Ik heb even geinformeerd naar de verwachtte leverdatum en deze staat nu op 25 november voor de leverancier met de vroegste leverdatum. Volgende week dus. Ik hoop dat de leverancier dit waar kan maken.
Zit er ook een SATA-controller bij of moet je die afzonderlijk kopen? En zoja wat raden jullie dan aan? Heb wel SATA op mijn moederbod maar das enkel voor RAID

Dan raden wij aan een RAID array te draaien....
Maar als je dus een andere controller wilt dan maakt het niet zoveel uit welke, degenen die in dezelfde prijsklasse zitten zijn praktisch gelijk aan elkaar. Er zijn ook wel wat reviews van te vinden als je per se het kleine verschilt wilt weten.
Anoniem: 25597
Dat is goed nieuws. Ik hoop idd ook dat de leverancier de datum waarmeijern schreef op 21 november 2003 @ 17:02:
Ik heb even geinformeerd naar de verwachtte leverdatum en deze staat nu op 25 november voor de leverancier met de vroegste leverdatum. Volgende week dus. Ik hoop dat de leverancier dit waar kan maken.
kan maken.
Alle reviews die ik gelezen heb , beloven veel goeds.
Anoniem: 52632
Volgens mij komt Sinterklaas de schijf op pakjesavond brengen. 5 december wordt de schijf dus verwacht. Ik heb er 2 in bestelling staan, voor mijn mooie promise raid controller.
Heeft er iemand toevallig een 74gb raptor kunnen bemachtigen op de HCC dit weekend?
ff nieuwsgierig....bij welke leverancier ?Anoniem: 52632 schreef op 28 november 2003 @ 16:17:
Volgens mij komt Sinterklaas de schijf op pakjesavond brengen. 5 december wordt de schijf dus verwacht. Ik heb er 2 in bestelling staan, voor mijn mooie promise raid controller.
Ik heb ook weer een nieuwe datum doorgekregen en het wordt op z'n vroegst begin volgende week maar waarschijnlijker aan het einde van volgende week. Dit geldt voor de leveranciers/distributeurs Ingram Micro en Techdata.
Anoniem: 52632
Mijn leverancier is techdata, staat nu voor 8 decembergepland . Maar zoals het er nu uitziet zal het nog wel wat langer duren. De leverdatum wordt constant een paar dagen naar voren geschoven.
Waar dan?Anoniem: 52632 schreef op 28 november 2003 @ 16:17:
sorry, had niks zinnigs toe te voegen 
(zag de leverancier te laat...)

(zag de leverancier te laat...)
[ Voor 11% gewijzigd door DaCootMeister op 03-12-2003 20:25 ]
De 34 of 35 GB versie staat deze maand in een test van de Computer Totaal (met daarbji een note dat er een 74GB versie aan zit te komen). Het is de snelste SATA schijf in de test.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Hebben ze dan de nieuwe 36GB variant getest die gebaseerd is op de WD740GD of is het gewoon de bestaande 36GB versie?Marzman schreef op 03 december 2003 @ 21:33:
De 34 of 35 GB versie staat deze maand in een test van de Computer Totaal (met daarbji een note dat er een 74GB versie aan zit te komen). Het is de snelste SATA schijf in de test.
Ik las net op anandtech.com dat de schijven op voorraad zijn in de VS. Het lijkt me dat het niet lang meer kan duren voordat ze hier in Europa/Nederland in de winkels liggen.
Anoniem: 25597
Hmmmm , dit nieuws maakt mij weer blijmeijern schreef op 07 december 2003 @ 01:01:
Ik las net op anandtech.com dat de schijven op voorraad zijn in de VS. Het lijkt me dat het niet lang meer kan duren voordat ze hier in Europa/Nederland in de winkels liggen.
Anoniem: 53533
kan je op zo'n raptor ook mode pages aanpassen om je disk optimaal in te stellen.
een 15k rpm disk kan je ook optimaliseren voor desktop gebruik en/of video editen.
en blocksize tweaks enzo.
een 15k rpm disk kan je ook optimaliseren voor desktop gebruik en/of video editen.
Dan zou ik graag weten hoe je dit aan kan passen. Seatools werkt in mijn geval niet aangezien ik een raid 0 config draai met prestaties ver onder de maat.Anoniem: 53533 schreef op 08 december 2003 @ 15:34:
kan je op zo'n raptor ook mode pages aanpassen om je disk optimaal in te stellen.
Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something
ik heb met seatools mijn 15kIII ook aangepast op dektop gebruik. Op zich stelt de schijf standaard de beste waarde in, maar blijkbaar kun je hem beter vastzetten, de cache segments.
Maar Dolf, werkt het niet omdat je hem op een hardware raid kaart hebt zitten ofzo? Misschien dat je ze anders gewoon even los ergens aan hangt. 1 keer instellen is genoeg.
Maar Dolf, werkt het niet omdat je hem op een hardware raid kaart hebt zitten ofzo? Misschien dat je ze anders gewoon even los ergens aan hangt. 1 keer instellen is genoeg.
Ze zitten idd op een hardware raid kaartje omdat je anders niet kan booten.gladiool schreef op 08 december 2003 @ 15:53:
ik heb met seatools mijn 15kIII ook aangepast op dektop gebruik. Op zich stelt de schijf standaard de beste waarde in, maar blijkbaar kun je hem beter vastzetten, de cache segments.
Maar dan zal ik ze eens appart gaan instellen. Scheelt het eigenlijk veel?
Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something
Ik heb net vernomen dat een Nederlandse distributeur ze op voorraad heeft. Ik hoop dus ook dat die van mij morgen binnen is
Bas ComputersAnoniem: 25597 schreef op 11 december 2003 @ 16:35:
En welke mag dat zijn?
People!
Ik heb inmiddels in mijn bezit, 2 stuks WD740GD welke in stripeset aan mijn P4C800-E Deluxe komt te hangen.
Ik heb de mijnen bij Yorcom gekocht, maar ik weet dat EMPC ze ook op voorraad heeft.
Morgen post ik wel wat benchmark resultaten. Dat wordt smullennnnn
Piccy:
Raptors
Ik heb inmiddels in mijn bezit, 2 stuks WD740GD welke in stripeset aan mijn P4C800-E Deluxe komt te hangen.
Ik heb de mijnen bij Yorcom gekocht, maar ik weet dat EMPC ze ook op voorraad heeft.
Piccy:
Raptors
[ Voor 20% gewijzigd door DaCootMeister op 13-12-2003 08:52 . Reden: piccy toegevoegd ]
Wij zijn erug benieuwdDaCootMeister schreef op 12 december 2003 @ 17:31:
People!
Ik heb de mijne bij Yorcom gekocht, maar ik weet dat EMPC ze ook op voorraad heeft.
Oe ja, dat lijkt me wel fijn, 2x 36G in stripe hangen. Maar dan idd alleen als de 36G versie ook de features van de 72G versie krijgt. Aan de andere kant vraag ik me af hoe dat dan zou gaan, de "oude" 36G versie zou immers onverkoopbaar worden? Misschien zou die dan wel in prijs omlaag gaan4POX schreef op 12 december 2003 @ 18:56:
Begrijp ik het goed.. Komt er ook een 36 giga uitvoering van deze nieuwe raptor.. Ik vind 72 namelijk te veel voor een systeem schijf.
HOLY Sh*t jij hebt ze gewoon!!!DaCootMeister schreef op 12 december 2003 @ 17:31:
People!
Ik heb de mijne bij Yorcom gekocht, maar ik weet dat EMPC ze ook op voorraad heeft.
Ik heb er 1tje besteld maar mijn leverancier heeft em nog niet !!!!!
Damn Lucky You !!
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
DaCootMeister schreef op 12 december 2003 @ 17:31:
People!
Piccy:
[ Voor 4% gewijzigd door DaCootMeister op 13-12-2003 17:35 ]
Hier ben ik dan met de beloofde benchmarkresultaten. 
De WD740GD´s hangen in RAID0 aan een Asus P4C800-E Deluxe mobo.
Het voelt snel, het ís snel
Atto:
zie laatste posting
Sisoft Sandra 2004:
zie laatste posting
HD Tach 2.70:
zie laatste posting
De WD740GD´s hangen in RAID0 aan een Asus P4C800-E Deluxe mobo.
Het voelt snel, het ís snel
Atto:
zie laatste posting
Sisoft Sandra 2004:
zie laatste posting
HD Tach 2.70:
zie laatste posting
[ Voor 32% gewijzigd door DaCootMeister op 16-12-2003 23:59 ]
Die benches kunnen beter
, maar ik las in een ander topic dat je problemen had met de drivers, dus dat verklaart het, probeer ze ook eens aan de promise controller, en kijk eens wat voor scores je daarop haalt, want daar heb je namelijk wel goede drivers voor 
(die promise trekt wel je pci-bus vol maar gewoon ff om te testen hoe snel ze zijn
)
(die promise trekt wel je pci-bus vol maar gewoon ff om te testen hoe snel ze zijn
PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest
Ik denk dat je met 106 mb/s al aardig je PCI bus aan het voltrekken bent.Lief_Adje schreef op 13 december 2003 @ 22:15:
Die benches kunnen beter, maar ik las in een ander topic dat je problemen had met de drivers, dus dat verklaart het, probeer ze ook eens aan de promise controller, en kijk eens wat voor scores je daarop haalt, want daar heb je namelijk wel goede drivers voor
(die promise trekt wel je pci-bus vol maar gewoon ff om te testen hoe snel ze zijn)
Asus PP-DLW - 2 x Intel Xeon 3,06 - 1Gb RAM - Coolermaster CM Stacker - 29160 - Seagate 18Gb 15k -=- 2 x LG L1910B 19" TFT
Als je in dit topic kijkt op het storagereview.com forum dan vallen jouw resultaten toch enigzins tegen.
Damn, jullie hebben gelijkLief_Adje schreef op 13 december 2003 @ 22:15:
Die benches kunnen beter, maar ik las in een ander topic dat je problemen had met de drivers, dus dat verklaart het, probeer ze ook eens aan de promise controller, en kijk eens wat voor scores je daarop haalt, want daar heb je namelijk wel goede drivers voor
(die promise trekt wel je pci-bus vol maar gewoon ff om te testen hoe snel ze zijn)

Maar nu omschakelen naar plain IDE? Ik weet zeker dat het een driverkwestie is. Gebruik overigens v1.00.1.37 van de FT378 driver.
Ik moet en zal die Intel Application Accelerator RAID Edition toch aan de praat krijgen.

Howdy,
Goh, wat was ik blont zeg, had ik ff mijn drives aan de Promise SATA controller aangesloten, en niet aan de Intel ICH5R Southbridge. Tsja, dan wordt het ook lastig om de Application Accelerator RAID Edition app te installeren he....
Om mijn stommiteit enigzins recht te trekken heb ik wat plaatjes geschoten van de hernieuwde benchmarkresultaten. En die zijn prettig, IMHO
Asus P4C800-E Deluxe, 2 * ATA150 WD740GD in stripeset, 128K clustersize.
Atto:
zie laatste posting
Sisoft Sandra 2004:
zie laatste posting
HD Tach 2.70:
zie laatste posting
Dit laatste image wijkt veel af van de resultaten in dit topic. De poster heeft echter 16K clusters gebruikt in tegenstelling tot mijn 128K.
De Asus manual zegt:
Select 16K - low disk usage
Select 64K - typical disk usage
Select 128K - performance disk usage
Misschien ga ik nog hobbyen met andere clustersizes, maar voorlopig ben ik tevreden met het behaalde resultaat.
Goh, wat was ik blont zeg, had ik ff mijn drives aan de Promise SATA controller aangesloten, en niet aan de Intel ICH5R Southbridge. Tsja, dan wordt het ook lastig om de Application Accelerator RAID Edition app te installeren he....

Om mijn stommiteit enigzins recht te trekken heb ik wat plaatjes geschoten van de hernieuwde benchmarkresultaten. En die zijn prettig, IMHO
Asus P4C800-E Deluxe, 2 * ATA150 WD740GD in stripeset, 128K clustersize.
Atto:
zie laatste posting
Sisoft Sandra 2004:
zie laatste posting
HD Tach 2.70:
zie laatste posting
Dit laatste image wijkt veel af van de resultaten in dit topic. De poster heeft echter 16K clusters gebruikt in tegenstelling tot mijn 128K.
De Asus manual zegt:
Select 16K - low disk usage
Select 64K - typical disk usage
Select 128K - performance disk usage
Misschien ga ik nog hobbyen met andere clustersizes, maar voorlopig ben ik tevreden met het behaalde resultaat.
[ Voor 10% gewijzigd door DaCootMeister op 16-12-2003 23:59 ]
Wat raden jullie aan als ik m'n 2 raptors binnenkrijg? Aansluiten op de onboard Promise raidcontroller of op de Intel ICH5R southbridge? Ik heb namelijk ook een P4C800-E met 2 raidcontrollers. Momenteel heb ik op de ICH5R controller al 2x 120GB Maxtor schijven hangen in raid 0. Is het bovendien mogelijk om op beide raidcontrollers een raid 0 array te configureren zonder dat dit problemen gaat geven tijdens het booten? Ik wil namelijk alle 4 de schijven gaan gebruiken.
Update:
Aan de resultaten van DaCootMeister is het beter om de schijven aan te sluiten op de ICH5R southbridge. Het is alleen raar dat de resultaten van HD Tach zijn gedaalt. Welke benchmark kan je het beste gebruiken om realworld performance te meten?
Update:
Aan de resultaten van DaCootMeister is het beter om de schijven aan te sluiten op de ICH5R southbridge. Het is alleen raar dat de resultaten van HD Tach zijn gedaalt. Welke benchmark kan je het beste gebruiken om realworld performance te meten?
[ Voor 23% gewijzigd door Vincent Meijer op 14-12-2003 23:16 ]
Als je performancewise kijkt, kies dan voor S-ATA in RAID0 op de IC5HR. Ik vermoed dat het zonder dataverlies niet mogelijk is je bestaande Maxtor RAID0 over te hevelen naar de Promise chipset. Je zal dus een alternatief medium moeten hebben om je data ff te parkeren... (dat valt niet mee, ik weet het)meijern schreef op 14 december 2003 @ 23:04:
Wat raden jullie aan als ik m'n 2 raptors binnenkrijg? Aansluiten op de onboard Promise raidcontroller of op de Intel ICH5R southbridge? Ik heb namelijk ook een P4C800-E met 2 raidcontrollers. Momenteel heb ik op de ICH5R controller al 2x 120GB Maxtor schijven hangen in raid 0. Is het bovendien mogelijk om op beide raidcontrollers een raid 0 array te configureren zonder dat dit problemen gaat geven tijdens het booten? Ik wil namelijk alle 4 de schijven gaan gebruiken.
Je kunt P-ATA en S-ATA laten samenwerken (ofwel, Promise met de IC5HR)
In de manual kun je vanaf pagina 5-25 lezen hoe eea in je BIOS geconfigged moet worden.
Mnja, raar maar wel verklaarbaar. Zie je dat in mijn HDTach grafiek de begin en eindpiek van dik 200 Mb? Volgens mij zijn dat foutieve meldingen, en hierdoor schiet de gemiddelde doorvoersnelheid omhoog. Vergelijk je de 2 Sisoft Sandra plaatjes dan zie je eenzelfde beeld. Een buffered read van 1182 Mb/s en buffered write van 1603 Mb/s... lijkt me ietwat onmogelijk op mijn syteem.Update:
Daarentegen is de eindscore die ik haal in mijn 2e poging dik 20 Mb hoger, en zo voelt het momenteel ook. Retesnel!
Realworld performance is moeilijk te meten, het is wat je ervaart. Zelf vind ik ATTO een duidelijker beeld geven van dit gevoel, want hier kun je zien hoe je stripe presteerd met verschillende blockgrootten. Werk je veel met films -> grote clusters -> hogere performance.
Werk je met Webapps of databases, kies je voor een kleinere clustersize.
DaCootMeister, thnx voor je reply. Ik ga denk ik dus m'n raptors aan de southbridge hangen en de Maxtors aan de Promise controller. Nu hoop ik alleen dat het allemaal werkt met 2 raid arrays op 2 verschillende chips. Waarom zou Asus anders een mobo maken met 2 raidcontrollers
Nu alleen ff m'n data die op de 2 maxtor schijven staat backuppen
Ik heb overigens al SATA en PATA samenwerken op de southbridge, geen probleem.
Ik zal voordat ik alles installeer eens de raptors als test aan de promise controller hangen en wat tests uitvoeren met verschillende blocksizes, kijken wat het snelst is. Ik denk overigens dat ik voor 128k zal gaan omdat ik meestal met AV bewerking bezig ben.
Nu alleen ff m'n data die op de 2 maxtor schijven staat backuppen
Ik zal voordat ik alles installeer eens de raptors als test aan de promise controller hangen en wat tests uitvoeren met verschillende blocksizes, kijken wat het snelst is. Ik denk overigens dat ik voor 128k zal gaan omdat ik meestal met AV bewerking bezig ben.
Realworld benchmarks kun je het beste meten met IOMeter 
ATTO meet enkel de STR (Sustained Transfer Rate), de topsnelheid zegmaar
In de FAQ van dit subforum onder "Benchmarktopics" kun je een linkje naar het grote IOMeter benchmarktopic van Femme vinden
DaCootMeister: mooie scores! Ik heb al veel screenshotjes van de Raptor performance gezien, maar die van jou zijn werkelijk top
Zou je nog kunnen testen met verschillende stripe sizes en eventueel op de Promise Controller, zodat wij kunnen mee-vergelijken? Is hoop werkje, ja, maar leuk om te weten
In de FAQ van dit subforum onder "Benchmarktopics" kun je een linkje naar het grote IOMeter benchmarktopic van Femme vinden
DaCootMeister: mooie scores! Ik heb al veel screenshotjes van de Raptor performance gezien, maar die van jou zijn werkelijk top
[ Voor 8% gewijzigd door BalusC op 15-12-2003 07:20 ]
Thanks voor het compliment!BalusC schreef op 15 december 2003 @ 07:19:
Realworld benchmarks kun je het beste meten met IOMeter
DaCootMeister: mooie scores! Ik heb al veel screenshotjes van de Raptor performance gezien, maar die van jou zijn werkelijk topZou je nog kunnen testen met verschillende stripe sizes en eventueel op de Promise Controller, zodat wij kunnen mee-vergelijken? Is hoop werkje, ja, maar leuk om te weten
Ik heb IMHO wat goed te maken dus zal gehoor geven aan je verzoek. Ook ik wil natuurlijk weten wat het best presteert
Zal de komende week de resultaten aan deze thread toevoegen.
Anoniem: 29783
Omdat mijn computer 24/7 aanstaat maak ik me altijd een beetje zorgen over mijn 160GB Maxtor 8MB schijven, ik lees namelijk steeds dat IDE daar eigenlijk niet voor gemaakt is.
De vijf jaar garantie van WD doet mij vermoeden dat daar nu een einde aan gekomen is. Een OS + veel gebruikte serverfiles +downloads op zo'n Raptor zou me weer rustig kunnen maken.
De overige harde schijven zou ik dan weer gewoon automatisch laten uitschakelen wanneer niet actief.
Bijkomend voordeel (niet onbelangrijk!) is dat ze ook nog eens een stuk sneller zijn.
Nu alleen nog de prijs...ongeveer vijf keer zo duur als een Maxtor per GB.... Wel even slikken.
Denken jullie dat deze schijf nog erg veel goedkoper gaat worden? maw: heeft het zin om nog even te wachten?
De vijf jaar garantie van WD doet mij vermoeden dat daar nu een einde aan gekomen is. Een OS + veel gebruikte serverfiles +downloads op zo'n Raptor zou me weer rustig kunnen maken.
De overige harde schijven zou ik dan weer gewoon automatisch laten uitschakelen wanneer niet actief.
Bijkomend voordeel (niet onbelangrijk!) is dat ze ook nog eens een stuk sneller zijn.
Nu alleen nog de prijs...ongeveer vijf keer zo duur als een Maxtor per GB.... Wel even slikken.
Denken jullie dat deze schijf nog erg veel goedkoper gaat worden? maw: heeft het zin om nog even te wachten?
Het heeft ALTIJD zin om te wachten als je geld wilt besparen. Het is geen geheim dat nieuwe technologie in het begin duurder is. Daar staat tegenover dat je in feite een SCSI schijf koopt met een SATA interface. De kwaliteit is er dus wel naar.
Maar als je persee je geld in je zak wilt houden moet je gewoon een andere hobby zoeken
Maar als je persee je geld in je zak wilt houden moet je gewoon een andere hobby zoeken
ff wat anders. Ik wil er ook 1 aanschaffen, maar maakt dat ding een hoop herrie ? Hoe is dit vergeleken met bv de Maxtor Diamondmax 9 serie ?
Anoniem: 29783
Ik zit hier achter een firewall, kan het linkje er dus nu even niet voor je bijzetten, maar volgens storagereview.com is deze nieuwe Raptor ook nog eens heel stil.
Check die vergelijking maar eens van ze.
Check die vergelijking maar eens van ze.
Thanks, had ik inderdaad al gelezen, maar gebruikerservaringen kunnen toch altijd anders uitpakken, dus daar ben ik naar op zoek. Zoals bij die laatste Cuda's die volgens storagereview e.a. zeer stil zijn ; in de de forums lees je echter dat ze soms vreemde geluiden maken.
Zie hier een leuke review van de Raptor 74gb. Er worde o.a. 6 Raptors in RAID 0 getest!!! Leuke speed krijg je dan.ztupid schreef op 16 december 2003 @ 11:43:
Thanks, had ik inderdaad al gelezen, maar gebruikerservaringen kunnen toch altijd anders uitpakken, dus daar ben ik naar op zoek. Zoals bij die laatste Cuda's die volgens storagereview e.a. zeer stil zijn ; in de de forums lees je echter dat ze soms vreemde geluiden maken.
Op pagina 2 staat een positief verhaal over het lawaai.
http://www.gamepc.com/lab...74&page=1&cookie%5Ftest=1
"As an owner of multiple 1st-gen 36GB Raptor drives, I can give first hand confirmation that the new Raptor is much quieter and indeed very tolerable for a 10,000 RPM disk. In our open-air environment, idle drive noise was nearly inaudible, while seeks were only slightly so. Still, the pitch and consistency of the noise is much better compared to the older disks."
&
"The fact that Western Digital has also managed to make these drives quieter is also just as impressive. The Raptors no longer have their high-pitched whine (which honestly, wasn’t that bad, but was mildly annoying), making the WD740GD quiet enough for most silent PC systems. While Maxtor DiamondMax and Seagate Barracuda will still remain slightly quieter, the performance increase one will see over these drives with the 74GB Raptor will very much be worth the slight increase in noise and heat"
Zelf heb ik mijn Raptor 74gb (1tje maar, ze zijn toch wel erg duur
[ Voor 43% gewijzigd door Help!!!! op 16-12-2003 13:24 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Thnx, ziet er inderdaad prima uit. Heb nu een behoorlijk stille kast (Antec Sonata met 12 cm fans), en wil dat dus graag zo houden
Ga er waarschijnlijk qua geluid dus iets op achteruit met een Raptor, dus ik blijf nog maar ff twijfelen....(komt misschien de prijs ook nog ten goede
)
Wat je voorstelt lijkt me een verstandige zet!

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast
Zoals beloofd, de benchmarks. Ik heb mijn RAID-0 getest met:
Sisoft Sandra 2004
Atto 2.02
HD Tach 2.70
IOMeter 2003.05.10
Als je je blocksize wilt aanpassen ben je automatisch al je bestaande data kwijt, je moet immers de stripe opnieuw aanmaken. Om het proces enigzins te versnellen heb ik WinXP SP1 + alle patches ge-Ghost en keer op keer teruggezet naar disk. Ook draai ik met Intel Application Accelerator 3.5.0.2846.
Allereerst de resultaten van een 147 Gb stripe, 128K blocksize:
Atto:

Sisoft Sandra 2004:

HD Tach 2.70:

IOMeter XP Performance:

IOMeter Workstation Performance:

IOMeter STR Performance:

IOMeter Fileserver Performance:

En dan nu dezelfde setup, maar dan 147 Gb RAID-0, 64K blocksize:
Atto:

Sisoft Sandra 2004:

HD Tach 2.70:

IOMeter XP Performance:

IOMeter STR Performance:

Er valt voor beide setups iets te zeggen. Zo is de 128K sterker in synthetische benchmarks zoals Sisoft Sandra, maar scoort ook hoger qua I/O´s/sec.
De burstsnelheid van een 64K setup laat hogere waarden zien in Atto en HD Tach, maar laat een veer als het aankomt op pure I/O.
Er zijn volgens mij nog 3 mogelijke blocksizes die ik kan kiezen, 32K, 16K en 8K.
Als ik de komende dagen nog wat tijd heb zal ik ook deze setups testen en deze posting aanvullen met gegevens.
update: zelfde setup, maar dan 147 Gb RAID-0, 32K blocksize:
Atto:

Sisoft Sandra 2004:

HD Tach 2.70:

IOMeter XP Performance:

IOMeter STR Performance:

update: zelfde setup, maar dan 147 Gb RAID-0, 16K blocksize:
(zonder IOMeter, want ik las in Femme´s reply dat dat toch niet representatief is)
Atto:

Sisoft Sandra 2004:

HD Tach 2.70:

update: zelfde setup, maar dan 147 Gb RAID-0, 8K blocksize:
Atto:

Sisoft Sandra 2004:

HD Tach 2.70:

Meer benchmarks ga ik niet meer draaien, wil nu wel weer een gewoon lekker gamen enz
Denk ook wel dat de blocksize van 32K de meest efficiënte is.
Sisoft Sandra 2004
Atto 2.02
HD Tach 2.70
IOMeter 2003.05.10
Als je je blocksize wilt aanpassen ben je automatisch al je bestaande data kwijt, je moet immers de stripe opnieuw aanmaken. Om het proces enigzins te versnellen heb ik WinXP SP1 + alle patches ge-Ghost en keer op keer teruggezet naar disk. Ook draai ik met Intel Application Accelerator 3.5.0.2846.
Allereerst de resultaten van een 147 Gb stripe, 128K blocksize:
Atto:

Sisoft Sandra 2004:

HD Tach 2.70:

IOMeter XP Performance:
IOMeter STR Performance:
En dan nu dezelfde setup, maar dan 147 Gb RAID-0, 64K blocksize:
Atto:
Sisoft Sandra 2004:
HD Tach 2.70:
IOMeter XP Performance:
IOMeter STR Performance:
Er valt voor beide setups iets te zeggen. Zo is de 128K sterker in synthetische benchmarks zoals Sisoft Sandra, maar scoort ook hoger qua I/O´s/sec.
De burstsnelheid van een 64K setup laat hogere waarden zien in Atto en HD Tach, maar laat een veer als het aankomt op pure I/O.
Er zijn volgens mij nog 3 mogelijke blocksizes die ik kan kiezen, 32K, 16K en 8K.
Als ik de komende dagen nog wat tijd heb zal ik ook deze setups testen en deze posting aanvullen met gegevens.
update: zelfde setup, maar dan 147 Gb RAID-0, 32K blocksize:
Atto:
Sisoft Sandra 2004:
HD Tach 2.70:
IOMeter XP Performance:
IOMeter STR Performance:
update: zelfde setup, maar dan 147 Gb RAID-0, 16K blocksize:
(zonder IOMeter, want ik las in Femme´s reply dat dat toch niet representatief is)
Atto:
Sisoft Sandra 2004:
HD Tach 2.70:
update: zelfde setup, maar dan 147 Gb RAID-0, 8K blocksize:
Atto:
Sisoft Sandra 2004:
HD Tach 2.70:
Meer benchmarks ga ik niet meer draaien, wil nu wel weer een gewoon lekker gamen enz
Denk ook wel dat de blocksize van 32K de meest efficiënte is.
[ Voor 83% gewijzigd door DaCootMeister op 20-12-2003 00:20 ]
Onder welke steen kom jij eigenlijk vandaan.... de 36 GB versie (de WD360GD) is er al een behoorlijke tijd. De 74 GB versie is juist de nieuwe.4POX schreef op 12 december 2003 @ 18:56:
Begrijp ik het goed.. Komt er ook een 36 giga uitvoering van deze nieuwe raptor.. Ik vind 72 namelijk te veel voor een systeem schijf.
[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]
nee, hij vraagt of er van de niewue versie een kleinere versie komtbobsnl schreef op 17 december 2003 @ 00:02:
[...]
Onder welke steen kom jij eigenlijk vandaan.... de 36 GB versie (de WD360GD) is er al een behoorlijke tijd. De 74 GB versie is juist de nieuwe.
https://wren.co/join/Devian
Als je real world performance wilt benchen kun je het beste RankDisk (onderdeel van Intel IPEAK Storage Performance Toolkit) gebruiken. Het topic hierover is mbv de search terug te vinden. RankDisk heeft wel wat beperkingen (er is alleen nog maar een demo beschikbaar die slechts vijf keer draait en hij vernielt de data op de schijf) maar het is veruit de beste tool voor het meten van de performance omdat alle factoren (media transfer rate, toegangstijd, caching) een rol spelen.DaCootMeister schreef op 14 december 2003 @ 23:58:
[...]
Realworld performance is moeilijk te meten, het is wat je ervaart. Zelf vind ik ATTO een duidelijker beeld geven van dit gevoel, want hier kun je zien hoe je stripe presteerd met verschillende blockgrootten. Werk je veel met films -> grote clusters -> hogere performance.
Werk je met Webapps of databases, kies je voor een kleinere clustersize.
ATTO en vele andere disk benchmarks doen niets anders dan sequentiële transfer rates meten van de cache en schijf. Dat is nogal beperkt. IOMeter produceert totaal willekeurige en onvoorspelbare toegangspatronen waardoor de cache van de schijf of de controller niet de effectiviteit heeft die het in echte applicaties wel kan hebben.
Bij het zoeken op de Intel site kwam ik deze quote tegen die mij erg gelukkig stelt:
http://www.intel.com/jobs...ts/Internships/ugochi.htmWhat are your responsibilities?
Currently, I am revamping an older Intel software product called IPEAK. IPEAK tests the performance of disk drives and helps developers pinpoint certain problem areas in disk performance by displaying graphics and statistics related to the hard disk. I spend my time adding new features, removing old bugs, and adding graphics that will enhance the program. In the end, the product will be open sourced so that others may use and improve upon the program.
Het zou erg, erg cool zijn als IPEAK SPT open source zou worden en door iedereen gebruikt kan worden. IPEAK SPT is een erg krachtige tool die je veel inzicht kan verschaffen in de performance van harde schijven en RAID-controllers onder bepaalde applicaties, o.a. dankzij de mogelijkheid om eigen benchmarks te creeëren. Als IPEAK SPT voor iedereen beschikbaar komt kunnen er eindelijk serieuze prestatievergelijking gedaan worden op forums zoals deze.
[ Voor 33% gewijzigd door Femme op 17-12-2003 00:19 ]
Ik heb inmiddels ook m'n raptors binnen en ik moet zeggen dat ze echt snel zijn. Ik heb ze helaas nog niet in raid kunnen plaatsen omdat m'n moederbord niet meewerkt. Ik heb ze nu gewoon aangesloten via de onboard promise chip die in IDE mode werkt. Als ik dan een file kopieer van m'n huidige raid setup bestaande uit 2 maxtor schijven naar één van de raptors, dan gaat dit echt heel snel. 700MB kopieert ie in 13 sec. Dus ongeveer 53MB/s schrijven. Lezen heb ik nog niet getest, maar dit zal wel hoger liggen. Dit is dus nog niet eens in een raid setup!!!
Ik had er de juiste quote bij moeten plaatsenbobsnl schreef op 17 december 2003 @ 00:02:
[...]
Onder welke steen kom jij eigenlijk vandaan.... de 36 GB versie (de WD360GD) is er al een behoorlijke tijd. De 74 GB versie is juist de nieuwe.
Ik ben al maanden lang een zeer tevreden gebruiker van de eerste generatie raptor. Ik was alleen benieuwd of er een van nieuwe generatie ook een 36 giga gaat uitkomen. Dan kan mijn oude raptor naar de serverWat ik me afvraag is hoe het met de 36GB versie zit. Ik heb namelijk gelezen dat ook die zou worden ge-update zodanig dat ie alle features krijgt van de 74GB versie en ook diens snelheid. Met andere woorden......hij zou vervangen worden door de 74Gb versie waar ze een platter weg hebben gehaald. Ik vraag me dus alleen af of er een andere naamsaanduiding gaat komen (zoals WD360GD2 ofzo) of dat je weer moet gaan letten op de modelnummers. En of het wel goed aangekondigd wordt wanneer deze uit gaat komen. Met twee van die zou ik namelijk wel een RAID-0 array willen maken.....
Wat zal nu vlugger zijn? Een enkele Raptor WD740GD (enkel gezien de prijs) of twee Hitachi's Deskstar 7K250 80Gig in raid 0?
ik denk dat die raptor voor je gevoel sneller zou zijn, maar dat de raid theoretisch een hogere snelheid halen kan.X-t-r-e-m-e schreef op 06 januari 2004 @ 23:58:
Wat zal nu vlugger zijn? Een enkele Raptor WD740GD (enkel gezien de prijs) of twee Hitachi's Deskstar 7K250 80Gig in raid 0?
maar de toeganstijd van die raptor is gewoon stukken sneller, en daardoor ook een snellere respons
tenminste, dat is wat mij lijkt
https://wren.co/join/Devian
Ik loop nu ook over de aanschaf van 'n 74GB Raptor te denken. Die zou dan aan de ICH5R van m'n P4C800-E bordje komen te hangen, gewoon als enkele. Echter, mijn voorgaande ervaringen met IDE zijn niet zo best, ik was al 'n keer terug gestapt van SCSI naar IDE, op het verkeerde moment, IBM60GXP
. Toen voor de GB/prijs verhouding, en dat is nu weer zo ongeveer de rede. Ook over de snelheden van IDE was ik nooit zo te spreken, zelfs als het snelst geteste modellen betrof, slechte responce, om over bewerken van grote bestanden nog maar te zwijgen. En een betere systeem responce heb ik nog niet ervaren met IDE in vergelijking met SCSI. M'n vraag is dus: Hoe ervaren de gebruikers van de nieuwe Raptors de responce, en het werken met grote bestanden? En zijn er ook personen die overstapten van SCSI naar deze schijf?
[ Voor 26% gewijzigd door _XipHiaS_ op 07-01-2004 12:01 ]
Ik heb recentelijk mijn SCSI setup (4 x 9,1 GB U160 in Raid 5 met hot spare Adaptec 2100) verwisselt voor een enkele raptor 36 Gb._XipHiaS_ schreef op 07 januari 2004 @ 11:19: En zijn er ook personen die overstapten van SCSI naar deze schijf?
Ik kan je vertellen dat ik alsnog onder de indruk was.
Ik wacht nog op mijn 2de raptor voor Raid 1 en ben dan erg gelukkig.
Ik vraag me wel af hoe de raptors zich verhouden tot U320 10k schijven met een beetje leuke controller.
Ik moet effe de reviews erop naslaan.
Ah, tnx, meeste reviews zijn wel positief, maar veiligheidshalve ga ik daarnaast dan altijd graag nog wat ervaringen van gebruikers zelf zoeken.Talon schreef op 07 januari 2004 @ 13:43:
[...]
Ik heb recentelijk mijn SCSI setup (4 x 9,1 GB U160 in Raid 5 met hot spare Adaptec 2100) verwisselt voor een enkele raptor 36 Gb.
Ik kan je vertellen dat ik alsnog onder de indruk was.
Ik wacht nog op mijn 2de raptor voor Raid 1 en ben dan erg gelukkig.
Ik vraag me wel af hoe de raptors zich verhouden tot U320 10k schijven met een beetje leuke controller.
Ik moet effe de reviews erop naslaan.
Misschien heb jij iets aan deze:
http://www.gamepc.com/lab...nt.asp?id=raptor74&page=1,
http://www.gamepc.com/lab...p?id=serialcompare&page=1,
http://www.abxzone.com/forums/showthread.php?threadid=60636,
http://www.storagereview....11/20031111WD740GD_1.html,
http://www6.tomshardware.com/storage/20030501/index.html,
http://www6.tomshardware.com/storage/20031114/index.html
links, als je ze al niet kende
[ Voor 22% gewijzigd door _XipHiaS_ op 07-01-2004 14:17 ]
Ga toch maar voor een Raptor, alleen nu weer het dilemma van of een single WD740GD of twee WD360GD in raid 0. Beide ongeveer even duur. Heb trouwens een Asus P4P800-deluxe met intel raid chip.X-t-r-e-m-e schreef op 06 januari 2004 @ 23:58:
Ook wel het vermelden waard: Ik heb nu een Maxtor D740X 40Gig met ball bearings, en maakt voor mij gevoel veel te veel lawaai. Het moet dus wel stiller, maar ik neem aan dat twee 360 raptors nog altijd stiller is als de herrie waar ik nu in zit.
[ Voor 33% gewijzigd door X-t-r-e-m-e op 09-01-2004 00:25 ]
Ik zou een twee 36 Gb Raptors nemen. Evenveel capaciteit, iets goedkoper en sneller. Wel goed backuppen dan. De Raptor maakt niet veel geluid, behalve een hoge pieptoon van de 10000 rpm van de platters. Beetje het geluid dat een tv maakt als hij kapot gaat. Mijn pc maakt wel redelijk wat herrie, dus ik hoor het niet zo goed, maar als je een stille pc hebt dan kan het misschien irritant worden.
Nee, kies voor één WD740GD in plaats van voor 2 WD360GD wantX-t-r-e-m-e schreef op 09 januari 2004 @ 00:17:
[...]
Ga toch maar voor een Raptor, alleen nu weer het dilemma van of een single WD740GD of twee WD360GD in raid 0. Beide ongeveer even duur. Heb trouwens een Asus P4P800-deluxe met intel raid chip.
Ook wel het vermelden waard: Ik heb nu een Maxtor D740X 40Gig met ball bearings, en maakt voor mij gevoel veel te veel lawaai. Het moet dus wel stiller, maar ik neem aan dat twee 360 raptors nog altijd stiller is als de herrie waar ik nu in zit.
• Die WD740GD is stiller (één 360 maakt voor je gevoel ongeveer evenveel geluid als jou d740x)
• Die WD740GD is sneller
• Daar kan je in de toekomst (op het moment dat je meer snelheid nodig hebt) nog één WD740GD aan toevoegen in raid
even een paar dingen, een WD740GD is stiller dan een 360, maar die 360 maakt echt stukke minder geluid dan zo'n scrale d740x van maxtor, ik heb der ooit 4 van gehad, allemaal klere herrie als ze 2 maanden oud zijn, ik draai nu 2x wd360gd's en dat is ook lekker rap, zeker in raid 0 trek je 1 wd740gd er uit ... ik heb reads van 110 mb/sec en 105mb/sec write..Matsu_matsu schreef op 09 januari 2004 @ 08:00:
[...]
Nee, kies voor één WD740GD in plaats van voor 2 WD360GD want
• Die WD740GD is stiller (één 360 maakt voor je gevoel ongeveer evenveel geluid als jou d740x)
• Die WD740GD is sneller
• Daar kan je in de toekomst (op het moment dat je meer snelheid nodig hebt) nog één WD740GD aan toevoegen in raid
maar je kan idd wel een extra hdd toevoegen mocht je meer snelheid willen,... maar dan kom je tegen het probleem dat je pci bus vol getrokken word
niks
ligt eraan welk mobo....Chop2000 schreef op 09 januari 2004 @ 13:49:
[...]
even een paar dingen, een WD740GD is stiller dan een 360, maar die 360 maakt echt stukke minder geluid dan zo'n scrale d740x van maxtor, ik heb der ooit 4 van gehad, allemaal klere herrie als ze 2 maanden oud zijn, ik draai nu 2x wd360gd's en dat is ook lekker rap, zeker in raid 0 trek je 1 wd740gd er uit ... ik heb reads van 110 mb/sec en 105mb/sec write..
maar je kan idd wel een extra hdd toevoegen mocht je meer snelheid willen,... maar dan kom je tegen het probleem dat je pci bus vol getrokken word
Als je een P4 mobo hebt met de ICH5R southbridge hebt gaat het niet via de PCI bus.
PC Specs
Hmm. Ik weet dat transferrates niet alles zeggen maar dit is niet echt helemaal optimaal:

Let wel: ik heb 4 partities op deze schijf en dit is c: -> dat zal zeker wel uitmaken of niet?
Toch voelt het ding wel sneller als mijn wd 80 gb. Opvallend hoe snel windows xp geinstalleerd was, mijn ogen vielen uit de kassen.
Het ding zit op de 1e "gewone" serial ata aansluiting op een p4c800e deluxe

Let wel: ik heb 4 partities op deze schijf en dit is c: -> dat zal zeker wel uitmaken of niet?
Toch voelt het ding wel sneller als mijn wd 80 gb. Opvallend hoe snel windows xp geinstalleerd was, mijn ogen vielen uit de kassen.
[ Voor 10% gewijzigd door Q op 09-01-2004 22:44 ]
heb net ff dezelfde test als jij gerund, ook C:. Heb alleen 2 partities c en d.Q schreef op 09 januari 2004 @ 22:41:
Hmm. Ik weet dat transferrates niet alles zeggen maar dit is niet echt helemaal optimaal:
[afbeelding]
Schijf niet vantevoren gedefragd. Verder heb ik hetzelfde mobo en is mijn schijf op SATA 1 van de ICHR5 aangesloten dus niet promise.
Helaas weet ik niet hoe je pics moet uploaden maar mijn scores liggen hoger. De vorm van de grafiek is hetzelfde maar bij mij liggen de reads en writes van 8 tm 128 ongeveer gelijk op 65 MB.
256tm1024 Reads op 59 en writes op 69a70
PC Specs
Ik vraag me af of de partitie indeling zoveel invloed zal hebben. Het ding schrijft maar 32 mb en de vraag is: Waar? Op de buitenste rand of meer naar binnen (trager)Help!!!! schreef op 09 januari 2004 @ 23:35:
[...]
heb net ff dezelfde test als jij gerund, ook C:. Heb alleen 2 partities c en d.
Schijf niet vantevoren gedefragd. Verder heb ik hetzelfde mobo en is mijn schijf op SATA 1 van de ICHR5 aangesloten dus niet promise.
Helaas weet ik niet hoe je pics moet uploaden maar mijn scores liggen hoger. De vorm van de grafiek is hetzelfde maar bij mij liggen de reads en writes van 8 tm 128 ongeveer gelijk op 65 MB.
256tm1024 Reads op 59 en writes op 69a70
Heb jij nog speciale chipset drivers geladen? Ik heb hem trouwens dus precies het zelfde aangesloten (draai winxp)
Ik heb dit ding overigens niet voor de transferrates gekocht maar de snelle accestime, dus erg vind ik het niet, het zou echter kunnen duiden dat er iets niet helemaal optimaal werkt.
HD tach laat veel betere resultaten zien.
Raptor 73 gb

WD 80 gb

[ Voor 9% gewijzigd door Q op 10-01-2004 09:13 ]
Dat van die partitieindeling weet ik niet maar bij mij is C: 20gig en D:50gig. Verder had ik voor het runnen mijn mcafee virusschield uitgezet. misschien scheelt dat.Q schreef op 10 januari 2004 @ 09:03:
[...]
Ik vraag me af of de partitie indeling zoveel invloed zal hebben. Het ding schrijft maar 32 mb en de vraag is: Waar? Op de buitenste rand of meer naar binnen (trager)
Heb jij nog speciale chipset drivers geladen? Ik heb hem trouwens dus precies het zelfde aangesloten (draai winxp)
Ik heb dit ding overigens niet voor de transferrates gekocht maar de snelle accestime, dus erg vind ik het niet, het zou echter kunnen duiden dat er iets niet helemaal optimaal werkt.
HD tach laat veel betere resultaten zien.
Raptor 73 gb
[afbeelding]
WD 80 gb
[afbeelding]
Verder maakt het misschien wel uit hoe vol en gedefragmenteeerd je partitie is?
Qua chipsetdrivers heb ik de meest recente inteldrivers geinstalleerd, v5.02.1003.
Standaard staat in het bios "32bit Data Transfer" op disabled. Volgens de biosguide van www.rojakpot.com moet je dit enablen voor betere prestaties.
Ook valt me op dat, bij meerdere runs van ATTO de resultaten licht verschillen. In alle runs, stuk of 5 waren mijn resultaten echter duidelijk beter dan de door jou gepost.
Ook heb ik nog een Hitachi 7k250 120gig getest en daar kwam de zowel de read als de write op zo'n 48 terecht.
PC Specs
Ik heb 8 om 25 om 20 om "wat er over is" (4x dus). Nog niet gedefragmenteerd, misschien dat ik dat nog eens test.Help!!!! schreef op 10 januari 2004 @ 10:26:
[...]
Dat van die partitieindeling weet ik niet maar bij mij is C: 20gig en D:50gig. Verder had ik voor het runnen mijn mcafee virusschield uitgezet. misschien scheelt dat.
Verder maakt het misschien wel uit hoe vol en gedefragmenteeerd je partitie is?
Heej, die stond uit. Daarna nog eens gebenched. Geen verschil...Standaard staat in het bios "32bit Data Transfer" op disabled. Volgens de biosguide van www.rojakpot.com moet je dit enablen voor betere prestaties.
Hmm. Niet up to date. Na ook dit te hebben gedaan:Qua chipsetdrivers heb ik de meest recente inteldrivers geinstalleerd, v5.02.1003.

maw: lichte verbetering in schrijfsnelheden.
edit (nieuw plaatje) Nee: een behoorlijke verbetering die richting fysiek maximum gaat. Met name op het gebied van de reads.
Dank voor de tips!
De partitie grootte kan misschien meespelen + fragmentatie. Maar ik zie soms dermate opvallende verschillen in de metingen dat ik bang ben dat dit meer over ATTO zegt dan over mijn systeem.Ook valt me op dat, bij meerdere runs van ATTO de resultaten licht verschillen. In alle runs, stuk of 5 waren mijn resultaten echter duidelijk beter dan de door jou gepost.
Dat lijkt mij een prima resultaat.Ook heb ik nog een Hitachi 7k250 120gig getest en daar kwam de zowel de read als de write op zo'n 48 terecht.
[ Voor 7% gewijzigd door Q op 10-01-2004 13:34 ]
Top dat je resultaten verbeterd zijn. Je laatste plaatje lijkt sterk op de mijne, misschien tussen 8 en 128 zelfs wel iets beter.Q schreef op 10 januari 2004 @ 13:26:
[...]
Ik heb 8 om 25 om 20 om "wat er over is" (4x dus). Nog niet gedefragmenteerd, misschien dat ik dat nog eens test.
[...]
Heej, die stond uit. Daarna nog eens gebenched. Geen verschil...
[...]
Hmm. Niet up to date. Na ook dit te hebben gedaan:
[afbeelding]
maw: lichte verbetering in schrijfsnelheden.
edit (nieuw plaatje) Nee: een behoorlijke verbetering die richting fysiek maximum gaat. Met name op het gebied van de reads.
Dank voor de tips!![]()
![]()
[...]
De partitie grootte kan misschien meespelen + fragmentatie. Maar ik zie soms dermate opvallende verschillen in de metingen dat ik bang ben dat dit meer over ATTO zegt dan over mijn systeem.
[...]
Dat lijkt mij een prima resultaat.
[ Voor 14% gewijzigd door Help!!!! op 10-01-2004 14:28 ]
PC Specs
Over dat laatste zou ik mij niet zo druk maken omdat die waarden die ik posste daarna niet meer heb kunnen reproduceren met meerdere tests. Het wisselt nogal. ATTO mag met een kopje zout worden genomen. Enfin.Help!!!! schreef op 10 januari 2004 @ 14:27:
[...]
Top dat je resultaten verbeterd zijn. Je laatste plaatje lijkt sterk op de mijne, misschien tussen 8 en 128 zelfs wel iets beter.
Weet iemand het verschil tussen onderstaande raptors ( e-sata en sata
)
T'is bij dezelfde winkel
Western digital
HDRaptor 74GBSATA150 10000 8MB 1pk bulk HD 74GB Serial ATA150 10.000rpm 8MB Buffer 5 Year Warranty 1pk bulk
[meer...]
(WD740GD?1PK-883000-TD-43172313) 36 261.91 in btw
Western digital
RAPTOR 74GB E-SATA RAPTOR 74GB E-SATA 10KRPS 4.5MS NS (PC)
(WD740GD-00FLA0-1410413-IM-43172313) 20 268.61 in btw
T'is bij dezelfde winkel
Western digital
HDRaptor 74GBSATA150 10000 8MB 1pk bulk HD 74GB Serial ATA150 10.000rpm 8MB Buffer 5 Year Warranty 1pk bulk
[meer...]
(WD740GD?1PK-883000-TD-43172313) 36 261.91 in btw
Western digital
(WD740GD-00FLA0-1410413-IM-43172313) 20 268.61 in btw
[ Voor 4% gewijzigd door X-t-r-e-m-e op 12-01-2004 23:47 ]
Nee helaas maar welke winkel is dit want het is wel cheap. En ik wil er nog wel 1 tjeX-t-r-e-m-e schreef op 12 januari 2004 @ 22:06:
Weet iemand het verschil tussen onderstaande raptors ( e-sata en sata)
T'is bij dezelfde winkel
Western digital
[meer...]
(WD740GD?1PK-883000-TD-43172313) 36 220.09
261.91
in btw
Western digital
(WD740GD-00FLA0-1410413-IM-43172313) 20 225.72
268.61
in btw

PC Specs
http://www.takeitnow.nl
http://www.tweakers.net/shopsurvey/168
Let wel dat bedrag van rond de €220,- is EXCL BTW
INCL BTW is de schijf nog steeds rond de €265,-
Een andere winkel is eventueel www.adata.nl daar is tie ook €265,- ongeveer.
Of als laatste http://www.hd.nl daar vragen ze er ook rond de €265,- voor, en dat is zelfs inclusief eventuele verzendkosten (link: http://www.hd.nl/product_info.php?products_id=WD740GD)
Let wel, dit zijn alle bulk prijzen geloof ik. Dus echt alleen harde schijf zonder kabels e.d. Heb ik zelf niet nodig, zaten al bij mijn mobo geleverd.
http://www.tweakers.net/shopsurvey/168
Let wel dat bedrag van rond de €220,- is EXCL BTW
INCL BTW is de schijf nog steeds rond de €265,-
Een andere winkel is eventueel www.adata.nl daar is tie ook €265,- ongeveer.
Of als laatste http://www.hd.nl daar vragen ze er ook rond de €265,- voor, en dat is zelfs inclusief eventuele verzendkosten (link: http://www.hd.nl/product_info.php?products_id=WD740GD)
Let wel, dit zijn alle bulk prijzen geloof ik. Dus echt alleen harde schijf zonder kabels e.d. Heb ik zelf niet nodig, zaten al bij mijn mobo geleverd.
[ Voor 81% gewijzigd door X-t-r-e-m-e op 12-01-2004 23:53 ]
E-SATA = External S-ATA
Athlon 64 3500+ || MSI Neo2 Platinum || 1GB PC3200 Corsair XLPRO 2-2-2-5@1T || Hitachi SATA 250GB@7200 8MB || WD Raptor 73GB@10000 8MB || AOpen GF 6800 GT 256MB || SB Audigy2 Platinum || Logitech Laser G5 || 19" Iiyama HM903DT || 1280@100Hz
Oh ik dacht net dat ik het gevonden had, namelijk gewoon een naam voor de schijf ENTERPRISE SERIAL ATA (dus voor bedrijven volgens WD)Atlantez schreef op 12 januari 2004 @ 23:54:
E-SATA = External S-ATA
http://www.westerndigital...s/Products.asp?DriveID=65
K heb niet de moeite gedaan om het topic door te lezen, maar ik krijg woensdag mn 36GB raptor binnen, de shop waar ik het heb bestelt kan ook de 74GB versie bestellen voor 320€. Ik weet niet als jullie dat goed betaalbaar kunnen noemen, maar het is iig een aanwijzing voor wat het wel kan kosten.
Woendag zal ik ook eens informeren wanneer ze een 74GB kunnen leveren.
De shop levert helaas niet aan huis, ...
Woendag zal ik ook eens informeren wanneer ze een 74GB kunnen leveren.
De shop levert helaas niet aan huis, ...
regardless of talent, unles there is desire no one can truly be exeptional
Momenteel heb ik 1 Raptor 74gb maar ik denk erover om er nog 1 bij te nemen en dan in raid 0 te plaatsen.
Mijn vraag:
Heeft 1 van jullie dit wel eens gedaan en merkte je (veel) verschil en in welke situaties kwam dit naar voren.
Mijn vraag:
Heeft 1 van jullie dit wel eens gedaan en merkte je (veel) verschil en in welke situaties kwam dit naar voren.
PC Specs
Heb inmiddels m'n Raptor 74,3GB in m'n PC zitten. Een hele vooruitgang op m'n vorige schijf. Dat was een Maxtor D740X Ultra-ATA 133 40GB. En idd, de schijf is ook nog eens erg stil. Alleen tijdens het schrijven en lezen hoor je wat geratel, maar het klinkt lekker in de oren. Hieronder ff een bench met Atto en HD tach. M'n Raptor zit aangesloten als enige HDD op m'n P4P800-deluxe mobo. Op de normale SATA 1 aansluiting. Alles opnieuw geinstalleerd, hoefde geen drivers van te voren te installeren m.b.v. F6 en een diskette en zo. Dit komt natuurlijk omdat het een single drive betreft en geen RAID setup.

[ Voor 29% gewijzigd door X-t-r-e-m-e op 18-01-2004 01:24 ]
Hier wil ik toch nog even op reagerenFemme schreef op 07 november 2003 @ 00:08:
Tja, alles kan [stukgaan] tegenwoordig. Twee weken geleden heb ik een Atlas 15K van twee maanden dood zien gaan en dat is dan een SCSI-schijf die lang mee zou moeten kunnen gaan...
Ik vertelde laatst dus in het Fujitsu MAS topic dat ik 1 MASje van 18 GB had gekregen en was dus gelijk dood, opspinnen ging goed daarna zouden de koppen uit hun parkeerstand gaan en daarna het was geklik en geklak SCSI bios kon ook niks met de schijf aan, ik denk dat het puur toeval was
Jou geval kan zijn omdat die schijf geen FDB lagers heeft, en/of een hitteprobleem.
Merk je eigenlijk het verschil tussen de IBM/Hitachi 7K250 80 GB S-ATA en de WD Raptor 36 GB bij gebruik van applicaties zoals office, internet explorer, opstarten windows enz.?
Op storagereview staat een mooie review van beide, waaruit blijkt dat de desktop performance iets hoger is bij de WD Raptor 36 GB. Is dit verschil echt duidelijk te merken in de praktijk?
Ik wil namelijk graag een snel systeem, waar voornamelijk windows applicaties zoals office, internet explorer op worden gedraaid. Dit systeem moet wel zo'n 3-4 jaar meegaan, dus vandaar zo snel mogelijk (maar natuurlijk wel met niet al te hoge kosten).
Op storagereview staat een mooie review van beide, waaruit blijkt dat de desktop performance iets hoger is bij de WD Raptor 36 GB. Is dit verschil echt duidelijk te merken in de praktijk?
Ik wil namelijk graag een snel systeem, waar voornamelijk windows applicaties zoals office, internet explorer op worden gedraaid. Dit systeem moet wel zo'n 3-4 jaar meegaan, dus vandaar zo snel mogelijk (maar natuurlijk wel met niet al te hoge kosten).
Opstarten van Windows en je applicaties gaat iets sneller. Maar verwacht geen wonderen van een enkele Raptor aangezien je al een vrij snelle schijf hebt. Vooral ook omdat je zo aan de snelheid gewend bent! Je kan dan beter twee van die Hitachi's in RAID 0 hangen.
Bij mij gaven de snelheid in RAID 0, de garantietermijn van 5 jaar en het feit dat het een degelijke schijf is (gebaseerd op de WD Enterprise SCSI schijven) de doorslag.
Bij mij gaven de snelheid in RAID 0, de garantietermijn van 5 jaar en het feit dat het een degelijke schijf is (gebaseerd op de WD Enterprise SCSI schijven) de doorslag.
Dat was voor mij ook de grootste reden om een raptor te nemen. De garantie periode. Mijn vorige systeemschijf van 15 gigabyte was drie jaar oud. Een mooie leeftijd om te vervangen. Ik ben op zoek gegaan naar een alternatief waarbij scsi als enige een hoge betrouwbaarheid kon bieden , maar helaas tegen een hoge prijs. Kun je voorstellen hoe blij ik was met de aankondiging van de raptor.
Storage Review heeft inmiddels een stuk geschreven over de definitieve WD740GD
http://www.storagereview....01/20040126WD740GD_1.html
http://www.storagereview....01/20040126WD740GD_1.html
Ik zou wel es graag willen weten of iemand al iets weet van een nieuwe Raptor, aangezien er tussen de vorige 2 zo'n 7 maanden zat, en we nu ook alweer 6 maanden verder zijn.
Ik wil er ook graag een kopen, maar als er een nieuwere aan zit te komen.... 
En hoe lang zit er eigenlijk tussen nieuwe HD releases? Daar weet ik niks van eigenlijk, hoe vaak update dit marktsegment per jaar?
En hoe lang zit er eigenlijk tussen nieuwe HD releases? Daar weet ik niks van eigenlijk, hoe vaak update dit marktsegment per jaar?
.... Ik weet het ook niet
Ja ik ook wel weten ja 
Ik heb nu net 4x 74 GB raptors gekocht en ben vanplan om er nog 2 te kopen, maar als er nou nu een 147 GB versie komt...
Ik heb nu net 4x 74 GB raptors gekocht en ben vanplan om er nog 2 te kopen, maar als er nou nu een 147 GB versie komt...
Ik heb gehoord van iemand van WD dat er ook een 147 GB versie aan zit te komen. De verwachting is eind van het jaar.
Dat kan best. Volgens deze slide komt er in de tweede helft van dit jaar een nieuwe Raptor met SATA/300 snelheden en waarschijnlijk NCQ. Het zou logisch zijn als de capaciteit dan ook omhoog gaat.
[ Voor 14% gewijzigd door Femme op 03-06-2004 23:18 ]
Ik heb inmiddels benchmarks van de Pacific Digital Talon ZL4-150 welke ondersteuning heeft voor TCQ. Eenieder die dacht hier een kleine prestatieverbetering van te kunnen verwachten, komt bedrogen uit: de ZL4-150 presteert voor geen meter wanneer TCQ is ingeschakeld. StorageReview heeft vergelijkbaar negatieve resultaten gehaald met een Promise FastTrak TX4200, die zo'n 15 procent trager was dan een S150 TX4 zonder TCQ.
Ik krijg binnenkort nog een HighPoint RocketRAID 1820A en een Silicon Image Sil 3124 die ook TCQ ondersteunen. Hopelijk presteren die wat beter want aan de TCQ implementatie van die Pacific Digital kaart heb je niets. Alleen een paar zware server tests liepen sneller dan op de FastTrak S150 TX2plus. De Talon ZL4-150 is ook nog eens erg instabiel. Mijn testsysteem is al een paar keer gaan hangen (wat ie normaal gesproken nooit doet) en wil soms niet eens booten met de controller erin. Ook was de Broadcom dual gigabit controller op een gegeven moment verdwenen. Onbegrijpelijk dat WD deze rotzooi naar reviewers stuurt.
Zie hier de resultaten:
http://www.tweakers.net/b...1&TestcomboIDs%5B262%5D=1
Ik krijg binnenkort nog een HighPoint RocketRAID 1820A en een Silicon Image Sil 3124 die ook TCQ ondersteunen. Hopelijk presteren die wat beter want aan de TCQ implementatie van die Pacific Digital kaart heb je niets. Alleen een paar zware server tests liepen sneller dan op de FastTrak S150 TX2plus. De Talon ZL4-150 is ook nog eens erg instabiel. Mijn testsysteem is al een paar keer gaan hangen (wat ie normaal gesproken nooit doet) en wil soms niet eens booten met de controller erin. Ook was de Broadcom dual gigabit controller op een gegeven moment verdwenen. Onbegrijpelijk dat WD deze rotzooi naar reviewers stuurt.
Zie hier de resultaten:
http://www.tweakers.net/b...1&TestcomboIDs%5B262%5D=1
[ Voor 17% gewijzigd door Femme op 21-06-2004 01:04 ]
Zeg ik ben wel geïnteresseerd in die Raptor schijven , maar ik vraag me af of ie niet teveel geluid maakt. Heeft iemand toevallig ervaring met de Seagate IV <-> 7200.7 én de 74GB Raptor schijf?
Ik heb die geluidsmetingen bij Storagereview wel gezien maar dat zegt mij niet zoveel.
Ik heb die geluidsmetingen bij Storagereview wel gezien maar dat zegt mij niet zoveel.
[ Voor 21% gewijzigd door kutkip op 21-06-2004 20:33 ]
Ten opzichte van een Seagate Bar IV schijf (een van de stilste die ik ooit gehoord heb) is een raptor 74GB een herrie schopper. Het is maar wat je gewent bent natuurlijk.... Je zou hem in ieder geval in rubbers kunnen hangen om het lawaai te minimaliseren...
Zo'n IV heb ik ook gehad, die is idd erg stil. Momenteel heb ik de 7200.7, die maakt ietswat meer geluid. Verder gebruik ik altijd anti-vibe rubbers. Maar het verschil is alsnog erg groot zo te horen.
Yep... maar daarintegen issie wel errug snel... 
Maar rubbers helpen erg veel. Het zijn het meest de koppen die je hoort rammelen.....
Maar rubbers helpen erg veel. Het zijn het meest de koppen die je hoort rammelen.....
Ik ben iemand die vind dat schijven niet horen te fluiten. Maar de koppen mogen best herrie maken. Ik vind dat klinken als muziek in de oren..dominator schreef op 21 juni 2004 @ 21:02:
Yep... maar daarintegen issie wel errug snel...
Al meer bekend over de opvolger van de huidige 74GB schijven ?
Heb er nu 6 in me bak hangen maar ik verlang nu onder tussen ook wel naar een iets grotere schijf
Heb er nu 6 in me bak hangen maar ik verlang nu onder tussen ook wel naar een iets grotere schijf
Neem je de Cooler master CM-stacker kast dan kan je nog meer van die Raptors erbij zetten 
offtopic:
444 GB totaal en nog ruimte te kort
maar goed hopende je hier bij je geholpen te hebben.
444 GB totaal en nog ruimte te kort
[ Voor 6% gewijzigd door Lennieboy83 op 30-09-2004 21:44 ]
Weet iemand toevallig wat Spread spectrum clocking inhoud en moet je dit aan laten staan of juist uitzetten

stefans: ooit gehoord van 'search'? Tik het in en ik weet 100% zeker dat je je antwoord krijgt, ik heb het daar namelijk zelf ook opgezocht...