Verwijderd in "Parallele Poort --> relais aansturen" > Diode 1N4002Verwijderd schreef op 25 maart 2004 @ 18:33:
vraagje: bij die relais staat een diode in het schema welk typenr is dat? (of is het een led?)
volgens mij kun je in plaats van relais te gebruiken toch ook heel goed (en goedkoop) transistoren gebruiken?
geen mechanische bewegingen meer (stil) en geen last van inductie spanning etc.
zoals ik in het onderstaande schema gebruikt heb.
er zitten wel een paar foutjes in, het was de eerste keer dat ik dat programmag gebruikte.

R5 = de motor (kon geen goed symbool ervoor vinden)
+7volt en +8volt = datalijn 1 en 2 van de lpt poort.
de twee leds heb ik er zelf bij in bedacht zodat je kunt zien welke data lijn er wel of niet aangestuurd wordt.
(mocht iemand verder nog fouten hierin zien, hoor ik dat graag)
er zitten wel een paar foutjes in, het was de eerste keer dat ik dat programmag gebruikte.

de twee leds heb ik er zelf bij in bedacht zodat je kunt zien welke data lijn er wel of niet aangestuurd wordt.
offtopic:
het enige waar ik nog op zoek naar ben (heb wel wat gevonden maar dat is wat te omslachtig en niet helemaal wat ik zoek) is info over hoe ik mijn poort van af een andere locatie dmv een webpagina kan aansturen.
hierbij wil ik graag dat wanneer je op een button klikt dat de motor een klein stukje gaat draaien( een bepaalde tijd dus)
het is echter zo dat wanneer je de poort een signaal geeft, dat dat signaal blijft staan todat je weer een signaal stuurt.
iemand hier een antwoord op? of al software / webpagina klaar liggen?
het gaat overigens over het aansturen van 2 motoren tbv een webcam.
het enige waar ik nog op zoek naar ben (heb wel wat gevonden maar dat is wat te omslachtig en niet helemaal wat ik zoek) is info over hoe ik mijn poort van af een andere locatie dmv een webpagina kan aansturen.
hierbij wil ik graag dat wanneer je op een button klikt dat de motor een klein stukje gaat draaien( een bepaalde tijd dus)
het is echter zo dat wanneer je de poort een signaal geeft, dat dat signaal blijft staan todat je weer een signaal stuurt.
[ Voor 4% gewijzigd door OliverBB op 26-03-2004 12:28 ]
Verwijderd
lijkt een beetje op een h-brug ?OliverBB schreef op 26 maart 2004 @ 12:27:
volgens mij kun je in plaats van relais te gebruiken toch ook heel goed (en goedkoop) transistoren gebruiken?
[afbeelding]
offtopic:
iig, in welke taal wou je dat gaan maken? ik denk dat je het beste java zou kunnen gebruiken, helaas heb ik daar weinig verstand van verder (je zou het in p&w kunnen proberen). misschien een server-programma maken dat inkomende connecties op eenofandere poort krijgt en daar commands door kan ontvangen ?
Dit heb ik thuis ook. Op de pc draait een php server. Als je op een knop op de pagina klikt, wordt er een stukje php code uitgevoerd :offtopic:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| <form action="<?php echo $_SERVER['PHP_SELF']; ?>" method="post"> <input type="submit" value="vooruit" name="vooruit"> <input type="submit" value="achteruit" name="achteruit"> <input type="submit" value="links" name="links"> <input type="submit" value="rechts" name="rechts"> </form> <?php if ($_SERVER['REQUEST_METHOD'] == 'POST') { if (isSet($_POST['vooruit'])) { exec('c:\web\public\tank\vooruit.exe'); } if (isSet($_POST['achteruit'])) { exec('c:\web\public\tank\achteruit.exe'); } if (isSet($_POST['links'])) { exec('c:\web\public\tank\links.exe'); } if (isSet($_POST['rechts'])) { exec('c:\web\public\tank\rechts.exe'); } } ?> |
De .exe files die aangeroepen worden, zijn gemaakt in pascal en het enige wat ze doen is bepaalde data lijnen op lpt1 hoog maken voor 0.2 sec.
En ik kan zeggen het werkt
Signature unavailable
kun je mij misschien verder op weg helpen door die bestanden met mij te delen o.i.d.?Mr GAmba schreef op 26 maart 2004 @ 16:42:
[...]
Dit heb ik thuis ook. Op de pc draait een php server. Als je op een knop op de pagina klikt, wordt er een stukje php code uitgevoerd :
De .exe files die aangeroepen worden, zijn gemaakt in pascal en het enige wat ze doen is bepaalde data lijnen op lpt1 hoog maken voor 0.2 sec.
En ik kan zeggen het werkt.
wanneer ik alles aan het werk heb wil ik daar een howto van maken omdat ik het vermoeden heb dat er wel meer belangstelling voor is.
(op dit moment weet ik (nog) niets van programmeren)
het lijkt niet een h-brug, het is er één.
Verwijderd
Ik heb letterlijk die vb code overgenomen en ik krijg als waarde voor het uitlezen van de status steeds 120 (dec) = 11110000 je kan ingeven wat je wil je krijgt steeds dat. Er hangt wel niets aan de printerpoort. mss ligt het daaraan?
Logis c h 1 komtLogish 1 komt
overeen met 5 V en logisch 0 met een spanning van 0 V.
overeen met 5 V en logisch 0 met een spanning van 0 V.
goed stukje tekst !
Tja vanalles
Verwijderd
Ik wil met mijn parallele poort een robotarm/sensors aansturen.
voordat ik de schakelingen ga bouwen wil ik even checken of mijn schakelingen goed zijn en/of dat er op of aanmerkingen zijn op mijn manier van aansturen.
het aansturen vanaf de parallele poort wil ik als volgt gaan doen:
Met een solid state relais (zodat mijn pc ten alle tijden beschermd blijft)
voor het uitlezen van sensors in mijn parallele poort heb ik de volgende schakeling gevonden:
mijn vraag is dus is dit een veilige en correcte manier van aansturen.
oja de toepassing: Ik wil 12V motoren aansturen en druksensors uitlezen
voordat ik de schakelingen ga bouwen wil ik even checken of mijn schakelingen goed zijn en/of dat er op of aanmerkingen zijn op mijn manier van aansturen.
het aansturen vanaf de parallele poort wil ik als volgt gaan doen:
Met een solid state relais (zodat mijn pc ten alle tijden beschermd blijft)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| + 5 -- 12V (hangt van relais af...) |____ | | | |___/___/ |_____| / / | | || | | _____ B / C >--|_10k_|---|- BC547 \ E | _|_ massa (pin 22 geloof ik...) |
voor het uitlezen van sensors in mijn parallele poort heb ik de volgende schakeling gevonden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| + (+5V) | - | | | | (weerstand 1K) - | | ------- (naar printerpoort) | | / (schakelaar) / | | - (massa zowel van de voeding als de printerpoort) |
mijn vraag is dus is dit een veilige en correcte manier van aansturen.
oja de toepassing: Ik wil 12V motoren aansturen en druksensors uitlezen
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2004 10:19 ]
Ik wil graag mijn LTP poort modden om mijn lcd schermpje ook gelijk mee te voeden, nu mijn vraag:
Als je een printer hangt aan de LTP poort, zijn dan de pinnen 15, 13, 12, 11 of 10 allemaal noodzakelijk?
Als je een printer hangt aan de LTP poort, zijn dan de pinnen 15, 13, 12, 11 of 10 allemaal noodzakelijk?
Dit komt uit de faq, is er dus één van deze pinnen die een printer niet nodig heeft? bvd15 Error Ingang
13 Select Ingang
12 PE Ingang
10 Ack Ingang
11 Busy Ingang
Je wilt dus die 5 volt (?) voor je schermpje over die printerkabel laten lopen?
indat geval zou ik kijken naar je schema van je lcd en kijken welke pinnen niet gebruikt worden en die gebruiken.
Gaat dit niet het singaal wat je over die kabel stuurd storen?
indat geval zou ik kijken naar je schema van je lcd en kijken welke pinnen niet gebruikt worden en die gebruiken.
Ik wil inderdaad 5V over één van de draden van de printerkabel laten lopen. Het probleem is dus dat ik eventueel later ook nog een printer wil kunnen aansluiten op die poort. Uiteraard komt er een schakelaartje op de lijn waar 5V over gaat lopen. De lijnen die niet gebruikt worden door de LCD zijn dus 15, 13, 12, 11 en 10sadar schreef op 12 augustus 2004 @ 13:51:
Je wilt dus die 5 volt (?) voor je schermpje over die printerkabel laten lopen?
als ik jou was zou ik niet aan de poort zelf gaan kloten maar ik zou de kabel modden
ff tussendoor, super FAQ, eentje voor mn bookmarks 
Maar wat mss nog wel handig is om toe te voegen (iets waar ik best lang mee zat te kloten..) als je een relais aan je printerpoort hangt en als poort instelling bi-directional hebt, werkt het niet.
Maar wat mss nog wel handig is om toe te voegen (iets waar ik best lang mee zat te kloten..) als je een relais aan je printerpoort hangt en als poort instelling bi-directional hebt, werkt het niet.
[ Voor 16% gewijzigd door Gnuitenjong op 17-11-2004 21:25 ]
Verwijderd
Het werkt wel, maar je alleen op de pinnen die als uitgang aangestuurd wordenGnuitenjong schreef op woensdag 17 november 2004 @ 21:23:
ff tussendoor, super FAQ, eentje voor mn bookmarks
(al heb je idd de meeste zekerheid door gewoon de poort als LPT1 - normal modus (dus geen EPP/EPS) in te stellen).
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2004 21:34 ]
Ik heb ook wat dingetjes op de para poort aangesloten, maar als je een programmatje met een timer laat lopen gaan er afentoe ook andere dingen aan. dit komt gloof ik doordat windows ook soms comandos stuurt uit zichzelf. weet iemand hoe je dat uit kan zetten, of een andere oplossing?
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
Klikt als plug&play voor het herkennen van printers... Misschien helpt het om alle printerdrivers te de-installeren.
Is er iets mogelijk om te zorgen dat alle poorten bij het opstarten laag zijn? Een verandering in het register bijvoorbeeld?
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
Je kunt ten alle tijden een decimale 0 naar de poort toe sturen voordat je de rest van de software opstart. Tidens starten van de PC kan je het niet doen omdat ook de BIOS de poorten initialiseert.
Als het tijdens het opstarten af en toe verandert maakt me niet uit, maar hoe doe ik dat dan dat hij 0 wordt voordat de andere software opent.Sinclair schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 14:13:
Je kunt ten alle tijden een decimale 0 naar de poort toe sturen voordat je de rest van de software opstart. Tidens starten van de PC kan je het niet doen omdat ook de BIOS de poorten initialiseert.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
ik heb zelf een lichtsturing via de LPT gemaakt, ik gebruik gewoon de 8 uitgangen met daaraan 8 relais, de software is in VB en die word weer aangestuurd via een touchscreen
voor wat foto's of info, kijk maar op m'n site, voor vragen kan je natuurlijk mailen
voor wat foto's of info, kijk maar op m'n site, voor vragen kan je natuurlijk mailen
EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6
Ik heb een class geschreven om makkelijker pins aan te sturen vanuit Java, misschien dat iemand er wat aan heeft:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
| /* ParPort class, written by Jesper Schwachöfer - jesper@biglines.nl * Can be used to easily interface with the parallel port * Needs the following files to work: * * 2 Files found on http://htsa.ie.hva.nl/~jand/java-io/c+java/ : * portio2.jar (only nescesairy when making the programm, running it doesnt require this) * portio2.dll (put this in windows/system32 folder, required for running) * 1 driver installed by running allowIO.exe in the archive found on: * http://www.beyondlogic.org/porttalk/porttalk.htm * * I don't know what licenses are needed to use the files above, but my class can be used freely * However if you use this class, please send me an email, so I know my work is being used * * * * * Usage: * Call the class once, with the Hex portname as a parameter: * ParPort port = new ParPort(378); * * To set Data 0 to high (pin 2 on the plug): * port.setHigh(0); * * To set Data 7 to low (pin 9 on the plug): * port.setLow(1); * * To set Data X to value Y (for using variables): * port.setPin(X, Y); */ class ParPort { int port; // port variable String[] pins = new String[8]; // list of pins, for storing pin information ParPort(int p) { port = Integer.parseInt(Integer.toString(p), 16); // setting port to port given on creation (hexadecimal port required!) for (int i = 0; i < pins.length; i++) { // set each pin to low pins[i] = "0"; } hva.PortIO.outPort(port+2,0); // setting control register to 0, so we can use the datapins hva.PortIO.outPort(port,0); // setting all data pins to 0 } void setHigh(int pin) { // function to make a specific pin high String list =""; int output = 0; if (pin < pins.length) { //make sure an existing pin is used pins[pins.length - pin - 1] = "1"; // setting the pin high in the storage for (int i = 0; i < pins.length; i++) { list = list + pins[i]; // making a binary interpretation of the pinsettings } output = Integer.parseInt(list, 2); // transforming the string into a normal Integer hva.PortIO.outPort(port,output); // sending the new pin setting to the port } } // see comments at setHigh method void setLow(int pin) { String list = ""; int output = 0; if (pin < pins.length) { pins[pins.length - pin - 1] = "0"; for (int i = 0; i < pins.length; i++) { list = list + pins[i]; } output = Integer.parseInt(list, 2); hva.PortIO.outPort(port,output); } } // see comments at setHigh method void setPin(int pin, int state) { // additional parameter, for setting a specific pin to either high or low String list = ""; int output = 0; if (pin < pins.length && state < 2 && state > -1) { pins[pins.length - pin - 1] = Integer.toString(state); for (int i = 0; i < pins.length; i++) { list = list + pins[i]; } output = Integer.parseInt(list, 2); hva.PortIO.outPort(port,output); } } } |
Konica Minolta Dynax 7D | Mijn foto gallery | Biglines.nl
Volgens mij klopt dit niet. De logische 0 heeft een positieve spanning en 1 de negatieve. De voltages zelf worden hier en daar ook anders geciteerd, maar deze zijn de meest gebruikte.Verwijderd schreef op woensdag 24 september 2003 @ 15:41:
En de seriele poort dan?
...
Een logische 1 wordt als een positieve spanning weergegeven
(3 V tot 15 V)
Een logische 0 wordt als een negatieve spanning weergegeven
(-3 V tot -15 V)
(Men gebruikt vaak chips als de MAX232 om tussen rs232 en TTL niveaus te converteren)
uit mijn poort komt iig +4.88 V als ik m op 1 zet
sorry, dacht dat je het over parallelle poort had
sorry, dacht dat je het over parallelle poort had
[ Voor 38% gewijzigd door Biglines op 12-02-2005 20:07 ]
Konica Minolta Dynax 7D | Mijn foto gallery | Biglines.nl
Hallo iedereen,
[FF weer wat leven in dit geval blazen]
Ik ben een super n00b in programeren, dus zoek ik een simpel programmatje om de data lijnen aan of uit te zetten van je LTP poort. dus dat je kan kiezen welke data lijn aan of uit moet.
alvast bedankt
[FF weer wat leven in dit geval blazen]
Ik ben een super n00b in programeren, dus zoek ik een simpel programmatje om de data lijnen aan of uit te zetten van je LTP poort. dus dat je kan kiezen welke data lijn aan of uit moet.
alvast bedankt
Hallo!
ik zag in mijn MyReact dat dit topic weer even onder de aandacht was, dus bedacht ik me zojuist dat jullie me mss wel even zouden kunnen helpen.
Het is de bedoeling dat ik een BedSide Monitor ga maken, samen met klasgenoten.Het moet een website worden die een
-webcambeeld geeft (webcam moet kunnen draaien dmv stappenmotor)
-lichaamstemperatuur weergeeft
-hartslag weergeeft
-bloeddruk weergeeft
De webcam gaat via usb, stappenmotor via lpt. Maar nu zat ik te denken hoe we die andere 3 interfaces gaan omzetten naar de computer, en vanuit de computer weer naar een website.
Mij lijkt dat dit via de ingangen van de lpt kan.
De temperatuur zou je als volgt uit kunnen lezen:
hier en hier. Maar daar is het alleen maar mogelijk om je temperatuur dus uit te lezen in Exel. De vraag is dan hoe je dat dan weer omzet naar een html.
Suggesties zijn welkom, bedankt
Het is de bedoeling dat ik een BedSide Monitor ga maken, samen met klasgenoten.Het moet een website worden die een
-webcambeeld geeft (webcam moet kunnen draaien dmv stappenmotor)
-lichaamstemperatuur weergeeft
-hartslag weergeeft
-bloeddruk weergeeft
De webcam gaat via usb, stappenmotor via lpt. Maar nu zat ik te denken hoe we die andere 3 interfaces gaan omzetten naar de computer, en vanuit de computer weer naar een website.
Mij lijkt dat dit via de ingangen van de lpt kan.
De temperatuur zou je als volgt uit kunnen lezen:
hier en hier. Maar daar is het alleen maar mogelijk om je temperatuur dus uit te lezen in Exel. De vraag is dan hoe je dat dan weer omzet naar een html.
Suggesties zijn welkom, bedankt
Verwijderd
@ Ghannes
Als je een bloeddrukmeter kunt vinden zal deze waarschijnlijk, net als een temperatuurssensor, een analoog signaal geven. Door een mooi A/D convertertje kun je dit omzetten naar bv een 10-bits signaal en dit aan de printerpoort voeren. Omdat een lpt poort geen 30 ingangen heeft zal je hier nog wat mee moeten doen. Door 2 of 3 adresbits toe te voegen en elk signaal na 100ms af te wisselen, heb je nog maar 13 pins nodig.
[offtopic]
/me ziet dat Sprite_tm gepromoveerd is trouwens. feli
.
Als je een bloeddrukmeter kunt vinden zal deze waarschijnlijk, net als een temperatuurssensor, een analoog signaal geven. Door een mooi A/D convertertje kun je dit omzetten naar bv een 10-bits signaal en dit aan de printerpoort voeren. Omdat een lpt poort geen 30 ingangen heeft zal je hier nog wat mee moeten doen. Door 2 of 3 adresbits toe te voegen en elk signaal na 100ms af te wisselen, heb je nog maar 13 pins nodig.
[offtopic]
/me ziet dat Sprite_tm gepromoveerd is trouwens. feli
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2005 00:11 ]
Beste allemaal,
Ik ben al een tijdje bezig een broedmachine te maken, ei erin kuiken eruit.. zie dit topic : http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1018911
nu zei men,, je moet pic- gebruiken, zelf print maken.. je raadt het al.. dat kan ik niet en duurt te lang om te leren. niet dat ik lui ben maar ik heb daar de kennis gewoon niet voor.
Ik kan me wel voorstellen dat je heel simpel de temperatuur en vochtigheid in zo een kast kunt meten met behulp van de lpt-poort.
Dat lpt-schakelingetje van elektuur krijg ik nog wel voor elkaar.. maar programmeren kan ik niet.
Hoe zou ik nu dus 2 sensoren op mijn parallele poort kunnen aansluiten, temp en hygro, en daarvan de waardes op een html pagina of in proggie laten afbeelden.. Dat dus in celcius en procenten..
Bestaat hier misschien al een programmatje voor?
Op bovengenoemde topic heb ik het over het aansturen van de verwarming in de broedkast.. dat je dus van je pc een thermostaat/hygrostaat maakt. Dat laat ik voorlopig even aan de zijlijn want dat wordt echt hardcore programmeren..
Ik kan me voorstellen dat het al eens gedaan is, zowiezo al met een microcontroller, maar kan echt niets vinden van een programmatje om temperatuur te meten..
Kijk voor de gein eens op bovengenoemd topic, ik heb al heel wat reacties gehad en het onderwerp blijft geinig!!!
Ik ben al een tijdje bezig een broedmachine te maken, ei erin kuiken eruit.. zie dit topic : http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1018911
nu zei men,, je moet pic- gebruiken, zelf print maken.. je raadt het al.. dat kan ik niet en duurt te lang om te leren. niet dat ik lui ben maar ik heb daar de kennis gewoon niet voor.
Ik kan me wel voorstellen dat je heel simpel de temperatuur en vochtigheid in zo een kast kunt meten met behulp van de lpt-poort.
Dat lpt-schakelingetje van elektuur krijg ik nog wel voor elkaar.. maar programmeren kan ik niet.
Hoe zou ik nu dus 2 sensoren op mijn parallele poort kunnen aansluiten, temp en hygro, en daarvan de waardes op een html pagina of in proggie laten afbeelden.. Dat dus in celcius en procenten..
Bestaat hier misschien al een programmatje voor?
Op bovengenoemde topic heb ik het over het aansturen van de verwarming in de broedkast.. dat je dus van je pc een thermostaat/hygrostaat maakt. Dat laat ik voorlopig even aan de zijlijn want dat wordt echt hardcore programmeren..
Ik kan me voorstellen dat het al eens gedaan is, zowiezo al met een microcontroller, maar kan echt niets vinden van een programmatje om temperatuur te meten..
Kijk voor de gein eens op bovengenoemd topic, ik heb al heel wat reacties gehad en het onderwerp blijft geinig!!!
just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone
Het toeval wil dat ik met EXACT hetzelfde bezig ben, alleen ben ik een complete programmeer-n00b. Ik heb geleerd hoe ik mn paralelle poort kan aansturen en uitlezen via VB, maar daar houd het ook wel weer een beetje mee op. Nou wil ik dus ook een aantal dingen aansturen via mn printerpoort, wat me al gelukt is, alleen wil ik het dus ook via een webpage kunnen doen. Het is alleen niet de bedoeling dat iedereen dat zomaar kan, er zal dan ook een soort login systeem moeten komen zodat niet iedereen bij mij thuis de boel kan aansturen. Is dit te doen voor een n00b en heeft iemand handige links?Mr GAmba schreef op vrijdag 26 maart 2004 @ 16:42:
[...]
Dit heb ik thuis ook. Op de pc draait een php server. Als je op een knop op de pagina klikt, wordt er een stukje php code uitgevoerd :
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 <form action="<?php echo $_SERVER['PHP_SELF']; ?>" method="post"> <input type="submit" value="vooruit" name="vooruit"> <input type="submit" value="achteruit" name="achteruit"> <input type="submit" value="links" name="links"> <input type="submit" value="rechts" name="rechts"> </form> <?php if ($_SERVER['REQUEST_METHOD'] == 'POST') { if (isSet($_POST['vooruit'])) { exec('c:\web\public\tank\vooruit.exe'); } if (isSet($_POST['achteruit'])) { exec('c:\web\public\tank\achteruit.exe'); } if (isSet($_POST['links'])) { exec('c:\web\public\tank\links.exe'); } if (isSet($_POST['rechts'])) { exec('c:\web\public\tank\rechts.exe'); } } ?>
En ik kan zeggen het werkt.
Kan ik het k8067 interface kaartje 
gewoon op de parallele poort aansluiten? Er staat:
Toepassingen : Meten van binnen- en buitentemperatuur, temperatuur in een ruimte / van toestellen doen stijgen of dalen, enz... Temperaturen in bepaalde processen in het oog houden, temperatuuruitlezing op uw website plaatsen, temperatuur van uw zwembad controleren...
Specificaties
bereik: -20°... +70°C
uitgang: 0..20mA stroomlus
conform uitgangsspanning: 10V
nauwkeurigheid: 2° van volledig bereik
1 enkele regeling
systeem met 3 draden: GND, +V en OUT
voeding: 12VDC voor 0..5V OUT / 15VDC voor 0..10V OUT
verbruik: 30mA max.
afmetingen: 55 x 35 x 15mm
En er staat een kant en klaar programmatje bij downloads van velleman met een temp. aanduiding.. Met een leuk analoog uiterlijk..
Als dat werkt ben ik al een heel end.. dan hoef ik alleen nog een proggie te vinden die om kan gaan met de lpt-interface van elektuur.. dat ik dus daar een relais op aansluit en die bestuur met het progie:
temp te laag, relais/triac om en verwarminf aan..
Iemand die de tijd heeft deze noob te helpen?
Alvast bedankt

gewoon op de parallele poort aansluiten? Er staat:
Toepassingen : Meten van binnen- en buitentemperatuur, temperatuur in een ruimte / van toestellen doen stijgen of dalen, enz... Temperaturen in bepaalde processen in het oog houden, temperatuuruitlezing op uw website plaatsen, temperatuur van uw zwembad controleren...
Specificaties
bereik: -20°... +70°C
uitgang: 0..20mA stroomlus
conform uitgangsspanning: 10V
nauwkeurigheid: 2° van volledig bereik
1 enkele regeling
systeem met 3 draden: GND, +V en OUT
voeding: 12VDC voor 0..5V OUT / 15VDC voor 0..10V OUT
verbruik: 30mA max.
afmetingen: 55 x 35 x 15mm
En er staat een kant en klaar programmatje bij downloads van velleman met een temp. aanduiding.. Met een leuk analoog uiterlijk..
Als dat werkt ben ik al een heel end.. dan hoef ik alleen nog een proggie te vinden die om kan gaan met de lpt-interface van elektuur.. dat ik dus daar een relais op aansluit en die bestuur met het progie:
temp te laag, relais/triac om en verwarminf aan..
Alvast bedankt
just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone
Leuke aanvulling voor de FAQ,
Zelf een C progsel in elkaar gemaakt, (lpt.c = source, lpt.exe = binary)
http://host.the-baboon.nl/files/Programmas/LPT-Programmas/ <-- kan downzijn (gewoon naar me site gaan effe door browsen naar downloads /programma/slpt-programmas)
Staan ook andere progsels bij, lpt.exe open je zo: lpt.exe [0-255] (hij schrijft 't na de LPT1 (0x378)
Zelf een C progsel in elkaar gemaakt, (lpt.c = source, lpt.exe = binary)
http://host.the-baboon.nl/files/Programmas/LPT-Programmas/ <-- kan downzijn (gewoon naar me site gaan effe door browsen naar downloads /programma/slpt-programmas)
Staan ook andere progsels bij, lpt.exe open je zo: lpt.exe [0-255] (hij schrijft 't na de LPT1 (0x378)
[ Voor 18% gewijzigd door Aapje op 16-07-2005 23:12 ]
Hier ook een klein voorbeeldtje van een stukje java software met een LPT interface. Deze heb ik ooit eens gebruikt voor een school opdrachtje. Het was de bedoeling om via een PT100 (temp. gevoelige weerstand die gebruikt wordt als temp. sensor). Deze software moest een ovenregeling simuleren. Dus er was ook een verwarmings element aangesloten op de LPT poort. Het is toen te tijd gebruikt onder win2k en XP. Dus er is ook een stukje software gebruikt om de LPT poort te mogen gebruiken onder deze OSén. Hoop dat jullie er iets aan hebben. Als er vragen zijn, dan lees ik het wel!Biglines schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 22:11:
Ik heb een class geschreven om makkelijker pins aan te sturen vanuit Java, misschien dat iemand er wat aan heeft:
De zip met de java file's
Het volgende, een lab apparaat stuurt meetgegevens via de ingebouwde parallelle poort naar een printer toe (oude matrix rammelbak). Nu wil ik deze gegevens direct in de computer inlezen. Mijn vraag, kan dat en welke software is daar voor geschikt.
Ik heb een kabel met aan beide kanten een 25 polige male stekker, dus ik kan het apparaat met de printerpoort verbinden, echter voordat ik dat doe en mogelijk de PC mol wil ik dus ook eerst graag weten of er nog iets moet gebeuren qua pin-out. Moet ik een kabel maken zoals die vroeger voor directe kabel verbinding gebruikt werd (http://www.nullmodem.com/LapLink.htm).
Ik heb een kabel met aan beide kanten een 25 polige male stekker, dus ik kan het apparaat met de printerpoort verbinden, echter voordat ik dat doe en mogelijk de PC mol wil ik dus ook eerst graag weten of er nog iets moet gebeuren qua pin-out. Moet ik een kabel maken zoals die vroeger voor directe kabel verbinding gebruikt werd (http://www.nullmodem.com/LapLink.htm).
"I love the smell of burning diesel in the morning. It smells like ... victory!"
Draait het op Windows? Dan maak je toch een (virtuele) printer aan op LPT1 die naar een bestand print?golfdiesel schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 16:32:
Het volgende, een lab apparaat stuurt meetgegevens via de ingebouwde parallelle poort naar een printer toe (oude matrix rammelbak). Nu wil ik deze gegevens direct in de computer inlezen. Mijn vraag, kan dat en welke software is daar voor geschikt.
Onder DOS wordt het wat moeilijker, maar ook dat is wel met een stukkie software te vangen (TSR-etje ofzo denk ik
Maar goed, ik bekijk het dan ook als Devver en niet als laborant
Laat maar

Ik dacht effe een PCgolfdiesel schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 16:32:
...een lab apparaat...

[ Voor 12% gewijzigd door RobIII op 10-05-2005 16:54 ]
There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.
Je eigen tweaker.me redirect
Over mij
nou ik ben bezig voor school om een parallele poort aan te sturen via c++.....de bedoeling is ook om een stappenmotor aan te sluiten en deze met een druk op de knop link/rechtsom te laten draaien.
ik ben geen kei in c++....en heb al veeeeel op internet gezocht. maar heeft iemand een soort standaard programma voor c++ dat onafhankelijk de d0 t/m d7 aan kan sturen.
bijvoorbeeld.
linker knop is ingedrukt.
maak d0 hoog
maak d1 hoog
maak d2 hoog
maak d3 hoog
rechterknop word ingedrukt.
maak d3 hoog
maak d2 hoog
maak d1 hoog
maak d0 hoog
iemand die mij kan helpen?
verder moeten er ook 4 pinnen ingelezen worden....hoe doe ik dat?
alvast bedankt
Gratje
ik ben geen kei in c++....en heb al veeeeel op internet gezocht. maar heeft iemand een soort standaard programma voor c++ dat onafhankelijk de d0 t/m d7 aan kan sturen.
bijvoorbeeld.
linker knop is ingedrukt.
maak d0 hoog
maak d1 hoog
maak d2 hoog
maak d3 hoog
rechterknop word ingedrukt.
maak d3 hoog
maak d2 hoog
maak d1 hoog
maak d0 hoog
iemand die mij kan helpen?
verder moeten er ook 4 pinnen ingelezen worden....hoe doe ik dat?
alvast bedankt
Gratje
ik zit nu net dus even te spelen met VC++6 maar als ik een waarde wegschrijf de de lpt en vervolgens teruglees dan blijft hij mooi 255 terug geven:Verwijderd schreef op donderdag 23 oktober 2003 @ 11:13:
[...]
Heb je inpout32.dll al geprobeerd? Er staat een link naartoe in de TS:
[...]
Op de website van die dll zijn net als in dat zip bestand nuttige code voorbeelden te vinden. Zie bijvoorbeeld:
Parallelle poort interface voor Borland C Compiler
code:
beetje troep (hopelijk begrijpelijk) 1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
| //--------------------------------------------------------------------------- #include <stdio.h> #include <conio.h> #include <windows.h> #include <vcl.h> #pragma hdrstop #include "Unit1.h" //--------------------------------------------------------------------------- #pragma package(smart_init) #pragma resource "*.dfm" TForm1 *Form1; //--------------------------------------------------------------------------- __fastcall TForm1::TForm1(TComponent* Owner) : TForm(Owner) { } //--------------------------------------------------------------------------- void __fastcall TForm1::Button1Click(TObject *Sender) { /* Definitions in the build of inpout32.dll are: */ /* short _stdcall Inp32(short PortAddress); */ /* void _stdcall Out32(short PortAddress, short data); */ /* prototype (function typedef) for DLL function Inp32: */ typedef short _stdcall (*inpfuncPtr)(short portaddr); typedef void _stdcall (*oupfuncPtr)(short portaddr, short datum); int main(void); { HINSTANCE hLib; inpfuncPtr inp32; oupfuncPtr oup32; short x; int i; /* Load the library */ hLib = LoadLibrary("inpout32.dll"); Memo1->Lines->Add("inpout32.dll wordt geladen"); if (hLib == NULL) { Memo1->Lines->Add("LoadLibrary Failed."); } /* get the address of the function */ inp32 = (inpfuncPtr) GetProcAddress(hLib, "Inp32"); if (inp32 == NULL) { Memo1->Lines->Add("GetProcAddress for Inp32 Failed.\n"); //return -1; } oup32 = (oupfuncPtr) GetProcAddress(hLib, "Out32"); if (oup32 == NULL) { Memo1->Lines->Add("GetProcAddress for Oup32 Failed.\n"); //return -1; } /***************************************************************/ /* now test the functions */ /* Try to read 0x378..0x37F, LPT1: */ for (i=0x378; (i<0x380); i++) { x = (inp32)(i); Memo1->Lines->Add("port read "+ IntToHex(i,0) + " " + x); //printf("port read (%04X)= %04X\n",i,x); } /***** Write the data register */ i=0x378; x=0x77; (oup32)(i,x); printf("port write to 0x%X, datum=0x%2X\n" ,i ,x); /***** And read back to verify */ x = (inp32)(i); printf("port read (%04X)= %04X\n",i,x); /***** One more time, different value */ i=0x3BC; x=0xA0; (oup32)(i,x); Memo1->Lines->Add("dit wordt naar de lpt geschreven "+ IntToHex(i,0) + " " + x); /***** And read back to verify */ x = (inp32)(i); Memo1->Lines->Add("en de controle meuk "+ IntToHex(i,0) + " " + x); //FreeLibrary(hLib); } } //--------------------------------------------------------------------------- |
dit is een gemodificeerd voorbeeld van http://www.hytherion.com/beattidp/comput/pport/test.c
[ Voor 6% gewijzigd door hilbren op 15-05-2005 12:28 ]
IK hoop dat mensen hier op kunnen reageren, ik moet de parallele poort inlezen.
als pin 15 hoog word, moeten pin 10,11,12 en 13 ingelezen worden.
is dit mogelijk? en heeft iemand hier de C++ van of zoiets??
zou heel fijn zijn......heb het snel nodig.
Verwijderd
Ik denk dat script requests niet toegestaan zijn vriendGratje schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 14:39:
IK hoop dat mensen hier op kunnen reageren, ik moet de parallele poort inlezen.
Je zoe eens kunnen gaan googlen naar manieren om met C++ de poort aan te sturen.. Je komt er dan snel genoeg achter of wat jij wil kan..
Ik ben nu al ruim een half uur aan het zoeken, maar kan geen bevestiging vinden...
Kan je (onder windows xp) de strobe gebruiken als een aan/uit uitgang, voor bijvoorbeeld een simpele led.
Ik zit namelijk met een idee, om voorop mijn kast een rondje te doen van leds, en kom uit op dat ik 12 aansluitingen nodig heb.
Nu heb je 8 datalijnen en 4 controllijnen, maar van die controllijnen weet ik niet of je de strobe direct kan aansturen.
Kan je (onder windows xp) de strobe gebruiken als een aan/uit uitgang, voor bijvoorbeeld een simpele led.
Ik zit namelijk met een idee, om voorop mijn kast een rondje te doen van leds, en kom uit op dat ik 12 aansluitingen nodig heb.
Nu heb je 8 datalijnen en 4 controllijnen, maar van die controllijnen weet ik niet of je de strobe direct kan aansturen.
Verwijderd
hallo mede tweakers 
ik heb een probleempje! ik wil graag een 5v motortje aansluiten via de LTP poort.
nou zit het zo... de afbeelding in de faq is weg!
ik wil dus via een 2-polig relais de hele meuk aanstuuren. maar hoe dit precies werkt is mij eigenlijk volkomen onduidelijk.
zou iemmand mijn schakeling even kunnen checken? er zit ergens iets fout, maar wat weet ik niet. k'heb al aardig wat zitten solderen, tot nu toe heeft het alleen wat geluidjes uit het relais opgelevert en een motortje die constant aan staat

greets
ik heb een probleempje! ik wil graag een 5v motortje aansluiten via de LTP poort.
nou zit het zo... de afbeelding in de faq is weg!
ik wil dus via een 2-polig relais de hele meuk aanstuuren. maar hoe dit precies werkt is mij eigenlijk volkomen onduidelijk.
zou iemmand mijn schakeling even kunnen checken? er zit ergens iets fout, maar wat weet ik niet. k'heb al aardig wat zitten solderen, tot nu toe heeft het alleen wat geluidjes uit het relais opgelevert en een motortje die constant aan staat

greets
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2005 22:36 ]
Verwijderd
Ik denk dat er al iets niet pluis met de aansluiting van de motor zitten op de zelfde polen niet?
zo te zien is je poort 25 ground, dan moet je deze ook op dezelfde ground aansluiten als je ULN2003, anders werkt het zowieso niet...
Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?
Verwijderd
ok, zat wat in, heb ik gedaan, helaas is er niets veranderd 
ik denk dat er iets fout is met'de aansluiting van het relais.
ik heb nu de -5v (zwarte molex kabeltje) over...lijkt me dat ik die ergens aan moet hangen...
[EDIT]
even hoe de schakeling er nu bij staat:
ik denk dat er iets fout is met'de aansluiting van het relais.
ik heb nu de -5v (zwarte molex kabeltje) over...lijkt me dat ik die ergens aan moet hangen...
[EDIT]
even hoe de schakeling er nu bij staat:

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2005 23:05 ]
het is dus geen stappenmotor, maar dat maakt niet uit.Verwijderd schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 23:47:
oooowh, is er nou niemand die dat plaatje uit de faq heeft? k'ben nu al 3 dage aan het kutten met dit en het schiet maar niet op...
Ik neem aan dat de draairichting omkeert als je de polen verwisselt.
Je kan je motortje rechtstreeks aan de uln hangen, want 5 volt kan die wel aan.
Verwijderd
Ik krijg deze foutmelding als ik een programma wil draaien in c++ borland builder
raar want vroeger had ik deze foutmelding niet, de programma's waren oefeningen voor in school, en waren dus correct
raar want vroeger had ik deze foutmelding niet, de programma's waren oefeningen voor in school, en waren dus correct
http://www.google.com/search?hl=en&q=c0000025+borland en http://groups-beta.google...ff=1&safe=off&sa=N&tab=wgVerwijderd schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 16:11:
Ik krijg deze foutmelding als ik een programma wil draaien in c++ borland builder
[afbeelding]
Volgens mij werkte je vroeger op een W9X platform en nu op een NT platform? En je spreekt de parallele poort "rechtstreeks" aan vanuit je app? Voila! Je probleemc0000025
STATUS_NONCONTINUABLE_EXCEPTION:
--------
EXCEPTION_NONCONTINUABLE_EXCEPTION
The thread attempted to continue execution after a noncontinuable
exception occurred.
[ Voor 49% gewijzigd door RobIII op 27-07-2005 16:16 ]
There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.
Je eigen tweaker.me redirect
Over mij
@mi hoen
Waarom heb je jezelf niet ene hoop moeite bespaard en een h-brug gemaakt? is veel simpeler
Als het gaat om het idee dat je dan 2 datalijnen gebruikt kan je de ene lijn ook met een inverter aan de andere hangen, dan doet het hetzelfde als wat je nu hebt, maar met die 2 lijnen kan hij ook uit en op rem
Waarom heb je jezelf niet ene hoop moeite bespaard en een h-brug gemaakt? is veel simpeler
Als het gaat om het idee dat je dan 2 datalijnen gebruikt kan je de ene lijn ook met een inverter aan de andere hangen, dan doet het hetzelfde als wat je nu hebt, maar met die 2 lijnen kan hij ook uit en op rem
Verwijderd
Weet er iemand een programmatje om de beats, de puls van je muziek die je aan het afspelen bent op je pc, te sturen via de parallelle poort en zo via 8 leds de puls van de muziek weer te geven.
Een beetje zoals hier... http://jamesclar.com/product/2003/pkemeter/index.html
thanks
Een beetje zoals hier... http://jamesclar.com/product/2003/pkemeter/index.html
thanks
@Varissle, er is een plugin voor winamp die sound levels naar je printerpoort stuurt en dan kan je met hetzelfde schema als voor de cpu load meter die leds aansturen.
Verwijderd
Maak maar 200 eur op m'n rekening over, dan koop ik zo'n futurlec bordje uit je vorige topic incl een temperatuur / vochtigheids sensor , LCD en triacbordje en dat stuur ik dan geprogrameert naar je toe.roborobbie schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 23:59:
....
Alvast bedankt
Kan standalone werken en de diverse schakelpunten kun je via de serieele poort van je PC instellen.
Op het LCD krijg je de temperatuur / vochtigheid en of de ventilator & verwarming aan of uit is te zien.
Verwijderd
en waar vind je die plugin, heb je een link. Of een naam ofzoSA007 schreef op maandag 12 september 2005 @ 23:02:
@Varissle, er is een plugin voor winamp die sound levels naar je printerpoort stuurt en dan kan je met hetzelfde schema als voor de cpu load meter die leds aansturen.
Verwijderd
Heb het volgende gemaakt:
8 kleine plexi plaatjes met eronder een led. Die leds worden gestuurd via de parallelle poort. Met programmatje's kun je de leds aansturen.
Zo is er een plugin voor winamp om de leds te laten reageren op de muziek
Er is ook een cpu activity meter.
Resultaat op: http://users.telenet.be/vanryssel/Steven/PKE%20Meter/
8 kleine plexi plaatjes met eronder een led. Die leds worden gestuurd via de parallelle poort. Met programmatje's kun je de leds aansturen.
Zo is er een plugin voor winamp om de leds te laten reageren op de muziek
Er is ook een cpu activity meter.
Resultaat op: http://users.telenet.be/vanryssel/Steven/PKE%20Meter/
Leuk gemaakt! Wat voor dll heb je gebruikt in je software om je meter te laten reageren op CPU activity? In welke taal heb je verder het programma geschreven?
Verwijderd
http://www.winamp.com/plugins/details.php?id=85973
het programma voor de cpu activity meter staat in het begin van dit topic
het programma voor de cpu activity meter staat in het begin van dit topic
Gisteren ook effe bezig geweest, vond dat winamp idee wel grappig : )
http://www.the-baboon.nl/files/Video/Naamloos_0003.wmv
met deze winamp plugin op XP (v2..)
http://www.discolitez.com/download.shtml
Eerst rig opzetten, die zo instellen dat ie op bepaalde tonen reageert en dan de lpt poort instellen
http://www.the-baboon.nl/files/Video/Naamloos_0003.wmv
met deze winamp plugin op XP (v2..)
http://www.discolitez.com/download.shtml
Eerst rig opzetten, die zo instellen dat ie op bepaalde tonen reageert en dan de lpt poort instellen
Verwijderd
hallo, ik zou nu ook willen beginnen testen met de parralle poort
maar ik wil extra voorzichtig zijn met mijn eigen pc
daarom zou ik willen met een oude pc (waar ik makkelijk kan aangraken) werken
mijn vraag is nu welke pc dat zou moeten zijn omdat ik nog visual basic op zou kunnen draaien
groeten bart
maar ik wil extra voorzichtig zijn met mijn eigen pc
daarom zou ik willen met een oude pc (waar ik makkelijk kan aangraken) werken
mijn vraag is nu welke pc dat zou moeten zijn omdat ik nog visual basic op zou kunnen draaien
groeten bart
Visual Basic 6 draaide vroeger prima op mijn P120 die ik toen had.
Verwijderd
Ben halverwege maar zo ff gaan replyen maar DTMF tonen uitlezen kun je het makkelijksteVerwijderd schreef op vrijdag 26 september 2003 @ 09:06:
Even wat leuke details over mijn schakeling: Ik heb een MT8870 DTMF decoder via wat telefoonspul aan mijn printerpoort hangen. Doel is om nummerweergave op de PC te krijgen. Hiermee wil ik een aantal zaken doen:
1) Weergave op TV wie er belt, onbekende nummers worden met omgekeerd zoeken uit de telefoongids gehaald. (de TV heeft al meerdere functies voor de aangesloten PC)
2) Anti-telemarketeer actie. Telemarketeers sturen als kenmerk hun nummer niet mee. Dan neemt een voice modem de lijn op en gaat die telemarketeer lastig vallen met berichten als 'druk nogmaals de 1 om door te gaan' en uiteindelijk mogen ze dan wat inspreken dat rechtstreeks op mijn website gepubliceerd gaat worden! hahaaha dat gaat lachen worden!
3) Voice response systeem voor remote control van van alles en nog wat. Bijvoorbeeld als ik met mijn GSM bel en er na 5x niet is opgepakt dan kom ik in dat systeem. Kan ik bijvoorbeeld de video inprogrammeren of de verwarming aan doen.
Tzt als het allemaal af is dan post ik wel details en heel veel info zodat iedereen het dan eenvoudig na kan gaan maken.
Voorlopig is het nummer geregeld niet compleet omdat de nummers te snel achter elkaar binnenkomen. Pollen wil dus niet! En inderdaad bestaande drivers die interupt gebruiken zijn niet freeware en dus geen optie. Dus zelf maken!
Mijn systeem draait overigens Windows XP Embedded!
met een microcontroller doen welke je aan de seriele poort (ofzo) hangt.
mocht je al meerdere RS-232 apparaten hebben dan zou je de microconoller natuurlijk ook gewoon ff aan de LPT poort kunnen hangen. de snelheid zal dan wel niet zo heel hoog worden maar dat boeid je toch niet. (voor 10 cijfers tjes) het polling vanuit VB of wat dan ook komt dan weer snel in beeld
Walter
Verwijderd
Heb hier een raar probleempje. Mischien zie ik iets over het hoofd maar ik wil het toch even hier vragen.
Ik ben bezig met een CPU meter. Niet lastig aangezien volgens deze goeie FAQ elke datapint (8bits) op 0v of 5v kan gezet worden.
Wanneer ik de code (Out Val(888), 0) uitvoer mbv de DLL file die is hier staat dan gaan niet alle databits op 0? er staan er zelf een boel gewoon standaard aan. Doe ik iets fout of is iets mis met mijn instellingen?
als ik deze code uitvoer zou toch elke databit 0v moeten geven op alle poorten? sommige gaan idd naar 0 maar sommige gaan naar -/+ 5 (ik heb een aantal -5v waardes maar dat is denk ik meer omdat ik sommige draden niet goed heb zitten)
Ik ben bezig met een CPU meter. Niet lastig aangezien volgens deze goeie FAQ elke datapint (8bits) op 0v of 5v kan gezet worden.
Wanneer ik de code (Out Val(888), 0) uitvoer mbv de DLL file die is hier staat dan gaan niet alle databits op 0? er staan er zelf een boel gewoon standaard aan. Doe ik iets fout of is iets mis met mijn instellingen?
als ik deze code uitvoer zou toch elke databit 0v moeten geven op alle poorten? sommige gaan idd naar 0 maar sommige gaan naar -/+ 5 (ik heb een aantal -5v waardes maar dat is denk ik meer omdat ik sommige draden niet goed heb zitten)
Verwijderd
-5 uit een parallele poort kan sowieso niet. Weet je zeker dat je poort niet opgeblazen is?
Verwijderd
Altijd mogelijk maar onwaarschijnlijk aangezien ik hier meerdere pc's heb en ze geven allemaal dezelfde led status met die code. Als ik alles op uit zet via die code geeft de LPT poort nog steeds 5 databits een +5

Start eens met een oud DOS floppy met GWBASIC en doe dan nog eens de OUT &H888.x om te zien als het aan de DLL ligt
Verwijderd
Zal ik eens uitproberen. In de tussentijd, hebben de bios instellingen (EPP/ECP enzo) invloed op de werking van de LPT poort met betrekking op deze vraag?
jaVerwijderd schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 20:38:
Zal ik eens uitproberen. In de tussentijd, hebben de bios instellingen (EPP/ECP enzo) invloed op de werking van de LPT poort met betrekking op deze vraag?
Verwijderd
Hoi,
Ik ben bezig voor eigen project.
En ik wil het graag de parallelpoort hiervoor gebruiken en ben bekend met java.
Mijn vraag is hoe ik een waterpomp via parallel poort kan besturen en de benodigde codes. zou iemand kunnen helpen.
Alvast bedankt,
Mijn vraag is hoe ik een waterpomp via parallel poort kan besturen en de benodigde codes. zou iemand kunnen helpen.
Alvast bedankt,
Aansluit schema: hierVerwijderd schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 10:08:
Hoi,
Alvast bedankt,
Programma voorbeeld: hier (2 seconden zoeken @ Google)
Halle Forumgangers,
Ik was via google op dit onderwerp gekomen en ik raakte geintereseerd en ben aan de slag gegaan met wat probeersels maar leide tot niks.
Zouden jullie kunnen helpen met deze vraagjes:
*2 Relais aansturen (los van elkaar)
ik begreep dat je daar een thysistor voornodig had ivm te weinig stroomsterkte
*ik heb ook wel eens met visual basic geromeld en wil een programmatje maken met knopjes die de twee relais aan sturen
Zou iemand mij op weg kunnen sturen met functie van VB met de parallel port en welke aansluitingen ik op de port nodig heb om aan te sturen.
Bedankt! Groetjes
Ik was via google op dit onderwerp gekomen en ik raakte geintereseerd en ben aan de slag gegaan met wat probeersels maar leide tot niks.
Zouden jullie kunnen helpen met deze vraagjes:
*2 Relais aansturen (los van elkaar)
ik begreep dat je daar een thysistor voornodig had ivm te weinig stroomsterkte
*ik heb ook wel eens met visual basic geromeld en wil een programmatje maken met knopjes die de twee relais aan sturen
Zou iemand mij op weg kunnen sturen met functie van VB met de parallel port en welke aansluitingen ik op de port nodig heb om aan te sturen.
Bedankt! Groetjes
Transistoren heb je nodig om een relais aan te sturen.....
Niet bekend met Windows Basic maar onder DOS is het met Turbo Basic of GW-Basic voor de 1e printerpoort OUT &H888.xx waar xx het decimale getal in binair op de 8 datalinen van de poort laat zien.
Zal je gebruik maken van D0 en D1 om de relais te sturen:
0 = alles uit
1 = D0 aan en D1 uit
2 = D0 uit en D1 aan
3 = D0 en D1 aan
Niet bekend met Windows Basic maar onder DOS is het met Turbo Basic of GW-Basic voor de 1e printerpoort OUT &H888.xx waar xx het decimale getal in binair op de 8 datalinen van de poort laat zien.
0 = alles uit
1 = D0 aan en D1 uit
2 = D0 uit en D1 aan
3 = D0 en D1 aan
Verwijderd
Om te experimenteren met het Hoog/Laag maken van datapinnen van de printerpoort in windows ,
kan je het beste PARMON gebruiken.
Als je hardware hiermee goed werkt kan je uiteraard je eigen tool schijven in bijv Visual Basic.

In de onderstaande plaatje kan je goed zien welke pinnen je kan gebruiken,
in dit geval 2 van de blauwe pinnen. ( Bijv Pin D0 en D1 )

Je kan tegenwoordig ook al een kant en klare PARALLEL PORT RELAY BOARD kopen
Als je hardware hiermee goed werkt kan je uiteraard je eigen tool schijven in bijv Visual Basic.

[ Voor 181% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2009 01:25 ]
Dit staat nog in CM omdat het gemaakt is toen EL nog niet bestond. Ik heb 'm bij deze alsnog naar EL gemoved
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
Ik heb diverse programma's gevonden om de parallel port te monitoren maar alles werkt niet. (windows 7 64BIt) dus ik ga vanavond een oude laptop met windows xp gebruiken.
Zou iemand nog wat meer over het aansluiten van de relais op de parallel port willen vertel.
Bedankt jongens!
Zou iemand nog wat meer over het aansluiten van de relais op de parallel port willen vertel.
Bedankt jongens!
Verwijderd schreef op woensdag 22 april 2009 @ 00:54:
Om te experimenteren met het Hoog/Laag maken van datapinnen van de printerpoort in windows ,
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik heb nog eens uitgebreid geprobeerd:memphis schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 23:02:
Transistoren heb je nodig om een relais aan te sturen.....
0 = alles uit
1 = D0 aan en D1 uit
2 = D0 uit en D1 aan
3 = D0 en D1 aan
Ik heb een klemmenstrook met alle 25 aders er op aangesloten zodat ik handig kan proberen en doormeten.
en heb ik gezien dat er diverse spanningen lopen van 1,25 tot 5 V(4,9v)
De software kant heb ik alle programma's aan de praat gekregen op windows 2003 server.
PARMON Werkt maar wat ik ook probeer met andere tools ik krijg geen verschil en links onder waaren er een aantal groen en de rest rood. het zou volgens het programma gaan over iets met Low en High kan iemand hier wat meer over vertellen.
Kan iemand aangeven welke aders ik kan schakelen met software om uiteindelijk mijn schakeling verder te maken.
Bedankt voor jullie hulp.
@dennisbest85, ga eens het begin van dit topic eens goed doorlezen, alle vragen die je stelt staan daat letterlijk beantwoord:
- Hoe je een relais aansluit
- Welke pinnen uitgangen zijn en welke ingangen en welke aarde (ground)
- Hoe je die moet adresseren, hoe je het in software gebruikt...
Hoe je een relais aansluit:SA007 schreef op woensdag 22 april 2009 @ 23:18:
@dennisbest85, ga eens het begin van dit topic eens goed doorlezen, alle vragen die je stelt staan daat letterlijk beantwoord:
Je gebruik 9(D7) en 25(ground)
dat snap ik maar met het aansturen(adresseren) kom ik niet helamaal uit en krijg geen verschil als ik met parmon kijk
Verwijderd
Ik weet niet welke andere tools je gebruikt, maar bij veel andere tools om de parallel poort te monitoren
moet je eerst een driver instaleren. Bij Parmon hoeft dit dus niet en is dus betrouwbaarder.
Je hebt denk ik wel gezien dat je in Parmon op de rode/groene rondjes kan klikken om een pin
hoog(rood) / laag(groen) te maken .
Het gaat in jou geval om de 8 pinnen rechts boven BEHALVE de meest rechtse. (Strobe)
De blauwe pinnen in dit plaatje dus
Deze corresponderen dan weer met de bovenste regel in parmon die begint met 378.
Als je wil meten of een pin hoog/laag is doe je dat bijvoorbeeld tussen Pin2(Data0) en Pin25(Ground)
Als de pin hoog is meet je ~5v, is hij laag meet je 0v .
Een schema om één relais aan te sturen zou er bijvoorbeeld zo uit kunnen zien.

Nu heb je genoeg informatie om aan de slag te gaan.
moet je eerst een driver instaleren. Bij Parmon hoeft dit dus niet en is dus betrouwbaarder.
Je hebt denk ik wel gezien dat je in Parmon op de rode/groene rondjes kan klikken om een pin
Het gaat in jou geval om de 8 pinnen rechts boven BEHALVE de meest rechtse. (Strobe)
Deze corresponderen dan weer met de bovenste regel in parmon die begint met 378.
Als je wil meten of een pin hoog/laag is doe je dat bijvoorbeeld tussen Pin2(Data0) en Pin25(Ground)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2009 03:08 ]
Thx je hebt me helemaal geholpen. Thx allemaal!Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 03:04:
Ik weet niet welke andere tools je gebruikt, maar bij veel andere tools om de parallel poort te monitoren
[afbeelding]
Sorry heb als nog een vraag.
Ik heb een transistor en weerstand nodig die voor de transistor zit.
Transistor: Hier klikken
Heb ook nog thuis kleine transistors liggen maar weet niet of ik die ook kan gebruiken.
En hoeveel ohm weerstand heb ik nodig voor "4k7"
een relais van 5 volt heb ik algevonden.
Bedankt voor jullie hulp
Ik heb een transistor en weerstand nodig die voor de transistor zit.
Transistor: Hier klikken
Heb ook nog thuis kleine transistors liggen maar weet niet of ik die ook kan gebruiken.
En hoeveel ohm weerstand heb ik nodig voor "4k7"
een relais van 5 volt heb ik algevonden.
Bedankt voor jullie hulp
@dennisbest85
Het conrad linkje werkt niet, bij het product zit een knopje 'directe productlink' waarbij een link komt die je wel kan plakken.
Het lijkt erop dat je een BC547 zocht.
De BC547 is gewoon een general purpose (generiek gebruik) NPN tranistor, deze zijn er verschillende duizenden. In principe is elke NPN tranistor welke genoeg vermogen kan schakelen voor je relais genoeg.
4k7 is het aantal Ohm's. een nummer-letter-nummer betekend eigenlijk nummer,nummer lettere-einheid.
4k7 wordt dan 4,7 kOhm.
Voor zo iets dergelijks maakt deze waarde niet zo heel veel uit, alles tussen de 1 en 10 kOhm is eigenlijk prima.
Je relais hoeft geen 5V te zijn, het kan elke spanning zijn, zolang je deze spanning maar hebt in je schema en de spanning niet hoger is dan je transistor aankan.
Die 5v mag ook 12 of 24 zijn als je de spanning hebt.
Het conrad linkje werkt niet, bij het product zit een knopje 'directe productlink' waarbij een link komt die je wel kan plakken.
De BC547 is gewoon een general purpose (generiek gebruik) NPN tranistor, deze zijn er verschillende duizenden. In principe is elke NPN tranistor welke genoeg vermogen kan schakelen voor je relais genoeg.
4k7 is het aantal Ohm's. een nummer-letter-nummer betekend eigenlijk nummer,nummer lettere-einheid.
4k7 wordt dan 4,7 kOhm.
Voor zo iets dergelijks maakt deze waarde niet zo heel veel uit, alles tussen de 1 en 10 kOhm is eigenlijk prima.
Je relais hoeft geen 5V te zijn, het kan elke spanning zijn, zolang je deze spanning maar hebt in je schema en de spanning niet hoger is dan je transistor aankan.
Bedankt. Ik ga weer aan de slag. Groetjes!SA007 schreef op zondag 26 april 2009 @ 11:57:
@dennisbest85
4k7 wordt dan 4,7 kOhm.
[EDIT] Removed

[ Voor 7% gewijzigd door dennisbest85 op 26-04-2009 14:37 ]
Ik probeer in visual basic 2008 expres edition, werkend onder xp service pack 2 met in de sytem directory het dll bestand zoals aangegeven in de how to de input poorten uit te lezen. Hiervoor heb ik het volgend gedaan:
Een nieuwe .exe gemaakt, daarin een module gemaakt en daar de aangegeven code geplaatst, vervolgens in form1 de volgende code geplakt (ook zoals aangegeven):
Public Class Form1
Private Sub Form1_Load(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load
End Sub
Function GetStatus() As Long
GetStatus = Inp Val(889)
End Function
End Class
echter krijg in nu de volgende foutmeldingingen:
Error 1 Argument not specified for parameter 'PortAddress' of 'Declare Ansi Function Inp Lib "inpout32.dll" Alias "Inp32" (PortAddress As Integer) As Integer'. C:\Documents and Settings\Huub\Local Settings\Application Data\Temporary Projects\WindowsApplication1\Form1.vb 7 17 WindowsApplication1
En:
Error 2 End of statement expected. C:\Documents and Settings\Huub\Local Settings\Application Data\Temporary Projects\WindowsApplication1\Form1.vb 7 21 WindowsApplication1
Ik ben nog maar net begonnen met visual basic, en ik kom er echt niet meer uit, kan iemand mij helpen?
Een nieuwe .exe gemaakt, daarin een module gemaakt en daar de aangegeven code geplaatst, vervolgens in form1 de volgende code geplakt (ook zoals aangegeven):
Public Class Form1
Private Sub Form1_Load(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load
End Sub
Function GetStatus() As Long
GetStatus = Inp Val(889)
End Function
End Class
echter krijg in nu de volgende foutmeldingingen:
Error 1 Argument not specified for parameter 'PortAddress' of 'Declare Ansi Function Inp Lib "inpout32.dll" Alias "Inp32" (PortAddress As Integer) As Integer'. C:\Documents and Settings\Huub\Local Settings\Application Data\Temporary Projects\WindowsApplication1\Form1.vb 7 17 WindowsApplication1
En:
Error 2 End of statement expected. C:\Documents and Settings\Huub\Local Settings\Application Data\Temporary Projects\WindowsApplication1\Form1.vb 7 21 WindowsApplication1
Ik ben nog maar net begonnen met visual basic, en ik kom er echt niet meer uit, kan iemand mij helpen?