De gassen die ik nodig heb voor mijn direct-die chiller (ethaan, ethyleen of R508b)zijn allemaal wel te krijgen met wat (lees: veel) moeite, maar o-zo duur.
Nu heb ik eventueel nog een alternatief gevonden: distikstofmonooxide, N2O, ook wel bekend onder de namen nitrous oxide, NOS (is eigenlijk een fabrikant van N2O-systemen) en lachgas.
Uit een datasheet (Air Liquide):
- smeltpunt : -91 °C
- kookpunt (1.013 bar) : -88.5 °C
- kritische temperatuur: 36.4 °C / 97F
- verdampingswarmte @ -88.5C, 1.013 bar: 376.14 kJ/kg
- DOT Hazard class : Non-flammable Gas
- Toxicity: None Established
- goede compatibiliteit met koper, redelijke compatibiliteit met staal (WTF: een motorblok is toch ook van ijzer?)
- dampdruk @ -35C: ~15 bar
- decompositie onder druk gebeurt pas bij ~300C.
Het gas word ook door drugskikkers gebruikt, en heeft een verdovende werking. Maar niet in de concentraties die er zouden ontstaan als het gas in mijn systeem per ongeluk ontsnapt. Drugskikkers gebruiken het dan ook puur, en vaak 2 ballonnen achter elkaar om het effect te voelen
Alleen het smeltpunt is dus een probleem, en ik heb geen flauw idee wat lachgas uitspookt met polyolesterolie.
Iemand van jullie nog ideeen of het wel/niet kan?
Nu heb ik eventueel nog een alternatief gevonden: distikstofmonooxide, N2O, ook wel bekend onder de namen nitrous oxide, NOS (is eigenlijk een fabrikant van N2O-systemen) en lachgas.
Uit een datasheet (Air Liquide):
- smeltpunt : -91 °C
- kookpunt (1.013 bar) : -88.5 °C
- kritische temperatuur: 36.4 °C / 97F
- verdampingswarmte @ -88.5C, 1.013 bar: 376.14 kJ/kg
- DOT Hazard class : Non-flammable Gas
- Toxicity: None Established
- goede compatibiliteit met koper, redelijke compatibiliteit met staal (WTF: een motorblok is toch ook van ijzer?)
- dampdruk @ -35C: ~15 bar
- decompositie onder druk gebeurt pas bij ~300C.
Het gas word ook door drugskikkers gebruikt, en heeft een verdovende werking. Maar niet in de concentraties die er zouden ontstaan als het gas in mijn systeem per ongeluk ontsnapt. Drugskikkers gebruiken het dan ook puur, en vaak 2 ballonnen achter elkaar om het effect te voelen
Alleen het smeltpunt is dus een probleem, en ik heb geen flauw idee wat lachgas uitspookt met polyolesterolie.
Iemand van jullie nog ideeen of het wel/niet kan?
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2003 17:47 ]