[EL] Broedmachine

Pagina: 1
Acties:
  • 13.980 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-06 12:04
Ik wil een broedmachine maken voor kuikens, I/O : input=ei output=kip

"wat was er eerder: de kipAfbeeldingslocatie: http://ans.exto.nl/gallery/dbimages/17/17-o-3740.jpg

of het eiAfbeeldingslocatie: http://www.nachttopf.de/cards/ei.jpg"

nu kun je die dingen wel kant-en-klaar kopen maar je kunt ze ook zelf maken, computergestuurd.
Afbeeldingslocatie: http://www.wyandotte.nl/broedmachine.jpg

Dit moet hij kunnen:

- temperatuur en luchtvochtigheid registreren en controleren/regelen.
- de eieren automatisch draaien
- met webcam de eieren bekijken
- misschien via internet de temperatuur volgen?

Een broedmachine is een kist waarin een verwarmingselement zit, een temperatuur en hygro sensor en een ventilator.

de verwarming zorgt ervoor dat de temp. hoog genoeg blijft en dat het water verdampt. De lucht moet vochtig zijn om de eieren "zacht" te houden. Gebeurt dit niet dan kunnen de kuikens niet door hun ei heen prikken en stikken ze....

De eieren moeten gedraaid worden zodat het luchtkamertje zich kan ontwikkelen, dit moet minstens drie keer per dag gebeuren.

Voor een gelijkmatige verwarming, en de afvoer van vochtige lucht is een ventilator nodig die aanslaat als de temp, of luchtvochtigheid naar beneden moet.

Nu kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die al eens een projectje hebben gemaakt met temperatuur regeling enzo. Ik wil hun dan ook vragen op dit topic te reageren en mij op weg te helpen met programmatuur en hardware die hierbij nodig zijn.

Bij Conrad hebben ze veel spullen maar ik heb geen idee wat ik het beste kan gebruiken, een usb-regelbord, of parallel. Verwarmingsdraad wordt veel gebruikt in broedmachines.

Is het wellicht veel simpelere te maken, zijn er al apparaatjes voor het meten en regelen van hygro,temp?

Edit:

We zijn ondertussen al zover dat het regelen en meten moet gebeuren met een microcontroller, ofwel PIC .

Het regelen van de temperatuur is een crime, dit moet zo precies gebeuren, dat er veel werk bij komt kijken.
Als je het met een relais doet en je stelt de software van de pic te precies in, blijft het relais aan en uit gaan en is deze snel versleten. Minder precies is ook niet goed want dan kan de temp. teveel schommelen.

Als hygrometer hebben we nog niet echt de goede te pakken, weet iemand een goede manier om hygro te meten met een PIC, dus uitlezen met computer?

Rob Campman (roborobbie)

[ Voor 28% gewijzigd door roborobbie op 18-03-2005 21:17 ]

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-04 10:35

TRG

Technotium99-m

Hmz, leuk project. Ik neem aan dat je een PC gaat gebruiken voor het regelen van alles (simpel systeempje - paar honderd megahertz met USB is voldoende). Met de kennis die ik heb zou ik het als volgt doen:

- temperatuur en luchtvochtigheid registreren en controleren/regelen.
--> Goede temp. en luchtvochtigheid sensors die de verandering in voltages / weerstandsveranderingen weergeven. Deze veranderingen via de allergoedkoopste DAQ (data acquisitie kaart) uitlezen (in combinatie met de brug van Wheatstone ofzo). Je hebt deze dingen al vanaf enkele tientjes met USB verbinding. De aquisitietijd hoeft niet snel te zijn (lijkt me dat 1 x per 30 sec. genoeg is).

- de eieren automatisch draaien
--> Eventueel hetzelfde DAQ kaartje wat een printje aanstuurt met een motortje - of misschien zelfs wel direct een motortje. De mechanische oplossing hangt af van de manier waarop je de eieren wil draaien.

- met webcam de eieren bekijken
--> je simpele PC wordt verbonden met een webcam - deze maakt elke 10 sec een foto ofzo.

- misschien via internet de temperatuur volgen?
--> de gemaakte foto wordt in een public_html mapje van een webservertje gezet - en is zo meteen voor het gehele internet beschikbaar.

Al met al redelijk simpel te maken. Een klein stukje programmeerwerk zal alles aan jou precieze wensen aanpassen. Indien je het programmeren zelf niet kunt - probeer dan eens een oude versie van LABVIEW - dat is met een paar uurtjes voor iedereen wel goed te doen.

suc6

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
bedankt voor de reply, ik denk dat ik inderdaad zo een programmatje nodig heb daar ik nul programmeerkennis heb.

voor het omkeren heb ik al een complete kit gevonden met motortje, de enige vraag hierover is nu nog: hoe ga ik het motortje aansturen?

Voor de temp en hygrometer, welke moet ik kopen? ze mogen best wat kosten en moeten zeer precies zijn.

De ventilator heeft weinig eisen denk ik, al moet deze wel aangestuurd worden dus is 12 volt beter dan 230 volt denk ik..pc-ventilatortje?

de verwarming moet denk ik een verwarmingsdraadje worden of een warmhoudplaatje, hij moet ook precies zijn, ik wil de kuikens niet gelijk opbakken ;)

ik bedoelde met een webinterface, een soort site waarop ik de temp, hygro, foto's van webcam of eventueel live, en draaiing van eieren log. En eventueel kan aansturen.. Of kan men dan via internet mijn kuikens vermoorden: temperatuur omhoog gooien tot 180 graden?

ik wil graag de onderdelen gaan kopen, waar kan ik dat het beste doen, wat voor i/o bord is goed genoeg. Bedenk hierbij dat ik wel wat soldeerervaring heb maar geen idee welk daq kaartje ik moet hebben..

Ik kan niet wachten met het bouwen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-04 10:35

TRG

Technotium99-m

http://www.labjack.com/labjack_u12.html

Afbeeldingslocatie: http://www.labjack.com/images/lju12_250.jpg

Op een kastje als deze kan je in principe al je apparatuur aansluiten. Zaken zoals de verwarming en derg. zul je via een relais moeten aansturen lijkt me. Nadeel van een product als deze is dat de drivero / functionaliteit ndersteuning niet 100% is. Met 0 programmeer ervaring zul je het nog knap lastig krijgen - maar misschien zit er wel onzettend goede software bij :)

Qua sensors en derg. zul je gewoon op onderzoek uit moeten. Genoeg te krijgen iig.

[ Voor 9% gewijzigd door TRG op 14-03-2005 16:54 ]

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-06 15:02
Ik dacht al dat ik ooit zoiets had gezien:
http://www.velleman.be/Downloads/0/Manual_K8000.pdf

Is een interfacekaart die je op de lpt aan kunt sluiten. Over het algemeen is dat (volgens mij) iets makkelijker dan werken met usb. Als ik het zo snel bekijk moet je hem alleen wel zel in elkaar zetten (velleman levert bouwdozen).

Maar dan heb je ook iets waarop je vanalles kunt aansluiten. Dan hoef je alleen nog te zorgen dat je een aantal sensoren vindt die binnen de specificaties van de aansluitingen kunnen werken en die kallibreren (<--of hoe spel je zoiets) om de imput voor elkaar te krijgen.

Het lijkt me wel dat je zelf zult moeten programmeren om van de gegevens die je van de sensoren krijgt iets zinnigs te maken, vaak is het alleen een weerstand die wordt verhoogd of verlaagd (analoog). Je kunt ook een microcontroller gebruiken om de informatie van de sensor naar een digitaal signaal om te zetten en die naar een i/o van de lpt sturen. Maar dat is dus ook wat deze kaart voor je kan doen.

De kaart heeft dus 4 analoge ingangen en 9 analoge uitgangen. Volgens mij zou je met de uitgangen ook wel een relais aan kunnen sturen voor b.v het draaien van de eieren, het aanzetten van verwarming voor de lucht en het aanzetten van de verwarming van het water (luchtvochtigheid?)

Op de ingangen zet je dus gewoon de sensors. Welke sensor precies kun je het beste even bij een electronica speciaalzaak vragen (of iemand anders die er echt verstand van heeft).

Hoe je dit hele zwikkie in een schema vertaald ed. weet ik ook niet, ben niet zo'n grote held in electrotechniek en mijn poging van 2 jaar terug om er wat mee te doen heb ik al opgegeven.

De webcam kun je gewoon op een usb aansluiten lijkt me en als je toch de software schrijft kun je de tems in een database plaatsen. Die kan dan weer door php op de site worden uitgelezen en getoon.

Omdat de temperatuur in de buurt van de broedmachine iets hoger is kun je waarschijnlijk het beste gaan voor een phase change koeling en vergeet natuurlijk niet de window mod :P

Deze link weet ik nog van toen ik een beetje aan het expirimenteren was: http://www.circuitsonline.net/
Daar is misschien wel wat info te vinden die je kunt gebruiken maar vergeet niet hier te posten met je vorderingen, ik ben toch wel nieuwschierig geworden!

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
Het schijnt toch wel lastig te worden als ik geen programmeerkennis heb, zijn er geen standaard programmas die de poorten aansturen.. dus als ik poort 1 aanklik selecteer je temp. en dan een twee waardes waar deze tussen moet vallen. zelfde bij hygro. dit dan icm. de verwarming, ventilatieaansturing.. en dit alles in een windows omgeving? klikken enzo :9 Of lul ik nu wartaal?

Ik denk dat ik als eerste wat naslag nodig heb voor het programmeren van deze kaartjes, weten jullie een site/boek waar dit idiot-proof wordt uitgelegd? Of voorbeeldsoftware waar ik alvast mee kan experimenteren?

Het zal een behoorlijk projectje worden, maar wel leuk om te doen en leerzaam. Ik kan dan het hele project op dit topic loggen en anderen helpen..

hier enkele links naar doehetzelf broedmachines..

http://www.broedpagina.nl/

http://home.wanadoo.nl/gwosinga/janbroed.htm

Amateurs!!...zit niet eens een pc op aangesloten! 8)

De luchtvochtigheid wordt hier geregeld met het in/uit zetten van bakjes water..

Het lijkt er ook op dat ze de warmte verplaatsen met ventilators, en de vochtige lucht eruitlaten met een luchtroostertje dat dicht kan. Pfff.. ik denk dat dit ook gestuurd moet worden, motortje op het luchtrooster.. Water kan ik natuurlijk aanvoeren met de hand 8)7 maar leuker automatisch 8)

Ik denk dat ik het niet te complex moet maken en moet beginnen met de verwarming,temp,hygro te automatiseren. het eier-rekje kun je hier los van laten, op het standaard-rekje met motor zit vaak al een timertje die om het uur het rekje omkeert.

het is natuurlijk heel gaaf om de boel op internet te zetten, waar je de temp,hygro en dergelijken registreerd en men naar de eitjes kan kijken. er is een site van een universiteit waar continue een webcam het "hatching" proces registreerd van de kuikens..
zie maar

http://lancaster.unl.edu/4h/Embryology/EggCamera.htm

Beetje jammer dat ze de temp, en hygro waardes niet live laten zien, en dat voor een vooraanstaande universiteit!!

Dat was hem weer even, zoals beloofd houd ik jullie op de hoogte van de vorderingen!

emails kunnen naar robcampman@tiscali.nl maar ik denk dat het leerzamer is hier alles te posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
zou ik deze ook kunnen gebruiken?

http://www.radiocentrum.c...oon_artikel&artikel=10590

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
Is er iemand die mij nog wat verder op weg kan helpen: welke hardware heb ik voor dit project nodig (kan ik het alvast gaan kopen) en waar kan ik me alvast in gaan verdiepen qua software (programmeren)..

Alle hulp is welkom. Waar is bijvoorbeeld alvast naslag op het meten en besturen met een computer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox2
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09-2019

Fox2

Spanning!

roborobbie schreef op maandag 14 maart 2005 @ 18:25:
hier enkele links naar doehetzelf broedmachines..
http://www.broedpagina.nl/
http://home.wanadoo.nl/gwosinga/janbroed.htm
Amateurs!!...zit niet eens een pc op aangesloten! 8)
Euhmm, misschien heeft dat ook een reden... Een blauw scherm levert meteen hardgekookte eitjes op (of als het motortje aan blijft staan een roerei :+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
nooit gedacht dat ik erachter zou komen, maar ik heb way gevonden: Ik heb een pid-controller nodig, of software die dit nabootst icm. dat usb-interfaceboardje..

zie hier uitleg PID http://www.expertune.com/tutor.html

Is alleen een erg complex apparaat.

op deze link de software: http://www.expertune.com/standard.asp

Het lijkt me dat dit ook wel zelf te maken is, maar waar moet ik beginnen

[ Voor 23% gewijzigd door roborobbie op 14-03-2005 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120557

Fox2 schreef op maandag 14 maart 2005 @ 21:28:
[...]

Euhmm, misschien heeft dat ook een reden... Een blauw scherm levert meteen hardgekookte eitjes op (of als het motortje aan blijft staan een roerei :+ ).
In dat verband is het handiger om de verwarming middels een thermostaat te regelen, en alleen via de PC te monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
Wat is de kans op een blauw scherm als je alle services op een pc uitschakelt en hem puur voor de broedmachine gebruikt, hij hoeft niet meer te doen dan een pic-controller kan. Alleen nog een webcam en webinterface misschien.

Een docent verbonden aan de HTS in Leeuwarden wil mij waarschijnlijk wel helpen met de software. Hij is al een tijdje bezig met het vraagstuk en wil het misschien als project op de HTS gebruiken.

De pc + applicatie moet natuurlijk de thermostaat/hygrostaat vervangen, het is juist de bedoeling dat alles in de gaten gehouden wordt, en de ventilators en verwarming gelijkmatig/traploos geregeld worden. Zo kun je verschillende programma's maken: zoals voor reptieleneieren 25 dagen 37,6 graden, 45% humiditeit en laatste 3 dagen: 67% humiditeit, 36,5 graden, om de eieren zacht te maken zodat de beestjes door de schaal kunnen prikken..

Kip: programma 1
Eend: programma 2

Alles turn-key, eieren erin en een maandje wachten, kip eruit..

nogmaals de vraag: (wie) weet iemand (die weet) wat voor I/0 board ik nodig heb, heb ik genoeg aan de in de reply's hierboven voorgestelde boards? Het zou geweldig zijn als iemand mij hierbij op weg zou kunnen helpen.

Groeten Rob

[/quote] ik heb hier ietsdergelijks gevonden, vraag me af of deze alles bestuurd? http://www.florijn-broedm...netshop/N_grp_8_11-1.html
[quote]

[ Voor 12% gewijzigd door roborobbie op 15-03-2005 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeekoe
  • Laatst online: 07-06 07:22

zeekoe

zeekoe

roborobbie schreef op maandag 14 maart 2005 @ 23:40:
nooit gedacht dat ik erachter zou komen, maar ik heb way gevonden: Ik heb een pid-controller nodig, of software die dit nabootst icm. dat usb-interfaceboardje..

zie hier uitleg PID http://www.expertune.com/tutor.html

Is alleen een erg complex apparaat.
Morgenochtend 8:30, Universiteit Twente, Cubicus B209, college regeltechniek. Dat gaat over dit soort dingen. Waarschuwing: ik snap er de ballen van. :)
Als temperatuursensor kun je misschien de DS1621 gebruiken. Zelf heb ik hem werkend gehad met deze en deze. Eigenlijk denk ik dat het wat te hoog gegrepen is om een broedmachine te gaan bouwen als je 0 programmeerkennis hebt, en verder ook niet echt een idee van hoe en wat je dat zou willen doen, maar ze zeggen altijd de aanhouder wint... :)

===

Edit, ruim 4 jaar later: dit weekend een film gezien over o.a. kuikens, en het idee opgedaan om eens een broedmachine te maken. Ik dus googlen, kom ik na een tijdje dit tegen. Ah, op GoT zijn er ook mensen die broedmachines maken, wat leuk! Ik lees wat verder: ah, trillende relais. Typisch regeltechnisch probleem. Ik lees nog wat verder... zeekoe?! En blijk hier dus zelf gepost te hebben. Bovendien hoop ik op 7 mei 2009 het vak regeltechniek te halen, als een van mijn laatste drie bachelorvakken... :X
Of het wat wordt met 'mijn' broedmachine weet ik niet, gedoe met hygrometers heb ik niet zo'n zin in.

[ Voor 23% gewijzigd door zeekoe op 19-04-2009 20:45 ]

Weheat Blackbird 8 kW + Itho Daalderop I-WPV 150 l | 2x Jaga Tempo 240x40T20 + kleintjes boven | Rocketstove Tiny III | 7x Solitek + Kostal PIKO 3.6-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:33

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

roborobbie schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 16:31:
Alles turn-key, eieren erin en een maandje wachten, kip eruit..
De broedtijd van kippen is 3 weken hoor. Als je een maand wacht, zijn de kuikens ondertussen verhongerd.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
Bedankt voor de bemoedigende woorden, ik heb mezelf nu al 3 dagen vastgebeten in dit projectje. Maar dat van die 0 programmeerkennis, die moet ik nog even opdoen. Ik heb al heel wat boeken opgezocht maar geen juiste titel voor mijn project gevonden. Maar is "pc aansluiten op de buitenwereld" van de elektuur wat voor mij? zie deze link

of besturing via internet:
zie deze link

ik weet eigenlijk niet wat nou het ultieme electronicaboek is, dus leren schema's lezen en nabouwen.

Bedankt voor je reply, en zou je morgenochtend aan me willen denken in college, wat dingen opschrijven of wellicht de vraag voorleggen aan de docent. Ik zou je eeuwig dankbaar zijn :*)

[ Voor 4% gewijzigd door roborobbie op 15-03-2005 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 139644

Zo,

Een hoop reacties zo te lezen. Bedankt Rob voor je e-mail met deze link, nou wordt me al sneller duidelijk(er) wat je allemaal precies wilt gaan doen.
Voor je begint is het inderdaad nodig te weten wat je allemaal benodigd bent.
Een pc, een microcontroller (PIC16 bijvoorbeeld) of een microprocessor. Of juist helemaal module gestuurd.

In de broedmachine die wij ontwikkeld hebben zitten een standaard timer van het merk Omron. Deze timer is erg nauwkeurig in te stellen, en stuurt een relais aan die de keermotor aanstuurt. Regeltechniek is inderdaad een lastig vak, dus mijn advies zou ook zijn, keep it simple, gebruik een drukschakelaartje aan weerszijden van de keerinrichting zodat je weet welke richting de motor op moet draaien. Of in het geval van een luxere timer zoals de Omron, je stelt de timer in bij welke tijd de motor moet draaien, en voor hoe lang.

Uiteraard is niet iedereen in de positie om zulke professionele timers aan te schaffen (prijzen vanaf 120 euro uit mijn blote hoofd) dus zou een goedkopere, doch meer werk verschaffende oplossing aangewezen zijn.

Zoals wij al in de e-mail communiceerden, ben ik ooit ook op dit idee gaan broeden, en aangezien ik vakken als micro- processor en controller techniek en programmeren geef (ik ben docent aan de opleidingen Informatica & Elektronica aan de HTS te Leeuwarden (NHL)), dacht ik, kom laat mij daar eens over nadenken.

De ideeën waren:

- Gebruik maken van een PIC-controller, deze heeft namelijk genoeg functionaliteit om poorten digitaal of analoog aan te sturen. Het andere voordeel is dat mocht je de controller om zeep helpen, er voor een klein bedrag (rond de 15 euro) zo weer een nieuwe aan te schaffen is.
Nadeel is wel dat je er zelf een print omheen moet maken, met daarop de architectuur voor bijvoorbeeld de poorten. Heb je weinig ervaring met het maken van printjes, dan kan je uiteraard ook wel bouwpakketten kopen, of je laat iemand anders het doen.

Een PIC controller beschikt over een aantal timers, deze kunnen bijvoorbeeld dienen om een temperatuursensor uit te lezen. Je hebt goedkope sensoren die een PWM signaaltje geven, maar vaak zijn deze goedkopere minder betrouwbaar. En het vergt nog wel wat programmeerwerk om ze goed aan de praat te krijgen. Je hebt hier bij hoge voorkeur wel assembler voor nodig, aangezien het geheugen van een PIC beperkt is, én de timing nu nauwkeuriger kan worden geregeld. In C brouwt de compiler een oplossing voor je, die in 9 van de 10 gevallen zo nauwkeurig niet zou zijn als je het met de hand zelf assembleert. Maar goed, geen muggenzifterij, de meeste compilers zijn inmiddels flink verbeterd dus misschien is het nu 3 van de 10 gevallen :)

Goed, een sensor uitlezen is 1 ding, je wilt ook wat met deze waarden doen. Maak hiervoor een flowchart zou ik zeggen. Dat vertel ik mijn studenten ook altijd (principe van: first they hate me, then they understand :) ) lastige dingen --> flowchartje. Een broedmachine die geautomatiseerd is, moet kunnen anticiperen op temperatuurverschillen van enkele tienden van graden. Werkelijk, bij ons bleek de thermometer 0,2 graad te hoog te zijn en alle kuikens werden met een afwijking geboren. Dus je moet een aansturing maken voor zowel verwarming als ventileren, echter is het ventileren alleen bedoeld voor de luchtcirculatie binnen de kast en niet als hoofddoel de eieren af te blazen met koude lucht. Bij luchtverplaatsing zorgt het water wat bij die temperatuur verdampt juist voor afkoeling, want het gekke is nou eenmaal dat verdamping energie kost, en tja, die wordt nou juist uit warmte gehaald... Dus de ventilator zal in theorie altijd moeten draaien. Het is de warmtebron die hier belangrijk is.
Die zijn gelukkig vrij eenvoudig digitaal aan te sturen, en met een microcontroller hoef je geen aparte PID-controller te gebruiken. Hierbij krijg je alleen maar lastige wiskunde en uitzoekerij, en daar wordt je niet echt blij van als je een hobbyproject hebt. Tenzij je een bestaand voorbeeld hebt. Dat scheelt altijd :)

Een simpel maar doeltreffend middel is een rvs verwarmingselement. Dit is een rvs buisje van rond 6 millimeter met een wattage van ongeveer 100 watt. Deze zou je via een aparte schakeling ook weer via de microcontroller aan kunnen sturen. Bij deze methode komt de meet en regeltechniek toch weer om de hoek kijken aangezien de temperatuur met zo'n spiraal heel erg beroerd te regelen is. Wordt het te warm in de broedkast dan kan je het verwarmingselement wel even stilleggen, maar deze zal nog wel nagloeien en warm blijven. Als dat gebeurt moet je inderdaad eventueel het toerental van de ventilatie omhoogschroeven zodat de kast eventuele overtollige warmte kwijt kan.
Je kan er ook voor kiezen om niet het volledige vermogen om het verwarmingselement te zetten, dat vergt wel weer wat uitzoeken, maar het is doeltreffender dan al het geregel. En schommelende temperaturen zijn echt niet wat je wilt in een broedkast.

Dan de hygrometer, deze zijn wel digitaal te krijgen, maar zijn qua prijs een mooi tikkeltje duurder dan hun 'analoge' verwanten. Een voordeel is dat zij het meest betrouwbaar zijn van alle hygrometers, een naald of bi-metalen hygrometer zal qua resultaten minder betrouwbaar uit de bus komen. Nadeel is dat deze meters relatief vaak geijkt moeten worden. En daarom dient een automatische broedkast ook te beschikken over een functionaliteit die de gebruiker in kennis stelt wanneer er bijvoorbeeld geijkt moet worden. (Vaak is dit eenmaal in de 2-4 weken).
De hygrometer levert resultaten op die de PIC-controller kan verwerken en deze kan op haar beurt bijvoorbeeld een nevelinstallatie aansturen.

Aangezien wij eigenlijk semi-automatisch broeden, dat wil zeggen, we hebben niet alles geautomatiseerd, vullen wij zelf de waterbakjes bij. Bij een volautomatische broedmachine waarbij je de eieren plaatst en 19-21 dagen later eens komt kijken hoe het met de pas uitgekomenen gaat, wordt dat lastiger. Ik had destijds bedacht om met behulp van piëzo-elementen water te verdampen. Hierdoor krijg je een zo'n fijne nevel dat deze de luchtvochtigheid snel op peil kan brengen. Echter ik kwam er achter dat er in de terraria-wereld flinke en luxe nevel installaties te krijgen zijn. Wil je hem zelf aansturen dan wordt het weer wat lastiger, maar een echte techneut bekijkt toch alles, dus ook de binnenkant :)Nevelen is bij afwezigheid van een 'operator' doch echt noodzaak, omdat waterbakjes na een dag of drie wel compleet verdampt zijn.

Dan hebben we nog de web-interface. Via een PIC-controller zou je serieel (via een COM-poort) bijvoorbeeld data terug kunnen sturen naar een PC. Deze PC staat dan uiteraard op een veilige plek en niet in de garage waar de broedkast staat. Op je PC kan je een webservice hebben draaien die met een bepaalde interval de waarden uitleest van de PIC-controller, en vervolgens deze waarden op het internet gooit. Qua programmeren is dit niet heel veel werk. Zeker aangezien het een COM-poortje is en geen USB. Dat laatste is overigens ook niet lastig te programmeren, met een goede driver bij de juiste hardware (meeste printjes bieden wel software ondersteuning indien dit erbij past).

Aangezien je niet veel verstand hebt van programmeren zou ik wel willen zeggen je kan alles leren, maar begin niet in C++. Er zijn simpelere talen zoals VB en Delphi die allemaal hetzelfde kunnen en een minder cryptische syntax hebben. Qua programmeren van deze software (en microcontroller gestuurde software) zou ik wel willen assisteren indien nodig, maar ook mijn tijd is beperkt dus ik zeg dit onder voorbehoud.

Tip: Heb je een oude Pentium 1 staan met USB (of liever een 386 zonder USB) en Com-poorten, doe daar alles mee! Een PC kan alles wat een microcontroller ook kan, mits je er wat elektronica bij aanknoopt. Voordeel is wel, stop er een netwerkkaart in en je kan het web al op, dat wordt allemaal veel lastiger met zelfgebouwde prints e.d. En om in VHDL en dat soort software printjes te gaan ontwerpen kost gewoon ontzettend veel tijd en testwerk.
Het programmeerwerk op een Pentium is vaak ook wat eenvoudiger, je hebt een besturingssysteem wat de meeste dingen als interrupts al voor je afhandelt, de vraag is alleen wil je dat ook. En inderdaad dat kan worden uitgezet. Op het internet staat genoeg te vinden over welke processen bijvoorbeeld absoluut noodzakelijk zijn voor een goed werkend systeem. Echter, MS-DOS werkt ook nog prima ;) Je zou dus in principe kunnen volstaan met een 386 en een zwart-wit monitor als terminal. De rest koppel je door naar een servertje.

Als laatste wil ik nog wel zeggen: Weet goed waar je aan begint, het is een vrij prijzige opgave allemaal, maar als geld geen rol speelt, dan moet je het vooral doen. En kijk goed op onze website, vooral het hoofdstuk ontwikkeling heeft veel foto's:

www.dvbroedmachine.nl

en voor apparatuur kan je altijd op de volgende links kijken:

Omron Timer
Broedmij, ideale pagina!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
bedankt voor de bijdrage, dit is echt een goed begin voor mij : de basisprincipes. nu verder werken aan de uitvoering.

Je had het over pic, Ik heb een oude laptop van ibm, TP365e 486 100mhz 24mb-ram met windows 95 erop, kan deze de pic controller grotendeels vervangen? dat ik op die laptop dus een interface kaartje aansluit.

Ik zal nu vooral naar een benevelings-installatie gaan kijken, een verwarmingselement in het waterbakje volstaat dus niet, ook niet als water wordt aangevoerd van buiten de kast?

klopt het dat wat wij zoeken eigenlijk in onderstaand apparaatje is verwerkt? deze stuurt verwarming + waterbakverwarming aan, en regelt de keerinrichting: [url=http://www.florijn-broedmachines.nl/internetshop/N_grp_8_11-1.html]klik hier[url]

Ik krijg er steeds meer zin in, en over het budget, dit zal alles bij elkaar toch niet meer dan 300 euro kosten? Mits veel zelfbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:51

Superflip

*pwiet*

Voor dat water kan je misschien best met een flexibel slangetje aansluiten aan de waterleiding (met kraantje ofzo). Want stilstaand water gaat veel bacteriën met zich meebrengen!

Verder : een project om op te volgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

roborobbie schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 20:34:
Je had het over pic, Ik heb een oude laptop van ibm, TP365e 486 100mhz 24mb-ram met windows 95 erop, kan deze de pic controller grotendeels vervangen? dat ik op die laptop dus een interface kaartje aansluit.
Ja zo'n Thinkpad moet het wel aankunnen. Al is Windows 95 soms nog wel wat driver- en foutgevoelig, maar het is in ieder geval 32 bit, en dat is voldoende om andere interfaces aan te sturen.
Ik zal nu vooral naar een benevelings-installatie gaan kijken, een verwarmingselement in het waterbakje volstaat dus niet, ook niet als water wordt aangevoerd van buiten de kast?
Dat was mij niet helemaal duidelijk, uiteraard wanneer er steeds nieuw water wordt aangevoerd dan voldoet een verwarmingselement wel. Je kan dat zelfs automatiseren, zet in het bakje een twee pennen, een massa (-) en een plus, wanneer het water zakt vervalt bijvoorbeeld de spanning en wordt een kraantje open gezet (kan via een simpel en goedkoop relais) welke water toevoegt tot de plus bijvoorbeeld bereikt is. En er hoeft maar een heel zwakke spanning op te staan, want water geleid enorm :)
klopt het dat wat wij zoeken eigenlijk in onderstaand apparaatje is verwerkt? deze stuurt verwarming + waterbakverwarming aan, en regelt de keerinrichting: [url=http://www.florijn-broedmachines.nl/internetshop/N_grp_8_11-1.html]klik hier[url]
Dat is een magnifiek apparaatje, neemt aardig wat werk uit handen zou ik zo zeggen... Enne leuk prijsje ook :( Toch maar weer zelf bouwen dus...
Ik krijg er steeds meer zin in, en over het budget, dit zal alles bij elkaar toch niet meer dan 300 euro kosten? Mits veel zelfbouw.
Dat heb je inderdaad aardig goed gerooid. Toen ik een kostenindicatie maakte voor een volledig autonome broedkast kwam ik rond de 350-400 euro uit. Waarbij de kast en keerinrichting zelf was gemaakt.

En inderdaad, stilstaand water brengt bacterien met zich mee, je kan het ook moeilijk voorkomen. Immers alcohol toevoegen is geen goed idee, ten eerste het verdampt veel sneller, ten tweede, ik heb geen idee wat alcohol dampen met jonge (nog niet geboren) kuikens doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
Wat mij vooral erg boeit is de vraag: "hoe kan men moeder de kip vervangen?"
En dan natuurlijk zonder de mensenhand, met de informatie die ik nu heb lijkt het me dat het theoretisch mogelijk is. Het apparaat waar ik een linkje van heb gestuurd, de computergestuurde is veel te duur natuurlijk, en haalt alle lol uit het projectje.

I.V.M de webcamfunctie zal ik opzoek gaan naar een Pentium laptop met usb, die zijn niet zo duur meer en het is handig om die puur voor het project te gebruiken.
Denk dat het mogelijk is de embryos met infrarood te zien, er staat op www.hackaday.com een stukje over iemand die van een webcam van een tientje een infraroodcamera heeft gemaakt d.m.v. fotonegatief. Of zal de hoge temperatuur in de kast het beeld verstoren?

Voor de I/0 kaart; er zijn bij Velleman en Conrad verschillende kaartjes te koop, maar welke zou ik alvast kunnen aanschaffen om het te leren.
Als ik het goed begrijp moet deze de waardes uitlezen die de temp/hygro-meter hem geeft, en hierop reageren door de verwarmingen en ventilators aan te sturen. Als ik me daarin alvast ga verdiepen door het in een soort proefopstelling te zetten verbeeld ik me de techniek beter, en krijg ik ervaring in de problemen die er komen bij het toepassen van electronica in vochtige ruimtes. Als jij zegt, "vergeet die apparaten en ga pic/microcontrollers leren" hoor ik het graag, Dan kan ik me beter daar in verdiepen.

Ik vind het erg leuk dat mijn/jouw broedproject steeds meer gestalte krijgt, het is erg leerzaam en spannend om zoiets van de grond af te bouwen. Vooral omdat de volledig automatische broedmachine naar mijn weten nog niet bestaat. Er is al helemaal weinig kans dat er een broedmachine bestaat die ook nog op internet live te volgen is. Ik vind het betoverend om te zien hoe uit een simpel eitje een nieuw leven komt en verwacht dan ook dat veel mensen via internet de "kuikensoap" zullen volgen.

Ik hoop dat ik het voor elkaar krijg alles nog binnen mijn budget te houden, naar mijn denken moet het niet duurder worden dan een fabrieksmachine, dat zou de lol bederven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-06 12:05

TheBorg

Resistance is futile.

Ik zou de microcontroller al het werk laten doen. Als er een stroomstoring is of de PC loopt vast ofzo dan is het "ei" mislukt. Voor een Euro of 200 (zonder hygrometer, want daar heb ik geen ervaring mee) moet het te doen zijn. Ik zou een PIC controller nemen met 2 analoge ingangen. Eéntje voor de temperatuur meter, een PT100 werkt erg nauwkeurig, en eentje voor de hygrometer. Het verwarmingselementje zou ik aansturen met een solid state relais (in combinatie met PT100 is een regeling op 0,02 graden best haalbaar), de ei-draaier met een H-Brug (bijv. L6203) en de vernevelaar met een normale transistor. Ik heb in hobby winkels wel eens vernevelaartjes gezien voor decoratie doeleinden, misschien is dat wat.

Beetje mijn vakgebied dit. Zou het in een dagje in elkaar hebben op een hobby Bob printje (excl. software).

[ Voor 13% gewijzigd door TheBorg op 16-03-2005 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
Welke pic-controller raad je aan? en kun je met een solid-state relais de verwarming ook harder/zachter zetten, of kan deze alleen aan/uit?

Het is de bedoeling om de informatie van het meten live op een website komt, kan dit met de pic-controller die jij bedoelt? Zit er dus een seriele danwel parallele poort op?

Jouw opmerking dat het onder de 200 euro moet kunnen doet me goed, ik was al bang dat dit me vakantie zou gaan kosten :*)

Ik heb al veel c-control boardjes bekeken, is zo een ding bruikbaar voor dit project? Er zijn veel uitbreidingsmogelijkheden en het lijkt me erg idiot-proof. Of is het hetzelfde als een normale pic-controller ?

[ Voor 21% gewijzigd door roborobbie op 16-03-2005 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Met een solid state relais kun je de verwarming alleen aan en uit zetten. Het voordeel tegenover een normaal relais is dat het niet onderhevig is aan slijtage. Wat je kunt doen is een controller nemen met een PWM (Pulse Width Modulation) uitgang. Dat is een uitgang die een blokgolf genereerd, bijv. op 50kHz. De breedte van de golf bepaald de effectieve stroom, en zo lijkt het alsof je de spanning regelt (op een heel efficiente manier). Zo kun je de verwarming dus inderdaad harder en zachter zetten.

Om de data live op een website te krijgen heeft de controller een COM poort nodig, in de datasheets aangeduidt met UART.

Het draaien van het ei, gaat dat twee kanten uit (linksom/rechtsom) of is één richting uit voldoende? Want dan heb je ook geen H-Brug nodig en kun je volstaan met een normaal transistortje.

In totaal kom ik voor de controller uit op:
Een klok (RTC)
2 analoge ingangen (hygrometer, temperatuursensor, minimaal 10bit)
1 PWM uitgang (verwarmingselement)
2 digitale uitgangen (eidraaier, vernevelaar)
1 UART

Misschien mis ik nog iets, maar nu is het een kwestie van de tabellen en databladen bestuderen om te kijken welke voor jou doel het meest geschikt is. Kijk bijvoorbeeld op atmel.com en microchip.com. Ook is het misschien een idee om een keer in de bibliotheek het tijdschrift de Elektuur te bekijken, hier staan regelmatig dingen in over microcontrollers incl. voorbeeld toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
Bedankt voor je reactie,

Is Atmel dezelfde van de Palm Pilot Robot Kit "pprk".

Ik ben echt nog een beginner, dus een klok (rtc) is voor mij nog even abacadabra, althans tot ik me ingelezen heb in de elektuur ;) .

Ik denk dat het voor mij vooral zaak is nu te kijken naar welke componenten ik ga gebruiken, kan iemand reageren op de c-control unit. Is het te doen met dat boardje, ik heb nu al Atmel, pic, en andere termen voorbij zien komen. Is er wezenlijk verschil of zijn het gewoon "merken"?

De keerinrichting beweegt maar 1 kant op, het legt de eieren op de andere zijde, en werkt volgens mij met een stappenmotor.

Ik ben behoorlijk naief geweest, ik dacht ik heb gewoon zo een boardje nodig, aan de ene kant gaan er twee sensors in, en aan de andere kant plug ik :keerinrichting, verwarming, ventilator en vernevelaar/waterverwarming. Maar dit is andere koek :9

Ik zal eerst maar even de boeken ingaan, dan weet ik waar jullie over praten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

RTC = Real Time Clock

Wat je ook kunt doen is een evoluatie/demo/experimenteer/starter kit of hoe ze het ook noemen kopen. Dit is een printplaatje met de processor erop, samen met wat externe componenten zoals LED'jes, aansluitklemmetjes, etc. zodat je snel aan de slag kan. De "c-control unit" ken ik niet, maar er zijn ook kant en klare printjes verkrijgbaar waar je niets aan hoeft te solderen en je dus inderdaad met schroef klemmetjes alles op aan kunt sluiten. Het geheel word dan wel een heel stuk duurder.

PIC is een serie die van verschillende merken te krijgen is.

Kijk bijv. eens hier:
http://www.delmation.nl/html/zworld_industrial.htm

Ook zou je kunnen kijken op internet naar projectjes om simpel met een pic via de PC een temperatuur sensor uit te lezen, en van daar uit verder te borduren.

[ Voor 19% gewijzigd door TheBorg op 16-03-2005 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
Oke, daar zou ik dus de hele broedmachine van moeten kunnen maken? Welke adviseer je dan, en waar koop ik die? kan ik alvast beginnen...

Hieronder de website van conrad, ze laten me geen link maken, maar onder automatisering staat ook c-control.

http://www.conrad.nl

Ik heb naast een Pic/C-control/Atmel dus nog nodig:

-temperatuur sensor (ptc?)
-hygro sensor
-ventilator.motordriver voor 12/24 volts ventilator
-PWN voor verwarming
-relais? om bevochtiger aan te sturen, of nog een verwarming met pwn als ik ervoor kies een bakje met water te verwarmen om te bevochtigen.
-aansturing voor de motor van de keerinrichting.

-verwarming
-ventilator
-bevochtiger, danwel verwarming voor waterbakje.
-keerinrichting.
-betonplex voor het frame.
-Oergeduld voor het programmeren.

Is dit een beetje wat ik nodig zou hebben? kunnen de kenners mij vertellen wat de typenummers van deze componenten zijn, of misschien alles in een winkelmandje van conrad gooien en dat kopieren/plakken naar dit topic? Ik zou erg geholpen zijn. :*)

[ Voor 17% gewijzigd door roborobbie op 16-03-2005 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox2

Fox2

Spanning!

PWM (pulse width modulation, pulsbreedte modulatie) op 50 kHz lijkt mij compleet overbodig voor een verwarmingselement, omdat zo'n element toch relatief langzaam opwarmt en afkoelt. Bovendien is 50 kHz zelfs niet wenselijk wanneer geschakeld wordt m.b.v. een solid state relais (en zeker wanneer deze een zero-crossing detectie hebben). Kort in- en uitschakelen (perioden van enkele seconden ofzo) lijkt me beter.

Wat betreft de benodigde componenten: je weet pas welke je nodig hebt, als je een verwarmingselement, nevelaar, motor etc hebt gekozen. Als je die weet, kun je de elektronica erop aanpassen. Voor een DC-motor heb je compleet andere elektronica nodig dan voor bijvoorbeeld een 230V-motor of een stappenmotor. Verder moet je weten of de motor alleen maar aan/uit hoeft, of met snelheidsregeling. Of 'ie 1 kant op draait of ook weer terug moet kunnen. Hetzelfde geldt voor de keuze van de relais: je moet eerst weten wat je wilt schakelen. Kortom: kies eerst de 'mechanica' en de gewenste controller, en kijk dan pas naar de interface-elektronica die deze twee aan elkaar koppelt.

Zelf heb ik ervaring met zowel de PIC16's van Microchip als de AT90/ATtiny/ATMega's van Atmel. De architectuur van de Atmels is (wat mij betreft) geavanceerder en krachtiger. De Microchips aan de andere kant zijn makkelijker om mee te beginnen. Door de simpele architectuur is het schrijven van programma's eenvoudiger onder de knie te krijgen. Beide series hebben geschikte kandidaten voor het regelen van je broedmachine.

Beide fabrikanten bieden uitstekende gratis development-software aan, hiermee valt prima te werken. Er is tussen beide merken wel een groot verschil in de manier waarop je de geproduceerde software uiteindelijk in de controller krijgt. Voor de Atmels volstaat een eenvoudige zelfbouw in-circuit programmer (bestaande uit welgeteld 1 standaard CMOS IC'tje en een stel connectoren). Bij Microchip kan dit slechts bij de 16F84, voor de overige types is een speciale programmer nodig (bijvoorbeeld de http://www.antratek.nl/pdf/Picstart-plus.pdf a 229 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twabi2
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-12-2024
Heb enkel de eerste posts gelezen, dus het is misschien al vermeld. Maar voor de verbinding tussen de computer en andere aparatuur (sensors, motoren, ventilator, ...) zou ik iets anders nemen dan de reeds voorgestelde dingen, namenlijk een cockpit interface. Die is voorzien op een hoop sensoren die je dan makkelijk kan uitlezen, bevat een stukje waarop je motoren precies kan aansturen, bevat relaiskaarten, bevat high-current aansluitingen (gloeidraad!), ...
Hier vind je een overzicht:
http://cockpit.varxec.net.../interface_solutions.html

Een heleboel zijn goedkope zelfbouw projecten (daarom niet minder goed), maar als je wilt kan je ook kant-en-klare oplossingen kopen.
Is niet zo goedkoop, maar doet alles wat je nodig hebt, dus waarom het wiel heruitvinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
Fox2 schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 22:45:

Zelf heb ik ervaring met zowel de PIC16's van Microchip als de AT90/ATtiny/ATMega's van Atmel. De architectuur van de Atmels is (wat mij betreft) geavanceerder en krachtiger. De Microchips aan de andere kant zijn makkelijker om mee te beginnen. Door de simpele architectuur is het schrijven van programma's eenvoudiger onder de knie te krijgen. Beide series hebben geschikte kandidaten voor het regelen van je broedmachine.

Beide fabrikanten bieden uitstekende gratis development-software aan, hiermee valt prima te werken. Er is tussen beide merken wel een groot verschil in de manier waarop je de geproduceerde software uiteindelijk in de controller krijgt. Voor de Atmels volstaat een eenvoudige zelfbouw in-circuit programmer (bestaande uit welgeteld 1 standaard CMOS IC'tje en een stel connectoren). Bij Microchip kan dit slechts bij de 16F84, voor de overige types is een speciale programmer nodig (bijvoorbeeld de http://www.antratek.nl/pdf/Picstart-plus.pdf a 229 euro).
dus dit zou betekenen dat ik moet kiezen tussen makkelijk en krachtig, Ik denk dat ik gewoon hetgene moet hebben wat het makkelijkst te leren is. Het moet geen rocket-science worden, en het enige wat ik met een een dergelijk apparaat ga doen is de temp,hygro en dergelijken regelen. aangezien ik toch een laptopje ernaast zet die ik over heb kan deze het denkwerk doen, een 333 mhz laptop moet toch genoeg kunnen icm een interface bordje op usb? De verwarmingen (weerstandsdraad) en keermotor werken op 230V, ventilator op 12/24 V . Als ik zoiezo altijd de laptop gebruik, heb ik dan wel zo een microcontroller nodig, of heb ik dan genoeg aan een experiment bordje? Aangezien ik alles wil volgen met een webcam zal deze laptop toch altijd aan blijven staan.

Begrijp me niet verkeerd, ik sta voor alles open, maar denk dat het erg duur wordt als ik ook nog zo een picstart moet kopen a 229 eurie. Dan wordt het een stuk onaantrekkelijker. Misschien is het ook te hoog gegrepen allemaal maar als ik me ergens in vastbijt laat ik moeilijk los.

Er zijn nu al zoveel suggesties geplaatst die ik zou kunnen gebruiken, en ben daardoor eigenlijk een beetje van de leg :*) geraakt. Ik zal nu proberen alle suggesties samen te vatten in een soort kleine swot-analyse, en daarmee het een en ander voor mezelf (en de kijkers thuis die pas ingeschakeld zijn :P ) duidelijk te maken. Deze zal ik dan ook als topicstart gebruiken..

Ik ga nu even schapen tellen, sorry, Kippen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox2

Fox2

Spanning!

Als je de laptop voor alle taken wilt gebruiken, dan is een microcontroller of c-control inderdaad overbodig.

Je zou de taken kunnen opsplitsen in low-level en high-level:
1) low-level:
a) interfacen met sensoren en actuatoren
b) pid-regelaar om temperatuur en luchtvochtigheid te regelen naar het setpoint.

2) high-level:
a) veranderen van de gewenste temperatuur/luchtvochtigheid setpoints (dus het aflopen van de 'wasprogramma's')
b) interface voor instellingen en het starten van een programma
c) web-interface
d) web-cam
e) ???

Je kunt dan kiezen om alle taken door de laptop te laten doen, of bijvoorbeeld om de low-level taken in een microcontroller te zetten en de high-level in de laptop te laten.
Opsplitsen:
+ Als de pc ermee stopt, blijven temp en vocht geregeld op het laatste setpoint dat de pc nog door heeft kunnen geven.
+ Microcontrollers zijn eenvoudig te interfacen aan andere elektronica
+ PWM in een uC is eenvoudig, in (niet real-time) Windows is het vrij lastig
- Je moet leren werken met microcontrollers (is trouwens een eenmalige investering...).
- Het inregelen van de PID-parameters is iets lastiger (een microcontroller heeft meestal geen toetsenbord/beeldscherm-aansluiting om even snel een waarde te kunnen veranderen).
- vast nog wel meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
hoe moet ik dat dan zien, het verdelen van low en high level?
Dan doet de microcontroller de lowlevel, en een interface-boardje aan de laptop de highlevel taken?

Ik heb ook al pic-boardjes gezien die ook een utp aansluiting hebben. Klopt het dat je er dan helemaal klaar mee bent, dus inclusief de webinterface? Webcam past er natuurlijk niet op!

Ik denk nu vooral aan: hoeveel meer moeite (programmeren), en duurder zou het zijn alles door een pic te laten sturen, de laptop erbij vergeten behalve voor de webcam.
De laptop gebruik ik dan alleen om alles te registreren en op internet te zetten, de rest doet de pic. Ik spreek mezelf nu wel tegen, zie eerdere posts :*) , maar ik denk dat het leuk is als je je opstelling/prototype kunt namaken voor nadere hobbyisten/vrienden.

Zou dat duurder zijn of juist goedkoper? en als de software en hardware-opstelling werkt kun je het ook makkelijk reproduceren, dus eentje xtra bouwen voor ganzen-eieren....

Ik heb nog geen tijd ervoor gehad, maar zoals beloofd zal ik vanavond een nieuwe topicstart maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox2

Fox2

Spanning!

Voor de laptop heb je dan geen interface-bordje meer nodig, een seriële kabel tussen laptop en PIC is voldoende.

No offence, maar een microcontroller met ingebouwde web-interface schat ik te moeilijk voor een eerste uC-projectje...

Wanneer je de broedmachine(s :) ) ook stand-alone wil kunnen laten draaien (dus volledige functionaliteit, behalve de webcam en -interface), dan zou je een aantal taken kunnen verplaatsen van laptop naar controller. Het aflopen van een broedprogramma kan prima in een microcontroller. De user-interface ook, alleen heb je dan tenminste een display (of gewoon wat LED's) en wat knopjes nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeekoe

zeekoe

zeekoe

Anoniem: 139644 schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 21:54:
(ik ben docent aan de opleidingen Informatica & Elektronica aan de HTS te Leeuwarden (NHL))
Ha, daar heb ik nog eens 6 weken les gehad begin vorig schooljaar, toen de UTwente Vestiging Friesland nog bestond :)
En er hoeft maar een heel zwakke spanning op te staan, want water geleid enorm :)
[mierenneukmodus]Puur H2O geleidt helemaal niet hoor (IIRC) ;) [/mierenneukmodus]
roborobbie schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 19:09:
is "pc aansluiten op de buitenwereld" van de elektuur wat voor mij? zie deze link
Als je helemaal _niets_ weet van dingen aansturen vanaf de pc, dan kan dat best wel eens helpen. Lenen van de bibliotheek kost iig helemaal niets :)
Je kunt hier misschien ook eens kijken. Ik vind 2 transistors achter de paralelle poort een beetje overbodige luxe.
Deze is helemaal simpel, inclusief programmaatje, kun je ff mee klooien. Als je hierop een relais wilt aansluiten kun je gewoon de 1K weerstand en het ledje eraf slopen, en daarvoor in de plaats een relais zetten. Let wel op dat je een diode (standaard, bv. 1N4148) tegen de stroomrichting in parallel over het relais zet, want anders kun je last hebben van rare stromen omdat het relais een spoel is. Snap je hier helemaal niks van dan wil ik wel een tekeningetje maken :)
of besturing via internet:
zie deze link
Lijkt me niet praktisch voor wat jij wilt, zal waarschijnlijk weinig nuttige info in staan.
Bedankt voor je reply, en zou je morgenochtend aan me willen denken in college, wat dingen opschrijven of wellicht de vraag voorleggen aan de docent. Ik zou je eeuwig dankbaar zijn :*)
Eeuwig is wel lang hoor ;)
Ik heb vandaag een beetje opgelet, en het ging, jawel, over PID-controllers :P
Hij zei idd dat je kant-en-klare instelbare PID-controllers kunt kopen.
Ook vertelde hij over de honeywell-thermostaten. Die werken ongeveer zo: zakt de temperatuur onder bv. 20 graden, dan zorgt de thermostaat ervoor dat de verwarming aangaat. Komt de temperatuur bv. boven de 21 graden, dan gaat de verwarming weer uit.
Waarom dit temperatuursverschil tussen aan en uit (hysterese heet dat)? Hij heeft ook simulaties laten zien van een regeling zonder hysterese, waarbij het relais als een gek ging schakelen, steeds sneller en sneller (niet praktisch).
Bij regelingen heb je vrijwel altijd last van zogenaamde 'overshoot', door traagheid in het systeem schiet je te regelen waarde een beetje over de gewenste waarde heen, zakt dan terug, wordt weer een beetje hoger, en golft zo langzamerhand naar een stabiele waarde.
In het geval van de honeywell thermostaat hebben ze hier wat op bedacht: tegelijk met het aanzetten van de verwarming wordt een weerstandje opgewarmd (hoe sterk dit gebeurt is bij te regelen). Hoe sterker het weerstandje wordt opgewarmd, hoe eerder de thermostaat denkt dat het al warm is, dus hoe strakker de regeling rondom het goede punt varieert (als 0,2 graad al verschil uitmaakt moet je hem dus vrij 'strak' afstellen). Maar ook geldt: hoe strakker de afstelling, des te vaker moet het relais schakelen. Door middel van experimenteren, trial and error (klooien dus :)) terwijl je de temperatuur opmeet, kun je erachter komen wat de ideale instelling is voor jouw situatie. Dat moet je wel lukken, lijkt me.
Hij vertelde trouwens dat mensen al last kunnen hebben van temperatuurvariaties van 0,5 graad celcius. mijn verwarming is dus nogal brak, hij varieert 2 hele graden celcius...
Woei, lang verhaal :)
Succes ermee!

edit: de meeste analoge (goedkope iig) hygrometers zijn condensator-achtige dingen, die je best vaag moet uitlezen. Ooit eens voor een project uitgezocht. Als je iets zoekt wat beter/makkelijker uitleesbaar is, dan zit je al gauw rond de 30 euro (bij conrad iig).

[ Voor 9% gewijzigd door zeekoe op 17-03-2005 23:07 ]

Weheat Blackbird 8 kW + Itho Daalderop I-WPV 150 l | 2x Jaga Tempo 240x40T20 + kleintjes boven | Rocketstove Tiny III | 7x Solitek + Kostal PIKO 3.6-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[mierenneukmodus]Puur H2O geleidt helemaal niet hoor (IIRC) [/mierenneukmodus]
Hahaha, tja, maar puur gedestileerd en gedemineraliseerd water, (in ABN: dood water) is immers bijna nergens te krijgen? Gewoon leidingwater geleid goed genoeg. Ik ken wel koffiezet automaten aangesloten op de waterleiding, die volgens dit principe werken.

Ik heb BTW ook nog lesgegeven op UTvF :) Alleen dat waren pure informatica vakken voor TBK (waar ze dan ook maar Informatica geven enzo...)
Heb ik jou misschien in de klas gehad Zeekoe??? Of toch maar gekozen voor E(lektro)? :D
Dan heb je vast wel te maken gehad met Mike Boldy...

Zo te lezen gaat het goed met je posts Rob, je hebt ideeën zat. Ik zelf gebruik geen literatuur over microcontrollers, maar ik heb nog wel een (heel oud) dictaat liggen (digitaal). Ben zelf een nieuwe aan het schrijven, wanneer deze klaar zijn dan stuur ik je dat wel op. Heb je nog meer inleesmateriaal :D

Qua programmeren in C zou ik je het boek: De Programmeertaal C (vierde Editie) van Al Kelly en Ira Pohl willen aanraden. Voor de volledigheid nog even het ISBN-nummer: 90-430-0497-9
Dit verplicht ik namelijk mijn studenten ook tot lezen :) Het is een heel goed leerboek voor Ansi C met flink wat voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120557

zeekoe schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 23:02:

[mierenneukmodus]Puur H2O geleidt helemaal niet hoor (IIRC) ;) [/mierenneukmodus]
Toch wel. Water is niet helemaal stabiel, er zijn altijd wat moleculen die het nodig vinden om uit elkaar te vallen en H3O+ en OH- te vormen.. Je zult echter wel moeite hebben een apparaat te vinden dat gevoelig genoeg is om die geleiding waar te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
TheBorg schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 01:01:
Ik zou de microcontroller al het werk laten doen. Als er een stroomstoring is of de PC loopt vast ofzo dan is het "ei" mislukt. Voor een Euro of 200 (zonder hygrometer, want daar heb ik geen ervaring mee) moet het te doen zijn. Ik zou een PIC controller nemen met 2 analoge ingangen. Eéntje voor de temperatuur meter, een PT100 werkt erg nauwkeurig, en eentje voor de hygrometer. Het verwarmingselementje zou ik aansturen met een solid state relais (in combinatie met PT100 is een regeling op 0,02 graden best haalbaar), de ei-draaier met een H-Brug (bijv. L6203) en de vernevelaar met een normale transistor. Ik heb in hobby winkels wel eens vernevelaartjes gezien voor decoratie doeleinden, misschien is dat wat.

Beetje mijn vakgebied dit. Zou het in een dagje in elkaar hebben op een hobby Bob printje (excl. software).
Welke microcontroller gebruik jij? er is c-control, atmel, en anderen. maar bij welke winkel moet ik kijken en welke set moet ik hebben?

Dit is er een met utp-aansluiting:zie eronder voor de specs.
Afbeeldingslocatie: http://www.delmation.nl/images2/bl20_600.jpg

BL2000 Series
BL2000
BL2010
BL2020
BL2030

10Base-T Ethernet poort

256 kbyte FLASH, 128 kbyte SRAM

11 digitale ingangen

10 digitale uitgangen (24VDC 200mA)

5 universele ingangen (analoog / digitaal)

4 analoge 12-bit ingangen

2 analoge 12-bit uitgangen

4 seriële poorten (programmeer + RS232 + RS485)

realtime klok

voeding 9 - 40VDC / 24VAC

Schroefaansluitingen voor alle I/O
Evaluatie Set(s)

site:

http://www.delmation.nl/html/zworld_industrial.htm

Zijn deze ergens te krijgen? , ik bbegrijp dat elk meet/regelbord wel voldoet, als het maar genoeg analoge/digitale aansluiting heeft, kan ik dat met veiligheid stellen en er een aanschaffen?

Bij elektuur heb ik een hygrometer gevonden, de hygrostaat pdf is er niet meer, iemand een schema daarvan? hier de link van de hygrometer
Kan iemand hiernaar kijken om te zien of het bruikbaar is voor dit project?

Mijn handen jeuken!!

thnx

[ Voor 38% gewijzigd door roborobbie op 18-03-2005 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
De Broedmachine:

Ik heb alles even op een rijtje gezet om een overzicht te houden op alle mogelijkheden.

Na alle reacties op dit topic wil ik eerst even dank betuigen aan iedereen die me heeft geholpen,
zonder deze reacties was ik nooit verder gekomen.

Als ik zo alles lees lijkt mij de gepaste oplossing voor het project een volgende opstelling, lees het maar als een hypothese want of het werkt weet ik niet.

Voor het meet/regelgedeelte:

-Thermometer: -Binnen: PTC (4 euro?)
-Buiten: normale/simpele (0,90 euro?)

-Hygrometer: -die van circuits online:(15 euro?) klik
of van conrad 15 euro, 1componentje artikel 183431

-Waterstandsmeter: via 2 polen, heel simpel. Of met gebruik van "wet van communicerende vaten" , dus gewoon 1 bakje binnen en jerrycan met water op gelijke hoogte buiten met elkaar verbonden via slangetje.

De "actieve delen":

-Verwarmingselement: rvs , en 200 watt 220 Volt (15 euro)

-Ventilator: 12 volt, flink pc modelletje (15 euro?)

-Keerinstallatie: die van Broedmij.nl, 12Volt, dus makkelijk aan te sturen.( 50 euro incl.motor)

-Waterverdamping: verwarming in bakje water (20 euro voor speciaal bakje met aanpassing)., eventueel xtra temp.meting in het water voor veiligheid.(15 euro)

Dit wordt dan aangestuurd door een meet/regelbord van velleman of conrad, Het rekenen doet de pc.
Ik dacht aan de K8000 (119 euro) van Velleman, deze is wel duur maar zeer uitgebreid en veelgebruikt. Suggesties altijd welkom natuurlijk, het ding is erg duur!.
Een regeleenheid via USB kan ook, maar schijnt moeilijker te zijn, echter vaak wel goedkoper!

Als ik dit optel zit ik op, schrik, 240 euro. Ik heb het dan wel ruim gerekend..

Maar zijn we er dan ook?

Nee, ik heb nog geen betonplex voor de kast, isolatiemateriaal, draadjes en eventuele schakelingen die gemaakt moeten worden.

Een PIC controller werkt niet als je er geen print omheen zet toch?, het is puur het apparaat waarmee je het chipje flasht waar alles opstaat ?.
In andere woorden, een PIC is niet een apparaat waar ik temp,hygro,vent,verw, enzovoort insteek en programmeer en klaar.
dus is het zoiets als K8000 van velleman maar dan stand-alone.

Ik kom nog een probleem tegen:

Kippen zijn maar een bepaalde tijd broeds, De Lente. Ik mag wel opschieten met bouwen want straks heb ik hem te laat af en zijn er geen eieren meer om uit te broeden..

Anyway, gaat het enigszins werken zoals ik het heb voorgesteld?

Edit

Nu zag ik bij Conrad een regelstation voor temp. en hygro, artikel 156584 , is dit in wezen niet een thermostaat en hygrostaat in 1? (ik kan van conrad geen link kopieren, maar als je zoekt op artikel.nr, heb je hem zo.. http://www.conrad.nl

[ Voor 11% gewijzigd door roborobbie op 19-03-2005 01:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112504

Als je hier mee bezig bent dan kun je misschien eens wa tfoto's posten? ben hierin ook wel geinteresseerd nl...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80823

Het rekenen doet de pc.
Ik dacht aan de K8000 (119 euro) van Velleman, deze is wel duur maar zeer uitgebreid en veelgebruikt. Suggesties altijd welkom natuurlijk, het ding is erg duur!.
Afbeeldingslocatie: http://www.futurlec.com/Pictures/ATMegaControlBoard1.jpg
Our Exciting New ATMega Training Board is loaded with features and is the ideal training tool for learning and developing AVR code and applications. At the heart of the board is the new ATMega microcontroller from Atmel, featuring 16kb of Flash Memory and high throughput instruction cycles. To this we have connected a number of support components, to make this a very powerful board. These include a Real Time Clock for developing real-time applications, EEPROM for storing of parameters and recording data, LCD connection for display, RS232 connection for interfacing with a computer, RS485/RS422 connection for developing a control bus, speaker/buzzer for sound output and heaps more. This board is ideal for developing and testing code quickly and easily. Download software is included, together with code examples in both assembly language and Bascom AVR Basic, to get you up and running quickly.

• Includes ATMega163 with 16kb internal Flash Program Memory
• All necessary power supply components and crystal(8MHz) are already installed.
• All I/O pins connected to headers for easy external connections.
• In-circuit programming via computer download cable (provided)
• RS232 Communication with on-board MAX232 or equivalent
• Test LED for program run testing
• Power LED and Reset Button
• Real Time Clock (PCF8583P Optional)
• EEPROM (24LC256 Option)
• LCD Connection with Contrast Adjustment
• RS485/RS422 Communication (Requires 75176 IC's)
• I2C Bus (PCF8574AP Option)
• Buzzer/Speaker On-board
• Code Examples Provided
http://www.futurlec.com/ATMegaTraining.shtml USD $44,90

Hiermee kun je het geheel zelfstandig laten werken, en via de PC & Seriele poort communiceren.
Eventueel kan ik je helpen met programeren, neem dan even contact met me op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 07:41
Leuk project, heb je ervaring met regeltechniek?

Die pic, microcontroller is niet het belangrijkste, die regeltechniek wel.

Je moet eerst weten wat voor een effect een hittebron (die jij aanstuurt) op de temp heeft. En hoe deze naarmate de tijd verloopt. Dan moet jij een regelmechanisme bedenken die je temeperatuur goed regeld. Je moet zonder dat je niet teveel overshoot hebt en dat systeem snel gestabiliseerd is.

Als je de theorie hebt, kun je deze laten aansturen door een microcontroller oid. Ik weet niet of je over labview kunt beschikken? Hiermee kun je snel veel testen doen zonder elke keer je pic te moeten programmeren. Labview bied mooie aspecten of het überhaupt gemakkelijk haalbaar is

if broken it is, fix it you should

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:33
Om je 1e vraag te beantwoorden, wat was er eerder de kip of het ei..

zie www.mdehaan.nl :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
Tasma schreef op zondag 20 maart 2005 @ 17:52:
Om je 1e vraag te beantwoorden, wat was er eerder de kip of het ei..

zie www.mdehaan.nl :)
dat zet heel wat hoogleraren filosofie werkloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
Even een update:

Ik ga eerst een broedmachine bouwen op traditionele manier, gewoon thermostaatje ventilator zonder te automatiseren. Hier ga ik in oefenen hoe de temperatuur verloopt, kijken of ik er een paar chick's uit krijg. En ondertussen ga ik dit topic (jullie) onderhouden en vermaken met mijn vragen.

Ik heb ondertussen 2 boeken gekocht:

- elektronica ech nie moeiluk, 3delen: gelijkstroom, wisselstroom, en digitale techniek.

- digitale techniek, leerboek.

die ga ik doorwerken..

Ondertussen ga ik een keuze maken over welk interfacebordje ik ga gebruiken.. Welke moet ik nou hebben? Ik weet het echt niet meer... Velleman k8000 kan ik in principe alles mee doen toch? Printjes maken om een pic heen ga ik niet aan beginnen, dat is me echt te moeilijk..

Ik wil niet in herhaling vallen maar:

-De atmel avr, kan ik daar alles op aansluiten, of is die puur om een chipje te laden?
- is de k8000 van Velleman een veilige keuze?
- bestaan er beginners pic-bordjes waar je de nodige sensoren en actieve delen op kan aansluiten, dus zonder een print te hoeven ontwerpen? Die dan stand-alone werken.

Het liefst laat ik die laptop (ondertussen 333mhz,64mb, 1gig hdd) gewoon alles uitlezen en besturen, en alleen als ik eenvoudiger een standalone pic kan gebruiken zou ik voor een pic kiezen.

Begrijpen jullie mijn dilemma, ik wil beginnen, maar weet niet wat het beste werkt met mijn op electronica-gebied nog niet ontwikkelde Hersens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 07:41
roborobbie schreef op zondag 20 maart 2005 @ 21:10:
Even een update:

Ik ga eerst een broedmachine bouwen op traditionele manier, gewoon thermostaatje ventilator zonder te automatiseren. Hier ga ik in oefenen hoe de temperatuur verloopt, kijken of ik er een paar chick's uit krijg. En ondertussen ga ik dit topic (jullie) onderhouden en vermaken met mijn vragen.

Ik heb ondertussen 2 boeken gekocht:

- elektronica ech nie moeiluk, 3delen: gelijkstroom, wisselstroom, en digitale techniek.

- digitale techniek, leerboek.

die ga ik doorwerken..

Ondertussen ga ik een keuze maken over welk interfacebordje ik ga gebruiken.. Welke moet ik nou hebben? Ik weet het echt niet meer... Velleman k8000 kan ik in principe alles mee doen toch? Printjes maken om een pic heen ga ik niet aan beginnen, dat is me echt te moeilijk..

Ik wil niet in herhaling vallen maar:

-De atmel avr, kan ik daar alles op aansluiten, of is die puur om een chipje te laden?
- is de k8000 van Velleman een veilige keuze?
- bestaan er beginners pic-bordjes waar je de nodige sensoren en actieve delen op kan aansluiten, dus zonder een print te hoeven ontwerpen? Die dan stand-alone werken.

Het liefst laat ik die laptop (ondertussen 333mhz,64mb, 1gig hdd) gewoon alles uitlezen en besturen, en alleen als ik eenvoudiger een standalone pic kan gebruiken zou ik voor een pic kiezen.

Begrijpen jullie mijn dilemma, ik wil beginnen, maar weet niet wat het beste werkt met mijn op electronica-gebied nog niet ontwikkelde Hersens.
Vergeet een boek over regeltechniek niet, das denk ik nog de belenagrijkste van allemaal

if broken it is, fix it you should

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bestaan er beginners pic-bordjes waar je de nodige sensoren en actieve delen op kan aansluiten, dus zonder een print te hoeven ontwerpen? Die dan stand-alone werken.
Tuurlijk, hieronder een PIC versie, hierop kun je alle sensoren aansluiten en via relais / triac's verwarmings elementen / motortjes aansturen. Kost maar een fractie van de K8000, kan standalone werken, PC niet nodig.

Afbeeldingslocatie: http://www.futurlec.com/Pictures/PIC18F458Training9.jpg
• Includes PIC18F458 with 32kb internal Flash Program Memory
• All necessary power supply components and crystal(10MHz) are already installed.
• All I/O pins connected to headers for easy external connections.
• In-circuit programming via computer download cable (provided)
• RS232 Communication with on-board MAX232 or equivalent
• Test LED for program run testing
• Power LED and Reset Button
• Real Time Clock (PCF8583P Optional)
• EEPROM (24LC256 Option)
• LCD Connection with Contrast Adjustment
• RS485/RS422 Communication (Requires 75176 IC's)
• I2C Bus (PCF8574AP Option)
• Code Examples Provided
• Dramatically reduces program development time
[url]http://www.futurlec.com/PIC18F458Training.shtml[url] US$ 44,90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

Probeer voor temperatuur (EN vochtigheid) een SHT15 ofzo van sensirion te regelen, kosten wel 30 euro per sensor, maar werkt zeer netjes. Ik heb zelf communicatie met een ander soort microcontroller ermee gedaan, kon zeer precies.

Ik heb hier nog wel een sensirion SHT15 liggen, ingegoten in epoxy en met draadje eraan...

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:33

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

roborobbie schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 00:32:
Ik kom nog een probleem tegen:

Kippen zijn maar een bepaalde tijd broeds, De Lente. Ik mag wel opschieten met bouwen want straks heb ik hem te laat af en zijn er geen eieren meer om uit te broeden..
Dat is helemaal geen probleem, je wilt helemaal geen broedse kippen hebben, maar alleen bevruchte eieren en dat is een heel andere zaak. Kippen kunnen makkelijk broeds worden zonder haan in de buurt (en dus zonder bevruchte eieren), terwijl er ook kipperassen zijn die zodanig doorgefokt zijn dat de hennen echt niet meer broeds worden. Bevruchte eieren zijn vrijwel het hele jaar door beschikbaar als je kippen en een haan of een adresje hebt.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
Dus met deze P18F458 zou alles moeten kunnen? Dan ga ik hem maar aanschaffen, weet iemand een adresje in nederland die deze kaartjes heeft? Verder worden de sensors er niet via kroonsteentjes opgeschroefd, maar lijkt het dat je er speciale stekkertjes in moet steken, zijn deze bij bv. Conrad verkrijgbaar?

Nog bedankt voor de tip..

[ Voor 27% gewijzigd door roborobbie op 21-03-2005 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeekoe

zeekoe

zeekoe

[zwaar OT, sorry, moet ff :)]
Anoniem: 139644 schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 12:25:
Hahaha, tja, maar puur gedestileerd en gedemineraliseerd water, (in ABN: dood water) is immers bijna nergens te krijgen? Gewoon leidingwater geleid goed genoeg. Ik ken wel koffiezet automaten aangesloten op de waterleiding, die volgens dit principe werken.
idd, ik was flauw aan het doen :)
Ik heb BTW ook nog lesgegeven op UTvF :) Alleen dat waren pure informatica vakken voor TBK (waar ze dan ook maar Informatica geven enzo...)
Heb ik jou misschien in de klas gehad Zeekoe??? Of toch maar gekozen voor E(lektro)? :D
Dan heb je vast wel te maken gehad met Mike Boldy...
ik heb er maar 6 weken les gehad voor het daar opgedoekt werd, en idd elektro gedaan. Van Mike Boldy had ik Java, en van Bert vd Marel had ik Calculus & Maple (niet meer vakken gevolgd daar...)
[/zwaar OT]
Over je vraag of je aan alleen een PIC of AVR controller genoeg had zonder printje: in principe kun je de spanning aansluiten (en een kristal enzo) en dan begint het ding te werken. Je moet wel een programmer maken (bv. PonyProg) waarmee je een programma erin kunt laden. Volgens mij hebben de meeste microcontrollers tegenwoordig ingebouwde A/D omzetters, zodat je waarschijnlijk zonder al te veel externe hardware je sensors eraan kunt hangen.
Maar dat PIC18F458 kaartje ziet er wel leuk uit. Het voordeel daarvan is dat alles netjes bij elkaar op een print zit, er zit een klokje (RTC) bij op, je kunt hem via dat kaartje programmeren, hij heeft een ingebouwde optie voor meer geheugen (EEPROM), en last but not least: de code examples. Die zijn altijd ontzettend handig. Kopen dus, zou ik zeggen. En die connectors op de print zijn gewoon standaard printconnectors ( 8)7 ) zoals je P-ATA IDE/FDD aansluiting.
Bij Farnell hebben ze erg veel meuk, misschien dit bordje ook wel. En woonde je nou in Groningen? Dan kun je mss bij de Okaphone gaan kijken. Wel vrij prijzig (maarja, da's conrad ook, en farnell ook vaak wel) maar andere alternatieven heb je niet echt in de buurt.

[ Voor 11% gewijzigd door zeekoe op 21-03-2005 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bij Farnell hebben ze erg veel meuk, misschien dit bordje ook wel. En woonde je nou in Groningen? Dan kun je mss bij de Okaphone gaan kijken.
Voor zover ik weet zijn deze bordjes alleen bij Futurlec te koop, daar kun je ook de connectors ed bestellen. Ook hebben ze relais en triac bordjes, misschien ook wel handig:

Relais US$ 14,90

Afbeeldingslocatie: http://www.futurlec.com/Pictures/10PINREL4.jpg

Triac US$ 19,90

Afbeeldingslocatie: http://www.futurlec.com/Pictures/ET-OPTO-ACOUT4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
Dat verzenden vanaf amerika vind ik niet zo erg, wil dan gelijk wel alles vanaf daar laten komen.

Wat heb ik naast dat bord nodig, die triac of juist dat relais bordje?
Welke bordjes kan ik het beste ook laten overkomen, ze zijn goed te betalen daar...

Ik zal hier vanavond dieper op ingaan, bedankt voor de hulp allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
Wie wilt er even bij conrad kijken onder het kopje c-control, bij automatisering.

Het lijkt me wel een heel handig bordje, veel mogelijkheden en zeer uitgebreid. Ook bestaat er een hele community die met deze bordjes werkt.

Als c-control geen optie is: Wat kan ik het beste van futurlec nog meer aanschaffen, zoals relaisbord enzo. Het opsturen wordt er niet duurder van voor mij, en kan alles gelijk bij dezelfde kopen. Kan iemand mij daarbij helpen, weet namelijk echt niet of ik een triac of relaisboard nodig heb, en welke sensoren. Als de functie hetzelfde is lijkt triac mij beter om verwarming aan te sturen...

Groeten Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww

3lmowww

edit:

C Control is wel een apparaat wat voor dit soort dingen geschikt is, maar ik weet niet of het een handig apparaat is om mee te communiceren (met bv PC`s).

Ikzelf gebruik voor projecten vaak PIC controllers, maar ik weet neit echt of dat iets is voor jou. Heb je al naar Basic Stamps gezocht? dat is een klein DIL printplaatje (zo groot als een 24 pin DIL ic), met daarop een microcontroller + eeprom + voeding + rs232 interface. Opzich niet zo speciaal, duw je zo in elkaar zou je zeggen, maar er is een hele goede (gratis) development studio voor in die taal (Pbasic). Pbasic is erg goed uitgewerkt met duidelijke help functie. Het is net Qbasic voor microcontrollers.

Kijk eens op www.parallax.com (producent) en www.antratek.nl (importeur NL). Mocht je hulp nodig hebben ke me contacten als je wilt.

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww

3lmowww

edit:

roborobbie schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 10:18:
Wie wilt er even bij conrad kijken onder het kopje c-control, bij automatisering.

Het lijkt me wel een heel handig bordje, veel mogelijkheden en zeer uitgebreid. Ook bestaat er een hele community die met deze bordjes werkt.

Als c-control geen optie is: Wat kan ik het beste van futurlec nog meer aanschaffen, zoals relaisbord enzo. Het opsturen wordt er niet duurder van voor mij, en kan alles gelijk bij dezelfde kopen. Kan iemand mij daarbij helpen, weet namelijk echt niet of ik een triac of relaisboard nodig heb, en welke sensoren. Als de functie hetzelfde is lijkt triac mij beter om verwarming aan te sturen...

Groeten Rob
Als je verwarming gewoon op 230V~ werkt, zou ik voor een triacbord gaan, met het feit in mijn achterhoofd dat de relais misschien wel heel vaak moeten schakelen. Aan de andere kant zijn relais wel weer universeler te gebruiken icm volledige scheiding.

Sensoren moet je zelf kijken, ik vermelde eerder de SHTxx als goede sensor (http://www.sensirion.com/en/sensors/humidity/default.htm), alleen moet je daarvoor communicatie hebben (communicatie voor basic stamp heb ik zo goed als klaar liggen hier). Prijs ervan ligt wel bij zo`n 20 - 30 euro p/stuk, maar dat is dan ook vochtigheid EN temperatuur (en redelijk precies).

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
Bedankt,

Ik ben weer aan het twijfelen gebracht. Dus een basic stamp zou ik kunnen gebruiken, ook met de eisen eerder in dit topic gemeld (1/10 graad temp, hygro, 2 verwarmingen aansturen en een ventilator)?
Welk kitje zou ik dan moeten aanschaffen, het is niet echt duidelijk wat ik er precies bij geleverd krijg. Een triacboard zou ik dan weer bij conrad kunnen bestellen, dat lijkt me een goede optie.

Je zei dat je de communicatie al had liggen, je bedoelt natuurlijk de software ervoor? Dat zou geweldig zijn. Die sensors lijken ze niet aan particulieren te verkopen, ik kan geen prijs vinden.

Wat zou ik, als ik basic stamp ga gebruiken, moeten aanschaffen. Zo een hele kit van 188 euro is mij veel te duur, dan moet ik een andere oplossing zoeken.

Ik zag dat je dit werk bedrijfsmatig doet, wat zou je mij adviseren om aan te schaffen? dus boardje, sensors, triac, alles wat ik nodig heb behalve gereedschap en computer.

Eventueel mailen naar robcampman@tiscali.nl

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
Ik ga verder met de broedmachine op de "oude" minder techie manier..

Ik ga de bouwtekening van de vader van Robert van de Veer gebruiken, Douwe van de Veer.. Op de volgende link is deze te vinden,(doet het nu even niet) http://www.dvbroedmachine.nl

Ik kan gewoon niet langer wachten en moet even sparen om het automatiseringsgedeelte te kunnen betalen.. de pic.

Ik zal de bouw hier loggen, leuk om te volgen en misschien om anderen aan te sporen hetzelfde te doen..

Betekent niet dat dit topic is afgelopen hoor.. blijf schrijven!!!

Groeten Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
Aangezien ik de boel wat minder geautomatiseerd ga maken, wordt me toch te ingewikkeld. Ben ik nu aan het zoeken om het met losse systemen aan te sturen.. losse thermostaat, losse hygrostaat.

Nog maar eens de vraag, weet iemand hoe je een goeie hygrostaat bouwt. die bijvoorbeeld een verwarmingselement aanstuurt die in een bakje water hangt (waterdamp veroorzaakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
Hier enkele plaatjes van mijn broedmachine tot nu toe, met luchtcirculatiesysteem....

Afbeeldingslocatie: http://img17.exs.cx/img17/6389/photo01179og.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img17.exs.cx/img17/2899/photo01054wu.th.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MvZ-
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-06 10:45
Leuk idee de computergestuurde broedmachine.
Zelf heb ik daar ook wel overna gedacht, maar wegens dezelfde redenen als jij aangaf (geld,tijd) ben ik gewoon een 'normale' broedmachine gaan bouwen (en die werkt inmiddels goed... automatische keermoter zit erin, overigens niet om luchtkamer goed te laten ontwikkelen, maar om ervoor te zorgen dat kuikenembryo niet aan de wand van het ei plakt..., verder een bakje water om de vochtigheid op zo'n 45% te houden, en verder kijk ik er in principe niet naar om als hij aanstaat...)

Maar als je nog verder wilt gaan kloten met een computergestuurde broedmachine, hou er dan rekening mee dat als je computertje crashed, je geen kuikentjes te zien zult krijgen :)
Dus een leuk regelprogje onder windows die de zooi aanstuurd is eigenlijk gewoon niet te doen, alles moet namelijk 21 dagen lang perfect werken!

Nogmaal leuk project, maar stukken makkelijker om gewone broedmachine te bouwen, dan weet je tenminste dat hij niet crashed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
ik heb de broedmachine af, het vochtregelen gaat nog niet zo lekker, krijg hem niet boven de 40 procent..
Verder blijft de machine goed warm.

Nu nog een webcam erin hangen en deze live zetten, kan iedereen meekijken....

Afbeeldingslocatie: http://img23.exs.cx/img23/6949/dscn20727pq.th.jpg

Ik vind dat ie aardig gelukt is.. jammer alleen dat de psu erbuiten hangt, is binnen te warm en vochtig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112504

Leuk project.

Heb je ook nagedacht over het "brandgevaar"?

- En het aansturen met een pc was zeeer simpel geweest, voor een 5 tal eurotjes wat je klaar geweest ik heb ook een aansturing gemaakt met de pc (zoeken op project tuinberegening hier) je zou hetzelfde systeem kunnen gebruiken alleen moet je dan de poorten uitlezen, en eentje gebruiken voor het omkeren enzow (dit is mss nog het moeilijkste te realiseren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
check mijn eggcam. Young chicks about to break loose..

http://members.lycos.nl/robcampman/index2.htm

elke tien minuten nieuwe foto, zogauw de eerste is doorgekomen zet ik hem op motion-detect..

aankomende maandag 25 april moeten ze er allemaal zijn..

groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
Ik vraag me af of er ondertussen al meerdere mensen een eigen broemachine gebouwd hebben?

Laat dan hier je foto's ervan zien.

Het hele sci-fi cpu-gestuurd projectje is van de baan. de broedmachine is nu bezig de tweede lichting eitjes uit te broeden. Ben erg tevreden met het apparaat... zijn er mensen die op een andere manier techniek voor hun dieren hebben toegepast?

ciao

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yowen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-01-2011
Wat doe je eigenlijk met je chicks?

Systeem Specs
AMD 64 op MSI K8N Neo Platinum, 1GB 2-3-2-5 PDP Systems Patriot Geheugen, Crucial 128mb 9800pro, 160gb Maxtor Sata, Antec Sonata

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:46
ik denk dat hij slangen houdt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
haha.. Ik weet ook niet wat ik ermee moet.. ik vond het wel cool om een broedmachine te bouwen. Toen die af was heb ik er maar wat eitjes in gegooid en die kwamen uit.. nu lopen er twaalf chicks door mijn tuin dus heb ik er maar een hok voor gebouwd..

Goed idee om ze als slangenvoer te verkopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-05 13:44

oshiro

Chill, dude.

heheeeeheheee.... :+

meet jellabie :+

[rml][ CIP]pc/terrarium[/rml]

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
Kuikens nodig?

Ik ben er gisteren twee kwijt geraakt aan een joekel van een buizerd. Hij hing al twee dagen boven ons huis maar nu heeft ie dus 2 kuikens gegeten.
Maar heb dus regelmatig kuikens.

Als je ooit nog eens de verwarming en vochtigheid computergestuurd gaat maken laat het me dan weten!!!!

Prachtige casemod trouwens!! Wat voor slang is het? Gardena of wolfgeraete?

Pagina: 1