mods ondergaan

[afbeelding]
Alle pinnetjes eraf en gaatje erin >:)

[afbeelding]
Deze was dus nog nieuwer dan veel procs in DOC :/

[afbeelding]
En het eindresultaat :P

M'n 2800+ is ondertussen ook in aan het branden volgens de manier die Ercewee poste in het linkje eerder en deze draad. Hij draait nu Prime, burnk7 en 500 loops Sandra burnin op 2200 Mhz @ 1.67V op 32 graden stressed.

De proc deed 2550 max @ 2.12V (tegenvallertje dus). Heb verder niet geprobeerd om PiFast te laten draaien dus een echte goede basis voor dit experiment is dit niet.

* YoupY denkt er hard over na om een nieuwe goedkope proc (1800+ of zo) te gaan halen en ergens anders in de oven te knallen >:)
(lichtelijk offtopic)
hoe heb je die pinnetjes eraf gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:43

aKra

De koeling slecht gemonteerd, neuh... Maar geen goede koeling, gewoon een boxed Coolermaster koeler 8)

Ik heb even niks anders hier liggen wat ik er even opzet (waterkoeling teveel gepiel, T.E.C. geen voeding meer voor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

doe anders voortaan eerst es ff vragen of iemand een afgedankte 2500+ wil hebben.. :( Had je met mijn 1500+ mogen experimenteren :( :( :(

Zit ik hier een beetje zonder cash van 1333 Mhz te balen terwijl ze verderop op grote schaal veel betere CPU's aant kapotbakken zijn en er geen traan voor laten ;(

life is so unfair ;(

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2003 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2003 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pink Panther
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-08 17:03
Ik weet het zo net nog niet.

Als het al zou werken, dan lijkt me dat het inderdaad alleen werkt door de processor echt onder stroom te hebben staan en temp te laten oplopen en niet door deze in de oven te pleuren (een auto inrijden doe je ook door daadwerkelijk te rijden en niet door hem op de trein te zetten en door heel europa te laten reizen.....)

Het expiriment waarbij de 1800+ 35 MHz hoger kwam kan natuurlijk ook een gevolg zijn van een betere montage van de koeler?!?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als toch iedereen hier CPUtjes aant bakken is die blijkbaar over zijn, kan iemand mij dan niet ff een Xp2200 of XP2400+ doneren??? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FF een simpel ideetje, waarom niet je NB in de oven, maybe helpt dat ook iets?
Ik heb hier wel een hete luchtoven staan, iemand nog een proc? Als ik genoeg gespaart heb voor mijn 3,06 Ghz P4 gooi ik mijn huidige 2,4 er wel eens in. De resultaten volgen dus nog....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Verwijderd schreef op 28 september 2003 @ 23:19:
[...]

Wie zegt er dat hij een Tbred B heeft?
Daar had ik even niet bij stilgestaan, maar het punt dat ik wou maken is dat wanneer het niet aan de top zit van z'n proc
Alleen ik heb geen resultaat qua verder overklokken, maar het zal wel aan m'n mobo liggen (EPoX 8RDA+, 169MHz max FSB... (PC3200 mem))
hij met inbranden ook niet harder zal gaan.
geez schreef op 29 September 2003 @ 08:28:
[...]

(lichtelijk offtopic)
hoe heb je die pinnetjes eraf gehaald?
offtopic:
Eerste geprobeerd met een zaag, om alle pinnetjes er tegelijk af te zagen. Dit wou alleen niet werken, alle pinnetjes bogen krom. En dus moest ik de overgebleven 459 pinnetjes er allemaal met een scherp tangetjes af knippen.
Daarna heb ik alles netjes vlak afgewerkt met een vijl en wat schuurpapier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pink Panther schreef op 29 September 2003 @ 10:43:

Het expiriment waarbij de 1800+ 35 MHz hoger kwam kan natuurlijk ook een gevolg zijn van een betere montage van de koeler?!?!?
zou kunnen maar de topicstarters zie ik wel vaker hier en die weten wel wat ze doen dus denk het niet maar niks is uit te sluiten voordat er meerdere test geweest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naluh!
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 29 September 2003 @ 16:24:
[...]

zou kunnen maar de topicstarters zie ik wel vaker hier en die weten wel wat ze doen dus denk het niet maar niks is uit te sluiten voordat er meerdere test geweest zijn.
Precies, om te bewijzen dat zoiets als inbranden werkt zul je de nodige experimenten uit moeten voeren onder PRECIES dezelfde omstandigheden, dus eigenlijk moet je de procs ook altijd in dezelfde config testen. Verder moet je vantevoren vaststellen wat de proc precies aankan, en dan niet afgaan op resultaten die je een half jaar geleden er mee haalde, maar ook daadwerkelijk voor het inbranden eerst de limiet opzoeken.

Als laatste moet je kijken hoe groot de eventuele verschillen zijn, 35 mhz kan idd gewoon het gevolg zijn van een iets betere (bevestiging van de) koeling , lagere omgevingstemp of minder duidelijke factoren, op zichzelf zegt zo'n resultaat (nog?) helemaal niets.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en je moet weten wat je mem en mobo aankunnen niet dat deze straks de hele test bepalen i.p.v. de cpu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-09 17:13
YoupY schreef op 29 September 2003 @ 13:27:
[...]

offtopic:
Eerste geprobeerd met een zaag, om alle pinnetjes er tegelijk af te zagen. Dit wou alleen niet werken, alle pinnetjes bogen krom. En dus moest ik de overgebleven 459 pinnetjes er allemaal met een scherp tangetjes af knippen.
Daarna heb ik alles netjes vlak afgewerkt met een vijl en wat schuurpapier.
offtopic:
hmm.. dan ga ik tochmaar voor de schuurmachine oid. :P (heb hier nog een P1 75mhz liggen :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jivemen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-02 13:52
Als metaal deskundige denk ik eigenlijk dat het aan de krimp ligt dat ze beter gaan presteren.( Want het edelstaal in de chip wordt kleiner na verhitting/afkoeling).
bv: een stripje rvs 316 van 50x50x6 mm wordt na verhitting 500 graden ongeveer
49.8x49.8x5.9 mm dus materiaal verlies.En de huidige bedradingen in de core,s worden door de chip bakkers steeds dunner gemaakt.

Tip:De krimp is groter dan de uitzetting. >:)

Tja, en toen waren we bij Windows 7 aan beland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaZGuLL
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

NaZGuLL

Capo di Tutti Capi

Als "niet metaal deskundige" zeg ik, hier heb ik nog nooit
van gehoord. Of het relevant is bij het verder kunnen over-
klokken waag ik te betwijfelen.

Het fenomeen zoals jij het beschrijft zal zeker niet in
die orde van grootte plaatsvinden die je aangeeft. En is
denk ik ook niet van enige importantie bij die temperaturen
waarop de cpu werkt. Dit is buiten het feit of dit effect zelf
ook maar iets positiefs brengt (permanente krimp?).

Zelf denk ik eerder aan wijzigingen in het kristalrooster,
waarbij onvolmaaktheden wegdiffunderen en zo misschien
de interne weerstand van en de parasitaire capaciteit tussen
verbindingen zal verminderen. Hierdoor zullen dan de scha-
kelende elementen sneller kunnen werken. Maar dat kan ik
verder niet beredeneren.

Verder vind ik de wijze waarop de topic starter zijn cpu denkt
in te branden bedenkelijk. Of het inbranden daadwerkelijk iets
brengt is maar de vraag. Mijn reactie staat daar ook los van. Ik
denk dat de topic starter een "practical joke" heeft willen uit-
halen. In de trant van; laten we even kijken hoeveel sukkels hier
serieus op reageren.

Ik vind dat de overijverige moderators op dit forum wel wat meer
op kunnen letten bij de start van een topic zodat het tijdig gesloten
kan worden. Het einde van hardware resources van tweakers.net
komt volgens mij in zicht. Ik kan geen thread lezen of er begint een
moderator te blaten, waarom hier niet?

[modbreak]
Geen geflame hier!

[ Voor 170% gewijzigd door NaZGuLL op 30-09-2003 20:01 ]

I've seen things you people wouldn't believe, a P4 on fire at Mach2. I watched DDR-memory glitter in the dark. All those moments will be lost in time, like money down the drain. Time to spend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:43
En als dadelijk nou eens bewezen wordt dat het wel werkt dan sta jij met je verhaal van 3 kantjes met je bek vol tanden, anders reageer je toch niet. Iedergeval nu weer on-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Benmen schreef op 30 September 2003 @ 16:35:
En als dadelijk nou eens bewezen wordt dat het wel werkt dan sta jij met je verhaal van 3 kantjes met je bek vol tanden, anders reageer je toch niet. Iedergeval nu weer on-topic.
hij geeft zijn mening van hoe hij denkt dat het is, zover ik weet is een atomen rooster sterk en houd het zijn vorm ook, bij metalen dan.. bij zouten en moleculaire stoffen weet ik het zo 1,2,3 niet dat zou ik ff moeten naarkijken in me scheikunde boek of naarvragen aan de lerares

trouwens hartelijk dank, waarschijnlijk ga ik me profielwerkstuk over de werking van processoren houden ;)

en dat dit topic fake is lijkt me sterk, wie gaat daar nu een barton aan opofferen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn 1800+ is op 150 graden gebakken :+ Nu nog ff de zin vinden om hem te testen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
Verwijderd schreef op 30 September 2003 @ 17:08:
Mijn 1800+ is op 150 graden gebakken :+ Nu nog ff de zin vinden om hem te testen....
Wat deed je 1800+ precies voordat ie gebakken was?

* YoupY moet af en toe beter lezen voordat hij iets post, O-)
Verwijderd schreef op 25 September 2003 @ 16:01:
[...]

Ik heb nog een 1800+je ergens liggen. Die zal ik wel es ff bakken en kijken of het helpt. Hij doet nu 2445MHz in pifast.. 2500 misschien?
Maar een iets preciezere score zou wel fijn zijn. Lieft een PiFast pic met WCPUID shotje

[ Voor 49% gewijzigd door YoupY op 30-09-2003 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-01 11:04
Ik weet niet of ik mijn KIXHB 0328 2000+ moet bakken. Maar het is gewoon k*tCPU ofzo,.... ik krijg hem niet stabiel boven de 2350Mhz (op lucht) Ingebrand met Toast, BurnK7, en nog meer van die inbrand stuff.

K*t, want voorheen....

...kreeg oudere T-Bredjes hoger. 2450Mhz was altijd mijn max, maar dat komt omdat ik op lucht zit... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik vindt dit een beetje heel erg kort door de bocht. Een moderator sluit een topic als het topic geen levenskansen heeft. Dus als het al 100x met de search te vinden is, het makkelijk te vinden is met Google ofdat het gewoon heel erg overduidelijk is dat het topic fake is. Dat is hier echter niet het geval.

Het is nou eenmaal een feit dat sommige mensen erbij zweren om een cpu in te bakken of niet. Dit topic is alleen maar heel erg interessant omdat wordt gekeken/uitgeprobeerd of het ook echt wat helpt en er wordt geprobeerd te achterhalen waarom het juist wel/niet werkt.

Al met al een hele intressante discussie.

Dat jij dat Aantal sukkels +1 neerzet vindt ik eerder een uiting van kinderachtig gedrag en een schreeuw om aandacht. Niet om te helpen in deze discussie en op de manier hoe het nu staat vindt ik het zelfs een beetje beledigend.

Zelf zou ik best mee willen doen met het expiriment maar ik moet dan eerst maar eens kijken hoe ik mijn PC normaal ga overklokken.. Lukt namelijk niet zo goed... Iemand in de buurt van Waddinxveen zin om een middagje/avondje te komen tweakeren aan een pc die tec gekoeld is?

[ Voor 45% gewijzigd door Apen-nootjes op 30-09-2003 18:26 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NaZGuLL schreef op 30 September 2003 @ 09:40:
[...]

Zelf denk ik eerder aan wijzigingen in het kristalrooster,
waarbij onvolmaaktheden wegdiffunderen en zo misschien
de interne weerstand van en de parisitaire capiciteit tussen
verbindingen zal verminderen. Hierdoor zullen dan de scha-
kelende elementen sneller kunnen werken. Maar dat kan ik
verder niet beredeneren.
Jep, dat dacht ik dus ook.
Verder vind ik de wijze waarop de topic starter zijn cpu denkt
in te branden bedenkelijk. Of het inbranden daadwerkelijk iets
brengt is maar de vraag. Mijn reactie staat daar ook los van. Ik
denk dat de topic starter een "practical joke" heeft willen uit-
halen. In de trant van; laten we even kijken hoeveel sukkels hier
serieus op reageren.
Nee das niet waar. ik spreek hem regelmatig via msn en het is bloedserieus. Er worden alleen grapjes over gemaakt omdat het toch vrij extreem is. Maar dat was ook de bedoeling :)
Ik vind dat de overijverige moderators op dit forum wel wat meer
op kunnen letten bij de start van een topic zodat het tijdig gesloten
kan worden. Het einde van hardware resources van tweakers.net
komt volgens mij in zicht. Ik kan geen thread lezen of er begint een
moderator te blaten, waarom hier niet?

Aantal sukkels +1
Nu ga je wat te ver denk ik.. Als iemand een idee heeft dan mag hij dat testen en zijn ervaringen hier op Got posten. Als dat beneden je peil is dan moet je gewoon niet reageren in zo'n draad. Dat JIJ het niet serieus vind zegt iets over JOU en niet over de TS ;)

Overigens was er al een draadje, maar die werd niet serieus genomen en naar de HK geschopt. Dus de mods kijken er wel degelijk naar. Dat stond ook in de startpost trouwens B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:49
Even een snelle reply:

Dit topic is inderdaad al de tweede poging.. De eerste is inderdaad in de HK beland.
En verder juich ik het alleen maar toe als mensen weer eens wat extreme dingen durven te experimenteren. We hebben het hier niet voor niets over Die Hard Overclocking! :)

Zullen we dus maar weer even ontopic gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaZGuLL
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

NaZGuLL

Capo di Tutti Capi

Beste tweakers, met de beste wil in de wereld
kan ik het toevertrouwen van een cpu aan een
magnetron niet serieus nemen. Ik had gehoopt
dat iedereen mijn opmerkingen daaromtrent wel
zou begrijpen, maar nu ik de bovenstaande reacties
lees vrees ik dat er zieltjes zullen zijn, die dit ook
gaan uitproberen en dus met de schade zullen zitten.
Alleen al uit dat oogpunt had ik gewild dat de
moderator zou ingrijpen, maar helaas enkel mijn
onschuldig bedoelde grap werd weggemod.

Overigens voor wie het niet begrepen heeft of
wil begrijpen aantal sukkels + 1, daar reken ik
mijzelf dus zeker bij. Maar dit is een soort humor
die niet iedereen begrijpt.

En als laatste tot de heer Benmen, je hebt totaal
niet begrepen wat ik heb opgeschreven, lees het
op je gemak nog een keer en kom dan tot een oor-
deel.

Ik blijf overigens geinteresseerd hoe de serieuze tweaker
d.m.v. het inbranden van de cpu de prestaties verhoogd.

[ Voor 3% gewijzigd door NaZGuLL op 30-09-2003 21:03 ]

I've seen things you people wouldn't believe, a P4 on fire at Mach2. I watched DDR-memory glitter in the dark. All those moments will be lost in time, like money down the drain. Time to spend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-01 11:04
Stinger666 schreef op 30 september 2003 @ 18:01:
Ik weet niet of ik mijn KIXHB 0328 2000+ moet bakken. Maar het is gewoon k*tCPU ofzo,.... ik krijg hem niet stabiel boven de 2350Mhz (op lucht) Ingebrand met Toast, BurnK7, en nog meer van die inbrand stuff.

K*t, want voorheen....

...kreeg oudere T-Bredjes hoger. 2450Mhz was altijd mijn max, maar dat komt omdat ik op lucht zit... :?
Omdat er even een offtopic duscussie was quote ik mezelf maar even. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-07 12:09
(jarig!)
Verwijderd schreef op 29 september 2003 @ 10:24:
doe anders voortaan eerst es ff vragen of iemand een afgedankte 2500+ wil hebben.. :( Had je met mijn 1500+ mogen experimenteren :( :( :(

Zit ik hier een beetje zonder cash van 1333 Mhz te balen terwijl ze verderop op grote schaal veel betere CPU's aant kapotbakken zijn en er geen traan voor laten ;(

life is so unfair ;(
Get-a-job

Tis idd zonde en ik zou zelf een goedkope 1800+ proberen te scoren ipv een 2500+ te frituren, maar als mensen graag hun geld en moeite stoppen in het verbeteren van de overclock resultaten(= dus op langer(e) termijn voor jezelf en/of andere kleine beetjes geld terug winnen) moeten ze dat zelf weten, dunkt me.

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NaZGuLL schreef op 30 september 2003 @ 19:51:
Beste tweakers, met de beste wil in de wereld
kan ik het toevertrouwen van een cpu aan een
magnetron niet serieus nemen. Ik had gehoopt
dat iedereen mijn opmerkingen daaromtrent wel
zou begrijpen, maar nu ik de bovenstaande reacties
lees vrees ik dat er zieltjes zullen zijn, die dit ook
gaan uitproberen en dus met de schade zullen zitten.
Alleen al uit dat oogpunt had ik gewild dat de
moderator zou ingrijpen, maar helaas enkel mijn
onschuldig bedoelde grap werd weggemod.
Ik zeg altijd, wie niet waagt wie niet wint.
Dat ze een cpu naar de eeuwige jachtvelden geholpen hebben omdat ze hem in een magnetron gedaan hebben kan ik niks aandoen, t was trouwens een combi magnetron die op oven stand stond dus kon hij zelf niet weten/op het idee komen dat daar ook magnetron straling bij vrijkwam(zou ik ook niet hebben zonder et eerst te testen)
Maar nogmaals, als ze het op deze manier willen proberen waarom niet?
Het is toch serieus dus

Ik wens de TS+helper(s) veel sterkte, alleen volgende keer iets tragere en goedkopere cpu's gebruiken ;) toen ik het van die barton zag kreeg ik neigingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preaper
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-09 08:05

Preaper

...

Ik vind ook dat we deze informatie met een pak zout moeten nemen. Ik neem namelijk aan dat er maar heel erg weinig mensen zijn, die de magnetron functie niet begrijpen. Het kan uiteraard zo zijn dat de topicstarter hier echt geen verstand van had. Deze kleine kans is het enigste wat de geloofbaarheid van deze topic in leven houd.

Daarom waarschuw ik de tweakers hier, om een processor pas in een oven te stoppen, als je echt zeker weet dat je hem niet zal missen. Zijn de resultaten vaak positief, dan pas kun je overwegen om wat betere hardware aan de test te onderwerpen.
Maar nu eerst is het afwachten op iemand die wat meer resultaten kan leveren.

Ik objecteer, u eer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2bme
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-04-2024

2bme

Oude Tweakers addict...

Ik sta juist achter de TS.
Als men 'vroeger' nooit een Voltmod had durven doen, dan zou men dat hedendaags nog steeds niet toepassen en lagere overclocks halen.

Maar als men hier dadelijk iets ontdekt dat het overclocken op een hoger niveau brengt, dan zijn mijns inziens alle middelen gerechtvaardigd (zelfs de magnetron ;)).

Stel hier wordt ontdekt dat bijv. na 10 min. op 100 graden en 5 min. op 130 graden bakken je CPU 20% verder kan worden geclockt... dan is dat toch mooi?

Verder heb ik het zelf niet op de oven manier geprobeerd... maar heb wel mijn processor warmer laten worden (voltage verhoogt, fan van radiator af) maar ik merk geen resultaat.
Maar zodra de 'oven' manier blijkt te werken... I'm in!! (of eigenlijk de CPU goes in)

I used to be schizofrenic, but we're oke now... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
Ik weet niet of het ermee te maken heeft maar dit:

De elektronen die loslaten van de atoomkern van delen als ijzer etc, en die dus stromen door je draden, misschien heeft het daarmee te maken met het "inbranden"? Misschien als je lang stroom laat lopen dat het loslaten (het zijn tenslotte stroomschokjes, 0-en en 1-en) gemakkelijker gaat?

Dat zou dan betekenen dat warmte er niets mee te doen heeft. Tenzij: Bij warmte wordt de weerstand ietwat hoger, en gaan de elektronen verder uit elkaar (zet uit bij warmte neem ik aan).

In een computer wordt het nog mooier het inbranden: stop je hierbij nog wat meer spanning, dan wordt de stroom die gaat lopen hoger, en trek je die laatste paar elektronen die moeilijk lopen er ook nog wel af >: , die anders misschien blijven zitten?

Hé, best slim bedacht dit he :7 of was het al langsgekomen? Ik heb niet heel het topic verder gelezen, maar het begon me nu wel te irriteren dat het zo lang in de index staat zonder oplossing :P

En als dit allemaal volledig klopt, betekend dat dat goed heet stoken, en laten afkoelen, en weer heet stoken, steeds die elektronen uit elkaar gaan en weer dichter bij elkaar komen. Mogelijk dus dat meerdere keren goed verhitten en goed laten afkoelen (niet in water gooien om snel te zijn natuurlijk anders is het misschien krak 7(8)7 ) nog hogere clock's opleverd.

Helaas heb ik geen cpu over, wel nog 2 gecorecrushte durons (nee, heb ik niet gedaan, maar die houd je als aandenken als je die bij n00bs eruit haalt) ik weet niet, maar als jullie nog brute ideen hebben zovan: In een gasover en 180 graden wil ik best ff kijken of die core dat houd hoor :)

[ Voor 32% gewijzigd door pierre-oord op 01-10-2003 13:44 . Reden: ietsie verduidelijkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ondertussen,
ik zit met mijn 4e AMD-K7 CPU (Twee Durons , een TBird en nu een XP-Thouroughbred/B) , maar ik heb nog altijd geen positief resultaat gezien van inbranden.

Afgezien dan misschien van het inbranden in mijn hersenen wat de parameters zijn die werken en welke combinatie van settings stabiel is. Op den duur leer je te vermijden wat niet goed werkt, om verder te komen.

Maar dat de CPU zelf na een tijdje beter of slechter te overklokken is, nee. Wel voedingen die instorten, elco's op moederborden die het begeven, koeler fans die er mee stoppen, VGA-kaart fans die er mee stoppen, koelers doe vol lopen met stof.... dat zie ik wel.

Als je dat allemaal oplost kom je verder, maar dat kan ik geen inbranden van de CPU noemen, echt niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het ook niet zo dat inbranden meer ut heeft des te beter je koeling is?

Bvb bij aircooling een winst van 50mhz en machII 150 mhz...
De getalen zijn maar fictief dus neem ze niet serieus op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Hooi.. op welke manier ben jij aan het inbranden?? Door het in je comp te verhitten of door ze warm te stoken in de oven? En dan welke tempratuur en hoe lang?

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 08:31

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

JIVEMEN schreef op 30 September 2003 @ 09:18:
Als metaal deskundige denk ik eigenlijk dat het aan de krimp ligt dat ze beter gaan presteren.( Want het edelstaal in de chip wordt kleiner na verhitting/afkoeling).
bv: een stripje rvs 316 van 50x50x6 mm wordt na verhitting 500 graden ongeveer
49.8x49.8x5.9 mm dus materiaal verlies.En de huidige bedradingen in de core,s worden door de chip bakkers steeds dunner gemaakt.

Tip:De krimp is groter dan de uitzetting. >:)
Oke nu ik even als niet-metaal deskundige.

Maar ik las het topic door en...

In een vorige post werd gemeld dat
de hoeveelheid materiaal gelijk blijft bij uit zetting en bij krimpen.
omdat de overslag van metaal atomen niet gehaald kan worden in een proc (spanning en stroom te laag)
ps zal post ff opzoeken.

Dat houdt dus in dat de weerstand gelijk blijft of groter wordt als het materiaal
uitzet, omdat er minder electronen zijn die kunnen bewegen.

Nu zegt onze metaal deskundige dat materiaal meer krimpt dan uitzet.

Omdat de hoeveelheid materiaal gelijk blijft en de diameter kleiner wordt gaat ook de weerstand naar beneden
waardoor de klokflanken steiler kunnen worden
waardoor dus een hoger frequentie gehaald kan worden.

Correct me als ik fout zit, maar volgens mij klopt dit wel.

Dus bij vaker opwarmen en afkoelen zou je resultaat moeten boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

apen-nootjes schreef op 01 October 2003 @ 17:02:
Hooi.. op welke manier ben jij aan het inbranden?? Door het in je comp te verhitten of door ze warm te stoken in de oven? En dan welke tempratuur en hoe lang?
Ik heb van alles geprobeerd.

1 - zachtjes met VCore verhoging.
2 - standaard een tijdje met of zonder belasting
3 - dagje lang zo heet mogelijk stoken
4 - weken of maanden vcore hoger en snelheid hoger en dan terugzetten en opnieuw beginne
5 elke combinatie van het bovenstaande.

En daarna geen effect, het is niet anders dan toen de CPU nieuw was.

PS Wat ik wel heb gemerkt, maar meer als een subjectief verschijnsel, is dat een nieuw moederbord soms een weekje nodig schijnt te hebben om een niet meer veranderende set eigenschappen te hebben. Maar dat is niet altijd zi, niet een sterk verschijnsel, en heeft waarschijnlijk meer met BIOS en driver updates te maken dan wat anders.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2003 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat ik wel bijna zeker weet gezien resultaten als die van durondude is dat je cpu na verloop van tijd toch een kleine 100mhz sneller gaat (Amd athlon xp) dit zul je denk alleen zien als je echt naar de max van je cpu gaat dus met water meschien een beetje maar pas echt met phase change enz, kijk maar naar alle hoge scores bijna altijd wel een update van een hogere oc terwijl het daarvoor niet mogelijk was (weet dit ook uit ervaring)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ken ook die van DaBit, TB900 op 1600 en na een tijdje KABOEM.

Vergeet niet dat mensen als DD vaker CPU's verwisselen dan een normaal mens sokken .. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2003 01:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
Na een weekje stressen op 650 Mhz @ 2.1V en 35 graden gemiddeld zijn de resultaten binnen.

voor inbranden:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/youpy/aqxea0331xpmwy.jpg

Na inbranden

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/youpy/burn.JPG

Dit valt me behoorlijk tegen, ik had eigenlijk wel verwacht een Mhz of 50 meer te kunnen draaien, maar dus mooi niet.

Vraag die nu blijft staan is hoe komt dit? Zijn er meer tweakers hier die dezelfde ervaring hebben, met veel stroom, lage temps en lage kloksnelheid?

Zou de hoeveelheid stroom iets teveel zijn geweest? Of helpt warmte beter bij inbranden van procs. Ik heb altijd gedacht van wel, maar aangezien Ercewee met een mooi artikeltje aankwam was het de moeite waar van het testen. Natuurlijk kan het ook nog zo zijn dat een ander betere resultaten haalt. Laat dit dan even weten aub.

Ik zal binnenkort maar weer eens een proc halen om in de oven te stoppen. Ik ben toch benieuwd hoe belangrijk die warmte dan is voor het inbranden.

[ Voor 8% gewijzigd door Remy op 04-10-2003 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mag ik aub een linkje naar dat artikel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vaag hoor dat je oc gedaald is, de kou zal het niet zijn aangezien de oc met mijn prom ook nooit ineens lager werd, en bij jc. viggen ook niet die kwam ook steeds nog ff een paar mhz hoger na een tijdje gedraaid te hebben.
meschien toch ff je pc uitzetten en dan kijken of hij echt niet hoger wil, of had je hem al volledig afgesloten? (ja klinkt vaag maar soms doet het wonderen soms juist niet, net als met dat inburn... wat we nu zien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
Tijdens en na het inbranden heb ik m'n proc niet onder m'n prom gehad, dus de kou zal er niet veel mee te maken hebben. Aangezien ik de test gestart was op water en daarmee de baseline neer heb gezet kan ik niet op m'n prom verder gaan, dat zou een beetje oneerlijke resultaten geven.

De uiteindelijke test heb ik dan ook precies onder dezelde condities als m'n eerste test uitgevoerd. Net zoveel Vcore, Vddr, Vdd, mp (andere gingen ook niet harder) niet aan m'n waterkoelingsetup veranderd enz. Al hield dat wel in dat ik tot gisteren moest wachten om m'n prom erop te zetten.

Daaronder doet ie nu zonder problemen 2700 Mhz, en volgens mij kan ie nog veel harder, maar dat zal ik morgen wel eens verder uittesten. Heb nog geen tijd gehad om dat te doen.
Pagina: 1 2 Laatste