NIC voor mobo met zeer beperkte uitbreidingsmogelijkheden

Pagina: 1
Acties:

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Ik heb onlangs een werkende, maar voor mij volstrekt nutteloze Tektronix XP12 zwart/wit X-terminal gekregen (met name omdat de software ervoor niet in het publieke domein verkrijgbaar schijnt). Nu heb ik het opengemaakt en blijkt de voeding een 6-pin AT style te zijn (al ontbreekt de -12V lijn), welke nodig is voor een obscuur Compaq mobo die ook nog eens in de (extreem platte) behuizing past.

Dat is dus het begin van een leuke platte, vrijwel geruisloos tikbakje. Slechts een probleem: om nuttig bruikbaar te kunnen zijn moet ik ermee de LAN op kunnen, wat nou net het probleem is: er is geen netwerkkaart op geintegreerd en de meest voor de hand liggende manieren om een NIC erop te zetten (PCI, PC-card of USB) ontbreken volledig.

Data aansluitingen die er wel zijn:

- IDE
- Floppy
- 8b ISA
- parallel
- serieel
(daarnaast geluid, joystick, 2x PS/2 en videouitgang en je hebt alles wel gehad)

Uit dat lijstje haal ik 8b ISA en parallel als mogelijke aansluitpunten, waar ik toevallig ook netwerk adapters voor heb. Beiden lijken mij traag en hebben bijkomende nadelen- bij parallel steekt er een 'kastje' 5cm uit de achterkant van de kast, bij ISA zou ik een ISA-verlengkabel (ze bestaat!) moeten regelen om het in de kast te laten passen (kast is 1u hoog, daar gaat geen staande ISA kaart in).

LPT NIC: Xircom PE3-10BC (chip onbekend- Xircom/Intel weigert specs vrij te geven...)
8b ISA NIC: Gateway G/Ethertwist PC (Nat. Semi. DP8390DN- jawel, de originele :P )

Nu is vanuit gemaksoverwegingen de Xircom handiger (gewoon eraan hangen en geen gezeik), maar daar staat tegenover dat de performance werkelijk hemeltergend traag schijnt te zijn- 1Mb/s als het meezit, je zit vast aan OSsen waar Xircom drivers voor heeft (dus geen Linux of BeOS :'( ). Toch lijkt me die 1Mb niet zo relevant- mijn kabelinternet komt zelden boven de 1Mb totaal uit, maar ik vraag me af of je het niet in de latencies gaat merken.

De 8b ISA is veel meer werk, maar zou sneller moeten zijn- hier beweert de 'expert' dat omdat de bandbreedte van 8b ISA nog altijd 7.9MB/s is, 10Mb (=1.12MB)/s altijd de bottleneck gaat zijn. Dat lijkt me vrij sterk maar wordt in de TLDP Ethernet howto redelijk bevestigd- er worden netto snelheden van 500-800KB/s gemeld, wat overeenkomt met 4-6Mb/s. Uiteraard zijn voor de DP8930 (NE1000) drivers te krijgen voor zowat ieder OS op deze aardkloot, dus dat is al helemaal geen issue.

Goed, dan nu mijn twee vragen dus:

1) heeft iemand specifiek ervaringen met netwerksnelheden en -latencies met een parallelle NIC- zijn deze voor licht gebruik (websurfen en lichte FTP van documenten (1MB max)) aanvaardbaar :? (specifieker: merk je als je 'gewoon' surft dat je zo'n brakke NIC hebt?)

2) kan iemand met de aanwezige data aansluitingen evt een efficientere manier bedenken om dit systeempje op de LAN te hangen?

Oh, ik heb hiernaar gezocht op GoT, maar om nou iets zinnig hieruit te kunnen halen...
utp -> lpt stekkertje
[rml][ waartekoop] LTP > UTP[/rml]
internet delen tussen desktop en laptop via parale
ISA 8-Bit netwerkkaart
Halve ISA-poort!!!

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Bij de printerpoort<>UTP moet je rekening houden dat deze gecapped is door de LPT-poort en dat het 1Mb/s theoretische maximale bandbreedte is - zonder rekening te houden met latency en overhead. Ik denk dan ook dat je met 8bit (XT) ISA beter uit bent.

Probleem zal dan zijn:
- werkt een 16bit kaart in een 8bit slot? *1
- is er een 8bit kaart met UTP? *2
- is de kaart makkelijk intregeerbaar in je netwerk? (BNC<>UTP / AUI<>UTP) *3
*1 = gewoon testen (ISA kaarten schakelen middels pin C1 [SBHE] in 8 of 16bit modus), *2 is kwestie van zoeken, *3 is afhankelijk van de hardware die je in huis hebt.
Laag profiel ISA kaarten zijn er in ieder geval zat (veelal NE2000 compatible).

Het snelheidsverschil tussen 100, 10 en 1 mbit/sec is zeker merkbaar bij filetransfers en directorybrowsing (vooral als alle file/folder info weergegeven moet worden en de directories > 200 bestanden bevatten). Je kunt het iig testen door je huidige PC's te forceren in lage snelheid (bij de instellingen van je NIC).

Bandwidth:
ISA/XT classic: 4,77MHz, 8bit/cycle -> 4,6 MB/sec
ISA/8b: 8MHz, 8bit/cycle -> 7,8 MB/sec
ISA/16b: 8MHz, 8bit/cycle -> 15,6 MB/sec
(ter vergelijking: IEEE1394: 400Mbps, USB2: 480Mbps, USB1: 12 Mbps, Serial-old: 115 Kbps, LPT-normal: 115 KBps, LPT-centronics: 150KBps/50KBps async, LPT-EPP1.7: 400KB/s, LPT-ECP1.7: 2MB/s, LPT-EPP/ECP1.9: 3 MBps, IEEE 1284: 2Mbps)

Voorbeeld: File = 1MByte
1Mbit, 65% efficientie: 12,3 seconden
10Mbit, 65% efficientie: 1,2 seconde
100Mbit, 65% efficientie: 0,1 seconde

Overigens: origineel zit in zo'n MediaGX bak een 8bit ISA 28k8 modem (Compaq partnr. 287963-331 / modelnr. MT2834ZPXI met Lucent 16345F48AC & Valv34Ecf chipset) - wellicht dat er ook modellen waren met netwerkkaart.

Naslag:
ISA Pinout / ISA Technology
plaatje Ne1000 met AUI/BNC

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2003 08:15 ]

• nOLoGIc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 20:44
Ik heb nog wel een smalle realtek isa 10mbit liggen. Ik denk dat dat wel in 1U past. Moet je alleen zelf de beugel bewerken. Kom maar halen in Den Haag voor 5 euro :)

edit:
Volgens mij is die realtek chip een 8bit ding, maar zeker weet ik het niet. Ik was nog beginnende pc-nerd in die tijd. Andefrs heb ik ook nog stokoude WD nics liggen (ne2000 compatible). Die waren dacht ik zeker 8bit. Zijn alleen niet zo smal als de realtek.

[ Voor 45% gewijzigd door nOLoGIc op 02-09-2003 07:51 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 September 2003 @ 07:21:
Bij de printerpoort<>UTP moet je rekening houden dat deze gecapped is door de LPT-poort en dat het 1Mb/s theoretische maximale bandbreedte is - zonder rekening te houden met latency en overhead. Ik denk dan ook dat je met 8bit (XT) ISA beter uit bent.
Dat het beter presteert lijkt me waarschijnlijk, ik vraag me vooral af in hoeverre je dat bij licht gebruik gaat merken.
Probleem zal dan zijn:
- werkt een 16bit kaart in een 8bit slot? *1
Geen idee, soms wel, soms niet, maar niet relevant want:
- is er een 8bit kaart met UTP? *2
Kijk eens naar de specs van die Gateway Ethertwist- AUI en UTP. Het bestaat en ik heb het voor me liggen :z

Ik heb qua 8p ISA ook een Novell NE1000 (de originele) en een 3Com Etherlink II, maar die hebben geen UTP, vandaar liever de Gateway.
- is de kaart makkelijk intregeerbaar in je netwerk? (BNC<>UTP / AUI<>UTP) *3
Ik heb de nodige transcievers (zowel AUI-UTP als BNC-UTP), maar niet nodig dus.
*1 = gewoon testen (ISA kaarten schakelen middels pin C1 [SBHE] in 8 of 16bit modus), *2 is kwestie van zoeken, *3 is afhankelijk van de hardware die je in huis hebt.
Laag profiel ISA kaarten zijn er in ieder geval zat (veelal NE2000 compatible).
NE1000=DP8390DN
NE2000=16b versie daarvan
Het snelheidsverschil tussen 100, 10 en 1 mbit/sec is zeker merkbaar bij filetransfers en directorybrowsing (vooral als alle file/folder info weergegeven moet worden en de directories > 200 bestanden bevatten). Je kunt het iig testen door je huidige PC's te forceren in lage snelheid (bij de instellingen van je NIC).
Da's wel een goede. Het verschil 100<->10Mb heb ik geen last van, dat weet ik zeker (tenzij ik met GB begin te smijten, maar dat is nadrukkelijk niet nodig hier)
Bandwidth:
ISA/XT classic: 4,77MHz, 8bit/cycle -> 4,6 MB/sec
ISA/8b: 8MHz, 8bit/cycle -> 7,8 MB/sec
ISA/16b: 8MHz, 8bit/cycle -> 15,6 MB/sec
(ter vergelijking: IEEE1394: 400Mbps, USB2: 480Mbps, USB1: 12 Mbps, Serial-old: 115 Kbps, LPT-normal: 115 KBps, LPT-centronics: 150KBps/50KBps async, LPT-EPP1.7: 400KB/s, LPT-ECP1.7: 2MB/s, LPT-EPP/ECP1.9: 3 MBps, IEEE 1284: 2Mbps)

Voorbeeld: File = 1MByte
1Mbit, 65% efficientie: 12,3 seconden
10Mbit, 65% efficientie: 1,2 seconde
100Mbit, 65% efficientie: 0,1 seconde
Idd. Maar goed, dat is dus vergelijkbaar met m'n internetverbinding, waar ik dus niet zo'n last van ga hebben.
Overigens: origineel zit in zo'n MediaGX bak een 8bit ISA 28k8 modem (Compaq partnr. 287963-331 / modelnr. MT2834ZPXI met Lucent 16345F48AC & Valv34Ecf chipset) - wellicht dat er ook modellen waren met netwerkkaart.

Naslag:
ISA Pinout / ISA Technology
Specs kende ik wel, maar ik vroeg me meer af wat je er in praktijk van merkt.
Exact die kaart ligt nu voor me, maar ik gebruik liever deze:
http://www.embeddedlogic.com/TH99/n/E-H/40139.htm
nOLoGIc schreef op 02 September 2003 @ 07:48:
Ik heb nog wel een smalle realtek isa 10mbit liggen. Ik denk dat dat wel in 1U past. Moet je alleen zelf de beugel bewerken. Kom maar halen in Den Haag voor 5 euro :)

edit:
Volgens mij is die realtek chip een 8bit ding, maar zeker weet ik het niet. Ik was nog beginnende pc-nerd in die tijd. Andefrs heb ik ook nog stokoude WD nics liggen (ne2000 compatible). Die waren dacht ik zeker 8bit. Zijn alleen niet zo smal als de realtek.
NE2000 is per definitie 16b, die realtek ook vrijwel zeker. Beiden zijn makkelijk zat in kringloopwinkels voor EUR 3 of minder te vinden en zijn vaak letterlijk gratis op te rapen; zelf heb ik er ook iets van 30+ liggen. Als je daadwerkelijk mijn post leest, zie je dat ik de benodigde hardware al heb liggen, dus bedank ik ervoor om naar Den Haag te reizen om voor relatief erg veel geld iets te halen wat ook nog eens niet is wat ik nodig heb...

Zie de link in m'n openingspost voor wat meer 'basic' info rond 8b/16b :z
Halve ISA-poort!!!

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Die GateWay EtherTwist PC/WS Adapter [UTP/AUI] is een leuk kaartje. 10Mbps over 8-bit ISA. Precies wat je nodig hebt dus. De NIC wordt niet geknepen op de ISA bus, dus je hebt vol 10Mbps tot je beschikking.

1,2 seconde per 1MByte - ik denk dat het in de praktijk wel te doen is. Natuurlijk werkt 100Mbps een stuk vloeiender (directorybrowsing), maar 10Mbps is nog wel te doen (vergelijk het maar eens met het bladeren op een FTP via een internetverbinding - dan is 10Mbps gewoon weer vloeiender/sneller). MP3's kun je via een 10Mbps netwerk gewoon life afspelen.

Ik ben van mening dat 10Mbps nog zeker niet heeft afgedaan, tenslotte heeft niet iedere toepassing/device hoge snelheden nodig (MP3 spelertje, fotoalbum, remote database, internetverbinding etc). Reden waarvoor ik zelf dan ook nog steeds bezig ben met 10Mbps netwerken (simple/cheap): Pinout van SynOptics LattisHub 281X Expansion kabel gezocht

Kortom: zet eens 2 van je huidige 100Mbps clients geforceerd op 10Mbps en je weet gelijk wat voor feeling 10Mbps heeft. Snelheid is voor een deel nl. ook gewenning en subjectief.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2003 00:38 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Update:

Avondje niets te doen, dus alvast aan het werk geslagen, maar tegenslagen tot en met...

- BeOS ondersteunt de MediaGX sowieso niet (het is technisch een 486, zij het een erg snelle, en dat slikt hij niet), OS/2 weigert ook dienst en zelfs m'n Knoppix CD wilde niet (al wordt het platform wel door Linux ondersteund). Uiteindelijk maar Win2K erop gegooid....
- de PE-10BC schiet niet op- alleen support voor DOS, Win9x, Novell en SCO, verder niets (ook geen Win2K) :(
- Win2K ondersteunt ook niet de DP8390 (NE1000) :X - noch de Gateway, noch de Novell NE1000, noch een vroege 8b NE1000 kloon, noch een 3Com Etherlink II, die allemaal op de National Semiconductor chipset gebaseerd zijn, maar ook niet een Wall Data Inc. geval (met Chips P82C570 chip) werden überhaupt herkend, laat staan ondersteund.
(en ja, ik weet hoe non-PnP onder Win2K te installeren, daar lag het niet aan :z )

Kort gezegd, enige opties zijn Win9X (wat ik pertinent weiger) of een custom Linux install (wat vermoedelijk meer dan een avondje gaat kosten) met een van de DP8390 kaarten.

* dion_b begint serieus PLIP te overwegen...

Verder volledig eens wat 10Mb betreft, het voldoet voor vrijwel alles nog prima- sterker nog, de voornaamste reden waarom overgestapt werd op 100Mb voor LAN, namelijk de vermeende voortzetting van een trend naar server-thin client model, waarbij de netwerkbelasting fors zou stijgen (evenredig met app performance), is volstrekt uitgebleven.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 03-09-2003 02:56 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Voor het geval je echt overstapt op PLIP
De maximum snelheid wordt bepaald door de traagste PC. Dit kan uitvallen in 0,7~3MBps (normal, centronics, IEEE1284, EPP/ECP) - die snelheid kun je nu al testen onder DOS met interlnk.exe / intersvr.exe.

Je hebt dus 2 problemen: NIC + MediaGX
NT4.0 draait in ieder geval wel op de MediaGX, zijn ook drivers voor.
Ook Linux (2.2.15. kernel / 3.3.3.1 SVGA X Server en hoger) kan overweg met de MediaGX op alle fronten (video, geluid, memorycontroller).

Verder probleem ligt dus bij de NIC
Voorzover ik nazie moet de NE1000/DP8390 gewoon onder Linux (1.1.53 kernel en hoger) werken.
enige opties zijn Win9X (wat ik pertinent weiger)
Ach, een Ghost maken van je install en regelmatig terugzetten - dan heb je ook geen last van systeemvervuiling ;) Voordeel is wel dat omdat de MediaGX systeempjes default met Win95 werden uitgerust het een stuk eenvoudiger wordt. Zo kun je in ieder geval bugfixen en testen.

BeOS is een beetje een buitenbeentje (en een dichte deur). Ik denk dat je daarmee de minste kans hebt om het werkend te krijgen.
Alternatief is dan nog om OS/2 te gebruiken. De MediaGX verschijnt als zoekhit bij diverse embedded devices. Bovendien wordt de NE1000 ondersteund in OS/2.

Sidenote: Interresante Diskless workstation node guide voor Linux

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2003 04:45 ]

• nOLoGIc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 20:44
dion_b schreef op 02 September 2003 @ 13:07:
[...]

NE2000 is per definitie 16b, die realtek ook vrijwel zeker. Beiden zijn makkelijk zat in kringloopwinkels voor EUR 3 of minder te vinden en zijn vaak letterlijk gratis op te rapen; zelf heb ik er ook iets van 30+ liggen. Als je daadwerkelijk mijn post leest, zie je dat ik de benodigde hardware al heb liggen, dus bedank ik ervoor om naar Den Haag te reizen om voor relatief erg veel geld iets te halen wat ook nog eens niet is wat ik nodig heb...

Zie de link in m'n openingspost voor wat meer 'basic' info rond 8b/16b :z
Halve ISA-poort!!!
En ik blij dat ik eindelijk een slachtoffer had gevonden ;)

Ik heb nog even gekeken. Die oude kaarten zijn wd8003's, die dus wel 8bit zijn en niet ne2000 compatible (daar zat m'n fout). De ISA connector is idd een stuk korter dan van die rtl8019 kaart.
Pagina: 1