Zelfbouwen voor je profielwerkstuk, goed idee?

Pagina: 1
Acties:
  • 267 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 13:32
Ik was van plan dit topic in SG te zetten, maar die zou uiteindelijk toch gemoved worden hier naar toe volgens mij. Dus om de modjes een move te besparen ;)

Ik moet binnenkort voor school een profielwerkstuk natuurkunde maken en het leek me een leuk idee om daarvoor samen met een klasgenoot aan een zelfbouwproject te beginnen. Aangezien we absoluut niet weten waar we moeten beginnen en of we er überhaupt aan zouden kunnen beginnen willen we eerst wat background research doen.
Om het allemaal wat natuurkundig te maken willen we niet een bestaand model nemen maar met mooie drivers beginnen en daar een mooi resultaat van de bouwen, dus met alle berekeningen en simulaties er omheen.

Ik heb zelf enige ervaring met zelfbouw, m'n klasgenoot geen. We zijn allebei vrij technisch. We zijn allebei audiofiel :P

Paar vraagjes:
-Is dit haalbaar voor 2 5VWO'ers? En dan vooral op het gebied van:
Kast ontwerpen (volumes enzo)
Filter ontwerpen
Uitvoeren

-Kan het voor een redelijke prijs?
We willen dus 4 gelijke boxen maken (1 paar voor ieder :) ) Het liefst boekenplankers. Met mooie units. Nu viel mijn oog op de Excel by Seas W14 CY001 en de Davis 13 KLV 5MA maar ze zijn allebei veel te duur, en bovendien moet er nog een goede tweeter + al het andere materiaal bij.
De uiterlijke prijs zou ongeveer 200 Euro zijn voor 2 boxen incl. al het materiaal om een mooie luidspreker te krijgen.
Kan je hier een mooi uitziend maar vooral een mooi klinkend boxje mee maken?

Hebben jullie tot slot nog wat tips? :)

Verwijderd

Ja, kijk naar de goedkopere series van Seas, Vifa, Visaton. Vergeet ook niet te kijken naar wat anderen al hebben gemaakt :). En zoek natuurlijk ook literatuur over het onderwerp. Zelf zou ik gaan voor bas-reflex met een inhoud tussen de 10 - 20 liter. 25 mm dome met een 14 cm of 17cm mid-bass.

Als je met de drivers kiest voor exemplaren met mooie rechte frequentie verlopen dan hoef je niet zoveel te corrigeren in het filter en is het filter niet zo duur, helemaal als je 1e of 2e orde doet. Ga niet voor units met exotische membramen (zoals kevlar, aluminium e.d.) dan moet je veel te veel bijstellen in je filter.

Kijk bv naar Visaton W130S en W170S, de Seas KT27 tweeter is goed en niet zo duur (een aanrader). Iets duurdere woofer is de vifa 17-wp-200 erg eenvoudig te filteren en lineair frequentieverloop. Maar goed het is jullie werkstuk :).

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2003 20:57 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:51

JT

VETAK y0

Is makkelijk haalbaar en er is zelfs al iemand hier in AV geweest die dat ook gedaan heeft :) Je moet is door de zelfbouw topics bladeren. Tis echt vet makkelijk. Alleen wel wat werk. Je kan een proggie downloaden op www.linearteam.org. Specs invullen (T/S parameters), beetje kloten met behuizing inhoud, tuningfrequentie enzo en je hebt zo een leuk subje ontworpen :)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:42

JWO

JT schreef op 05 februari 2003 @ 20:50:
Is makkelijk haalbaar en er is zelfs al iemand hier in AV geweest die dat ook gedaan heeft :) Je moet is door de zelfbouw topics bladeren. Tis echt vet makkelijk. Alleen wel wat werk. Je kan een proggie downloaden op www.linearteam.org. Specs invullen (T/S parameters), beetje kloten met behuizing inhoud, tuningfrequentie enzo en je hebt zo een leuk subje ontworpen :)
hij wil alleen geen sub maar (boekenplank)speakers..

Verwijderd

Verwijderd in "Hoe zien jouw speakers er uit?? (deel2)"

Deze dude heeft dus een speaker gebouwd voor z'n profielwerkstuk.

Leuk idee en zeker wel haalbaar, ook met jouw budget. Ik denk dat Vifa wel wat voor je heeft, erg goede woofers voor een goede prijs :)

Hout kost je misschien 20 euro voor 2 speakers. Je kan denk ik het beste 2 boekenplank luidsprekers maken, zullen wat goedkoper uitvallen dan zuilen. Ik zal ff m'n catalogus doorspitten om te kijken of er wat leuks in staat.

Verwijderd

Setje van Peerless:

Sputnik 17-2

Afbeeldingslocatie: http://www.lautsprechershop.de/hifi/images/sput17_2.jpg

1x CSC 176H €56
1x WA 10 €32

Maar misschien is het leuker om 2 units te kiezen en er zelf een box bij te ontwerpen. Ook makkelijk om je gewoon te laten adviseren door Speakerenco. Die kunnen rond je budget een voorstel doen. Dan ben je in ieder geval van een goed resultaat verzekerd :)

Verwijderd

Het gaat er om dat je er zelf wat van leert dan ga je niet een bestaand ontwerp nabouwen. Maar dat zal wel de instelling van de huidige scholier zijn +).

• Mad_Demon
Verwijderd schreef op 05 februari 2003 @ 21:20:
Het gaat er om dat je er zelf wat van leert dan ga je niet een bestaand ontwerp nabouwen. Maar dat zal wel de instelling van de huidige scholier zijn +).
Om het allemaal wat natuurkundig te maken willen we niet een bestaand model nemen maar met mooie drivers beginnen en daar een mooi resultaat van de bouwen, dus met alle berekeningen en simulaties er omheen.
guess again :+

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 February 2003 @ 21:20:
Dat is hij ook helemaal niet van plan, dus met z'n instelling zal het wel goed zitten.

Ik probeer met dat voorbeeld hem een beetje de goede richting op te helpen en te laten zien wat je voor €100 kan verwachten.

Andere merken waarvan je goede drivers kan verwachten in jouw budget: Audax, (Focal), Gradient (erg cheap), Peerless, Seaes (Veel keus), Vifa (ook veel keus), Visaton en Monacor.

Ik zal er wel een paar vergeten, maar dit zijn in ieder geval merken waarmee je een box kan samenstellen met jouw budget.

succes :)

Verwijderd

Nu pas PWS.. en dat in de 5e hmm ok, kzit in 5HAVO en de mijne wordt op het moment beoordeeld. Ging over Formule 1 auto's :P

EDIT: Yeah khad gewoon een 8 das dus een Goed!

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2003 16:06 ]

Verwijderd

Nou hier ben ik dan en ik kan je zeggen het is goed te doen.
ik was ongeveer 250 euro per speaker kwijt
maar ik heb dan ook wel een vloerstaande 3 weg luidspreker gebouwd.

Ik zou zeggen het grote kookboek van Vance Dickason is zeker een aanrader. Niet al te makkelijk maar staan alle formules enz. in. Ik zelf heb geen programma gebruik t om alles te berekenen maar heb dit zelf gedaan. Zo hou je ook een beetje het natuurkundige/ wiskundige aspect erin, dus beetje formules anders schrijven enz. Ik zou zeggen: doen als je het leuk interesant vind, bent er meestal wel langer dan 80 uur mee bezig maar zeker de moeite waard. :)

Nog ff wat tips dan:

Volume zelf berekenen is goed mogelijk.
Metingen enz. ook( scoop enz. zijn vast wel op school aanwezig)
Filter is vrij moeilijk ( tenzij je 1weg bouwt) zou een bestaande nemen.
Je moet je een beetje op 1 onderwerp richten dus geluidsgolven en daar valt het filter een beetje buiten. Ik heb het wel kort vertelt hoe het werkt enz. en wat simpele berekeningen maar bestaand filter gekocht.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2003 22:35 ]

Verwijderd

Een 2-weg filter is zelf wel te realiseren, je hoeft immers maar 1 cross-over punt te bepalen en dan nog een bijbehorende filter bij te berekenen. Dan meten of het allemaal wel klopt :).

• Mad_Demon
Tjonge, een hoop info :)

We hebben gister zitten brainstormen en daarbij kwam ook de optie naar voren om eventueel een passieve sub te maken. En dan een passive-radiator model. Als driver zou de Peerless CSX-257 W een kandidaat zijn, maar we er is geen passende radiator voor te vinden. Kunnen wr ook gewoon de SP 25 R van Seas gebruiken of moet het echt op de Peerless woofer afgestemd zijn?

We willen alle opties nog even open houden om het leukste/beste resultaat met het huidige buget te kunnen vinden :)

Verwijderd

De passive radiator hoeft niet van hetzelfde merk te zijn, het gaat om de tunings frequentie. Bass-Relfex werkt ook prima, alleen dan kans op poortruis (als poort diamter niet groot genoeg is en de woofer veel lucht verplaatst). Ik zou zelf gewoon een monitorspeaker maken daar leer je imho veel meer van dan een "bass-doos". Moet immers 2 (of meer) drivers bij elkaar zoeken, filter maken, en een mooi kast maken.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

btw.. op de site van Lampje staan een stel kastjes die die heeft gebouwd.. lijkt mij ook wel leuk project :Y)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Mad_Demon schreef op 06 February 2003 @ 14:45:
Tjonge, een hoop info :)

We hebben gister zitten brainstormen en daarbij kwam ook de optie naar voren om eventueel een passieve sub te maken. En dan een passive-radiator model. Als driver zou de Peerless CSX-257 W een kandidaat zijn, maar we er is geen passende radiator voor te vinden. Kunnen wr ook gewoon de SP 25 R van Seas gebruiken of moet het echt op de Peerless woofer afgestemd zijn?

We willen alle opties nog even open houden om het leukste/beste resultaat met het huidige buget te kunnen vinden :)
Die Peerless is idd een goede kandidaat voor een sub, heeft een liniaire slag van 9mm :)

Over een Passive radiator ontwerp is ook een hoop te vinden op internet. Doorgaans neemt men een P-R met een grotere diameter dan de Actieve unit. Maar ik denk dat als je het goed uitrekend en de Radiator goed afsteld dat het dan ook lukt met 1 radiator van dezelfde afmetingen. De P-R van Peerless is trouwens ook te verzwaren, dus ik zie niet in waarom het met die niet gaat lukken.

Wel vraag ik me af waarom je voor die unit wilt gaan in een P-R ontwerp de XLS serie van Peerless heeft namelijk een bijpassende P-R, een ideale combo al zeg ik het zelf ;)

• Mad_Demon
Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 16:39:
De passive radiator hoeft niet van hetzelfde merk te zijn, het gaat om de tunings frequentie. Bass-Relfex werkt ook prima, alleen dan kans op poortruis (als poort diamter niet groot genoeg is en de woofer veel lucht verplaatst). Ik zou zelf gewoon een monitorspeaker maken daar leer je imho veel meer van dan een "bass-doos". Moet immers 2 (of meer) drivers bij elkaar zoeken, filter maken, en een mooi kast maken.
Daar heb je inderdaad gelijk in :)
Gitaarwerk schreef op 06 February 2003 @ 16:52:
btw.. op de site van Lampje staan een stel kastjes die die heeft gebouwd.. lijkt mij ook wel leuk project :Y)
Die heeft inderdaad een paar mooie dingetjes gemaakt. Wat mij wel een leuk model lijkt is Excel EX 2 MAG. Iets dat er ongeveer zo uitziet. :)
Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 17:10:
[...]
Die Peerless is idd een goede kandidaat voor een sub, heeft een liniaire slag van 9mm :)

Over een Passive radiator ontwerp is ook een hoop te vinden op internet. Doorgaans neemt men een P-R met een grotere diameter dan de Actieve unit. Maar ik denk dat als je het goed uitrekend en de Radiator goed afsteld dat het dan ook lukt met 1 radiator van dezelfde afmetingen. De P-R van Peerless is trouwens ook te verzwaren, dus ik zie niet in waarom het met die niet gaat lukken.

Wel vraag ik me af waarom je voor die unit wilt gaan in een P-R ontwerp de XLS serie van Peerless heeft namelijk een bijpassende P-R, een ideale combo al zeg ik het zelf ;)
Het enige probleem is dat ze schreeuwend duur zijn ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Mad_Demon op 06-02-2003 17:23 ]

• Mad_Demon
Het word een 2-weg luidspreker, de maten moeten we nog bekeken worden maar het liefst zouden we 2 mooie vloerstaanders hebben. Net als de Tannoy Mercury mX3-M :)
4 mooie woofertjes vinden we:
- Peerless CSC-145 G
- Peerless CSX-145 H
- Peerless CSX-176 T
- Monacor SPH-165KEP

Hier heb ik een WINisd SPL plot van alle vier. (doe voorzichtig met m'n datalimiet ;( )
Suggesties? We zijn er nog niet echt uit over de tweeter. Daar gaan we over na denken als we de woofer hebben gevonden :)

[ Voor 5% gewijzigd door Mad_Demon op 10-02-2003 20:09 ]

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Mad_Demon schreef op 10 February 2003 @ 20:09:
Het word een 2-weg luidspreker, de maten moeten we nog bekeken worden maar het liefst zouden we 2 mooie vloerstaanders hebben. Net als de Tannoy Mercury mX3-M :)
4 mooie woofertjes vinden we:
- Peerless CSC-145 G
- Peerless CSX-145 H
- Peerless CSX-176 T
- Monacor SPH-165KEP

Hier heb ik een WINisd SPL plot van alle vier. (doe voorzichtig met m'n datalimiet ;( )
Suggesties? We zijn er nog niet echt uit over de tweeter. Daar gaan we over na denken als we de woofer hebben gevonden :)
ik weet nog een leuker idee voor dat project van je...

maar je moet daar wel tijd insteken.. het is heel apart

Afbeeldingslocatie: http://www.sakurasystems.com/graphics/essence2.jpg

de units die hierin gebruikt worden zijn de :
Jordan JX92S Breedbander

schijnt heel goed te klinken en kost "maar" 176 euro de stuk

de kast is in transmissielijn, dus kost lekker veel werk ;)

hier is de link naar de dealer
http://www.spectrumaudio.de/breit/jordanJX92S.html

en dit is de link naar de kasten :)
http://ejjordan.co.uk/enclosures.html

hoop dat je heir wat aan hebt :Y)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Mad_Demon
We zijn weer flink wezen brainstromen en één vraag kwam echt naar voren:

-Wat klinkt beter? Een 2 weg of een 3 weg systeem? Het moeten fullrange stereo staanders worden. Het probleem zit m nu in het buget namelijk. Een 2 weg systeem zou net aan kunnen met 300 euro (exclusief hout), met een 3 weg systeem zouden we er ruim overheen zitten.

Ter inspiratie hadden we de B&W DM 603 S3 voor de 3 weg en de Tannoy Mercury mX3-M. We twijfelen over de mooie diepe basweergave van een 2 weg.

[ Voor 7% gewijzigd door Mad_Demon op 02-03-2003 12:36 ]

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Als je echt meer natuurkunde gerelateerd aan het werk wilt -> ga electrostaten bouwen :-)

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:36
Beter is afhankelijk van je drivers. Wat wel zeker is: een 2weg filter is makkelijker te begrijpen dan een 3 of meerweg filter

Verwijderd

In principe is mooi geluid zeker te halen met een 2-weg speaker. Kijk maar eens naar kleinere modellen van fabrikanten zoals Dynaudio en Montior Audio. De Dynaudio Audience 42 is zo klein als een flink pak koekjes, maar als je hoort wat voor een bas daaruit komt :)

Het zit hem in de midrange driver die gebruikt wordt. Ik zou daar zeker goed naar kijken, maar ik denk dat een strakke bas in een 2-wegsysteem makkelijk te halen is. Hangt ook een beetje van de grootte van de kamer af, maar IMO kan het wel.

Ik heb verder weinig verstand van zelfbouw, dus verder kan ik je niet echt helpen :{

Veel succes, misschien dat ik het volgend jaar ook ga doen (nu 4VWO) ;)

Verwijderd

Is die 300 euro voor 2 of 4 boxen? In je openings post staat 200 voor 2 dus wat is het nou? :P

Als je een krap budget hebt is het bijna altijd beter om voor 2-weg speakers te gaan. Bij 3 weg speakers zouden de drivers dan van een te slechte kwaliteit worden.

Als je een 2-weg box gaat bouwen moet je zoeken naar een tweeter/woofer combo die op ongeveer 2,5khz gefilterd kan worden. Met dat in het achterhoofd zijn er best wel goede woofers te vinden die diep gaan.

Als je even een duidelijk budget stelt dan kan ik voor je zoeken ;)

Verwijderd

2-weg geeft met een klein budget betere prestaties, je kan immers betere units kopen. En 3-weg is lastig om goed te krijgen, zelfs voor de meer ervaren zelfbouwers :).

• Mad_Demon
Verwijderd schreef op 02 maart 2003 @ 13:05:
Is die 300 euro voor 2 of 4 boxen? In je openings post staat 200 voor 2 dus wat is het nou? :P

Als je een krap budget hebt is het bijna altijd beter om voor 2-weg speakers te gaan. Bij 3 weg speakers zouden de drivers dan van een te slechte kwaliteit worden.

Als je een 2-weg box gaat bouwen moet je zoeken naar een tweeter/woofer combo die op ongeveer 2,5khz gefilterd kan worden. Met dat in het achterhoofd zijn er best wel goede woofers te vinden die diep gaan.

Als je even een duidelijk budget stelt dan kan ik voor je zoeken ;)
Haha, ik begrijp je verwarring. Het buget is 300 Euro voor 2 boxen en alles inbegrepen. (hout, drivers, terminal, interne+externe bekabeling, spikes, baspoort)

Misschien dat we een subsidie van de school kunnen krijgen, hoewel die kans erg klein is. Wat we ook gaan proberen is sponsoring van de spikes (die dingen zijn duur! :{ ) bij de audiozaak waar de versterkers gekocht worden.
M'n klasgenoot heeft er al een stereo versterker gehaald, en ik ga er een leuke 6.1 versterker kopen. :)

Verwijderd

Mad_Demon schreef op 02 March 2003 @ 13:10:
[...]

Haha, ik begrijp je verwarring. Het buget is 300 Euro voor 2 boxen en alles inbegrepen. (hout, drivers, terminal, interne+externe bekabeling, spikes, baspoort)

Misschien dat we een subsidie van de school kunnen krijgen, hoewel die kans erg klein is. Wat we ook gaan proberen is sponsoring van de spikes (die dingen zijn duur! :{ ) bij de audiozaak waar de versterkers gekocht worden.
M'n klasgenoot heeft er al een stereo versterker gehaald, en ik ga er een leuke 6.1 versterker kopen. :)
Spikes duur? In dat geval gebruik je toch gewoon schroeven? Kan je nog makkelijk afstellen ook :)
BTW: Spikes onder boekenplankspeakers :? :D Meer onder ev. stands..

Verwijderd

Er is meer met een goed filter te halen dan met spikes in dit geval.

• Mad_Demon
Verwijderd schreef op 02 maart 2003 @ 13:14:
[...]

Spikes duur? In dat geval gebruik je toch gewoon schroeven? Kan je nog makkelijk afstellen ook :)
BTW: Spikes onder boekenplankspeakers :? :D Meer onder ev. stands..
Het worden vloerstaanders, na veel heen en weer gepraat ;) Dat staat toch mooier bij goede fronts :)
Verwijderd schreef op 02 March 2003 @ 13:19:
Er is meer met een goed filter te halen dan met spikes in dit geval.
Maar de spikes zullen er ook onder moeten, en die dingen zijn 6,19 euro per stuk.

[ Voor 26% gewijzigd door Mad_Demon op 02-03-2003 13:24 ]

Verwijderd

M'n vader heeft z'n boxen van http://www.visaton.com/, deze verkopen alles wat er in gaat, en als je even doorklikt krijg je de bouwplannen, maten en schema's voor de filters.

Verwijderd

Spikes duur?
9 euro voor 4 bij Conrad en Speakerenco (dezelfde)

Deze zijn zwart, zien er erg strak uit (tis geen blikvanger, maar voegt wel wat toe) en ze zijn via schroefdraad instelbaar. Enigste minpunt, je moet er gaten voor boren, maar dat is bij DIY speakers geen probleem. :P

Qua hout zal je het denk ik net redden met een plaat van 1220x2440mm, die gaat je in de 18mm variant ongeveer 25 euro kosten. Een vergulde ronde terminal kost je 4,50 (S&C)Bekabeling 1,35 per meter (2,5mm^2, S&C) de baspoort 5 euro, maar kan je ook van MDF maken. De spikes zoals gezegd 9 euro voor 4.

Ervan uitgaand dat je per box totaal 10 meter aan bekabeling nodig hebt: 12,50 + 4,50 + 13,50 + 5 + 9 = €44.5 per box, laten we zeggen €50, zo blijft er 100 euro over voor de drivers, een realistich bedrag voor een goede 2-weg.

Je kan nog een beetje bezuinigen op de kabel, terminal en baspoort, maar dat raad ik je wel af. Op deze manier zit het met de prijskwaliteit erg goed.

Heb je trouwens al aan een afwerking gedacht? Dat kan ook nog flink prijzig zijn. ;)

edit: oeps, filter vergeten dat moet dan ook van de 100 euro af, nog steeds wel te doen (ongeveer 10 euro voor een 2-weg filter)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2003 13:32 ]

Verwijderd

Gewoon minder kabel kopen, 10 meter is wel erg veel. Als je filter slim plaatst heb je in de speaker al bijna niets nodig. (BV achter de units, dan heb je maar 1 enkele kabel van entree naar de units nodig ipv 2). En 1 plaat is echt wel genoeg, kan je ongeveer 2x een 30 liter zuiltje uit halen. Spikes is dikke onzin, koop een fatsoenlijk filter! Voor de prijs van de spikes kan je al weer een betere MKP condensator voor de tweeter gebruiken. En dat verschil is veel groter. Gewoon de kast goed zwaar maken, door bv onder in de zuil een compartiment te maken waar je zand in kan gooien.

En je gaat de speakers toch niet schilderen, dat kan altijd nog, gaat ie niet beter door klinken dat lijkt me het belangrijkste in dit project. En mooi MDF is niet lelijk :7.

Ik zou voor dit budget een d' appolito maken met 2x een visaton W130s (erg goede unit voor het geld) icm een seas KT27 tweeter. Dan houd je nog geld over voor een filter. Dan zit je op 89 euro voor de units dus dan nog 11 euro voor een filter. Dan een 30 liter kastje (per woofer 15 liter) en een 2-weg filter met de woofers parallel.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2003 15:53 ]

Verwijderd

Goed verhaal taco, paar opmerkingen.

De kabel was ook voor extern gebruik (paar posts naar boven) dan lijkt mij 10 meter niet veel. MKP condensatoren kosten 3 euro per stuk, ook de moeite niet.
Tenslotte ben ik het zeker eens met de keus voor de Visaton serie, maar ik zou toch grijpen naar 2x W 170 S, deze komen naar mijn gevoel wat beter uit in een zuil, en je hebt wat meer reserves om ze te tunen voor een strak basgeluid. Deze kosten 32 euro per stuk, dus dan kom je uit op 64 euro, heb je nog genoeg geld om een goede tweeter uit te zoeken. Dan vergaat een beetje het d'appolito concept, maar in geluid zal je er wel op vooruit gaan.

De KT 27 F is een erg goede tweeter en kan deze dan ook van harte aanbevelen. Al wil je wat bezuinigen op de tweeter, dan kan je gaan zoeken voor een andere 25mm, soft of titanium dome die laag genoeg gaat voor een kantelfrequentie van ongeveer 2,5khz.

Dit setje zal je zeker bevallen gok ik zo, mooi hoog en hij kan hard en diep.

Verwijderd

W130 S heeft beter impuls gedrag, en ik dacht eerst ook aan de W170S echter in een d' appolito config, is het beter om kleinere woofers te gebruiken. De w130s heeft een Fres van 50 hz in 15 liter! Dat is echt heel goed, zo krijg je een redelijk compacte behuizing met een -3db punt rond 45 hz schat ik. Das laag zat.

Verwijderd

Spikes maak je toch gewoon zelf. Je koopt 4x M8 inslagmoeren. M8 RVS draadeind. Zaag 4 gelijke stukken. Steek de stukken in de draaibank en draai aan elk van de stukken een mooie punt. Boor een 8mm gat en sla van binnen de inslagmoeren erinSteek het draadeind in de inslagmoer in de box en voila verstelbare spikes. Voor weinig geld.
Of neem een staaf aluminium en draai 4 kegels en op de brede kant snij je een aantal centimeters schroefdraad.

Zeker als je gelimiteerd bent met een krap budget zou ik zeker de spikes, dure fineer en zilveren kabel achterwege laten.

PS check de tweeter uit de avatar van Taco en mij. 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2003 18:30 ]

Pagina: 1