Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Uitleg] 3x4 Matrix Numeriek keypad op PS/2

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op Conrad.nl een mooi Numeriek keypad gevonden, het gaat om dit type :

Conrad.nl ---> Componenten ---> Elektromechanica ---> Toetsen en schakelaars

DRUKTOETSENVELDEN --> KEYBOARD MATRIX 3X4
Afbeeldingslocatie: http://www1.nl.conrad.com/IMS_Docs/17/17DF953E4AC1D98EE10000000A010251.JPG

Productomschrijving :

Zoals bestnr. 19 55 61-89, echter in een matrix 3 x 4, aansluitingen via 7-polig pincontact, afm. uitsnede 57 x 46 mm (totaal 64 x 51 mm).

Nu vroeg ik me af, kan hier van een toetsenboard worden gemaakt of van een van de andere druktoetsvelden die conrad.nl aanbied ? zodat ik deze kan aansluiten op de standaard keyboard PS/2 poort ? of op een andere poort (USB/Serieel etc)

en wee heeft hier evt een model van om dit te kunnen solderen en wie zou dat voor me kunen maken ? wat zou ik er namelijk nog meer voor nodig moeten hebben naast ronde PS/2 stekkertjes en elektro draad ? (van conrad o.a. of andere winkels)

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

zo'n drukveld tiept wel heel erg vervelend in vergelijking met een echt toetsenbord hoor. bovendien is op dit veldje een telefoon-layout afgebeeld. een numpad op een toetsenbord is omgedraait, daar zit de 1 links onder :)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:19

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

je kan hem op de ps/2 en serieel redelijk makkelijk aan sluiten, maar niet zonder wat electronica ertussen.
Voor de ps/2 poort raad ik je aan een oud keyboard te slopen en te hopen dat je numpad van dat keyboard dezelfde matrix layout heeft als dat keypadje (meestal niet). Is dat wel zo, dan sloop je het controller printje (meestal met de 3 ledjes erop) uit het keyboard en sluit je die aan.

Voor de seriele poort moet je ff kijken in het topic over comcontrol. daar staat alles uit gelegt over het aansluiten van een keyboardje op de seriele poort.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Het aansluitschema staat bij de Conrad altijd op de InfoBox pagina van het product. In het geval van je matrix-keypad: http://www.produktinfo.co...lc.cgi?art=195561&lang=nl

Hier 2 makkelijke manieren zonder een oud toetsenbord om te bouwen/halveren :

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/EDE1144%20-%204x4%20Matrix%20Keypad%20Encoder%20IC%20-%20Schematic.gif
EDE1140 Datasheet PDF

.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/15button_serieel_bcd_keypad.gif
[rml][ How-to] Winamp poort control[/rml]

In het eerste geval gebruik je een IC en zul je zelf een driver/programma moeten schrijven. In het 2e geval is er al een stuurprogramma wat je kunt gebruiken.

Er is ongetwijfeld ook een IC te vinden wat direct op de PS/2 aan te sluiten is, echter kun je daar maar 1 device tegelijkertijd aanhangen, dus als je al een PS/2 tobo hebt, heeft USB en dergelijke voorkeur.

Overigens vallen losse numerieke keypads nog wel mee als je een beetje goed rondshopt (en je toch minimaal met de aanschaf van het matrixpad [13 euro] zit):
Trust Numeric Keypad and USB Hub € 24,-
Conceptronic Mobiel USB Keypad € 26,-
Acco Numeric Keypad + 2x USB ports € 35,-
Targus Keypad 17keys Mobile Mini USB Win € 38,-
Qware USB Keypad QW KP-002 € 42,-
Toshiba Keypad PS/2 Extern d.grijs € 51,-
Compaq Numeriek keypad € 57,-

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2003 02:03 ]

Verwijderd

Zou je er btw ook een login-code op kunnen pleuren waarna windows zich echt aanmeldt? =] (zou masterlijk gaaf zijn voor als een vingerafdruk-geval niet bij je casemod past :))

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-11 18:29

Kr3Kr

Melpomene

* Kr3Kr wilde ook al comcntrl zooi posten :P
Verwijderd schreef op 20 September 2003 @ 16:09:
Zou je er btw ook een login-code op kunnen pleuren waarna windows zich echt aanmeldt? =] (zou masterlijk gaaf zijn voor als een vingerafdruk-geval niet bij je casemod past :))
Dan beter smartcards of irisscan ;)

Gregor van Egdom Krekr

• Wijnbo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-09 14:46

Wijnbo

Electronica werkt op rook.

Waar ga je het eigelijk voor gebruiken?

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:19

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Er is ongetwijfeld ook een IC te vinden wat direct op de PS/2 aan te sluiten is, echter kun je daar maar 1 device tegelijkertijd aanhangen, dus als je al een PS/2 tobo hebt, heeft USB en dergelijke voorkeur.
je kan wel degelijk meerdere keyboard's aan 1 ps/2 poort hangen. Ik heb thuis een oude Quickshot Commander (een soort flight control paneel), welke parallel aan een keyboard wordt aangesloten. Dit werd voor het USB tijdperk wel vaker gedaan. Het enige waar je voor uit moet kijken is dat je niet meer dan de max. stroom gebruikt die een ps/2 poortje kan leveren.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1