[Kinepolis/ bios] De techniek erachter (pics)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.528 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
Heren AV&H-ers,

Eens iets anders. Ditmaal geen vraag, maar een bijdrage van mij. Voor degenen die zich interresseren in bioscopen heb ik misschien wat leuke foto's/ informatie. De ongeinterresseerden weten zich van zelf wel uit dit topic te weerhouden :+

Goed. Ik heb stage gelopen bij een bedrijf (en werk er in de vakantie) dat traptredes (!) maakt voor onder andere bioscopen. Ook andere producten zoals lichtreclame etc. Alles wordt gemaakt met SMD leds. Omdat deze traptredes (zie pic) ook geinstalleerd moeten worden mag ik zo op zijn tijd eens mee installeren. Op zich niet zo heel spannend, maar ik vind bioscopen een geweldig iets. Zeker als er een beetje goed geluid in zit en THX certificering heeft. Een grote klant van ons is Kinepolis.

Ik heb daarom ook wat foto's gemaakt van Kinepolis en wil deze graag met jullie delen.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/9988/full.jpg

Dit is dus hetgene dat wij produceren. Aluminium profielen met daarin een led strip (gaat zo'n 10 jaar mee als het 24/7 zou branden) en een epoxylaag eroverheen. Erg mooi spul al zeg ik het zelf. De reden dat ze gebruikt worden heeft oa te maken met veiligheid.

De gemiddelde AVH-er zal het een worst wezen wat ik doe, dus kom ik maar meteen ter zake :+

We beginnen met een foto van een zaal in het Franse Lomme. Een flinke zaal die in normaal bedrijf is. Niet veel spannends, maar wel een goede indicatie om te laten zien wat het "eindproduct" is van een zaal gezien de als schokkend (:+) ervaren volgende foto's.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/9986/full.jpg

Video

De V in AVH :P Hier wat foto's van een projector (watergekoeld? Durf ik niet met zekerheid te zeggen. Volgens mij lucht) die een slordige 100 tot 150 ampère uit het stroomnet trekt. Zeker bij de grotere zalen. Ik was laatst in Vlissingen en die Projectoren trekken 50 ampère. Dit is dus een indicatie voor degenen die in Vlissingen naar Cine City gaan. Het witte doek kost trouwens 20.000 euro.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/9992/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/9987/full.jpg

Geluid

Het geluid doet mij het meest. Goed geluid vind ik een must. Kinepolis heeft leuk spul staan. BGW versterkers uit de 300 series, en dikke JBL boxen aan de muur. Achter het scherm vinden we 10 middentoners, 2 dikke subwoofers en 5 tweeters. Allen THX certified of course. Ik heb me laten vertellen dat een soundset voor zo'n zaal een slordige 80.000 gulden kost. Omdat men daar een THX certificaat wil moeten wanden, scherm en zelfs de vloer geluiddempend zijn. Daarom hangt er een dikke laag isolatie om de boxen heen achter het scherm.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/9991/full.jpg

Dan een verhaaltje van vandaag (ben net thuis uit Kinepolis Gent). We gingen dus een complete zaal renoveren. Dwz, nieuw plafond, nieuwe trappen, nieuwe muurplaten, nieuw scherm, nieuwe isolatie en natuurlijk een nieuwe THX certificering. Er liep dan ook iemand van Lucasfilm rond die bezig was met het geluid van de zaal.

Het doek werd weggehaald. Blijkbaar aan vervanging toe :?. Ik heb nog in de container gekeken maar helaas, ik kon het doek niet terugvinden :'(. Ik kon best wel een stukje gebruiken voor thuis maargoed :+. Wellicht wordt het schoongemaakt en opnieuw ingezet. Er zaten wel scheuren in omdat men plafondplaten naar beneden liet stortten. Voorzichtigheid kennen ze daar niet..

De pics:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/9989/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/9990/full.jpg

Meer heb ik niet van verschillende posities in bioscopen. Er moet ook nog gewerkt worden natuurlijk.

Zo, mijn verhaaltje voor vandaag :P

Disclaimer: De informatie is niet op feiten gebaseerd. De foto's kunnen van slechte kwaliteit zijn. De hele zaal keek naar achter toen ik de versterkers stond te fotograferen :+

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Laatst online: 00:34
Wat een supergrote bioscoop in Frankrijk zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skullsplitter
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-05 14:10

skullsplitter

Eat brain, high fibre!

Cool!

www.avpnews.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ehmz.. ik kan hier niet veel over zeggen.. eigenlijk alleen maar : _o_ :9~ _o_ :9~
is die apparatuur nou van sony?? ( :P lol)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyble
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 09:25
wat kost zo'n strip met lampjes voor de trap en waar kunnen we die bestellen :) ? (serieuze interesse)

In God I trust, everyone else pay cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:49

JT

VETAK y0

HOLY shit wat een grote bios !

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
cyble schreef op 27 augustus 2003 @ 21:28:
wat kost zo'n strip met lampjes voor de trap en waar kunnen we die bestellen :) ? (serieuze interesse)
http://www.clairtronics.nl

info (at) clairtronics (dot) nl dus ;)

Ik ben niet op de hoogte van de prijzen. Zeg maar dat Stefan je gestuurd heeft. Scoor ik ook weer een puntje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

W000t, is wel effe heel wat groter dan een home-chinema setje _/-\o_ staan die amps niet ver van de speakers af eigenlijk? dan zitten er vrij lange kabels aan eigenlijk.
Wel gaaf om al die techniek zo wat beter te kunnen zien zeg :P
Hoeveel kost die traptrede per meter? leuk om als plafond profiel OID in me kamer te schroeven 8) al beantwoord

[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 27-08-2003 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RainbowSix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-12-2021
Mooi verslag bolk en indrukwekkende pics :9~

[ Voor 7% gewijzigd door RainbowSix op 27-08-2003 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
_ferry_ schreef op 27 augustus 2003 @ 22:07:
W000t, is wel effe heel wat groter dan een home-chinema setje _/-\o_ staan die amps niet ver van de speakers af eigenlijk? dan zitten er vrij lange kabels aan eigenlijk.
Wel gaaf om al die techniek zo wat beter te kunnen zien zeg :P
Hoeveel kost die traptrede per meter? leuk om als plafond profiel OID in me kamer te schroeven 8) al beantwoord
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/10006/full.jpg

Afgekeurde trede doet het prima in mijn deur :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Laatst online: 11-05 23:11

Illusion

(the art of)

Amps staan idd ver van de speakers af.
Maar omdat de speakers waarschijnlijk 8 ohm zijn, en er minimaal 4 mm^2 kabels gebruikt worden, valt het verlies heel erg mee... Moelijk doen over verguld enzo is er niet bij, gewoon OFC koper.
* Illusion werkt in de pro-audio branche

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyble
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 09:25
Bolk schreef op 27 August 2003 @ 22:03:
[...]

http://www.clairtronics.nl

info (at) clairtronics (dot) nl dus ;)

Ik ben niet op de hoogte van de prijzen. Zeg maar dat Stefan je gestuurd heeft. Scoor ik ook weer een puntje :+
Thanx _/-\o_ mail is verstuurd :*)

edit: is daar nog aparte voeding voor nodig ?

[ Voor 7% gewijzigd door cyble op 27-08-2003 22:31 ]

In God I trust, everyone else pay cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
cyble schreef op 27 August 2003 @ 22:29:
[...]

Thanx _/-\o_ mail is verstuurd :*)

edit: is daar nog aparte voeding voor nodig ?
Keuze uit 12 en 22 volt. 36 ook nog zelfs :P

Bij 12 volt gewoon adaptorvoedinkje als het om 1 tree gaat. We hebben ook eigen (nood)voedingen. Dingen kosten 500 euro geloof ik. Worden die trappen ook mee gevoed. Erg mooi spul.
Illusion schreef op 27 August 2003 @ 22:19:
Maar omdat de speakers waarschijnlijk 8 ohm zijn, en er minimaal 4 mm^2 kabels gebruikt worden, valt het verlies heel erg mee... Moelijk doen over verguld enzo is er niet bij, gewoon OFC koper.
Weet jij dan ongeveer wat zo'n opstelling kost? En zo'n versterker los + 2 boxen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Niet online
Bedankt voor de foto's en beschrijving :) Leuk om te zien hoe zoiets er achter de schermen uitziet. Wat is er in CineCity bijgekomen eig'k?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
Tele schreef op 27 August 2003 @ 22:41:
Bedankt voor de foto's en beschrijving :) Leuk om te zien hoe zoiets er achter de schermen uitziet. Wat is er in CineCity bijgekomen eig'k?
Op de dakrand hebben we 22 meter blauwe rand bijgeschroevd. Ook de tredes in CineCity zijn van Clairtronics :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Illusion schreef op 27 August 2003 @ 22:19:
ohw, dikke kabels dus gewoon :) tjah, je kan denk ook beter lange speakerkabel hebben dan dat je de kabels naar je versterkers toe lang moet maken, aangezien je dan een zwakker en dus een eerder verstoord signaal hebt. dus eigenlijk wel logish ook.

Vind dat bedrijf het niet erg om nog meer mailtjes te krijgen met prijsopgave? :+ O-) Al zal het denk wel wat te prijzig zijn om "voor de lol"te kopen. Is wel leuk op de zijkanten van me discobar ofzo :)

[ Voor 9% gewijzigd door _ferry_ op 27-08-2003 23:06 ]

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-03 21:05
Ik denk dat een inkoopactie wel redelijk zal scoren met deze ledstrips. je zou eens kunnen peilen in het Casemodding forum.... hint hint

[ Voor 3% gewijzigd door BuG2FiX op 28-08-2003 13:22 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:24

JvS

Ik heb hem zelf ook

Lange kabels boeien helemaal niet, de weerstand van zo'n kabel is totaal te verwaarlozen. Dat is iets waar mensen veel te zwaar aan wegene en waar ze in het (verstandige) pro audiland nog normaal over doen.

Ik vind het altijd opvallend dat de subwoofers in zo'n zaal niet eens zo heel erg groot zijn :). Er staan maar twee van die (ok manshoge) subs op de grond daar. Ik had altijd het idee dat voor een grote zaal de hele onderkant van het doek een sub zou zijn :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• BuG2FiX
offtopic:
ennuh, JvS, schiet het al op met die scriptie van je? ;) haha.

overigens, die projector, wordt die met lucht gekoeld? dacht dat er een compleet airco-systeem bijhoorde met enorme koelers op het dak? wordt wel warm in ieder geval.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

offtopic:
Scriptie is af, gedrukt en ingeleverd

Ik vind het trouwens wel erg veel, 100-150A, dat betekent dat-ie 20-30KW gebruikt? Call me a n00b, maar is dat niet achterlijk veel?

• Boely
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:55

Boely

ja van die sneeuwpop ja..

leuk man, ga graag naar antwerpen om daar een filmpie te kijken. 100x beter dan hier in tilburg en een 45 min rijden. Leuk om te zien hoe het er ongeveer achter het scherm eruit ziet.

|| AFCA || 35x Landskampioen || 20x KNVB Beker || 4x EC 1 || 1x EC 2 || 1x UEFA Cup ||

Anoniem: 27270

Vaste prik voor mij, film kijken in antwerpen. zoveel beter als hier in tirlburg, hopelijk stampen ze ooit nog eens die metropolis bios / ski / piramide uit de grond

Anoniem: 31421

Ziet er vrij heftig uit!! _/-\o_

• BuG2FiX
JvS schreef op 28 August 2003 @ 14:47:
offtopic:

Ik vind het trouwens wel erg veel, 100-150A, dat betekent dat-ie 20-30KW gebruikt? Call me a n00b, maar is dat niet achterlijk veel?
lijkt me ook wat overdreven, die lamp is max. iets van 8000 watt. misschien is de koeling ook meegerekend, maar dan nog.. wel erg veel. zou wel kunnen zijn dat de hele opstelling incl. geluid dat trekt maar alleen die projector?

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:41

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

het ligt eraan waar je naartoe gaat, de UGC is ook in Antwerpen en heeft ook meerdere zalen, maar die zijn dan weer heel wat kleinder dan de die van de Metropolis (waar ik altijd naartoe ga:p)

en idd, ik had ook wel meer woofers verwacht achter het witte doek

edit: typo's

[ Voor 4% gewijzigd door Jellabie op 28-08-2003 15:02 ]

De Nederbelg !

• Boely
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:55

Boely

ja van die sneeuwpop ja..

Anoniem: 27270 schreef op 28 August 2003 @ 14:52:
Vaste prik voor mij, film kijken in antwerpen. zoveel beter als hier in tirlburg, hopelijk stampen ze ooit nog eens die metropolis bios / ski / piramide uit de grond
Idd hoelang zijn ze daar al niet mee bezig. Ze beloven veel hier in Tilburg. Maar verder dan een mega dure kermis komen ze niet. Midi zuigt hard. De heuvelpoort is een ramp. Alleen de cinecita vin ik wel lief. Omdat het z'n leuk klein bios is.

|| AFCA || 35x Landskampioen || 20x KNVB Beker || 4x EC 1 || 1x EC 2 || 1x UEFA Cup ||

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

(jarig!)
Bioscopen blijven cool natuurlijk .. Onze lokale bioscoop ( Studio Diest ) is best nog O.K , JBL Boxen overal en best grote schermen... spijtig dat de beeldkwaliteit in sommige zalen echt barslecht is..Geluid is dan weer wel in orde .. ik denk zelfs THX certified , ben niet zeker... ja bioscopen zijn cool :)

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-05 10:00

w00Dy

Make soap, not war

Toevallig nog niet in Kinepolis Hasselt geweest ?

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
Anoniem: 27270 schreef op 28 August 2003 @ 14:52:
In Tilburg komt een Kinepolis :)
JvS schreef op 28 August 2003 @ 14:47:
offtopic:

Valt mee. Weet je hoeveel licht je nodig hebt? Vergis je daar niet in.
BuG2FiX schreef op 28 August 2003 @ 14:38:
offtopic:
ennuh, JvS, schiet het al op met die scriptie van je? ;) haha.

overigens, die projector, wordt die met lucht gekoeld? dacht dat er een compleet airco-systeem bijhoorde met enorme koelers op het dak? wordt wel warm in ieder geval.
Toen ik in Vlissingen op het dak stond voelde ik aan de afvoerpijpen en met 50 amps was dat redelijk warm (30 graden denk ik).
w00Dy schreef op 28 August 2003 @ 15:37:
Toevallig nog niet in Kinepolis Hasselt geweest ?
Ja, nog niet :P

• BWzes03
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-07-2021

BWzes03

B&Wee all the way!

Ga naar www.thx.com , click 'find a Cinema' en toets 'Netherlands'....
Result : Arcaplex Spijkenisse (waar ik woon :P )
en Cine City in Vlissingen......

Het result van de search zegt dat Arcaplex 1 certified screen heeft, klopt niet het zijn er 2. (Arcaplex heeft momenteel 7 zalen dacht ik, gaan binnenkort uitbreiden)

offtopic : @JVS succes met de beoordeling, waar gaat de sciptie over?

[ Voor 30% gewijzigd door BWzes03 op 28-08-2003 19:04 ]

view;touch;unzip;finger;mount;yes;yes;yes;umount;sleep

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

BWzes03 schreef op 28 augustus 2003 @ 19:01:
Ga naar www.thx.com , click 'find a Cinema' en toets 'Netherlands'....
Result : Arcaplex Spijkenisse (waar ik woon :P )
en Cine City in Vlissingen......

Het result van de search zegt dat Arcaplex 1 certified screen heeft, klopt niet het zijn er 2. (Arcaplex heeft momenteel 7 zalen dacht ik, gaan binnenkort uitbreiden)

offtopic : @JVS succes met de beoordeling, waar gaat de sciptie over?
LOL een mede Spijkenisser 8) Ik vroeg me al af of die ook echt THX certifie dis beter dan :) Inderdaad leuk geluid daar :D

OnTopic :

Wat ik me afvroeg is hoeveel kost een beetje bioscoop opzetten eigenlijk :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
Om nog ff terug te komen op het geluid. Toen we in Gent aan het werk waren hadden ze de front speakers doorgelust naar de cd speler. Dat geluid is dus 10 keer nix vergeleken met een beetje goeie stereo set vind ik zelf :P

Anoniem: 10559

Boely schreef op 28 August 2003 @ 15:04:
[...]

Idd hoelang zijn ze daar al niet mee bezig. Ze beloven veel hier in Tilburg. Maar verder dan een mega dure kermis komen ze niet. Midi zuigt hard. De heuvelpoort is een ramp. Alleen de cinecita vin ik wel lief. Omdat het z'n leuk klein bios is.
Midi in Tilburg is niets mis mee. Ik kom er graag. Beeld is gewoon goed als ook het geluid al zou dat vaak een stuk harder mogen. Heuvelpoort is gewoon kut ja. Cinecitta is een leuke bios voor dat type films (behalve dat ene kleine zaaltje).

Metropolis in Antwerpen wordt zwaar overschat. Geluid is heel vaak kut en 9 van de 10 keer is het uit sync met het beeld. Als er iets irritant is... Verder is alles wel groot maar dat geeft niet echt veel meerwaarde.
Dan doet mijns inziens Midi daar niet voor onder.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Hmm. die bioscoop in frankrijk is wel heel groot. Lijkt me persoonlijk alleen maar irritant.. Veel mensen == veel gekraak met popcorn/zakjes/etc., veel gepraat, veel mobiele telefoons die afgaan. En dat laatste had ik eens 3x achter elkaar in beverwijk :( stomme trut zette em niet eens na de 1e keer op stil. na 3x antwoorde ze met 'ik zit in de bioscoop' |:( En dan werd er notabene vlak voor de film nog gevraagd of mobiele telefoons uit konden. Sommige mensen...

Anyway. Hele coole pics verder :) Ik heb wel eens op tv gezien hoe veel licht zo'n projector geeft. Het kwam er op neer dat toen het mannetje van de bioscoop z'n ogen beschermde en de kap er afhaalde, het beeld bijna volledig wit werd. Best cool om te zien hoe die zooi allemaal werkt ook :)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-03 12:19
Ben ik met je eens ^^
Irritante mensen heb je er altijd bij en hoe groter de mand, hoe meer rotte appels

Daarnaast valt de grootte best mee vind ik. Misschien zijn jullie Pathé zalen gewend, maar de Camera bios in Groningen is ook erg groot. Gelukkig heb ik nog nooit in mijn leven in een stampvolle zaal gezeten. Ik ben ook niet echt een premièresluiper maar ga wanneer ik zin heb, niet om een film per se z.s.m. te zien (behalve T3 dan :D).

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-03 12:19
Even wat anders, op wat voor techniek is zo'n projector in de bios nou gebaseerd? Ik dacht dat ze daar van die x0.000 kostende CRT-beamers hadden maar ik kan hier geen CRT-kanon in herkennen?

[ Voor 3% gewijzigd door Captain Pervert op 28-08-2003 20:28 ]

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Captain Pervert schreef op 28 August 2003 @ 20:28:
Even wat anders, op wat voor techniek is zo'n projector in de bios nou gebaseerd? Ik dacht dat ze daar van die x0.000 kostende CRT-beamers hadden maar ik kan hier geen CRT-kanon in herkennen?
Heel simpel. Men neme een hele hele sterke lamp. Men neme een hele dure lens. Men plaatse een strip celluloid met afbeeldingen op een dusdanige plek dat door de combinatie van licht en lens een beeld ontstaat. Met behulp van een snel ronddraaiende sluiter en een even snelle beweging van de strip celluloid film kunde gij dan beweging simuleren.

Ofwel, ze projecteren veelal gewoon film ;)

edit:
in dit plaatje van eerder in dit topic:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/9987/full.jpg
Zie je de platters waar ze film op leggen. Die schijven draaien mee terwijl de film afwikkelt. Op de bovenste zie je nog een stuk liggen. (Onderste ook maar die's moeilijker te zien)

edit2: (ik blijf bezig :P)
dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.kinoteam.de/kt/image/thxframe.jpg
is een stukje film. Simpel beeld (anamorphic, overigens), de 'ruis' aan beide kanten is een SDDS geluidstrack. De 'ruis' tussen de sprockets (gaatjes) is Dolby Digital geluid, de doorlopende streep die steeds breder wordt is analoog stereogeluid, en de stippellijn is een sync-code voor dts geluid.

closeup:
Afbeeldingslocatie: http://www.kinoteam.de/kt/image/allformat1.jpg

Dat de DD-track een DD-logotje bevat kwam ik laatst achter toen ik een stukje film dat m'n zusje (jeroen: nee. ga weg) mee kreeg met een loupe inspecteerde. Vond ik best neat :)

[ Voor 47% gewijzigd door CyBeR op 28-08-2003 20:40 . Reden: veel edits. not bothering. ]

• Dennisch
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-01-2022
nero355 schreef op 28 August 2003 @ 19:16:
[...]

LOL een mede Spijkenisser 8) Ik vroeg me al af of die ook echt THX certifie dis beter dan :) Inderdaad leuk geluid daar :D

OnTopic :

Wat ik me afvroeg is hoeveel kost een beetje bioscoop opzetten eigenlijk :?
Hier nog een uit die buurt. Ik ben nog nooit in Arcaplex geweest ... wist ook niet dat die THX certified was. Ik ga altijd naar Scheveningen Pathe. Maare wel stoer (THX)! Binnenkort langs dan maar (morgen ofzo :) )

AMD Athlon X2 6000+ AM2, MSI K9N SLI Platunim, XFX GTX 260 xXx 896mb, 4 GB DDR2 800, 2 TB HDD

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
CyBeR schreef op 28 August 2003 @ 20:31:
[...]

Heel simpel. Men neme een hele hele sterke lamp. Men neme een hele dure lens. Men plaatse een strip celluloid met afbeeldingen op een dusdanige plek dat door de combinatie van licht en lens een beeld ontstaat. Met behulp van een snel ronddraaiende sluiter en een even snelle beweging van de strip celluloid film kunde gij dan beweging simuleren.

Ofwel, ze projecteren veelal gewoon film ;)

edit:
in dit plaatje van eerder in dit topic:
[afbeelding]
Zie je de platters waar ze film op leggen. Die schijven draaien mee terwijl de film afwikkelt. Op de bovenste zie je nog een stuk liggen. (Onderste ook maar die's moeilijker te zien)

edit2: (ik blijf bezig :P)
dit:
[afbeelding]
is een stukje film. Simpel beeld (anamorphic, overigens), de 'ruis' aan beide kanten is een SDDS geluidstrack. De 'ruis' tussen de sprockets (gaatjes) is Dolby Digital geluid, de doorlopende streep die steeds breder wordt is analoog stereogeluid, en de stippellijn is een sync-code voor dts geluid.

closeup:
[afbeelding]

Dat de DD-track een DD-logotje bevat kwam ik laatst achter toen ik een stukje film dat m'n zusje (jeroen: nee. ga weg) mee kreeg met een loupe inspecteerde. Vond ik best neat :)
Woei, dit is vet om te weten :) Thnx :)

Anoniem: 20380

Even wat weetjes,

Die schijven zijn ontwikkeld zodat je geen films meer terug hoeft te spoelen heten dan ook Non-Rewinds.

Een gemiddelde 35mm film zal zo'n 3 kilometer lang zijn.

DTS geluid staat gewoon op 2 cd-rommetjes (Titanic had er 3)
Afbeeldingslocatie: http://www.kinoteam.de/kt/image/allformat1.jpg
En die witte puntjes en streepjes rechts is de tijdcode voor het DTS geluid

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 20380 op 28-08-2003 21:31 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 20380 schreef op 28 August 2003 @ 21:29:
Even wat weetjes,
[..]
En die witte puntjes en streepjes rechts is de tijdcode voor het DTS geluid
Dat zei ik dus ;) Al ben ik inderdaad vergeten te vermelden dat dat op CD-ROM's staat. Excuses ;)

Ik heb thuis eens geprobeerd om een DTS cd af te spelen. Maar dat lukt niet zonder de tijdcodes (die witte puntjes).
Trouwens de DTS processor is gewoon gebasseerd op een 80386 processor.

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
Hoe zit het dan precies met het geluid? Ik tel dus 4 verschillende sporen (SDDS, Dolby Digital, Analoog stereo en een DTS spoor).

Welke wordt/ worden er dan gebruikt?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 20380 schreef op 28 August 2003 @ 21:39:
Ik heb thuis eens geprobeerd om een DTS cd af te spelen. Maar dat lukt niet zonder de tijdcodes (die witte puntjes).
Kun je die niet faken? Ik neem aan dat je een dergelijke processor hebt staan ofzo?

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/10035/full.jpg

Links de DTS decoder met 3 cd-rom spelers.

Kun je die niet faken? Ik neem aan dat je een dergelijke processor hebt staan ofzo?
Nee gewoon in mijn cdromspeler. Als je dan naar het bestandsformaat kijkt is het .aud

Anoniem: 90167

Hoi,

Heeft er al iemand meer prijsinformatie over de Led-verlichting gevonden?

Kan iemand het op het forum zetten?

groeten, Paul

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 20380 schreef op 28 augustus 2003 @ 22:09:
[...]

Nee gewoon in mijn cdromspeler. Als je dan naar het bestandsformaat kijkt is het .aud
Volgens mij kun je ze wel spelen zonder die tijdcodes, maar is het bestandsformaat niet bekend. Voor zover ik weet worden die tijdcodes alleen gebruikt om te checken of het geluid nog in sync is met de film.

AFAIK kun je die cinema dts tracks helaas niet op je thuis-dts-decoder spelen. Ik heb niet zo'n cd, dus ik kan het niet proberen ;)

• BrokenRules
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-03 14:20
Wel geinig dat bedrijf clairtronicsis vlak bij mij gevestigd. Paar 100m van mij vandaan
De baas van clairtronicsis woont toch aan de berkenring....?

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-05 09:59

4POX

Everybody is wired

Ik snap het niet helemaal van die rol. Hij draait zich op. Maar zo dat je hem niet terug hoeft te spoelen. Hoe kun je dat doen met zo'n dunne lange sliert.. Wordt de rol van de buitenkant naar de binnenkant gerolt ?

AKA Rinkel weblog

• Termi
  • Laatst online: 12-05 08:21
4POX schreef op 28 augustus 2003 @ 23:15:
Ik snap het niet helemaal van die rol. Hij draait zich op. Maar zo dat je hem niet terug hoeft te spoelen. Hoe kun je dat doen met zo'n dunne lange sliert.. Wordt de rol van de buitenkant naar de binnenkant gerolt ?
Je begint aan de buitenkant loopt naar binnen toe, maar op rol 2, begint het binnen en loopt het naar buiten toe :). En dan kan je ze weer omdraaien :). Soort grote bandrecoders (van vroegah).

Trouwens met krachtstroom kost het nog veel energie , voor die projector :+. Ik denk dat we uitgaande mogen gaan van 100 A op 220V (krachtstroom zullen ze hopelijk wel gebruiken :+ ), maar daar moeten dan wel dikke kabels naar toe hebben liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Termi schreef op 28 August 2003 @ 23:35:
[...]

Je begint aan de buitenkant loopt naar binnen toe, maar op rol 2, begint het binnen en loopt het naar buiten toe :). En dan kan je ze weer omdraaien :). Soort grote bandrecoders (van vroegah).

Trouwens met krachtstroom kost het nog veel energie , voor die projector :+. Ik denk dat we uitgaande mogen gaan van 100 A op 220V (krachtstroom zullen ze hopelijk wel gebruiken :+ ), maar daar moeten dan wel dikke kabels naar toe hebben liggen...
Is niet helemaal waar. We beginnen altijd vanuit het midden. Hier zit een regelarm die de snelheid van de plaat regelt, zodat er een constante aanvoer van film is. Dan trek je de film door de projector. Vervolgens ga je weer terug naar de schijven waar je de film rond een ring trekt. Dus het begin van de film ligt weer in het
midden.

Voor projectoren lopen op gelijkstroom hoogspanning. En daar lopen dan inderdaad kabels zo dik als een middelvinger naartoe.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 20380 op 29-08-2003 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bolk schreef op 28 August 2003 @ 21:51:
Hoe zit het dan precies met het geluid? Ik tel dus 4 verschillende sporen (SDDS, Dolby Digital, Analoog stereo en een DTS spoor).

Welke wordt/ worden er dan gebruikt?
Voor Dolby Digital heb je volgens mij niks extra's nodig dan een Dolby Digital proccesor. Het geluid word gewoon gelezen vanuit de standaard optische geluidskop.

Voor DTS plaats je voordat de film de projector "ingaat"een tijdcode lezer. Je plaats de cdrom in de DTS-proccesor. Je hebt dan niet meer de optische geluidskop nodig.

SDDS word eigenlijk niet gebruikt in Nederland.

Als er niks van de surroundsporen gevonden word op de film dan word gewoon met de optische geluidskop het geluid gedraaid.

Die optische geluidskop is niks meer dan een lampje en een fotocel.

Hoe je kunt horen of je naar analoog of DTS zit te luisteren. Ten eerste is natuurlijk DTS veel dynamischer, maar als de film begint na de pauze en het geluid komt tegelijk met het beeld dan zit je naar een DTS film te kijken. Als het geluid een fractie later komt dan is het een gewone analoge projectie. Waarom dat zo is. Het geluid van DTS word al gelezen voordat het de projector binnenkomt dus dat is er meteen. Met analoge projectie zit de geluidskop pas na de opening van de lens. Duurt dus even voordat het geluid er langs komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuitfluiter
  • Laatst online: 15:09

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

Echt vette apparatuur in zo'n bios zeg, nooit geweten dat dat er zo allemaal uitzag!

bedankt voor de inside scoop dus!

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp gebruik je óf SDDS óf DD óf DTS óf Analoog?

1 tegelijk dus. Die THX certificering op sommige films zitten dan in de geluidssporen van het betreffende geluidspoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

ja, thx is gewoon een 'certificaat' dat het geluid aan de thx norm voldoet. Dat kan stereo, dolby surround, dolby digital, dts of sdss zijn. Volgens sommigen wordt er analoog bij stereo signaal nog het eea aan kanalen doorheen gemixt (die mensen houden dat bij hoog en laag vol dat thx echt een standaard is) maar ik heb daar op www.thx.com nooit iets van gelezen :).

IMO is het gewoon een keurmerk voor kwaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

JvS schreef op 30 August 2003 @ 08:55:
ja, thx is gewoon een 'certificaat' dat het geluid aan de thx norm voldoet. Dat kan stereo, dolby surround, dolby digital, dts of sdss zijn. Volgens sommigen wordt er analoog bij stereo signaal nog het eea aan kanalen doorheen gemixt (die mensen houden dat bij hoog en laag vol dat thx echt een standaard is) maar ik heb daar op www.thx.com nooit iets van gelezen :).

IMO is het gewoon een keurmerk voor kwaliteit
Niets IMO, da's gewoon een feit. ;)
Het is niet meer dan een garantie dat het beeld en/of geluid aan bepaalde eisen van kwaliteit voldoet.

THX Certified zaal + THX Certified feature == :9

Volgens mij zijn er trouwens ook mensen die denken dat het een bestandsformaat is 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
Duidelijkheid over THX is hier te vinden: http://users.pandora.be/gofke/Artikelen/artikel12.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
die ledstrips hebben ze ook gewoon bij de reichelt: www.reichelt.de Moet je ze nog wel zelf in de epoxy gooien.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-05 12:44
Anoniem: 20380 schreef op 28 August 2003 @ 21:39:
Lukt idd niet :) , deze DTS heeft een hele andere codering dan de DTS voor de thuismarkt. Maar de kwaliteit is niet beter ofzo, dus het maakt gelukkig niet uit :)

THX voor de bios is idd een keurmerk. Voor de thuisversie is het anders, zie eerder genoemd artikel of oudere THX topics op dit forum.

SDDS wordt zelden gebruikt in NL, eigenlijk omdat het enkel voordeel biedt bij zeer grote zalen, en die zijn er dus ook niet :). Ik weet dat er hier in Amersfoort wel een zaal met SDDS is uitgerust, maar helaas is de bios zelf zo gaar :/

Mijn Home Cinema in aanbouw

Pagina: 1