Q vind die modbreak helemaal niet nodig. Q kan wel tegen een beetje plagen van Lasker en stelt bemoeienis van mods op deze wijze in deze discussie niet zo heel erg op prijs. (Q geeft Lasker een kusje!
)
Met de mens onstond er zoiets als 'ethiek'. Die 'ethiek' was niet veel meer dan de zelfde "ethiek" die dieren er op nahouden. Simpelweg ontstaan vanwege het simpele feit dat als je elkaar als hapje beschouwd je weinig kans van overleven heb. Natuurlijk zijn er bij speciale omstandigheden uitzonderingen aan te wijzen maar je eigen soort opeten werkt niet.
Met een zelfde systeem kreeg je dit ook met bezit. Elkaars bezit vogelvrij verlkaren geeft ontzettend veel probleem en er gaat teveel tijd zitten in het beschermen van het eigen hachje. Zo klinisch gaat het natuurlijk niet, zo groeit het natuurlijk wel.
Enzovoorts.
Niet moorden en niet stelen, etc. is niet het patent van het christendom. Er is echter nog een ander effect. Met de opkomst van de mens ontstond ook religie. Men meende dat Goden verantwoordelijk waren voor een hoop dingen. In tegenstelling tot 'het weer' valt er met een God (een projectie) weldegelijk te onderhandelen.
Probeer een God gunstig te stemmen zodat je een goede jacht zult hebben. Goed weer. Regen voor de akkers. Gezondheid. Maar hoe kun je God (mens) positief stemmen? Door goede dingen te doen. Dat zijn dingen die mensen waarderen. Geef God wat vlees, wat groente. Daar zal hij van smullen! Dan vind hij mij lief!
Dat idee werd verder uitgewerkt, want natuurlijk ging het wel mis. Er werd netjes geofferd, maar geen beloning. De schuld wordt bij zichzelf gezocht, Goden zijn natuurlijk ver boven de mens verheven. Wat heb ik verkeerd gedaan? Heel handig.
Er ontstond een systeem dat men Goden ging zien als bewakers. Goden als ethisch toetssteen. Belangrijk is natuurlijk dat het bestaan van de God niet wordt betwist. Echter, door meer kennis werd de oorspronkelijke rol van God teruggedrongen. Die van de verklaarder. Dat geeft een heel groot probleem omdat daar ook het ethische stelsel op was gebaseerd.
Het probleem is echter de behoefte van de mens zelf. Jannis' artikel uit de NRC illustreert dit heel mooi: " ik heb begrip voor de behoeften en verlangens die eraan ten grondslag liggen", zo zegt Gray. Dat vind ik een mooie omschrijving. Religie zegt iets over de werking van wij mensen. Of moet ik schrijven: "oorlogszuchtige, schapenneukende nomaden"?
Ik heb zelf ook begrip voor die behoeften en verlangens. Daarom ben ik het ook oneens met de titel van deze topic. Religie heeft zijn functie. Een documentaire op National Geographics: de massagraven bij Srebrenica. Een man in woorden van gelijke strekking: "Ik geloof dat zij daar boven zijn en dat ze het nu beter hebben, dat ze meer zijn dat alleen wat rottend vlees aan wat botten. Alleen zo kan ik het vol houden. Die gedachte houdt mij op de been". De beelden van de halfweggerotte lichamen die uit de grond kwamen werden ons niet onthouden. Dan kun je heel veel begrip opbrengen voor zo'n man. De vraag of zijn gedachte juist is, is dan totaal irrelevant.
Communisme, nazisme, etc. als voorbeelden aanhalen om atheisme te bestempelen als een gedachtengoed dat massamoord veroorzaakt getuigd van eenzelfde fijnzinnigheid als waar de 'atheisten' van beticht worden. Het waren in feite ook gelijke ideologieen als religie, alleen fungeerden andere zaken als God.
Ik ben er niet trots op. Maar met atheisten is geen redelijke discussie mogelijk. Telkens als het thema ethiek inhoudelijk wordt aangesproken wordt het weer verziekt door atheisten die hun vooroordelen komen spuien. Deze discussie die een leuke inhoudelijke wending had genomen, heeft zo ook weer diezelfde wending genomen die alle discussies over religie nemen.
Leuke inhoudelijke wending: als het maar over zinnetjes uit de bijbel gaat, dan is het leuk zeker. Start een nieuwe thread en ik doe graag mee. Alhoewel ik het met een slechte vertaling moet doen.
Jullie hebben niets op met religie, vinden de bijbel een sprooksjesboek. Nou en, Who cares.
Jij dan niet? Lijkt me toch stug.
Helaas de A in atheisme staat voor voor negativiteit. Jullie geven je mening over religie, nou ik geef mijn mening over atheisme en dat is mogelijk ten onrechte mede gebaseerd op de bijdragen van Captain Proton, Confusion/fused, Q. Aangezien jullie niets positiefs bijdragen kan ik atheisme niet zien als iets anders dan negativisme en nihillisme ondanks de obligate verwijzingen naar Nietzsche en Kant.
Lasker toch. Niet zo negatief. De conclusie dat God niet bestaat is toch geen verwerping van normen en waarden, zingeving? Dat jij die nu toevallig aan God hebt gekoppeld, is niets anders dan een soort, laten we zeggen, onprettig bijverschijnsel. Uiteindelijk hebben we weldegelijk een gezamelijke doelstelling: zoveel mogelijk geluk. Voor onszelf EN voor de mensen om ons heen. God of geen God, dat maakt niet zoveel uit.
Ik kan Q wel waarderen: hij geeft het openlijk toe: Ik ben niet aardig. Wat is jouw excuus.
Ik hou van je Lasker!

*Kuzzzz*
ConfusionIk heb geen excuus nodig. Ik denk ook dat je Q niet zo letterlijk moet nemen. Hij zal in het dagelijks leven vast ook vriendelijk voor zijn medemens zijn.
Nee, dan heb jij helaas een verkeerd beeld. Ik bedoelde het heel letterlijk. Ik ben niet aardig. Ik sla mijn ouders, schop mijn zusje, bek iedereen af en ben onbeschoft. Ik misbruik mensen voor eigen gewin en gooi ze weg als ze mij niet meer van nut zijn. Ik post hier alleen om gelovigen te grieven en te beledigen. Kortom. Een Atheist.
Dat weet ik; ik dacht dat jij wist dat ik dat wist. Dat komt omdat ik nihilist bent, maar je kan niet als nihilist leven. Daarom probeer ik daar niet over na te denken en leef ik naar de normen en waarden die mijn ouders me geleerd hebben. Daar hoort bij dat racisme slecht is. Overigens komen mijn ouders beide uit strict katholieke gezinnen.
Zelf denk ik daar wel over na. Conclusie is in feite het zelfde: ook al kom je tot de conclusie dat niets er toe doet, wordt men wakker geschud door het feit dat men nogaltijd een mens is, met zijn behoeften, zijn driften, zijn irrationele wil om te leven. Dat uit eindelijk niets er toe doet maakt ook niets uit, so why bother?

Maak er wat van, denk om je medemens en wees tevreden.
Laat ik mijn oordeel preciseren. Ik doel daarmee op de atheïsten die zich op dit forum steeds in de geloofsdiscussies mengen, andere ken ik helaas niet. Mijn ‘aanval’ is zelf een reactie op de voortdurende aanvallen van atheïsten. Op een bepaald moment wordt je het een beetje zat om je tegen ongefundeerde/ slecht onderbouwde opzettelijk grievend geformuleerde aantijgingen te verdedigen. Leuk dat je het opneemt voor je denksoortgenoten, maar lees een wat meer topics over religie en de “bijdragen” van atheïsten.
Als jij serieus bent in wat je zegt, dan zou je kritiek moeten richten op je mede-atheïsten. Dan zou je namelijk demonstreren dat jouw ethiek meer is dan een set groepsgebonden opvattingen.
Hoewel je het goed bedoelt, en dat telt, vind ik de historiciteit van de bijbel volkomen onbelangrijk. De bijbel is een moreel leerboek: historie en mythen zijn opzettelijk aangepast aan de morele boodschap.
Oh, jij doelt nu op die !@#$%^ die dit topic begon en die we na 3 posts niet meer terug hebben gezien? Dat je je daar druk over maakt zeg. Komop Lasker! Daar stoor ik mij net zogoed aan.