Return to Castle Wolfenstein: Enemy Territory |
Enemy Territory was origineel een uitbreiding voor de populaire shooter Return to Castle Wolfenstein uit 2001. Dit spel zelf (afgekort met RTCW) is ontwikkeld door vier verschillende bedrijven. Uitgever Activision, ID Software, Nerv Software en Gray Matter Studios. Hoofdzakelijk heeft Nerv Software zich bezig gehouden met het multiplayer gedeelte en Gray Matter Studios met de singleplayer campaign. ID Software, de eigenaar van de Quake 3 engine heeft beide ontwikkel teams erg hard geholpen met hun reusachtige ervaring. Return to Castle Wolfenstein was een succes en uiteraard, dan moet er een uitbreiding of vervolg worden ontwikkeld. De twee ontwikkelteams Splash Damage en Mad Doc kregen de opdracht de uitbreiding 'Enemy Territory' te ontwikkelen. Splash Damage kreeg de taak voor het multiplayer gedeelte en Contact kreeg de zware last van de singleplayer campaign op hun schouders. Na afloop van de ontwikkel periode waren uitgever Activision en ID Software niet erg tevreden met de singleplayer campaign. Uiteindelijk heeft Contact nog iets langer de tijd gekregen maar uiteindelijk hebben ze besloten de singleplayer campaign niet te releasen en de uitbreiding te cancelen.... en toen bleven ze zitten met een goede multiplayer gedeelte. Alleen het multiplayer gedeelte te releasen als de add-on 'Enemy Territory' vonden beide ID Software en ontwikkelaar Activision geen goed plan. Gelukkig hebben deze twee met Splash Damage besloten de multiplayer van 'ET' gratis te releasen als stand-alone game. Om deze game te spelen heb je dus niets nodig qua Return to Castle Wolfenstein origineel of dergelijke. Hier zijn wij hun natuurlijk erg dankbaar voor. ![]() |
[table border=1 width=30][tr align=center]
[td align=center bgcolor="#CC230E"]Minimum systeemeisen[/td]
[/tr][tr][td]Om Enemy Territory te laten draaien heb je minimaal deze systeemeisen nodig, maar je kent de uitgevers wel, die systeemeisen zijn altijd erg laag gegrepen. Elke PC vanaf 1.0Ghz met een GeForce 2 MX of beter kan de game redelijk draaien aangezien de engine erg goed te tweaken is.
• Windows® 98/ME/2000/XP
• 100% Windows® 98/ME/2000/XP compatible system (including all 32bit drivers)
• Intel® Pentium® III 600Mhz processor or AMD equivalent
• 128 MB RAM
• 32 MB 100% fully OpenGL® compliant 3-D video card
• Microsoft® Direct X® 8.1 or higher
• 271 MB total disk space for game files
• 500 MB free disk space for swap file
• Windows compatible toetsenbord
• Windows compatible muis
• Windows compatible geluidskaart
• 56.6k modem of sneller (sneller modem word aangeraden bij servers met meer dan 8 spelers)
Enemy Territory is grondig getest met de volgende videokaarten series:
GeForce 4 Ti, GeForce 4 MX, GeForce 3, GeForce 2 Ultra, GeForce 2 MX, GeForce256, Radeon 8500/64, Radeon 7200/64, Radeon 9700 Pro/128, Xabre 400

[td align=center bgcolor="#CC230E"]Vragen en antwoorden aka FAQ[/td]
[/tr][tr][td]• Op de ET servers is het één groot kleuren feest, iedereen heeft kleuren in zijn naam, hoe doe je dat?
De kleurencode's zijn ongeveer hetzelfde als die van Quake 3 en RTCW.
Een kleurecode maak je door een ^ te plaatsen met een cijfer of letter.
^1 voor je naam, dan geeft hij je naam in het rood weer. Hiermee kan je dus ook combineren, bijv ^1W^dh^2o^ae^i.
• Ik draai Linux op mijn systeem, zijn er ook binaries voor Linux beschikbaar?
Yep, deze zijn op de officiële website beschikbaar bij -> Enemy Territory -> Downloads. Tevens onderaan bij de mirrorlist kan je mirrors voor Linux Binaries vinden.
• Hoe zie ik mijn fps?
Typ: '/cg_drawfps 1'
• Ik vind de ingame serverbrowser niet zo handig, is er geen handige manier om mijn favorieten servers makkelijk te kunnen joinen?
Externe serverbrowsers gebruiken veel mensen, er zijn veel goede programma's op dat gebied. In de meeste programma's zitten velen extra features die erg handig zijn. Een aantal programma's die Enemy Territory zoiezo ondersteunen:
HLSW (freeware)
The All Seeing Eye (21 dagen gratis trial)
GameSpy Arcade (Adware)
PatchFinder (alleen quake 3 engine games)
Server Watch (freeware)
• Help! Mijn Enemy Territory geeft een error, wat is dit en hoe kan ik dit verhelpen?
Dit draadje loopt in Games & Discussies voor vragen en problemen moet je bij Spielerij - Problemen & Vragen zijn. Voordat je daar een topic aanmaakt, gebruik eerst even de search om te kijken of iemand al een topic hierover heeft aangemaakt en voor de eventuele oplossing.
• "Wie wil er komen ET-en!?"
Afspraken maken om te gaan gamen doe je maar via een chat of dergelijke, niet via GoT. GoT is er om te discussiëren en elkaar te helpen, niet om afspraakjes te maken op welke server je gaat gamen.
Sinds een tijdje is er op QuakeNet een irc channel #GoT-ET, hier heb je uitgebreid de gelegenheid met gotters te gaan ET-en of gewoon ouderwets te chatten. Als je geen irc client hebt kan je eens een kijkje nemen op mIRC.com of op NoNameScript.de.
Wat ook erg handig is, is een [GoT]-tag achter je naam te zetten met ET. Zo kunnen mede gotters elkaar herkennen.
De letters got horen in de kleuren rood-wit-blauw, dit doe je met de volgende kleurencodes:
^a[ ^1G ^0o ^4T ^a]
De haakjes mogen in grijs (^9) maar veel hebben ook oranje (^a).

• Ah, jullie spelen dus met een [GoT]-tag, zijn jullie dan een clan met wars enzo?
Nee, niet echt. Het is gewoon handig om elkaar te kunnen herkennen in servers en samen te werken. Overigens, als iemand de (zware) taak van clanleader op zich wil nemen bestaat er een kans dat [GoT]-uitgroeit tot een clan als er vraag naar is. Elke Gotter die ET speelt mag dus het [GoT] tag dragen. Een beetje skill is wel nodig, anders maak je het tag ten schande
• Waarom staat er een RTCW logo en geen Enemy Territory logo?
Goed opgemerkt, omdat Enemy Territory niet in retail is gegaan is er geen promomateriaal (PSD files of dergelijke) beschikbaar. Ik heb dan ook geen (goede) Enemy Territory logo's kunnen vinden om te gebruiken voor het hoofdlogootje.
Mocht jij er wel een hebben kan je me altijd contacten.
• Hey je bent iets belangrijks vergeten of ik zie een spelvaut
Mailen kan altijd, ook ben ik altijd te vinden in #DawnSeekers.nl en op de Tweakers.net irc server. Maar vergeet niet dat de Enemy Territory Manual vrijwel alles uitlegt over ranks, XP, skills, rewards, campaigns enz...

[td align=center bgcolor="#CC230E"]Links[/td]
[/tr][tr][td]Hieronder vind je een aantal handige links:
• Planet Wolfenstein (gamespy network)
• RTCW World.com
• Wolfenstein.nl
• Enemy Territory for Dummies
• Enemy Territory Configbuilder
• RTCW Files
• GameServers.net
• Official RTCW website
• Activision
• Splash Damage
• ID Software
Vorige delen:
• [rml][ PC] RTCW: Enemy Territory - deel 2[/rml]
• [rml][ RTCW] Enemy Territory *[/rml]
Mirrorlist:
• XS4ALL (FTP): Alle bestanden
• FilePlanet: Windows | Linux
• FileShack: Windows | Linux
• 3D Gamers: Alle bestanden
• Worthplaying: Alle bestanden
• RTCWFiles.com: Alle bestanden
• GamingHorizon: Alle bestanden
• BarrysWorld: Windows | Linux
• Jolt.co.uk: Windows | Linux
• Fragland.net: Alle bestanden
• RTCW City: Windows | Linux
• GameZone Online: Alle bestanden
• GameHelper: Alle bestanden
• RTCWWorld: Alle bestanden
• Ausgamers: Windows | Linux
• Gamers Hell: Alle bestanden
• SeeMePlayMe: Alle bestanden
Patch 1.02:
• FilePlanet: Windows | Linux
• GameSpot: Windows
• 3D Gamers: Alle bestanden
• Ausgamers: Windows | Linux
• RtCWFile: Windows
• IGN: Windows
• RtCW.jolt.co.uk: Windows
• WorthPlaying: Alle bestanden
• Gaming Asylum: Windows | Linux
• FileFront: Windows | Linux
• GamersHell: Windows | Linux
• SweRTCW: Windows | Linux
• GameClubCentral: Windows | Linux
• eXtreme Players (Duits): Windows | Linux
• Universe Gaming: Windows | Linux
• Wolfenstein City (Duits): Windows | Linux
• RtCWOnline.com: Alle bestanden
• GameChronicles: Windows
• FragLand: Windows | Linux
• GameZone: Alle bestanden
Map Editor mirrorlist:
• FilePlanet
• 3DGamers
• RtCWFiles
• Worthplaying
• 3D Downloads
• Gamers Hell
De officiele manual die met Enemy Territory word mee geïnstalleerd is een grote schat aan informatie. Je kan deze vinden met de link in je startmenu:
Start / Programma's / Wolfenstein - Enemy Territory / Wolfenstein - Enemy Territory Help / manual.html

RTCW: Enemy Territory FAQ/Startpost 1.1.0 door Novah
Spelvauten en opmerkingen? Mailen kan altijd!