ND schreef op 13 September 2003 @ 00:14:
[...]
Verschil tussen A330 merge van Gilly en PSS is dat die van Gilly gratis is

En ik kreeg de A340 ook werkend met de PSS panel (omweg en wat gebreken welliswaar

)
De A330-merge van Gilly is (naar verwachting) precies even duur als de nieuwe A330, alleen krijg je er
niet gratis een A320 bij. Jouw A340 heb je nooit echt werkend gekregen met het A320-panel, dat is het zelfde als een 747 met een Dreamfleet 737-panel.
djblackbird, dat is precies wat ik bedoel!

Zelfs zonder die extra etops rating KAN je van de A320 naar een A340, alleen het mag niet van JAA/FAA

Wat PSS wel kon doen was een uitgebreidere werkende systemen maken, maarja dat was weer teveel moeite denk ik.
Klok en klepel? De A320 is niet ETOPS, de A340 uiteraard ook niet (misschien 'EFOPS'

). De A330 en A319 kunnen ETOPS gecertificeerd worden. Er is maar één ETOPS-A319 voor zover ik weet, de privé-jet van Daimler Chrysler.
Edit: Voor de duidelijkheid: ETOPS staat voor 'engines turning or passengers swimming' en houdt in dat tweemotorige vliegtuigen voor transatlantisch of -pacifisch verkeer gecertificeerd moeten worden. Ik geloof dat ze bij uitval van een motor binnen 180 minuten van een uitwijkveld moeten zijn. Hun vliegroute is hier ook op aangepast. Bij o.a. de Luchtvaart Hobby Shop liggen stapels met oude 'ETOPS planning charts' van (in dit geval) Martinair 767, die zijn wel leuk omdat hier duidelijk de uitwijkstations staan met grote cirkels er omheen waarbinnen de route kan worden geplot.
[
Voor 24% gewijzigd door
rollebol op 13-09-2003 11:32
. Reden: etops-verhaal ]