[DIY] Speakers bouwen als profielwerkstuk

Pagina: 1
Acties:
  • 267 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Topicstarter
Ja (dames en) heren, de kogel is door de kerk. * MM gaat als profielwerkstuk een luidsprekerenclosure ontwerpen en vervolgens ook bouwen. Het leuke hieraan is dat de school een deel van de kosten vergoedt en dat is op dit gebied altijd mooi meegenomen.

Op dit moment ligt de exacte invulling nog vrijwel compleet open, maar ik heb mezelf wel voorgenomen me relatief gezien flink in het filter te gaan verdiepen. Het zou leuk zijn als de speakers ook daadwerkelijk toegepast zouden kunnen worden, te gebruiken in mijn studentenkamertje volgend jaar bijvoorbeeld.

Naar dit criterium kijkend en zoveel rekening houdend met mijn smaak qua geluid zullen het waarschijnlijk zuiljes moeten worden die toch redelijk diep meespelen. Om mijn toekomstig flatgenoten wat te sparen hoeft het niet op subsonische niveau's maar een f3 van ergens tussen de 40 en 50Hz zou mooi meegenomen zijn. Mijn eerste gedachtengang zegt me dan dat een 2.5weg systeem het erg mooi zou kunnen doen. Kijk ik echter wat ik nu nog heb liggen van het vorige -nooit afgemaakte- project van de contest lijkt een 3.5weg (2woofers 1 mid 1 hoog) me ook wel wat. Het filter zal dan echt flink wat tijd opslokken maar je moet ook een paar honderd uur in je profielwerkstuk steken.

Als ik voor het 2.5 concept ga zal het waarschijnlijk een dubbele 17cm worden met daarbij een 25mm tweeter, het hoeft niet superbudget maar 200 euro per speaker voor de drivers lijkt me voorlopig wel de max. De units die ik nog heb liggen zijn een 13cm tonsil driver en een 25mm tonsil titanium tweeter, die ik persoonlijk niet eens zo slecht vindt klinken. 2 maal een 10"er eronder voor ongeveer 150 euro max per speaker zou voor een flink stamppartijtje moeten kunnen zorgen lijkt me. crossen op 200-300hz/4-5k en dat zit ook wel snor.

Bovenstaande ideetjes zijn eigenlijk recht-door-zee BR kastjes, mischien is het leuk om eens wat anders te doen. Ik heb me een beetje ingelezen op TL maar wat ik daar over hoor is dat mensen elkaar gruwelijk tegenspreken en dat het vaak een flink partijtje trial-and-error is. Niet dat ik daar wat op tegen heb maar het straal niet echt een wetenschappelijk aanpak uit ;)

Om dit topic compleet te maken zal ik ook wat vraagjes stellen: Is er hier iemand die ook een speaker gebouwd heeft als profielwerkstuk en wat zijn je ervaringen hiermee? Ideeën qua driverkeuze en systeemkeuze (br, tl, ??) zijn uiteraard ook van harte welkom.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:42

JWO

Tsja ik ben er mee bezig ;) zie mijn topic maar :P

ik weet dat je met de search nog zo'n topic kan vinden.

• MM
  • Niet online

MM

Topicstarter
Ik zag 'em al staan maar doe jij het ook als profielwerkstuk?

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• JWO

JWO

m.m schreef op 03 September 2003 @ 23:30:
Ik zag 'em al staan maar doe jij het ook als profielwerkstuk?
ja..

ik doe het samen met een klasgenoot, elk moeten we er 80uur aan besteden (6vwo)

[ Voor 22% gewijzigd door JWO op 03-09-2003 23:38 ]

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

ik wil eigenlijk mijn profielwerkstuk over hoorn-luidsprekers houden :)
is een nog duister gebied voor mij en erg interesant.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Om maar even totaal niet hulpvol te zijn.. maar voor welk vak doe je zoiets? :) Natuurkunde mischien?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• JWO

JWO

CyBeR schreef op 03 September 2003 @ 23:40:
Om maar even totaal niet hulpvol te zijn.. maar voor welk vak doe je zoiets? :) Natuurkunde mischien?
yupz, heeft met trillingen te maken :)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:08

JvS

Ik heb hem zelf ook

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-08 19:58
Lampje voelt een thema forum aankomen.

Na thema fora over politiek, crashende vliegtuigen enz, nu een thema forum over profielwerkstukken.

ff grrrrene schoppen, die vindt me de laatste tijd toch al zo lief :P

• MM
  • Niet online

MM

Topicstarter
Thema forum koken* heeft het laatstgeleden ook al nie gehaald... :P maar veel succes :)

*= de hk stond pas vol met kooktopics dus ik had het (een beetje met een knipoog) aangevraagd in LA.

Verwijderd

Ik zou zelf voor een 2.5-weg of 2-weg gaan als ik jou was, zo'n filter is nog redelijk te maken en ik denk dat je daar genoeg werk aan hebt en genoeg over kan vertellen als je klaar bent, want ook een goed 2-weg filter is niet zo heel eenvoudig als je het goed aanpakt (metingen ed., dus geen natte vingerwerk).
Bij een 2.5-weg systeem compenceert de 2e woofer alleen de bafflestep die optreed, hierdoor verhoog je alleen het rendement van het totaale systeem. Als dit is wat je wilt (hoog rendement) zou ik voor de 2.5-weg gaan, ook is het compeneren van de bafflestep uiteraaard een leuk onderwerp om een stuk over te schrijven in je werkstuk.
Maar als je niet om het hoge rendement geeft kun je ook voor wat meer kwaliteids drivers per speaker gaan en een gewone 2-weg maken. Dan houd je wellicht ook nog iets meer over voor degelijke filtercomponenten. Maa met jouw budged moet je ook een prima 2.5-weg speaker kunnen maken hoor. Misschien het overwegen waard.

Als nu een profielwerkstuk had moeten maken had ook dit onderwerp gekozen :)

• MM
  • Niet online

MM

Topicstarter
Er was ook nog een ander ideetje wat ik had wat ik nog niet hier neergezet heb, maar wat mischien ook erg leuk is om te doen.

Het blijft uiteraard wel een speaker, maar dan compleet draadloos. 12v loodaccu in de enclosure, samen met een 12v versterkertje en een ontvanger. Dit dubbel uitvoeren en ik heb draagbaar stereogeluid voor bij de les ;) Ik heb wel al even bij de conrad gekeken en daar is best betaalbaar aan onderdelen te kopen. Een 20A loodaccu (voor een lange speelduur) kost ongeveer 50 euro, en een mono versterkermodule van 12w kost ongeveer 30 euro. De drivers heb ik al liggen (denk dat een 13cm + tweeter wel voldoet). Ik moet dan alleen nog een verzender en 2 ontvangers hebben, mischien kan ik dat zelf wel solderen. Ik heb straks een gesprek met mijn begeleider, ik denk dat ik daarna wel weet welke van de 2 dingen ik ga doen.

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 13:32
Ik wilde dus ook een luidspreker vanaf scratch bouwen, maar het probleem zit 'm in het ontwerpen van de filter. De man van Speaker&Co zei tegen me dat het ontwerpen van een filter boven mijn niveau zit (6 VWO) en we ons doel voor een werkstuk voorbij zouden schieten. Met andere woorden: niet doen, te veel werk voor een profielwerkstuk. Je moet dan een basisfilter bouwen, meten, uitproberen, aanpassen, meten, uitproberen enz. enz. enz. Speaker&Co heeft daar de benodigde apparatuur voor, maar het is ondoenelijk om steeds je luidspreker mee heen en weer te nemen om een metinkje van een paar minuutjes te laten doen.
Ik heb (samen met m'n partner) 2 paar Vifa Korrekt luidsprekers gebouwd. En als schriftelijk deel zouden we dan het hoe en waarom van de afmetingen ed. behandelen.
We hebben de boxen nu af en afgewerkt en we zitten nu op 66,5 uur. Volgende week gaan we een meting doen (of we het goed gedaan hebben) en kunnen we beginnen aan het schriftelijke deel.

• MM
  • Niet online

MM

Topicstarter
Dan ben je al best ver, in die paar weken. Of ben je vorig jaar al begonnen?

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 13:32
Ik ben 22 april begonnen met bouwen.
We hebben ook een site MD & LJ.
Pagina: 1