Anoniem: 75994 schreef op 22 October 2003 @ 17:01:
[...]
In principe moet hij het aankunnen, want AOpen maakt kwalitief sterke voedingen. Maar zeker voor een tweede harde schijf heb je meer Wattage nodig. Denk hierbij aan een AOpen 350 Watt of een Q-Tec 400 Watt.
AOpen voedingen staan bekend om haar geruisloze voedingen, dus wat dat betreft zit je bij AOpen goed.

Nou, redelijk veel vermogen kunnen AOpen voedingen misschien leveren, maar echt stil vind ik ze niet. Mijn AOpen 250 W voedingkje levert helaas niet genoeg vermogen om m'n Athlon XP 1800+ Palomino op volle snelheid te laten draaien, wat op zich niet zo gek is, maar hij is niet echt stil vind ik. Lang niet zo stil als m'n Chieftec 360 W, die is bijna onhoorbaar.
Datzelfde systeem (XP 1800+ Palomino, ASUS A7V8X-MX µATX mobo'tje, 7200 RPM hdd, cdrom) probeerde ik beter te laten werken met een Superflower 370 W voeding, die behoorlijk goed zou moeten zijn, maar gek genoeg werd het hele systeem instabiel. Bij het opstarten van MBM liep de pc steeds helemaal vast, wat ik met de 250W AOpen niet had. De voltages klopten ook helemaal niet.
Met een redelijk vergelijkbaar systeem (XP 1700+ @ 2GHz @ 1,550 V, ASUS A7V8X, 2x 7200 RPM hdd, cdrom+brander) deed de voeding het wel goed. Ik heb wel het idee gekregen dat de Superflower voeding iets meer schommeling heeft op de +5V-lijn, maar dat is alleen te zien met MBM of Speedfan oid. Als ik met Prime95 de torture test doe meet ik met mijn multimeter ik een spanningsval van 5,02 naar 4,97 volt. Heel netjes dus. De +12V stijgt van 12,16 naar 12,28 oid. Ik heb het idee dat deze voeding vooral erg goed is voor P4's, die de stroom voor de CPU van de +12V halen. Maar de +5V blijft ook erg stabiel volgens mijn multimeter. Bij MBM zie ik 'm tijdens die torture test zakken van 5,02 naar 4,89 V, wat nog steeds netjes is.
Ik heb deze Superflower voeding voor een prikkie, 39 euro, van iemand (t.net V&A) overgenomen. De voeding presteert goed en is bovendien erg mooi uitgevoerd: alle aansluitingen (ATX en molexen e.d.) zijn verguld. Dat kan belangrijk zijn voor overklokkers, al weet ik nog niet echt hoe stabiel de +5V blijft als ik m'n 1700+ naar 2300 MHz en hoger overklok; waarschijnlijk zakt hij nauwelijks verder.

Het enige minpunt wat ik aan deze voeding heb kunnen ontdekken is dat hij niet zo stil is als m'n Chieftec; hij maakt ook een raar licht krassend geluidje, maar dat is alleen hoorbaar als je je oor bij de outtake fan houdt.
Als ik weer een nieuwe voeding zou moeten kopen zou het toch een Chieftec voeding worden, omdat deze stiller zijn, m.i. even goed presteren, en goedkoper zijn. Volgens mij zijn ze van binnen ook wat netter uitgevoerd dan de Superflower voedingen.
Tot zover mijn ervaringen met AOpen, Superflower en Chieftec voedingen.
[
Voor 75% gewijzigd door
Aham brahmasmi op 23-10-2003 15:41
]