WD Raptor 74GB informatie

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 812 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(oh crap dat moet 74 gieg zijn nouja)

Voor de geinterresseerden:

het lijkt op een goeie verbetering, niet alleen groter maar ook sneller en stiller. En misschien wel minder warm.

74-gigabyte capacity – perhaps the most significant improvement is the migration to a two-platter flagship design.
37 GB Platters – the aggregate areal density of the new Raptor will remain the same as the first. Linear density, however, has increased, to achieve:

72 MB/sec outer-zone transfer rates – though we’ve pointed out that STR is non-consequential in the large majority of uses, some folks were disappointed with the 55 MB/sec that the first Raptor delivered. WD is confident enough with new yields to spec a transfer rate that rivals the best available from today’s disks.

4.5 millisecond seek time – current Raptor drives spec at 5.2 milliseconds.

TCQ enabled – matching a feature available on all contemporary SCSI drives, the new Raptor will feature tagged command queuing… that is, device-level reordering of outstanding requests for more efficient service times.

FDB motors – though quiet from an emitted sound-pressure perspective, the original Raptor emitted a slight high-pitch idle whine that could irritate sensitive ears. WD has been on the slow side when it comes to migrating to fluid bearing motors when compared to other manufacturers. Fortunately, the new Raptor uses quieter and ostensibly more reliable FDB motors.

[ Voor 9% gewijzigd door maratropa op 16-09-2003 09:42 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Deze schijf is SCSI achtig kwa seeks en RPM, maar heeft deze schijf ook iets zoals command queing :? volgens mij niet en als ik dus gelijk heb mag t geen SCSI heten vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:51
TCQ enabled – matching a feature available on all contemporary SCSI drives, the new Raptor will feature tagged command queuing… that is, device-level reordering of outstanding requests for more efficient service times.
deze heeft dus wel TCQ support, lezen.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbongers
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-07 15:49
Edit: P5ycho was me voor :|

[ Voor 97% gewijzigd door hbongers op 16-09-2003 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Lennieboy83 schreef op 16 September 2003 @ 12:59:
Deze schijf is SCSI achtig kwa seeks en RPM, maar heeft deze schijf ook iets zoals command queing :? volgens mij niet en als ik dus gelijk heb mag t geen SCSI heten vind ik.
Deze heet dan ook Serial ATA B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26274

Goed nieuws! Wanneer word hij verwacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:39

Maximus

There is no substitute

Is er een groot verschil tussen lawaai met een Maxtor 6Y120L0 en deze raptor?
De maxtor is een 7200rpm, dit omdat ik binnenkort een 2e hdd wil kopen en een snelle bootdrive is wel handig >:)

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chop2000
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-07 00:10

Chop2000

Vroem

ik hoop dat deze disk ook nog een beetje betaalbaar word :D met een beetje geluk haal ik er 2 op de hcc, maar waarschijnlijk zijn ze tegen die tijd nog slecht leverbaar :(

niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-07 11:55

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Gezien het feit dat Serial ATA Native Command Queuing pas in de Serial ATA II-standaard opgenomen zal worden en de 73,4GB Raptor nog geen ondersteuning heeft voor Serial ATA II neem ik aan dat "Ultra/150 Tagged Command Queuing" een soort van interne command queuing is die buiten de controller om werkt. IBM doet dit ook al een tijdje. Het helpt maar is minder effectief dan Native Command Queuing. Zelfs met de 30 procent prestatieverbetering die Western Digital claimt komen ze waarschijnlijk nog niet in de buurt van de server performance van een moderne 10K SCSI schijf. Ik denk wel dat de desktopprestaties door de hogere transfer rate en TCQ heel dicht in de buurt van de snelste 15K schijf zal komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Femme schreef op 16 September 2003 @ 16:23:
Gezien het feit dat Serial ATA Native Command Queuing pas in de Serial ATA II-standaard opgenomen zal worden en de 73,4GB Raptor nog geen ondersteuning heeft voor Serial ATA II neem ik aan dat "Ultra/150 Tagged Command Queuing" een soort van interne command queuing is die buiten de controller om werkt. IBM doet dit ook al een tijdje. Het helpt maar is minder effectief dan Native Command Queuing. Zelfs met de 30 procent prestatieverbetering die Western Digital claimt komen ze waarschijnlijk nog niet in de buurt van de server performance van een moderne 10K SCSI schijf. Ik denk wel dat de desktopprestaties door de hogere transfer rate en TCQ heel dicht in de buurt van de snelste 15K schijf zal komen.
Nou zijn de algortimen van 15k scsi schijven ook geoptimaliseerd voor servergebruik. Niet voor desktop-toegangspatronen waar deze WD waarschijnlijk wel voor geoptimaliseerd is...

Het zou mij dus ook niet verbazen als er eventueel overheen wordt gegaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Liam op 16-09-2003 16:32 ]

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89895

Godver, heb ik net een maand geleden de 36,7 GB versie gekocht voor in me Shuttle. Lijkt me onverstandig als ik er een 72 GB bij zet, wordt iets te warm denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbongers
  • Laatst online: 08-07 15:49

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennieboy83
  • Laatst online: 31-05-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70310

ben benieuwd hoe snel deze S ATA schijf zal zijn, ik vond de 36 GB eigenlijk niet zo snel, heb er maar gewoon een 10K.6 bijgekocht laast.
betaalde daar 130 euro voor, echt niet duur voor een schijf die een dikke 70 MB per seconde loopt.

Vaak zeggen veel mensen dat SCSI aleen voor server is geoptimaliseerd, met seatools kan je echter de instellingen (hardware matig) verandere naar desktop omgeving.
zoiets zouden ze ook met SATA moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oli4100
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Anoniem: 70310 schreef op 16 September 2003 @ 21:28:
ben benieuwd hoe snel deze S ATA schijf zal zijn, ik vond de 36 GB eigenlijk niet zo snel, heb er maar gewoon een 10K.6 bijgekocht laast.
betaalde daar 130 euro voor, echt niet duur voor een schijf die een dikke 70 MB per seconde loopt.

Vaak zeggen veel mensen dat SCSI aleen voor server is geoptimaliseerd, met seatools kan je echter de instellingen (hardware matig) verandere naar desktop omgeving.
zoiets zouden ze ook met SATA moeten doen.
Hoe bedoel je? SATA voor desktop optimaliseren? Of optimaliseren voor server? Volgens mij is het de bedoeling dat SATA allebei doet, het is een soort tussenweg, goedkoop voor server, duur voor thuisgebruik, maar het is in principe geoptimaliseerd voor beide.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18-07 15:46

Shuriken

Life is all about priorities

Femme schreef op 16 september 2003 @ 16:23:
Ik was in de veronderstelling dat in S-ATA 1.0 Specificatie Tagged Command Queueing optioneel was. Echter dat de huidige controllers dit nog niet ondersteunde. Ik interpreteerde de term Ultra/150 als een verkapte verwijzing naar S-ATA 1.0, die 150 MB/S is.

Ook omdat ik zag dat Silicon Image een nieuwe PCI-X S-ATA II controller heeft aangekondigd die zowel S-ATA II Native Command Queueing ondersteund als wel downwards compatible is met S-ATA I Tagged Command Queuing.

Maar goed ik kan het mis hebben O-). Jij bent hier de Storage Expert :9

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• MidiMaze
  • Laatst online: 15-07 21:15

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

ik ben benieuwd of die schijf ook een grown-defect-list bij houd in een rommetje zodat ie weet welke sectoren er kaduuk zijn, scsi doet dit in ieder geval wel, en is daardoor zeer betrouwbaar. tot nu toe kon niemand mij vertellen of deze dat ook kan ... iemand ??

blabla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Update: de Raptor WD740GD is nu op diverse buitenlandse shops verkrijgbaar als ook bij één Nederlandse shop. Zie:

pricewatch: Western Digital Raptor WD740GD, 73GB (10000rpm, SATA, 8MB)
http://www.geizhals.at/?a=69228 (Oostenrijkse prijsvergelijkingssite)
http://www.axiontech.com/prdt.php?src=PW&item=49004

Specs van Western Digital: http://www.wdc.com/en/products/products.asp?DriveID=65

Ik hoop er zelf snel twee te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:48

LopeZ

Too much is never enough

En ongetwijfeld komt er dan een mooie review uit rollen, niet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-07 13:30
Dan heb je dus eigelijk mocht je er 2 hebben in Raid0 20.000Rpm, 16mb cache en 150GB.. Moet dan wel boven de 15.000rpm SCSI schijfjes. Mmm, wel een dikke 600 euro maar dan heb je wel een enorm snelle schijf ;)

57696520646974206c65657374206973206e657264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De benchmarks staat inmiddels in de database van Storage Review. De WD740GD is aanzienlijk sneller dan de WD360GD en komt dicht in de buurt van de snelste SCSI-drives wat betreft desktop performance:

http://www.storagereview....=221&devID_5=249&devCnt=6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Ik denk dat ik er binnenkort ook twee aanschaf. Vooral interesse in de RAID-0 en RAID-10 prestatie van deze schijfjes in combinatie met een mid-range controller.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
Hij kost bij mycom 309 euro zag ik gister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Laatst online: 14-07 08:13

|sWORDs|

vSphere/ESXi

silentsnow schreef op 31 oktober 2003 @ 03:40:
Ik denk dat ik er binnenkort ook twee aanschaf. Vooral interesse in de RAID-0 en RAID-10 prestatie van deze schijfjes in combinatie met een mid-range controller.
Ik ben even naar het artikel opzoek geweest, maar kan het even niet vinden. Ik heb ergens gelezen dat deze schijven verreweg het beste presteren op een promisecontroller. Misschien wel handig indien je nog een controller wil aanschaffen.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

sWORDs schreef op 31 oktober 2003 @ 08:44:
[...]

Ik ben even naar het artikel opzoek geweest, maar kan het even niet vinden. Ik heb ergens gelezen dat deze schijven verreweg het beste presteren op een promisecontroller. Misschien wel handig indien je nog een controller wil aanschaffen.
Thanx voor de tip. Ik ga inderdaad een upgrade doen, en dan neem ik meteen een promise controller. Lijkt me de beste optie voor een snelle RAID array.

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

silentsnow schreef op 01 november 2003 @ 00:35:
[...]

Thanx voor de tip. Ik ga inderdaad een upgrade doen, en dan neem ik meteen een promise controller. Lijkt me de beste optie voor een snelle RAID array.
Nog even een tip, lees net dat sommige mensen op een 865 van asus wat performance problemen hebben zodra ze de nieuwste drivers installeren. M.a.w. blijf lekker bij de originele drivers.

[ Voor 1% gewijzigd door |sWORDs| op 06-11-2003 14:51 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titelfix :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Ik wil iedereen er graag op wijzen dat de Raptor in een nieuwspost op de FP staat --> nieuws: Western Digital Raptor WD740GD benchmarks B)

De conclusie van Femme is alleen nog maar gebaseerd op de getallen in database van Storage Review, maar hopelijk vinden we binnenkort nog meer benchmarks.

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Ik wil een SATA Raptor 74gb gaan kopen.

Ik heb nog een oud moederbord ASUS a7v133raid met PATA:
- 2 normale IDE poorten en
- 2 IDE poorten gekoppeld aan een onboard RAIDcontroller 0 of 1.

Wat moet ik nu nog extra kopen om deze schijf toch aan te sluiten?

- klopt het dat ik speciale pci card nodig heb? -> kan ik hier dan ook van booten?
-> welke is aan te bevelen?

- kan de schijf rechtstreeks op mijn voeding? (antec truepower 430) of heb ik dan ook een connector nodig (wordt die met schijf meegeleverd?)

edit:
EDIT @BalusC hieronder:
Je hebt natuurlijk gelijk.
Alhoewel ik best wel e.e.a. gelezen heb, ook in genoemd topic was ik vandaag wat lui O-) en hoopte er mee weg te komen ..... helaas
Verder wordt volgensmij in geen vd FAQ's het probleem van een SATA schijf op een PATA only mobo aansluiten echt helder besproken maar dat zal ik nog ns goed nalezen.

Zal ut niet meer doen

[ Voor 29% gewijzigd door Help!!!! op 04-11-2003 10:47 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verdiep je je eens meer in SATA :) [rml][ Discussie] Serial ATA[/rml]

Je hebt in ieder geval een SATA controller of converter nodig. De kabels krijg je gewoonlijk meegeleverd. Voor de rest wil ik nog even kwijt dat het niet echt de bedoeling is om offtopic basic/zoek/faq vragen te stellen ("hoe aansluiten?", "welke controller?", etc) in een discussietopic specifiek over de 74GB WD Raptor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Laatst online: 17-07 16:37

4POX

Everybody is wired

Nu we toch bezig zijn over de raptor.

Is het mogelijk in een 3œ behuizing om 4 platters te plaatsen. Dus dat de mogelijkheid bestaat dat er een 148 gigabyte uitvoering kan uitkomen. Ik hoop dat Western Digital blijft werken met 36 gigabyte platters. Want elke schijf met platters groter dan 40 gigabyte heb ik tegenwoordig erg weinig vertrouwen in. (en als grote platters betrouwbaar zijn ? Waarom bestaan er dan nog geen scsi schijven met platters van 60 of zelfs 80 gigabyte ?)

Ik zie graag een 148 gigabyte uitvoering van de raptor uitkomen omdat je dan een betrouwbare schijf hebt waar ik dan met een beetje meer vertrouwen, dan ik nu heb mijn muziek kan parkeren.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De SCSI-fabrikanten kunnen vier platters in een 1" behuizing stoppen dus Western Digital zou het ook moeten kunnen. De plattergrootte is mede zo klein omdat de diameter van de platter kleiner is (3" in plaats van 3,5", scheelt 36 procent in oppervlakte) en omdat de fabrikanten van enterprise schijven kennelijk conversatiever zijn op het gebied van dichtheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimmy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-06-2022
Ik zie graag een 148 gigabyte uitvoering van de raptor uitkomen omdat je dan een betrouwbare schijf hebt waar ik dan met een beetje meer vertrouwen, dan ik nu heb mijn muziek kan parkeren.
De maxtor 'maxline' schijven zijn hiervoor bedoeld. Daar zit ook 5 jaar garantie ook. Ze zijn ook wel wat duurder dan de gewone Maxtor discs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Femme schreef op 04 november 2003 @ 22:55:
De SCSI-fabrikanten kunnen vier platters in een 1" behuizing stoppen dus Western Digital zou het ook moeten kunnen. De plattergrootte is mede zo klein omdat de diameter van de platter kleiner is (3" in plaats van 3,5", scheelt 36 procent in oppervlakte) en omdat de fabrikanten van enterprise schijven kennelijk conversatiever zijn op het gebied van dichtheid.
Femme, ga je zelf nog testen met de nieuwe raptor? Zoja zou je dan eens kunnen kijken of er al een sata(1)controller uit is met command buffering? Ben erg benieuwd wat daar de procentuele winst van is. :9~

edit:
Femme schreef op 16 september 2003 @ 16:23:
Hmmz... ik had toch echt gelezen dat het wel mogelijk is om Command Queuing in sata1 te implementeren en dacht dat de raptor dus sneller zou zijn met een andere controller. Weet je bovenstaande verhaal zeker?

edit 2:

En Femme heeft zoals altijd weer eens gelijk:

[ Voor 55% gewijzigd door |sWORDs| op 06-11-2003 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Laatst online: 17-02-2022
Voor mijn server heb ik 2 36 gig raptors aangeschaft, na 1 week ging er al 1 kuren vertonen (motor klonk slecht, net of ie niet op touren kon komen), resulteerde in een corrupt OS en andere vage shit. Gelukkig door goede service van Mycom kon ik hem gelijk omruilen, nu na 4 weken proefdraaien is er weer 1 stuk, met precies het zelfde euvel. Ik moet zeggen dat ik hier behoorlijk van baal, omdat je toch iets meer verwacht van zo een schijf. Daarnaast leest je her en der dat ze wel erg vaak stuk gaan. Zoals het er nu voor staat denk ik dat ik dan toch maar gewone schijven ga gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje
  • Laatst online: 20:15

Lief Adje

Love is in the air

raptorix schreef op 06 november 2003 @ 18:33:
Voor mijn server heb ik 2 36 gig raptors aangeschaft, na 1 week ging er al 1 kuren vertonen (motor klonk slecht, net of ie niet op touren kon komen), resulteerde in een corrupt OS en andere vage shit. Gelukkig door goede service van Mycom kon ik hem gelijk omruilen, nu na 4 weken proefdraaien is er weer 1 stuk, met precies het zelfde euvel. Ik moet zeggen dat ik hier behoorlijk van baal, omdat je toch iets meer verwacht van zo een schijf. Daarnaast leest je her en der dat ze wel erg vaak stuk gaan. Zoals het er nu voor staat denk ik dat ik dan toch maar gewone schijven ga gebruiken.
Ik heb nog nooit een kapotte raptor gezien :), en dat jij er 2 hebt in zo'n korte periode is erg vaag, maar dat roept ook op naar de vraag: wat voor voeding zit er in die pc? en wat zijn de specs, want een raptor die niet op toeren kan komen, wijst met hele grote vingers naar de voeding :)

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Tja, alles kan [stukgaan] tegenwoordig. Twee weken geleden heb ik een Atlas 15K van twee maanden dood zien gaan en dat is dan een SCSI-schijf die lang mee zou moeten kunnen gaan...

[ Voor 4% gewijzigd door Femme op 07-11-2003 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Laatst online: 17-02-2022
Lief_Adje schreef op 06 november 2003 @ 22:10:
[...]

Ik heb nog nooit een kapotte raptor gezien :), en dat jij er 2 hebt in zo'n korte periode is erg vaag, maar dat roept ook op naar de vraag: wat voor voeding zit er in die pc? en wat zijn de specs, want een raptor die niet op toeren kan komen, wijst met hele grote vingers naar de voeding :)
Mjah het is een server, en welliswaar is het maar 250 watt, er zit vrij weinig in, ik heb alles onboard, en enige wat er aanhangen zijn 2 raptors en een bulk schijf. Zou toch voldoende moeten zijn hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25597

Ik heb er 1 besteld , verwacht hem volgende week.
Hij zou de 11e uitgeleverd worden als ik me niet vergis.
Keb er nu 2 x 40 gieg Maxtor in zitten , maar dat word een beetje krap allemaal.
De Raptor moet m'n nieuwe systeem/games disk worden , met
de Maxtors als data disks.
Ik ben zeer benieuwd naar de prestaties van deze schijf.

btw: wachten zuigt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-06 21:06
Net alle webshops afgebeld en of ze nemen niet op, of de Raptor heeft een onbekende levertijd :( Salland Automatisering presteerde het zelfs om me af te schepen met de vraag of ik een mail wil sturen naar een verkoper van hen :( Heb toch echt die Raptor schijf woensdag nodig !

[edit]

nogmaals allesa afgebeld en heb er als t goed is over 1 uur, 1tje kunnen bemachtigen :+

[ Voor 16% gewijzigd door Ibidem op 11-11-2003 11:55 ]

..::System Specs::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb vandaag ook bericht gehad , wat mijn WD740GB betreft.

"Artikel is niet binnengekomen, leverings datum nu zelfs onbekend" is wat
ik te horen kreeg. ;(
Ben benieuwd wanneer die dan wel komt :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Anoniem: 25597 schreef op 11 november 2003 @ 18:20:
Ik heb vandaag ook bericht gehad , wat mijn WD740GB betreft.

"Artikel is niet binnengekomen, leverings datum nu zelfs onbekend" is wat
ik te horen kreeg. ;(
Ben benieuwd wanneer die dan wel komt :|
Ik ga er iig volgende week na tentamens ook 1 halen (mits verkrijgbaar natuurlijK).
Maar denk dat de vraag behoorlijk groot zal zijn en vraag me idd af of WD voldoende exemplaren heeft gereedliggen om aan de vraag over de hele wereld te voldoen. :?

Verder denk lijkt het me dat je uit de website van WD ook iets af kan leiden vwb de leverbaarheid van de 74gb Raptor:

74: http://www.wdc.com/en/products/products.asp?DriveID=65 -> Geen buy icon
36: http://www.wdc.com/en/products/products.asp?DriveID=40 -> Wel buy icon

[ Voor 21% gewijzigd door Help!!!! op 11-11-2003 20:03 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

De volledige preview vd Raptor 74GB staat nu online bij StorageReview:

http://www.storagereview....11/20031111WD740GD_1.html

:)

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
  • Laatst online: 12-07 22:25
iemand info over de verkrijgbaarheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent Meijer
  • Laatst online: 18-07 23:32

Vincent Meijer

You better believe it!

StanTheMan schreef op 18 november 2003 @ 10:03:
iemand info over de verkrijgbaarheid?
Heeft iemand deze schijf al in bezit?

Systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
lijkt me niet, hij is nog niet uitgeleverd in nederland..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Wat ik me afvraag is hoe het met de 36GB versie zit. Ik heb namelijk gelezen dat ook die zou worden ge-update zodanig dat ie alle features krijgt van de 74GB versie en ook diens snelheid. Met andere woorden......hij zou vervangen worden door de 74Gb versie waar ze een platter weg hebben gehaald. Ik vraag me dus alleen af of er een andere naamsaanduiding gaat komen (zoals WD360GD2 ofzo) of dat je weer moet gaan letten op de modelnummers. En of het wel goed aangekondigd wordt wanneer deze uit gaat komen. Met twee van die zou ik namelijk wel een RAID-0 array willen maken.....

[ Voor 3% gewijzigd door zimbab op 18-11-2003 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent Meijer

Vincent Meijer

You better believe it!

Ik heb even geinformeerd naar de verwachtte leverdatum en deze staat nu op 25 november voor de leverancier met de vroegste leverdatum. Volgende week dus. Ik hoop dat de leverancier dit waar kan maken.

Systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-07 19:54

WhiteDog

met zwarte hond

Zit er ook een SATA-controller bij of moet je die afzonderlijk kopen? En zoja wat raden jullie dan aan? Heb wel SATA op mijn moederbod maar das enkel voor RAID :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Dan raden wij aan een RAID array te draaien.... :P Maar als je dus een andere controller wilt dan maakt het niet zoveel uit welke, degenen die in dezelfde prijsklasse zitten zijn praktisch gelijk aan elkaar. Er zijn ook wel wat reviews van te vinden als je per se het kleine verschilt wilt weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

meijern schreef op 21 november 2003 @ 17:02:
Ik heb even geinformeerd naar de verwachtte leverdatum en deze staat nu op 25 november voor de leverancier met de vroegste leverdatum. Volgende week dus. Ik hoop dat de leverancier dit waar kan maken.
Dat is goed nieuws. Ik hoop idd ook dat de leverancier de datum waar
kan maken. :)
Alle reviews die ik gelezen heb , beloven veel goeds.

Heeft iemand deze schijf inmiddels gesignaleerd in Nederland :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52632

Volgens mij komt Sinterklaas de schijf op pakjesavond brengen. 5 december wordt de schijf dus verwacht. Ik heb er 2 in bestelling staan, voor mijn mooie promise raid controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent Meijer

Vincent Meijer

You better believe it!

Heeft er iemand toevallig een 74gb raptor kunnen bemachtigen op de HCC dit weekend?

Systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Nee, Ik heb alleen de 36 gigabyte versie gezien op de HCC.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ztupid371
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-01-2016
Anoniem: 52632 schreef op 28 november 2003 @ 16:17:
Volgens mij komt Sinterklaas de schijf op pakjesavond brengen. 5 december wordt de schijf dus verwacht. Ik heb er 2 in bestelling staan, voor mijn mooie promise raid controller.
ff nieuwsgierig....bij welke leverancier ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent Meijer

Vincent Meijer

You better believe it!

Ik heb ook weer een nieuwe datum doorgekregen en het wordt op z'n vroegst begin volgende week maar waarschijnlijker aan het einde van volgende week. Dit geldt voor de leveranciers/distributeurs Ingram Micro en Techdata.

Systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52632

Mijn leverancier is techdata, staat nu voor 8 decembergepland . Maar zoals het er nu uitziet zal het nog wel wat langer duren. De leverdatum wordt constant een paar dagen naar voren geschoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
  • Laatst online: 07-07 23:56
Anoniem: 52632 schreef op 28 november 2003 @ 16:17:
Waar dan?

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
sorry, had niks zinnigs toe te voegen 8)7
(zag de leverancier te laat...)

[ Voor 11% gewijzigd door DaCootMeister op 03-12-2003 20:25 ]

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

De 34 of 35 GB versie staat deze maand in een test van de Computer Totaal (met daarbji een note dat er een 74GB versie aan zit te komen). Het is de snelste SATA schijf in de test.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
tja dat wisten we al..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent Meijer

Vincent Meijer

You better believe it!

Marzman schreef op 03 december 2003 @ 21:33:
De 34 of 35 GB versie staat deze maand in een test van de Computer Totaal (met daarbji een note dat er een 74GB versie aan zit te komen). Het is de snelste SATA schijf in de test.
Hebben ze dan de nieuwe 36GB variant getest die gebaseerd is op de WD740GD of is het gewoon de bestaande 36GB versie?

Systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent Meijer

Vincent Meijer

You better believe it!

Ik las net op anandtech.com dat de schijven op voorraad zijn in de VS. Het lijkt me dat het niet lang meer kan duren voordat ze hier in Europa/Nederland in de winkels liggen.

Systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

meijern schreef op 07 december 2003 @ 01:01:
Ik las net op anandtech.com dat de schijven op voorraad zijn in de VS. Het lijkt me dat het niet lang meer kan duren voordat ze hier in Europa/Nederland in de winkels liggen.
Hmmmm , dit nieuws maakt mij weer blij B) Ik hoop dat ie deze week ook in NL leverbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53533

kan je op zo'n raptor ook mode pages aanpassen om je disk optimaal in te stellen.
een 15k rpm disk kan je ook optimaliseren voor desktop gebruik en/of video editen.
en blocksize tweaks enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Anoniem: 53533 schreef op 08 december 2003 @ 15:34:
kan je op zo'n raptor ook mode pages aanpassen om je disk optimaal in te stellen.
een 15k rpm disk kan je ook optimaliseren voor desktop gebruik en/of video editen.
en blocksize tweaks enzo.
Dan zou ik graag weten hoe je dit aan kan passen. Seatools werkt in mijn geval niet aangezien ik een raid 0 config draai met prestaties ver onder de maat.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
ik heb met seatools mijn 15kIII ook aangepast op dektop gebruik. Op zich stelt de schijf standaard de beste waarde in, maar blijkbaar kun je hem beter vastzetten, de cache segments.

Maar Dolf, werkt het niet omdat je hem op een hardware raid kaart hebt zitten ofzo? Misschien dat je ze anders gewoon even los ergens aan hangt. 1 keer instellen is genoeg.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
gladiool schreef op 08 december 2003 @ 15:53:
ik heb met seatools mijn 15kIII ook aangepast op dektop gebruik. Op zich stelt de schijf standaard de beste waarde in, maar blijkbaar kun je hem beter vastzetten, de cache segments.

Maar Dolf, werkt het niet omdat je hem op een hardware raid kaart hebt zitten ofzo? Misschien dat je ze anders gewoon even los ergens aan hangt. 1 keer instellen is genoeg.
Ze zitten idd op een hardware raid kaartje omdat je anders niet kan booten.
Maar dan zal ik ze eens appart gaan instellen. Scheelt het eigenlijk veel?

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Vincent Meijer

Vincent Meijer

You better believe it!

Ik heb net vernomen dat een Nederlandse distributeur ze op voorraad heeft. Ik hoop dus ook dat die van mij morgen binnen is :)

Systeem specs

En welke mag dat zijn?

• Vincent Meijer

Vincent Meijer

You better believe it!

Systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
People!

Ik heb inmiddels in mijn bezit, 2 stuks WD740GD welke in stripeset aan mijn P4C800-E Deluxe komt te hangen.

Ik heb de mijnen bij Yorcom gekocht, maar ik weet dat EMPC ze ook op voorraad heeft.

Morgen post ik wel wat benchmark resultaten. Dat wordt smullennnnn :)

Piccy:

Raptors

[ Voor 20% gewijzigd door DaCootMeister op 13-12-2003 08:52 . Reden: piccy toegevoegd ]

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
DaCootMeister schreef op 12 december 2003 @ 17:31:
People!

Ik heb inmiddels in mijn bezit, 2 stuks WD740GD welke in stripeset aan mijn P4C800-E Deluxe komt te hangen.

Ik heb de mijne bij Yorcom gekocht, maar ik weet dat EMPC ze ook op voorraad heeft.

Wij zijn erug benieuwd _/-\o_ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Begrijp ik het goed.. Komt er ook een 36 giga uitvoering van deze nieuwe raptor.. Ik vind 72 namelijk te veel voor een systeem schijf.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:28

sphere

Debian abuser

4POX schreef op 12 december 2003 @ 18:56:
Begrijp ik het goed.. Komt er ook een 36 giga uitvoering van deze nieuwe raptor.. Ik vind 72 namelijk te veel voor een systeem schijf.
Oe ja, dat lijkt me wel fijn, 2x 36G in stripe hangen. Maar dan idd alleen als de 36G versie ook de features van de 72G versie krijgt. Aan de andere kant vraag ik me af hoe dat dan zou gaan, de "oude" 36G versie zou immers onverkoopbaar worden? Misschien zou die dan wel in prijs omlaag gaan :9 Een tweede kanttekening is wellicht dat de volgende generatie 7200rpm schijven wellicht in stripe ook al de pci-bus vullen en de 36G niet meer zo aantrekkelijk is.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

People!

Ik heb de mijne bij Yorcom gekocht, maar ik weet dat EMPC ze ook op voorraad heeft.

HOLY Sh*t jij hebt ze gewoon!!! :9 :9

Ik heb er 1tje besteld maar mijn leverancier heeft em nog niet !!!!! :'( :'(

Damn Lucky You !! ;) :)

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
People!

Ik heb de mijnen bij Yorcom gekocht, maar ik weet dat EMPC ze ook op voorraad heeft.

Piccy:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~mrombout/raptors.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door DaCootMeister op 13-12-2003 17:35 ]

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
Hier ben ik dan met de beloofde benchmarkresultaten. :)
De WD740GD´s hangen in RAID0 aan een Asus P4C800-E Deluxe mobo.

Het voelt snel, het ís snel :9

Atto:
zie laatste posting

Sisoft Sandra 2004:
zie laatste posting

HD Tach 2.70:
zie laatste posting

[ Voor 32% gewijzigd door DaCootMeister op 16-12-2003 23:59 ]

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje
  • Laatst online: 20:15

Lief Adje

Love is in the air

Die benches kunnen beter :P, maar ik las in een ander topic dat je problemen had met de drivers, dus dat verklaart het, probeer ze ook eens aan de promise controller, en kijk eens wat voor scores je daarop haalt, want daar heb je namelijk wel goede drivers voor :)
(die promise trekt wel je pci-bus vol maar gewoon ff om te testen hoe snel ze zijn :))

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Laatst online: 22:44
Lief_Adje schreef op 13 december 2003 @ 22:15:
Die benches kunnen beter :P, maar ik las in een ander topic dat je problemen had met de drivers, dus dat verklaart het, probeer ze ook eens aan de promise controller, en kijk eens wat voor scores je daarop haalt, want daar heb je namelijk wel goede drivers voor :)
(die promise trekt wel je pci-bus vol maar gewoon ff om te testen hoe snel ze zijn :))
Ik denk dat je met 106 mb/s al aardig je PCI bus aan het voltrekken bent.

Asus PP-DLW - 2 x Intel Xeon 3,06 - 1Gb RAM - Coolermaster CM Stacker - 29160 - Seagate 18Gb 15k -=- 2 x LG L1910B 19" TFT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent Meijer

Vincent Meijer

You better believe it!

Als je in dit topic kijkt op het storagereview.com forum dan vallen jouw resultaten toch enigzins tegen.

Systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
Lief_Adje schreef op 13 december 2003 @ 22:15:
Damn, jullie hebben gelijk :/
Maar nu omschakelen naar plain IDE? Ik weet zeker dat het een driverkwestie is. Gebruik overigens v1.00.1.37 van de FT378 driver.
Ik moet en zal die Intel Application Accelerator RAID Edition toch aan de praat krijgen. |:(

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
Howdy,

Goh, wat was ik blont zeg, had ik ff mijn drives aan de Promise SATA controller aangesloten, en niet aan de Intel ICH5R Southbridge. Tsja, dan wordt het ook lastig om de Application Accelerator RAID Edition app te installeren he.... 8)7
Om mijn stommiteit enigzins recht te trekken heb ik wat plaatjes geschoten van de hernieuwde benchmarkresultaten. En die zijn prettig, IMHO :9

Asus P4C800-E Deluxe, 2 * ATA150 WD740GD in stripeset, 128K clustersize.

Atto:
zie laatste posting

Sisoft Sandra 2004:
zie laatste posting

HD Tach 2.70:
zie laatste posting

Dit laatste image wijkt veel af van de resultaten in dit topic. De poster heeft echter 16K clusters gebruikt in tegenstelling tot mijn 128K.

De Asus manual zegt:
Select 16K - low disk usage
Select 64K - typical disk usage
Select 128K - performance disk usage

Misschien ga ik nog hobbyen met andere clustersizes, maar voorlopig ben ik tevreden met het behaalde resultaat. :)

[ Voor 10% gewijzigd door DaCootMeister op 16-12-2003 23:59 ]

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent Meijer

Vincent Meijer

You better believe it!

Wat raden jullie aan als ik m'n 2 raptors binnenkrijg? Aansluiten op de onboard Promise raidcontroller of op de Intel ICH5R southbridge? Ik heb namelijk ook een P4C800-E met 2 raidcontrollers. Momenteel heb ik op de ICH5R controller al 2x 120GB Maxtor schijven hangen in raid 0. Is het bovendien mogelijk om op beide raidcontrollers een raid 0 array te configureren zonder dat dit problemen gaat geven tijdens het booten? Ik wil namelijk alle 4 de schijven gaan gebruiken.

Update:

Aan de resultaten van DaCootMeister is het beter om de schijven aan te sluiten op de ICH5R southbridge. Het is alleen raar dat de resultaten van HD Tach zijn gedaalt. Welke benchmark kan je het beste gebruiken om realworld performance te meten?

[ Voor 23% gewijzigd door Vincent Meijer op 14-12-2003 23:16 ]

Systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
meijern schreef op 14 december 2003 @ 23:04:
Wat raden jullie aan als ik m'n 2 raptors binnenkrijg? Aansluiten op de onboard Promise raidcontroller of op de Intel ICH5R southbridge? Ik heb namelijk ook een P4C800-E met 2 raidcontrollers. Momenteel heb ik op de ICH5R controller al 2x 120GB Maxtor schijven hangen in raid 0. Is het bovendien mogelijk om op beide raidcontrollers een raid 0 array te configureren zonder dat dit problemen gaat geven tijdens het booten? Ik wil namelijk alle 4 de schijven gaan gebruiken.
Als je performancewise kijkt, kies dan voor S-ATA in RAID0 op de IC5HR. Ik vermoed dat het zonder dataverlies niet mogelijk is je bestaande Maxtor RAID0 over te hevelen naar de Promise chipset. Je zal dus een alternatief medium moeten hebben om je data ff te parkeren... (dat valt niet mee, ik weet het)
Je kunt P-ATA en S-ATA laten samenwerken (ofwel, Promise met de IC5HR)
In de manual kun je vanaf pagina 5-25 lezen hoe eea in je BIOS geconfigged moet worden.
Update:

Aan de resultaten van DaCootMeister is het beter om de schijven aan te sluiten op de ICH5R southbridge. Het is alleen raar dat de resultaten van HD Tach zijn gedaalt. Welke benchmark kan je het beste gebruiken om realworld performance te meten?
Mnja, raar maar wel verklaarbaar. Zie je dat in mijn HDTach grafiek de begin en eindpiek van dik 200 Mb? Volgens mij zijn dat foutieve meldingen, en hierdoor schiet de gemiddelde doorvoersnelheid omhoog. Vergelijk je de 2 Sisoft Sandra plaatjes dan zie je eenzelfde beeld. Een buffered read van 1182 Mb/s en buffered write van 1603 Mb/s... lijkt me ietwat onmogelijk op mijn syteem.
Daarentegen is de eindscore die ik haal in mijn 2e poging dik 20 Mb hoger, en zo voelt het momenteel ook. Retesnel! 8)

Realworld performance is moeilijk te meten, het is wat je ervaart. Zelf vind ik ATTO een duidelijker beeld geven van dit gevoel, want hier kun je zien hoe je stripe presteerd met verschillende blockgrootten. Werk je veel met films -> grote clusters -> hogere performance.
Werk je met Webapps of databases, kies je voor een kleinere clustersize.

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent Meijer

Vincent Meijer

You better believe it!

DaCootMeister, thnx voor je reply. Ik ga denk ik dus m'n raptors aan de southbridge hangen en de Maxtors aan de Promise controller. Nu hoop ik alleen dat het allemaal werkt met 2 raid arrays op 2 verschillende chips. Waarom zou Asus anders een mobo maken met 2 raidcontrollers :?
Nu alleen ff m'n data die op de 2 maxtor schijven staat backuppen ;( Ik heb overigens al SATA en PATA samenwerken op de southbridge, geen probleem.
Ik zal voordat ik alles installeer eens de raptors als test aan de promise controller hangen en wat tests uitvoeren met verschillende blocksizes, kijken wat het snelst is. Ik denk overigens dat ik voor 128k zal gaan omdat ik meestal met AV bewerking bezig ben.

Systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Realworld benchmarks kun je het beste meten met IOMeter :)
ATTO meet enkel de STR (Sustained Transfer Rate), de topsnelheid zegmaar ;)

In de FAQ van dit subforum onder "Benchmarktopics" kun je een linkje naar het grote IOMeter benchmarktopic van Femme vinden B)

DaCootMeister: mooie scores! Ik heb al veel screenshotjes van de Raptor performance gezien, maar die van jou zijn werkelijk top :9 Zou je nog kunnen testen met verschillende stripe sizes en eventueel op de Promise Controller, zodat wij kunnen mee-vergelijken? Is hoop werkje, ja, maar leuk om te weten :Y)

[ Voor 8% gewijzigd door BalusC op 15-12-2003 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
BalusC schreef op 15 december 2003 @ 07:19:
Realworld benchmarks kun je het beste meten met IOMeter :)
ATTO meet enkel de STR (Sustained Transfer Rate), de topsnelheid zegmaar ;)

In de FAQ van dit subforum onder "Benchmarktopics" kun je een linkje naar het grote IOMeter benchmarktopic van Femme vinden B)

DaCootMeister: mooie scores! Ik heb al veel screenshotjes van de Raptor performance gezien, maar die van jou zijn werkelijk top :9 Zou je nog kunnen testen met verschillende stripe sizes en eventueel op de Promise Controller, zodat wij kunnen mee-vergelijken? Is hoop werkje, ja, maar leuk om te weten :Y)
Thanks voor het compliment! :) Ga nog ff testen met IOMeter.
Ik heb IMHO wat goed te maken dus zal gehoor geven aan je verzoek. Ook ik wil natuurlijk weten wat het best presteert B)
Zal de komende week de resultaten aan deze thread toevoegen.

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29783

Omdat mijn computer 24/7 aanstaat maak ik me altijd een beetje zorgen over mijn 160GB Maxtor 8MB schijven, ik lees namelijk steeds dat IDE daar eigenlijk niet voor gemaakt is.
De vijf jaar garantie van WD doet mij vermoeden dat daar nu een einde aan gekomen is. Een OS + veel gebruikte serverfiles +downloads op zo'n Raptor zou me weer rustig kunnen maken.
De overige harde schijven zou ik dan weer gewoon automatisch laten uitschakelen wanneer niet actief.
Bijkomend voordeel (niet onbelangrijk!) is dat ze ook nog eens een stuk sneller zijn.

Nu alleen nog de prijs...ongeveer vijf keer zo duur als een Maxtor per GB.... Wel even slikken.

Denken jullie dat deze schijf nog erg veel goedkoper gaat worden? maw: heeft het zin om nog even te wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Het heeft ALTIJD zin om te wachten als je geld wilt besparen. Het is geen geheim dat nieuwe technologie in het begin duurder is. Daar staat tegenover dat je in feite een SCSI schijf koopt met een SATA interface. De kwaliteit is er dus wel naar.

Maar als je persee je geld in je zak wilt houden moet je gewoon een andere hobby zoeken :D

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ztupid371
ff wat anders. Ik wil er ook 1 aanschaffen, maar maakt dat ding een hoop herrie ? Hoe is dit vergeleken met bv de Maxtor Diamondmax 9 serie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29783

Ik zit hier achter een firewall, kan het linkje er dus nu even niet voor je bijzetten, maar volgens storagereview.com is deze nieuwe Raptor ook nog eens heel stil.

Check die vergelijking maar eens van ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ztupid371
Thanks, had ik inderdaad al gelezen, maar gebruikerservaringen kunnen toch altijd anders uitpakken, dus daar ben ik naar op zoek. Zoals bij die laatste Cuda's die volgens storagereview e.a. zeer stil zijn ; in de de forums lees je echter dat ze soms vreemde geluiden maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

ztupid schreef op 16 december 2003 @ 11:43:
Thanks, had ik inderdaad al gelezen, maar gebruikerservaringen kunnen toch altijd anders uitpakken, dus daar ben ik naar op zoek. Zoals bij die laatste Cuda's die volgens storagereview e.a. zeer stil zijn ; in de de forums lees je echter dat ze soms vreemde geluiden maken.
Zie hier een leuke review van de Raptor 74gb. Er worde o.a. 6 Raptors in RAID 0 getest!!! Leuke speed krijg je dan.
Op pagina 2 staat een positief verhaal over het lawaai.
http://www.gamepc.com/lab...74&page=1&cookie%5Ftest=1

"As an owner of multiple 1st-gen 36GB Raptor drives, I can give first hand confirmation that the new Raptor is much quieter and indeed very tolerable for a 10,000 RPM disk. In our open-air environment, idle drive noise was nearly inaudible, while seeks were only slightly so. Still, the pitch and consistency of the noise is much better compared to the older disks."
&
"The fact that Western Digital has also managed to make these drives quieter is also just as impressive. The Raptors no longer have their high-pitched whine (which honestly, wasn’t that bad, but was mildly annoying), making the WD740GD quiet enough for most silent PC systems. While Maxtor DiamondMax and Seagate Barracuda will still remain slightly quieter, the performance increase one will see over these drives with the 74GB Raptor will very much be worth the slight increase in noise and heat"

Zelf heb ik mijn Raptor 74gb (1tje maar, ze zijn toch wel erg duur ;) )gisteren aangesloten maar heb nog niet echt tijd om uitgebreid te testen. Mijn eerste indruk is dat hij idd snel is en naar mijn smaak maakt hij ook niet echt veel lawaai. Wel moet ik hierbij aantekenen dat mijn casefans redelijk wat lawaai maken.

[ Voor 43% gewijzigd door Help!!!! op 16-12-2003 13:24 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ztupid371
Thnx, ziet er inderdaad prima uit. Heb nu een behoorlijk stille kast (Antec Sonata met 12 cm fans), en wil dat dus graag zo houden :) Ga er waarschijnlijk qua geluid dus iets op achteruit met een Raptor, dus ik blijf nog maar ff twijfelen....(komt misschien de prijs ook nog ten goede ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Wat je voorstelt lijkt me een verstandige zet! :) Ik heb hier een schijf die dus 24/7 draait en die is nu na ruim een jaar aan het sterven... Toch wel vervelend :P Die ga ik dus om dezelfde reden die jij aanvoert vervangen met zo'n raptor.. Natuurlijk, het kost een beetje :X geld, maar je kan hem met een gerust hart continu laten draaien :) En dan kunnen de andere schijfjes 's nachts weer rustig stoppen met draaien...

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
Zoals beloofd, de benchmarks. Ik heb mijn RAID-0 getest met:

Sisoft Sandra 2004
Atto 2.02
HD Tach 2.70
IOMeter 2003.05.10

Als je je blocksize wilt aanpassen ben je automatisch al je bestaande data kwijt, je moet immers de stripe opnieuw aanmaken. Om het proces enigzins te versnellen heb ik WinXP SP1 + alle patches ge-Ghost en keer op keer teruggezet naar disk. Ook draai ik met Intel Application Accelerator 3.5.0.2846.

Allereerst de resultaten van een 147 Gb stripe, 128K blocksize:

Atto:
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~mrombout/128K/atto2.jpg

Sisoft Sandra 2004:
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~mrombout/128K/sandra2.jpg

HD Tach 2.70:
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~mrombout/128K/hdtach2.jpg

IOMeter XP Performance:
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~mrombout/128K/IOMXP128K.JPG

IOMeter Workstation Performance:
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~mrombout/128K/IOMWRK128K.JPG

IOMeter STR Performance:
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~mrombout/128K/IOMSTR128K.JPG

IOMeter Fileserver Performance:
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~mrombout/128K/IOMFS128K.JPG

En dan nu dezelfde setup, maar dan 147 Gb RAID-0, 64K blocksize:

Atto:
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~mrombout/64K/atto64k.JPG

Sisoft Sandra 2004:
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~mrombout/64K/sandra64k.JPG

HD Tach 2.70:
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~mrombout/64K/hdtach64k.JPG

IOMeter XP Performance:
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~mrombout/64K/IOMXP64K.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~mrombout/64K/IOMWRK64K.JPG

IOMeter STR Performance:
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~mrombout/64K/IOMSTR64K.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~mrombout/64K/IOMFS64K.JPG

Er valt voor beide setups iets te zeggen. Zo is de 128K sterker in synthetische benchmarks zoals Sisoft Sandra, maar scoort ook hoger qua I/O´s/sec.
De burstsnelheid van een 64K setup laat hogere waarden zien in Atto en HD Tach, maar laat een veer als het aankomt op pure I/O.

Er zijn volgens mij nog 3 mogelijke blocksizes die ik kan kiezen, 32K, 16K en 8K.
Als ik de komende dagen nog wat tijd heb zal ik ook deze setups testen en deze posting aanvullen met gegevens. B)

update: zelfde setup, maar dan 147 Gb RAID-0, 32K blocksize:

Atto:
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~mrombout/32K/atto32k.JPG

Sisoft Sandra 2004:
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~mrombout/32K/sandra32k.JPG

HD Tach 2.70:
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~mrombout/32K/hdtach32k.JPG

IOMeter XP Performance:
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~mrombout/32K/IOMXP32K.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~mrombout/32K/IOMWRK32K.JPG

IOMeter STR Performance:
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~mrombout/32K/IOMSTR32K.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~mrombout/32K/IOMFS32K.JPG

update: zelfde setup, maar dan 147 Gb RAID-0, 16K blocksize:
(zonder IOMeter, want ik las in Femme´s reply dat dat toch niet representatief is)

Atto:
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~mrombout/16K/atto16k.JPG

Sisoft Sandra 2004:
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~mrombout/16K/sandra16k.JPG

HD Tach 2.70:
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~mrombout/16K/hdtach16k.JPG

update: zelfde setup, maar dan 147 Gb RAID-0, 8K blocksize:

Atto:
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~mrombout/8K/atto8k.JPG

Sisoft Sandra 2004:
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~mrombout/8K/sandra8k.JPG

HD Tach 2.70:
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~mrombout/8K/hdtach8k.JPG

Meer benchmarks ga ik niet meer draaien, wil nu wel weer een gewoon lekker gamen enz :)
Denk ook wel dat de blocksize van 32K de meest efficiënte is.

[ Voor 83% gewijzigd door DaCootMeister op 20-12-2003 00:20 ]

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsnl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-06 00:22
4POX schreef op 12 december 2003 @ 18:56:
Onder welke steen kom jij eigenlijk vandaan.... de 36 GB versie (de WD360GD) is er al een behoorlijke tijd. De 74 GB versie is juist de nieuwe.

[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]

Pagina: 1 2 Laatste