Toon posts:

Vragen over speakerbouw

Pagina: 1
Acties:
  • 305 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga mijn profielwerkstuk over luidsprekers doen en nu had ik even een paar vraagjes.

Is het verstandiger om eerst de speakers te kopen en daar een kast enz omheen te bouwen of eerst alles te berekenen en kan iemand ff precies uitleggen wat 12db per oktaaf is???(Scheidingsfilter)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:51

JT

VETAK y0

Je zoekt een speaker uit die aan jouw klankeisen voldoet of je neemt de gok en neemt hem op aanraden van anderen. Daarna bouw je de kast erom heen na het ontwerpen van een kast op basis van gegevens van de speaker.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-08 19:58
Wat is een profielwerkstuk?

Is dat iets waarbij je daadwerkelijk kennis van zaken nodig hebt?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:51

JT

VETAK y0

Je moet er 80 uur werk in steken, je krijgt geen cijfer, maar een voldoende, goed of onvoldoende, en bij het laatste moet je je jaar overnieuw doen.

Als je een relaxte leraar heb, zoals ik dan is 20 uur ook wel genoeg, als het er maar goed uitziet >:)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:50
Ik ben zelf de gelukkige eigenaar van een héél mooi setje zelfbouw luidsprekers. Ik heb eerst veel gelezen over het zelf bouwen van luisprekers en ben toen gaan luisteren. Er zijn voldoende zaken waar men zelfbouwluidsprekers verkoopt als pakket en ook op internet is heel veel informatie te vinden.

Met 12 db per oktaaf bedoelt men de stijlheid van het scheidingsfilter, als ik me niet vergis is 6db ongeveer een halvering van het volume.

"If it ain't broke, don't fix it!"

• Nefiorim
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-03 07:21
Elke 3dB al toch?

XBO: Michaël#3318

• Gerritjuh
Hmmmm, ik weet het niet meer zeker, al te lang niets meer met geluid gedaan, zal het eens proberen op te zoeken of even af te wachten wat anderen hiervan vinden.

• Nefiorim
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-03 07:21
[Lichtelijk Off-topic]
Jah natuurkunde is voor mij ook weer meer dan 2 jaar terug :)
En tis nie echt of ik altijd goed oplette tijdens die les zeg maar :P
[/Lichtelijk Off-topic]

[ Voor 0% gewijzigd door Nefiorim op 18-09-2002 20:42 . Reden: [Off-topic] ]

XBO: Michaël#3318

Verwijderd

Topicstarter
Dus als k t goed begrijp per oktaaf 6 db hoger of lager???
Zoiets dacht ik?

• Gerritjuh
In geval van een scheiding filter, lager. Meestal gebruiken ze 12db filters.

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Luidsprekers en kasten horen bij elkaar. Elke luidspreker wordt gekenmerkt door de zg. Thiele-Small parameters, die beschrijven hoe een luidspreker electro-mechanisch reageert. Hieruit volgt dus na een paar berekeningen en simulaties het type kast (gesloten, basreflex etc) en het volume. Als je een luidspreker wilt bouwen begin je met een beslissing betreffende het type: klein, groot, prijsklasse, type kast, merk luidsprekers etc. Dan ga je rekenen met de TS-parameters, en simuleren met een computer-programma. Vervolgens ga je het scheidingsfilter berekenen om de toegepaste luidsprekers netjes in hun frequentiegebied te houden, en de impedantie eventueel te corrigeren. Filters zijn er in verschillende types (Butterworth, Linkwitz) met allebei hun eigen voor- en nadelen, en in de steilheden 6, 12, 18 en 24 dB/octaaf. Stelregel: filter zo laag mogelijk, dus 6 dB, en als het niet anders kan ga je hoger. Alle benodigde gegevens en formules zijn gemakkelijk op het net te vinden.

Tenslotte: Verwacht niet dat iemand hier je een kant en klare oplossing biedt, want wij gaan hier niet iemand zijn huiswerk zitten maken. Probeer het eerst maar eens zelf. Met de info die hierboven staat moet het mogelijk zijn om een redelijke opdracht te maken.

Specs? Zie ondertitel...

Verwijderd

6dB per octaaf is de stijlheid van de filter. als een filter 6dB per octaaf daalt dat betekent dat elk octaaf hoger het geluid 6dB afneemt (bij een lowpass filter).
Dit zijn de meest gebruikte crossover types:

2nd Order Linkwitz Crossover

This 12 dB per octave crossover is designed to solve the problem of centering the main lobe of the forward radiation pattern of a two-way speaker system. . This crossover is unusual in that each filter is down 6 dB at crossover and that the two drivers are actually "in phase" at all frequencies when the drivers are wired in opposite polarity. That is, even though the filters have their own characteristic phase responses the phase difference between the two output signals is the same at all frequencies. As a result, each filter section has the same group delay. This crossover is recommended over the 2nd order Butterworth type due to its accurate summed frequency response and forward pointing main lobe. Inverted polarity is required for one of the drivers.

4th Order Linkwitz Crossover

This complex 24 dB per octave crossover is designed to solve the problem of centering the main lobe of the forward radiation pattern of a two-way speaker system. This crossover is unusual in that each filter is down 6 dB at crossover and that the two drivers are actually "in phase" at all frequencies. That is, even though the filters have their own characteristic phase responses the phase difference between the two output signals is the same at all frequencies. As a result, each filter section has the same group delay. This crossover is recommended over the 4th order Butterworth due to its superior summed frequency response and lobing characteristics. Both drivers are wired with similar polarity.

In general, Linkwitz-Riley crossovers can be constructed in all even orders, that is 2nd, 4th, 6th, 8th order and so on. This filter family is also referred to as a "Butterworth Squared" crossover because it is equivalent to two Butterworth sections in series. That is, two identical 1st order Butterworth filters in series make a 2nd order Linkwitz filter. Two 2nd order Butterworth filters make a 4th order Linkwitz filter, and so on. The individual Butterworth filters are down 3 dB at crossover, where the Linkwitz filters are down 6 dB at crossover.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 19:50:
Ik ga mijn profielwerkstuk over luidsprekers doen en nu had ik even een paar vraagjes.

Is het verstandiger om eerst de speakers te kopen en daar een kast enz omheen te bouwen of eerst alles te berekenen en kan iemand ff precies uitleggen wat 12db per oktaaf is???(Scheidingsfilter)
Als je al niet weet wat 12db per oktaaf is dan raad ik zwaar af om speakers zelf te bouwen en zo gewoon te kopen, want er komen nog vele moeilijkere dingen bij kijken. Er zijn hele goede speakers op de markt ga desnoods eens naar genelec kijken beter kun jij ze niet bouwen.

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt allemaal mensen,

Ik ga het proberen.
Ja kijk het is maar een beginsel. IK begin met 1 box bouwen en als da is gelukt en hij beetje redelijk klinkt bouw ik ook de 2e. Ik wil gewoon ervaring opdoen en ik hoef geen echte hifi boxen. Ben nog maar een scholiertje da komt later misschien wel.

Verwijderd

Er is op internet veel te vinden over speakerbouw en DIY Voor subwoofers is de stof die op www.diysubwoofers.org staat heel interessant om even door te nemen. Zeker voor een werkstuk want daar staan ook alle formules voor het doorrekenen van een speakerkast op.

Verwijderd

Topicstarter
Ok k ben me nog steeds hard aan t verdiepen en zit met de volgende vraag.

Welke speakers zijn over het algemeen beter, Visaton, Vifa of Dayton?
En heeft iemand ervaringen met deze???

• Wekkel
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb ervaring met de instappers van Visaton (de WS serie). Ik ben zeer tevreden met de uitkomsten daarvan, zeker gezien de prijzen.

Verwijderd

Vifa is met kop en schouders de beste. Heb zelf al heel wat luidsprekerboxen gemaakt met Vifa speakers. Visaton is een wat meer populair, goedkoper herriemerk vind ik zelf. Weinig ervaring met Dayton. Andere goeie merken zijn Focal, Scanspeak en Dynaudio.

Kan je trouwens aanraden eens te kijken op http://www.speakerland.nl daar staat ook heel wat over zelf boxen bouwen.

Verwijderd

Topicstarter
Ehm.. ff een vraagje als ik een speaker koop(Visaton) heo krijg je zo'n ding dan meestal geleverd. In een doos of gewoon los? En zitten de T/S parameters erbij geleverd of moet ik die zelf berekenen?

Verwijderd

Topicstarter
antwoord op vorige vraag heb ik al maar nu had k ff t volgende.
Kan iemand mij misschien ff uitleggen waarom een bol de beste behuizing voor een speaker is???
ow ja en wat is akoestische inductie?

Verwijderd

Bol heeft minder last van reflexies.

Verwijderd

Topicstarter
Ja daar was ik ook al achter maar wrom? Hoe zit dat met geluidsgolven?

Ik dacht zelf dat de geluidsgolven in een rechte behuizing worden vervormd klopt dat?

• Wekkel
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

DJ_mike, je hebt volgens mij mijn word documentje nog niet gelezen....

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Je kan het beste een boek erover lezen, the loudspeaker cookbook bijvoorbeeld. Als je alles moet leren door het zelf te doen en een beetje op i-net lezen gaat het veel te lang duren.

Verwijderd

Topicstarter
Wekkel mn comp was geflipt dus ben word doc kwijt als je m nog een keer zou willen sturen naar Michael_sittrop@hotmail.com ben k heel :).
Ik heb ook veel boeken enz maar daar staat neits over staande golven in.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Verwijderd schreef op 26 september 2002 @ 19:21:
Wekkel mn comp was geflipt dus ben word doc kwijt als je m nog een keer zou willen sturen naar Michael_sittrop@hotmail.com ben k heel :).
Ik heb ook veel boeken enz maar daar staat neits over staande golven in.

Dan heb je de verkeerde boeken :P. Je moet er wel iets meer moeite voor doen dan dat je nu doet, de informatie komt niet naar je toe vliegen :). Het eerder genoemde Loudspeaker cookbook zal denk ik genoeg info bevatten. En Lampje kan je daar wel meer overtellen denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb veeel boeken over van visaton oa. en het boek van Vance Dickason maar ja k zoek wel ff verder dan hoor bedankt allemaal alvast

Verwijderd

Topicstarter
ik ben nu hard bezig met mijn studie. Het gaat aardig maar ik kwam de volgende formule tegen: Vb= Vas/alfa.

Nu is mijn vraag is Vb dan in kubieke inch of in liters ik dacht zelf het laatste maar weet het niet helemaal zeker
Pagina: 1