Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

CCFLs monteren in lichtbak

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-11 17:38

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

Topicstarter
Ik wou deze eigenlijk in CME zetten, maar ik denk dat ie dan alsnog naar SG gekickt wordt. Dus bij deze mijn vraagje over ccfl's :)

Ik ben bezig een soort lichtbak te bouwen van 40x40cm met daarover een plexiglas plaat, waar plakplastic overheen zit waar een logo uit weggesneden is. De bedoeling is dus dat als er verlichting achter de plaat zit, dat het logo dan in feite 'oplicht'.

Nu dacht ik meteen aan CCFLs omdat deze bij casemods ook zo handig bruikbaar zijn voor vergelijkbare doelen. Nu zijn er echter een paar dingen waar ik zelf geen ervaring mee heb en wat hulp bij nodig heb:

- Hoeveel CCFLs heb ik nodig om 40x40cm te doen oplichten? Als ik eerdere topics bekijk zie ik mensen die voor een dergelijke oppervlakte er 1 of 2 van 30cm gebruiken, maar ook mensen die er 4 van 10cm gebruiken (aan elke 'rand' 1). Wat zeggen de ervaren gebruikers? De bedoeling is dat er uiteindelijk een egaal diffuus licht achter de glasplaat zichtbaar is.
- Kan dit aangesloten worden op 220v? De meeste ccfl kits die ik zie zijn 12v, en dat wordt uiteraard een probleem. Er zal iets tussen gezet moeten worden, maar moet ik dan denken aan een voeding ofzo? Of zijn er betere oplossingen?
- Hoeveel hitte zend een CCFL en z'n invertor uit? Ik neem aan dat plexiglas en hout er wel tegen bestand zijn (anders zou een casemod het ook niet overleven) maar bv het plakplastic? Zou dat smelten, of verkleuren? En dingen als papier, overleeft dat het in de nabijheid van een ccfl zijn?

En omdat ik het zo snel niet kon vinden maar gewoon nieuwsgierig ben, wat doet zo'n invertor nou eigenlijk? :)

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Verwijderd

De invertor transformeert de spanning van 12V naar xKv. (ofwel: xduizend volt)

Ik heb ook es iets dergelijks overdacht. Dat ging in mijn geval om een te ontwerpen derde remlicht in de figuur: "CRX" of "VTEC". Mijn idee was om LED's te gebruiken. Maar dat bleek ook vrij duur, en best veel werk. Wel kan heeft het een behoorlijke lichtopbrengst :D (zie de nieuwe mercedes achterlichten)

Een CCFL wordt niet zo warm. De invertor ook niet.

Misschien kan je door een intelligent reflectiesysteem zorgen voor verspreiding en richten van je licht :)

• Acolyte57

Acolyte57

Topicstarter
Als zo'n invertor toch van 12 naar x duizend volt gaat, bestaan er dan niet ergens CCFLs die van 220 naar x duizend volt gaan? Bespaart me op zich een hoop moeite...

[Edit]
Trouwens, ik ken een paar gasten in de club die volgens mij een 3de remlicht in de vorm van een tekst hebben. Een gebruikte een serie aan leds die CRX spelde, de ander het logo van VTEC met daarachter een lampje (ik denk ook leds, maar weet ik niet zeker)..

[ Voor 46% gewijzigd door Acolyte57 op 01-09-2003 21:00 ]

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-11 21:35

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
ben je dan niet veel goedkoper uit door er gewoon een spaarlamp achter te monteren :?

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Acolyte57

Acolyte57

Topicstarter
Maar ik wil blauw licht hebben - hoeveel spaarlampen ken jij die blauw zijn en egaal licht geven? Daarnaast moet die bak uiteindelijk zo dun mogelijk zijn - vandaar dat ik ook niet superblij word van het idee daar een voeding in te verwerken...

(zie trouwens nu pas dat ik nergens heb vermeld dat ik blauw licht wou, sorry :))

[ Voor 29% gewijzigd door Acolyte57 op 01-09-2003 21:08 ]

• YouKnow
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Toen ik de techniek deed in het theater, hadden ze daar anders blauwe lichtjes (ja, totaal blauw en geen kleurenfilter oid). Misschien eens bij het theater informeren?

• Acolyte57

Acolyte57

Topicstarter
Mjah, krijg nu toch de indruk dat ik het topic beter in CME had kunnen plaatsen.... :(

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-11 23:07

ReseTTim

Chocolate addicted

dit had zeker in CME geplaatst moeten worden..

wat slim is om een zon klein mogelijke computer voeding te kopen die gewoon lekker 12V maakt en wat betreft een oppervlak van 40 x 40 waarom dan niet gewoon 4 ccfl's... als het te fel is kan je er altijd minder aansluiten..

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

Acolyte57 schreef op 02 September 2003 @ 01:29:
Mjah, krijg nu toch de indruk dat ik het topic beter in CME had kunnen plaatsen.... :(
zegt ie om 1:30 :P
(vind je het gek dat het topic niet hard gaat ;))

Het lijkt mij dat als je indirect die platen verlicht dat je het meest egale licht krijgt: het is dan al flink diffuus.

Dus de CCFL's "naast" hette belichten oppervlak plaatsen zodat al het licht via de achterkant en zijkanten (die bekleden met matte spiegelfolie) dus naar de (plexi)glazen plaat wordt verstrooid.

Maar waarom dus je niet een matte blauw plaat plexi gebruiken? Of een matglas en heldere blauwe plexi? Dan kan je platte spaarlampen gebruiken, lekker makkelijk. Of TL: lekker zuinig.

Paint-Powerrrrrrrrrrr:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/bak.JPG
Die achterste plaat (met die witte strepen) is dus spiegelend. De egale grijze plaat is matglas.

• Acolyte57

Acolyte57

Topicstarter
Tjah, probleem blijft dat spaarlampen vrij lomp groot zijn... Het liefst heb ik dat de bak zo klein mogelijk wordt, dus iig niet dikker wordt dan een centimeter of 3-4. Ik denk daarom dat ik toch voor de CCFLs moet gaan. Ik heb ook al wat zitten kijken naar andere formaat lampjes, maar ik krijg niet het idee dat daar veel meer mogelijkheden zijn. Die kleine autolampjes bv, die ook in blauwe kleur te krijgen zijn via de Autostyle enzo, draaien ook op 12v :(

Hoeveel stroom trekt zo'n CCFL lampje eigenlijk? Ik heb wat zitten rommelen in m'n kast en heb daar nog een 12v voeding van een of ander oud apparaat gevonden, maar die levert slechts 500mA... dat zal vast niet genoeg zijn om er 4 op te laten lichten?

• Acolyte57

Acolyte57

Topicstarter
Hmmmmmm.... okee, nu ga ik toch even laten zien dat ik een totale electro n00b ben. Van Stuut en Bruijn kreeg ik mail over de kosten van 4 30cm CCFLs en het volgende:
Een trafo hiervoor zou 2 ampere moeten zijn en kost Euro 27,95.
Ik zou eerder twee adapters nemen want dat kost veel minder ( Euro 7,95 per stuk .
Maar wat is het verschil tussen een trafo en een adapter?

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 15:00
Acolyte57 schreef op 01 september 2003 @ 21:07:
Maar ik wil blauw licht hebben - hoeveel spaarlampen ken jij die blauw zijn en egaal licht geven? Daarnaast moet die bak uiteindelijk zo dun mogelijk zijn - vandaar dat ik ook niet superblij word van het idee daar een voeding in te verwerken...

(zie trouwens nu pas dat ik nergens heb vermeld dat ik blauw licht wou, sorry :))
waterverf, watervaste stift.....

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Schiet me nog iets te binnen:

Er was ooit een topic hoe je een muismat kon maken van een dikke plaat plexiglas. Het kwam er op neer dat je in de rand ledjes plaatst. Er ontstaat een behoorlijk egale gloed van licht, misschiein heb je daar wat aan! Is namelijk fel (als je veel blauwe leds pakt) en heel plat.

Verwijderd

witte TL lampjes en gekleurd plexi

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
[SG] ---> [CME]

Met toestemming van Phreak :P

Like I need that >:)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:57
Acolyte57 schreef op 02 september 2003 @ 02:59:
Tjah, probleem blijft dat spaarlampen vrij lomp groot zijn... Het liefst heb ik dat de bak zo klein mogelijk wordt, dus iig niet dikker wordt dan een centimeter of 3-4. Ik denk daarom dat ik toch voor de CCFLs moet gaan. Ik heb ook al wat zitten kijken naar andere formaat lampjes, maar ik krijg niet het idee dat daar veel meer mogelijkheden zijn. Die kleine autolampjes bv, die ook in blauwe kleur te krijgen zijn via de Autostyle enzo, draaien ook op 12v :(

Hoeveel stroom trekt zo'n CCFL lampje eigenlijk? Ik heb wat zitten rommelen in m'n kast en heb daar nog een 12v voeding van een of ander oud apparaat gevonden, maar die levert slechts 500mA... dat zal vast niet genoeg zijn om er 4 op te laten lichten?
Op de verpakking van mijn 30cm ccfl stond dat ie 3W gebruikt

3W @ 12V is volgens P= U x I 3/12 = 0,25 A

Dus die trafo kan er maximum 2 van stroom voorzien voor 4 stuks heb je dus een 1 A trafo nodig (gelijkspanning uiteraard)
Acolyte57 schreef op 02 september 2003 @ 15:13:
Hmmmmmm.... okee, nu ga ik toch even laten zien dat ik een totale electro n00b ben. Van Stuut en Bruijn kreeg ik mail over de kosten van 4 30cm CCFLs en het volgende:

[...]

Maar wat is het verschil tussen een trafo en een adapter?
Dan gaan ze bij hun berekening uit van 6W ccfl's, een trafo is een losse blok weekijzer met een paar meter koperdraad eromheen

Afbeeldingslocatie: http://hitechnetworks.net/bwaldron/images/transformer.jpg

een adapter is (meestal) het zelfde maar dan in een behuizing eventueel met brugcel en afvlak elco

Afbeeldingslocatie: http://www.devdepot.com/ProductImages/FFPA3.JPG

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Sine schreef op 03 September 2003 @ 00:29:
[...]

Op de verpakking van mijn 30cm ccfl stond dat ie 3W gebruikt

3W @ 12V is volgens P= U x I 3/12 = 0,25 A

Dus die trafo kan er maximum 2 van stroom voorzien voor 4 stuks heb je dus een 1 A trafo nodig (gelijkspanning uiteraard)

[...]

Dan gaan ze bij hun berekening uit van 6W ccfl's, een trafo is een losse blok weekijzer met een paar meter koperdraad eromheen

[afbeelding]

een adapter is (meestal) het zelfde maar dan in een behuizing eventueel met brugcel en afvlak elco

[afbeelding]
Ja dat kolopt. want een gewonen trafo geeft wisselspanning, en de trafo in behuizing ook, maar daar zit een diodebrug met afvlak-condensator in.
:*)

• kazz1980
  • Laatst online: 19-08 22:44

kazz1980

Goh... Ik hier?

je kunt volgens mij ook van dat knipbare CCFL spul nemen (hoe heet dat ookesweer).
Soort plastic, kun je op maat knippen en geeft ook behoorlijk licht .
Wordt veel gebruikt als backlight bij LCD's. Is redelijk betaalbaar en als je er maar genoeg van hebt kun je de hele bak ermee beplakken. Heb je enorm veel licht, en kun je de bak enorm plat houden....

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

• chemmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-08-2024

chemmie

Badger!

kazz1980 schreef op 03 September 2003 @ 14:06:
je kunt volgens mij ook van dat knipbare CCFL spul nemen (hoe heet dat ookesweer).
Soort plastic, kun je op maat knippen en geeft ook behoorlijk licht .
Wordt veel gebruikt als backlight bij LCD's. Is redelijk betaalbaar en als je er maar genoeg van hebt kun je de hele bak ermee beplakken. Heb je enorm veel licht, en kun je de bak enorm plat houden....
Je bedoelt dit spul. Lijkt me niet fijn om daar 40x40 mee te beplakken als je al ziet wat zo'n prutstukje moet kosten.

Ik zou het toch op een opgeschuurd stuk plexi met wat ccfl's eromheen (glowpad idee) icm een oude psu (als je die strip blijft er weinig over qua omvang).

And so at last the beast fell and the unbelievers rejoiced. But all was not lost, for from the ash rose a great bird. The bird gazed down upon the unbelievers and cast fire and thunder upon them.

• ph3n1x
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-11 20:30
cHeMMiE schreef op 03 September 2003 @ 16:22:
[...]

Je bedoelt dit spul. Lijkt me niet fijn om daar 40x40 mee te beplakken als je al ziet wat zo'n prutstukje moet kosten.
Van dat spul wordt je inderdaad niet goed.
Je hebt dus ook van die "neontape". Is bijna het zelfde, alleen de breedte is 2cm bij een lengte van 60CM. Er zit meestal een invertor bij. Je kan ze op maat knippen als je dat moest wensen.

In jou geval, zou ik dat niet doen. Gewoon 2 zijden voor 30cm bedekken, en je hebt een mooi effect.

op www.revoltek.be kan je dat bestellen.
Het is een Belgische winkel, maar in Nederland zijn er ook wel winkels te vinden die dat verkopen.

[ Voor 24% gewijzigd door ph3n1x op 03-09-2003 17:33 ]

regardless of talent, unles there is desire no one can truly be exeptional

• Acolyte57

Acolyte57

Topicstarter
Thnx voor alle suggesties! Ik zal ff wat research verrichten naar het glowpad idee enzo, kijken hoever ik daarmee kom.
cHeMMiE schreef op 03 September 2003 @ 16:22:
icm een oude psu (als je die strip blijft er weinig over qua omvang).
Dit leek me een geniaal idee, maar ik heb net een ouwe PSU (uit het P166 tijdperk) geopend en deze ziet er niet echt simpel of klein uit... die fan kan weg neem ik aan, maar die huge-ass heatsink? En alle electronica moet ook blijven neem ik aan? Word zo'n ding niet veel te heet, of kan het wel als er toch maar 2A getrokken wordt? En hoe gevaarlijk is het om met een onbeschermde PSU te kutten, trouwens? Deze heeft al ruim een jaar niet aangestaan maar ik weet niet hoe lang die spanningen bewaard kunnen blijven...

[ Voor 14% gewijzigd door Acolyte57 op 03-09-2003 17:47 ]

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:23

t!mP

is inflatie gevoelig

ik zou voor 30cm ccffl's gaan ipc 10cm, dan heb je imo mooier egaal licht :o

• Acolyte57

Acolyte57

Topicstarter
30cm lijkt me idd ook beter effect geven... maar heb ik er 2 of 4 nodig? Daar heb ik nog niet echt een idee van....

Over het strippen van die PSU.... ik heb 'm nu helemaal gedemonteerd (en ik ben nog niet dood dus het zal allemaal wel meevallen) maar ik heb nog steeds een flinke klont over. 't is een printbordje van 10x14cm en alle onderdelen die erop zitten (condensatoren denk ik? grote cylinders iig) zorgen ervoor dat ie, zonder heatsink, alsnog 4 cm hoog is. Komt het doordat ik echt een ancient geval uit de kast heb gehaald of is dat zo klein als ze worden?

Verwijderd

Acolyte57 schreef op 03 September 2003 @ 21:14:
30cm lijkt me idd ook beter effect geven... maar heb ik er 2 of 4 nodig? Daar heb ik nog niet echt een idee van....

Over het strippen van die PSU.... ik heb 'm nu helemaal gedemonteerd (en ik ben nog niet dood dus het zal allemaal wel meevallen) maar ik heb nog steeds een flinke klont over. 't is een printbordje van 10x14cm en alle onderdelen die erop zitten (condensatoren denk ik? grote cylinders iig) zorgen ervoor dat ie, zonder heatsink, alsnog 4 cm hoog is. Komt het doordat ik echt een ancient geval uit de kast heb gehaald of is dat zo klein als ze worden?
Probeer eerst gewoon 2, en als dat te weinig is gooi je er gewoon nog 2 (ofzoow) bij. ;)

• Sine
Acolyte57 schreef op 03 September 2003 @ 21:14:

nope zijn bija allemaal zo groot (of je moet een micro ATX voedinkje hebben)

Maar een puter psu is zwaar overkill voor een paar ccfl-etjes

kijk eens in je rommelbak naar een adapter van 12V 1A oid ik vermoed dat je daar al een heel eind mee komt

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Zelf heb ik ooit ook en keer zoiets gemaakt met acht CCFL buisjes.
Deze verbruiken (per inverter) 480mA op 12v.

www.photons.nl/ccfl_fx1.jpg
www.photons.nl/ccfl_fx2.jpg

Voor diffuus light gebruik ik het folie dat ik uit oude notebook LCD-schermen heb gesloopt >:)

Hier een filmpje van het resultaat: (avi divx)
www.photons.nl/lightfx2.avi

De buisjes worden met 5v aangestuurd, zie link voor schema.
www.photons.nl/ccfl_circuit.jpg

Misschien heb je hier iets aan, of doe je er inspiratie mee op :*)

• ph3n1x
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-11 20:30
Hier zijn een paar voorbeelden van glowpads:
Afbeeldingslocatie: http://www.metku.net/mods/glowpad/7.jpg

komt van metku.net

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/mousepad_41.jpg

deze foto linkt naar het topic hier op GoT.

In dit topic zie je wat de TS heeft gedaan, behalve hoe hij zn voeding in zn case heeft gezet. Hier kan je heel duidelijk zien wat een glowpad is.

Hier is de link naar mn "uitgebreide" search

regardless of talent, unles there is desire no one can truly be exeptional

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Als het klein moet, pak dan een electronische trafo voor halogeenverlichting (eigenlijk geen trafo maar een schakelende voeding). Erg klein en licht en prima voor dit doel (12v). Ik heb er gezien met een inbouwdiepte van 25mm, dus ideaal voor een plat design.

• Sine
aatos schreef op 04 september 2003 @ 22:49:
Als het klein moet, pak dan een electronische trafo voor halogeenverlichting (eigenlijk geen trafo maar een schakelende voeding). Erg klein en licht en prima voor dit doel (12v). Ik heb er gezien met een inbouwdiepte van 25mm, dus ideaal voor een plat design.
Maar die zijn meestal wisselspanning brugcel + elco er achter en je spannig stijgt dan alweer tot 16,9V

Repareren doe je zo.

• Acolyte57

Acolyte57

Topicstarter
Woei! Ik heb m'n Stuur en Bruijn CCFLs binnen, 2x 30cm blacklights, en net getest op een standaard 12v 500mA voeding die nog in de kast lag. Licht! Dus dat is weer een probleem minder.

• Acolyte57

Acolyte57

Topicstarter
Okee, ik heb een heel vreemd probleem. De CCFLs doen het alleen als ik de voeding half in het stopcontact stop. Als ik de voeding helemaal het stopcontact induw knipperen ze een moment aan en gaan ze meteen uit, trek ik 'm daarna ietsje uit het stopcontact dan knipperen ze aan en blijven dan ook constant schijnen. Iemand een idee wat dit voor weirds is?

Verwijderd

Acolyte57 schreef op 02 oktober 2003 @ 02:59:
Okee, ik heb een heel vreemd probleem. De CCFLs doen het alleen als ik de voeding half in het stopcontact stop. Als ik de voeding helemaal het stopcontact induw knipperen ze een moment aan en gaan ze meteen uit, trek ik 'm daarna ietsje uit het stopcontact dan knipperen ze aan en blijven dan ook constant schijnen. Iemand een idee wat dit voor weirds is?
Zijn je aaansluitpennen van je voeding geisoleerd ?? dan kan het zijn dat ze enkel vooraan contact maken en dus enkel spanning doorlaten als je voeding half in het stopcontact steek en wanneer je ze er helemaal insteekt maak je heek waarschijnlijk gewoon geen contact met je stopcontact

• Sine
Precies, Probeer eens een ander stopcontact en kijk wat daar gebeurt

Repareren doe je zo.

• Acolyte57

Acolyte57

Topicstarter
D'oh! Het vreemde is, het gebeurde ook met een computer PSU die ik hiervoor gesloopt heb, maar daar bleven de fans wel van draaien als ie ingeplugd zat, terwijl je zou denken dat ie dan toch gewoon stroom heeft...
Ik test nu vanuit een ander stopcontact en het werkt, dus geen probleem meer :)

• white_panther
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-04-2023

white_panther

Campzone here we come....

ik heb dus ook iets gemaakt, maar dan met ledjes in het plexi glas
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/~wmvana/ledjes1.jpg

dit is de eerste foto die ik gemaakt heb, de rest van de foto's (het eind resultaat) heb ik niet online staan, maar het geeft best wel een leuk effect, en het is goedkoper als een paar ccfls. en een bijkoment voorddel is dat het geheel niet dikker is dan 0,75 cm :)

ps de ledjes zelf zijn in het eindresultaat niet meer te zien, zodat het een egale gloed is

achja wat zal ik zeggen .................. ik zeg wel niks............... voor de handleiding van dpad klik hier

• Acolyte57

Acolyte57

Topicstarter
Nog steeds bezig met dit onding. Ondertussen wel een design af, flink gekloot met spiegelpolystyrol voor reflectors en dat soort dingen...
Maar nu merk ik dus dat mijn voeding echt superheet wordt na een tijdje. Kan dat komen doordat de CCFLs meer stroom trekken van dat ding dan hij aankan ofzo? Het is een 500mA voedingkje wat vroeger een discman oplaadde en als een CCFL 300mA of meer trekt en ik er 2 aan hang... kan dat fout gaan? Het gehele systeem komt te hangen in de societeit dus ik zou niet zo heel blij zijn als ie afbrand ofzo :)

Verwijderd

Zou heel goed kunnen. Wellicht ben je een stuk beter af met een 1A voeding of een aangepaste PC voeding.

Verwijderd

yezz, je trekt idd teveel stroom uit dat ding. vervolgens wordt de weerstand hoger, en duz stijgt de temp.

(correct me, if I'm wrong)

• chemmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-08-2024

chemmie

Badger!

Zal ik weer een suggestie doen?

Als je wat geld over hebt kan je even hier kijken.
Zal niet warm worden in die bak, aangezien de omvormer erbuiten zit.
Geen idee trouwens hoeveel watt je trekt bedenk ik me net.
Heb geen zin om te rekenen. :)

Sleep :Z

Geleend uit dit topic.

And so at last the beast fell and the unbelievers rejoiced. But all was not lost, for from the ash rose a great bird. The bird gazed down upon the unbelievers and cast fire and thunder upon them.

• Acolyte57

Acolyte57

Topicstarter
Ding is bijna af. Bedankt voor iedereen's hulp, uiteindelijk is het wat anders geworden dan het originele plan was... Om even een beeld te geven van hoe het resultaat bijna eruit ziet:

De kast:
Afbeeldingslocatie: http://trouble.adsl.utwente.nl/temp/schild8.jpg

Van binnen, ietsje ranzig alles vastgemaakt maar het werkt:
Afbeeldingslocatie: http://trouble.adsl.utwente.nl/temp/got1.jpg

En een test van het resulterende effect:
Afbeeldingslocatie: http://trouble.adsl.utwente.nl/temp/got2.jpg

Dat witte stuk karton moet dus nog netjes uitgeknipt worden en ons logo vormen. Op het moment dat we de blacklights aanzetten licht dan enkel het logo op.

Overigens is het me gelukt om een blacklight CCFL dood te krijgen (hoe? geen flauw idee... misschien gekookt toen ik met een soldeerbout het draadje verlengde?) en is het me gelukt om bij de ander de draad te verlengen. Ik had achteraf pas gelezen dat dit blijkbaar heel slecht is voor je CCFLs, maar deze doet het nog prima. Ik heb gewoon standaard koperdraad gebruikt, gesoldeerd en daar een paar wikkelingen isolatie-tape overheen gedaan (m'n krimpkous was op). Ik las later pas dat het zo slecht was, omdat er high voltage overheen ging en dat je dan storing of zwakkere lampjes kreeg... maar daar heb ik echt geen last van.
Bij de vervangende CCFL wilde ik echter het lot niet tarten en heb ik de invertor maar verplaatst :)

[ Voor 37% gewijzigd door Acolyte57 op 01-11-2003 05:24 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:05
Je voedingkje van 500mA moet 600mA (2*300) leveren, en verbrand dus langzaam maar zeker...

300 mA per CCFL *4 ==> 1200mA
1.2A op 12 Volt ==> 10Watt ==> transfo van 15 VA is ideaal (VA=/=Watt door gelijkrichting)
Bruggelijkrichter: 1.2V spanningsverlies: 12V + 1.2V = 13.2V
Gelijkspanning ==> wisselspanning: 13.2V/vierkantswortel(2)= 9.33V ==> ongeveer 10 V

Ga naar de electronicaboer, vraag een 15VA transfo van 10Volt, een brugcel van 1.5A en een condensator van 1000microfarad. Die transfo zal niet te groot zijn, 3cm hoog ofzo, hang aan de primaire kant (vraag aan de electronicaboer waar, staat ook meestal op de transfo gedrukt) 230V, de 2 pinnetjes aan de andere kant hang je aan de brugcel waar ~ staat, de pinnetjes met + en - zijn je plus en minpool (handig hé (8> ). Daar hang je ook je condensator aan (streep is min, klange pin is plus), en je hebt een voeding die perfect is voor je lichtbak...

[ Voor 8% gewijzigd door naftebakje op 01-11-2003 14:18 . Reden: tiepoos ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Acolyte57

Acolyte57

Topicstarter
Ow, das helemaal handig. Zou je dat ietsje schematischer voor me kunnen neerzetten (verbindingen zijn me nog niet helemaal helder)? Dan soldeer ik dat gewoon in elkaar en dan ben ik van die adapter af.

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-10 21:19
ik ben op me werk bezig met RGB tlbakken

hierin maken we gebruik van gewone TL buizen, met daaromheen een filtermateriaal van de firma lee

dit is in alle mogenlijke kleuren te koop

ga dus even langs bij een verhuurder van materialen voor discotheken en theaters enzo...

scheelt je een hoop geklooi :D

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:05
Owkee, ffe painten en mijn schema komt eraan (thnx to paint).

Poging tot figuur invoegen:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/jongknapen/got/schema.GIF
Ahaa, gelukt...
Die cylinder stelt de condensator voor, die moet je zeker juist zetten, anders zie je em langzaam zwellen en ontploft ie (echt waar!!).
En een zekering tussenzetten is ook aan te raden (100mA).

[ Voor 85% gewijzigd door naftebakje op 01-11-2003 20:25 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1