Ik moet me aansluiten bij de reply van Play. Het geeft ongetwijfeld aan fijn gevoel als een paar mensen zeggen dat speakerset X beter is dan Y, maar helaas voor jou heeft dat totaal geen waarde en heb je aan dat advies vrij weinig. Het kan namelijk maar zo zijn dat jij zelf speakerset Y gewoon beter vindt. Bijvoorbeeld omdat deze door de subwoofer wat lagere tonen kan produceren wat een toevoeging is bij films. Echter de andere speakerset heeft een wat soepeler geluid welke meer helder overkomt, wat fijn kan zijn voor muziek. Of misschien luister veel rock muziek waar de ene speakerset goed mee overweg kan, of wellicht enkel Jazz waar de andere weer geschikt voor is. En wat als ik je nou zou vertellen dat beide speakers mij persoonlijk _helemaal_ niks lijken?
Iedereen heeft dus weer een andere mening. Het beste is om je eigen mening te gaan vormen op basis van je eigen ervaringen. Met andere woorden, stap eens een winkel binnen met je eigen samengestelde CD, neem ruim de tijd om eens naar een sloot speakers te luisteren. Vergelijk verschillende merken/modellen met elkaar, ook die van fabrikanten waar je nog nooit van had gehoord (blijf niet enkel bij Sony hangen omdat de dvd speler en receiver van sony zijn, die zijn niet speciaal op elkaar afgestemd ofzo). En neem ook meteen wat uitgebreidere winkels mee (dus niet enkel megapool e.d.) welke een groot hifi aanbod hebben.
Met al deze nieuwe kennis van het luisteren krijg je een veel beter idee van wat er in luidsprekerland te krijgen valt. Dan krijg je vanzelf ook een beetje inzicht in wat je globaal kunt verwachten van speakers. Daarnaast zou je nog hier op GoT wat ouderere topics kunnen doornemen over speakersets (kijk even met de zoekfunctie), zo is daar bijv het oude maar goude HT topic:
link
Schrijf gerust wat typenummers en prijzen op in de winkel. Wanneer je genoeg sets hebt beluisterd mag je gerust (graag zelfs) hier verslag doen van je bevindingen en eventueel nogmaals wat opties ter discussie stellen. Als het maar een beetje inhoud heeft