Toon posts:

Halve ISA-poort!!!

Pagina: 1
Acties:
  • 203 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in de oude computer een halve ISA poort zitten en mijn netwerkkaart is een hele. Hoe kan ik dit eens even oplossen? Is er misschien een halve ISA netwerkkaart? Dat zou mooi zijn.

ps Ik heb al geprobeerd om te solderen maar dat is klere werk. Dat lukt niet.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Da's geen halve ISA, dat is een 8 bit

Verwijderd

Ik denk niet dat dat je zo 1,2,3 (4 5 6) lukt. Je zult toch een andere oplossing moeten zoeken lijkt mij....

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:38
Het half bedoel je: 8-bit.
De langere zijn 16-bit ISA-kaarten.
Ligt aan je kaart.
Er zijn kaarten die zowel op 8-bit als 16-bit werken. Dus als je ze in een 8-bit slot steekt werken ze wel, maar hooguit een beetje slomer oid.
Kon vroeger met geluidskaarten ook :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Ja je hebt dus een andere netwerkkaart nodig of een ander Mobo

Want zo'n kaartmoet wel als z'n contacten kunnen gebruiken,

gewoon een netwerkkaartje op t pci slot misschien een idee?

P.s.>
Andersom werkt wel, dus een "halve kaart" in
een "heel" slot.

Verwijderd

Topicstarter
Weet je misschien zulke 8 bit kaarten? Zou mooi zijn!! Dan ben ik uit de brand.

Verwijderd

Op vrijdag 22 juni 2001 10:14 schreef Killie het volgende:
Ja je hebt dus een andere netwerkkaart nodig of een ander Mobo

Want zo'n kaartmoet wel als z'n contacten kunnen gebruiken,

gewoon een netwerkkaartje op t pci slot misschien een idee?

P.s.>
Andersom werkt wel, dus een "halve kaart" in
een "heel" slot.
Eerlijk gezegt denk ik niet dat het MOBO waar dat slot zich op bevindt ook PCI sloten heeft (is maar een gokje hoor) :)
Maar (zoals al door GarBaGe aangehaald), sommige 16 bits ISA network kaartjes doen het ook in een 8-bits slot. Gewoon proberen dus.

Wat voor computer zou het zijn? 8-bit sloten kwamen toch alleen in ibm-pc (8088 en 8086) en compatiblen voor? (hoewel sommige 80286-en er ook nog eentje hadden geloof ik)

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Een Novell NE1000 of NE1500 is 'n 8-bits kaart :). Misschien dat 'ie nog ergens bij 'n winkel in de grabbelton ligt, check anders even 'n rommelmarkt.

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

Verwijderd

Topicstarter
Het is een computer met een ISA-poort! Dit lijkt me wel duidelijk. Anders had ik een 10/100Mbit gebruikt. Als het een PCI was.

Verwijderd

Op vrijdag 22 juni 2001 10:25 schreef Tony Vroon het volgende:
Een Novell NE1000 of NE1500 is 'n 8-bits kaart :). Misschien dat 'ie nog ergens bij 'n winkel in de grabbelton ligt, check anders even 'n rommelmarkt.
Of ga even naar een kringloopwinkel oid. Sommigen hebben best veel computer "afval" :)

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Op vrijdag 22 juni 2001 10:29 schreef active het volgende:
Het is een computer met een ISA-poort! Dit lijkt me wel duidelijk. Anders had ik een 10/100Mbit gebruikt. Als het een PCI was.
Een halve ISA (16 bit) is een 8 bits xt slot

//add//
Komt voor in een XT 286 en nog sommige 386.
//add//

Verwijderd

Op vrijdag 22 juni 2001 10:59 schreef KillerAce_NL het volgende:

[..]

Een halve ISA (16 bit) is een 8 bits xt slot

//add//
Komt voor in een XT 286 en nog sommige 386.
//add//
Maar in 286's en 386's zover ik weet altijd icm 16-bit ISA...

Verwijderd

Op vrijdag 22 juni 2001 10:11 schreef active het volgende:
Ik heb in de oude computer een halve ISA poort zitten en mijn netwerkkaart is een hele. Hoe kan ik dit eens even oplossen? Is er misschien een halve ISA netwerkkaart? Dat zou mooi zijn.

ps Ik heb al geprobeerd om te solderen maar dat is klere werk. Dat lukt niet.
wat solderen?

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Op vrijdag 22 juni 2001 11:07 schreef WOrKstation het volgende:

[..]

Ja klopt.
Waarschijnlijk heeft ie dan geen vrije ISA meer over.

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-08 00:09
Op vrijdag 22 juni 2001 10:29 schreef active het volgende:
nee, duuuuuuuuuuuuh, dan weten we veel |:(

Verwijderd

[..]

klopt en dan gebruik je gewoon een 16 bits kaart.
Zal dus wel een 8088, 8086 of een z-80 zijn.
Optie: koop een 386, die kunnen meer en zijn makkelijker tevinden dan een 8 bit netwerk kaart.

Verwijderd

(gniffel)Zo zie je maar hoe snel iets ingeburgerd raakt. Jullie spreken over ISA, maar bedoelen EISA. E-ISA voor Extended ISA. Dat "halve ISA" is de orginele ISA. (Toch?)

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Op vrijdag 22 juni 2001 12:15 schreef J.A.M.F. het volgende:
(gniffel)Zo zie je maar hoe snel iets ingeburgerd raakt. Jullie spreken over ISA, maar bedoelen EISA. E-ISA voor Extended ISA. Dat "halve ISA" is de orginele ISA. (Toch?)
Nee

• Oviparous
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
EISE is een uitbreiding van IBM geloof ik die het nooit gehaald heeft bij consumenten, misschien wel in de servermarkt, weet ik niet precies, maar een jaar of 6 geleden werd dat nogal aangeprezen. Heeft niets te maken met 8 of 16bit ISA. Ik geloof dat dit een soort VESA localbus concurrent was zelfs.

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2025
Op vrijdag 22 juni 2001 12:15 schreef J.A.M.F. het volgende:
Nee, ISA is 16 bits, EISA 32 bits. Die 8 bits slotjes zijn, dacht ik, de XT standaard.
Erg oude troep dus. :)

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2025
Op vrijdag 22 juni 2001 12:26 schreef Oviparous het volgende:
EISE is een uitbreiding van IBM geloof ik die het nooit gehaald heeft bij consumenten, misschien wel in de servermarkt, weet ik niet precies, maar een jaar of 6 geleden werd dat nogal aangeprezen. Heeft niets te maken met 8 of 16bit ISA. Ik geloof dat dit een soort VESA localbus concurrent was zelfs.
Je bent in de war met MCA. Micro Channel Architecture van IBM. Dat gebruikten ze in eerste instantie in de PS2 systemen. Een schitterend 32 bits ontwerp dat zijn tijd vooruit was. (kan concurreren met PCI, terwijl dat toen nog niet bestond). Is inderdaad in de vergetelheid geraakt omdat ze nogal veel geld vroegen aan producenten die dit wilden gebruiken op hun mobo's.

edit: ik gaf mca teveel eer. tis maar 32 bits. :)

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

De oorspronkelijke 8-bits bus voor de oer-PC en de PC/XT, werd aanvankelijk gewoon de PC-bus genoemd, want er was niets anders. Vanwege de hoge kosten van de 16-bits interface-chips had IBM toen besloten niet de 8086-processor (16 bits-processor met 16-bits databus) te gebruiken, maar de 8088-processor (16-bits processor met 8-bits databus).

Toen de PC/AT (80286-processor) met een 16-bits bus werd uitgerust, werd het onderscheid meestal aangeduid als XT-bus en AT-bus.

Toen IBM met de MCA-bus (MicroChannel Architecture) voor de PS/2-systemen uitkwam (eerst in een 16-bits versie, later in 32-bits) wilden vanwege de hoge licentie-kosten een aantal grote kloon-bouwers niet meedoen, en ontwikkelden zelf een 32-bits bus. Om met een mooi naampje te komen werd de 16-bits bus tot ISA (Industrial Standard Architecture) omgedoopt, en de boreling werd de EISA (Extended ISA). Deze had naast een performance en configureerbaarheid vergelijkbaar met MCA, de compatibiliteit met bestaande ISA-kaarten als voordeel. EISA is veel toegepast in servers en top-workstations, maar was toch te duur voor de gewone gebruiker. Het is wel in sommige UNIX-workstations (o.a. Silicon Graphics) toegepast. MCA is een hele grote reeks systemen toegepast, van lichte desktops (PS/2 Model 50) tot en met de zwaarste servers, maar buiten IBM alleen door leveranciers met extreme performance-eisen (zoals NCR TeraData datawarehouse-systemen) ingezet.

Op de ISA is nog de Vesa Local Bus als goedkope 32-bits variant gemaakt, die veel in thuis-systemen is gebruikt, en OPTi heeft 2 verschillende local-bus varianten bedacht (die nauwelijks zijn toegepast), voordat Intel toen met PCI uitkwam en een standaard neerzette die de PC-wereld ontsteeg en de mini-computer-wereld overrompelde.

Wat past in wat ?
8-bits kaarten : PC ISA EISA VLB
16-bits kaarten : PC ISA EISA VLB
EISA-kaarten : EISA
VLB-kaarten : VLB
MCA, Opti-I, Opti-II en PCI zijn alleen met zichzelf te combineren.

Het combineren van 8- en 16-bits architecturen gaat fout voor harddisk-controllers, omdat XT- en AT-systemen verschillende interrupts daarvoor gebruiken.

edit:

Nog wat toevoegingen hier en daar.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hier wat meer technische info:

ISA
EISA
VLB

:)

• deadinspace
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

[..]

Er zijn anders nog zat 486s die ook nog 8bit ISA sloten hebben hoor.

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-08 22:45
EISA is 32 bit op 8 mhz en had een doorvoer van 33Mb/sec en kon interrupt sharing aan.

EISA is gebruikt in veel a-merk mobo's. Duurde compaq pc en veel servers. incl Compaq server tot zo'n 2 jaar geleden.

De latere comps werden allemaal op basis van de intel 440NX (Neptune) gebouwd. Dit was de laatste chipset die nog EISA ondersteuning had d8 ik. (Correct me if i'm wrong).

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

Op vrijdag 22 juni 2001 15:30 schreef headinspace het volgende:

[..]

Er zijn anders nog zat 486s die ook nog 8bit ISA sloten hebben hoor.
En ook die zijn dan in combinatie met 16bit ISA-sloten.

Een cliche is ooit origineel begonnen

Verwijderd

Ik heb nog een JCN 486-DX2-50MHZ gehad, zat ook zo'n 'halve' in *D
Helaas is ie uit elkaar gehaald voor de spullen :r

• D-Devil
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-12-2022
Op vrijdag 22 juni 2001 10:22 schreef active het volgende:
Weet je misschien zulke 8 bit kaarten? Zou mooi zijn!! Dan ben ik uit de brand.
In een Computer museum waarschijnlijk... :)

Freelance tweaker

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op donderdag 23 augustus 2001 08:40 schreef jasperonline het volgende:
Ik heb nog een JCN 486-DX2-50MHZ gehad, zat ook zo'n 'halve' in *D
Helaas is ie uit elkaar gehaald voor de spullen :r
Om dat te kunnen vertellen haal je een 2 maanden oud draadje omhoog :? |:(

Verwijderd

om het compleet te maken hebben we ook nog 64bits pci wat qua kaarten weer downward compatible is met de gewone 32bits pci

RGZ.

MASH

p.s. mooi compleet verhaal overgens.
Op vrijdag 22 juni 2001 12:34 schreef mvdejong het volgende:
De oorspronkelijke 8-bits bus voor de oer-PC en de PC/XT, werd aanvankelijk gewoon de PC-bus genoemd, want er was niets anders. Vanwege de hoge kosten van de 16-bits interface-chips had IBM toen besloten niet de 8086-processor (16 bits-processor met 16-bits databus) te gebruiken, maar de 8088-processor (16-bits processor met 8-bits databus).

Toen de PC/AT (80286-processor) met een 16-bits bus werd uitgerust, werd het onderscheid meestal aangeduid als XT-bus en AT-bus.

Toen IBM met de MCA-bus (MicroChannel Architecture) voor de PS/2-systemen uitkwam (eerst in een 16-bits versie, later in 32-bits) wilden vanwege de hoge licentie-kosten een aantal grote kloon-bouwers niet meedoen, en ontwikkelden zelf een 32-bits bus. Om met een mooi naampje te komen werd de 16-bits bus tot ISA (Industrial Standard Architecture) omgedoopt, en de boreling werd de EISA (Extended ISA). Deze had naast een performance en configureerbaarheid vergelijkbaar met MCA, de compatibiliteit met bestaande ISA-kaarten als voordeel. EISA is veel toegepast in servers en top-workstations, maar was toch te duur voor de gewone gebruiker. Het is wel in sommige UNIX-workstations (o.a. Silicon Graphics) toegepast. MCA is een hele grote reeks systemen toegepast, van lichte desktops (PS/2 Model 50) tot en met de zwaarste servers, maar buiten IBM alleen door leveranciers met extreme performance-eisen (zoals NCR TeraData datawarehouse-systemen) ingezet.

Op de ISA is nog de Vesa Local Bus als goedkope 32-bits variant gemaakt, die veel in thuis-systemen is gebruikt, en OPTi heeft 2 verschillende local-bus varianten bedacht (die nauwelijks zijn toegepast), voordat Intel toen met PCI uitkwam en een standaard neerzette die de PC-wereld ontsteeg en de mini-computer-wereld overrompelde.

Wat past in wat ?
8-bits kaarten : PC ISA EISA VLB
16-bits kaarten : PC ISA EISA VLB
EISA-kaarten : EISA
VLB-kaarten : VLB
MCA, Opti-I, Opti-II en PCI zijn alleen met zichzelf te combineren.

Het combineren van 8- en 16-bits architecturen gaat fout voor harddisk-controllers, omdat XT- en AT-systemen verschillende interrupts daarvoor gebruiken.

edit:

Nog wat toevoegingen hier en daar.

• mvdejong

mvdejong

Op donderdag 23 augustus 2001 15:07 schreef MASH_MAN het volgende:
om het compleet te maken hebben we ook nog 64bits pci wat qua kaarten weer downward compatible is met de gewone 32bits pci

RGZ.

MASH

p.s. mooi compleet verhaal overgens.
[..]
Dank U !!!! :)

En dan hebben we natuurlijk PCI ook al weer in 33 MHz en 64 MHz uitvoering.
Ik wil het laatste woord hebben 8-)

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Op donderdag 23 augustus 2001 15:27 schreef mvdejong het volgende:

[..]

66MHz :P ;)

Verwijderd

Op donderdag 23 augustus 2001 15:27 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Kan dit draadje teruggestopt worden waar-ie vandaan kwam? (de vergetelheid) Dank u. |:(

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:21
Heb ik nog een vraagje: bestaan er 8-bit UTP netwerkkaarten, en zo ja, waar kan ik die eventueel krijgen? (ik wil m'n 8086 aan m'n netwerk hangen hehehe)

• mvdejong

mvdejong

Nee, die zul je voor zover ik weet niet snel vinden (tenminste Ethernet, wel ARCnet).
Als je dit wil moet je een 8-bits netwerk-kaart met een AUI-uitgang vinden (dat is een 15-polige connector die eruit ziet als die van de genotsknots, maar dan met een schuif-vergrendeling). Daarbij koop je een AUI<->BNC-transceiver (een zekere Michiel Kleinreesink heeft er daar nog 3 dozijn van te koop volgens de laatste 2ehands.nl-melding), en die zet je daarop.

De kaarten zie ik nog regelmatig op een PC-Discount-beurs.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:04
Ik heb het ook geflikt een 32bit VLB controller in een 16bit ISA slot te stouwen, werkt ook perfect.

Scannerkaartje (16bit) paste ook perfect in 8bit ISA.

PCI/64 past ook gewoon in normale 32bit PCI slots...

Waarom dan niet een 16bit NIC in een 8bit slot?

* _JGC_ heeft hier nog een stokoude DEC DE100 met dipswitches :P

[edit]
Die DE100 is8 bit ISA kaart met BNC + AUI en doet ut nog perfect

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:02
sommige 16 bit isa kaarten kun je gewoon in een 8 bit slot stoppen, alleen kun je dan maar irq's gebruiken tot 9 (das 8 bits)

ik had ooit ook een ne2000 isa kaartje voor mijn 286, (had alleen maar 8 bit sloten) werkte perfect!

A wise man's life is based around fuck you

Pagina: 1