Toon posts:

Nieuw cooling-gadget, efficiënt?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Er gaat een tooltje geleverd worden bij de nieuwe Chaintech Athlon64-moederborden, het zou de condensators rondom de processor afkoelen en zo voor een betere stabiliteit zorgen. De infrarood-foto spreekt voor zich, maar ik betwijfel toch of je hiermee een significant verschil in overklokkingsmogelijkheden kan bereiken, met name voltage van processor ed. Leuk speeltje, maar of het echt werkt?

Foto's:

Afbeeldingslocatie: http://www.octools.com/articles/chaintech/K8exposed/znf3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.octools.com/articles/chaintech/K8exposed/radex2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.octools.com/articles/chaintech/K8exposed/radex7.jpg

Bron: http://www.octools.com/in...ech/K8exposed/zenith.html

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Volgens het onderste plaatje wel, maar je bent net te laat met je topic.
Ik heb hetzelfde net ook al gezien :)

Verwijderd

Topicstarter
Hielkej schreef op 06 September 2003 @ 17:18:
Volgens het onderste plaatje wel, maar je bent net te laat met je topic.
Ik heb hetzelfde net ook al gezien :)
Whoops, nu je het zegt... :( Deze mag dicht, al vind ik deze openingspost mooier :)
Hier verder, zijn al meerdere reacties op: Chaintech introduceert nieuw koelingssysteem op mobo

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het is wel weer een fan (dus herrie) erbij.

Persoonlijk zie ik er het nut niet zo van in, alleen heatsinkjes erop en de al aanwezige airflow zijn werk laten doen lijkt me al ruim voldoende :)

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Dat is in de trend van; 'als we dan toch alleen maar verrotte condensatoren kunnen leveren dan zorgen we er in ieder geval voor dat je ze kunt koelen; dan kunnen we er tenminste nog een slaatje uit slaan. We zijn vast de enige die dit geweldige ideeen hebben bedacht' :Y)

En ik vindt het heel knap dat ze een infrarood plaatje hebben weten te vogelen waar de processor geen warmte afgeeft :)

[ Voor 21% gewijzigd door Spider.007 op 06-09-2003 17:32 ]

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:02
Zit abit nu van chaintech te jatten of andersom , abit had al geintroduceerd, een mobo met een 40*40 mm fan dacht ik... Eff opzoeken, gevonden : nieuws: Abit IC7-MAX3 met Prescott-support en Secure IDE na-apers of juist andersom. * Termi denkt dat abit eerder was >:).

[ Voor 30% gewijzigd door Termi op 06-09-2003 17:56 ]

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-08 22:14

Canis Lupus

Vosbot

Spider.007 schreef op 06 september 2003 @ 17:31:
En ik vindt het heel knap dat ze een infrarood plaatje hebben weten te vogelen waar de processor geen warmte afgeeft :)
_/-\o_
Maakt het helemaal geloofwaardig :/

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

Verwijderd

Mwoh volgens mij zie ik in het centrum van die koeler toch echt wel een rode vlek die daaromheen steeds geler wordt. :?

Verwijderd

Topicstarter
Spider.007 schreef op 06 September 2003 @ 17:31:
De heatsink zelf wordt in veel gevallen slechts 30-40 graden, ivm de 50-60 graden van zo'n condensator is dat een groot verschil. Het rood in het midden is het het motortje van de fan.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

Spider.007 schreef op 06 September 2003 @ 17:31:
ik heb geen idee wat voor proc er op zit, maar als dat rode 45+ graden is, dan hoeft de proc niet heel warm te zijn

Verwijderd

Je ziet al aan dat infrarood plaatje dat dit geen ruk uitmaakt; er veranderd niets aan de temp van de CPU. Sterker nog, in het plaatje zonder is de 'rode vlek' op de fan zelfs kleiner.

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
Prachtig afgekeken van de Mosfet-OTES op de IC7-MAX3

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 13:10

Croga

The Unreasonable Man

heh.... óf die ventilator draait niet echt hard, en het ding is dus niet echt nodig, óf dat ding maakt een ENORME tering herrie, met zo'n klein ventilatortje.....

Kunnen we dit soort dingen niet gewoon oplossen met de case-outtake fan die normaal in die buurt hangt?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 September 2003 @ 18:59:
Sterker nog, in het plaatje zonder is de 'rode vlek' op de fan zelfs kleiner.
Beide foto's zijn op een verschillende schaal...

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
... dit werkt met een Heatpipe... is dus een stuk geavanceerder dan het Mosfet-OTES

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 06 September 2003 @ 18:01:
Mwoh volgens mij zie ik in het centrum van die koeler toch echt wel een rode vlek die daaromheen steeds geler wordt. :?
418O2 schreef op 06 September 2003 @ 18:57:
[...]

ik heb geen idee wat voor proc er op zit, maar als dat rode 45+ graden is, dan hoeft de proc niet heel warm te zijn
Verwijderd schreef op 06 September 2003 @ 18:59:
Je ziet al aan dat infrarood plaatje dat dit geen ruk uitmaakt; er veranderd niets aan de temp van de CPU. Sterker nog, in het plaatje zonder is de 'rode vlek' op de fan zelfs kleiner.
De bedoeling hiervan is dan ook niet om de CPU temp te verlagen, maar z'n spanningstoevoer te stabiliseren en ook de levensduur ervan te rekken.

Stabiliteit is niet alleen een zaak van CPU temps :z

Ik denk dat dit wel degelijk iets kan uitmaken, niet voor hoe ver je zo'n kreng kan OCen, wel voor bijvoorbeeld de tolerantie naar mindere voedingen toe.

Oslik blyat! Oslik!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Mag ik iedereen die het hier over het "koelen van de condensatoren" heeft erop wijzen dat het niet de condensatoren zijn die gekoeld worden, maar de mosfets? De mosfets zijn de onderdelen die de 12V naar je vcore lijnen schakelen en erg heet worden in dat proces. :)

Als elko's zo heet worden dat ze gekoeld moeten worden heb je sowieso andere problemen >:)

• Cow_tipping
  • Laatst online: 03-08 16:25

Cow_tipping

On the run for D.B.!

Lijkt er meer op dat er een schildje wordt geplaatst tussen de condensatoren en de hete lucht die uit het koelblok komt.
Uiteraard kun je op het 2e plaatje geen hete condensatoren zien, die zitten opgesloten in het Radex behuizinkje. (onzichtbaar voor de foto)

“The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.“

• Gipsy King
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-08 13:19
ik draai ondertussen nu al weer een tijdje op 4,05ghz met me p4 op met abit ic7

maar die mosfets blijven gewoon altijd lekker koud ;)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Ik heb meer het idee dat 't geen cooling-gadget is maar een marketing-gadget :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Abbadon schreef op 07 September 2003 @ 17:31:
Ik heb meer het idee dat 't geen cooling-gadget is maar een marketing-gadget :)
Ja, net zoals case fans, harddisk-coolers, leds, windows, rounded cables niet nodig zijn. :)

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Verwijderd schreef op 07 September 2003 @ 19:25:
[...]

Ja, net zoals case fans, harddisk-coolers, leds, windows, rounded cables niet nodig zijn. :)
Hola, leds en windows hoeven dan misschien niet nodig te zijn, maar voor een aantal zwaardere systemen tegenwoordig zijn case fans en/of harddisk-coolers echt geen overbodige luxe.

En over rounded cables: als je een moeilijke kast hebt waardoor je je gewone platte ide-kabels niet netjes weg kan werken, zodat ze de airflow niet onderbreken, dan zijn rounded cables een prachtuitvinding :)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Topicstarter
ReemF schreef op 07 September 2003 @ 19:38:
[...]

Hola, leds en windows hoeven dan misschien niet nodig te zijn, maar voor een aantal zwaardere systemen tegenwoordig zijn case fans en/of harddisk-coolers echt geen overbodige luxe.

En over rounded cables: als je een moeilijke kast hebt waardoor je je gewone platte ide-kabels niet netjes weg kan werken, zodat ze de airflow niet onderbreken, dan zijn rounded cables een prachtuitvinding :)
Ja, ik heb zelf ook rounded cables en 4 casefans, maar als je niet overklokt is het echt niet nodig.

Processors, videokaarten en northbridges moeten in principe met hun standaardkoeling in een slecht geventileerde kast en met een kamertemperatuur van 30 graden normaal kunnen functioneren, daarop zijn ze getest. De rest kan voorlopig nog zonder koeling.

Rounded cables zorgen dankzij de betere airflow voor een temperatuurdaling van misschien 1 graad. Ik heb er toch gekocht omdat het mooier en makkelijk is. :)

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

deadinspace schreef op 06 September 2003 @ 23:34:
Mag ik iedereen die het hier over het "koelen van de condensatoren" heeft erop wijzen dat het niet de condensatoren zijn die gekoeld worden, maar de mosfets? De mosfets zijn de onderdelen die de 12V naar je vcore lijnen schakelen en erg heet worden in dat proces. :)

Als elko's zo heet worden dat ze gekoeld moeten worden heb je sowieso andere problemen >:)
Ik zat mij er ook al over te verbazen.

Van oudere moederborden (Pentium) weet ik dat er een koellichaampje op een fet zat voor zijn koeling. Op mijn huidige moederbord (Jetway gevalletje voor PIII) zit dat niet.

Het lijkt mij simpeler om een paar grotere (niet hoger dan de backplate) passieve koellichamen te plaatsen.

En bij het volgende ontwerp niet bezuinigen op de torren, 2 lichtere is efficienter dan 1 zwaar gekoelde.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• NexuZ
  • Laatst online: 08-07 22:20
Het zal misschien wel iets helpen, maar dan is het zeker alleen voor mensen die hun systeem overclocken. Gewoon weer een stunt om geld aan te verdienen.

• collission
  • Niet online

collission

I'm back! :P

ik haat die kleine kutfannetjes! :X
ik heb gewoon een celeron stock hsf in stukken gezaagd, en daar een mosfet koeler van gemaakt ;)

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

Pagina: 1